تویوتا در سال 2023 بیش از هر زمان دیگری خودرو فروخت، اما وسایل نقلیه الکتریکی تأثیر کمتری بر رشد داشتند. از 11233039 وسیله نقلیه تحویل شده توسط شرکت ژاپنی، تنها 104018 خودرو برقی بودند. تنها 0.926 درصد از خودروهای فروخته شده توسط تویوتا، لکسوس و سایر شرکت های تابعه در سال گذشته، خودروهای برقی باطری بودند. با در نظر گرفتن این موضوع، این شرکت معتقد است که هنوز نیاز به موتورهای احتراقی وجود دارد.
طی یک سخنرانی که در مقابل 200 مدیر و مدیر شرکت برگزار شد، رئیس آکیو تویودا برنامههای خود را برای "پروژه توسعه موتور بزرگ" تایید کرد. اظهارات او مطابق با اعلامیه ای است که در سالن خودرو توکیو 2024 منتشر شد، جایی که او "از این فرصت استفاده کرد تا به همه بگوید که ما به کار موتورها ادامه خواهیم داد."
در جلسه پرسش و پاسخ، تویودا اعتقاد خود را ابراز کرد که خودروهای برقی باتری هرگز از سهم بازار 30 درصد فراتر نخواهند رفت، صرف نظر از پیشرفتهای فناوری. در نتیجه، 70 درصد باقیمانده توسط خودروهای بنزینی، هیبریدی و خودروهای الکتریکی سلول سوختی ارائه خواهد شد. رئیس این شرکت همچنین اشاره کرد که موتورهای احتراقی هیدروژن سوز به طور بالقوه می توانند راه حلی ارائه دهند. دیزل ذکر نشده است.
تویودا در حالی که به سؤالات روزنامه نگاران پاسخ می داد، تنها بر کربن زدایی تمرکز نکرد. وی همچنین به موضوع حساس مشاغل اشاره کرد:
"اگر ما ناگهان به BEV تغییر مکان دهیم، من مطمئن هستم که 5.5 میلیون نفر در صنعت خودروی ژاپن که عمر خود را صرف کار روی موتور کرده اند، شروع به این سوال خواهند کرد که "همه اینها برای چه بود؟" برخی از تامین کنندگان مرتبط با موتور ما حتی نمی توانند بانک ها را وادار کنند که به آنها پول وام دهند."
ما به نقطه ای رسیده ایم که اعلام یک موتور احتراقی جدید باعث تعجب می شود. در سال 2024، خودروسازان عمدتاً بر روی افشای برنامههایی برای خودروهای برقی جدید متمرکز هستند. برخی حتی تا آنجا پیش می روند که ادعا می کنند تولید خودروهای ICE را در سال های آینده متوقف خواهند کرد. به عنوان مثال، برندهایی مانند جگوار، کرایسلر، لوتوس، استون مارتین، بنتلی، بیوک، کادیلاک، رولزرویس، جنسیس، مازراتی، مینی، اوپل/واکسهال و ولوو متعهد شدهاند تا پایان این دهه کاملاً الکتریکی شوند. حتی برند لکسوس تویوتا متعهد شده است که فروش خودروهای دارای موتور احتراقی را تا سال 2035 متوقف کند.
در اروپا، Stellantis قول می دهد تا پایان دهه فقط خودروهای برقی بفروشد. مرسدس همچنین قصد دارد تا سال 2030 در قاره کهن به طور کامل برقی شود، اما فقط "در جایی که شرایط بازار اجازه می دهد." Archrival Audi تولید خودروهای با موتورهای احتراقی را در سال 2032 متوقف خواهد کرد. BMW هنوز تاریخ قطعی را تعیین نکرده است. برند اصلی فولکس واگن قصد دارد از سال 2033 فقط خودروهای برقی در اروپا بسازد.
تویوتا چیزها را متفاوت می بیند، زیرا معتقد است خودروهای برقی باتری نمی توانند تنها راه حل برای دستیابی به بی طرفی کربن باشند. آکیو تویودا با اشاره به اینکه "یک میلیارد نفر بدون دسترسی به برق" در سراسر جهان زندگی می کنند، زیرساخت شارژ هنوز آماده نشده است. از آنجایی که تویوتا خودروهای خود را در آن مناطق می فروشد، استفاده از همه چیز در خودروهای برقی منطقی نخواهد بود.
تویوتا میخواهد موتور احتراق را با هیدروژن نجات دهد: تویوتا فکر میکند لندکروز هیدروژنی با موتور احتراقی منطقی است روآن اتکینسون درایو Toyota GR Yaris H2 در گودوود، سوخت هیدروژنی را ترویج میکند