
برند بامو (BMW) با تاریخچهی بلندی در زمینه ساخت خودروهای هنری شناخته میشود. اولین نمونه از این خط محصولات، یک مدل 3.0 CSL سال تولید 1975 بود که توسط هنرمند معروف Alexander Calder به یک اثر هنری تبدیل شد. یکی از نمونههای معروف دیگر این برند، مدل M1 سال 1979 بود که توسط هنرمند معروف اندی وارهول طراحی و رنگآمیزی شد.
در آخرین اقدام خود، بامو به محصول برقی iX1 خود مراجعه کرده است تا آن را به عنوان یکی از اصلیترین توجهبرانگیزها معرفی کند. این کراساوور کوچک، که هنوز در ایالات متحده و بسیاری از کشورها عرضه نشده است، دارای دو موتور برقی با 313 اسب بخار قدرت و 494 نیوتن متر گشتاور، و یک باتری با ظرفیت 64.7 کیلوواتساعت است، که به این خودرو یک شعاع حرکتی 438 کیلومتر تضمین میکند.
خودروی مورد بحث در این مطلب، نسخهای ویژه از مدل X7 است که به مناسبت همکاری طولانیمدت بین خودروساز آلمانی و موزه Stadel ارائه شده است.

مارک براندنبرگ، هنرمندی است که بدنهٔ یک خودروی بامو iX1 را به طرزی فوقالعاده تزئین کرده که اثر زمان، فضا و سرعت را به خوبی در آن بازتاب داده است. این خودرو هنری در حال حاضر در موزهٔ اشتادل در فرانکفورت، آلمان، به نمایش گذاشته شده است.
این اولین بار است که یکی از محصولات کراساور ب ام و به عنوان یک اثر هنری معرفی میشود. در واقع، تمام نمونههای قبلی بر پایه مدلهای مانند M3 (E30) و 635 CSi و 525i ساخته شده بودند که در دسته خودروهای اسپرت قرار دارند. اما در دوران حال که صنعت خودروسازی با خودروهای برقی درگیر است، دیدن یک خودرو برقی به عنوان یک اثر هنری هم اصلا غیر عادی نیست.
از سال ۱۹۷۵ تاکنون، ۱۹ خودروی هنری توسط BMW به مخاطبان معرفی شده است. خودروی بعدی از این مجموعه که در سال آینده معرفی خواهد شد، توسط هنرمند اتیوپیایی به نام جولی مهرتو طراحی شده است.
جدیدترین را در خودرو شاپ بخوانید.