
مقایسه KMC J7 و فونیکس FX برای خانواده و خرید اقساطی
دو خودروی KMC J7 (محصول کرمان موتور) و فونیکس FX (چری اومودا 5 محصول مدیران خودرو) از جدیدترین کراساوورهای بازار ایران هستند که این روزها بسیار مورد توجه قرار گرفتهاند. در این مقاله بهصورت تخصصی به مقایسه این دو خودرو میپردازیم و بررسی میکنیم کدام گزینه برای استفاده خانوادگی و خرید اقساطی خودرو مناسبتر است. هردو خودرو امکانات مدرن و طراحی جذابی دارند، اما تفاوتهای فنی و کاربردی آنها میتواند بر تصمیم نهایی خریداران تأثیر بگذارد. در ادامه، بخشهای مختلف مشخصات فنی، طراحی، ایمنی، مصرف سوخت، امکانات رفاهی، تجربه رانندگی، خدمات پس از فروش و در نهایت ارزش خرید اقساطی این دو رقیب محبوب را مقایسه میکنیم.
مشخصات فنی (پیشرانه و ابعاد)
KMC J7 یک سدان لیفتبک اسپرت است که بر پایه خودروی چینی JAC Sehol A5 Plus ساخته شده و توسط کرمان موتور مونتاژ میشود. این خودرو به یک موتور ۱.۵ لیتری توربوشارژ TGDi مجهز است که توان ۱۷۲ اسببخار و گشتاور ۲۸۰ نیوتنمتر تولید میکند. جعبهدنده J7 از نوع ۶ سرعته دوکلاچه (DCT خشک) بوده و نیرو را به چرخهای جلو منتقل میکند. ابعاد بدنه KMC J7 برابر با ۴٫۷۸ متر طول، ۱٫۸۲ متر عرض و ۱٫۴۹ متر ارتفاع است و فاصله بین محورها ۲٫۷۷ متر میباشد. وزن خالص آن حدود ۱۴۸۵ کیلوگرم است.
در مقابل، فونیکس FX یک کراساوور کامپکت مدرن است که با برند فونیکس (لوکس مدیران خودرو) عرضه شده و در بازار جهانی با نام چری اومودا 5 شناخته میشود. فونیکس FX به موتور بزرگتر ۱٫۶ لیتری توربو TGDi مجهز است که ۱۹۷ اسببخار قدرت و ۲۹۰ نیوتنمتر گشتاور تولید میکند. گیربکس آن ۷ سرعته دوکلاچه تر (WDCT) است که دوام بالاتر و تعویض دنده نرمتری نسبت به گیربکس خشک دارد. فونیکس FX نیز دیفرانسیل جلو بوده و شتاب صفر تا صد آن حدود ۸ ثانیه برآورد میشود. ابعاد بدنه این کراساوور حدود ۴٫۴ متر طول، ۱٫۸۳ متر عرض و ۱٫۵۹ متر ارتفاع است و فاصله محوری ۲٫۶۳ متر دارد. وزن آن در حدود ۱۴۴۰ کیلوگرم است. به طور کلی J7 خودرویی کشیدهتر با فاصله محور بیشتر است، در حالی که FX کمی عریضتر و بلندتر طراحی شده است. این تفاوت ابعاد در فضای داخلی و نوع کاربرد خانوادگی آنها تأثیرگذار خواهد بود که در ادامه بررسی میکنیم.
طراحی ظاهری و کابین
طراحی KMC J7 تلفیقی از ظاهر یک سدان اسپرت و المانهای کوپهمانند است. این خودرو به عنوان تنها سدان لیفتبک فعلی بازار ایران، سقفی شیبدار تا صندوق عقب دارد که نمایی تهاجمی و جوانپسند به آن داده است. در نمای جلو، چراغهای باریک و کشیده با لنزهای متعدد و ورودیهای بزرگ هوا، چهرهای خشن به J7 بخشیدهاند. در نمای جانبی نیز خط شانه برجسته و رینگهای ۱۸ اینچی مشکی، حالت اسپرت خودرو را تقویت کردهاند. قسمت عقب به دلیل طراحی لیفتبک (باز شدن شیشه عقب با درِ صندوق) متفاوت و منحصربهفرد است و چراغهای پیوسته سرتاسری، نمایی مدرن ایجاد کردهاند. به طور کلی بسیاری از کارشناسان معتقدند J7 یکی از زیباترین سدانهای چینی وارد شده به کشور است که میتواند سلیقه جوانان و حتی میانسالان را جلب کند. طراحی خاص بدنه J7 باعث شده برخی آن را خودرویی مابین سدان و کراساوور (سدان-کراس) بدانند.
در سوی دیگر، فونیکس FX از زبان طراحی کاملاً جدید و آیندهنگرانه چری بهره میبرد. این کراساوور ظاهری کوپهمانند دارد و ترکیب خطوط تند و حجمهای عضلانی، به همراه جلوپنجره بزرگ با الگوی الماسی، چهرهای جسور و متمایز به آن داده است. چراغهای باریک LED در جلو به شکلی تیز طراحی شدهاند و در کنار نوارهای کرومی و تزئینات نارنجی بدنه (در برخی تریمها) بر استایل اسپرت آن تأکید میکنند. در نمای عقب فونیکس FX نیز چراغهای یکپارچه سرتاسری و شیب ملایم سقف به سبک کوپه، ظاهر مدرن آن را تکمیل کرده است. به طور کلی، طراحی FX کاملاً خاص و چشمنواز است به طوری که با هیچ خودروی دیگری اشتباه گرفته نمیشود. این سبک جدید شاید موافقان و مخالفانی داشته باشد، اما قطعاً باعث جلب توجه در خیابان میشود.
کابین KMC J7 نسبت به محصولات قدیمیتر جک پیشرفت محسوسی داشته و ترکیبی از سادگی و فناوری مدرن است. داشبورد دارای یک نمایشگر عمودی بزرگ ۱۰٫۴ اینچی در مرکز کنسول است که اکثر تنظیمات خودرو را پوشش میدهد. پشت فرمان نیز صفحه نشاندهندهها دیجیتالی است. طراحی کلی فضای داخلی مینیمالیستی است و دکمههای فیزیکی بسیار کمی به چشم میخورد که هرچند از نظر ارگونومی انتقاداتی داشته، اما ظاهری آیندهنگرانه به کابین داده است. متریال به کار رفته در داخل J7 کیفیت مناسبی دارد؛ کرمان موتور در سریهای جدیدتر حتی تریمهای پارچهای اولیه را حذف کرده و تمام روکشها و تریم درها و صندلیها را با چرم ارتقاء داده است. صندلیهای جلو طراحی اسپرت یکپارچه با پشتسری داشته و روکش چرمی به همراه گرمکن ارائه میکنند. فضای کابین J7 نیز بسیار جادار است؛ به لطف فاصله محور بلند، خصوصاً فضای پای سرنشینان عقب از رقبا بیشتر بوده و برای استفاده خانواده در مسافتهای طولانی راحت است. همچنین صندوق عقب بزرگ این خودرو یکی از نقاط قوت آن برای سفرهای خانوادگی محسوب میشود.
در مقابل، کابین فونیکس FX اوج طراحی مدرن چری را به نمایش میگذارد. در جلوی راننده دو صفحه نمایش عریض ۱۰٫۲۵ اینچی دوگانه قرار گرفته که یکی به عنوان صفحه آمپر دیجیتال و دیگری به عنوان نمایشگر لمسی سیستم سرگرمی عمل میکند. این دو نمایشگر یکپارچه، بخش اعظم داشبورد را پوشانده و جلوهای فناورانه ایجاد کردهاند. طراحی داخلی تقریباً کاملاً بدون دکمههای فیزیکی است و تنظیمات سیستم تهویه، مولتیمدیا و ... همگی از طریق صفحات لمسی یا کنترلهای روی فرمان انجام میشود. متریال کابین FX در نگاه اول لوکس به نظر میرسد و شامل چرم مصنوعی باکیفیت در صندلیها و تریم دودیرنگ است که حس یک خودروی گرانقیمت را القا میکند. هرچند برخی کارشناسان اشاره کردهاند که برخی قطعات پلاستیکی در کابین میتوانست با کیفیت بهتری باشند و نسبت به قیمت بالای خودرو کیفیت متریال عالی نیست. صندلیهای ردیف جلو در نسخه پریمیوم برقی هستند و هر دو مجهز به گرمکن و سردکن میباشند. طراحی صندلیها ارگونومیک بوده و با داشتن پشتسریهای یکپارچه، بدن سرنشین را در بر میگیرند تا در سفرهای طولانی خستگی به حداقل برسد. با وجود سقف شیبدار کوپهای، فضای سر و پای سرنشینان عقب فونیکس FX کافی و مناسب ۵ نفر طراحی شده و برای استفاده خانوادگی کاملاً جوابگو است. در مجموع، کابین فونیکس FX ترکیبی از چیدمان مینیمال و امکانات پیشرفته است که آن را شبیه خودروهای لوکس وارداتی جلوه میدهد.
ایمنی و امکانات امنیتی
از نظر ایمنی، هر دو خودرو در سطح بسیار خوبی در میان محصولات مونتاژی بازار قرار دارند. KMC J7 به مجموعه کاملی از تجهیزات ایمنی پایه و پسیو مجهز است. ساختار بدنه آن تقویتشده و دارای ۶ کیسه هوا شامل جلو (راننده و سرنشین)، جانبیها و پردهای است. سیستمهای ترمز و پایداری نظیر ترمز ضدقفل (ABS)، توزیع نیروی ترمز (EBD) و ترمز کمکی اضطراری (BAS) در این خودرو وجود دارند. همچنین سیستم کنترل پایداری الکترونیکی (ESC) و کنترل کشش (TCS) به همراه سیستم کمکی حرکت در سربالایی (HAC) برای حفظ تعادل خودرو در شرایط مختلف در J7 تعبیه شده است. ترمز پارک برقی و اتوهلد (Auto Hold) نیز از دیگر امکانات ایمنی J7 هستند. لازم به ذکر است J7 در نسخه عرضهشده توسط کرمان موتور، برخلاف نسخه فول چینی، برخی آپشنهای ایمنی پیشرفته مثل سنسور پارک جلو، رادار نقطه کور و ترمز فعال خودکار را ندارد. با این حال دوربین دید عقب و دوربین ۳۶۰ درجه در این خودرو موجود است که به همراه سنسورهای پارک عقب، کمکحال راننده در پارک و مانور هستند.
فونیکس FX نیز با توجه به قیمت بالاتر، فهرست بلندبالایی از تجهیزات ایمنی فعال و غیرفعال دارد. این کراساوور دارای ۶ ایربگ (جلو، جانبیها و پردهای) در تیپ پریمیوم خود است. تمامی سیستمهای پایه نظیر ABS، EBD، سیستم کنترل پایداری (ESP/ESC) و کنترل کشش در آن فراهم شدهاند. علاوه بر این، فونیکس FX از سنسور نور و باران (روشنشدن خودکار چراغها و برفپاککن) بهره میبرد. مجموعه سامانههای پیشرفته دستیار راننده (ADAS) نقطه قوت FX است که شامل رادار جلو و ترمز خودکار اضطراری (AEB)، رادار نقطه کور، هشدار خروج از خط و کروز کنترل تطبیقی هوشمند میشود. این امکانات در کنار دوربین ۳۶۰ درجه و سنسورهای پارک جلو و عقب، ایمنی فعال بالایی برای سرنشینان فراهم میکند. فونیکس FX موفق به کسب استانداردهای ایمنی معتبری شده و گفته میشود در برخی تستها رتبه ۵ ستاره ایمنی را نیز دریافت کرده است. بنابراین از نظر ایمنی هر دو خودرو فراتر از حد متوسط بازار عمل کردهاند، اما فونیکس FX به خاطر داشتن فناوریهای کمکراننده پیشرفتهتر، در این بخش برتری نسبی دارد.
مصرف سوخت و عملکرد
با توجه به تفاوت حجم موتور، وزن و کلاس بدنه، میزان مصرف سوخت این دو خودرو کمی متفاوت است. KMC J7 با موتور ۱.۵ لیتری توربو به شکل بهینهای طراحی شده و طبق اعلام کارخانه، مصرف سوخت ترکیبی حدود ۶ لیتر در صد کیلومتر را ارائه میدهد. مصرف شهری آن در محدوده ۸٫۵ تا ۹ لیتر و در جاده حدود ۶٫۵ تا ۷ لیتر در صد کیلومتر برآورد شده است. این ارقام برای یک خودروی نسبتاً بزرگ و ۱۷۲ اسبی، نشاندهنده بهرهوری خوب پیشرانه J7 است. بخشی از این راندمان مناسب به خاطر گیربکس دوکلاچه ۶ سرعته و طراحی آیرودینامیک لیفتبک آن است.
از سوی دیگر، فونیکس FX به علت موتور قویتر ۱.۶ لیتری و ماهیت کراساوور بودن، مصرف سوخت بالاتری دارد. میانگین مصرف ترکیبی برای تیپ پریمیوم FX حدود ۶٫۹ تا ۷٫۴ لیتر در صد کیلومتر گزارش شده است. در ترافیک شهری این عدد میتواند به حدود ۸ لیتر یا بیشتر برسد و در رانندگی جادهای سبک به نزدیکی ۶ لیتر در صد کیلومتر کاهش یابد. هرچند FX موتور پیشرفتهتری دارد، اما وزن کمی بیشتر و ضریب درگ بدنه کراساوور باعث شده مصرفش نسبت به J7 اندکی بالاتر باشد. با این حال، هر دو خودرو در کلاس خود اقتصادی محسوب میشوند و استفاده خانوادگی روزمره از نظر مصرف برایشان مقرونبهصرفه است. اگر مصرف سوخت کمتر اولویت خریدار باشد، KMC J7 اندکی برتری دارد، ولی تفاوت آنها خیلی چشمگیر نیست و در حد کمتر از ۱ لیتر در صد کیلومتر است.
از نظر عملکرد شتاب و قدرت، فونیکس FX بهوضوح قدرتمندتر ظاهر میشود. موتور ۱.۶ توربو این خودرو شتاب صفر تا ۱۰۰ حدود ۸ ثانیه را فراهم میکند که برای یک کراساوور خانوادگی رقم بسیار خوبی است. حتی برخی آزمایشها شتاب ۷٫۵ تا ۷٫۸ ثانیه را نیز ثبت کردهاند. حداکثر سرعت فونیکس FX حدود ۲۰۶ کیلومتر بر ساعت اعلام شده که نشان از توان بالای پیشرانه آن دارد. در مقابل، KMC J7 به رغم قدرت کمتر، به دلیل وزن نسبتاً مناسب و گیربکس سریع، شتاب قابل قبولی حدود ۹ ثانیه (در بهترین حالت زیر ۸ ثانیه) ارائه میدهد. حداکثر سرعت آن حدود ۱۷۰ کیلومتر بر ساعت محدود شده است. بنابراین برای رانندگانی که شتاب و عملکرد اسپرت برایشان مهم است، فونیکس FX شتابگیری سریعتری دارد. البته J7 نیز به عنوان یک سدان تندوتیز، بسیاری از رقبا را پشت سر میگذارد و خریدارانش از شتاب آن رضایت داشتهاند.
امکانات رفاهی و آپشنها
هر دو خودرو در زمینه امکانات رفاهی نسبت به خودروهای ساخت داخل، کاملاً غنی هستند و تلاش کردهاند نیازهای مشتریان ایرانی را برآورده کنند. KMC J7 در نسخه عرضهشده توسط کرمان موتور یک تیپ نسبتاً فول محسوب میشود. از جمله آپشنهای مهم آن میتوان به سانروف پانورامیک، سیستم ورود بدون کلید و استارت دکمهای، تهویه مطبوع اتوماتیک (تکمنطقهای)، روکش تمام چرم صندلیها، گرمکن صندلی راننده (و اخیراً سرنشین جلو در مدلهای جدید)، تنظیم برقی صندلی راننده در جهات مختلف، ترمز پارک برقی و اتوهلد، نمایشگر لمسی بزرگ همراه با نویگیشن، و سیستم صوتی ۸ بلندگو اشاره کرد. همچنین J7 به طور جذابی دارای Cool Box (یخچال کوچک) در کنسول مرکزی است که در سفرها کاربردی خواهد بود. در بخش پشت فرمان، کروز کنترل، محدودکننده سرعت و دکمههای کنترلی روی فرمان مهیا شدهاند. چراغهای روشنایی روز (دیلایت)، سنسور باران و آینههای جانبی برقی تاشو با گرمکن نیز از دیگر امکانات این سدان هستند. باید اشاره کرد که کرمان موتور برخی آپشنهای غیرضروریتر مانند سنسور جلو یا رادار پارک خودکار را در J7 حذف کرده تا قیمت رقابتیتری ارائه دهد. با این وجود سطح امکانات J7 نسبت به بسیاری از سدانهای همرده کاملاً رضایتبخش است.
اما فونیکس FX به عنوان یک محصول لوکستر، تقریباً از هر آپشنی که در ذهن دارید بهره میبرد. در تیپ پریمیوم (تنها تیپ فعلی عرضهشده)، امکاناتی چون سقف شیشهای پانوراما به همراه سانروف برقی، سیستم تهویه مطبوع دومنطقهای اتوماتیک با فیلتر تصفیه هوا، تنظیم برقی صندلیهای جلو به همراه حافظه صندلی راننده، سردکن و گرمکن صندلیهای جلو، شارژر بیسیم موبایل، نورپردازی داخلی با طیف رنگ قابل تنظیم، سیستم صوتی برند (احتمالاً ۸ یا ۱۰ بلندگو با آمپلیفایر، در برخی منابع به سیستم JVC اشاره شده است)، آینههای جانبی تاشو برقی با گرمکن و حافظه، برفپاککن خودکار، و دوربین ۳۶۰ درجه با کیفیت بالا وجود دارد. همچنین نمایشگر لمسی ۱۰٫۲۵ اینچی مرکزی فونیکس FX از Android Auto و Apple CarPlay پشتیبانی میکند و ارتباط تلفن همراه را تسهیل میکند. کلیدهای روی فرمان علاوه بر کنترل مالتیمدیا، امکان تنظیم کروز کنترل تطبیقی و پاسخ به تماس را فراهم میکنند. از دیگر آپشنهای جذاب FX میتوان به استارت از راه دور پیشرانه (ریموت استارتر) اشاره کرد که در روزهای خیلی سرد یا گرم، امکان گرم یا خنک کردن خودرو پیش از سوار شدن را به مالک میدهد. صندلیهای عقب فونیکس FX نیز دارای روکش چرم بوده و به خاطر شیب بدنه، به ترتیب خاصی تاشونده هستند تا فضای بار را افزایش دهند. در مجموع، فونیکس FX از نظر تجهیزات رفاهی یک سر و گردن بالاتر از J7 قرار میگیرد و بسیاری از امکانات یک خودروی روز را در خود جای داده است. تنها نکته منفی که برخی مصرفکنندگان اشاره کردهاند، نبود بعضی جزئیات مانند تهویه ردیف عقب یا کیفیت متوسط برخی ادوات داخلی نسبت به قیمت خودرو است.
تجربه رانندگی و عملکرد خانوادگی
یکی از مهمترین بخشهای مقایسه برای خریداران، تجربه رانندگی و کاربری روزمره این دو خودرو است؛ به ویژه برای استفادههای خانوادگی. ابتدا به KMC J7 میپردازیم. J7 به عنوان یک سدان اسپرت، نشست و برخاست نسبتاً پایینتری دارد (نسبت به کراساوور)، اما صندلیهای آن راحت طراحی شدهاند و فضای سرنشینان جلو و عقب بسیار جادار است. دید راننده به اطراف به لطف شیب شیشه جلو و پنجرههای جانبی بزرگ، کافی است. پیشرانه ۱.۵ توربو J7 در دورهای پایین نسبتاً بیصدا و نرم عمل میکند، ولی با فشردن پدال گاز، توربو فعال شده و شتابگیری سریعی را ارائه میدهد. گشتاور ۲۸۰ نیوتنمتری از دور ۱۸۰۰ در دسترس است که باعث میشود J7 در سبقتگیریها و سربالاییها کم نیاورد. گیربکس دوکلاچه ۶ سرعته نیز در رانندگی معمولی تعویضهای روانی دارد، اما باید توجه داشت که نوع آن خشک است و در ترافیک سنگین شهرهای بزرگ ممکن است اندکی تاخیر یا لرزش در سرعتهای خیلی پایین حس شود. این ویژگی ذاتی گیربکسهای دوکلاچه خشک است که در توقفوحرکت مکرر احتمال داغ کردن دارند و نیاز به مراقبت بیشتر (مثلاً استفاده از اتوهلد) هست. سواری J7 به لطف سیستم تعلیق جلو مکفرسون و عقب چنداتصالی (مولتیلینک)، تعادل خوبی میان راحتی و هندلینگ برقرار کرده است. در سرعتهای بالا، خودرو پایدار و چسبندگی کافی دارد و عبور از پیچها با اطمینان خاطر صورت میگیرد. فرمان برقی J7 سبک و دقیق است و در سرعتهای بیشتر سفتتر میشود تا حس کنترلی بهتری بدهد. ترمزهای چهارچرخ دیسکی نیز عملکرد مطمئنی نشان داده و با وجود شتاب مناسب خودرو، قدرت توقفگیری قابل قبولی فراهم میکنند. به طور کلی رانندگی با KMC J7 حسی اسپرتتر دارد؛ ارتفاع کمتر خودرو از زمین و نشیمن نزدیکتر به جاده، فرمانپذیری تیزتری ایجاد کرده و رضایت رانندههای جوانتر را جلب میکند. از طرفی نرمی تعلیق و عایقبندی کابین در حدی است که خانواده در سفرهای طولانی احساس راحتی میکنند. تنها در مسیرهای بسیار ناهموار به علت فاق نسبتاً کم تایرهای ۱۸ اینچی، ممکن است ضربات شدیدتر به اتاق منتقل شود.
در سوی مقابل، فونیکس FX ذات یک کراساوور شهری-خانوادگی را در رانندگی نشان میدهد. نشستن در FX بلندتر و فرمان در موقعیت بالاتری نسبت به J7 قرار دارد که دید وسیعتری به جلو و اطراف به راننده میدهد. بسیاری از خریداران خانوادهدار، این حالت SUVمانند را برای مسافرت و استفاده شهری ترجیح میدهند. شروع حرکت فونیکس FX به لطف موتور قوی و گیربکس دوکلاچه تر، بسیار چابک است و عملاً هیچ تاخیری در معکوسکشی یا شتابگیری حس نمیشود. کارشناسان، هماهنگی موتور و گیربکس FX را عالی توصیف کردهاند به طوریکه جای گلایهای باقی نمیگذارد. هندلینگ FX برای یک کراساوور بلند قامت، تحسینبرانگیز است؛ در رانندگیهای جادهای و اتوبانی، فرمان دقیق و واکنشپذیر بوده و خودرو پایدار حرکت میکند. سیستم تعلیق جلو مکفرسون و عقب مولتیلینک (در پلتفرم T1X چری) کمک کرده تا تکانهای مسیر تا حد زیادی جذب شوند. سواری فونیکس FX در کل نرم و راحت ارزیابی شده و برای سرنشینان حس یک خودروی نسبتا لوکس را دارد. البته ماهیت کراساوور باعث شده کمی تکانهای عرضی در دستاندازها نسبت به یک سدان احساس شود، ولی این مورد آزاردهنده نیست. فرمان برقی FX در سرعت پایین بسیار نرم است که پارک کردن و مانور در فضای شهری را آسان میکند، و در سرعتهای بالا سفت شده تا اعتماد راننده را جلب کند. عایقبندی کابین فونیکس FX نیز در سطح خوبی است و صدای موتور در دورهای پایین چندان وارد اتاق نمیشود؛ هرچند در شتابگیری شدید، غرش موتور ۱.۶ لیتری به گوش میرسد که برای علاقهمندان به رانندگی اسپرت جذاب است. ترمزهای FX مجهز به سیستمهای کمکی پیشرفتهاند و عملکرد سریعی در توقف خودرو دارند. مجموعاً میتوان گفت فونیکس FX رانندگی آسانتر و روانتری در شهر ارائه میدهد (به دلیل دید بهتر، تعلیق نرمتر و تکنولوژیهای کمکراننده)، در حالی که KMC J7 حس اسپرتتر و چالاکتری از پشت فرمان منتقل میکند. هر دو در سفرهای بینشهری برای یک خانواده چهار یا پنج نفره راحت و مناسب هستند، اما مثلاً در جادههای پر پیچوخم کوهستانی، رانندگی با J7 هیجانانگیزتر خواهد بود و FX حس اطمینان بیشتری با خود میآورد.
خدمات پس از فروش و گارانتی
مبحث خدمات پس از فروش برای خریداران خودروهای چینی در ایران بسیار مهم است. خوشبختانه هر دو خودرو توسط شرکتهای بزرگ و باسابقه بخش خصوصی عرضه شدهاند که شبکه نمایندگی گستردهای دارند. کرمان موتور به عنوان عرضهکننده KMC J7، سالهاست که محصولات JAC را مونتاژ و پشتیبانی میکند و در اغلب مراکز استانها و شهرهای بزرگ نمایندگی فعال دارد. گستردگی نمایندگیهای کرمان موتور و تأمین نسبی قطعات یدکی، یکی از نقاط قوت KMC J7 از دید کارشناسان است. کرمان موتور معمولاً برای محصولات خود گارانتی ۳ ساله یا ۱۰۰٫۰۰۰ کیلومتر ارائه میدهد (اطلاعات دقیق را باید از شرایط فروش فعلی بررسی کرد). به دلیل مشترک بودن پیشرانه J7 با برخی مدلهای دیگر کرمان موتور (مانند KMC K7 و جک S5 نیوفیس)، قطعات مکانیکی موتور و گیربکس آن در بازار نسبتاً در دسترس است و خیال خریدار بابت تعمیرات آینده تا حدی راحتتر خواهد بود.
در سوی دیگر، مدیران خودرو به عنوان عرضهکننده فونیکس FX، بزرگترین خودروساز خصوصی کشور محسوب میشود و شبکه خدمات پس از فروش گسترده و سابقهداری دارد. مدیران خودرو (MVM) طی نزدیک به دو دهه فعالیت با عرضه مدلهای مختلف چری، اکنون دهها نمایندگی در سراسر ایران دایر کرده که خدمات فروش و تعمیرات را ارائه میکنند. محصولات فونیکس به عنوان برند لوکس این شرکت، معمولاً با گارانتی ۵ ساله یا ۱۵۰٫۰۰۰ کیلومتر عرضه میشوند (همراه با برخی سرویسهای رایگان دورهای)، که نشان از اطمینان شرکت به کیفیت خودرو دارد. از نظر تأمین قطعات، با توجه به تازهوارد بودن FX شاید در ماههای اول برخی قطعات بدنه کمیاب باشند، اما مدیران خودرو اعلام کرده که قطعات یدکی اومودا 5 را به میزان کافی وارد کرده و نگرانی از این بابت نخواهد بود. همچنین وجود خودروهای همپلتفرم مثل تیگو ۸ پرو و آریزو ۶ پرو که موتور و برخی اجزای فنی مشترک با FX دارند، باعث میشود تامین قطعات فنی تسهیل گردد. در مجموع، هر دو شرکت کرمان موتور و مدیران خودرو از حیث پوشش نمایندگی و خدمات پس از فروش جزو بهترینهای بخش خصوصیاند و میتوان گفت مشتریان در اکثر شهرها به تعمیرگاههای مجاز دسترسی خواهند داشت. تنها نکته قابل ذکر اینکه هزینه قطعات و سرویسهای فونیکس FX احتمالاً به علت فناوری بالاتر و ارزش خودرو، کمی گرانتر از J7 باشد. اما در عوض مدت گارانتی و خدمات ویژهای که مدیران خودرو برای محصولات فونیکس در نظر گرفته (مانند امداد ۲۴ ساعته، خودرو جایگزین در برخی شرایط و غیره) میتواند این اختلاف را جبران کند. به طور خلاصه، از بابت اعتمادسازی و خدمات پس از فروش، هر دو خودرو پشتوانه مناسبی دارند و امتیاز این بخش تقریبا برابر است.
ارزش خرید اقساطی
حال به موضوع اصلی بسیاری از خریداران میرسیم: ارزش خرید اقساطی این دو خودرو. با توجه به شرایط اقتصادی، امکان خرید خودرو به صورت اقساطی برای خانوادهها بسیار حائز اهمیت شده است. در این زمینه عوامل مختلفی مانند قیمت اولیه خودرو، شرایط فروش اقساطی توسط شرکت یا لیزینگها، نرخ سود و بازپرداخت، و همچنین حفظ ارزش خودرو در آینده دخیل هستند.
ابتدا از قیمت و هزینه کلی شروع کنیم. مطابق آخرین آمار بازار، KMC J7 در زمان عرضه قیمت کارخانهای در حدود ۱٫۲ میلیارد تومان و قیمت بازار آزاد حدود ۱٫۴ تا ۱٫۵ میلیارد تومان داشته است. فونیکس FX اما خودروی گرانتری است و قیمت رسمی اولیه آن نزدیک به ۱٫۸ میلیارد تومان (در زمان معرفی در سال ۱۴۰۱-۱۴۰۲) بوده و بعدها با افزایش نرخ ارز، قیمت آن بیشتر نیز شده است. بنابراین اختلاف قیمت قابل توجهی بین این دو وجود دارد. این بدان معناست که در یک خرید اقساطی، مبلغ پیشپرداخت و اقساط ماهانه فونیکس FX به مراتب سنگینتر از KMC J7 خواهد بود. برای مثال، اگر فرض کنیم خرید J7 با پیشپرداخت ۵۰٪ و بازپرداخت ۲۴ ماهه انجام شود، قسط ماهانه آن بسیار کمتر از شرایط مشابه برای فونیکس FX خواهد بود. در واقع مزیت قیمت پایینتر J7 در بحث اقساطی کاملاً محسوس است و فشار مالی کمتری به خریدار متوسط وارد میکند.
از سوی دیگر، باید به شرایط فروش اقساطی رسمی یا بازار اشاره کرد. کرمان موتور گاهی برای محصولاتش طرحهای فروش اقساطی مستقیم ارائه میدهد (مثلاً پیشفروش با پیشپرداخت و چند قسط بلندمدت ۱۲ تا ۳۰ ماهه). برای KMC J7 نیز در مقاطعی شرایط اقساطی با تحویل فوری یا کوتاهمدت اعلام شده است. همچنین برخی نمایندگیها و شرکتهای لیزینگ معتبر، این خودرو را با اقساط تا ۳۶ ماهه نیز عرضه کردهاند. در مقابل، مدیران خودرو معمولاً فروش فونیکس FX را در ابتدا به صورت نقدی یا اعتباری با وامهای بانکی انجام داد و طرح اقساط بلندمدت مستقیم کمتری داشت. البته هماکنون در بازار، نمایندگیها و لیزینگها شرایط فروش فونیکس FX را نیز با اقساط مثلاً ۱۲ یا ۱۸ ماهه فراهم کردهاند، ولی مبلغ هر قسط و سود اعمالشده بالا است. بنابراین اگر خریدار توان پرداخت نقدی کمتری دارد و بیشتر متکی به وام و اقساط است، احتمالاً شرایط پرداخت KMC J7 منعطفتر و قابل مدیریتتر خواهد بود.
نکته بعدی، ارزش در بلندمدت و حفظ قیمت خودرو است. معمولاً در خرید اقساطی چون خریدار مدت طولانی درگیر پرداخت است، مهم است خودرویی انتخاب شود که پس از چند سال افت قیمت شدید نداشته باشد. در این زمینه پیشبینی میشود هر دو خودرو به دلیل چینی بودن و نوسان نرخ ارز، افت قیمتی مشابه سایر خودروهای مونتاژی داشته باشند. اما ممکن است فونیکس FX به دلیل محبوبیت کراساوورها و تبلیغات گسترده، در بازار دستدوم پرطرفدارتر باشد و افت ارزش کمتری (به درصد) نسبت به قیمت اولیهاش تجربه کند. از سوی دیگر، KMC J7 یک سدان خاص و کمرقیب است و واردات محدودی داشته؛ این میتواند باعث شود در آینده خریداران خاص خود را داشته باشد و خیلی زیر قیمت فروش نرود. با این حال، به طور کلی خودروهای کراساوور در بازار فعلی فروش راحتتری نسبت به سدانها دارند. پس اگر سهولت فروش مجدد برایتان مهم است، شاید فونیکس FX در بازار کارکرده مشتریان بیشتری داشته باشد. اما نباید از یاد برد که قیمت پایه بالاتر آن هم ریسک مالی بیشتری در اقساط دارد.
جمعبندی بخش ارزش اقساطی: KMC J7 با قیمت پایینتر و اقساط سبکتر، گزینه اقتصادیتری در خرید قسطی محسوب میشود. خریدار با بودجه متوسط راحتتر میتواند از پس اقساط آن برآید و در عین حال خودرویی با امکانات مناسب تحویل بگیرد. در سوی دیگر، فونیکس FX خودرویی گرانتر اما پرآپشنتر است که اگر توان مالی کافی و درآمد ثابت بالاتری دارید، میتواند با پرداخت اقساط سنگینتر، رضایت بالاتری از نظر امکانات و تکنولوژی به شما بدهد. هر دوی این خودروها در نمایشگاه آنلاین خودروهای اقساطی خودروشاپ موجود بوده و شما میتوانید بسته به شرایط مالی و اولویتهای خانواده، گزینه مناسبتر را انتخاب کنید. پیشنهاد میکنیم قبل از تصمیم نهایی، حتماً شرایط فروش اقساطی بهروز هر دو خودرو را بررسی کنید و نرخ سود، مبلغ نهایی پرداختی و مزایای هر کدام را بسنجید تا انتخابی هوشمندانه داشته باشید.