
فراری ابتدا به دلیل ساخت پیشرانههای تنفس طبیعی با قابلیت دورگیری مشهور بود، اما با تشدید قوانین آلایندگی، این شرکت ایتالیایی به ساخت پیشرانههای توربوشارژ و هیبرید گرفتار شد. نمونههای معروف از این تغییرات شامل مدل 208 GTB توربو از سال 1982 و لافراری از سال 2013 است که اولین محصولات توربوشارژ و هیبرید این شرکتها بودند.
آمار فروش فراری در سال 2023 نشان میدهد که مشتریان از مدلهای هیبرید بسیار استقبال کردهاند. فروش این شرکت در این سال با یک افزایش 3.3 درصدی به تعداد رکوردی 13,663 دستگاه رسیده است، که 44 درصد از آن به مدلهای هیبرید تعلق دارد.
محصولات فراری در 2023
در سال 2023، برند فراری با داشتن 4 مدل پلاگین-هیبرید و 6 مدل درونسوز در بازار حضور داشته است. همچنین، مدل مسابقهای 296 GT3 نیز جزو مدلهای درونسوز است. با توجه به استقبال بیشتر از مدلهای 296 و SF90، فروش محصولات هیبرید در سال 2023 دوبرابر شده است نسبت به سال 2022.

به نظر میرسد که سهم مدلهای هیبرید از فروش فراری در آینده افزایش خواهد یافت، زیرا شاسیبلند پورسانگوئه نیز به زودی با نسخه هیبرید عرضه خواهد شد. این خودرو تاکنون تنها با موتور V12 تنفس طبیعی تولید میشده است. تولید فراری در نیمه دوم سال 2023 افزایش یافته است که باعث رشد فروش این شرکت شده است. اما فراری اعلام کرده که تعداد تولیدات شاسیبلند به 20 درصد از کل ظرفیت تولید کمپانی محدود خواهد شد. همچنین، در سال 2023، فراری تولید مدلهای F8 و پورتوفینو M را متوقف کرده است و در عوض، از آخرین سهماه سال، تحویل مدل جدیدی را آغاز کرده است.
برنامه فراری برای 2024
شرکت در سال 2024 قصد دارد سه مدل جدید را معرفی کند که احتمالاً جانشین مدلهای لافراری و 812 سوپرفست خواهند بود، همچنین یک مدل دیگر نیز قرار است معرفی شود.
در مرحله بعدی توسعه برند ایتالیایی فراری، تولید یک خودروی الکتریکی کامل است که احتمالاً در آخرین سه ماه سال 2025 رونمایی خواهد شد. پیشبینی میشود که تا پایان دهه جاری، 40 درصد از کل فروش فراری به خودروهای الکتریکی، 40 درصد به خودروهای هیبریدی و تنها 20 درصد به خودروهای درونسوز تخصیص داده شود. ظرفیت تولید فراری تا سال 2025 به پایان میرسد و تا آن زمان سفارشات جدید دریافت و ارسال میشود. بنابراین، منطقی است که حتی ظرفیت جانشین مدلهای فعلی فراری که در انتهای سال به بازار عرضه خواهد شد، از قبل به فروش رسیده باشد.

سوخت مصنوعی، ناجی پیشرانههای 12 سیلندر؟
به احتمال زیاد، پیشرانههای 12 سیلندری دوران محدودی دارند ولی استفاده از سوخت مصنوعی احتمالا این پیشرانهها را زنده نگه میدارد. باید توجه داشت که از سال 2026 به بعد، خودروهای مسابقات فرمول یک از سوخت مصنوعی استفاده خواهند کرد.
با پایان قرارداد تامین موتور بین مازراتی و فراری در پایان سال 2023، همکاری دو برند ایتالیایی در این زمینه به اتمام رسیده است.
جدیدترین را در خودرو شاپ بخوانید.