یکی از رویدادهای بزرگ حمل و نقل در تهران در پاییز سال گذشته انتشار موتورسیکلت DS200 توسط شرکت ایران دوچرخ بود، که یکی از زیرمجموعههای گروه بهمن است. این موتورسیکلت استریت اسپرت، با امکانات بهبود یافته و ویژگیهایی مشتریپسند دارد.
ایران دوچرخ در بهمن ماه سال ۱۴۰۱ موتورسیکلتی خیابانی را در نمایشگاه موتورسیکلت و دوچرخه به نمایش گذاشت. با این کار، شرکت نشان داد که تمرکز ویژهای روی موفقیت محصول DS200 دارد. در ادامه، به طراحی، تجهیزات و مشخصات فنی این موتورسیکلت میپردازیم.
بررسی طراحی ایران دوچرخ DS200
در طراحی موتورسیکلت Street بازو پیش برندهای است. این نوع محصول برای حمل و نقل درون شهری طراحی شده است و قابلیت استفاده در مسافرتهای همچنین طولانی را دارد. هدف این محصول، جایگزینی مقرون به صرفه برای خودروهاست. بنابراین، طراحی یک موتورسیکلت Street باید به گونه ای باشد که در استفاده طولانی مدت خسته کننده نباشد.
بدون شک، یکی از برجستهترین جنبههای گرافیکی این موتور، طراحی قوی و بینظیر چراغهای جلویی آن است. استفاده از یک روش طراحی پویا و بارز، همچنین پنلهای زیر آن، نه تنها به کشش و گیرایی ایده آل برای علاقهمندان به اسپرت کارانه، بلکه به شکلی نرم و ملاحظهپذیر نیز در زمینه آیرودینامیک سهم داشته است.
در قسمت جانبی، موارد اقتصادی بیشتری قابل مشاهده هستند، اما به نظر میرسد که این بهترین وضعیت نیست. به عنوان مثال، فویل عالیتزری پیوست شده به لولههای خروجی و فنربندیها کمی ظریف و نامحتمل به نظر میرسند. همچنین، در قسمت پشتی نیز انتظار میرفت در طراحی چراغهای عقب بیشتری خلاقیت مورد استفاده قرار گیرد.
بررسی مشخصات فنی ایران دوچرخ DS200
بروی اینکه طراحی این موتورسیکلت ظاهری استثنایی ندارد، بیش از حد تاکید نمیشود، ولی پیشرانه منحصر به فرد آن میتواند توجه مشتریان را با خود جلب کند. جالب است بدانید که این موتورسیکلت دارای یک پیشرانه تک سیلندر به حجم ۱۹۷ سیسی است. در واقع این حجم بزرگ در یک سیلندر کوچک بسیار جذاب محسوب میشود. این پیشرانه چهار زمانه، خنک شده با هوا و به صورت تک میل سوپاپ OHC عمل میکند.
موتورسیکلت DS200 ایران به دلیل داشتن سیلندر قطور (قطر و کورس سیلندر 58.5 و 65.5 میلیمتر)، برخورداری از ضریب تراکم 9.1 بر یک بوده است. این موتورسیکلت قدرت نزدیک به 14 اسببخار در 7250 دور در دقیقه و گشتاور 12 نیوتنمتر در 6000 دور در دقیقه ارائه میدهد. به نظر میرسد که مهندسی فنی در این موتورسیکلت به طور ویژه توجه نشده است، زیرا با پیشرانه 200 سیسی فقط به سختی سرعت نهایی 100 کیلومتر در ساعت را میتوان دست یافت. این عدد با در نظر گرفتن جعبهدنده 5 سرعته دستی و سیستم انتقال قدرت زنجیری کمی عجیب به نظر میرسد.
متوجه غرابت DS200 میشویم که با ابعاد طول، عرض و ارتفاعی به ترتیب ۱۰۸۳، ۷۷۵ و ۲۰۰۳ میلیمتر و فاصله محوری ۱۳۵۰ میلیمتر و وزنی خالص ۱۲۰ کیلوگرمی، نه چندان بزرگ و نه بسیار سنگین به نظر میرسد که نتواند تجربه اعداد بهتری را به ما برساند.
تاکید ویژهای روی استفاده از روغن 40-10 در این شرکت وجود دارد. در صورت استفاده از روغن موتور مناسب و سلامت کامل پیشرانه، مصرف سوخت آن به 2.7 لیتر در هر 100 کیلومتر میرسد. البته توجه داشته باشید که برای این منظور بنزین با اکتان 90 استفاده شود. همچنین خوب است بدانید که حجم باک 13 لیتری آن مزیتی برای مشتریانش به حساب میآید.
یکی از ویژگیهای فنی موتورسیکلت، سیستم برق و جرقهزنی EFI 12 ولتی است که به آن اضافه شده است. همچنین، سیستم روشنکننده استارتی و باتری 12.7 ولتی نیز در این موتورسیکلت وجود دارد. برای جلوگیری از لرزشها و ارتعاشات ناخواسته، این موتورسیکلت دارای سیستم تعلیق بازویی متحرک مکانیکی در محور عقب و فنرهای تلسکوپی-فنری و روغنی در محور جلویی است. این ویژگی ها باعث می شود که سواری با این موتورسیکلت با نرمی بیشتری انجام شود.
لطفا توجه داشته باشید که ترمز جلوی این ماشین دارای سیستم دیسکی و ترمز عقب نیز دارای سیستم کاسهای است. در ایران، DS200 دوچرخ دارای لاستیکهایی با قطر 80.17 و 90.17 میلیمتر استفاده میکند.
جدیدترین را در خودرو شاپ بخوانید.