
شرکت نیرو موتور شیراز، بزرگترین نماینده شرکت سانیانگ موتور یا SYM تایوان در ایران است. این شرکت اکثر موتورسیکلتهای مونتاژی از برند SYM را با نام تجاری گلکسی (Galaxy) توزیع میکند، از جمله مدل محبوب گلکسی JX250.
موتورسیکلت Galaxy JX250 که در شرکت نیرو موتور تولید میشود، در واقع معادل موتورسیکلت SYM JOYMAX Z250 است. طرفداران برند SYM با خوبی میدانند که یکی از اختلافات این دو محصول در بازار ایران، مربوط به حجم دقیق موتور JOYMAX 250 است. اگرچه عدد 249 روی بدنه موتور حک شده است و به نظر میرسد که حجم موتور 250 سیسی است، اما دفترچه راهنمای موتور که برخی از خریداران آن را دریافت کردند، به مدل 300 سیسی اشاره دارد.
اگرچه برخی اعتقاد دارند که شرکت نیروموتور، به قصد انتشار شایعهای درباره 300 سیسی بودن مدل جویمکس، اقدام کرده است، اما با توجه به تولید مدلهای 125 سیسی، 250 سیسی و 300 سیسی توسط شرکت SYM و همچنین به ماجرایی که چند سال پیش برای بنلیهای 300 سیسی شرکت نیکران موتور رخ داد، این شایعه ممکن است صحت نداشته باشد. با این حال، جویمکس، سرپرست بازار ایران، بطور ناچیزی از لحاظ گردشگری محبوبیت دارد.
موتور سیکلت Galaxy GX250 ، به عنوان JoyMax 250 نیز شناخته میشود و در دستهی اسکوترهای ماکسی قرار دارد. این موتور برای افرادی که توانایی خرید یک یاماها را ندارند ، مناسب است ، زیرا میتوانند با نصف قیمت آن (یعنی کمی کمتر یا بیشتر) موتور JoyMax را خریداری کنند.
مدل جویمکس 250، حتی در نسخه مونتاژ شده نیرو موتور، دارای کیفیت ساخت قابل قبولی است. این مدل از اواخر سال 1399 وارد بازار ایران شد و سری اول آن تا مدل 1401 تولید میشد. در حال حاضر، شرکت نیرو موتور سری دوم این محصول را با مدل 1402 معرفی کرده است.
جویمکس 250 جدید، که شرکت SYM آن را با نام جویمکس زد پلاس 250 یا Z+250 معرفی کرده است، تغییر چهره بسیار خوبی را تجربه کرده و به همتای ژاپنیاش شبیهتر شده است. تایوانیها درباره طراحی جدید جویمکس 250 نوقلهای میکنند که از سبک و سیاق طراحی فراگیر جهانی برای اسکوترها الهام گرفتهاند.
یکی از ویژگیهای برجسته جدیدترین مدل جویمکس 250، چراغهای LED زیبا آن هستند. چراغ جلویی این موتورسیکلت دوتکه با زاویه پهنتر نوردهی، در شبهای تاریک، دید بسیار بهتری را برای راننده به ارمغان میآورد. از دیگر امکانات این مدل نیز میتوان به اضافه شدن سنسور جک بغل و بهبود طراحی صندلی اشاره کرد.
در جویمکس 250 نیوفیس از انجین 249.4 سیسی مایعخنک استفاده میشود که به گیربکس CVT وصل است. این انجین با نسخههای قدیمی جویمکس تفاوت دارد و استاندارد آلایندگی آن یورو5 است که در نسخههای قبلی یورو4 بود. جویمکس 250 نیوفیس دارای قدرت خروجی حدود 21.7 اسببخار و گشتاور حدود 22.3 نیوتنمتر میباشد.
این موتورسیکلت وزن 185 کیلوگرمی دارد و شباهت زیادی به نسل قبلی خود دارد، با رینگهای 14 اینچی در جلو و 13 اینچی در عقب. هر دو چرخ دارای ترمز دیسکی هستند و ترتیب آنها تغییری نکرده است. دیگر ویژگیهای این موتورسیکلت شامل طلق قابل تنظیم در جلو، تعلیق عقب با دو کمکفنر، پورت شارژ سریع و فضای کافی برای قراردادن دو کاسکت در محفظه زیر صندلی است.
اخبار بازار موتور در ایران
برای بررسی آخرین اخبار شرکتهای بزرگ تولیدکننده موتورسیکلت در ایران و مشاهده قیمتهای محصولات شرکتهای معتبر مانند کویر موتور، نیرو موتور، کبیر موتور، شاهین موتور، ایران دوچرخ و نیکران موتور، به مقالات زیر مراجعه نمایید: