
اگر شما دچار استرس حاد، اضطراب مزمن یا ترس از ارتفاع نیستید و همچنین علائمی مانند بیخوابی، تنگینفس هیستریک یا حمله عصبی را تجربه نمیکنید، تست امروز برای شما مناسب نخواهد بود. در صورتی که پزشک به شما توصیه کرده از انجام فعالیتهای پرخطر پرهیز کنید، بهتر است با مصرف دیازپام آرامش را تجربه کرده و بدون تنش روحی، مطالب مورد نیازتان را مطالعه کنید. اما اگر سطح آدرنالینتان بالاست و مشتاقید تجربهای نزدیک با احساسات شدید را داشته باشید، بگذارید به سفری هیجانانگیز به فضا بپردازیم!
در دنیای خودروهای پرسرعت، رقابتی تنگاتنگ و هیجانانگیز در جریان است. بوگاتی ویرون SS با سرعت نهایی 431 کیلومتر بر ساعت شروع کننده این روند بود. سپس کونیگزگ با مدل Agera RS خود وارد شد و رکورد جدیدی با سرعت 447 کیلومتر بر ساعت ثبت کرد. بوگاتی با حس رقابت دوباره به میدان بازگشت و خودرو Bolide را معرفی کرد که توانایی رسیدن به سرعت 484 کیلومتر بر ساعت را داشت. اما کوئنیگزگ بلافاصله پاسخ داد و مدل جدیدی عرضه کرد که سرعت نهایی آن به 531 کیلومتر بر ساعت میرسید. در میان این رقابت شدید بین تولیدکنندگان سوئدی و فرانسوی، ناگهان خبر رسیدن یک پیامک از دیاول Sixteen همه را شگفتزده کرد که ادعا میکرد سرعت نهایی آن از 550 کیلومتر بر ساعت نیز فراتر میرود. رقابت این دو کشور هر لحظه جذابتر و جالبتر میشود.
فکر میکردیم زمانی که به قدرت 1578 اسببخار رسیدیم، دیگر به نهایت قدرت دست یافتهایم. اما پس از آن بود که با خودرویی مواجه شدیم که به سادگی 1750 اسببخار نیرو تولید میکرد. تصور داشتیم که با آمدن مدل دیگری که 1888 اسببخار تولید میکند، صحنه تغییر خواهد کرد، اما ناگهان با خودرویی روبهرو شدیم که با قدرت شگفتانگیز 1985 اسببخار در اوج قرار داشت.
در دنیای خودروهای آفرود، اهمیت دیگر به قدرت یا سرعت محدود نمیشود. در اینجا اعداد و ارقام چندان دخیل نیستند. هر خودرویی که قادر باشد دیواری عمودی را به راحتی بالا برود، عنوان برترین آفرود را از آن خود خواهد کرد. پس، خودروهایی مانند لندروور دیفندر، رَم 1500 TRX و حتی هامر H2 را به دست فراموشی بسپارید. امروز تصمیم گرفتهایم به سراغ آفرودترین وسیله نقلیه موجود در ایران برویم. شاید برای برخی چنین سخنی گزنده باشد، اما واقعیت این است که اگر یکی از این ادعاهای آفرود بخواهد نصف کارهایی را که کن ام موریک DS Turbo انجام میدهد تجربه کند، به زودی اخته خواهد شد!

کن ام از کجا آمد؟
شرکت بمباردیه قادر به تولید تقریباً هر نوع وسیله نقلیهای است که به حرکت درآید. از هواپیما و موتورسیکلتهای سه چرخ گرفته تا قطار و اتوبوس، و از خودروهای نظامی تا جت اسکی، این شرکت همچنین به ساخت کامیونها، ماشینآلات معدنی و تجهیزات جنگلداری نیز میپردازد. در واقع، هر چیزی که قابلیت حرکت داشته باشد، جایی در خط تولید بمباردیه پیدا میکند. این شرکت بزرگ کانادایی که تا چند ماه دیگر 80 ساله میشود، دارای زیرمجموعهای به نام BRP است که به نوبه خود زیرمجموعهای با نام Can-Am دارد.
در اوایل دهه ۷۰ میلادی، شرکت کنام تمرکز خود را بر تولید موتورسیکلتهای کراس و اندورو گذاشت. این موتورسیکلتها به شدت مناسب فعالیتهای آفرود طراحی شده بودند و به قدری حرفهای بودند که هدف اصلیشان پیروزی در مسابقات موتورکراس بود. شرکت بمباردیه، که پیشتر با تولیدات نظامی مخصوص شرایط برفی تجربه کافی کسب کرده بود، به خوبی میدانست چگونه میتوان با چالشهای طبیعت مبارزه کرد. به همین دلیل، موتورسیکلتهای کنام را به صورتی جسورانه و مهاجمانه تولید میکرد. علاوه بر سیستم تعلیق که به طوری شگفتانگیز طراحی شده بود، موتورهای نصبشده بر روی این موتورسیکلتها نیز نقشی اساسی در موفقیت آنها داشتند.

قلب تپنده موتورهای کنام توسط شرکت اتریشی Rotax تولید میشد، که یکی از زیرمجموعههای کمپانی بمباردیه بهشمار میرفت. موتورسیکلتهای این برند بینظیر و بیعیب و نقص بودند و با روحیهای ماجراجویانه برای سفرهای کوهستانی طراحی شده بودند. اما متأسفانه، کنام فاصله زیادی با دنیای تجاری واقعی داشت؛ دنیایی که در آن، شرکتهایی مانند کیتیام، هاسکوارنا و غولهای صنعتی ژاپن موفق به کسب سود و موفقیت شده بودند. بهنظر میرسد که بمباردیه همچنان در تفکر دوران جنگ جهانی دوم بوده، که اعتقاد داشت دنیا به محصولات بسیار مقاومی نیاز دارد که بتواند در شرایط بحرانی و عملیاتهای چریکی از آنها استفاده کرد، حتی به حدی که قابلیت نصب بازوکا را داشته باشند.
پروژه موتورسیکلتهای "کن ام" به طور بیصدا و بدون اینکه فقدانش حس شود، در سال 1987 متوقف شد. اگرچه این پروژه به خواب رفت، اما بمباردیه به فعالیتهای خود ادامه داد. حالا، تقریباً 20 سال بعد، "کن ام" در شکلی تازه به بازار بازگشته است. این برند معتبر در زمینه موتورسیکلتهای آفرود، با حفظ ویژگیهای بنیادین خود، با قدرت وارد دنیای ATV و UTV شده و محصولاتی چون موتورسیکلتهای چهارچرخ و باگیهای آفرود تولید میکند. امروز، قصد داریم تجربهای بینظیر با یکی از ویژهترین محصولات کلاس UTV، که به طور حرفهای SxS (مخفف Side by Side) نامیده میشود، از برند کن ام داشته باشیم: خودروی Maverick X3 DS TURBO RR.
بررسی طراحی کن ام موریک DS Turbo RR
این وسیله نقلیه طراحی پیچیدهای ندارد؛ ساختارش به اجزای سادهای چون چهار چرخ، فنرها و یک شاسی محدود میشود. تنها خلاقیت طراح در قسمت جلویی خودرو نمایان است، جایی که تلاش شده است حداکثر قدرت و شجاعت را با استفاده از حداقل فضا به نمایش بگذارد. هدف اصلی طراحی نیز به سمت یک تجربه بینظیر از آفرود سوق پیدا کرده است. بنابراین، خبری از گلگیر، سپر، ستون یا سقف در آن نیست. در بخش پشتی، جذابیت بیشتری به چشم میآید؛ چراغهای خودرو در بالاترین نقطه و به شکلی خاص قرار گرفتهاند و اگزوز مرکزی، با طراحی پر از زاویهای که دور آن را گرفته، جلوه خاصی به خودرو داده است. بهجای دربهای واقعی، دو پنل نیمهکاره نصب شدهاند که تنها هدفشان جلوگیری از سقوط سرنشینان است. ویژگی برجسته موریک، نمایش برجسته فنربندی آن است که بهدرستی بر این عنصر کلیدی تأکید دارد.

کابین این خودرو بهگونهای است که نمیتوان بهراحتی آن را توصیف کرد؛ بسیار ساده و کاربردی است. در این کابین، فرمان، دستهدنده، چند دکمه و یک نمایشگر دیجیتالی به چشم میخورد و نباید انتظاری بیشتری داشت. شاید هنوز به درک کاملی از مواجهه با چنین وسیلهای نرسیدهایم. طراحی هوشمندانه دکمه استارت که به الگوی بصری اگزوز اشاره دارد، جالب توجه است. به نظر نمیرسد که طراحی داخلی این خودرو زمانی که فشار ناشی از نیروی G به همه طرف وارد میشود، برای کسی اهمیت داشته باشد. اگر کسی از زشتی کابین انتقاد کرد، بهتر است به شوخی با ناخنگیر به سراغش بروید!
بررسی تجهیزات و آپشنهای کن ام موریک DS Turbo RR
درک نمیکنیم که در این بخشها چه چیزی باید بگوییم. این وضعیت مانند زمانی است که بروس لی بخواهد در مصاحبهای کاری درباره مهارتهای آشپزیاش صحبت کند؛ به همین اندازه بیربط. موریک کجا و آپشن کجا؟ آپشنها برای آدمهای زمینی است، نه کسی که نصف زمان حرکتش را در هوا سپری میکند. اما با این حال، این وسیله ویژگیهایی دارد که میتواند به آن افتخار کند. به عنوان مثال، نمایشگر 4.5 اینچی که اطلاعاتی مثل ساعت، سرعت، دمای آب، مسافت پیموده شده، حالت دنده، میزان سوخت باقیمانده و حالت رانندگی را نشان میدهد. همچنین یک خروجی برق 12 ولتی دارد که میتواند به عنوان شارژر یا برای اتصال دوربین گوپرو استفاده شود. حقیقتاً ما هم به این فکر میکردیم که خودرویی که میتوان به راحتی سوارش شد، چقدر امنیت دارد. اما کنام با نصب سیستم ضدسرقت DESS پاسخی قانعکننده به این نگرانی داده است.

فضای داخلی این خودرو دارای چند ویژگی خاص است. نخست اینکه تمام مواد به کار رفته در ساخت آن از پلاستیک فشرده انتخاب شدهاند که به دلیل ویژگی شگفتانگیز ضدآب بودن، بسیار کاربردی است. حتی دریچههای تهویه پیشرانه نیز در بالاترین نقاط ممکن نصب شدهاند تا موریک عملاً به یک خودرو دوزیست تبدیل شود.
همچنین، شرکت سازنده به طور مداوم با برچسبهای هشداردهنده تذکر داده است که افراد علاقهمند به رانندگی پرخطر، هنگام حرکت دستهایشان را روی لولههای شاسی قرار ندهند. کابین بهگونهای طراحی شده است که سرنشینان حتی در صورت واژگون شدن خودرو نیز سالم بمانند، اما اگر دست شما در حین چرخش روی لولهها باشد، دیگر کاری نمیتوان انجام داد. حتی برای امنیت سرنشینان نیز تدابیری اندیشیده شده است؛ بهطوریکه آن دستگیره بزرگ بهمنظور این است که سرنشین بتواند یک دست خود را به در و دست دیگر را به این دستگیره قفل کند.
بیشتر بخوانید : محصولات جدید ایران خودرو در سال 1404
بررسی مشخصات فنی کن ام موریک DS Turbo RR
یک اسکلت ساده و سبک با حداقل تجهیزات ممکن. در زیر آن یا باید مانند قایق پدالی خالی باشد، یا همچون یک تله انفجاری عمل کند. و البته جواب دوم صحیح است؛ در واقع ما در مورد یک بمب متحرک صحبت میکنیم. این سازه با وزنی تنها 700 کیلوگرم، بر روی یک پیشرانه 900 سیسی 3 سیلندر توربوشارژ قرار گرفته که توانایی تولید 200 اسببخار قدرت را دارد. لازم به ذکر نیست که این موتور از برند روتکس است که زیرمجموعه بمباردیه محسوب میشود. تویوتا GT 86 هم با همین میزان نیرو طوری رفتار نمیکند که گویا هیچ محدودیتی برایش نیست.
کن ام بهصورت حرفهای در حوزه آفرود فعالیت دارد. استفاده از سیستم تعلیق بسیار پیشرفته FOX آمریکا (مدل Podium QS3) که دارای سه حالت تنظیم است، نشاندهنده مهارت بالای آن در این زمینه است. کمپانی فاکس در ساختار این فنرها، سه حالت مختلف فشردگی را برای جذب ضربات از ضعیف تا شدید بهره گرفته که بر قابلیتهای بینظیر این سیستم میافزاید.

تایرهای 30 اینچی مکسیس مدل Carnivore بر روی رینگهای 14 اینچی آلومینیومی نصب شدهاند و فرمی برجسته به این خودرو میبخشند. ارتفاع 35.6 سانتیمتری از سطح زمین به موریک امکان میدهد تا در زمان پرواز و فرود چرخها و سیستم تعلیق کارایی بهینهتری داشته باشند. در این محصول، به دلیل نیاز به راندمان بالا و کاهش مصرف سوخت، سیستم سوخترسانی اهمیت بالایی پیدا میکند. علاوه بر اینترکولر بزرگ، شرکت کن ام فناوری iTC یا کنترل هوشمند دریچهگاز را به کار گرفته است. همچنین، با استفاده از نسل جدید جعبهدندههای CVT که QRS-X (سیستم پاسخ سریع X) نامیده شده، هماهنگی فوقالعادهای بین پیشرانه و دیفرانسیل ایجاد شده است، که کارایی خودرو را به حداکثر میرساند.
فرض کنید با این هیولای قدرتمند به کوه و جادههای صعبالعبور زدهایم و همانطور که دوستان میگویند، اقدام به شیبزنی کردهایم. وقتی به اوج رسیدیم، چگونه میتوانیم با اطمینان به سمت پایین حرکت کنیم؟ اینجاست که دیسک ترمزهای دو پیستونه (جلو 262 و عقب 248 میلیمتری) موریک نقش خود را به خوبی ایفا میکنند.
سیستم تعلیق این خودرو به گونهای پیچیده و منحصر به فرد طراحی شده که نمیتوان به سادگی از آن چشم پوشی کرد. مجموعهای از بازوهای دوجناقی، میلههای تعادل، فنرهای لول و کپسولهای گازی بایپس چنان به هم متصل شدهاند که یکی از پایدارترین سواریها را برای یکی از ناپایدارترین محصولات دنیا فراهم میآورند.
تجربه رانندگی با کن ام موریک DS Turbo RR
اکنون زمان ماجراجویی با موتور سیکلت است و تجهیزات کامل از جمله کلاه کاسکت و لباس مخصوص همراه ماست. این یک ماجراجویی بدون شوخی است. شما در شرف شرکت در یکی از خالصترین عملیاتهای آفرود دنیا هستید. کمربندها را محکم بستیم و موتور را روشن کردیم. امروز یکی از ترسناکترین و در عین حال هیجانانگیزترین تجربههای زندگیمان را تجربه کردیم.

از لحظهٔ اول، قدرت فوقالعاده پیشرانه و تسلط شاسی سبک را به خوبی حس کردیم. احساسی مانند اسکوتری که موتور جت بوئینگ در آن تعبیه شده باشد به ما دست داد. با نیرومندی حرکت کرد و شتابی بینظیر گرفت. در ابتدا به دلیل فرمانپذیری کاملاً مستقل، حرکاتمان کمی ناپایدار بود. اما بهمحض اینکه با کنترل آن آشنا شدیم، دریافتیم چطور میتوانیم با استفاده از آن، حتی از دستاندازهای مزاحم نیز لذت ببریم و آنها را به یکی از خاطرات شیرین و به یادماندنیمان تبدیل کنیم.
از بین دو حالت رانندگی، مُد اسپرت را انتخاب میکنیم. این فرصتی است که به هرکسی اعطا نمیشود. صادقانه بگویم، در دقایق اولیه رانندگی وقتی به سربالاییها میرسیدیم، ترس از واژگون شدن خودرو از پشت سر ما را نگران میکرد. اما حتی بدتر از آن، هنگام مواجهه با سرازیریهای خطرناک بود که نمیتوانستیم باور کنیم که میشود با یک چهارچرخ با سرعت و اطمینان به سمت پایین حرکت کرد.
وقتی شجاعت به اوج رسید، زمان آتشبازی فرا رسید. مرد عنکبوتی استرالیایی به گونهای به زمین چسبیده بود که انگار برای همیشه با خاک دست و پنجه نرم میکند. هر پیچ را با سرعت دلخواه طی کردیم و از هر زاویهای که امکانپذیر بود، گذر کردیم. تنها یک چیز باقی مانده بود؛ یک جهش بزرگ. شاید آرزویی که همیشه در دل داشتیم. ریسک بزرگی بود، اما چارهای نبود. یا باید با همه توان تلاش میکردیم یا هیچ. پدال گاز را تا آخر فشردیم، فرمان را محکم گرفتیم، به شیب رو به بالا شتافتیم و در آن لحظه مانند آهویی در هوا پرواز کردیم.

در همان یکی دو ثانیهای که در هوا بودیم، آدرنالین به اندازهی یک عمر در بدنمان ذخیره شد. زمانی شخصیت حرفهای و قهرمانی موریک را فهمیدیم که او با آرامش و منطق فرود آمد؛ بدون هیچگونه کوبش یا انحراف. اگر این خودرو مجوز شمارهگذاری داشت، در خیابانها از تمام ماشینها سبقت میگرفتیم و همه را پشت سر میگذاشتیم.
عکاس: بامداد صفائیان
همچنین شما عزیزان میتوانید برای خرید و فروش خودرو و دریافت اطلاعات از شرایط خرید اقساطی خودرو با ما در خودروشاپ همراه باشید.