
خداحافظی با خودروهای ارزانتر از 20 هزار دلار
به پایان سال آینده، احتمالا حتی یک خودروی صفر کیلومتر ارزانتر از 20 هزار دلار در بازار موجود نخواهد بود. برندهای مانند میتسوبیشی، کیا و نیسان، با ترک بازار آمریکا، خودروهای ارزانتری نسبت به خودروهای قیمتیتر مانند میراژ، ریو و ورسا، ارائه دادند تا به حال که این برندها این کشور را ترک کردهاند.
در سال 2019، قبل از شیوع کروناویروس، قیمت متوسط خودروهای جدید در بازار آمریکا به حدود ۳۸ هزار دلار رسید. با انتشار ویروس کرونا و مشکلات مرتبط با زنجیره تامین در سال 2020، شرکتهای خودروسازی بیش از پیش مجبور به متوقف کردن تولید مدلهای اقتصادی شدند.
این فرایند با خروج فورد فیستا، شورولت کروز و اسمارت آغاز شد و سپس به تغییر مدلهای هیوندای اکسنت، فورد اکو اسپرت، فولکس واگن بیتل و دوو ماتیز (یا به عبارتی شورولت اسپارک) پرداخته شد. از بین این خودروها، شورولت اسپارک به عنوان ارزانترین خودروی قابل خرید در ایالات متحده شناخته میشد.

به گفته آقای تایسون جومینی، قائم مقام بخش تحلیل دادهها در موسسه جیدی پاور، قطع تولید مدلهای ارزانتر یک پدیده جدید نیست، اما بحران کمبود تراشه باعث اولویتبندی در تولید مدلهای گرانتر شده است. او اظهار داشته است که برخی برندها، از جمله هوندا، پس از بهبود وضعیت، تیپهای ارزانتری از محصولات خود را وارد بازار کردهاند، اما حتی سیویک، که همواره به عنوان یک خودروی ارزانقیمت شناخته شده، در سال 2024 به قیمت نزدیک به 25 هزار دلار عرضه میشود. هوندا آکورد با قیمت 28 هزار دلار، نسبت به سال 2019، 4 هزار دلار گرانتر شده و CR-V نیز با قیمتی کمتر از 30 هزار دلار در دسترس نیست.
به غیر از این مسائل، آینده بازار خودروهایی که کمتر از 20 هزار دلار هستند چگونه خواهد بود؟ به نظر میرسد که این بخش از بازار به سرعت در حال از بین رفتن است. در سال گذشته، در آمریکا، 15.5 میلیون دستگاه خودروی صفر کیلومتر فروخته شد. با این حال، با افزایش قیمتها، فروش خودروها در این کشور به نظر میرسد همچنان در حال افزایش است. بنابراین، تولیدکنندگان خودروها انگیزهای برای تولید محصولات ارزانتر ندارند.
میانگین قیمت خودروی صفر در آمریکا
با توجه به جهش قیمت خودروهای صفر کیلومتر در بازار آمریکا، که از سال 2019 به 46 هزار دلار افزایش یافته است، میانگین درآمد سالانه در آمریکا در سال 2023 حدود 60 هزار دلار است. این نشان میدهد که بیشتر آمریکاییها بدون دریافت وام پنجساله، قادر به خرید خودرویی با این قیمت نیستند در حالی که میانگین درآمد سالانه در آمریکا در سال 2019 بیشتر از 68 هزار دلار بود.
بله، امسال برای اولین بار از شیوع کرونا، قیمت خودروها در آمریکا کاهش یافته و این روند همچنان ادامه دارد. به گفته آقای جومینی در گفتگو با Motor1، قیمت خودروهای جدید به میانگین 44,900 دلار در سال 2024 کاهش پیدا خواهد کرد، که این کاهش تا 1,100 دلار میتواند باشد. برای ماه فوریه نیز پیشبینی شده است که قیمت خودروها بیش از 1,900 دلار کاهش یافته و به میانگین 44,045 دلار خواهد رسید.

واقعا امیدوارم مشتریان خودروهای صفر کیلومتر خبرهای خوبی رو بشنون. با این حال، باید توجه داشت که بازار خودروهای کارکرده همچنان با نابسامانیهای خود مواجه است که از اواسط سال 2021 شروع شد و در سال 2022 ادامه یافت. اما، پیشبینی میشود که تعداد کمتری از خودروهای کارکرده در دسترس خریداران قرار خواهد گرفت در سال آینده. بر اساس گفته آقای جومینی، تعداد خودروهای کارکرده با سن پنج سال قبل از شیوع کرونا، 16.3 میلیون دستگاه بود. اما تا سال 2024، این تعداد با کاهش متوالی به 13.7 میلیون دستگاه کاهش خواهد یافت و در سال 2025 به 12.5 میلیون دستگاه میرسد.
با توجه به کاهش روزافزون تعداد مدلهای خودروهای ارزان قیمت، بازار خودروهای صفر کیلومتر با قیمت کمتر از ۳۰ هزار دلار، فرصتی جدید برای شرکتهای خودروساز ارائه میشود. آقای جومینی اعلام کرد که قبل از شیوع کرونا حدود ۴۷ درصد از بازار خودروهای جدید به مدلهای زیر ۳۰ هزار دلار تعلق داشتند، اما اکنون این نسبت به ۱۷ درصد کاهش یافته است.
امید به عرضه خودروهای ارزان با نفوذ چین
بسیاری از خودروسازان معتبر تلاش میکنند تا در بازار خودروهای ارزانتر از 30 هزار دلار رقابت کنند. اما حضور قدرتمند چینیها، مانند چری، بی وای دی و گریت وال، به عنوان یک تهدید جدی برای برندهای معتبر به نظر میرسد. این شرکتها تنها در سال 2023 به بیش از 400 هزار خودرو در بازار اروپا فروش رساندهاند و سهمشان در این بازار از 8 درصد به 15 درصد تا سال 2025 افزایش خواهد یافت.

چری، بهعنوان یکی از بزرگترین تولیدکنندگان خودرو در چین، قصد دارد در آینده وارد بازار آمریکا شود. در حال حاضر، این شرکت برخی از محصولات خود را با قیمت کمتر از 30 هزار دلار در مکزیک عرضه میکند. برایان وو، معاون اجرایی چری در مکزیک، در گفتگو با نشریه موتورترند در سال گذشته اهمیت بازار آمریکا را برای این برند تأکید کرد و برنامههای ورود به این بازار را بررسی کرد. چری در سالهای 2005 و 2020 تلاشهایی برای ورود به بازار آمریکا داشته است که موفقیتآمیز نبوده است، اما بهنظر میرسد این شرکت همچنان به نقشهراه خود برای ورود به بازار آمریکا پایبند است.
جدیدترین را در خودرو شاپ بخوانید.