راهنمای دوگانه سوز کردن خودرو

اخبار خودرو

آغاز طرح تعویض رایگان مخازن گاز تاکسی‌ها

در نوامبر ۲۰۲۳، سعید رحمان‌سالاری، مدیر طرح سی‌ان‌جی در شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی، اعلام کرد که طبق تصمیم شورای اقتصاد، وزارت نفت مجوزی برای رایگان تعویض مخازن تاکسی‌های فرسوده داده است. از تاریخ ۳۰ آبان ۱۴۰۲، مالکان خودروهای گازسوز که مخزن آنها منقضی شده است (۱۵ سال سن دارد)، می‌توانند در سایت gcr.niopdc.ir ثبت‌نام کنند و پس از دریافت نوبت از نزدیک‌ترین کارگاه، مخزن خودروی خود را تعویض کنند.

وی گفت که فهرستی از خودروهایی که مخازن آنها به پایان رسیده است، توسط وزارت کشور به مدیریت ارسال شده است. با توجه به این فهرست، خودروها می توانند در سایتی که اعلام شده است، شناسایی شده و ثبت نام کنند. اگر مالکان بعد از ثبت نام پیامکی دریافت کردند که نشان دهنده مشمول نبودنشان است، باید به مراکز معاینه فنی مراجعه کنند. اگر مخزن خودرو که فرسوده و معیوب شناخته شده است، باید از طریق مراکز معاینه خودرو به اتحادیه تاکسیرانی استان مراجعه کنند تا مخزن آن تعویض شود.

بایداعتماد مناسبی رانیمه که طرح تعویض رایگان مخازن فرسوده از طریق قانون رفع موانع تولید رقابت‌پذیر اجرایی شده است. این طرح برای کارگاه‌های منتخب صورت می‌گیرد و تعویض مخازن نیازمند هیچ هزینه‌ای نیست. همچنین زمان تعویض کمتر از یک هفته است و تمامی مخازن از تولید داخلی ایران استفاده می‌شود. از این طرح می‌توان برای تعویض حدود 100 هزار مخزن خودرو استفاده کرد.

تعویض رایگان مخازن گاز برای تاکسی‌

مطابق تاریخ مهر 1402، محسن جوهری، رئیس انجمن صنفی سی‌ان‌جی کشور، اعلام کرد که برای به‌روزرسانی ناوگان حمل و نقل عمومی، به ویژه تاکسی‌ها و به دلیل وقوع رویدادهایی در این حوزه، آخرین ویرایش مصوبه شورای اقتصاد تعیین کرده است که مخازن تاکسی‌ها باید به صورت رایگان تعویض شوند. جهت اطلاع‌رسانی به این خصوص، شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی اقداماتی را به عمل آورده و تاکسی‌ها را به مراکز معاینه‌ فنی ارجاع داده تا در آزمایشگاه‌های مربوطه، مخازن CNG خود را به‌روزرسانی نمایند. طبق ماده ۱۲ قانون رفع موانع تولید، هیچ ایرادی در بودجه برای اجرای این طرح وجود نخواهد داشت.

در استان سیستان و بلوچستان، تاکنون توسعه‌ای در زمینه جایگاه‌های سوخت CNG صورت نگرفته بود. اما دولت برنامه‌ای برای احداث این جایگاه‌ها تصویب کرده است و این امکان را فراهم کرده که سرمایه‌گذاران در این زمینه فعالیت کنند. استفاده از خودروهای دوگانه سوز تأثیر مثبتی روی اقتصاد و کاهش آلودگی هوا دارد. با توجه به تباهی در تولید و مصرف بنزین و وجود هشت میلیون خودرو گاز سوز، فقط چهار میلیون خودرو از این تحملات استفاده می‌کنند.

آقای جوهری امیدوار است که در نظر گرفتن مدت زمان چهار سال برای استفاده رایگان از سیستم دوگانه سوزی خودروها و تعویض رایگان مخازن تاکسی ها، از سال آینده شرایط برای دوگانه سوز کردن تمامی خودروها فراهم شود.

فرسودگی مخازن دوگانه‌سوزها و خطر انفجار

پس از اخذ نظرات معتبر در مورد انفجارهای اخیر خودروهای دوسوز، حمیدرضا سهرابی عضو هیئت مدیره انجمن صنفی CNG، در یک نشست خبری با خبرنگاران اظهار داشت که در گذشته، تعداد زیادی از انفجارهای حوادث سوخت‌گیری در خودروهای دوسوز ناشی از دستکاری مالکان خودروها در مخازن بود. این دستکاری‌ها با دلایلی مانند قاچاق صورت می‌گرفتند. اما انفجارهای اخیر به دلایل متفاوتی اتفاق افتاده‌اند. علت این انفجارها شامل انقضای مخازن خودروها و فرسودگی آنها به دلیل شرایط نامساعد نگهداری است. این تحلیل‌ها توسط حمیدرضا سهرابی انجام شد، که عضو هیئت مدیره انجمن صنفی CNG است.

با طیف گسترده‌ای از استفاده‌های خودرو مواجه هستیم، اما هنگامی که با خودروهای قدیمی و دارای مخزن فرسوده سروکار داریم، باید آنها را با دقت بررسی و تعویض کنیم. از آنجایی که عمر مفید و قابل استفاده مخازن خودروها حدود 15 سال است، بسیاری از خودروهایی که بیش از این سال‌ها را پشت سر گذاشته‌اند و مخازن خود را تبدیل به‌دوگانه‌سوز کرده‌اند، نیازمند تعویض مخزن هستند. در واقع، عدم نگهداری مناسب و کارایی ناکافی مخازن خودرو، باعث فرسودگی آنها می‌شود و در صورت توجه به نشانه‌های ظاهری این فرسودگی، می‌توان مشکل را از پیش‌بینی کرد و از وقوع حوادث جلوگیری کرد.

یک‌میلیون خودرو دوگانه‌سوز باید مخزن عوض کنند

در تیر ماه 1402، محسن جوهری، رئیس انجمن صنفی سی‌ان‌جی، خواسته اصلی صنعت خودرو از وزارت صمت را اعلام کرد. او می‌خواهد خودروسازان ملزم شوند خودروهای دوگانه سوز تولید کنند. در سال 1400، تنها یک درصد تولید خودروها دوگانه سوز بوده و حتی طبق آمار سال 1401، این تولید به توقف رسیده است. طبق طرح دوم دولت، اکنون اکثر ناوگان حمل و نقل کشور از سوخت بنزین استفاده می‌کنند. اما با اقدامی مشابه با دولت دهه 80 و با هزینه دولت، می‌توانیم این ناوگان را به خودروهای دوگانه سوز تبدیل کنیم.

با توجه به ایرادات مصوبات شورای اقتصاد که کاملا ناموفق بوده‌اند، اعلام شده است که تماما توسط بخش خصوصی و مدیریت طرح سی‌ان‌جی، بنابراین، اکنون سوال پیش می‌آید که چرا مصوبات بدون در نظر گرفتن راهکارهایی که بخش دولتی و خصوصی ارائه داده‌اند، مجددا ویرایش می‌شود و به نتیجه‌ای منجر نمی‌شود. به علاوه، ناوگان فعلی دوگانه‌سوز نیازمند نوسازی است و بیش از یک میلیون خودروی دوگانه‌سوز نیاز به تعویض مخزن دارند. اما مالکان این خودروها توانایی پرداخت هزینه تعویض مخزن را ندارند. به همین دلیل، دولت باید این هزینه را پرداخت کند. در غیر این صورت، ممکن است مالکان خودروی دوگانه‌سوز مجبور شوند مخزن خودرو را رها کنند و به جای آن از بنزین استفاده کنند.

جزئیات و چالش‌های طرح تبدیل خودروها به دوگانه‌سوز

در ماه خرداد سال 1402، خلیل علی‌عسگری عضو انجمن وسایط نقلیه گازسوز، درباره طرح تبدیل خودروها به سوخت دوگانه و استفاده از سوخت سی‌ان‌جی، توضیحاتی ارائه کرد. وی در این توضیحات به نکات زیر اشاره کرد:

  • در سال 1398 با اخذ مصوبه شورای اقتصاد برای هدفمندسازی یارانه حامل‌های انرژی، پروژه تبدیل رایگان خودروهای عمومی کلید خورد.
  • در این طرح 6 پیمانکار توسط شرکت ملی پخش انتخاب شد و قرار شد در فاز اول طرح، 650 هزار خودروی عمومی دوگانه‌سوز شوند؛ پس از فراهم کردن بسترهای لازم برای اجرا، پیمانکاران از خردادماه سال 1399 انجام فرآیند تبدیل را آغاز کردند.
  • از طرف دولت منبع مالی خاصی برای اجرای این پروژه در نظر گرفته نشده و تأمین مالی از محل صرفه‌جویی مصرف بنزین انجام می‌شود.
  •  تا امروز که حدود 36 ماه از اجرای این طرح گذشته، بیش از 300 کارگاه در سراسر کشور برای اجرای این طرح به‌کار گرفته شده و تقریبا 265 هزار خودرو توسط پیمانکاران به دوگانه‌سوز تبدیل شده است.
  • تنوع خودروهای تبدیل شده به نحوی است که 80 درصد این تبدیل سهم وانت‌های سبک و سنگین بوده و حدود 20درصد نیز سهم مسافربرهای شخصی شده است. با تبدیل این خودروها و صرفه‌جویی در مصرف بنزین یا جلوگیری از واردات بنزین، تقریبا 160 میلیون دلار صرفه‌جویی ایجاد شده است.
  • این طرح یکی از موفق‌ترین طرح‌هایی است که در آن ظرفیت‌های مندرج در ماده 12 قانون رفع موانع تولید به شکل اثربخش و بهره‌ور به کار گرفته شده است.
  • ایجاد اشتغال برای بیش از 30 هزار نفر به صورت مستقیم و غیرمستقیم، کمک به کاهش آلودگی هوا به ویژه در کلانشهرها، ایجاد فضای لازم برای مدیریت بهینه و کاهش میزان مصرف بنزین به ویژه در شرایط فعلی که متأسفانه کشورمان واردکننده بنزین شده است، رفع مشکلات و تهدیدات امنیتی ناشی از وابستگی به یک نوع سوخت یا منبع انرژی، استفاده از مزیت نسبی کشور که دارنده ذخایر عظیم گازی است، صرفه‌جویی بیش از 160 میلیون دلاری تا حال حاضر که بدیهی است با توجه به استمرار جایگزینی مصرف گاز طبیعی با بنزین، این صرفه‌جویی حداقل در 10 سال آینده نیز ادامه داشته و جزء درآمدهای دولت خواهد بود، خودگردان‌ بودن طرح و نیاز نداشتن به تخصیص بودجه، ایجاد بستر مناسب برای اجرای قانون هدفمندسازی یارانه‌ها، ایجاد بسترهای نرم‌افزاری و سخت‌افزاری لازم برای ارتقای تبدیل کارگاهی از نسل یک به نسل 4، به‌روزرسانی سامانه کنترل و پایش اتخادیه سوخت‌های جایگزینی با همکاری مشترک شرکت پخش، پیمانکاران و اتحادیه و به‌روز شدن مدارک خودروهایی که دوگانه‌سوز بودند اما کارت سوخت آنها تک‌سوز بود، از مزایای اجرای این طرح است.
  • متأسفانه این پروژه در حال حاضر با بی‌توجهی مسئولین مواجه شده و هیچ گونه تلاش موثری برای رفع مشکلات آن انجام نمی گیرد؛ به همین دلیل اغلب پیمانکاران با مشکلات زیادی در تأمین نقدینگی مورد نیاز مواجه شده‌اند و بیم آن می‌رود که با ادامه شرایط فعلی، پروژه متوقف شود.
  • اختیارات کافی و کامل برای متولی طرح در نظر گرفته نشده است. حدود اختیارات متولی باید در حدی باشد که بتواند به سرعت و با قدرت تمام، مرتبطین و ذی‌نفعان را ملزم به همکاری کند؛ درحال حاضر شرکت ملی پخش برای این موضوع به‌عنوان متولی معرفی شده، در صورتی که اختیارات تعریف شده و اتوریته لازم را برای الزام به مرتبطین و ذی نفعان ندارد.
  • اقدامات متناطر با قانون هدفمند کردن یارانه‌ها جاری نشده و قیمت‌های حامل‌های انرژی از قیمت‌های واقعی فاصله زیادی دارد؛ پرداخت یارانه بالا در حوزه بنزین باعث شده که قیمت آن از قیمت واقعی دور باشد و از جذابیت خودروهای دوگانه‌سوز، چه از نوع کارخانه‌ای و چه کارگاهی، کاسته شود.
  • در قیمت‌گذاری گاز طبیعی و سایر حامل‌های انرژی باید مواردی مورد توجه قرار گیرد تا همزمان بتوان به سمت واقعی سازی قیمت‌ها حرکت کرد، بدون آنکه مصرف‌کنندگان دچار تلاطم تأمین و یا قیمت سوخت شوند. از جمله این موارد این است که باید قیمت گازطبیعی معادل 30درصد قیمت حامل‌های رقیب در نظر گرفته شود تا اختلاف قیمت معنادار شده و برای مصرف کننده جذابیت ایجاد شود. همچنین قیمت حامل‌ها با شیب منطقی و بر اساس سرعت تبدیل سیستم سوخت خودروها افزایش یابد تا اختلاف قیمت مورد نظر حاصل شود.
  • پیچیدگی فرآیند پرداخت و تأخیر در تسویه مطالبات پیمانکاران باعث شده که پیمانکاران با مشکلات فراوان مالی مواجه شوند. با توجه به هزینه نسبتا بالایی که تبدیل هر خودرو دارد واضح است که تأخیرات طولانی در پرداخت می‌تواند نقدینگی پیمانکاران را حبس کرده و توان تولید آن ها را به شدت کاهش دهد که لازم است مسئولان مرتبط با طرح در این زمینه بازنگری جدی کرده و برای این معضل چاره اندیشی کنند.
  • قیمت‌های در نظر گرفته شده برای اقلام و کالاها همان قیمت‌های سال 98 است و هیچ‌گونه بازنگری و تعدیلی در قیمت‌ها صورت نگرفته؛ این درحالی است که اغلب اقلام با تورم بیش از 100 درصد و در بعضی موارد تا 250 درصد مواجه بوده‌اند؛ این موضوع باعث شده است که تبدیل برای پیمانکاران حاشیه سود خود را از دست داده و در عمل پیمانکاران وارد زیاد شوند که برای رفع این معضل لازم است که قیمت‌ها مجددا بر اساس شرایط جدید بازنگری شده و پس از کسب مجوزهای لازم، تعدیل متناسب با تورم در قرارداد اعمال شود.
  • نبود تبلیغات مناسب و جامع برای پروژه از دیگر معضلاتی است که گریبانگیر این پروژه بوده که با گذشت حدود 36 ماه از آغاز طرح، هنوز به صورت جامع اطلاع رسانی مرتبط با آن انجام نشده است و بسیاری از کاربران خودروها اطلاعی از وجود چنین طرحی ندارند. برای همه‌گیر شدن این طرح لازم است که تبلیغاتی وسیع در رسانه ملی و سایر ابزار رسانه‌ای صورت گیرد.
  • معضل دیگری که این طرح با آن درگیر است، وجود کارگاه‌های غیرمجاز و آموزش ندیده در سطح کشور است که به صورت غیرمجاز و با اقلام غیراستاندارد برای تبدیل اقدام می‌کنند؛ خودروهای تبدیلی غیرمجاز و ناایمن در جایگاه‌ها سوخت‌گیری می‌کنند و بر آن ها نظارت نمی‌شود. سند خودروهای تبدیل شده اصلاح نمی‌شود و تجهیزات غیراستاندارد با هر کیفیتی نصب و سوخت‌گیری می‌شود؛ بازدیدهای دوره‌ای و اورهال انجام نمی‌شود و در اثر بروز این چرخه از رفتارهای غلط، خطرات شدیدا افزایش می‌یابد.
  • ذهنیت غلط ایمن نبودن CNG از این رویکرد ناصحیح شکل گرفته و بی‌میلی شدیدی در میان مصرف‌کنندگان ایجاد کرده است که مسئولین مرتبط با این موضوع باید به سرعت و با جدیت برای جمع‌کردن کارگاه‌های غیرمجاز اقدام کنند، چرا که وجود این کارگاه‌ها نه‌تنها برای این طرح، بلکه برای کل صنعت CNG یک تهدید حیاتی به‌شمار می‌رود، ضمن اینکه این موضوع می‌تواند خطرات ایمنی بسیار جدی برای مصرف‌کنندگان به‌همراه داشته باشد و خدای ناخواسته حیات مصرف‌کننده را به خطر اندازد.
  • جایگاه‌های سوخت‌گیری فعلی هرچند از نظر حجم توزیع، می‌تواند پاسخگوی نیاز مصرف باشد، اما در بعضی از مناطق، تراکم مراجعه به آن ها زیاد است و صفوف طولانی برای سوخت‌گیری ایجاد می‌شود که این امر موجب شده فرآیند سوخت‌گیری برای مصرف‌کننده گازطبیعی زمان‌بر باشد و میل و جذابیت کافی در مصرف‌کننده برای استفاده از این سوخت پاک کاهش یابد. مسئولین مرتبط باید مناطق پرتراکم مراجعه را شناسایی کرده و با اجرای طرح‌های توسعه‌ای، میزان پراکندگی بار مراجعه را به نحو مطلوب، تغییر دهند.
  • اداره مالیات علی رغم مصوبه شورای وزیران مبنی بر معافیت فعالان حوزه CNG در تولید قطعات و تبدیل خودروها نه‌تنها این معافیت را اعمال نکرده است بلکه بعضا با اعمال جرایم سنگین، مشکلات عدیده‌ای را برای این قشر ایجاد کرده است.
  • نبود طرح‌های تشویقی برای کاربران CNG یکی از عواملی است که باعث کاهش رغبت دارندگان خودرو به استفاده از گازطبیعی شده است. ایجاد قوانین تخفیف با معافیت مالیاتی برای خودروهای دوگانه‌سوز، کاهش یا رفع محدودیت‌های ترافیکی برای خودروهای دوگانه‌سوز، ایجاد سهولت و تخفیف در تعرفه‌های معاینات فنی، صدور مجوز استفاده از کمپرسورهای خانگی برای تسهیل در سوخت‌گیری با استفاده از خط لوله خانگی و ارائه تسهیلات لازم برای تبدیل خودرو به صورت بلاعوض یا وام طولانی مدت، چند نمونه از طرح‌های مشوق قابل اجرا برای افزایش رغبت استفاده از سوخت CNG‌ است.
  • نبود طرح‌های حمایتی و تشویقی برای تولیدکنندگان مجموعه‌ها و قطعات CNG یکی از عواملی است که باعث بروز مشکلات برای تولیدکنندگان شده و عملا انگیزه‌های ایشان را در تلاش برای بهبود مستمر کاهش داده که در نتیجه این امر، سطحی کیفی مجموعه‌ها و قطعات از سطح کیفی مطلوب فاصله گرفته و همین موضوع نارضایتی نسبی را در سطوح مصرف در پی داشته که می‌توان طرح‌هایی چون ایجاد قوانین تخفیف یا معافیت‌های مالیاتی برای تولیدکنندگان حوزه CNG‌ و کاهش یا رفع محدودیت‌های وارداتی و تعرفه‌های گمرکی برای تولیدکنندگان را از طرح‌های مشوق در این زمینه برشمرد.

طرح توزیع سوخت سی‌ان‌جی رایگان

در خرداد ۱۴۰۲، محسن جوهری، رئیس هیئت مدیره انجمن CNG، اعلام کرد که پیشنهادی برای توزیع سوخت سی‌ان‌جی به صورت رایگان به مدت سه سال ارائه داده است. این پیشنهاد در حال حاضر تحت بررسی سازمان برنامه و بودجه است و احتمال تایید آن بسیار زیاد است.

برای بهبود شبکه گاز کشور، ایران با داشتن دومین منابع گازی جهان پس از روسیه، زیرساخت‌های مناسبی برای تامین تجهیزات و مخزن‌سازها دارد. اما سهم گاز طبیعی در سبد سوخت کشور در حال کاهش است. در واقع، در سال گذشته، سهم گاز طبیعی 17 درصد بود اما در سال جاری به 50 درصد کاهش یافته است. ظرفیت استفاده از شبکه گاز کشور در برخی مناطق تا 70 درصد نیز کاهش یافته است. به طور کلی، مصرف گاز طبیعی در سبد انرژی کشور تنها 3 درصد است که به نظر می‌رسد بسیار ناچیز است.

در حال حاضر، در روسیه حدود ۱۵ هزار جایگاه سوخت گازی نیازمند سیستم سوخت عوامل جزئی بوده و قابل استفاده هستند، در حالی که در ایران تنها ۲۵۰۰ جایگاه وجود دارد و پنجاه درصد آن متروکه است. علاوه بر این، یکی از مشکلات عمده در این حوزه مشکلات قیمت‌گذاری است. متأسفانه تلاش‌های دولت در گذشته برای تبدیل خودروهای بنزینی به خودروهای دوسوختی نتیجه مطلوبی نداشته است. در صورتی که اگر مراکز سوخت عوامل جزئی را در دست نداشته باشیم، هر روز بیش از ۱۷ میلیون دلار ارز باید به خارج از کشور هزینه شود. به عبارت دیگر، وجود مراکز سوخت عوامل جزئی با شرایط کنونی بیانگر اهمیت آن در اقتصاد کشور است. اگر ما به تولید ۴۰ میلیون مترمکعب سوخت عوامل جزئی برسیم، درآمدهای سالانه حدود ۱۰ میلیارد دلار از صادرات ارز به دست خواهیم آورد.

آقای جوهری اعلام کرد که تعداد کل خودروهای دوگانه سوزی که توسط خودروسازان داخلی در سال ۱۴۰۰ تولید شده است، در مجموع ۱۲ هزار و ۳۹۶ دستگاه بود. این تعداد نسبت به سال گذشته دارای کاهش ۵۰ درصدی می باشد.

علی محمودیان، مدیر اجرایی اتحادیه کشوری سوخت‌های جایگزین سی ان جی و خدمات وابسته، اعلام کرد که میزان مصرف بنزین در کشور در حال نمو با نرخ 6-7٪ است. از سال ۱۳۸۲، یک پروژه به اجرا در آمده است که از طریق آن، بحث استفاده از سوخت دوگانه در خودروهای بنزینی مطرح شده است. در آن زمان، دانش فنی از اروپا وارد شد و تا پایان سال ۱۳۹۰، ۲۰ میلیون متر مکعب سی ان جی به جای بنزین مورد استفاده قرار گرفت. در سال ۱۳۹۰، نرخ رشد مصرف انرژی 7٪ بوده است، اما پس از آن، میزان مصرف بنزین به طور قابل توجهی افزایش یافته است. می‌توانستیم با اجرای طرح دولت برای تبدیل ۱۲۰۶ هزار خودروی دوگانه سوز، تا ۱۰ میلیون لیتر بنزین را صرفه جویی کنیم، اما این طرح به دلیل عدم اجرای آن از سوی دولت به پایان نرسید. از انتهای سال ۱۳۹۸، هیچ کالایی در زمینه توسعه صنعت سی ان جی از خارج از کشور وارد نشده و هم اکنون توانایی قابل توجهی در تولید تجهیزات به اندازه ای که ما این تجهیزات را به کشورهایی مانند عراق، ارمنستان، روسیه و آفریقا صادر می کنیم، داریم. روسیه که اولین کشور با ذخایر گاز طبیعی در جهان است، در زمینه توسعه گاز طبیعی نیز پیشرفت هایی داشته است و اکنون به عنوان صادر کننده بنزین نقش مهمی دارد.

صندوق ذخیره سازی در مورد ایجاد ایمنی مبلغ ۱۵۰۰ میلیارد تومان را می‌توان یکی از مصوبات دولت در سال ۱۳۹۷ دانست. این مبلغ هنوز به مرحله اجرا نرسیده و در صندوق ذخیره سازی قرار دارد.

شهرام اتفاق، مشاور اتحادیه کشوری سوخت‌های جایگزین سی ان جی و خدمات وابسته، اظهار کرد که حدود ١٨ درصد منابع گازی جهان به ایران تعلق دارد. اما در حوزه صادرات، نقش ویژه‌ای نداریم و عمده مصرف گاز در داخل کشور استفاده می‌شود. چین، آرژانتین، هند، ایتالیا، برزیل و تعدادی از کشورهای اروپایی و آمریکایی برای خودروهای خود از سوخت سی ان جی استفاده می‌کنند. این فناوری از دهه ١٣٨٠ وارد کشور شده و توانایی بزرگی در زمینه‌ی صنعت گاز ایجاد شده است. سه درصد از تولید گاز طبیعی در کشور، به حمل و نقل اختصاص دارد. این موضوع به همراه صرفه‌جویی چهار میلیارد دلاری سالانه ارزشمند است و اکنون قابلیت افزایش ظرفیت دو برابری وجود دارد که در صورت تحقق، صرفه‌جویی هشت میلیارد دلاری ممکن است.

عدم استقبال از طرح تبدیل دوگانه سوزها

به‌تاریخ اردیبهشت ۱۴۰۲، آقای علی‌اکبر نژادعلی، مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی، اطلاعاتی راجع به مصرف نفتگاز در حوزه صنعت نفتگاز ارائه داد. بر اساس آمارها، مصرف نفتگاز در سال ۱۴۰۲ روزانه حدود ۱۰۳ میلیون لیتر است که نسبت به سال قبل تقریباً ۴ درصد افزایش داشته است. از آنجا که سال ۱۴۰۲ هم‌چنان ادامه دارد، انتظار داریم تا پایان این سال، مصرف نفتگاز به ۱۱۵ میلیون لیتر افزایش یابد.

هر روز برابر با 24 میلیون لیتر سی‌ان‌جی مصرف می‌شود. اگر از سی‌ان‌جی استفاده نمی‌شد، باید همین مقدار را برای واردات بنزین صرف می‌کردیم. اما در حال حاضر، حدود 12 میلیون لیتر در جایگاه‌های سی‌ان‌جی خالی است که می‌تواند جایگزین بنزین شود.

نژاد علی اعلام کرد که تولید خودروهای گازسوز توسط خودروسازان متوقف شده است. وی همچنین به استقبال ضعیف مصوبه شورای اقتصاد برای تبدیل خودروهای عمومی به خودروهای دوگانه سوز اشاره کرد و گفت که تنها 260 هزار خودروی عمومی از این طرح برای استفاده رایگان استفاده کردند.

عرضه 23 میلیون لیتر سی ان جی در شبانه روز

در مورد توزیع CNG در ایران، هوتن انصاری، معاون اجرا و بهره‌برداری مدیریت طرح‌های CNG شرکت پخش فرآورده‌های نفتی، اعلام کرده است که درحال حاضر در جایگاه‌ها، ۲۵۴۶ تجهیز CNG نصب شده است که قادر به عرضه حدود ۲۳ میلیون متر مکعب CNG در شبانه‌روز می‌باشند.

به گفته وی، تعداد کل خودروهای گازسوز در کشور بیش از 4 میلیون و 100 هزار دستگاه است که به طور رسمی توسط کارخانه‌های خودروساز و کارگاه‌های مجاز تبدیل شده‌اند. از این تعداد، 228,614 دستگاه در طرح جدید تبدیل خودرو در کارگاه‌های مجاز گازسوز شده‌اند. و همچنین 7383 دستگاه خودرو در صف تبدیل قرار دارند. تعداد 51,000 خودرو تاکسی مسافربر و بقیه آن‌ها وانت‌بار هستند. علاوه بر این، مدارک 1356 دستگاه خودرو مسافربر اینترنتی بررسی شده و آماده واریز وجه هستند. پس از واریز، این تعداد نیز به تعداد خودروهای در صف تبدیل اضافه خواهد شد.

آقای انصاری معتقد است که سی ان جی (CNG) یکی از پروژه های بسیار مؤثر و بازده وزارت نفت است. این پروژه علاوه بر صرفه جویی در مصرف روزانه بنزین، امنیت سوخت در حمل و نقل نیز را تضمین می کند. میزان مصرف سی ان جی در کشور بیش از ۲۳ میلیون متر مکعب است که معادل ۲۳ میلیون لیتر بنزین است. استفاده از سوخت CNG به دلایل اقتصادی علاوه بر بر کاهش هزینه های سوخت نیز موجب بهبود کیفیت هوای منطقه می گردد.


طرح تبدیل رایگان دوگانه سوز چیست؟

شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی، هم اکنون سایت اینترنتی جدیدی برای ثبت‌نام از متقاضیان دوگانه سوز کردن خودروها ایجاد کرده است. اما شرایط ثبت نام در این سایت و نحوه استفاده از خدمات رایگان برای دوگانه سوز کردن خودروها چیست؟ خودرو شاپ باشید تا به جواب همه سوالات‌تان درباره دوگانه‌سوز کردن خودروها، برسید.

با راه اندازی سایت اینترنتی جدید، شرکت ملی پخش به نخستین مرحله ارائه خدمات رایگان برای تبدیل خودروهای بنزینی به دوگانه سوز پرداخت. در این فاز اول، فقط دو گروه از افراد امکان ثبت نام و دریافت خدمات رایگان را دارند.

  • تاکسی عمومی
  • انواع وانت بار با هر نوع پلاک (شخصی و غیرشخصی)

در مرحله دوم از طرح تبدیل رایگان به دوگانه سوز، که احتمالا در پایان تابستان سال جاری اجرا خواهد شد، فقط خودروهای شخصی مسافربر مانند تاکسی های آنلاین و آژانس های تحت نظارت وزارت کشور و شهرداری ها مجاز به ثبت نام خواهند بود.

برای ثبت نام دوگانه سوز کردن رایگان چه کنیم؟

اگر خودروی شما مشمول طرح تبدیل رایگان دوگانه سوز است، ابتدا باید به سایت اینترنتی مربوطه مراجعه کنید.

پس از وارد کردن "شماره تلفن همراه"، "کد ملی" و همچنین کد امنیتی نشان داده شده، گزینه "ثبت" را انتخاب کنید. توجه داشته باشید که شماره تلفن وارد شده باید با شماره تلفن فرد متقاضی، یکسان باشد.

3- در این مرحله، کد فعال‌سازی برای شماره همراهتان ارسال می‌شود. در کادر مربوط به کد فعال‌سازی، کد را وارد کنید. در صورتی که کد ارسال نشده است یا می‌خواهید شماره همراه یا کد ملیتان را ویرایش کنید، گزینه "تغییر اطلاعات" را انتخاب کنید و مجددا اطلاعات لازم را وارد کنید.

پس از ورود به حساب کاربری خود، بر روی بخش "ثبت وسیله نقلیه" کلیک کنید. سپس پلاک خودرو را مطابق تصویر زیر وارد کرده و گزینه "ثبت" را انتخاب کنید. اگر اطلاعات وارد شده صحیح باشد، شما باید منتظر دریافت پیامک تاییدیه ثبت خودرو باشید. لطفاً توجه داشته باشید که این پیامک تایید ممکن است تا چندین روز طول بکشد. بنابراین لطفاً صبور باشید.

بعد از دریافت پیامک تایید و ثبت شدن خودرو، شما باید به قسمت «پیشخوان سایت» مراجعه کنید و لیست خودروهای ثبت شده خودتان را مشاهده کنید. سپس برای دریافت نوبت، گزینه «دریافت نوبت» را انتخاب کنید تا لیست کارگاه های فعال (براساس استان و شهر) برای شما نمایش داده شود. سپس روز مورد نظرتان را انتخاب کرده و فرآیند ثبت نام را به پایان برسانید.

دوگانه سوز کردن خودروهای شخصی

اگر خودروی شما به طرح رایگان دوگانه سوز مشمول نمی‌شود، باید به وبسایت جامع خودروهای دوگانه سوز ایران مراجعه کنید. در این وبسایت، به بخش "تبدیل به خودرو گازسوز" رفته و سپس گزینه "ثبت نام در سامانه" را انتخاب کنید. تصویر زیر نشان دهنده مراحل مذکور است.

در بخش ثبت نام، شما باید اطلاعات خانوادگی، شماره کد ملی و شماره موبایل خود را وارد کنید. همچنین طبق تصویر زیر، باید یک رمز عبور برای حساب کاربری خود انتخاب کنید. در آخر نیز باید کد امنیتی را وارد کرده و گزینه "ثبت نام" را بزنید.

بعد از ورود به "پیشخوان سایت"، مجدداً قسمت "درخواست تبدیل به گازسوز" را انتخاب کنید. سپس، شماره پلاک و شماره VIN که بر روی کارت خودرویتان نیز درج شده است، را وارد کنید.

بعد از تکمیل و وارد کردن اطلاعات کامل مورد نیاز، باید روی دکمه "ثبت نهایی" کلیک کنید که در بالای فرم قرار دارد. در صورتی که تمام مراحل به درستی انجام داده باشید، در پایان ثبت نام پیام زیر برای شما نمایش داده می‌شود. سپس باید منتظر پیامک "رزرو نوبت" بمانید. به دلیل وجود تعداد زیادی ثبت نام کننده در صف انتظار، ممکن است ارسال این پیامک مدتی زمان ببرد، تا چند روز یا حتی یک هفته. بنابراین لطفاً صبور باشید.

پس از دریافت پیامک رزرو نوبت، لطفاً به سایت مراجعه کنید و از قسمت "درخواست تبدیل گازسوز" وارد حساب کاربری خود شوید. در صورتی که رمز عبور خود را فراموش کرده‌اید، می‌توانید با کلیک بر روی دکمه "بازیابی رمز عبور"، آن را بازیابی کنید.

بعد از ورود به "پیشخوان سایت"، مشخصات خودرویتان نمایش داده می شود. در بخش آخرین ستون، بر روی "انتخاب کنید" کلیک کنید. سپس با انتخاب "استان/شهر"، لیست مراکز فعال برای دوگانه سوز کردن خودروها نمایش داده می شود. سپس با انتخاب "روز/ساعت" مورد نظرتان، مراحل ثبت نام به پایان می رسد و یک "کد رهگیری" نیز برایتان پیامک می شود.

مدارک لازم برای دوگانه سوز کردن خودرو

پس از به اتمام رسیدن فرآیند ثبت نام و رزرو نوبت در سایت، شما باید در تاریخ مورد نظر به مرکز خدمات فنی مراجعه کنید.

قبل از مراجعه حضوری به مرکز خدمات فنی، بهتر است با آنها تماس بگیرید و اطمینان حاصل کنید که در آن روز امکان دریافت خدمات وجود دارد. شماره تماس همه‌ی مراکز خدمات فنی نیز از طریق وبسایت irngv.ir قابل دسترسی است.

بررسی مدارک مورد نیاز برای مراجعه حضوری

در صورتی که قصد دارید به صورت حضوری در مرکز ما مراجعه کنید، باید کاملن مطمئن شوید که مدارک زیر را همراهتان دارید:

1- هویت شناسایی: یک مدرک هویت شناسایی معتبر و قابل قبول که شما را به صورت شماره ملی یا عکس دار همراه با امضا، نام و نام خانوادگی و تاریخ تولد تایید می کند. مانند کارت ملی، پاسپورت یا شناسنامه.

2- مدارک تحصیلی: در صورتی که برای مراجعه شما نیاز به نمرات و مدارک تحصیلی داریم، اطمینان حاصل کنید که هر نوع مدرک‌های تحصیلی و دانشگاهی که درخواست می‌کنیم، را همراه دارید.

3- مدارک مالی: در صورتی که برای دریافت خدمات مالی از ما نیاز دارید، اطمینان حاصل کنید که مدارک مالی لازم را همراهتان دارید. این شامل بانک بیانکار یا سانریز میشود.

4- مدارک درمانی: در صورتی که احتیاج به دریافت خدمات درمانی دارید، اطمینان حاصل کنید که مدارک درمانی لازم را همراهتان دارید، مانند کارت بیمه سلامت یا سایر مدارک درمانی مربوط به کارکنان یا خانواده شما.

در صورتی که مطمئن نیستید که کدام مدارک موردنیاز هستند، با مرکز تماس بگیرید تا راهنمایی لازم را برای شما انجام دهیم.

  • کارت ملی مالک خودرو
  • کارت شناسایی خودرو
  • سند مالکیت خودرو 
  • در صورت تغییر مالک خودرو پس از ثبت نام، باید مدارک انتقال مالکیت را نیز داشته باشید. 

آدرس مراکز خدمات دوگانه سوز

جهت یافتن آدرس و شماره تلفن مراکز خدمات دوگانه‌سوز کردن خودرو، می‌توانید به نشانی اینترنتی مربوطه مراجعه نموده و سپس استان موردنظر خود را انتخاب نموده و دکمه "جستجو" را فشار دهید.

هزینه گازسوز کردن خودرو

اتحادیه کشوری سوخت های جایگزین، تمامی هزینه های مورد نیاز برای استفاده از گاز سوز در خودروها را محاسبه می کند.

متن نیازمند بهبود است.طراحی روان و جذابیت برای درک بهتر ایده‌های منتقل شده بسیار مهم است. در این مقاله به بررسی راهکارهای بهبود در زمینه نوشتن مقالات علمی و تکنیک‌های موثر برای بازنویسی متون می‌پردازیم. یکی از مهم‌ترین عوامل برای بهبود نگارش، استفاده از زبان ساده و قابل فهم است. در واقع، هدف از نوشتن مقاله، ارائه اطلاعات به خواننده به‌صورت موثر و قابل فهم است. بنابراین، استفاده از کلمات پیچیده و عبارت‌های تخصصی باید به حداقل ممکن برسد و تا حد ممکن از جملات کوتاه و ساده استفاده شود. علاوه بر این، تفهیم و تبیین ایده‌ها به همراه ارائه نمونه‌ها و مطالعات موردی روش‌های موثری برای بهبود درک خواننده از مطلب است. یکی دیگر از مواردی که می‌تواند بهبود در نگارش متن برای خواننده به ارمغان آورد، استفاده از تصاویر و نمودارها است. تصاویر و نمودارها می‌توانند به شکل بصری و قابل فهم، ایده‌ها و اطلاعات را برای خواننده به تصویر بکشند و فهم آنها را تسهیل کنند. در پایان، بازنویسی متون نیز برای بهبود وضوح و روانی آنها بسیار مؤثر است. در این بخش، عبارت‌های پیچیده و دشوار را به جملات ساده‌تر و قابل فهم تبدیل کنید و از زبان مخاطب خود استفاده کنید. همچنین، انتقادی و دقیق به متن خود بررسی کنید و اقدام به اصلاح اشتباهات گرامری، نوشتاری و ساختاری نمایید. در نهایت، خواننده را در نظر داشته باشید و تصور کنید که به عنوان یک شخص غیر تخصصی مقاله را می‌خواند. به یاد داشته باشید که هدف نهایی نوشتن مقاله، ارائه ایده‌ها و اطلاعات به خواننده به صورت روان و قابل فهم است.

متن نیازمند بهبود است.طراحی روان و جذابیت برای درک بهتر ایده‌های منتقل شده بسیار مهم است. در این مقاله به بررسی راهکارهای بهبود در زمینه نوشتن مقالات علمی و تکنیک‌های موثر برای بازنویسی متون می‌پردازیم. یکی از مهم‌ترین عوامل برای بهبود نگارش، استفاده از زبان ساده و قابل فهم است. در واقع، هدف از نوشتن مقاله، ارائه اطلاعات به خواننده به‌صورت موثر و قابل فهم است. بنابراین، استفاده از کلمات پیچیده و عبارت‌های تخصصی باید به حداقل ممکن برسد و تا حد ممکن از جملات کوتاه و ساده استفاده شود. علاوه بر این، تفهیم و تبیین ایده‌ها به همراه ارائه نمونه‌ها و مطالعات موردی روش‌های موثری برای بهبود درک خواننده از مطلب است. یکی دیگر از مواردی که می‌تواند بهبود در نگارش متن برای خواننده به ارمغان آورد، استفاده از تصاویر و نمودارها است. تصاویر و نمودارها می‌توانند به شکل بصری و قابل فهم، ایده‌ها و اطلاعات را برای خواننده به تصویر بکشند و فهم آنها را تسهیل کنند. در پایان، بازنویسی متون نیز برای بهبود وضوح و روانی آنها بسیار مؤثر است. در این بخش، عبارت‌های پیچیده و دشوار را به جملات ساده‌تر و قابل فهم تبدیل کنید و از زبان مخاطب خود استفاده کنید. همچنین، انتقادی و دقیق به متن خود بررسی کنید و اقدام به اصلاح اشتباهات گرامری، نوشتاری و ساختاری نمایید. در نهایت، خواننده را در نظر داشته باشید و تصور کنید که به عنوان یک شخص غیر تخصصی مقاله را می‌خواند. به یاد داشته باشید که هدف نهایی نوشتن مقاله، ارائه ایده‌ها و اطلاعات به خواننده به صورت روان و قابل فهم است.

گواهی سلامت خودرو دوگانه سوز

برای اینکه اطمینان حاصل کنید یک خودروی دوگانه سوز، به طور استاندارد و با رعایت تمامی مراحل قانونی، تبدیل به دوگانه سوز شده و همچنان ایمن است، باید گواهی سلامت خودرو دوگانه سوز را در اختیار داشته باشید.

این گواهی سلامت خودرو صرفا در مراکز خدمات فنی قابل صدور است. بنابراین برای دریافت آن، لازم است ابتدا به صفحه اینترنتی ما مراجعه کنید و بخش "پیشخوان سایت" را انتخاب کنید. سپس خودروی مورد نظرتان را ثبت کنید و برای رزرو نوبت، اقدام نمایید.

سوالات مهم درباره دوگانه سوز کردن خودرو

حوالی دهانهای سیاه خالی افتاد و شهر بزرگی بود که بیرون آمده بود. یک تماشاگر و ماجراجو کوچک در داخل یک منزل کوچک پیدا شد. او به تنهایی بود و به نظر می رسید که از آنجا نمی توانسته بیرون بیاید. او اما به دنبال یافتن خارج شد. همچنین فيلمها و تصاويری كه به كوشش در يافتن حيوانات ختنه مي پردازند توجه كافي به مطالبهاي مورد نياز این حیوانات نمی‌كنند. باز هم بايستي تا سهها هفده هزار كشتي به یقین از لزوم ادامه این بحث به دليل نیاز به تهیه آب تکنولوژي توجه كرد. همچنین فلان برنامه نیاز به هماهنگی همه کشورهاي دنیا را براي قرارگيري يك ماهواره دارد.

اطلاعات اشتباه را چگونه اصلاح کنم؟

در صورتی که در سایت اطلاعات نامناسبی وارد کرده‌اید (مانند اشتباه در وارد کردن سال خودرو) و هنوز به رزروی تغییر نداده‌اید، می‌توانید از قسمت "پیشخوان سایت" استفاده کنید و با کلیک بر روی "حذف کنید"، خودروی ثبت شده را حذف کنید. سپس می‌توانید اطلاعات صحیح خودرو را مجددا وارد کنید.

اگر شما یک نوبت رزرو کرده اید، در روز ملاقات حضوری خود، باید با حمل مدارک مربوطه، اطلاعات خود را به روز کنید.

آیا می توانم شهر دیگری را انتخاب کنم؟

بله! در هنگام رزرو نوبت، شما لیستی از تمام مراکز فعال را مشاهده می‌کنید. با توجه به ظرفیت هر مرکز، شما می‌توانید هر شهری که مایلید انتخاب کنید.

بعد از گازسوز شدن، سهیمه بنزین تغییر می کند؟

بله! پس از دریافت کارت جدید و ثبت اطلاعات خودرو در سامانه، هزینه ماهیانه خودرو شما بر اساس نوع استفاده از آن تغییر خواهد کرد.

اخبار جدید تاکسیرانی

در این مقاله، آخرین اخبار مربوط به صنعت تاکسی و وضعیت نوسازی تاکسی‌های فرسوده بررسی می‌شود. همچنین، میزان وام مورد نیاز برای نوسازی تاکسی‌ها و شرایط جدید برای تعویض تاکسی‌های قدیمی نیز مورد بررسی قرار می‌گیرد. با مطالعه این مقاله، اطلاعات به‌روز و دقیق درباره آخرین تحولات در صنعت تاکسی کسب خواهید کرد.

سوال یا نظری دارید؟

name
email
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
جستجو
منوی اصلی
پشتیبانی

شما میتوانید از طریق چت آنلاین و یا تماس تلفنی بصورت رایگان از کارشناسان ما مشاوره بگیرید

تمامی درخواست های مشاوره در مجموعه خودروشاپ ازطریق تکمیل و ارسال فرم مربوط به درخواست شما می باشد.

پس از آن کارشناس مربوطه با شما تماس می گیرد.

دستیار هوشمند - آنلاین

سلام
من دستیار هوشمنده خودرو شاپ هستم

میتوانم به تمام سوالات شما در مورد انواع خودرو ها پاسخ بدهم
و یا در مورد بخش های مختلف وب سایت شما را راهنمایی کنم

 logo اپلیکیشن خودرو شاپ