
قیمت کشنده فوتون H4 در سال 1402
شرکت ایران خودرو دیزل در مردادماه 1402، قیمت کامیون کشنده فوتون H4 را اعلام کرد. بر اساس اطلاعیه رسمی این شرکت، کامیون کشنده فوتون H4 با موتور یورو4 و قدرت 430 اسببخار، هماکنون با قیمت قطعی 3 میلیارد و 705 میلیون تومان، آماده واگذاری به خریداران است. در مقاله میتوانید درباره نحوه خرید نقدی و همچنین نحوه پیش خرید کامیون کشنده H4 بیشتر بدانید.
فوتون در سایه مرسدس بنز
با ترک اروپاییها از بازار ما بعد از پایان توافق برجام، مشخص شد که کشندههای چینی به طرز چشمگیری فرصت بزرگی را پیدا کردهاند. افزایش قیمت محصولات اروپایی و هزینههای نگهداری آنها، و عدم وجود نسخههای با کیلومتر صفر از این خودروها، موجب شد تا خریداران و تولیدکنندگان خودرو به سمت کشندههای چینی متمایل شوند. از جمله پرفروشترین و موفقترین کشندهها، میتوان به فوتون آئومان H4 اشاره کرد که طراحی خارجی آن شبیه به کشنده آکتروس و طراحی داخلی آن نیز بسیار شبیه به آکسور است.
فوتون یک شرکت چینی است که با شرکتهای بزرگ اروپایی و آسیایی همکاری و شراکت گستردهای دارد. این شرکت در ساخت محصولات خود از دانش خودروسازان بزرگ استفاده میکند و حتی از برخی قطعات آنها نیز بهره میبرد. با اینکه فوتون تا حالا در صنعت خودروسازی فقط نزدیک به سه دهه فعالیت داشتهاست، اما به عنوان یکی از برترین تجاریسازان چینی شناخته شدهاست و خودروهای خود را در اکثر نقاط آسیا و آفریقا به فروش میرساند. پس از شراکت با شرکتهای ولوو و دانگ فنگ در چین، فوتون به سرعت به سمت همکاری با بزرگترین رقیب خود، یعنی دایملر، حرکت کرد تا از قافله رقابتها عقب نماند.
طراحی بیرونی فوتون آئومان H4
یکی از عوامل برجسته در طراحی جذاب و متعادل این خودرو، طرح مشابه مدلهای قدیمی مرسدس بنز آکتروس نسل دوم و سوم است. البته انواع جزییات و حروفچینیها در این مدل تا حدی بهبود یافته است. طراحی ساده و شریعتی چراغهای جلو به وضوح بر سادگی و ظرافت خود اعتماد دارد، ولی از طرفی وجود یک لنز بزرگ در این چراغها منحصر به فردی به آن میبخشد. آینههای جانبی نیز در یک قاب سرتاسری قرار گرفتهاند که به خودرو زیبایی و فضایی مدرنتر میبخشد. همچنین، بادگیر کامل در انتهای خودرو که شامل پشت و بالای اتاق میشود، به علاوهی تاثیر مثبت در بهبود دینامیک خودرو، ظاهر آن را نیز زیباتر کرده است. البته در صورتی که بادگیر در زیر شاسی وجود داشت، خودرو ظاهری همچنین زیبا و دینامیکیتر خواهد داشت.

اما یکی از نقاط ضعف طراحی این کشنده مربوط به نمای ظاهری آن است. بخش بالای شیشه جلو بسیار ساده و عادی است و وجود سه چراغ با طرح قدیمی و رنگ نارنجی باعث که این بخش به نظر کهنه بنظر برسد. البته وجود نوار مشکی در دو طرف این بخش، چندانی عیب را بهبود نمیبخشد.
همچنین، پشت اتاق فوتون آئومان H4 هم با استفاده از یک شیشه اختصاصی به طراحی قدیمی کشندهها اشاره میکند. امروزه اکثراً از این نوع شیشه در طراحی کشندهها استفاده نمیشود و به جای آن هم تنها تابلوهای روشنایی مدرن استفاده میشود.
طراحی داخلی فوتون آئومان H4
در داخل، ردپای یک آکسور قابل مشاهده است. داشبورد شبیه به آکسور است، اما تفاوتهایی در جزئیات دارد. فرمان نیز طراحی شبیه به محصولات مرسدس بنز دارد و دسته دنده نیز همچنان ظاهر مدرن خود را با دکمههای کنترلی حفظ کرده است.

داشبورد کشنده موتور ارگونومیک و سادهای دارد. پالان آن کاملاً صاف است و ارتفاع منحصر به فردی ندارد. در جانب راننده، ترمز تریلر و ترمز دستی قرار داده شده است و دسته دنده نیز در محل خودش قرار گرفته است. این ساختار نشان میدهد که طراحان به طور کامل از تجربه و طویلباز، زمانی معمولی طراحی کردهاند. با توجه به شباهت آن با داشبورد آکسور، ارگونومی این داشبورد مناسب است. این باعث میشود راننده به راحتی به دکمهها و ادوات مورد نیاز خود دسترسی پیدا کند، بدون نیاز به تلاش زیاد.
سیستمهای ایمنی و رفاهی فوتون آئومان H4
در مورد کشنده آئومان H4 باید گفت که در مقایسه با کشندههای جدید چینی، تجهیزات ایمنی و رفاهی آن به مراتب کمتر است. به عنوان مثال، این کشنده فاقد رادار خط خوان، ترمز اضطراری و الکترونیکی، تعلیق بادی، کولر درجا، سنسور باران و نور و... است. حتی ریتاردر نیز در این کشنده وجود ندارد. از طرف دیگر، برخی از ویژگیهای آن شامل ترمز ضد قفل، سیستم ضد لغزش ASR، سانروف برقی، بخاری درجا، کروز کنترل، آینههای برقی، شیشه بالابرهای برقی، تخت خواب دوم، قفل دیفرانسیل، بالابر برقی اتاق و... میباشند.

در این زمینه، باید ابراز کرد که کشنده گیربکس اتوماتیک که در بیشتر محصولات سنگین چینی در حال حاضر مشاهده میشود، پیشرفت چشمگیری نداشته است. ایران خودرو دیزل با معرفی نسل جدید کشنده به نام با موتور 460 اسب بخار و گیربکس اتوماتیک و همچنین افزایش تجهیزات راحتی، تصمیم گرفته است هر دو خودرو را در بازار با عرضه کرده تا هر کدام دستهبندی خود را داشته باشند.
مشخصات فنی فوتون آئومان H4
اولین نسخه فوتون با موتور 10.8 لیتری و قدرت 420 اسب بخار عرضه شد. اما در طول زمان، موتور به حجم 11.8 لیتر و قدرت 430 و 440 اسب بخار ارتقا یافت. این تغییرات در ظاهر خودرو نیازمند تغییراتی در پیشرانه نبوده است و همچنان از گیربکس دستی 12+2 دندهی ساخت ZF استفاده میکند. در عین حال، بر خلاف ترند از استفاده از گیربکس اتوماتیک که بین رانندگان ایرانی محبوب است، فوتون H4 از این گیربکس استفاده نمیکند.

فوتون آئومان H4 در بین کشندههای خودروسازی چینی، در سطح پایینترین امکانات رفاهی، فنی و تکنولوژی قرار دارد. یکی از ایرادات این خودرو، عدم وجود سیستم فنربندی بادی است؛ در حالیکه امروزه اکثر خودروهای سنگین چینی از این سیستم بهره میبرند. به عبارت دیگر، فوتون آئومان H4 از لحاظ تکنیکی با ویژگیهای کاربردی و بهبودهای مورد انتظار به تمامی نیازهای رانندگی کم نیست.
نام کشنده | مشتری یک فوتون آئومان H4 با کد 1844 میباشد. |
---|---|
نام پیشرانه | کامنز ISGe4-430 |
نوع پیشرانه | 6 سیلندر خطی با توربوشارژر و اینترکولر |
حداکثر قدرت | 437 اسب بخار در 1877 دور در دقیقه |
حداکثر گشتاور | 2277 نیوتن متر در 1277 دور در دقیقه |
حجم موتور | 11800 سی سی |
استاندارد آلایندگی | یورو DPF+4 |
حجم مخزن سوخت | 800 لیتر |
حجم مخزن ادبلو | 80 لیتر |
فاصله محوری | 3600 میلی متر |
طول/عرض/ارتفاع | 3890/2490/6090 میلی متر |
جعبه دنده | ZF دستی با 2+16 دنده |
کلاچ | تک صفحهای خشک |
ترمز | پنوماتیک دو مداره با ABS و ASR |
وزن خالص کشنده | 8150 کیلوگرم |
وزن مجموع ناخالص | مجموعا 42 تن |
ظرفیت محور عقب | 13 تن |
ظرفیت محور جلو | 7.5 تن |
وزن ناخالص مجاز محور عقب | 18 تن |
حداکثر سرعت | 110 کیلومتر برساعت |
راند نهایی فوتون آئومان H4
فوتون H4 به دلیل ظاهر جذاب و مناسب، موتور کم مصرف و گیربکس دندهای و خدمات پس از فروش مناسب، به سرعت به یکی از محبوب ترین خودروهای بازار تبدیل شده است. هر چند در فرآیند تولید و مونتاژ برخی مشکلات به وجود آمده است و بعضی از خریداران نیز به مشکلات فنی برخورد کرده اند. با این حال، به دلیل مزایای فوق، این خودرو همچنان یکی از بهترین گزینه ها در بازار می باشد.
اخبار خودروهای سنگین در ایران
شما میتوانید آخرین و جدیدترین ، شامل اخبار کامیونهای جدید بازار ایران، اخبار اتوبوسهای برقی ایرانی و خارجی، اخبار انواع ونهای تجاری و همچنین شرایط فروش خودروهای سنگین در بازار کشورمان را خودرو شاپ بخوانید:
- ل