واردات 4.3 هزار دستگاه خودرو تا پایان آدرماه
بر اساس آمار واردات خودروهای سواری در 9 ماه اول سال جاری، در ردیف تعرفه 8 هزار و 703، تعداد 4 هزار و 386 دستگاه خودرو با ارزش 86 میلیون و 478 هزار دلار به کشور وارد شده است. در مقابل، در همین مدت زمان سال گذشته، تعداد 247 دستگاه خودرو با ارزش هفت میلیون و 513 هزار دلار وارد شده بود.
مهدی ضیغمی، رییس سازمان توسعه تجارت، قبلا اعلام کرده بود که واردات خودرو امسال و سال آینده بدون شک انجام خواهد شد. مشکل ارزی برای این موضوع وجود ندارد، و جلسات بسیاری با بانک مرکزی درباره تخصیص ارز برگزار شده است تا روند واردات خودروها تسریع شود.
تا پایان امسال، قابلیت واردات 40 هزار خودرو دیگر وجود دارد، اما بستگی به تصمیمات بانک مرکزی درباره تخصیص ارز دارد.
ترخیص خودروهای وارداتی هفت برند مختلف
مهر ۱۴۰۲: توسط مهدی ضیغمی، رئیس سازمان توسعه تجارت، توضیح داده شد که بسیاری از شرکتهای واردکننده خودروها، مراحل ورود و ترخیص خودروهای خود را از گمرکات عبور داده و اطلاعات مربوط به خودروها را به سازمان حمایت ارسال کردهاند. سپس سازمان حمایت این اطلاعات را مورد بررسی قرار داده و پس از آن، پیشنهاد مربوطه به شورای رقابت ارسال میشود. در حال حاضر، هیچ تأخیری در اعلام قیمتها در مرحله شورای رقابت رخ نداده است.
برخی از شرکتهای واردکننده احتمالاً اطلاعات ناقصی را به سازمان حمایت ارسال کردهاند که ممکن است باعث تاخیر در قیمتگذاری شود. برخی از شرکتهای معروف مانند هیوندا، کیا، فیات، زوتی، سوزوکی، بستیون و هونگچی ترخیص کرده و مدارک خود را برای تعیین قیمت به سازمان حمایت ارسال کردهاند. بقیه برندها نیز در حال ترخیص هستند. سامانه یکپارچه خودرو در حال بهروزرسانی است و در طی هفته آینده آمادهسازی برای عرضه خودروها را تکمیل خواهد کرد. به محض تکمیل اطلاعات و ارسال آنها به سازمان حمایت، لیست این خودروها در سامانه قرار خواهد گرفت و مشتریان قادر به مشاهده آن خواهند بود.
صاحب کالا و گمرک باید در ارزشگذاری توافق کنند
بهموجب اعلام شهریور ۱۴۰۲، اگر درگیری میان صاحب کالا و گمرک در مورد ارزشگذاری وجود داشته باشد، خودروهای وارداتی در گمرکات به تعویق میافتند و در صورت عدم توافق، برای فروش در مزایده قرار میگیرند. اسلام پناه، رئیس سازمان ملی استاندارد ایران، این نکته را مطرح کرده است که دلیل دپوی خودروها در گمرکات عدم توافق در مورد ارزشگذاری بین صاحب کالا و گمرک است. صاحب کالا در ابتدا باید ارزشگذاری را انجام دهد تا بتواند خودروها را ترخیص کند.
فردی در مورد وجود ۱۲۱۷ خودرو وارداتی در گمرک بندر شهید باهنر صحبت کرد. او گفت که برخی از این خودروها در گذشته در گمرک قرار داشته اند و برخی دیگر هم تازه وارد شده اند. علت نگهداری این خودروها در گمرک مربوط به اختلاف صاحبان کالا با گمرک درمورد قیمت گذاری آنهاست. به همین دلیل در یک جلسه هماهنگی اخیر در استان هرمزگان تصمیم گرفته شد، اگر صاحبان کالا و گمرک به توافقی درمورد قیمت نرسند، این خودروها به عنوان اموال ترک شده شناخته شده و به حراج عمومی گذاشته شوند تا بتوان آنها را از گمرکها ترخیص کرد. سازمان استاندارد ایران کاملاً موافق ورود خودروهای با کیفیت و رقابتی است، اما مردم کاذبی میاندازند که سازمان استاندارد به ورود خودروها مخالفت می کند. به طور کلی، بسیاری از افراد و شرکت ها نمی خواهند با خطاها و مشکلات مربوط به واردات خودروها مواجه شوند و عوارض آنها را بپذیرند، به همین دلیل نقاط ضعف خود را به عنوان مسئولیت سازمان استاندارد ملی پنهان می کنند.
وی تاکید کرد که سازمان ملی استاندارد با وارد کردن میلیونها خودرو با کیفیت و قیمت رقابتی هم موافق است. اما برخی از کسانی که ظرفیت لازم برای این واردات را ندارند، ادعا میکنند که سازمان استاندارد مخالفت میکند؛ در حالی که این ادعا ها صحت ندارد.
الزام پذیرش ضمانتنامه بانکی برای ترخیص خودرو وارداتی
در ماه شهریور سال ۱۴۰۲، خودروها بلاخره به صورت آزاد واردات شدند، اما هنوز موانع زیادی در مسیر ورود آنها وجود دارد. مشکلاتی از قبیل استاندارد بودن خودروها و مشکلات متعدد دیگر نظیر شماره گذاری، تامین ارز و مسائل حاشیهای تاخیر در این زمینه را ایجاد کرده است. هرچند در برخی مواقع، تدابیری از طرف مقامات بالادستی اتخاذ شده و بهبود قابل توجهی در این زمینه رقم نخورده است.
یکی از موانع عجیب دیگر که مانع تسهیل و تسریع در فرآیند ترخیص کالاها میشود، حذف قانونی است که قبلاً با ارائه یک ضمانتنامه بانکی معتبر، امکان ترخیص کالاها را مهیا میکرد. با آزادسازی واردات خودروها، این رویکرد به نظر میرسد که در جهت تسهیل مراحل ترخیص خودروها لغو شده است. این موانع باعث کاهش سرعت عرضه خودروهای وارداتی به بازار به منظور تنظیم بازار شدهاند.
با توجه به شرایط کنونی و نیاز مشتریان، واردات خودروها در راستای کنترل بازار خودرو ضروری است. به منظور تسهیل این فرآیند، قابلیت پذیرش ضمانتنامه بانکی دریافت شده است. این اقدام منجر به بهبود فرآیند عرضه خودروهای وارداتی خواهد شد.
ترخیص قطعی 1218 خودرو از ابتدای سال جاری
گمرک ایران اعلام کرده است که در پنج ماهه اول سال 1402، تعداد 1218 دستگاه خودرو سواری خارجی با ارزشی بالغ بر 25 میلیون و 371 هزار دلار وارد کشور شده است.
در پنج ماه اول سال ۱۴۰۲، یازده گمرک فعال برای واردات خودرو سواری فعال بودند. بین این گمرکات، گمرک شهید باهنر بندرعباس با ترخیص ۴۸۵ دستگاه، در جایگاه اول قرار گرفت. سپس گمرکات غرب تهران با ترخیص ۴۳۱ دستگاه و گمرک شهریار (تهران) با ۱۳۱ دستگاه دیگر در رتبههای بعدی قرار داشتند.
به طور کلی، تعداد کل خودروهای جدیدی که در گمرکات اظهار شده اند، برابر با 2323 دستگاه است. از این کل، 1218 دستگاه ترخیص قطعی شده و به کشور وارد شده اند، در حالی که 1105 دستگاه دیگر در حال ترخیص در گمرک است. به طور جداگانه، بیشترین تعداد خودروهای سواری در حال ترخیص و واردات به گمرک غرب تهران است که تعداد آنها 760 دستگاه است. به ترتیب، گمرکات شهریار (تهران) با 193 دستگاه و قزوین با 72 دستگاه در رده های بعدی قرار دارند.
ترخیص خودروهای وارداتی از گمرک
در مورد بازدید مهدی اسلام پناه، رییس سازمان استاندارد کشور، و مهدی دوستی، استاندار هرمزگان، از خودروهای وارداتی موجود در بنادر هرمزگان در تاریخ 29 مردادماه، گزارشی وجود دارد.
یکی از بستهها شامل چهار نوع محصول هیوندایی مانند النترا و توسان است که هنوز به دلایلی مرتبط با استاندارد، اظهار نشدهاند. براساس دستور رئیس سازمان استاندارد، این خودروها به زودی اظهار و از گمرک ترخیص خواهند شد.
خبرنگار گزارش کرد که آقای اسلام پناه، درخصوص سرعت بخشیدن به واردات خودروها، تلاش می کند تا امکان تخلیه بیشتری خودرو در بنادر فراهم شود. این اقدام باعث خلوت شدن محیط بنادر می شود و امکان استقبال از انواع مختلفی از کالاها و خودروها را فراهم می کند. در حال حاضر هزار دستگاه خودروی النترا قرار است ترخیص شود و به نوسازی ناوگان حمل و نقل کشور کمک کند. این عملیات ترخیص به تنظیم بازار خودروی کشور کمک خواهد کرد و صاحبان خودروها متعهد شده اند تا ضوابط استاندارد را رعایت کنند. کارشناسان استاندارد نیز حضور دارند تا مطابقت کالاها با استانداردهای لازم را تأیید کنند.
پاراگرافی که شما برای من فرستادید را بازنویسی کردم و بهترش کردم: "بدون تردید، هر جایی که وجود مانع برای صادرات وجود داشته باشد، ما تلاش خواهیم کرد تا این مانع را برطرف کرده و اقداماتی را انجام دهیم که فرایند واردات را آسان و سریعتر کنیم. هدف ما ایجاد شرایطی خاص است که به صورت عمده و موثر، بازار ویژهای را برای واردات فراهم کنیم."
نماینده شرکت کرمان موتور اعلام کرد که بیش از ۹۰۰ دستگاه خودروی هیوندای این شرکت در بندر شهید باهنر تخلیه شده است. او همچنین خبر داد که به دستور رییس سازمان استاندارد کشور، تلاش میکنند تا این مشکل در واردات این خودروها برطرف شود.
هزار دستگاه النترا ترخیص میشود
به گزارش مرداد ۱۴۰۲، مهدی اسلام پناه، معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان ملی استاندارد، بازدیدی از بندر شهید باهنر بندرعباس انجام داد. همچنین اعلام کرد که در روز ۲۹ مرداد، هزار دستگاه خودروی النترا ترخیص خواهند شد و به بهبود ناوگان حمل و نقل کشور همکاری خواهند کرد.
او توضیح داد که ترخیص این خودروها میتواند باعث تنظیم بازار شود. قبلاً از صاحب کالا درخواست نشده بود که این کار را انجام دهد و کارشناسان استاندارد نیز در محل حاضر هستند تا مطابقتهای لازم را برای ترخیص انجام دهند. هر جایی که مانعی برای واردات وجود داشته باشد، حضور ما به منظور رفع مشکل و تسهیل امور حاصل میشود و شرایط به نحوی تنظیم میشود که گشایش ویژهای ایجاد شود. سیاست دولت این است که نظارتها و عملیات میدانی در زمینههای مختلف را اجرا کند.
آمار ترخیص خودرو از گمرک تا مرداد 1402
در مرداد ماه سال ۱۴۰۲، آقای محمد رضوانیفر، رئیس کل گمرک ایران، در مورد وضعیت ترخیص کالا از گمرکات کشور صحبت کردند. او به دو عامل اصلی اشاره کرد که مسئول مشکلات ایستایی کالا در این گمرکات هستند.
بخش اول مربوط به مشکلی است که قبل از اظهار کالا بوجود میآید و گمرک در آن دخالتی ندارد. بخش دوم مربوط به مسئله رسوب و ماندگاری کالا بعد از اظهار است و بخش سوم مربوط به مواردی است که کالا با وجود اظهار به گمرک خارج نمیشود. در این حالت، مالکیت اسنادی که مرتبط با حمل و ثبت سفارش کالا هستند، برای شروع تشریفات گمرکی لازم است. اگر اسناد حمل و ثبت سفارش موجود نباشند، اظهار کالا به گمرک امکانپذیر نیست. اما اگر اسناد مربوطه وجود داشته باشند، تشریفات گمرکی آغاز میشود و پاسخگویی سیستمی دستگاههایی که وظیفه پاسخ به استعلامات را دارند در این مرحله بسیار مهم است. بر اساس قوانین مربوطه، حداکثر ظرف 7 روز باید پاسخ استعلامات به گمرک ایران داده شود تا تشریفات گمرکی بهطور معمول پیشرو ببرد.
تخصیص ارز برای کالاهای اساسی مشکلی ندارد، اما مشکلاتی در مورد کدهای ساتا یا کدهای تخصیص ارز وجود دارد. برای بیش از 3000 کد تعرفه بدون تخصیص کد ساتا، ترخیص انجام میشود.
به گفته رئیس کل گمرک، تاکنون 1621 دستگاه خودرو به گمرکات ارائه شدهاند. از این تعداد، تقریباً 928 دستگاه خودرو در حال انجام مراحل تشریفات میباشند و حدود 690 دستگاه همچنین ترخیص شدهاند.
با توجه به سقف واردات حداکثر 2 میلیارد دلاری خودرو در سال جاری، تقریبا 40 هزار همت از حقوق ورودی مورد انتظار وارسی به خزانه دولت است. به همین دلیل، ترخیص خودرو برای ما به عنوان ذینفعان و فعالان بازار خودرو بسیار مهم است. تا تاریخ 20 مرداد ماه، حدود 59 هزار همت واریز به خزانه داشتهایم که دو برابر شده است، اما در زمینه حقوق ورودی خودرو هنوز عقبماندهی بودجه هستیم.
ترخیص خودروهای هیوندای از گمرک هرمزگان
رئیس دادگستری هرمزگان، مجتبی قهرمانی، صدور دستوری کرده است تا مدیران کل استاندارد، بنادر و دریانوردی و گمرکات استان برای حل مشکل واردات حدود هزار دستگاه خودروی سانگیانگ و هیوندای به کشور و تعطیلی طولانیمدت آنها در بنادر استان هرمزگان، تلاش کنند. او طلب کرده است که این خودروها به سرعت ترخیص شده و قوانین مربوط به آن رعایت شود.
با توجه به مأموریتی که به وی داده شده است، او باید با دستگاه قضایی استان هرمزگان و رئیس تعزیرات حکومتی همکاری کند تا جلوی احتکار و سوء استفاده احتمالی در مورد تأخیر در ترخیص خودروهای وارداتی را بگیرد. همچنین او نیز باید شرکت های واردکننده را ملزم به این کند که برای ترخیص خودروها به صورت سریع و کارآمد عمل کنند، تا فرآیند ترخیص این خودروها در کمترین زمان ممکن انجام شود.
به جای پاراگراف بالا، متن به شکل زیر بازنویسی می شود: قهرمانی تأکید کرد باید جلوی احتکار کالا را گرفت و انبارهای گمرکات نباید به مکانی برای این اهداف تبدیل شود. در صورت مشاهده هرگونه تخلف و تعطیلی بی دلیل که به هدف افزایش قیمت وارداتی یا به دست آوردن منافع غیرقانونی انجام می شود، تحت پرونده قضایی قرار گرفته و با متخلفان به شدت برخورد خواهد شد.
ترخیص خودروهای چانگان وارداتی از گمرک
در تاریخ 9 مردادماه سال 1402، رئیس سازمان ملی استاندارد ایران به گمرک غرب تهران رفت و دستور ترخیص یک هزار و 133 خودرو وارداتی را صادر کرد. این خودروها قبلاً در پارکینگ گمرک دپو قرار گرفته بودند زیرا با تولید گمرکی همخوانی نداشتند. اما با دستور رئیس سازمان ملی استاندارد ایران و دریافت تعهد قانونی از واردکننده، هماهنگی ترخیص خودروها صورت گرفت.
آقای اسلامپناه در مورد این بازدید سرزده تأکید کردند که خودروهایی که تایید نوع و تطابق تولید داشته باشند، در کمتر از 24 ساعت بعد از اظهار ترخیص، عرضه خواهند شد. رئیس سازمان ملی استاندارد ایران همچنین افزود که مجوز واردات به واردکننده داده شده است و پس از ورود و اظهار ترخیص، خودروها منتظر قیمت گذاری شورای رقابت هستند و سپس وارد بازار و شبکه توزیع خواهند شد.
وی جزئیات موردبحثخود را مطرح میکند: واردکنندگان خودروهای وارداتی باید مطابق با استانداردهای قانونی بازرسی شوند. اگر واردکنندگان مدارک لازم را داشته باشند و تعهدات لازم را بپذیرند، آنچه نیاز است تا خودروها را ترخیص کنند تهیه خواهد شد. اسلام پناه با اشاره به دیگر فاکتورهای ممکن در تعلل در روند ترخیص نیز هشدار میدهد.
تکذیب خبر توقف ترخیص خودروهای کرهای
در ماه اردیبهشت سال ۱۴۰۲، بلافاصله پس از منتشر شدن اخباری در فضای مجازی که درباره توقف و محدودیت واردات خودروهای کرهای اعلام میشد، وزارت صنعت، معدن و تجارت با انتشار یک اطلاعیه، این خبر را رد کرد. در این اطلاعیه، وزارت خبردار است که هیچگونه محدودیتی برای واردات خودروهای کرهای تصویب نشده است. به علاوه، وزارت تأکید کرده که این اخبار که به صورت واضح در محتوای اطلاعات دوره حضور و عدم حضور گمرکی خرسان هستند، نادرست و غیرقابل اعتماد هستند.
میخواهم به شما اطلاع دهم که شرکت های واردکننده خودروهای کره ای در حال حاضر قادر به دریافت ارز و انجام فرآیند ترخیص از گمرک هستند. اعلامیه های منتشر شده در رسانه ها دقیق و قابل اعتماد نمی باشند.
پیرو خبری که تکذیب شده، طبق آن تغییراتی در قانون واردات خودروها قرار بود اعمال شود. این تغییرات شامل افزایش سقف ارزشی واردات از ۲۰ هزار یورو به ۳۵ هزار یورو و افزایش تعرفه ها می شد. همچنین واردات خودروهای کرهای نیز متوقف خواهد شد. اما وزارت صمت هیچ تغییری در قانون اعمال نکرده و فقط به ادامه فرآیند تخصیص ارز و ترخیص خودروهای کرهای اشاره کرده است.
شرط گمرک برای ترخیص خودروهای وارداتی
معاون گمرک ایران درباره فرآیند ترخیص خودروهای وارداتی توضیح داد که طبق مصوبه ساماندهی واردات خودروها توسط دولت، سود بازرگانی به صورت علیالحساب معین شده است. براساس این مصوبه، دولت در حال حاضر سود بازرگانی را به ازای قدرت موتور و ارزش خودروها تعیین میکند.
بعد از ترخیص خودروها، آنها باید در بورس قرار بگیرند تا قیمت و تعداد آنها شناسایی شود. تفاوت قیمت فروش نیز باید به حساب گمرک واریز شود و در همین زمان مجوز نهایی ترخیص داده خواهد شد. بنابراین، تا زمان فروش خودرو در بورس، پروانه ترخیص برای خودروهای موجود در گمرک صادر نخواهد شد.
ترخیص 200 دستگاه تویوتا هایس
بر اساس مکاتبات انجام شده بین مدیر کل دفتر واردات گمرک ایران و مدیر کل گمرک بوشهر، ۲۲۰ دستگاه ون تویوتا هایس که هنوز در گمرک باقی ماندهاند، به زودی ترخیص میشوند. این ونها متعلق به شرکت تولیدی مزین خودرو فراز، که زیرمجموعه شرکت ایرانروور است، هستند. این ونها پس از تجهیزسازی و تبدیل به خودروهای خدمات امدادونجات و خدمات شهری، به ناوگان اورژانس، شرکت شهرداریها و سایر سازمانهای مربوطه تحویل داده میشوند.
وضعیت پرونده ایرتویا و نگین خودرو
دادستان تهران، علی صالحی، در مورد پرونده ایرتویا و نگینخودرو اظهار کرد که تاکنون 234 خودرو به مشتریان تحویل داده شده است و در آینده نزدیک 180 خودرو دیگر نیز تحویل داده خواهد شد.
دادستان اشاره کرد که پرونده ایرتویا و نگینخودرو به عنوان یکی از پروندههای مهم این دادستانی هفتهای گزارش میشود. او اعلام کرد که در صورت عدم تحویل خودروها به مالکان خود، پرداخت بدهیهای باقیمانده، بر اساس شاخص بانک مرکزی صورت خواهد گرفت. این فرایند حتی در تعطیلات آخر هفته نیز ادامه دارد. همچنین اعلام شد که 52 خودروی شرکتهای ایرتویا و نگینخودرو به زودی در مزایده به فروش میرسند و بر اساس تلاش جهادی همکاران، پرونده به نتیجه نهایی خواهد رسید.
مجوز ترخیص هزار دستگاه آمبولانس
در مهر ماه سال ۱۴۰۱، معاون اول رئیس جمهور، تصویبنامهای را به منظور ورود و ترخیص یک هزار دستگاه آمبولانس که برای سازمان اورژانس کشور لازم است، ابلاغ کرد. این تصویبنامه قرار است به عملیات اجرایی بپیوندد.
با هدف بهبود ارائه خدمات فوریتهای پزشکی و سلامت به شهروندان، هیئت وزیران تصمیم گرفته است تا با استفاده از ظرفیتهای قانونی و با همکاری با سازمانهای بینالمللی و خیرین، تجهیزات پزشکی مورد نیاز برای مناطق کمبرخوردار کشور تأمین و به صورت عادلانه توزیع شوند. به این منظور، درخواست وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی برای ثبت سفارش، ورود، ترخیص و شمارهگذاری یک هزار دستگاه آمبولانس اهدایی سازمانهای بینالمللی و خیرین، توسط هیئت وزیران پذیرفته شده است.
این اقدام برای استفاده در پایگاههای اورژانس کشور، بدون رعایت شرایط مقرر در ضوابط فنی، واردات خودرو صورت گرفت. در این فرآیند، حقوق ورودی و عوارض گمرکی پرداخت نشده و معاف از مالیات بر ارزشافزوده شده است. البته رعایت سایر قوانین و مقررات مربوطه در این زمینه صورت گرفته است.
چگونه دو هزار خودرو دپو شده ترخیص میشوند؟
تا شهریور ماه سال ۱۴۰۱، از کل تعداد ۱۲ هزار خودرویی که در دپوهای گمرکی کشور قرار داشتند، تقریبا ۱۰ هزار خودرو ترخیص شدهاند. اما همچنان حدود ۲ هزار خودرو در بنادر و گمرکات منتظر ترخیص هستند.
به گزارش رسانهها، حدود ۲۲۰۰ خودرو در بنادر و مراکز گمرکی کشور باقی مانده است. این خودروها به سه دسته تقسیم میشوند: ۹۰۰ خودرو بدون ثبت سفارش، ۱۰۰۰ خودرو با پرونده قضائی و ۲۰۰ خودرو در شرایط خاص از جمله خودروهایی با موتورهای بزرگتر از ۲۵۰۰ سیسی، خودروهای آمریکایی و سفارشهای آمریکا. همچنین، برخی از خودروها تا سال ۹۳ وارد شدهاند و دارای همین شرایط خاص هستند.
با توجه به عبارتی که کاربر برایتان ارسال کرده است، در صورتی که سیاستگذاران به 900 خودرویی که قبل از بحران ارزی سال ۹۷ ثبت سفارش ندارند؛ اما به ارزش آنها پرداخت شده بود، اجازه دهند وارد مراحل تشریفات ترخیص شوند، این خودروها قابل ثبت در گمرک خواهند بود. ولی باید توجه داشت که اگر یک کالا ثبت سفارش، منبع ارز و فاکتور انبار معتبری نداشته باشد، نمیتوان آن را در گمرک اظهار کرد. اما در مورد این خودروها، عموماً فاکتور انبار و منبع ارز آنها تأیید شده است و تنها ثبت سفارش ندارند.
وضعیت هزار خودروی پرونده قضائی دار را باید از طریق قوه قضائیه پیگیری کنید. اگر صاحبان خودروها راجع به برائت خود پرونده قضایی دریافت کنند، آنها میتوانند خودروهای خود را ترخیص کنند. تا به حال، تعداد قابل توجهی از این خودروها توسط دستگاههای قضائی برائت شده و ترخیص شدهاند و روند ترخیص این خودروها به صورت منظم در جریان است. این ممکن است به نظر برسد که میزان تجربه بسیار کمی وجود دارد. علاوه بر این، بر اساس قوانین کشور، ورود خودروهای با موتور بزرگتر از ۲۵۰۰ سیسی، خودروهای آمریکایی یا واردات شده به سفارش آمریکا، غیرمجاز است؛ با این حال، این مسئله به نظر میرسد که تصمیم نهایی در این زمینه بستگی به سیاستگذار تجارت خارجی و واردکننده دارد و در صورت رضایت، گمرک برای ترخیص این خودروها آماده است.
کاربر به طور خلاصه میگوید که وسایل نقلیهای که مشکلات حقوقی دارند، اگر به عنوان کالاهای قاچاق دستهبندی شده و قاچاق آنها ثابت شود، به سازمان اموال تملیکی منتقل میشوند و تصمیمات قانونی از طرف این سازمان صورت میگیرد.
120 خودرو لوکس اموال تملیکی بندرعباس تعیین تکلیف شدند
در ماه شهریور سال ۱۴۰۱، مجتبی قهرمانی که سمتش رئیس کل دادگستری استان هرمزگان است، به ستاد مدیریت سازمان جمعآوری و فروش اموال تملیکی استان هرمزگان سفر کرد تا آنجا را بازدید کند.
مشارکت کنندگان در جلسه شامل دادستان عمومی و انقلاب بندرعباس، مدیران و کارکنان اموال تملیکی استان، مدیران بنادر و دریانوردی و مسئولان چند شرکت بزرگ کانتینری بودند. هدف این جلسه تعیین تکلیف 120 خودروی لوکس خارجی موجود در انبار اموال تملیکی بندرعباس بود. در این جلسه، به صورت ویژه به این موضوع پرداخته و تصمیمات لازم گرفته شد.
آقای قهرمانی اعلام کرده که پرونده 120 دستگاه خودرو لوکس وارداتی متعلق به شرکت نگینخودرو، در حال بررسی توسط مسئولان قضایی و سازمان اموال تملیکی قرار دارد. تا کنون 20 دستگاه از این خودروها ترخیص شدهاند و برای تسهیل ترخیص 100 خودرو دیگر، اقدامات لازم انجام شده است و در حال حاضر این خودروها به مالکانشان تحویل داده میشوند.
موضوع تعیین وظیفه خودروهای خارجی وارداتی، که در انبارهای گمرک و اموال تملیکی نگهداری میشوند، یکی از مواردی بود که در سفر استانی به بوشهر و بازدید از گمرک و انبار تملیکی این استان، رئیس قوه قضاییه به آن تاکید کرده است.
پیگیری قضائی برای خودروهای ترخیص نشده
گذشت چهار سال از ممنوعیت واردات خودرو و در برخی گمرکات کشور، خودروهای ترخیص نشده هنوز مشاهده میشوند. این موضوع ممکن است به دلیل تداوم وجود خودروها در دپوهای گمرکات باشد. به همین دلیل، در سفر به بوشهر، آقای اژهای، رئیس قوه قضاییه، از مدیران استان خواسته است تا سریعتر وضعیت خودروهای دپو شده در گمرکات، بنادر و سازمان اموال تملیکی را بررسی و تصمیمگیری نمایند.
بعد از وقوع این حادثه، آقای روحالله لطیفی، سخنگوی گمرک، اظهار داشت که مشکلات این خودروها قطعا به گمرک مربوط نیست و تصمیم نهائی در مورد ترخیص آنها باید در سطح بالاتری تصمیمگیری شود. او همچنین وضعیت فعلی خودروهایی که هنوز ترخیص نشدهاند را تشریح کرده است و جزئیات آن در ادامه آمده است.
پس از اعلام ممنوعیت واردات خودرو در ابتدای سال ۱۳۹۷، حدود ۱۲ هزار دستگاه خودرو قادر به ترخیص از گمرک نشدند. این در حالی است که در دولت یازدهم، واردکنندگان خودرو فرصتی داشتند تا مراحل تشریفات و کسب مجوزهای لازم را پیش بگیرند.
بیشترین تعداد خودروهای قراردادی از گمرک ترخیص شده و به بازار عرضه شده است. از جمله 12 هزار دستگاه خودرو، بیش از 10 هزار دستگاه ترخیص شده است.
در حال حاضر، حوالی 2 هزار خودرو در گمرکات کشور منتظر ترخیص هستند. بر اساس اطلاعات فعلی، حدود 900 خودرو به دلیل مشکلات ثبت سفارش، اجازه ترخیص ندارند. حدود 300 دستگاه از این خودروها، در دوره اعلام ممنوعیت واردات ثبت سفارش شده بودند، اما همچنان منتظر ترخیص در گمرک میباشند. اگر مصوبه جدیدی در دولت صادر شود، این خودروها نیز قادر به ترخیص خواهند بود.
۴- تقریباً ۱۰۰۰ دستگاه خودرو، به دلیل مشکلات قانونی و عدم داشتن شرایط تحویل در گمرک، در انتظار تصمیم دادگاه هستند. اگر رایی برای این خودروها صادر شود، آنها سلب امتیاز می شوند و به دست سازمان اموال تملیکی منتقل می شوند. اما اگر رایی برائتبخش برای آنها صادر شود، واردکنندگان میتوانند بدون هیچگونه محدودیت زمانی، مراحل گمرکی را پشت سر بگذارند و خودروها را ترخیص کنند.
تعداد دیگری از خودروهای موجود در دپو، قبل از سال ۱۳۹۳ وارد کشور شده و این موضوع از طریق مصوبات قانونی به واقعیت پیوسته است.
6- تعدادی از خودروهای دپو شده، بیش از 2500 سیسی هستند، یا ساخت آمریکا یا سفارش آمریکا هستند و امکان ترخیص آنها نیست. به عنوان مثال، در دپوی منطقه آزاد اروند، تقریباً ۱۴۰ خودرو به این دلیل دپو شده است.
شرایط ترخیص خودروهای دپویی در گمرک
منتقدان نسخه ۲۰ اول را پذیرفتند نسخه ۲۰ ده هم رانشستنی است
پیشنویسی که به وزارت اقتصاد تحویل داده شده است، در صورت تصویب توسط هیئت وزیران، ترخیص خودروهای رسوبی در گمرکات کشور را امکان پذیر می کند. یکی از نکات کلیدی این پیشنویس، راه اندازی مجدد ثبت سفارش برای خودروها است. باز شدن ثبت سفارش به این معناست که بسیاری از خودروها می توانند تصمیمات لازم برای ترخیص آنها را دریافت کنند. شرایط دیگر مورد نیاز برای ترخیص خودروهای نگهداری شده در دپوها به شرح زیر است:
ثبت سفارش برای واردات خودروهایی که تا تاریخ ۱۶ دی ۱۳۹۷ قبض انبار گرفتهاند، شرطی است که منشا ارز شخصی متقاضی توسط بانک مرکزی تایید شده باشد.
در حال حاضر، مجاز است سفارشاتی برای خودروهایی که تا تاریخ 27 دی 1397 در انبار بوده اند ولی ارز بانکی آن ها پرداخت شده است، ثبت کنیم، با شرط آنکه مابه التفاوتی که میان ارز دریافتی و ارز نیمایی وجود دارد پرداخت شود. با این حال، هیچ ارز جدیدی برای این گروه خودروها تخصیص داده نخواهد شد.
سفارش خودروهایی که ارزش آنها بیشتر از 40 هزار دلار است، با پرداخت تعرفه 40٪ مازاد بر تعرفه گمرکی، میتوان ثبت کرد
با توجه به تغییرات اخیر در قوانین و مقررات گمرکی ، امکان ترخیص خودروهایی با موتور بیش از 2500 سیسی وجود ندارد ، مگر اینکه خودرو متعلق به یک جانباز باشد و قبل از مهرماه 1393 وارد کشور شده و دارای سفارش رسمی باشد.
از تاریخ 31 مرداد 1397، خودروهایی با ظرفیت موتور بالای 2500 سیسی که به مناطق آزاد وارد شده و قبض انبار دریافت کردهاند، مجاز به تردد و ترخیص در این مناطق هستند.
خودروهایی که در پروندهای قضایی دخالت دارند، میتوانند ترخیص شوند به شرطی که رای قطعی از مرجع قضایی به صورت منع پیگیرد یا برائت از پیگرد صادر شده باشد. این خودروها بدون هیچ محدودیت زمانی قابل ترخیص هستند.
آمار خودروهای ترخیص نشده از گمرک
با انتشار یک گزارش جدید از سوی گمرک، آشکار شد که بیش از دو هزار دستگاه خودرو در گمرکات کشور در دپو نگهداری میشوند و تاکنون، وضعیت ترخیص این خودروها هنوز مشخص نشده است. این وضعیت از سال ۱۳۹۷ تاکنون به طول انجامیده است. آخرین وضعیت مشخص شده برای این خودروها در گمرکات به شرح زیر است.
- تعداد 1089 خودرو، بدلیل داشتن پرونده قضایی، امکان ترخیص ندارند. البته در برخی از این پروندهها، با ترخیص خودروها موافقت شده است.
- تعداد 927 خودرو، زیر 2500 سیسی هستند اما بدلیل نداشتن ثبت سفارش، امکان ترخیص ندارند.
- تعداد 100 خودرو، بالای 2500 سیسی هستند و امکان ترخیص ندارند.
- تعداد 82 خودرو در گمرک خرمشهر دپو شدهاند که از این تعداد، 73 خودرو به علت سفارشگذاری آمریکا و 9 خودرو نیز به علت بالای 2500 سیسی، امکان ترخیص ندارند.
- تعداد 51 خودرو نیز با اینکه کمتر از 2500 سیسی هستند و اظهار گمرکی شدهاند اما بدلیل عدم صدور پروانه، امکان ترخیص ندارند.
تکلیف خودروهای ترخیص نشده از گمرک چیست؟
تاریخ تیر ماه سال ۱۴۰۰ دستورالعمل های برای خودروهایی که هنوز در گمرکات کشور مانده اند، مشخص شده است و در انتظار تصویب هیئت دولت قرار دارد. آقای میرمعینی، معاون فروش سازمان تملیکی اعلام کرد که مجموعه اصول و قواعد برای ترخیص خودروها در دپوها توسط کمیسیون اقتصادی دولت تصویب شده است و برای اجرای این تصمیم، اصلاحیه ماده ۱۷ قانون واردات خودرو باید توسط دولت تصویب شود. برنامه ریزی شده است که خودروهای باقی مانده در گمرک، بر اساس تصمیماتی که در زیر آمده است، تعیین تکلیف شوند.
- برخی از خودروها، امکان واگذاری به اورژانس یا ناجا را دارند.
- برخی از خودروهای زیر 2500 سیسی، به شرط فروش در داخل، امکان فروش و واگذاری را دارند.
- برخی از خودروهای بالای 2500 سیسی، به شرط تردد در مناطق آزاد، امکان فروش از طریق مزایده را دارند.
- خودروهای آمریکایی و خودروهایی که فاقد نمایندگی هستند نیز باید امحای فنی شوند.
اخبار ترخیص وسایل نقلیه
جزئیات جدید در مورد روش ورود خودروهای وارداتی از گمرک و نیز شرایط ترخیص خودروها و موتورها از طریق پارکینگ پلیس را به شما ارائه میدهیم. در ادامه میتوانید مقالات زیر را مطالعه کنید:
کاربر عزیز، من برای بهبود بخشی که برایتان فرستاده شده، تغییراتی ایجاد کردم. بر روی آن کار کرده و آن را بازنویسی کردم. لطفاً نسخه بازنویسی شده را در زیر مشاهده کنید: "سلام! من باید با تولید مقالات کسب و کار آنلاین خود کمک کنم. میخواستم بپرسم چه طور می تونم این کار رو انجام بدم و راهنمایی درمورد بهترین راه برای شروع کسب و کارم بگیرم. درمورد استراتژی ها و تکنیک های موفقیت آمیزی در حال حاضر هم آدرس دهیتون کنید. متشکرم!"