عرضه خودرو کافی است تقاضای بازار واقعی نیست

دبیر انجمن خودروسازان ایران گفت: میزان تولید کنونی خودروسازان برای تامین نیاز واقعی بازار کافی است، اما توزیع سودهای هنگفت ناشی از دو نرخی بودن قیمت خودرو با وجود اینکه خودروسازان خود در زیان هستند، حاکی از وجود تقاضای کاذب در بازار است.


به گزارش خبرخودرو، دبیر انجمن خودروسازان ایران گفت: میزان تولید کنونی خودروسازان برای تامین نیاز واقعی بازار کافی است، اما توزیع سودهای هنگفت ناشی از دو نرخی بودن قیمت خودرو با وجود اینکه خودروسازان خود در زیان هستند، حاکی از وجود تقاضای کاذب در بازار است.

احمد نعمت ‌بخش در گفتگو با خبرنگار خبرخودرو در خصوص وضعیت تامین بازار در طول یک سال گذشته پس از حذف خودروهای پراید و پژو 405 از خطوط تولید خودروسازان اظهار داشت: پس از توقف خطوط تولید خودروهای پژو 405 و پراید، خودروهای تیبا، پژو پارس و پژو slx به عنوان خودروهای جایگزین توانستنند نیاز بازار خودروی کشور را تامین نمایند به طوری که خلایی در بازار ایجاد نشود.

وی افزود: تقاضای موجود در بازار خودرو کاذب است و این حجم از تقاضا ناشی از رانتی است که به واسطه قیمت‌گذاری دستوری ایجاد شده و این تصور را ایجاد می‌نماید که عرضه کافی نیست.

نعمت بخش گفت: خودروسازان از زمان آغاز برنامه‌ریزی‌ها برای حذف پراید و پژو 405 از خطوط تولید، به تدریج از تیراژ این دو محصول کاستند و نسبت به افزایش تیراژ خودروهای جایگزین اقدام کردند.

وی اذعان داشت: در آینده نیز خودروهایی نظیر تیبا و پژو slx اگر با عدم اقبال مصرف‌کنندگان مواجه شوند و یا قادر به پاس کردن استانداردها نباشند، جایگزینی آنها انجام خواهد شد. اما خودروهای جایگزین، به دلیل اینکه از استانداردهای جدیدتری برخوردار خواهند بود، به طور قطع قیمت آنها افزایش خواهد یافت.

دبیر انجمن خودروسازان ایران گفت: مطالعات اقتصادی نشان می‌دهد، به دنبال افزایش نرخ دلار و کاهش ارزش پول ملی از قدرت خرید مردم کاسته شده و در صورتی که رانت قیمت خودرو از بین برود، امکان اینکه خودروسازان بتوانند بیش از یک میلیون دستگاه خودروی سواری را به فروش برسانند، وجود ندارد مگر اینکه برای خروج خودروهای فرسوده اقدام اساسی صورت گیرد.

نعمت بخش تصریح کرد: میزان تولید کنونی خودروسازان می‌تواند برای تامین نیاز واقعی بازار کافی باشد، اما توزیع سودهای هنگفت ناشی از فاصله قیمتی کارخانه و بازار با وجود اینکه خودروسازان خود در زیان هستند، حاکی از وجود تقاضای کاذب در بازار است.

وی تاکید کرد: اگر مجوز فروش خودرو در حاشیه بازار صادر و بدین ترتیب رانت از صنعت خودرو خارج شود، دقیقا نیاز بازار قابل تامین خواهد بود.

تولید خودروهای ارزان قیمت در هاله‌ای از ابهام

دبیر انجمن خودروسازان ایران در خصوص سرانجام برنامه‌های خودروسازان در تولید خودروهای ارزان قیمت گفت: خودروهای ارزان قیمت می‌بایست تعریف شوند. با استانداردهای اجباری کشور که استانداردهای 85 گانه اروپا است، امکان ساخت خودروهای جدید با قیمتی کمتر از 8 تا 9 هزار دلار وجود ندارد، زیرا اعمال استانداردهای روز هزینه‌بر است.

نعمت ‌بخش در پاسخ به این پرسش که آیا احیای برجام به کاهش قیمت خودرو می‌انجامد، متذکر شد: کاهش قیمت خودرو بستگی به نرخ دلار دارد اما نزول نرخ دلار به کمتر از 20 هزار تومان بعید به نظر می‌رسد، زیرا دلار 25 هزار تومانی اثرات تورمی خود را بر جامعه و قیمت‌ها گذاشته است. ضمن اینکه کاهش نرخ دلار به عنوان مثال به مرز 15 هزار تومان موجب کاهش درآمد ریالی دولت خواهد شد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: متاسفانه زمانی که قیمت انواع کالاها افزایش می‌یابد، به نرخ قبل از آن بازنمی‌گردد. بنابراین اگر نرخ دلار تغییر محسوسی نداشته باشد، قیمت‌ها چندان تغییر نخواهد کرد. اکنون خودروسازان در زیان هستند و درخواست آنها اتخاذ روشی در قیمت‌گذاری است که به افزایش قیمت کارخانه و کاهش نرخ در بازار بیانجامد تا بدین ترتیب خودروسازان از زیان خارج و قرعه‌کشی و تشکیل صف خرید خودرو برچیده شود و در ادامه بتوان برنامه‌ریزی لازم برای توسعه محصول و بهبود کیفیت خودروها داشته باشیم.