مقایسه دنا پلاس توربو اتوماتیک و رانا پلاس TU5P برای خانواده و خرید اقساطی
دنا پلاس توربو اتوماتیک و رانا پلاس TU5P دو خودروی ایرانی محبوب در کلاس سدان هستند که به دلیل ویژگیهای مناسب برای خانوادهها به فروش بالایی دست یافتهاند. هر دو توسط ایرانخودرو تولید میشوند و با وجود اشتراکاتی که در ماهیت خانوادگی و قیمت اقتصادی دارند، از جهات مختلف تفاوتهای مهمی با یکدیگر دارند. در این مقاله بهصورت تخصصی به مقایسه دنا پلاس توربو اتوماتیک با رانا پلاس TU5P میپردازیم. جنبههایی مانند مشخصات فنی، طراحی ظاهری و داخلی، ایمنی، امکانات رفاهی، مصرف سوخت، تجربه رانندگی، هزینههای نگهداری، خدمات پس از فروش و در نهایت ارزش خرید اقساطی این دو خودرو برای مصارف خانوادگی بررسی خواهند شد. هدف ما ارائه یک راهنمای کامل است تا شما براساس نیاز خانواده و بودجه خود، بین این دو سدان پرفروش بهترین انتخاب را داشته باشید. همچنین به امکان خرید قسطی این خودروها از خودروشاپ اشاره خواهیم کرد تا با اطمینان بیشتری تصمیمگیری کنید.
مشخصات فنی دنا پلاس توربو اتوماتیک و رانا پلاس TU5P
از نظر قوای محرکه، تفاوت عمدهای بین این دو خودرو وجود دارد. دنا پلاس توربو اتوماتیک مجهز به موتور ۱٫۷ لیتری توربوشارژ EF7 است که توان تولید ۱۵۰ اسببخار قدرت و ۲۱۵ نیوتنمتر گشتاور را دارد. نیروی این موتور از طریق یک گیربکس ۶ سرعته اتوماتیک با تکنولوژی هیوندای پاورتک (ساخت شرکت DAE چین) به چرخهای جلو منتقل میشود. چنین ترکیبی باعث شتابگیری ۰ تا ۱۰۰ در حدود ۱۰٫۵ ثانیه و حداکثر سرعت ۲۰۵ کیلومتر/ساعت در دنا پلاس توربو میشود. مصرف سوخت ترکیبی آن نیز حدود ۸٫۱ لیتر در صد کیلومتر است که با توجه به وزن نسبتاً بالای خودرو و وجود توربوعدد قابل قبولی محسوب میشود. موتور EF7 توربو به خاطر قدرت بالا، کشش مناسبی تحت بار کامل (مثلاً در سفرهای خانوادگی با سرنشینان و بار) ارائه میکند و در مسیرهای سربالایی کم نمیآورد.
در مقابل، رانا پلاس TU5P به پیشرانه ۱٫۶ لیتری TU5 پلاس (ارتقایافته موتور پژو TU5) مجهز شده است. این موتور ۴ سیلندر ۱۶ سوپاپ توان تولید ۱۱۳ اسببخار قدرت و ۱۴۴ نیوتنمتر گشتاور را دارد. مهمترین بهبود این پیشرانه نسبت به نسخه قدیمی TU5، بهرهمندی از زمانبندی متغیر سوپاپها (VVT) و پمپ روغن با خروجی متغیر است. رانا پلاس TU5P به جای گیربکس ۵ سرعته قدیمی، از یک گیربکس ۶ سرعته دستی جدید بهره میبرد که ضمن بهبود شتاب، دور موتور را در سرعتهای بالا حدود ۲۰٪ کاهش میدهد. این موضوع علاوه بر کاهش مصرف سوخت ترکیبی به حدود ۶٫۹ لیتر در صد کیلومتر (حدود ۷٪ کمتر از TU5 معمولی)، باعث کاهش نویز و استهلاک موتور در سرعتهای بالا نیز شده است. شتاب ۰ تا ۱۰۰ رانا پلاس TU5P در حدود ۱۲ ثانیه برآورد میشود که هرچند از دنا پلاس توربو کندتر است، اما برای یک سدان خانوادگی اقتصادی قابل قبول به نظر میرسد.
به طور کلی، دنا پلاس توربو اتوماتیک قدرت و عملکرد فنی بالاتری نسبت به رانا پلاس دارد. موتور توربو EF7 در کنار گیربکس اتومات علاوه بر قدرت بیشتر، رانندگی را برای کسانی که تعویض دنده دستی برایشان دشوار است راحتتر میکند. در مقابل، رانا پلاس TU5P اقتصادیتر و کممصرفتر بوده و ساختار فنی سادهتری دارد که به معنای هزینه سوخت و نگهداری کمتر در درازمدت است. برای استفادههای روزمره شهری و خانوادههای کمجمعیت، توان پیشرانه رانا پلاس کافی است؛ اما اگر شتاب و قدرت بالاتر (مثلاً برای مسافرتهای جادهای با بار و سرنشین) مدنظر باشد، دنا پلاس توربو دست برتر را دارد.
طراحی و ظاهر
از نظر طراحی بیرونی، دنا پلاس توربو و رانا پلاس هر دو نسبت به نسخههای قبلی خود ارتقاء یافتهاند، اما رویکرد متفاوتی دارند. دنا پلاس توربو اتوماتیک در واقع نسخه فیسلیفت شده و آپشنال خودروی دنا است. این خودرو برای اولینبار در سال ۱۳۹۵ به شکل دنا پلاس معرفی شد و در سالهای بعد نسخه توربو و سپس توربو اتوماتیک آن عرضه گردید. طراحی ظاهری دنا پلاس نسبت به دنا معمولی مدرنتر است؛ خطوط حجمدهنده روی بدنه، چراغهای جلو و عقب با گرافیک جدید و اضافه شدن دیلایت (چراغ روشنایی روز) از جمله تفاوتهای ظاهری شاخص آن هستند. نمای جلوی دنا پلاس تا حدی الهامگرفته از خودروهای مدرنتر (اشاره شده که کابین آن با نگاهی به هیوندای سوناتا YF طراحی شده) است و در مجموع چهرهای جدیتر و لوکستر از یک سدان ملی ارائه میدهد. نسخه توربو اتوماتیک دنا پلاس تغییر ظاهری اضافهای نسبت به مدل توربو دندهای ندارد جز نشان "6AT" روی گلگیر که نشاندهنده گیربکس اتومات است. ابعاد بزرگتر دنا پلاس (طول حدود ۴۵۵ سانتیمتر) نسبت به رانا پلاس (طول ۴۲۹ سانتیمتر) نیز به آن ظاهری کشیدهتر و باابهتتر میبخشد.
در سوی دیگر، رانا پلاس TU5P نسخه بهروز شدهای از خودروی رانا است که خود بر پایه پلتفرم پژو ۲۰۶ صندوقدار توسعه یافته بود. رانا پلاس در سال ۱۳۹۹ با تغییراتی در طراحی معرفی شد. مهمترین تغییر ظاهری در رانا پلاس افزوده شدن سقف شیشهای پانوراما در برخی تیپها است که جلوه مدرنتری به خودرو میدهد. علاوه بر آن، چراغهای جلو و عقب جدید با گرافیک داخلی بهروز، آینههای جانبی جدید مجهز به راهنما و حذف نوارهای مشکی بدنه (همرنگ شدن دستگیرهها و زهها با رنگ بدنه) باعث شده چهره رانا پلاس نسبت به رانا معمولی جذابتر شود. با این حال، فرم کلی بدنه و ابعاد رانا پلاس تغییر اساسی نکرده و همچنان یک سدان کامپکت مبتنی بر طراحی قدیمیتر ۲۰۶ به حساب میآید. به همین دلیل در نمای جانبی و قسمت عقبی، سادگی و کوچکی بدنه رانا در برابر ابعاد بزرگتر دنا پلاس مشهود است. به طور خلاصه، دنا پلاس از طراحی ظاهری بهروزتر و سنگینتری بهره میبرد که برای بسیاری از خانوادهها جذابتر است؛ در حالی که رانا پلاس چهرهای سادهتر و جمعوجورتر دارد که گرچه ارتقایافته است اما به مدرنیته دنا پلاس نمیرسد.
از نظر فضای داخلی، کابین دنا پلاس جادارتر و راحتتر طراحی شده است. دنا پلاس به دلیل ابعاد بزرگتر و فاصله محوری بیشتر (2671 میلیمتر در برابر 2445 میلیمتر در رانا)، فضای پای بهتری برای سرنشینان عقب فراهم میکند. طراحی داشبورد و تریم داخلی دنا پلاس نیز با استفاده از خطوط نرم و الهام از خودروهای مدرن، حس یک خودروی نیمهلوکس را منتقل میکند. در مقابل، کابین رانا پلاس سادهتر بوده و شباهت زیادی به ساختار پژو ۲۰۶ دارد. با اینکه در رانا پلاس تلاش شده با تغییراتی مانند طرح جدید صندلیها (مشابه پژو 207i) و اضافه کردن نمایشگر کوچکی روی داشبورد، فضای داخلی بهروز شود، اما کیفیت متریال و ارگونومی کلی آن در حد یک خودروی اقتصادی باقی مانده است. برای مثال، در رانا چینش برخی ادوات مانند کلیدهای شیشهبالابر و آینهبغل روی کنسول وسط یادآور خودروهای نسل قبل است و فضای صندلیهای عقب نیز برای افراد قدبلند کاملاً محدود خواهد بود. در مجموع اگر راحتی و فضای بیشتر کابین مدنظر شماست، دنا پلاس وضعیت بهتری دارد؛ اما رانا پلاس نیز با اعمال تغییرات جزئی سعی کرده در حد امکان به نیازهای خانوادههای کوچک پاسخ دهد.
ایمنی
ایمنی یکی از مهمترین فاکتورها برای خودروی خانواده محسوب میشود. در این زمینه، دنا پلاس توربو اتوماتیک و رانا پلاس TU5P دارای تجهیزات پایهای نسبتاً مشابهی هستند، اما چند تفاوت کلیدی دارند. هر دو خودرو به سیستم ترمز ضدقفل (ABS) و توزیع الکترونیکی نیروی ترمز (EBD) مجهز هستند که وجودشان برای هر خودروی امروزی ضروری است. همچنین هر دو از سیستم ضدسرقت ایموبلایزر و قفل مرکزی با ریموت بهره میبرند.
تفاوت اصلی در تعداد کیسههای هوا است. دنا پلاس توربو دارای چهار ایربگ (دو ایربگ جلو برای راننده و سرنشین + دو ایربگ جانبی) میباشد. این یک مزیت مهم برای دنا پلاس است، چرا که حفاظت بهتری از سرنشینان جلو در تصادفات جانبی فراهم میکند. در مقابل، رانا پلاس فقط به دو ایربگ جلویی (راننده و کمکراننده) مجهز است و ایربگ جانبی در آن تعبیه نشده است. البته با توجه به کلاس قیمتی رانا، وجود دو ایربگ نیز مطابق استانداردهای پایه محسوب میشود، اما در مقایسه با دنا پلاس سطح ایمنی پایینتری ارائه میدهد.
از لحاظ استحکام بدنه و تستهای تصادف، اطلاعات رسمی کاملی در دسترس نیست (هیچکدام از این دو خودرو توسط موسسات معتبری مانند EURONCAP تست نشدهاند). ایرانخودرو مدعی شده دنا پلاس توانسته از یک موسسه آلمانی ۴ ستاره ایمنی کسب کند، هرچند این ادعا چندان قابل راستیآزمایی نیست. به هر حال، دنا پلاس به دلیل جدیدتر بودن پلتفرم نسبت به خودروهایی چون سمند و ۴۰۵، از ساختار ایمنی بهتری بهره میبرد و وجود ترمزهای دیسکی در چرخهای عقب آن (در حالی که رانا احتمالاً ترمز عقب کاسهای دارد) یک نکته مثبت دیگر برای دنا است.
از دیگر تجهیزات ایمنی قابل ذکر در این دو خودرو میتوان به سنسور دنده عقب (در هر دو موجود است)، سیستم عیبیاب هوشمند مالتیپلکس و هشداردهنده ورود غیرمجاز اشاره کرد که خصوصاً در رانا پلاس ذکر شدهاند. نبود سیستمهای پیشرفتهتری نظیر کنترل پایداری الکترونیکی (ESP) و کنترل کشش (TCS) در هر دوی این خودروها احساس میشود؛ این سیستمها در خودروهای روز دنیا مرسوم شدهاند اما در محصولات داخلی اقتصادی هنوز به کار نرفتهاند. به طور خلاصه، دنا پلاس توربو اتوماتیک ایمنی بالاتری را به لطف ایربگهای بیشتر و ترمزهای بهتر ارائه میدهد و برای یک خودروی خانوادگی مطمئنتر جلوه میکند. رانا پلاس نیز با وجود امکانات ایمنی پایه، در سطحی قابل قبول قرار دارد اما نباید از آن انتظار ایمنی یک خودروی روز را داشت.
امکانات رفاهی و تجهیزات
در بخش امکانات رفاهی و آپشنها، دنا پلاس توربو اتوماتیک و رانا پلاس TU5P تفاوتهای محسوسی دارند که جایگاه متفاوت آنها در بازار را نشان میدهد. دنا پلاس توربو اتوماتیک به عنوان یک سدان گرانتر و فولآپشن داخلی عرضه میشود و خوشبختانه ایرانخودرو در این مدل اقدام به حذف آپشنها نکرده است. فهرست تجهیزات دنا پلاس توربو اتوماتیک بسیار غنی است: کروز کنترل برای راحتی در سفرهای طولانی، سانروف برقی، سیستم چندرسانهای با مانیتور لمسی و دوربین دید عقب، تهویه مطبوع اتوماتیک برای تنظیم خودکار دمای کابین، صندلیهای جلو برقی با قابلیت تنظیم در جهتهای مختلف، آینههای جانبی تاشونده برقی با چراغ راهنما، سنسور پارک عقب، دیلایت (چراغ روز)، چراغهای مهشکن جلو و عقب، سیستم روشنایی بدرقه و خوشامدگویی، فرمان چرمی خوشدست و… همه در دنا پلاس توربو موجود هستند. حتی فرمان کمکی برقی (EPS) نیز در نسخه توربو اتوماتیک اضافه شده که در مدلهای قبلی دنا وجود نداشت. این مجموعه امکانات، سطح رفاه و آسایش بالایی برای سرنشینان دنا پلاس فراهم میکند و آن را در جایگاه یک خودروی خانوادگی نیمهلوکس قرار میدهد.
اما رانا پلاس TU5P به عنوان یک سدان اقتصادیتر، امکانات سادهتر و کمتری نسبت به دنا دارد. البته ایرانخودرو تلاش کرده برخی آیتمهای مورد نیاز مشتری را به رانا پلاس بیفزاید تا جذابیت آن نسبت به رانا معمولی بیشتر شود. در رانا پلاس مواردی نظیر فرمان برقی EPS (به جای فرمان هیدرولیک در مدل قدیمی)، کروز کنترل برای سفرهای برونشهری راحتتر، شیشههای بالابر برقی برای هر چهار در، آینههای جانبی برقی جدید با راهنما، نمایشگر روی داشبورد (احتمالاً برای نمایش دمای محیط یا اطلاعات سفری)، سقف پانوراما شیشهای (در تیپهای مجهز)، سنسور دنده عقب، سیستم صوتی (رادیو پخش با درگاه USB/AUX) و چراغهای جدید جلو عقب با قابلیت تنظیم ارتفاع نور از داخل به چشم میخورند. سیستم تهویه در رانا پلاس همچنان دستی است و از مانیتور لمسی یا دوربین عقب خبری نیست. صندلیهای رانا پلاس نیز به صورت دستی تنظیم میشوند و روکش و طرح آنها کمی بهبود یافته است. نبود امکاناتی مثل صندلی برقی، تهویه اتوماتیک یا سانروف در رانا پلاس نشان میدهد که این خودرو بیشتر بر تامین نیازهای اولیه خانوادهها تمرکز دارد.
با توجه به این تفاوتها، اگر وجود آپشنهای رفاهی برای شما و خانوادهتان اهمیت زیادی دارد، دنا پلاس توربو اتوماتیک با اختلاف گزینه بهتری خواهد بود. داشتن امکاناتی مانند سیستم تهویه اتوماتیک که در هوای خیلی گرم یا سرد بهصورت خودکار دمای مطلوب را حفظ کند، یا صندلی برقی که تنظیم دقیقتری برای راننده فراهم کند، در سفرهای طولانی خانوادگی واقعاً سودمند است. همچنین سیستم مالتیمدیای پیشرفته دنا (با نمایشگر بزرگ و دوربین) برای سرگرمی کودکان در سفر یا سهولت پارک کردن، مزیتی است که در رانا پلاس وجود ندارد. البته برای خانوادههایی که بودجه محدودتری دارند، رانا پلاس امکانات ضروری و کافی (مانند کولر و بخاری خوب، شیشهها و آینههای برقی، سیستم صوتی مناسب و کروز کنترل) را ارائه میکند و میتواند نیازهای معمول را پوشش دهد. در یک کلام، دنا پلاس خودرویی کاملتر از نظر آپشن است در حالی که رانا پلاس بر سادگی و کاربردی بودن تمرکز کرده است.
مصرف سوخت و هزینههای اقتصادی
یکی از دلایل مهم انتخاب خودروی خانوادگی، مصرف سوخت آن و هزینههای جاری مربوط به استفاده از خودروست. در این زمینه رانا پلاس TU5P به طور محسوسی بهینهتر از دنا پلاس توربو عمل میکند. همانطور که اشاره شد، مصرف سوخت ترکیبی رانا پلاس حدود ۶٫۹ لیتر در صد کیلومتر است که برای یک سدان شهری رقم مناسبی محسوب میشود. موتور TU5 پلاس بهبودهایی در جهت کاهش مصرف داشته (۷٪ کاهش نسبت به TU5 قدیم) و وجود گیربکس ۶ دنده دستی جدید نیز کمک کرده که دور موتور در بزرگراه پایینتر بماند و بنزین کمتری بسوزد. در استفادههای واقعی شهری نیز رانا به خاطر وزن کمتر و موتور کمحجمتر، در ترافیک و توقف-حرکتها سوخت کمتری نسبت به دنا مصرف میکند. این موضوع در بلندمدت برای خانوادهها از نظر اقتصادی بسیار مهم است.
در مقابل، دنا پلاس توربو اتوماتیک مصرف سوخت بالاتری دارد. مصرف ترکیبی آن حدود ۸ تا ۸٫۵ لیتر در صد کیلومتر گزارش شده. وجود توربوشارژر و قدرت بالاتر موتور EF7 اگرچه شتاب و توان بیشتری میدهد اما طبیعتاً با سوزاندن بنزین بیشتر همراه است. همچنین گیربکس اتوماتیک (خصوصاً در ترافیکهای شهری) معمولاً اندکی مصرف را نسبت به گیربکس دستی بالا میبرد. البته باید توجه داشت که مصرف ۸ لیتر برای خودرویی با آن قدرت و وزن ۱۴۰۰ کیلوگرمی، چندان هم زیاد نیست و هنوز در محدوده قابل قبول قرار میگیرد. در سفرهای برونشهری اگر با سرعت ثابت رانندگی کنید، دنا پلاس توربو میتواند مصرف معقولی داشته باشد، اما در ترددهای شهری پرترافیک قطعاً اشتهای بیشتری به بنزین دارد.
از منظر هزینههای نگهداری و قطعات یدکی نیز دو خودرو شرایط متفاوتی دارند. موتور TU5 (و نسخه پلاس آن) سالهاست در محصولات ایرانخودرو و حتی سایپا به کار رفته و قطعات آن بسیار فراوان و ارزان است. اکثر مکانیکها کاملاً با این پیشرانه آشنایی دارند و تعمیرات آن ساده و کمهزینه است. در نتیجه، رانا پلاس از این جهت خودرویی اقتصادی برای خانوادهها خواهد بود. ضمن اینکه سیستم تنفس طبیعی و عدم وجود توربو، پیچیدگی فنی را کمتر کرده و استهلاک را پایین نگه میدارد. هزینه سرویسهای دورهای رانا (روغنموتور، فیلترها و شمعها) نیز اندک و در دسترس است.
اما دنا پلاس توربو به دلیل داشتن موتور توربوشارژ و تکنولوژی بالاتر، نیاز به نگهداری دقیقتری دارد. استفاده از روغنموتور مرغوب و تعویض بهموقع آن برای حفظ سلامت توربو بسیار مهم است. قطعات مربوط به سیستم توربو (مانند پرهها، اینترکولر و…) ممکن است در صورت بروز مشکل گرانقیمت باشند. هرچند موتور EF7 به موتور ملی مشهور است، اما برخی قطعات آن به اندازه TU5 فراگیر نیست و قیمت بالاتری دارد. همچنین گیربکس اتوماتیک دنا پلاس (ساخت چین تحت لیسانس هیوندای) ممکن است در صورت خرابی، هزینه تعمیرات قابل توجهی داشته باشد یا نیاز به متخصصین ماهرتری داشته باشد. با این وجود، اگر راننده سرویسها را منظم انجام دهد و با ملایمت رانندگی کند، دنا پلاس توربو اتوماتیک نیز میتواند خودرو کمدردسری باشد؛ کمااینکه بسیاری مالکان از کیفیت موتور و گیربکس آن ابراز رضایت کردهاند.
در مجموع، از نظر اقتصادی رانا پلاس خودروی بهصرفهتری برای یک خانواده متوسط ایرانی است؛ چه در هزینه سوخت روزانه و چه در مخارج نگهداری سالانه. اما دنا پلاس توربو مزایایی نظیر قدرت بیشتر و راحتی رانندگی اتومات را ارائه میدهد که ممکن است برای برخی خانوادهها ارزش هزینه بالاتر را داشته باشد. تصمیم بین این دو، بستگی به اولویت شما بین هزینه کمتر یا امکانات و توان بالاتر دارد.
تجربه رانندگی و راحتی سواری
تجربه رانندگی با دنا پلاس توربو اتوماتیک و رانا پلاس TU5P میتواند برای راننده و سرنشینان متفاوت باشد. دنا پلاس به عنوان خودرویی بزرگتر و سنگینتر، سواری نرمتر و پایدارتری را فراهم میکند. سیستم تعلیق دنا (مکفرسون در جلو و فنر پیچشی در عقب) روی پلتفرم پژو ۴۰۵ توسعه یافته و برای راحتی سرنشینان خانوادگی تنظیم شده است. در سرعتهای بالا و جادههای ناهموار، دنا پلاس استوارتر و با تکانهای کمتر حرکت میکند. فاصله محوری بیشتر نیز نقش خود را در کاهش کوبش به سرنشینان عقب ایفا میکند. صندلیهای دنا پلاس نسبتاً بزرگ و راحت بوده و فضای سر و پای کافی برای افراد بلندقد در عقب مهیاست. مجموع این عوامل باعث میشود دنا پلاس برای سفرهای طولانی خانوادگی گزینهای ایدهآل از لحاظ راحتی باشد.
رانا پلاس به سبب ابعاد کوچکتر و پلتفرم مشتقشده از ۲۰۶، سواری اسپرتتر ولی خشکتری دارد. تعلیق آن طوری طراحی شده که در شهر چابک و فرز باشد؛ به همین دلیل فرمانپذیری تیزتر و مانورپذیری بهتری در خیابانهای تنگ و پرترافیک دارد. اما این چابکی تا حدودی به قیمت نرمی سواری تمام شده است. در ناهمواریهای جاده، خصوصاً سرنشینان عقب رانا پلاس ضربات بیشتری را احساس میکنند و به اندازه دنا راحت نیستند. همچنین صدای موتور و باد در کابین رانا نسبت به دنا اندکی بیشتر به گوش میرسد که طبیعی است، زیرا عایقبندی صوتی دنا بهتر کار شده و کلاس بالاتری دارد. با این حال، باید گفت رانا پلاس نسبت به همردههای قدیمیتر خود (مثل ۲۰۶ صندوقدار) پیشرفتهایی در بحث سواری کرده و فرمان برقی آن نیز در سرعت پایین بسیار نرم و بیصدا عمل میکند.
از لحاظ عملکرد دینامیکی، دنا پلاس به خاطر وزن بالاتر کمی کندتر واکنش نشان میدهد اما به همان نسبت در سرعتهای بالا پایداری بیشتری از خود نشان میدهد. در عوض رانا پلاس چابکتر است و در رانندگیهای روزمره شهری لذتبخشتر ظاهر میشود. البته باید توجه داشت که در پیچهای تند و سرعتهای بالا، سبکی و مرکز ثقل بالاتر رانا باعث میشود پایداری آن به اندازه دنا نباشد و اندکی احساس کماطمینانی به راننده بدهد. تستها نشان دادهاند که رانا پلاس در پیچها کمی دچار لغزش میشود، در حالی که دنا پلاس به دلیل جثه بزرگتر، پایدارتر بوده و استرس کمتری به راننده وارد میکند. ترمزهای هر دو خودرو برای مصارف عادی کافی هستند اما ترمزهای چهارچرخدیسکی دنا پلاس در فشارهای بالا عملکرد بهتری نشان میدهند و دیرتر داغ میکنند.
در مجموع، اگر رانندگی آرام و خانوادگی همراه با راحتی اولویت شماست، دنا پلاس توربو اتوماتیک انتخاب مناسبتری است. صندلیهای راحتتر، سواری نرمتر و گیربکس اتوماتیک باعث میشود در ترافیک و سفر کمتر خسته شوید. از سوی دیگر، رانا پلاس بیشتر مناسب رانندگیهای روزانه درونشهری و مانورهای تند و تیز است. رانندگی با گیربکس دستی ۶ سرعته و ابعاد کوچکتر بدنه برای کسانی که خودرو چابک دوست دارند جذاب خواهد بود. البته هر دو خودرو در محدوده خود عملکرد معقولی دارند و نمیتوان از آنها انتظار دینامیک یک خودروی اسپرت را داشت؛ اما برای نیازهای معمول خانوادگی، هر دو قابل قبول هستند و تفاوتها در جزئیات نمود پیدا میکند.
خدمات پس از فروش و قطعات یدکی
از آنجا که هر دو خودرو محصول ایرانخودرو هستند، از لحاظ خدمات پس از فروش وضعیت تقریباً یکسان و مطلوبی در سطح کشور دارند. شبکه گسترده نمایندگیهای ایرانخودرو در بیشتر شهرهای ایران آماده سرویسدهی به دارندگان دنا پلاس و رانا پلاس است. تامین قطعات یدکی نیز توسط شرکت و بازار انجام میشود. با این حال، به صورت جزئی میتوان گفت که قطعات رانا پلاس (موتور TU5) به دلیل اشتراک با خانواده پژو ۲۰۶ و 207 و تولید انبوه، بیشتر در بازار یافت میشود و قیمت مناسبتری دارد. قطعات مصرفی مانند لنتترمز، فیلترها، شمعها و تسمهها برای رانا پلاس بسیار فراوان است و حتی برندهای متفرقه زیادی برای آن وجود دارد که هزینه نگهداری را پایین میآورند.
برای دنا پلاس توربو نیز قطعات اصلی از طریق نمایندگی قابل تهیه است اما برخی قطعات خاص موتور EF7 توربو (مثلاً توربوشارژر، سنسورها و ECU) ممکن است کمیابتر و گرانتر باشند. البته ایرانخودرو در سالهای اخیر تیراژ تولید دنا پلاس توربو را افزایش داده و قطعهسازان داخلی نیز مشغول تامین قطعات آن هستند. بنابراین انتظار میرود مشکل خاصی در تامین قطعات این خودرو نیز وجود نداشته باشد. نکته مثبت این است که چون هر دو خودرو تولید داخل هستند، برخلاف خودروهای وارداتی، وابستگی به ارز ندارند و قطعاتشان با قیمتهای ریالی در دسترس است.
از لحاظ گارانتی و خدمات پس از فروش، معمولاً ایرانخودرو شرایط یکسانی (مثلاً ۲ سال یا ۴۰ هزار کیلومتر گارانتی) برای خودروهای خود ارائه میدهد. هر دو خودرو در دوران گارانتی از پوشش تعمیراتی بهرهمند میشوند. پس از اتمام گارانتی نیز هزینه قطعات و اجرتها تقریباً مشابه سایر محصولات این شرکت است. شاید تنها تفاوت در این باشد که رانا پلاس خودروی سادهتری است و تعمیرکاران عمومی هم با آن خوب آشنایند؛ لذا حتی خارج از شبکه نمایندگی نیز به راحتی میتوان آن را تعمیر کرد. در حالی که برای دنا پلاس توربو به دلیل وجود توربو و گیربکس اتومات، بهتر است به نمایندگیها یا تعمیرکاران متخصص مراجعه شود تا با تجهیزات و دانش کافی کار انجام شود.
به طور کلی، هر دو خودرو از پشتیبانی مناسبی در بازار برخوردارند و از این حیث نگرانی خاصی برای خریدارانشان وجود ندارد. شاید بتوان گفت مزیت رانا پلاس در خدمات پس از فروش، فراوانی بیشتر قطعات و ارزانی آنهاست و مزیت دنا پلاس برخورداری از تکنسینهای آموزشدیدهتر (در نمایندگیها) برای فناوری پیچیدهتر آن است. در هر صورت، قبل از خرید هر یک از این خودروها میتوانید از وجود نمایندگی یا تعمیرکار ماهر در شهر خود اطمینان حاصل کنید تا در آینده برای سرویسها و تعمیرات دچار دردسر نشوید.
ارزش خرید اقساطی برای مصرف خانوادگی
با توجه به تمامی موارد بالا، اکنون به ارزش خرید این دو خودرو به صورت اقساطی برای خانوادهها میپردازیم. بسیاری از خانوادههای ایرانی تمایل دارند خودرویی مناسب را با شرایط قسطی تهیه کنند تا فشار مالی کمتری متحمل شوند. در این بین، دنا پلاس توربو اتوماتیک و رانا پلاس TU5P هر دو گزینههای محبوبی هستند، اما شرایط مالی و انتظارات خانواده تعیین میکند کدامیک انتخاب بهتری باشد.
از منظر قیمت نقدی، رانا پلاس به شکل قابل توجهی ارزانتر از دنا پلاس توربو است. بنابراین در خرید اقساطی که مبلغ کل با سود تقسیم بر اقساط میشود نیز رانا پلاس اقساط ماهانه کمتری خواهد داشت. برای خانوادههایی با بودجه محدود، رانا پلاس میتواند تنها گزینه قابل دسترس باشد. پرداخت اقساط کمتر به آنها اجازه میدهد برنامهریزی مالی بهتری داشته باشند و فشار اقتصادی کمتری حس کنند. به علاوه، هزینه سوخت و نگهداری کمتر رانا در ماههای مالکیت، به خانواده کمک میکند که از عهده اقساط برآیند؛ چرا که مخارج جانبی خودرو پایینتر است.
در سوی مقابل، دنا پلاس توربو اتوماتیک خودروی گرانتری است و طبیعتاً در خرید قسطی نیاز به پیشپرداخت بیشتر و اقساط سنگینتری دارد. اما باید دید در برابر این هزینه بالاتر، چه مزایایی عاید خریدار خانوادگی میشود. دنا پلاس امکانات رفاهی عالی، فضای بزرگتر، موتور قدرتمندتر و گیربکس اتوماتیک را در اختیار خانواده میگذارد. برای خانوادههای پرجمعیت یا افرادی که مرتباً سفر بینشهری میروند، این مزایا ممکن است ارزش هزینه بیشتر را داشته باشد. به بیان دیگر، اگر خانوادهای بتواند از پس اقساط دنا برآید، در عوض خودرویی دریافت میکند که احتمالأ تا سالها نیاز آنها را به ارتقاء خودرو برطرف میکند و از داشتن آن احساس رضایت بالاتری خواهند داشت.
در بحث افت قیمت و بازار دستدوم نیز هر دو خودرو وضعیت خوبی دارند. به دلیل تقاضای بالا در بازار، چه دنا پلاس و چه رانا پلاس بعد از چند سال کارکرد همچنان مشتریان خود را خواهند داشت. البته دنا پلاس به خاطر محبوبیت بیشتر ممکن است بازار دستدوم پررونقتری داشته باشد و در هنگام فروش مجدد، سریعتر نقد شود. ولی از سوی دیگر افت قیمت مطلق آن هم بیشتر خواهد بود (چون قیمت اولیه بالاتری داشته است).
در نهایت، انتخاب بین دنا پلاس توربو اتوماتیک و رانا پلاس TU5P در خرید اقساطی به اولویتها و توان مالی خانواده بستگی دارد. اگر خانوادهای جمعیت بیشتر و نیاز به خودروی جادارتر با راحتی و امکانات بالاتر دارد و میتواند اقساط سنگینتر را پرداخت کند، بدون شک دنا پلاس گزینه مطلوبتری است. اما اگر اقتصادی بودن و مقرونبهصرفه بودن برای خانواده حرف اول را میزند و با یک خودروی جمعوجورتر کنار میآیند، رانا پلاس انتخاب منطقیتری خواهد بود. بسیاری از خانوادههای کوچک میتوانند با رانا پلاس نیازهای روزمره خود را تامین کنند و از پس اقساط آن نیز برآیند. خوشبختانه در خودروشاپ شرایطی فراهم شده تا چه برای خرید اقساطی خودروی صفر یا کارکرده بتوانید بهترین طرح را متناسب با بودجه خود انتخاب کنید. شما میتوانید جزئیات طرحهای فروش را در صفحه خرید اقساطی خودرو مشاهده کرده و حتی از نمایشگاه آنلاین خودروهای اقساطی خودروشاپ، بهصورت اینترنتی خودرو مورد نظر خود را انتخاب کنید. در نهایت هر دو خودروی دنا پلاس توربو اتوماتیک و رانا پلاس TU5P جزو سدانهای موفق بازار ایران هستند و با توجه به توضیحات ارائه شده، امیدواریم بتوانید گزینهای را انتخاب کنید که اعتماد و رضایت خانواده شما را در بلندمدت جلب کند.
