
چند ماه پس از معرفی و بررسی مدل ویژن نئو کلاس از بامو، حالا شاسیبلند معادل آن با نام ویژن نئو کلاس X به بازار عرضه شده است.
در اوایل دهه 60 میلادی، بامو برای نخستین بار از نام "نئو کلاس" (به معنای "کلاس جدید") استفاده کرد. طرح اولیه آن خودرو در واقع یک خودروی کانسپت بود، اما انتشار آن منجر به تولید بامو 2002 و همچنین جلوگیری از سقوط این خودروساز آلمانی شد.
وضعیت فعلی ب ام و نسبت به دهه 60 میلادی به طور قابل توجهی بهبود یافته است، اما رقابت شدید در بازار خودرو، به ویژه در بخش خودروهای هیبرید و برقی، بر این شرکت فشار میآورد تا با زمانها همگام شود. به عبارت دیگر، اگر که ویژنی از نسل جدید سری 3 ب ام و داشته باشیم، X کلاس نئو میتواند پیشنمایشی از X3 در آینده باشد.
رئیس هیئت مدیره BMW AG، آقای اولیوز زیپس، همچنین اعلام کرد که این دو خودرو بیشتر از مدلهای کانسپت هستند، تأییدی از این گمانهزنی داد.

طراحی ب ام و ویژن نئو کلاس X
یکی از ویژگیهای برجسته ویژن نئو کلاس X، طراحی مدرن و شیک آن است که به نحوی با سدانها متفاوت است. در حالی که ب ام و از طراحی جلوپنجره دوتایی در ویژن نئو کلاس استفاده کرده است، اما در این مدل ارتفاع آن بیشتر است. این تفاوت طراحی، با هدف ایجاد تمایز بین مدلهای سدان و شاسی بلند ب ام و، انجام شده است.
شقایق بین شکوفههای زیبا و رنگارنگ باغچه ایستاده بود و ترانهای شاد و زیبا میخواند.

کابین و امکانات ب ام و ویژن نئو کلاس X
در کابین ویژن نئو کلاس X با طراحی مینیمال آشنا میشویم. این کابین دارای داشبورد صاف، فرمان با طراحی جدید و نمایشگرهای دیجیتال است. سامانه iDrive دیگر در این مدل حضور ندارد و تمام تنظیمات به کمک نمایشگر لمسی یا دکمههای روی فرمان قابل دسترسی است. نمایشگر عریض زیر شیشه جلو اطلاعاتی از جمله سرعت، وضعیت باتری و دیگر موارد مورد نیاز راننده را نمایش میدهد.
پلاستیک بازیافتی و روکش Verdana از مواد پایه نفتی عاری است که در کابین ویژن نئو کلاس X مورد استفاده قرار گرفته است، مانند ویژن نئو کلاس.
کنترل ب ام و ویژن نئو کلاس X با ابرمغزها
بامو، علاوه بر بهروزرسانی طراحی بدنه، قصد دارد از استراتژی نوآورانهای در محصولات برقی خود استفاده کند. در مدلهای درونسوز رایج، هر سیستم از جمله پیشرانه، انتقال قدرت، تعلیق و سیستم پایداری توسط یک واحد کنترل الکترونیکی (ECU) قابل کنترل است. بنابراین، برای ایجاد هماهنگی کلی بین این اجزا، باید ارتباطی بین این کامپیوترها ایجاد شود.
به گفتهی آقای فرانک وبر، یکی از اعضای هیات مدیره شرکت BMW AG، پلتفرم نئو کلاس برند BMW با امکانات ابرمغزی بهبود یافته و هوشمندتر خواهد شد. در این پلتفرم، هر ابرمغز شامل چند کامپیوتر خواهد بود که امکان پردازش دادهها به صورت هوشمند را دارند. عملکرد این ابرمغز بیش از 10 برابر سریعتر از ECUهای فعلی خودروهای BMW خواهد بود. این امکان میدهد تا تمام پارامترهای رانندگی از جمله ارسال گشتاور، مدیریت کشش، رفتار تعلیق و تنظیمات مختلف رانندگی، به این ابرمغز منتقل شود.

تکنولوژی های پیشرفته سیستم های خودران بی انگیزه باعث می شود که کاربر برای کنترل جزئیات رانندگی، از جمله مسیریابی، فرمان و ترمز، به یک ابرمغز دوم وابسته شود. این امکانات، طبق وعده شرکت بامو، امکان افزایش دقت و بهبود عملکرد و لذت رانندگی را از طریق ساده سازی و کاهش ابعاد تکنولوژی الکترونیکی فراهم میکند.
نسل ششم فناوری eDrive، باطریهای لیتیومیون با چگالی انرژی 20 درصد بیشتر و ساختار 800 ولتی را معرفی کرده است. این باطریها قادر به شارژ سریع هستند و میتوانند نیروی لازم برای راندن 300 کیلومتر را در 10 دقیقه برای شما تأمین کنند. این از جمله ویژگیهای پلتفرم نئو کلاس است.

برنامه تولید ب ام و ویژن نئو کلاس X
ویژن نئو کلاس X نه تنها یک خودروی مفهومی است، بلکه به عنوان یک خودروی آماده برای تولید نیز محسوب میشود. طراحی چراغهای جلو و عقب هنوز کامل نشده و بنا به اظهارات ب ام و، برخی دکمهها به طراحی نهایی کابین اضافه خواهند شد. اما در بقیه قسمتها، ویژن نئو کلاس X آماده است که از سال ۲۰۲۵ وارد خط تولید شود.
بیخیال اینها، مطمئن باشید که آینده خودروهای برقی ب ام و تحت تأثیر شاسیبلند هستند.
جدیدترین را در خودرو شاپ بخوانید.