
در این مقاله، به بررسی تنظیم کاربراتور در خودرو خواهیم پرداخت. قبل از ورود به جزئیات، ابتدا باید بدانیم که کاربراتور چه قطعهای است و چه کاربردی در سیستم خودرو دارد.سیستم تأمین سوخت در خودرو شامل اجزای متعددی است که به محور تأمین و ذخیره سوخت موتور کمک میکنند. بنزین با هوا ترکیب شده و این ترکیب در داخل سیلندرها میسوزد تا نیرویی ایجاد کند که خودرو را به جلو میبرد.بهطور کلی، کاربراتورها دو وظیفه اصلی دارند: اول، کنترل جریان هوا به موتور از طریق دریچه گاز و دیسک فلزی چرخان که با فشار پدال دریچه گاز کنترل میشود. دوم، اندازهگیری و مجهز کردن میزان مناسب سوخت تا در جریان هوای ورودی به خوبی پخش شود.کاربراتور نقش بسیار حیاتی در عملکرد خودرو دارد و رانندگان باید همواره وضعیت آن را مورد بررسی قرار دهند.
در ادامه با ما در خودروشاپ اولین و بزرگترین سایت خرید خودرو اقساطی همراه باشید.همچنین شما عزیزان میتوانید برای ثبت آگهی خودرو خود به نمایشگاه آنلاین ما سر بزنید.
اجزای کاربراتور خودرو
همانطور که اشاره شد، کاربراتور خودرو شامل قطعات متنوعی است که هر کدام وظایف مخصوص به خود را دارند. با ما همراه باشید تا این اجزا را به تفصیل معرفی کنیم.
اتاق شناور
اتاق شناور یا محفظه احتراق، یکی از اجزای مهم کاربراتور محسوب میشود. در زمانی که خودرو به طور کلی سوختگیری میشود، شناور به طور خودکار بالا میرود و مبدا سوخت را میبندد.
همانطور که از نامش پیداست، اتاق شناور به عنوان محلی برای احتراق عمل کرده و در سر سیلندر قرار دارد تا سوخت را با هوای فشرده مخلوط کند.
شناور
این جزء کوچک اما حیاتی برای حفظ عملکرد خودرو بسیار اهمیت دارد و باید بهصورت مداوم وضعیت آن پایش شود. شناورها در شرایطی که سوخت بیش از حد وجود داشته باشد، کارایی نخواهند داشت و به ثبات وضعیت سوخت کمک میکنند.
سوپاپ خفه کن
این جزء کاربراتور راحتی بیشتری را به خودرو میبخشد. سوپاپ خفه کن وظیفه اصلیاش افزودن سوخت به مخلوط است تا خودرو به سادگی روشن شود و برای فعالیتهای روزمره مورد بهرهبرداری قرار گیرد.
دریچه گاز
دریچه گاز مسئول تنظیم مقدار هوای ورودی به محفظه احتراق است. این جزء معمولاً با سوزن اسکپ یا جت اصلی همکاری میکند تا عملکرد موتور بهینه شود. لازم است که این قطعه بهطور منظم بررسی و تعمیر شود.
جت اصلی
جت اصلی به تنظیم مقدار سوخت در خودرو کمک میکند و اطمینان حاصل میکند که سوخت بهدرستی با هوای ورودی ترکیب میشود.
سوزن جت
این بخش یکی دیگر از اجزای حائز اهمیت کاربراتور خودرو است و نظارت بر وضعیت آن بسیار ضروری است.
آهسته جت
آهسته جت برای تأمین سوخت و هوای تمیز در حالت بیکار خودرو مفید است. زمانی که خودرو در وضعیت بیکاری قرار داشته باشد، تنها نیاز است این جزء را تنظیم کنید تا عملکرد به حالت نرمال برگردد.
پیچ شیر پیستون و پیچ پیلوت
این دو پیچ وظیفههای مهمی را در کاربراتور ایفا میکنند و اگرچه از نظر ظاهری به سوزن جت شباهت دارند، اما عملکردشان متفاوت است.
نازل اصلی
این جزء بهعنوان منبع اصلی سوخت خودرو عمل میکند و معمولاً در کاربراتورهای نوع ونتوری یافت میشود.
ونتوری
ونتوری یک قسمت باریک در لوله کاربراتور است که موجب افزایش سرعت جریان هوا میشود و این امر کمک میکند تا خودرو در جادههای سربالایی بهخوبی عمل کند.
انواع کاربراتور
در این قسمت، به معرفی دو نوع کاربراتور خواهیم پرداخت:
کاربراتور ونتوری ثابت
کاربراتور ونتوری ثابت بزرگ است و به جای استفاده از یک سوزن با خلاء، از مدارهای سوخت جداگانهای بهره میبرد تا دوز صحیح سوخت ارائه دهد.
کاربراتور ونتوری متغیر
این نوع کاربراتور کوچکتر است و با استفاده از داشپات با یک پیستون عمل میکند که سوخت بیشتری را زمانی که موتور در حال کار است تأمین میکند.
مراحل تنظیم کاربراتور خودرو
- ابتدا در حالی که موتور خاموش است، فیلتر هوا را جدا کنید.
- پیچ مخلوط بیکار را پیدا کرده و در جهت عقربههای ساعت بچرخانید تا سوزن به آرامی به صندلی برخورد کند، سپس1.5 دور در خلاف جهت بپیچید.
- اگر کاربراتور شما دارای پیچ تنظیم جت اصلی است، آن را نیز در جهت عقربههای ساعت بچرخانید تا فقط صندلی داخل لوله لمس شود، سپس1 تا1.5 دور در خلاف عقربهها بچرخانید. حالا مجموعه پاک کننده را دوباره نصب کنید و موتور را روشن کنید.
- موتور را برای5 دقیقه در نیم گاز روشن نگه دارید، سپس پیچ مخلوط را به آرامی بچرخانید تا موتور کمنور شود. سپس به حالت اول برگردانید.
- از سرعتسنج استفاده کنید و پیچ دور آرام را تنظیم کنید تا موتور بر روی RPM مناسب قرار گیرد.
- در حالی که موتور در حالت آرام کار میکند، اهرم دریچه گاز را نگه داشته و پیچ دور آرام را تنظیم کنید.
مراحل مراقبت از کاربراتور
- فیلتر را تمیز کنید: با جدا کردن قسمت متصل به سوراخ کاربراتور، فیلتر هوا را پاک کنید.
- اجزای کاربراتور را خارج کنید: یک ظرف پر از بنزین آماده کنید تا اجزاء را جدا کنید.
اجزای قابل حذف شامل سوزن بویه، جت پایلوت و دیگر اجزاء هستند.
- تمامی قسمتهای کاربراتور را تمیز کنید: با استفاده از برس نرم، تمامی اجزای جدا شده را تمیز کنید.
- مونتاژ مجدد اجزا: پس از تمیز کردن، اجزا را مجدداً نصب کرده و موتور را روشن کنید.
علائم خرابی کاربراتور
با وجود اینکه خودروهای جدید از کاربراتور استفاده نمیکنند، اما خودروهای قدیمی همچنان این سیستم را دارند...
- کاهش عملکرد موتور: یکی از رایجترین نشانهها، کاهش کارایی موتور است.
- گرم شدن بیش از حد: عدم تأمین سوخت مناسب ممکن است به گرم شدن و سوخت معکوس منجر شود.
- خروج دود سیاه: نشاندهنده مصرف سوخت ناکافی یا بیش از حد است.
- مشکل در استارت: کاربراتور فرسوده ممکن است مشکلاتی در شروع موتور ایجاد کند.
هزینه تعویض کاربراتور خودرو
هزینههای تعویض کاربراتور بستگی به نوع و مدل خودرو دارد و معمولاً بهصورت ثابت تعیین نمیشوند. با این حال، هزینههای مرتبط با تعمیرات به طور کلی افزایش یافته است.
زمان تعویض کاربراتور خودرو
این زمان وابسته به مدل و نوع خودرو شماست و در برخی خودروهای قدیمیتر ممکن است نیاز به تعویض مکرر کاربراتور احساس شود.
مشکلات ناشی از عدم تعویض کاربراتور خودرو
در صورت عدم تعویض کاربراتور فرسوده، مشکلات زیر ممکن است رخ دهد:
- کاهش راندمان سوخت
- خرابی موتور
- خوانش نادرست کد موتور
- کاهش کیفیت سوخت
- مشکلات انتقال قدرت
- معایب در مدار کنترل
جمعبندی
تیم خودروشاپ همواره تلاش به ارائه مطالب کاربردی و مفید برای شما عزیزان دارد. برای کسب اطلاعات بیشتر، میتوانید به تحقیق و جستجو ادامه دهید تا بهترین انتخابها را داشته باشید.
سوالات متداول
کاربراتور در خودرو چه نقشی دارد؟
کاربراتور جزء مهمی از خودرو است که به مخلوط کردن هوا و سوخت کمک میکند تا موتور بتواند به درستی کار کند.
آیا میتوانیم کاربراتور را خودمان تعویض کنیم؟
اگر دانش و تجربه کافی در این زمینه دارید، میتوانید این کار را انجام دهید، اما بهتر است با یک تعمیرکار مجرب مشورت کنید.