سیستم فرمان خودرو به عنوان ابزاری کلیدی برای هدایت و کنترل مسیر حرکت وسیله نقلیه به حساب میآید. این مجموعه به پمپ هیدرولیکی، رابطهای چرخشی، مکانیزم هیدرولیکی و چرخ دندهها متصل است. پمپ هیدرولیکی با فشار دادن مایع هیدرولیک موجب میشود که چرخها بیوقت و با سهولت به جلو یا عقب حرکت کنند.رانندگان با استفاده از این سیستم میتوانند به راحتی مسیر خودرو را دگرگون کنند. سیستمهای فرمان را میتوان به دو دسته تقسیم کرد: سیستمهای هیدرولیکی و سیستمهای الکتریکی. در سیستم هیدرولیکی، منبع فشار بر عهده موتور خودرو است، در حالی که در سیستم الکتریکی از نیروی برق برای هدایت حرکت خودرو استفاده میشود. در نهایت، فرمان خودرو جزئی اساسی و حیاتی در هر وسیله نقلیه به شمار میآید که برای کنترل و هدایت آن به کار میرود.در ادامه با ما در خودروشاپ اولین و بزرگترین سایت خرید خودرو اقساطی همراه باشید.همچنین شما عزیزان میتوانید برای ثبت آگهی خودرو خود به نمایشگاه آنلاین ما سر بزنید.
سیستم فرمان خودرو چیست؟
سیستم فرمان خودرو یکی از اجزای ضروری هر خودرویی محسوب میشود. این وسیله به راننده اجازه میدهد تا مسیر خودرو را از نقطهای به نقطه دیگر تغییر دهد و معمولاً در قسمت جلو خودرویی قرار دارد. سیستم فرمان به یک مکانیزم متصل است که حرکت چرخها را هدایت کرده و کمک میکند تا راننده بهراحتی خودرو را کنترل نماید. اولین بار فرمان در اواخر قرن نوزدهم طراحی شد که از چوب ساخته شده بود. در حال حاضر، بسیاری از فرمانها از مواد پلاستیکی یا فلزی با پوششهایی از لاستیک یا چرم تشکیل شدهاند و برخی از آنها به کنترلهای مختلف مانند پخش موسیقی و بلوتوث مجهز هستند.
نحوه عملکرد فرمان خودرو
فرمان خودرو به یک سیستم اتصال دارد که وظیفه هدایت حرکت چرخها را بر عهده میگیرد. وقتی راننده فرمان را به چپ یا راست میچرخاند، سیگنال معینی به این سیستم ارسال میشود. این سیستم سپس حرکت چرخشی را به حرکت خطی تبدیل میکند تا چرخها بتوانند در جهت مطلوب دوران کنند.
همانطور که مشخص است، سیستم فرمان و اجزای مرتبط با آن، بهطور اصلی برای هدایت خودرو طراحی شدهاند. این اجزاء حرکات راننده را به حرکات چرخشی چرخها منتقل نموده و با کمک یک سری اتصالات و سیستمهای هیدرولیک، از قدرت این حرکات بهره میبرند. اکنون بسیاری از سیستمهای فرمان مدرن شامل ویژگیهای اضافی مثل کروز کنترل، انتخاب سیستم صوتی و تجهیزات مربوط به راحتی راننده نیز هستند.
اجزای اصلی سیستم فرمان خودرو
اجزای کلیدی سیستم فرمان شامل موارد زیر میباشند:
1.پمپ هیدرولیک
این قطعه مکانیکی که قدرتش را از موتور خودرو میگیرد، وظیفه تولید فشار مایع هیدرولیک را بر عهده دارد. این فشار موجب حرکت سایر اجزای سیستم فرمان میشود.
2. جعبه فرمان
جعبه فرمان یکی از اجزاء کلیدی است که قدرت کنترل خودرو را فراهم میکند. این جعبه به دو بخش اصلی رک و پینیون تقسیم میشود که تغییرات لازم در زاویه حرکت چرخها را به جعبه فرمان منتقل میکند.
3. پروانه فرمان
پروانهای متصل به رک و پینیون است که توسط راننده کنترل میشود. این پروانه حرکات را از جعبه فرمان به چرخهای جلو منتقل میکند.
4.لولهها و خطوط هیدرولیکی
این لولهها فشار مایع هیدرولیک را از پمپ به سایر اجزاء سیستم منتقل میسازند، بهواسطه این لولهها، سیال هیدرولیک به نقاط مختلف سیستم هدایت میشود.
لولهها و خطوط هیدرولیکی | پروانه فرمان | جعبه فرمان | پمپ هیدرولیک | اجزای اصلی سیستم فرمان |
انتقال مایع هیدرولیک از پمپ هیدرولیک به سایر اجزا | انتقال حرکت از جعبه فرمان به چرخهای جلو | تغییرات لازم در جهت حرکت تایرها | تامین فشار مایع هیدرولیک | عملکرد |
سیستمهای تنظیم فرمان خودرو
با گذشت زمان، روشهای متنوعی برای تنظیم موقعیت و زوایای چرخهای فرمان مورد استفاده قرار گرفتهاند. در حالی که تمام انواع فرمانها یک کار اصلی را انجام میدهند، اما در خصوص راحتی، قابلیت تنظیم و طراحی آنها تفاوتهایی وجود دارد.
غربیلک فرمان کج
غربیلک فرمان کج در سال1963 برای اولین بار توسط جنرال موتورز معرفی شد. این نوع فرمان به آرامی به زوایای مختلف میچرخد و در عین حال بر روی مکانیزم قرار نگرفته تأثیری نخواهد گذاشت. در ابتدا، این فرمانها تنها در خودروهای لوکس وجود داشتند، اما امروزه در بسیاری از مدلها رویت میشوند.
فرمانهای تلسکوپی
فرمانهای تلسکوپی در زمینه قابلیت تنظیم مشابه فرمانهای کج هستند. این نوع فرمانها میتوانند به صورت بینهایت در محدودههای قابل توجهی تنظیم شوند، با این حال، این طراحیها چندان رایج نیستند.
آشنایی با سیستم فرمان رک و پینیون
دستگاه رک و پینیون یکی از متداولترین سیستمهای فرمان در صنعت خودروسازی است. این مکانیزم مکانیکی برای تبدیل حرکات چرخشی به خطی طراحی شده است و شامل دو عنصر اصلی یعنی رک و پینیون میباشد. رک باریک و بلند با دندانههای عمودی است و پینیون یک قطعه دندانهدار است که به موجب چرخش بر روی رک حرکت انجام میدهد. مکانیزم ساده این قرارداد شامل اجزای متنوع از جنس فولاد، آلومینیوم یا فولاد ضد زنگ است.
این سیستم در انواع صنایع و دستگاهها کاربرد دارد، از جمله خودروها، دستگاههای CNC و تجهیزات صنعتی.
سیستم جعبه فرمان خودرو
در پایه ستون فرمان، یک جعبه دارای دنده حلزونی وجود دارد که باعث حرکت چرخش میشود. این مکانیزم به گونهای طراحی شده که با چرخش به نرمی حرکات لازم را فراهم آورد. جعبه فرمان به میله مرکزی متصل است و در نتیجه حرکات آن را به چرخهای دیگر منتقل میکند.
این سیستم به دلیل تعداد زیاد اجزاء متحرک، کمتر دقت دارد و فضای بیشتری برای جابجایی در نظر گرفته شده است.
فرمان خودرو مدرن برقی
در خودروهای سنگین، چرخاندن فرمان ممکن است دشوار باشد. سیستمهای برقی به این مشکل رسیدگی میکنند؛ زیرا موتور به نوعی حرکت میکند که فشار بالایی را به سیستم هدایت میکند. هر بار که فرمان چرخانده میشود، والوها باز شده و اجازه ورود روغن به سیلندر را میدهند.
با توقف چرخاندن فرمان، جریان روغن متوقف میشود و همچنان خودرو بهطور معمول عمل میکند.
اجزای تشکیلدهنده غربیلک فرمان خودرو
غربیلک فرمان یک مکانیزم چرخشی برای انتقال حرکات به چرخهای خودرو میباشد.
عناصر اصلی آن شامل:
1.غربیلک
مؤلفه مرکزی فرمان که راننده آن را برای هدایت خودرو مورد استفاده قرار میدهد. این قسمت از دو شافت و یک پوشش کروی بدون فاصله تشکیل شده است.
2. شافت فرمان
این عنصر نقش انتقال حرکات را دارد و معمولاً به صورت استوانهای طراحی میشود. هدف آن منتقل کردن حرکت از فرمان به جعبه دنده و سایر اجزاء است.
3. پایه غربیلک
یک ستون عمودی که وظیفه اتصالات و حمایت از فرمان را بر عهده دارد و به تسهیل حرکت فرمان کمک میکند.
4. لوله هیدرولیک
این لولهها برای انتقال مایع هیدرولیک در سیستم طراحی شدهاند و باید در شرایط ایدهال از دقت و کیفیت بالایی برخوردار باشند.
5. پین و بوش
این مؤلفهها به عنوان واسط بین حرکات چرخشی و حرکت اصلی سیستم عمل میکنند و سایش را کاهش میدهند.
6.روغن هیدرولیک
مبعث کنترل کننده فشار در سیستمهای هیدرولیک و به منظور عملکرد بهتر در انتقال حرکات به کار میرود.
7.سوئیچ فرمان
این قسمت امکان تغییر مسیر خودرو را فراهم میکند و به صورت دستی عمل میکند.
8. ستون فرمان
این قسمت حاوی عناصر کنترلی است که به راننده امکان کنترل بهتر خودرو را میدهد و برخی از مدلها دارای ویژگیهای پیشرفتهتری نیز هستند.
چرا فرمان خودرو اهمیت دارد؟
فرمان به عنوان ابزار اصلی برای هدایت خودرو در سیستم فرمان به شمار میآید و بدون آن کارکردن خودرو غیرممکن خواهد بود. این سیستم به راننده اجازه میدهد تا با خیال راحت در ترافیک حرکت کرده و از خطرات دوری کند. علاوه بر این، فرمان به عنوان یک مرکز کنترل برای سایر ویژگیهای خودرو مانند سیستم صوتی، کروز کنترل و سیستمهای ایمنی میباشد.
با مطرح شدن ویژگیهای پیشرفته، امروزه فرمانها در خودروها به شکلی طراحی میشوند که بتوانند تجربه رانندگی را برای مشتریان بهبود بخشند. با توجه به این نکته، فرمان در کل بر عملکرد خودرو تأثیر زیادی دارد و بدون آن رانندگی غیرممکن است.
جمعبندی
سیستم فرمان خودرو شامل مجموعهای از ابزارهاست که جهت کنترل حرکت و هدایت خودرو به کار میرود. این سیستم از اجزایی تشکیل شده است که به شکل مؤثر خودرو را راهنمایی میکنند. به طور کلی، سیستم فرمان یکی از بخشهای اساسی و کلیدی خودرو محسوب میشود.
سوالات متداول (FAQ)
- سیستم فرمان خودرو چه عملکردی دارد؟
سیستم فرمان خودرو به راننده این امکان را میدهد تا به راحتی مسیر حرکت وسیله نقلیه را تغییر دهد و به کنترل دقیق خودرو کمک میکند.
- اجزای اصلی سیستم فرمان خودرو کدامند؟
اجزای اصلی سیستم فرمان شامل پمپ هیدرولیک، جعبه فرمان، پروانه فرمان، لولهها و خطوط هیدرولیکی هستند.
- ستون فرمان چه کاربردی دارد؟
ستون فرمان حاوی عناصر کنترلی است که به راننده اجازه میدهد تا با استفاده از این کنترلها، حرکت و عملکرد خودرو را به راحتی مدیریت کند.
- چرا طراحی فرمان خودرو مهم است؟
طراحی مناسب فرمان خودرو نه تنها به کارایی آن کمک میکند بلکه موجب راحتی و ایمنی بیشتر راننده و سرنشینان خواهد شد.