
رونمایی KMC A5 در مشهد
شرکت کرمان موتور در ماه شهریور سال ۱۴۰۲ اقدام به معرفی خودروی جدید خود با نام KMC A5 کرد. این خودرو در واقع یک کراس اوور است که قبلاً تحت عنوان SWM G01F توسط شرکت سیف خودرو تولید و مونتاژ میشد.
هنوز به صورت دقیق نمیدانیم که خودروی مورد نظر چهموقع وارد بازار کشورمان خواهد شد.
از اس دبلیو ام به کی ام سی
بازنویسی: در اوایل سال ۱۳۹۷ و پس از خروج ایالات متحده از برجام، تحریمهای جدیدی در صنعت خودروسازی ایران اعمال شد. این تحریمها باعث به خطر افتادن برندهای اروپایی، ژاپنی و کرهای در بازار ایران شد. همچنین، برخی از برندهای چینی نیز از بازار کشورمان حذف شدند. بازنویسی مجددی که انجام شد، شامل برندهایی مانند بایک، برلیانس، دانگ فنگ، هایما و حتی برندهای تازهوارد مانند هاوال، بیوایدی و بیسو بود، که تصمیم گرفتند فعالیت خود را در ایران متوقف کنند.
مشکل بزرگی که برند بیسو برخورد کرده بود، این بود که تنها محصولی که در دو سال 1398 و 1399 به بازار ایران وارد شده بود، عبارت بود از "BISU T3". در عدم توانایی سیف خودرو در تحویل مدل BISU T5، تصمیم گرفت به جای آن، برند دیگری به نام "SWM" را به بازار عرضه کند و محصولات این برند را جایگزین بیسو کند. در اواسط بهار 1399، تلاشهای سیف خودرو نتیجه مثبت داشت و اولین محصول این برند تازه وارد، با نام "SWM G01" به دست مشتریانش رسید.
بعد از گذشت چند ماه از آغاز مونتاژ خودرو G01 در کارخانهی سیف خودرو، شرکت از تحویل دومین محصول اسدبلیوام خود، خودروی SWM G01F به خریداران ایرانی خبر داد. G01F برادر دوقلوی خودروی G01 است، با این تفاوت که به طور اختصاصی برای علاقهمندان به سبک اسپرت طراحی شده است. همانند برادرش، اسدبلیوام G01F نیز محصول سال ۲۰۱۸ است، با این تفاوت که تنها چند ماه بعد از G01 به بازار چین رسیده است.

شرکت سیف خودرو تا سال 1400 مونتاژ محصولات SWM را انجام میداد. اما به دلایلی مختلف عرضه این خودروها متوقف شد و برخی از مشتریان نیز با مشکلات متعددی روبرو شدند.
شرکت کرمان موتور در حال حاضر می خواهد محصولات SWM را تحت برند خودش، یعنی KMC، تولید کند. اولین محصولی که توسط شرکت کرمان موتور تحت برند KMC می تواند روانه بازار شود، مدل SWM G01F است.
تفاوت های KMC A5 با SWM G01
ویرایش: با اینکه KMC A5 برای آن دسته از افراد ساخته شده است که مایلند با هزینه بیشتر، خودروی اسپرت تری نیز داشته باشند، باید به این نکته توجه داشت که این هزینه اضافی فقط برای داشتن "کیت بدنه" معینی است و هیچ ویژگی دیگری را دربر نمیگیرد. به طور دقیق تر، تنها مزیت KMC A5 نسبت به SWM G01 مربوط به کیت بدنه جذابی است که بر روی خودروی A5 نصب شده است.
کیت بدنه مدل کی ام سی A5 تغییرات چشمگیری را در قسمت جلوی خودرو ایجاد کرده است. این تغییرات شامل تغییر پنجره جلوی خودرو و افزودن ورودی هوای بزرگ به سپر جلو میشود. همچنین میتوانید ورودی هوای طرفین سپر را اگر دقت کنید، به عنوان جزئیات فیکبودن آن تشخیص دهید. در نمای دور جانبی خودرو، تغییرات مشخصی ایجاد نشده است، اما رنگ مشکی رکابها و زوایای اطراف گلگیرها تغییر یافته و به همراه رنگ بدنه هماهنگ شدهاند.

در نمای عقب، نمای جلویی KMC A5 با ویژگیهای بیشتری مقابل ما قرار میگیرد. اولین تغییر دیداری، اسپویلر کوچکی است که در زیر شیشه عقب نصب شده است. دومین تغییر، سپر عقب است که هماکنون دو خروجی هوا در طرفین آن دیده میشود. این خروجیها صرفاً به منظور تزئین بوده و جریان هوا را تغییر نمیدهند. سومین تغییر نیز دیفیوزری است که به سپر عقب اضافه شده است و باعث تغییر شکل خروجی اگزوزها از مستطیلی در مدل SWM G01 به دایرهای در مدل KMC A5 میشود.
تغییرات جدید در کابین کی ام سی A5
در مقاله ارسالی، به کابین کیامسی A5 اشاره شده است که تغییراتی در آن ایجاد شده است. به عنوان مثال، رنگ تریم داخلی کابین تغییر کرده است. همچنین در کنسول وسط، اهرم دنده جای خود را به یک موس چرخشی داده است.

این اطلاعات جالب است که در بازار چین، SWM به خریدارانی که مدل G01F با رنگ بدنهی غیر از سفید و مشکی را انتخاب میکنند، امکان سفارش تریم رنگی برای کابین را میدهد. به عنوان مثال، اگر شما بدنهی قرمز را سفارش دهید، در داخل کابین نیز عناصری با رنگ قرمز (مانند بخشهایی از روکش صندلیها، داشبورد و کنسول مرکزی) را خواهید داشت.
مشخصات فنی کی ام سی A5
در قسمت فنی، باید بگوییم که KMC A5 همان موتور 1.5 لیتری توربوشارژ SWM G01F را در سینهاش دارد که حدود 155 اسببخار را به چرخهای جلو میفرستد. با این حال، طبق اطلاعات منتشر شده توسط شرکت کرمان موتور، گشتاور خروجی این موتور نیز کاهش یافته و به حدود 212 نیوتنمتر رسیده است.
در مقاله موردنظر نکته مهمی بیان شده است که باید به آن توجه کنیم. برخلاف SWMهای مونتاژی شرکت سیف خودرو که از گیربکس AT6 ( شش دنده اتوماتیک ) استفاده میکردند ، در کیامسی A5 مونتاژی شرکت کرمان موتور ، از گیربکس DCT7 (دوکلاچه هفت دنده اتوماتیک) استفاده شده است. یک نکته قابل توجه این است که گیربکس DCT7 از نوع تَر (wet) است ، که به خوشبختی استفاده شده است.