مقایسه پژو 207 و دنا پلاس | دنا پلاس بخریم یا پژو 207؟

blog

این روزها خودروی پژو 207 و دنا پلاس به عنوان دو محصول پرفروش ایران‌خودرو با قیمت‌های نزدیک به هم در بازار عرضه می‌شوند. بسیاری از خریداران بین این دو خودرو مردد هستند و می‌پرسند «کدام را بخرم؟» در این مقاله به‌صورت کارشناسی به مقایسه پژو 207 با دنا پلاس می‌پردازیم تا مزایا و معایب هر کدام را بررسی کرده و ارزش خریدشان را مشخص کنیم. هدف ما ارائه یک راهنمای کامل است تا شما بسته به نیاز و اولویت‌های خود بهترین انتخاب را داشته باشید. همچنین در پایان درباره خرید اقساطی این خودروها از خودروشاپ و راه‌های مطمئن خرید صحبت خواهیم کرد.


مشخصات فنی و عملکرد موتور

پژو 207 از یک موتور ۱٫۶ لیتری TU5 بهره می‌برد که توانایی تولید حدود 105 اسب‌بخار قدرت را دارد. این موتور 16 سوپاپه سال‌هاست روی محصولات ایران‌خودرو آزمون خود را پس داده و به دوام بالا و تعمیرات کم‌هزینه شهرت یافته است. 207 به‌دلیل وزن کمتر و جثه کوچک‌تر، شتاب و چالاکی بهتری نسبت به دنا پلاس ارائه می‌دهد؛ شتاب 0 تا 100 نسخه دستی آن در حدود 12 ثانیه بوده و در نسخه اتوماتیک حدود 12٫6 ثانیه گزارش شده است. به عبارتی، 207 از نظر چالاکی یک سر و گردن بالاتر از رقیب خود قرار می‌گیرد.


در مقابل، دنا پلاس به موتور ملی EF7 مجهز است. این پیشرانه ۱٫۷ لیتری 16 سوپاپ توان حدود 113 اسب‌بخار را تولید می‌کند. هرچند قدرت دنا پلاس روی کاغذ اندکی بیشتر است، اما به خاطر وزن بالاتر بدنه شتاب کندتری دارد. شتاب 0 تا 100 دنا پلاس در حدود 13٫5 ثانیه می‌باشد. بنابراین در رانندگی‌های اسپرت و مسابقه‌ای، 207 چابک‌تر عمل می‌کند. از سوی دیگر قدرت بالاتر و گشتاور مناسب موتور EF7 باعث شده دنا پلاس در سربالایی‌ها و مسیرهای دشوار کم نیاورد و کشش بهتری تحت بار کامل (مثلاً با سرنشینان و بار) داشته باشد.


نکته مهم دیگر، عرضه نسخه‌های مختلف از این دو خودرو است. پژو 207 به دو صورت دنده‌ای و اتوماتیک تولید می‌شود. دنا پلاس نیز ابتدا با گیربکس دستی عرضه شد و کمی بعد مدل توربوشارژ آن هم به بازار آمد؛ سپس ایران‌خودرو نسخه دنا پلاس توربو اتوماتیک را نیز تولید کرد. دنا پلاس توربو اتوماتیک با موتور EF7 توربوشارژ قدرتی در حدود 150 اسب‌بخار و گیربکس 6 سرعته اتومات، از لحاظ فنی کاملاً برتر از پژو 207 اتومات است. با این حال، مقایسه ما بیشتر روی مدل‌های معمولی (تنفس طبیعی) متمرکز است که خریداران بیشتری دارند.


تجربه رانندگی و راحتی سواری


کیفیت سواری یکی از معیارهای مهم برای خانواده‌هاست. سیستم تعلیق پژو 207 به‌گونه‌ای تنظیم شده که سرنشینان جلو سواری نسبتاً نرم و راحتی را احساس می‌کنند و تکان‌های مسیر را کمابیش مثل دنا پلاس جذب می‌کند. اما به دلیل فاصله محوری کوتاه‌تر و کلاس بدنه هاچ‌بک، سرنشینان عقب 207 ضربات بیشتری از ناهمواری‌های جاده حس می‌کنند و فضای پای محدودی در اختیار دارند. بنابراین برای سفرهای طولانی خانوادگی، ممکن است افراد در صندلی عقب 207 چندان راحت نباشند.


در سوی دیگر، دنا پلاس سواری نرم‌تری برای همه سرنشینان فراهم می‌کند. تعلیق این خودرو روی پلتفرم پژو 405 توسعه یافته و خودرویی جادارتر است؛ بنابراین چاله‌ها و دست‌اندازها را بهتر جذب کرده و کابین آرام‌تری در حرکت‌های طولانی ایجاد می‌شود. فضای پای سرنشینان عقب و فضای کلی کابین دنا پلاس نسبت به 207 بسیار بیشتر است و برای استفاده خانوادگی و مسافرت گزینه مناسب‌تری به شمار می‌آید.


مقاله مرتبط : بررسی دنا پلاس توربو 6 دنده (MT6)


از منظر هندلینگ و پایداری، پژو 207 به خاطر ابعاد کوچکتر و وزن کمتر، فرمان‌پذیری تیزتر و اسپرت‌تری دارد و در خیابان‌های شهری تردد با آن ساده‌تر است. با این وجود، چابکی بیشتر 207 باعث شده پایداری آن در سرعت‌های بالا و پیچ‌های تند کمی کمتر از دنا پلاس باشد. دنا پلاس به دلیل بدنه بزرگ‌تر و وزن بالاتر، روی جاده سنگین‌تر و پایدارتر احساس می‌شود، هرچند چابکی کمتری دارد. در مجموع، 207 برای رانندگی پرهیجان در شهر مناسب‌تر است و دنا پلاس برای سفرهای طولانی و جاده‌های برون‌شهری آرامش و ثبات بهتری ارائه می‌دهد.


مصرف سوخت و هزینه‌های نگهداری


مصرف سوخت و مخارج نگهداری از عوامل تعیین‌کننده در انتخاب خودروی مناسب هستند. پژو 207 با موتور TU5 به مصرف سوخت ترکیبی حدود 6.5 تا 7 لیتر در 100 کیلومتر دست می‌یابد (در مدل‌های دنده‌ای کمی کمتر و اتومات کمی بیشتر). این مصرف نسبت به دنا پلاس پایین‌تر است و 207 را به خودرویی اقتصادی‌تر برای استفاده شهری تبدیل کرده است. در مقابل، مصرف ترکیبی دنا پلاس حدود 7.7 لیتر در 100 کیلومتر اعلام شده است. هرچند دنا پلاس تشنه‌تر است، اما یک مزیت آن باک سوخت بزرگ‌تر (60 لیتری در برابر باک 50 لیتری 207) می‌باشد. با باک بزرگ‌تر، دنا پلاس می‌تواند مسافت بیشتری را با یک بار سوخت‌گیری طی کند که در سفرهای طولانی یک نکته مثبت به شمار می‌رود. به طور خلاصه، 207 خودروی کم‌مصرف‌تری است و برای تردد روزمره در شهر بهینه‌تر عمل می‌کند، در حالی که دنا پلاس با باک بزرگ و بدنه سنگین‌تر برای مسافرت‌های جاده‌ای مناسب‌تر خواهد بود.


از نظر هزینه نگهداری و قطعات یدکی، پژو 207 مزایای محسوسی دارد. موتور TU5 سال‌هاست روی خودروهای داخلی زیادی به کار رفته (از جمله 206، 405 SLX، پارس TU5 و حتی برنامه‌ریزی برای نصب مشابه آن روی محصولات سایپا) و قطعات آن فراوان و نسبتاً ارزان است. استهلاک موتور TU5 پایین بوده و نگهداری 207 در بلندمدت با خرابی کمتری همراه است. قیمت لوازم یدکی و هزینه تعمیرات 207 نیز کمتر از دنا پلاس تمام می‌شود. در مقابل، دنا پلاس به دلیل فناوری پیچیده‌تر موتور EF7 و تجهیزات بیشتر، مخارج نگهداری بالاتری دارد. خصوصاً مدل توربوشارژ آن که حساس‌تر بوده و به رسیدگی دقیق‌تری نیاز دارد (استهلاک بالاتر و هزینه‌های بیشتر در مدل‌های توربو از معایب آن ذکر می‌شود). البته قطعات یدکی دنا پلاس نیز به وفور در بازار یافت می‌شود و از این بابت نگرانی زیادی وجود ندارد، اما قیمت برخی قطعات و اجرت تعمیرات آن معمولاً بیشتر از 207 است.


طراحی ظاهری و فضای داخلی


از نظر طراحی بدنه، هر دو خودرو جزو جدیدترین محصولات ایران‌خودرو محسوب می‌شوند و نسبت به نسل‌های قدیمی‌تر این شرکت ظاهر مدرن‌تری دارند. پژو 207 با طراحی هاچ‌بک اسپرت خود بیشتر مورد پسند جوانان است. چهره جلوی آن با چراغ‌ها و سپر پف‌کرده، ظاهری تهاجمی و جوان‌پسند دارد که در بین خودروهای داخلی منحصربه‌فرد است. در مقابل، دنا پلاس یک سدان با ظاهر عامه‌پسندتر است؛ خطوط بدنه و طراحی نسبتاً ساده‌تر آن باعث شده طیف گسترده‌تری از خریداران (حتی افراد میانسال) نیز از ظاهر آن استقبال کنند. به طور خلاصه، 207 چهره‌ای اسپرت و جذاب برای قشر جوان ارائه می‌دهد و دنا پلاس ظاهر شیک‌تر و رسمی‌تری دارد که برای خانواده‌ها نیز دلپسند است.


در نمای عقب و فضای داخلی تفاوت‌ها مشهودتر می‌شود. کابین پژو 207 تا حد زیادی از داشبورد و طرح کلی پژو 206 الهام گرفته و تغییرات محدودی داشته است. طراحی داخلی 207 نسبت به زمان خود (سال 2006 میلادی) قابل قبول است و در مدل‌های جدید از تریم مشکی و نقره‌ای با تزئینات کرومی بهره می‌برد که حس اسپرت را منتقل می‌کند. با این حال، فضای داخلی 207 نسبت به دنا پلاس کوچکتر و جمع‌وجورتر است؛ خصوصاً در ردیف عقب فضای پا و سر محدودی وجود دارد. همچنین صندوق بار 207 هاچ‌بک بسیار کوچکتر از صندوق جادار دنا پلاس است که برای سفرهای خانوادگی یک نکته منفی محسوب می‌شود.


کابین دنا پلاس به مراتب جادارتر بوده و از متریال و طراحی به‌روزتری در مقایسه با سایر تولیدات داخلی بهره می‌برد. داشبورد دنا پلاس الگوبرداری شده از طرح سوناتا YF هیوندای است و ترکیب دو رنگ روشن و تیره در تریم داخلی به همراه قطعات طرح چوب، فضای داخلی دنا پلاس را نسبتاً لوکس جلوه می‌دهد. صندلی‌های دنا پلاس دارای روکش پارچه مخمل هستند که ظاهر خوبی دارد، هرچند پهنای صندلی‌ها می‌توانست بیشتر باشد تا نشیمن راحت‌تری فراهم شود. از نظر ارگونومی، صفحه نمایش و دکمه‌های کنترلی در دنا پلاس در مکان‌های مناسبی تعبیه شده و دسترسی راننده به آنها ساده است. در مجموع، دنا پلاس در فضای کابین و راحتی سرنشینان برتری کامل دارد و اگر جاداری و راحتی برای شما اولویت باشد، گزینه بهتری خواهد بود.


امکانات رفاهی و ایمنی


با مقایسه سطح آپشن‌ها و امکانات رفاهی، کفه ترازو به سمت دنا پلاس سنگینی می‌کند. دنا پلاس در نسخه‌های معمولی نیز مجهز به سانروف برقی، کروز کنترل، دکمه‌های کنترلی روی فرمان، آینه‌های برقی راهنمادار، سیستم تهویه اتوماتیک و چهار چرخ دیسکی است. در نسخه‌های جدیدتر امکاناتی مانند نمایشگر لمسی، دوربین عقب و سنسور دنده عقب نیز برای دنا پلاس درنظر گرفته شده است. پژو 207 نیز در مدل‌های فول خود برخی از این امکانات را دارد (مانند مانیتور لمسی 7 اینچ، فرمان با کلیدهای کنترلی، تهویه دیجیتال خودکار در نسخه اتوماتیک، و اخیراً سقف شیشه‌ای پانوراما در مدل 207 پانوراما). با این حال، به طور کلی آپشن‌های استاندارد دنا پلاس بیشتر است و 207 برای رقابت نیاز به تهیه نسخه اتوماتیک یا سفارشی دارد تا به سطح امکانات دنا پلاس نزدیک شود.


در بخش ایمنی, هر دو خودرو از ترمزهای دیسکی در هر چهار چرخ بهره می‌برند و مجهز به سیستم ضدقفل ترمز (ABS) و EBD هستند. تفاوت مهم در تعداد کیسه‌های هواست؛ پژو 207 تنها دو ایربگ جلو (راننده و سرنشین) دارد، در حالی که دنا پلاس دارای چهار کیسه هوا (جلو و جانبی برای راننده و سرنشین جلو) است. این برتری تعداد ایربگ در دنا پلاس می‌تواند در تصادفات از ناحیه بغل ایمنی بهتری فراهم کند. البته هیچ‌یک از این دو خودرو تست تصادف رسمی منتشرشده‌ای ندارند و ایران‌خودرو اطلاعات دقیقی از عملکرد ایمنی آنها ارائه نکرده است. از نظر سیستم‌های پایداری، به جز ABS امکانات پیشرفته‌ دیگری (مانند ESP یا کنترل کشش) در این خودروها دیده نمی‌شود. بنابراین در رانندگی باید ملاحظات لازم را داشت، به ویژه با 207 که پایداری کمتری در سرعت بالا دارد. در مجموع، دنا پلاس به خاطر ایربگ‌های بیشتر و پایداری بهتر بدنه امنیت خاطر بیشتری به خانواده‌ها می‌دهد، در حالی که 207 نیز با ترمزهای قوی و چالاکی خود در شرایط عادی ایمنی قابل قبولی ارائه می‌کند.


قیمت و ارزش خرید


یکی از دلایل اصلی که خریداران بین 207 و دنا پلاس تردید می‌کنند، قیمت نزدیک این دو خودرو در بازار فعلی است. historically، پژو 207 اندکی ارزان‌تر از دنا پلاس بوده است و هنوز هم مدل‌های صفر کیلومتر 207 معمولاً قیمت پایین‌تری نسبت به دنا پلاس دارند. با مبلغی که برای خرید دنا پلاس می‌پردازید، می‌توانید یک 207 اتوماتیک فول آپشن یا یک 207 پانوراما تهیه کنید. 207 خودروی مقرون‌به‌صرفه‌تری است و برای خریدارانی که بودجه کمتری دارند یا می‌خواهند هزینه کمتری بپردازند جذابیت دارد. اما همیشه قیمت پایین‌تر به معنی ارزش خرید بالاتر نیست. دنا پلاس امکانات و فضای بیشتری در اختیار می‌گذارد که ممکن است برای خانواده‌ها و بسیاری از مشتریان ارزش مابه‌التفاوت قیمت را داشته باشد.


در بازار دست دوم، هر دو خودرو پرتقاضا و خوش‌فروش هستند. پژو 207 به واسطه محبوبیت در بین جوانان و چالاکی خوب، در بازار کارکرده مشتریان خودش را دارد و افت قیمت معقولی را تجربه می‌کند. از سوی دیگر، دنا پلاس یکی از بهترین بازارهای دست دوم را بین خودروهای داخلی دارد و فروش آن معمولاً با سهولت انجام می‌شود. به بیان دیگر، اگر پس از مدتی تصمیم به فروش خودرو بگیرید، هر دو انتخاب نقدشوندگی خوبی دارند؛ شاید دنا پلاس به خاطر وجهه لوکس‌تر در دید عامه، کمی بازار گرم‌تری داشته باشد.


با توجه به تمامی جوانب، ارزش خرید پژو 207 یا دنا پلاس بستگی مستقیم به نیاز خریدار دارد. اگر یک خودروی اسپرت شهری با هزینه‌های کمتر می‌خواهید، پژو 207 گزینه مناسب‌تری است. اما اگر خودرویی جادارتر با امکانات بیشتر برای استفاده خانواده و سفرهای طولانی می‌خواهید، دنا پلاس انتخاب بهتری خواهد بود. خوشبختانه هر دوی این خودروها در محدوده قیمتی زیر خودروهای وارداتی قرار دارند و جزو بهترین‌های تولید داخل محسوب می‌شوند؛ بنابراین نمی‌توان برنده مطلقی برای همه خریداران تعیین کرد و باید اولویت‌های شخصی را سنجید.


نتیجه‌گیری: کدام را بخریم؟


پژو 207 و دنا پلاس هر دو جزو محبوب‌ترین خودروهای داخلی محسوب می‌شوند که هر یک نقاط قوت خود را دارند. پژو 207 با طراحی اسپرت‌تر، مصرف سوخت کمتر، شتاب تند و هزینه نگهداری پایین‌تر، دل بسیاری از جوانان و شهرنشینان را به‌دست آورده است. در مقابل، دنا پلاس با کابین جادارتر، آپشن‌های رفاهی کامل‌تر (مانند سانروف و کروزکنترل) و ایمنی بهتر (ایربگ‌های بیشتر)، برای خانواده‌ها گزینه‌ای مطمئن‌تر به شمار می‌رود. از نظر قیمت نیز 207 کمی ارزان‌تر است اما دنا پلاس امکانات اضافه‌ای ارائه می‌دهد که اختلاف قیمت را توجیه می‌کند. بنابراین انتخاب نهایی وابسته به انتظارات شما از خودرو است: چابکی و اقتصادی بودن 207 در برابر راحتی و تجهیز بودن دنا پلاس.


اگر پس از این مقایسه تصمیم خود را گرفتید، می‌توانید از طریق خرید اقساطی خودرو در سایت خودروشاپ خودروی دلخواهتان را به صورت اقساطی تهیه کنید. خودروشاپ شرایط فروش اقساطی منعطفی برای پژو 207، دنا پلاس و دیگر خودروهای بازار فراهم کرده است. همچنین با مراجعه به نمایشگاه آنلاین خودروهای اقساطی در خودروشاپ، می‌توانید انواع خودروهای صفر و کارکرده را که با شرایط اقساطی عرضه شده‌اند مشاهده، مقایسه و انتخاب کنید. هدف ما در خودروشاپ ایجاد تجربه‌ای مطمئن و آسان در خرید خودرو است؛ از مشاوره کارشناسان مجرب تا ارائه طرح‌های متنوع پرداخت، همواره تلاش می‌کنیم رضایت و اعتماد شما را جلب کنیم.

پژو 207 بیشتر مناسب جوانان و زوج‌های شهری است که خودرویی اسپرت، چابک و کم‌مصرف برای تردد روزانه می‌خواهند. ابعاد کوچکتر این خودرو پارک کردن و مانور در ترافیک را آسان می‌کند. همچنین هزینه سوخت و نگهداری پایین‌تری دارد که برای افراد با بودجه کمتر ایده‌آل است.
دنا پلاس به دلیل فضای داخلی بزرگ‌تر و صندوق عقب جادار، گزینه مناسبی برای خانواده‌ها especially for سفرهای بیرون‌شهری و استفاده‌های چندمنظوره است. افرادی که به امکانات رفاهی مثل سانروف، کروز کنترل و کابین راحت اهمیت می‌دهند از دنا پلاس راضی‌تر خواهند بود. این خودرو سواری نرم‌تری دارد و برای مسافرت‌های طولانی خستگی کمتری به سرنشینان منتقل می‌کند.
پژو 207 مصرف سوخت کمتری نسبت به دنا پلاس دارد (حدود 7 لیتر در صد کیلومتر در مقابل 7.7 لیتر در دنا پلاس). همچنین قطعات یدکی 207 ارزان‌تر و فراوان‌تر بوده و هزینه‌های نگهداری آن پایین‌تر است. در مقابل، دنا پلاس به خاطر موتور بزرگ‌تر و امکانات بیشتر، کمی پرمصرف‌تر است و مخارج نگهداری بالاتری نیز دارد، هرچند از نظر دوام کلی خودروی قابل اعتمادی است.
هر دو خودرو از نظر امکانات پایه ایمنی مشابه‌اند و دارای ترمز ABS و EBD و ساختار بدنه تقویت‌شده بر اساس پلتفرم‌های قدیمی پژو هستند. تفاوت در تعداد ایربگ است؛ پژو 207 دو ایربگ و دنا پلاس چهار ایربگ (جلو و جانبی) دارد که امتیاز مثبتی برای دنا پلاس محسوب می‌شود. علاوه بر این، دنا پلاس پایداری بهتری در سرعت‌های بالا دارد در حالی‌که 207 به دلیل چالاکی بیشتر ممکن است در مانورهای تند کمی ناپایدارتر باشد. به طور کلی هر دو خودرو ایمنی قابل قبولی در سطح خود ارائه می‌کنند اما دنا پلاس به خاطر ایربگ‌های بیشتر امنیت غیرفعال بهتری دارد.
برای خرید اقساطی این خودروها می‌توانید از خدمات خودروشاپ استفاده کنید. در سایت خودروشاپ بخش خرید اقساطی خودرو اطلاعات کامل شرایط و مدارک مورد نیاز جهت خرید اقساطی پژو 207، دنا پلاس و سایر خودروها درج شده است. شما پس از انتخاب خودروی موردنظر از نمایشگاه آنلاین خودروهای اقساطی خودروشاپ، می‌توانید درخواست خرید اقساطی خود را ثبت کنید. کارشناسان ما در اسرع وقت با شما تماس گرفته و راهنمایی‌های لازم را ارائه می‌دهند. به این ترتیب با پیش‌پرداختی مناسب و اقساط ماهیانه برنامه‌ریزی‌شده، خودروی دلخواهتان را به آسانی و با اطمینان خاطر سوار خواهید شد.
به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟
5از 5 امتیاز
( 1 نفر امتیاز داده‌اند )

سوال یا نظری دارید؟

name
email
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
جستجو
منوی اصلی
پشتیبانی

شما میتوانید از طریق چت آنلاین و یا تماس تلفنی بصورت رایگان از کارشناسان ما مشاوره بگیرید

تمامی درخواست های مشاوره در مجموعه خودروشاپ ازطریق تکمیل و ارسال فرم مربوط به درخواست شما می باشد.

پس از آن کارشناس مربوطه با شما تماس می گیرد.

دستیار هوشمند - آنلاین
 logo اپلیکیشن خودرو شاپ