
در سالهای اخیر، ایرانخودرو به عنوان یکی از بزرگترین تولیدکنندگان خودرو در ایران، برنامههای بلندپروازانهای را برای کاهش مصرف سوخت و افزایش بهرهوری انرژی در محصولات خود در نظر گرفته است. این برنامهها شامل توسعه خودروهای هیبریدی، دوگانهسوز (CNG ) و موتورهای توربوشارژ پایه گازسوز است. در ادامه به بررسی برخی از این برنامهها و پروژههای کلیدی ایرانخودرو در سالهای 1403 و 1404 پرداخته میشود.
1. تولید تارا هیبریدی و موتور EFP پایه گازسوز
- تارا هیبریدی: ایرانخودرو در حال توسعه نسخه هیبریدی خودروی تارا است که انتظار میرود کاهش مصرف سوخت تا 35 تا 40 درصد را به همراه داشته باشد. این خودرو به دلیل عدم نیاز به زیرساختهای خاص، به عنوان اولویت اصلی ایرانخودرو در زمینه خودروهای هیبریدی در نظر گرفته شده است. نمونههای اولیه این خودرو تا زمستان 1403 برای تستهای اقلیمی آماده خواهند شد و پیشبینی میشود که تولید انبوه آن از پاییز 1404 آغاز شود.
- موتور EFP پایه گازسوز: ایرانخودرو در حال توسعه موتور EFP توربوشارژ پایه گازسوز است که قرار است در محصولاتی مانند سورن و دنا استفاده شود. این موتور با حل مشکلات رایج موتورهای گازسوز مانند افت توان و گشتاور، میتواند به عنوان یک گزینه مناسب برای خودروهای دوگانهسوز در نظر گرفته شود.
2. تولید خودروهای دوگانهسوز با کیت نسل چهار
- در بهمن 1403، ایرانخودرو و شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی تفاهمنامهای را برای تولید 45 هزار دستگاه وانت سبک و تاکسی دوگانهسوز با کیت نسل چهار یا بالاتر امضا کردند. این اقدام بخشی از برنامههای ایرانخودرو برای کاهش مصرف سوخت و جایگزینی خودروهای فرسوده است.
3. توسعه موتورهای توربوشارژ و کاهش مصرف سوخت
- ایرانخودرو در حال توسعه موتورهای توربوشارژ مانند EFP-TC است که در محصولاتی مانند ریرا، دنا جوانان و تارا استفاده خواهد شد. این موتورها علاوه بر افزایش شتاب و قدرت، مصرف سوخت کمتری نسبت به نسلهای قبلی دارند.
- همچنین، ایرانخودرو در حال توسعه موتورهای سه سیلندر است که کاهش قابل توجهی در مصرف سوخت به همراه خواهد داشت.
4. برنامههای تولیدی در سال 1403 و 1404
- ریرا: تولید انبوه ریرا بنزینی از آبان 1403 آغاز شده و تحویل آن از آذر 1403 شروع خواهد شد. همچنین، نسخه برقی ریرا در نیمه اول سال 1404 به تولید خواهد رسید.
- تارا توربو اتوماتیک: این خودرو با موتور EFP-TC در بهمن 1403 به تولید انبوه خواهد رسید و به عنوان یکی از قدرتمندترین سدانهای ساخت داخل معرفی میشود.
- سورن توربو گازسوز: این خودرو با موتور EF7-Turbo CNG به عنوان اولین موتور پایه گازسوز توربوشارژ ساخت داخل، در سال 1403 عرضه خواهد شد.
بیشتر بخوانید : فروش فوری وانت 151 سایپا برای بهمن 1403
5. برنامههای آینده و چالشها
- ایرانخودرو قصد دارد با توسعه خودروهای هیبریدی و برقی، گامهای مهمی در جهت کاهش مصرف سوخت و کاهش ناترازی انرژی بردارد. همچنین، برنامههایی برای خروج از ماده 141 قانون تجارت و بهبود وضعیت مالی شرکت در دست اجرا است.
- چالشهای اصلی شامل افزایش تیراژ محصولات سودده، کاهش تیراژ محصولات زیانده و اصلاح قیمتها است. ایرانخودرو در حال پیگیری اقدامات حقوقی برای اصلاح قیمتها و رفع انحصار در صنعت خودرو است.
نتیجهگیری
ایرانخودرو با تمرکز بر توسعه فناوریهای جدید مانند هیبرید، برقیسازی و موتورهای توربوشارژ پایه گازسوز، در تلاش است تا جایگاه خود را در بازار خودروی ایران بهبود بخشد. این شرکت با کاهش مصرف سوخت و افزایش بهرهوری انرژی، گامهای مهمی در جهت رفع چالشهای ملی مانند ناترازی انرژی برداشته است. با این حال، موفقیت این برنامهها به اجرای دقیق و مدیریت صحیح منابع بستگی دارد.
همچنین شما عزیزان میتوانید برای خرید و فروش خودرو و دریافت اطلاعات از شرایط خرید اقساطی خودرو با ما در خودروشاپ همراه باشید.