احتمالاً در چند روز اخیر خبرهایی درباره یک خودروی به نام سیمرغ را مشاهده کردهاید. این خودرو به عنوان یک "سوپراسپرت ساخت افغانستان" معرفی شده است. اما علاوه بر عنوان و القاب، واقعیت تکنیکی این خودرو چقدر است؟
از زمان شروع پروژه، باید توجه داشت که سوپراسپرت سیمرغ معروف به کد مادا 9، بیش از یک طرح کامپیوتری است و قابلیت حرکت مستقل را دارد. این خودرو در جاده میتواند به صورت مستقل حرکت کند و از این حیث با استاندارد طراحی گرافیکی متفاوت است. هرچند، در تعداد محدودی از فیلمها که ماشین سوپر سیمرغ در آنها نمایش داده شده است، سرعت پایین و موتور آرامی دارد، به همین دلیل نمیتوان از پیشرفت فنی کامل آن اطمینان حاصل کرد.
بعضی شایعات درباره قطعات کامپوزیتی سبک و وزن و شاسی لولهای سوپرکار سیمرغ وجود دارد. البته فیلم کوتاهی که در تاریخ 31 دسامبر بر روی حساب کاربری انتاپ در یوتیوب منتشر شده است، گیربکس دستی و موتور 4 سیلندره با ظرفیت 1.8 لیتری تویوتا کرولا را نشان میدهد که به طور کامل استاندارد است و توانایی تولید 130 اسب بخار را دارد.
با توجه به اخباری که منتشر شده، طراحی و تولید خودروی سوپراسپرت سیمرغ، یک پروژه پنج ساله است که توسط استارتآپ انتاپ (ENTOP) انجام میشود. بنیانگذار این استارتآپ، محمدرضا احمدی، اظهار کرده است که تاکنون بیش از 20 میلیون دلار برای طراحی، تولید و سفارش قطعات مخصوص این خودرو هزینه شده است. با این حال، هنوز تاکنون هیچ پیشرفت قابل توجهی در این زمینه به دست نیامده است.
اگرچه افراد زیادی طرحهای جالبی از خودروهای سوپراسپرت ارائه دادهاند تا به امید جلب سرمایه، اما تنها تعداد کمی به آرزوی خود رسیدهاند. کارشناسان معتقدند که پروژه سیمرغ به نظر نمیرسد بتواند برای وارد شدن به خط تولید آماده باشد. این موضوع بیشتر به دلیل شرایط سیاسی و اقتصادی خاصی است که افغانستان در آن قرار دارد.
جدیدترین را در خودرو شاپ بخوانید.