مقایسه تارا و شاهین؛ دو سدان پرفروش خانوادگی بازار ایران
خودرو تارا (محصول ایرانخودرو) و شاهین (محصول سایپا) جزو جدیدترین سدانهای اقتصادی و خانوادگی داخلی هستند که به دلیل پلتفرمهای بهروزتر و امکانات بهتر، توجه زیادی را به خود جلب کردهاند. این دو خودرو از لحاظ حدود قیمت و کلاس بدنه شباهتهایی دارند اما از نظر فنی و برخی ویژگیها تفاوتهای مهمی دارند که میتواند برای خریداران تعیینکننده باشد. در این مقاله به مقایسه جامع تارا و شاهین از جنبههای مختلف مانند مشخصات فنی، طراحی، ایمنی، مصرف سوخت، امکانات رفاهی، تجربه رانندگی، هزینههای نگهداری و ارزش خرید اقساطی میپردازیم. اگر به دنبال یک سدان خانوادگی قسطی و مدرن هستید، با ما همراه باشید تا ببینیم در نهایت کدام گزینه انتخاب بهتری برای شما است.
از آنجا که سایت خودروشاپ بر خرید و فروش اقساطی تمرکز دارد، در این مقایسه سعی شده ضمن تحلیل خود خودروها، به موضوع خرید اقساطی خودرو نیز پرداخته شود. شما میتوانید با مراجعه به نمایشگاه آنلاین خودروهای اقساطی خودروشاپ، شرایط فروش قسطی انواع خودرو از جمله تارا و شاهین را بررسی کنید. همچنین کلیدواژههای مرتبط نظیر خرید اقساطی تارا و خرید اقساطی شاهین در متن آورده شدهاند تا دسترسی به صفحات مربوطه در سایت خودروشاپ آسانتر شود.
مشخصات فنی و پیشرانهها
پیشرانه و گیربکس: سایپا شاهین مجهز به یک موتور ۱٫۵ لیتری توربوشارژ (کد M15TC) با حداکثر توان ۱۱۰ اسببخار و گشتاور ۱۷۸ نیوتنمتر است. موتور شاهین از طریق یک گیربکس ۵ سرعته دستی نیرو را به چرخهای جلو منتقل میکند و اخیراً نسخه اتوماتیک با گیربکس CVT (اتوماتیک ضریبمتغیر) نیز عرضه شده است. در مقابل، ایرانخودرو تارا از یک موتور ۱٫۶ لیتری تنفس طبیعی (TU5 پلاس) بهره میبرد که حداکثر ۱۱۳ اسببخار قدرت و ۱۴۴ نیوتنمتر گشتاور تولید میکند. تارا بسته به تیپ خود با یکی از سه گیربکس ۵ دنده دستی، ۶ دنده دستی (در مدل جدید V1 پلاس) یا ۶ سرعته اتوماتیک (تیپ V2/V4) عرضه میشود.
تفاوت عملکرد: به طور کلی، پیشرانه توربوشارژ شاهین به دلیل گشتاور بالاتر در دورهای پایین، در نسخه دندهای شتاب قابل قبولی برای این خودرو فراهم میکند و تا حدی چابک احساس میشود. شتاب صفر تا صد شاهین دندهای حدود ۱۳ ثانیه گزارش شده است. از سوی دیگر، پیشرانه تنفس طبیعی تارا هرچند قدرت اندکی بیشتری دارد، اما گشتاور کمتری تولید میکند و شتابگیری اولیه آن ضعیفتر از شاهین است. شتاب صفر تا صد تارا دندهای حدود ۱۲٫۵ ثانیه و نسخه اتوماتیک حدود ۱۳ ثانیه اعلام شده است. بنابراین در شتابگیری آنی شهری، احتمالاً شاهین دندهای کمی سرحالتر است، اما اختلاف چندان چشمگیر نیست. در نسخههای اتوماتیک، مزیت به سمت تارا است چون از گیربکس اتوماتیک ۶ سرعته استفاده میکند که راندمان بهتری نسبت به گیربکس CVT شاهین دارد.
ساختار موتور و تکنولوژی: موتور شاهین از نظر فناوری قدیمیتر است و در واقع بر پایه موتور ۸ سوپاپ تیبا/ساینا توسعه یافته که سایپا برای جبران توان کم، به آن توربوشارژر اضافه کرده است. استفاده از توربو باعث شده توان موتور کوچک شاهین به ۱۱۰ اسب برسد، اما همچنان ساختار ۸ سوپاپه، راندمان پایینتری نسبت به موتورهای ۱۶ سوپاپه مدرن دارد. در مقابل، پیشرانه تارا یک نسخه بهبودیافته از سری TU5 ایرانخودرو (مشابه پیشرانه EC5 پژو) است که ۱۶ سوپاپ، زمانبندی متغیر سوپاپها (CVVT) و پمپ روغن متغیر دارد. این موارد باعث شده موتور تارا نسبتاً مدرنتر، کمصداتر و پربازدهتر از موتورهای قدیمی TU5 باشد. به طور خلاصه، موتور شاهین توربوشارژ و پرگشتاور است ولی تکنولوژی قدیمیتری دارد؛ موتور تارا تنفس طبیعی و کماستهلاکتر است اما گشتاور کمتری ارائه میدهد.
طراحی ظاهری و داخلی
نمای بیرونی: هر دو خودرو نسبت به محصولات قدیمیتر خودروسازان، طراحی بهروزتری دارند. خطوط بدنه در هر دو منظم و حجمدهیها منطقی است و چهرهای نسبتاً پویا به این سدانها بخشیده است. با این حال، تفاوت در استایل کلی به چشم میخورد؛ شاهین دارای خطوط نرمتر و منحنیتر است، در حالی که تارا ظاهری استخوانیتر و جعبهایتر دارد. نمای جلو و جانبی هر دو خودرو از نظر بسیاری از کارشناسان نمرهای تقریباً یکسان میگیرد، چرا که هر دو از چراغهای روز (دیلایت)، جلوپنجره بزرگ و فرم مدرن برخوردارند. اما در نمای عقب تفاوت محسوس است: طراحی عقب شاهین سادهتر و عامهپسندتر ارزیابی میشود، در حالی که در تارا طراحان ایرانخودرو با وجود استفاده از ترند چراغهای بههمپیوسته، نتوانستهاند به مذاق همه خوش بیایند. بسیاری از افراد به شکل چراغهای عقب تارا انتقاد دارند و آن را نقطه ضعف طراحی میدانند. البته ایرانخودرو در مدلهای جدیدتر (V1 پلاس و V4) گرافیک داخلی چراغ عقب تارا را بهبود داده که تا حدی این مشکل را برطرف کرده است. در مجموع، زیبایی ظاهری موضوعی سلیقهای است و نمیتوان برنده قطعی برای آن تعیین کرد؛ هر دو خودرو ظاهر قابل قبولی دارند، هرچند ممکن است جوانترها به طرح اسپرتتر شاهین کمی بیشتر جذب شوند.
طراحی داخلی و کیفیت: کابین تارا و شاهین هر دو طراحی ساده و نسبتاً ارگونومیکی دارند و از پلاستیک سخت ساخته شدهاند. با این وجود، داشبورد تارا که برگرفته از پژو ۳۰۱ است، احساس کیفیت بالاتری را به سرنشینان منتقل میکند. در مقابل، کابین شاهین نیز طراحی متناسبی دارد اما استفاده گسترده از پلاستیک خشک به عنوان نقطه ضعف آن ذکر میشود. در مدلهای جدید، شاهین اتوماتیک داشبورد دورنگ و تزیینات طرح چوب دریافت کرده که فضای داخلی را لوکستر جلوه میدهد. از نظر ارگونومی، تارا در نسخههای اولیه کمی نقد شده بود زیرا برخی کنترلها مانند دکمههای شیشهبالابر در کنسول میانی بودند؛ اما در تیپهای جدیدتر تارا (V1 پلاس و V4) این مشکل حل شده و دکمهها به روی درها منتقل شدهاند. فضای کابین هر دو خودرو برای یک خانواده ۵ نفره مناسب است، اما باید اشاره کرد که تارا کمی جادارتر طراحی شده است. مهندسان ایرانخودرو به خوبی از فضای داخل بهره گرفتهاند به طوری که ۵ سرنشین در تارا راحتتر جای میگیرند. افزون بر این، حجم صندوق عقب تارا حدود ۶۴۰ لیتر است که در بین سدانهای داخلی کمنظیر بوده و برای مسافرتهای خانوادگی مزیت بزرگی محسوب میشود. در مقابل، صندوق شاهین حدود ۴۲۲ لیتر فضا دارد که اختلاف قابل توجهی را نشان میدهد. بنابراین از منظر فضای مفید و کاربردی، تارا برتری دارد.
امکانات رفاهی و آپشنها
مقایسه امکانات رفاهی تارا و شاهین به دلیل وجود تیپهای مختلف، کمی پیچیده است. برای سادهسازی، ابتدا نسخههای دندهای فول هر دو (شاهین G و تارا V1 پلاس) و سپس نسخههای اتوماتیک فول (شاهین اتوماتیک CVT و تارا V4) را مقایسه میکنیم.
امکانات در نسخههای دندهای: در تیپ دندهای، شاهین G آپشنهای چشمگیری دارد که برای یک خودرو اقتصادی مزیت حساب میشود. از جمله این موارد میتوان به کیلس استارتر (ورود و استارت بدون کلید)، سانروف، تهویه مطبوع تماماتوماتیک، آینههای جانبی برقی تاشو (با گرمکن)، روکش چرمی صندلیها و رینگ آلومینیومی اشاره کرد. در مقابل، تارا V1 پلاس (فول دندهای) دارای کروز کنترل و سنسور باران است که شاهین G فاقد آنهاست، اما بسیاری از آپشنهای محبوب مانند سانروف و ورود بدون کلید در تارا دندهای وجود ندارند. سایر امکانات مشترک در هر دو شامل مانیتور ۷ اینچی لمسی، سیستم رهیاب، دوربین دید عقب، سنسور پارک عقب، سنسور فشار باد تایر (TPMS)، فرمان برقی با دکمههای کنترلی و ... میشوند. با این حال شاهین دندهای به خاطر داشتن آپشنهای پرطرفدارتر (سانروف، کیلس، تهویه اتوماتیک و...) دست بالاتر را دارد و برای مشتری جذابتر به نظر میرسد. تارا دندهای در تیپ پایه خود لیست امکانات محدودتری داشته و نبود مواردی مثل رینگ آلومینیومی، دوربین عقب و سانروف در نسخه V1 معمولی حس میشود.
امکانات در نسخههای اتوماتیک: در تیپهای اتوماتیک، شرایط برعکس است و این تارا V4 است که مجموعه آپشنهای غنیتری ارائه میدهد. تارا V4 علاوه بر تمامی موارد نسخههای قبلی، دارای صندلیهای جلو برقی و مجهز به گرمکن، درِ صندوق برقی با سنسور پا (باز شدن درِ صندوق با حرکت پا زیر سپر) و آینه وسط الکتروکرومیک است که در شاهین اتوماتیک دیده نمیشوند. همچنین تارا V4 از رینگهای ۱۶ اینچی آلومینیومی بهره میبرد در حالی که شاهین رینگ ۱۵ اینچی دارد. البته شاهین اتوماتیک نیز چند مزیت دارد؛ مانیتور شاهین CVT اندازه ۱۰ اینچ بوده که بزرگتر از نمایشگر ۷ اینچی تارا است. ضمن اینکه شاهینهای جدید اتومات تریم داخلی دورنگ با طرح چوب دارند که حس بهتری به کابین میدهد. با این حال در مجموع آپشنهای تارا اتوماتیک کاملتر است و آن را به رقیبی جدی برای حتی خودروهای چینی همرده بدل میکند. لازم به ذکر است هر دو خودرو در تیپهای جدید به امکانات ایمنی فعال ESP و TCS (که در بخش ایمنی توضیح میدهیم) مجهز شدهاند که خود جزء آپشنهای مهم رفاهی/ایمنی محسوب میشوند.
جمعبندی امکانات: به طور خلاصه، اگر نسخههای فول دندهای را در نظر بگیریم شاهین آپشنهای مشتریپسند بیشتری دارد، اما در نسخههای اتوماتیک تارا امکانات لوکستری ارائه میدهد و دست بالاتر را میگیرد. بنابراین انتخاب نهایی از نظر امکانات به این بستگی دارد که شما کدام تیپ (دندهای یا اتوماتیک) را خریداری کنید و کدام مجموعه آپشنها برایتان اولویت دارد.
ایمنی و استانداردها
هر دو خودرو برای مطابقت با استانداردهای ایمنی ۸۵گانه جدید به سیستمهای ایمنی فعال مجهز شدهاند. تمامی تیپهای تارا و شاهین دارای سیستم کنترل پایداری الکترونیکی (ESP)، کنترل کشش (TCS)، ترمز ضدقفل (ABS) و توزیع الکترونیکی نیروی ترمز (EBD) هستند. وجود ESP و TCS در این خودروها (برای اولین بار در محصولات ملی) گام بزرگی در بهبود ایمنی فعال محسوب میشود. همچنین هر دو خودرو به سیستم کمک حرکت در سربالایی (HSA) مجهز شدهاند که از عقب رفتن خودرو در شیب جلوگیری میکند.
از نظر ایمنی غیرفعال، هر دو خودرو دو ایربگ برای راننده و سرنشین جلو دارند. تفاوت در این است که تارا اتوماتیک (تیپهای V4) علاوه بر ایربگ جلو، دو ایربگ جانبی نیز برای سرنشینان جلو ارائه میکند که در مجموع ۴ ایربگ میشود. شاهین فعلاً فقط به همان ۲ ایربگ جلو بسنده کرده و ایربگ جانبی در آن وجود ندارد. بنابراین در تیپ اتوماتیک، تارا از لحاظ ایربگها ایمنی بهتری دارد.
از منظر ساختار بدنه، هر دو خودرو روی پلتفرمهای جدیدتری نسبت به گذشته ساخته شدهاند که استانداردهای ایمنی تصادف را بهتر رعایت میکنند. ایرانخودرو اعلام کرده که پلتفرم IKP1 تارا در تستهای حفاظتی سختگیرانه (از جمله حفاظت از عابر پیاده) موفق بوده است. سایپا نیز در زمان معرفی شاهین ویدیوهایی از تست تصادف آن منتشر کرد که نشان میداد اتاق شاهین در برخوردها عملکرد نسبتاً خوبی دارد و ایربگها به موقع عمل میکنند. با توجه به جدید بودن طراحی شاسی هر دو خودرو و تجهیز به سامانههای پایداری، میتوان گفت سطح ایمنی کلی قابل قبولی دارند و از بسیاری از محصولات قدیمیتر ایمنتر هستند. البته تارا اتوماتیک به خاطر ایربگهای بیشتر، اندکی برتری ایمنی نسبت به شاهین دارد.
مصرف سوخت و آلایندگی
با وجود تفاوت نوع موتور (تنفس طبیعی در تارا و توربو در شاهین)، مصرف سوخت این دو خودرو نزدیک به هم و اقتصادی است. طبق اعلام سازندگان، مصرف سوخت ترکیبی تارا حدود ۷٫۱ لیتر در صد کیلومتر برای نسخه دندهای و حدود ۷٫۳ لیتر برای نسخه اتوماتیک است. در مقابل، مصرف ترکیبی شاهین حدود ۷٫۵ لیتر در صد کیلومتر گزارش شده است. تستهای عملی نیز نشان دادهاند شاهین در شهر حدود ۸٫۵ تا ۹ لیتر و در جاده حدود ۷ لیتر بنزین در هر صد کیلومتر مصرف میکند. این ارقام برای تارا در شهر شاید کمی کمتر (حدود ۸ لیتر) و در جاده نزدیک به ۶٫۵ تا ۷ لیتر تخمین زده میشود (با توجه به وزن کمتر و نبود توربو). به طور کلی، تارا اندکی کممصرفتر از شاهین است که طبیعی است چون موتور کوچکشده توربو در سرعتهای ثابت ممکن است حتی مصرف بیشتری نسبت به موتور تنفس طبیعی داشته باشد. با این حال، هر دو خودرو در کلاس خود جزو سدانهای نسبتاً کممصرف به شمار میآیند و با استاندارد آلایندگی یورو ۵ عرضه میشوند. حجم باک بنزین شاهین ۴۷ لیتر و تارا ۵۰ لیتر است که برد مناسبی را با یک باک فراهم میکند.
تجربه رانندگی و هندلینگ
سواری و راحتی: سواری هر دو خودرو نسبتا نرم و راحت طراحی شده تا مناسب خانوادهها باشد. سیستم تعلیق جلو در هر دو مکفرسون و عقب نیمهمستقل (تیغه پیچشی) است که مشابه دیگر خودروهای اقتصادی بازار است. با این وجود، کیفیت سواری تارا کمی بهتر ارزیابی شده است. در تستها مشخص شده که ضربات جاده در تارا نرمتر جذب میشود و عایقبندی کابین تارا به مراتب بهتر از شاهین است. به طوری که صدای موتور و باد و تایرها در سرعتهای بالا در داخل تارا کمتر به گوش میرسد، در حالی که در شاهین نفوذ صدا بیشتر است. برخی مالکان شاهین نیز به صدای نسبتاً بالای موتور توربو در دورهای بالا اشاره کردهاند که البته با موسیقی قابل پوشش است اما به هر حال وجود دارد. همچنین گزارش شده که سیستم تعلیق شاهین در مسیرهای خیلی ناهموار کمی خشک عمل میکند و کوبش به اتاق انتقال مییابد، در حالی که تارا روی دستاندازها نرمتر عبور میکند.
فرمانپذیری و هندلینگ: هر دو خودرو به دلیل بهرهمندی از سیستم ESP، پایداری قابل قبولی در مانورها و جادههای لغزنده دارند. فرمان برقی در هر دو نصب شده که نرمی خوبی در سرعت پایین و سفتی متناسب در سرعت بالا ایجاد میکند. هندلینگ تارا اندکی بهتر توصیف شده است و تعادل خودرو در پیچها مطمئن به نظر میرسد. شاهین نیز رفتار پایداری دارد و از این جهت تفاوت فاحشی با تارا ندارد، ولی به خاطر مرکز ثقل کمی بالاتر و فنربندی عقب شاید در سرعتهای بسیار بالا کمی بیشفرمانی جزئی بروز دهد. در مجموع، هر دو خودرو رانندگی آسان و مطلوبی را ارائه میکنند و برای استفاده روزمره شهری و سفرهای خانوادگی مناسباند. جوانترها ممکن است شتابگیری شاهین را جذابتر بدانند (خصوصاً با کمی دستکاری افزایش بوست توربو)، در حالی که خانوادهها راحتی کابین تارا را ترجیح خواهند داد.
هزینههای نگهداری و خدمات پس از فروش
استهلاک موتور و گیربکس: موتور تنفس طبیعی تارا به دلیل تکنولوژی مدرنتر و عدم وجود توربو، از دید تعمیراتی کمدردسرتر و کماستهلاکتر ارزیابی میشود. این پیشرانه سالها در محصولات ایرانخودرو (با نام TU5) امتحان خود را پس داده و قطعات یدکی آن به وفور در بازار یافت میشود. همچنین عدم وجود توربو به معنای قطعات کمتر (مانند توربین، اینترکولر و ...) و حساسیت کمتر به کیفیت روغن و بنزین است. در مقابل، موتور شاهین به واسطه توربوشارژر نیاز به مراقبت بیشتری دارد؛ مثلا تعویض بهموقع روغن با کیفیت بالا، گرم کردن و سرد کردن صحیح توربو پس از رانندگی پرفشار، و استفاده از بنزین مرغوبتر برای دوام بیشتر توربو توصیه میشود. توربو اگرچه قدرت خوبی به موتور میدهد اما به گفته کارشناسان «در کنار تمام مزایا، باعث افزایش حساسیت و استهلاک میشود» که در یک خودروی اقتصادی شاید چندان مقرونبهصرفه نباشد. بنابراین از نظر موتور، انتظار میرود هزینه نگهداری شاهین در درازمدت کمی بالاتر باشد (به دلیل احتمال خرابیهای مرتبط با توربو و لوازم جانبی آن) در حالی که موتور تارا سادهتر و قابل اعتمادتر است.
قطعات یدکی و خدمات: هر دو خودرو تولید داخل هستند و شبکه گسترده نمایندگیهای ایرانخودرو و سایپا از آنها پشتیبانی میکند. با این حال، قطعات فنی تارا (موتور و گیربکس) اشتراک زیادی با دیگر محصولات پرتیراژ ایرانخودرو (مانند پژو 206 و 207) دارد و تامین قطعات آن نسبتاً آسان است. شاهین هم از بسیاری قطعات خانواده تیبا/ساینا استفاده میکند (مثلاً لنت ترمز، برخی اجزای تعلیق و موتور پایه) اما بخشهای اختصاصی شاهین (مانند توربوشارژر، ECU آن، گیربکس CVT در نسخه اتومات) ممکن است به سرعت و ارزانی قطعات قدیمیتر در دسترس نباشد. البته سایپا اعلام کرده با داخلیسازی قطعات شاهین مشکلی برای تامین وجود نخواهد داشت. از نظر هزینه سرویسهای دورهای (تعویض روغن، فیلترها، لنت ترمز و ...) تفاوت زیادی بین دو خودرو نیست و هر دو در رده خودروهای اقتصادی با هزینه معقول قرار میگیرند. شاید قیمت برخی اقلام مصرفی در شاهین اندکی بیشتر باشد (مثلاً شمعهای موتور توربو باید مرغوبتر باشند)، اما این تفاوت ناچیز است.
مشکلات گزارششده: تاکنون ایراد کیفی حاد و پرتکراری برای تارا یا شاهین گزارش نشده است و هر دو خودرو با بهبود مستمر، در حال رفع نواقص اولیه هستند. در سریهای اولیه شاهین مشکلاتی نظیر ضعف دیسک و صفحه کلاچ یا کیفیت کمکفنرهای جلو توسط برخی مالکان مطرح شد که با تعویض قطعه با برند بهتر رفع شده است. ایرانخودرو نیز برای تارا در سال ۱۴۰۲ برخی آپدیتها (افزودن سنسور نور و باران در مدلهای دندهای، ارتقای گیربکس ۵ به ۶ سرعته در V1 پلاس) انجام داد تا ایرادات جزئی را برطرف کند. به طور کلی چون هر دو خودرو تازهوارد هستند، باید انتظار داشت با گذر زمان نقاط ضعف آنها بیشتر مشخص و برطرف شود. اما خوشبختانه تاکنون در زمینه قوای محرکه و ایمنی نقص جدی مشاهده نشده و عمده هزینههای نگهداری مربوط به سرویسهای معمول و مراقبت صحیح است.
ارزش خرید اقساطی و نکات اقتصادی
یکی از جنبههای مهم برای خریداران ایرانی، قیمت و ارزش خرید خودرو است. در زمان نگارش این مقاله، سایپا شاهین به طور متوسط ارزانتر از ایرانخودرو تارا است. برای مثال طبق گزارشهای بازار شهریور ۱۴۰۴، شاهین دندهای تیپ GL حدود ۸۷۰ تا ۸۹۰ میلیون تومان قیمت داشته در حالی که تارا اتوماتیک فول (V4) قیمتی حدود ۱٫۱۷ میلیارد تومان یافته است. البته تارا دندهای معمولی نیز در حدود ۸۷۰ تا ۹۳۰ میلیون تومان معامله میشود که نزدیک به شاهین دندهای است. با این وجود، به طور کلی شاهین خودرو اقتصادیتری است و با بودجه کمتری میتوان آن را تهیه کرد. این موضوع در خرید اقساطی هم تاثیرگذار است؛ اقساط شاهین با پیشپرداخت و سود یکسان، مبلغ کمتری نسبت به اقساط تارا خواهد داشت. از سوی دیگر، تارا قیمت بالاتری دارد اما امکانات و کیفیت سواری بهتری ارائه میدهد و برای استفاده خانوادگی ارزشمندتر است.
از منظر ارزش در برابر پرداخت ماهیانه، اگر جوان هستید و بودجه محدودی دارید، شاهین گزینه مقرونبهصرفهتری خواهد بود. شما با هزینه کمتر یک سدان توربو با چهره اسپرت و آپشنهای مناسب (در مدل دندهای فول) دریافت میکنید. اما اگر برای خانواده و استفاده طولانیمدتتر برنامهریزی میکنید و میتوانید مبلغ بیشتری بپردازید، تارا انتخاب منطقیتری است. تارا کابین جادارتر، عایقبندی بهتر، موتور کماستهلاکتر و آپشنهای ایمنی/رفاهی کاملتری (خصوصاً در نسخه اتوماتیک) دارد که در ازای پرداخت قسطی کمی سنگینتر، آرامش و رضایت بیشتری در بلندمدت فراهم میکند.
در طرحهای فروش اقساطی خودرو، معمولاً بخشی از قیمت به صورت پیشپرداخت و مابقی طی اقساط ۱۲ تا ۳۶ ماهه با بهره مشخص پرداخت میشود. خوشبختانه خودروشاپ شرایط متنوعی برای فروش اقساطی هر دو خودرو در نظر گرفته است. شما میتوانید از طریق صفحه خرید اقساطی تارا در خودروشاپ، جدیدترین طرحهای لیزینگ و تسهیلات برای تارا را مشاهده کنید. همچنین برای خرید اقساطی شاهین کافی است به بخش مربوطه در خودروشاپ سر بزنید تا با کمترین پیشپرداخت و اقساط انعطافپذیر، مالک این خودرو شوید. نمایشگاه خودرو خودروشاپ دهها خودروی صفر و کارکرده از جمله شاهین و تارا را با شرایط اقساطی عرضه میکند تا خریداران با هر توان مالی، انتخاب مناسب خود را پیدا کنند.
در نهایت، ارزش خرید اقساطی هر خودرو وابسته به نیازها و اولویتهای شماست. شاهین هزینه اولیه کمتر و جذابیتهای اسپرت دارد، در حالی که تارا کیفیت ساخت بالاتر و امکانات رفاهی/ایمنی بیشتری ارائه میدهد. هر دو خودرو در بازار دسته دوم هم پرتقاضا هستند و پیشبینی میشود افت قیمت معقولی داشته باشند (تارا به دلیل محبوبیت برند ایرانخودرو شاید اندکی بازار دستدوم بهتری داشته باشد). بنابراین چه تارا را انتخاب کنید چه شاهین را، در صورت خرید هوشمندانه و استفاده صحیح، از خرید خود پشیمان نخواهید شد.
منابع و مراجع:
طبق تحلیل و مطالعه خودروشاپ