ترخیص آمبولانس های وارداتی از گمرکات
در آذر ماه سال 1402، مهدی اسلامپناه، رئیس سازمان ملی استاندارد ایران، اعلام کرد که برخی از آمبولانسهای وارداتی که به دلایل مختلفی مانند اسناد نامناسب، مشکلات در اظهار اسناد و تشخیص اصالت کالا، در گمرکات کشور معطل مانده بودند، ترخیص شدهاند.
بر اساس گزارشی که از آمبولانسهای تحویل داده شده به سازمان استاندارد دریافت شده است، این سازمان به مدیران کل استاندارد در استانهای مرزی دستور ترخیص 57 دستگاه آمبولانس وارداتی را ابلاغ کرده است تا این آمبولانسها بهسرعت ترخیص شوند. بهگفته رئیس سازمان ملی استاندارد، بیش از حدود 57 آمبولانس ترخیص شده از گمرک بوشهر بودند که در مدت 48 ساعت ترخیص شدند.
معافیت واردات آمبولانس از حقوق ورودی و عوارض گمرکی
در تاریخ آذرماه 1402، طبق لایحه بودجه سال 1403، واردات خودروهای آمبولانس، در صورت عدم توانایی تامین آنها از منابع داخلی، از پرداخت مالیات و عوارض گمرکی معاف خواهد بود.
به طبق بند (ج) تبصره 6 لایحه بودجه سال آینده، واردات خودروی آمبولانس برای سازمانهای فوریتهای پیش بیمارستانی اورژانس کشور، جمعیت هلالاحمر، بنیاد شهید و امور ایثارگران، دانشگاههای علوم پزشکی، خدمات بهداشتی و درمانی کشور، بیمارستانسازان با مجوز وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، آمبولانسهای فوریتهای اجتماعی توسط سازمان بهزیستی کشور در سال 1403 از پرداخت حقوق ورودی و عوارض گمرکی معاف میباشد.
مجوز تامین 1000 آمبولانس صادر شد
در آبان ماه سال ۱۴۰۲، جعفر میعادفر، رئیس اورژانس کشور، به وضعیت فرسوده بودن ناوگان آمبولانس در کشور اشاره کرد و نکات زیر را به یادآوری کرد:
- هماکنون 3000 دستگاه آمبولانس فرسوده در کشور وجود دارد که باید از رده خارج شوند.
- قرارداد برای تامین 500 آمبولانس بسته و اقدامات لازم انجام شده و نمونه اول آمبولانسها تهیه و مورد تایید قرار گرفته است.
- انتظار داریم تا پایان امسال بخش عمدهای از آمبولانسها وارد چرخه عملیات اورژانس کشور شود.
- مابقی آمبولانسها نیز اوایل سال آینده تامین خواهد شد.
- تا یکی دو ماه آینده، 500 آمبولانس دیگر را تامین خواهیم کرد.
- در برنامه هفتم یکی از حکمهایی که در نظر گرفته شده این است که یک درصد از فروش خودروها برای خرید آمبولانس لحاظ شود و در اختیار سازمان اورژانس کشور قرار گیرد که این موضوع در صحن مجلس تصویب و چنانچه به تایید شورای نگهبان برسد بخش از مشکلات تامین آمبولانس برطرف خواهد شد.
- برای تامین آمبولانس مورد نیاز از ظرفیت خیرین استفاده خواهد شد و در این راستا مجوز 1000 دستگاه آمبولانس اخذ شده است.
- در صورتی که خیرین خارج از کشور بخواهند آمبولانس به کشور وارد کنند از عوارض گمرکی آن معاف خواهند بود و ما میتوانیم با 50 درصد قیمت آمبولانس را خریداری کنیم و خیرینی که استطاعت مالی دارند در این راستا سازمان اورژانس را یاری کنند.
- در حال حاضر لرستان به لحاظ بالگرد امدادی شرایط بهتری نسبت به سایر استانهای کشور دارد و سه بالگرد در الیگودرز، بروجرد و خرمآباد وجود دارد.
تامین منابع خرید آمبولانس از درآمد فروش خودرو و موتور
در ماه مهر سال ۱۴۰۲، نمایندگان مجلس شورای اسلامی تصمیم گرفتند که یک درصد از درآمدهای شرکتهای تولید و واردکننده خودرو و موتورسیکلت را برای خرید آمبولانسهای خودرویی و موتوری اختصاص دهند.
در جلسه مجلس روز 25 مهرماه به موارد زیر اشاره شد:
- قانون اورژانس باید در همه مناطق به ویژه مناطق محروم نقش آفرینی کند در خراسان جنوبی مناطقی داریم که اگر اوژانس باشد، می تواند جان مردم را نجات دهد. 60 درصد پزشکان متخصص در 5 کلانشهر ساکن هستند. همچنین در بحث تأمین تجهیزات پزشکی، دارو و پزشکان متخصص در مناطق محروم باید فکری کرد.
- رئیس سازمان برنامه و بودجه در مخالفت با این ماده الحاقی گفت این حکم در لایحه دولت نبود و در تلفیق اضافه شد اولا همه ما به اورژانس توجه داریم و باید توسعه یابد اعم از اورژانس جاده ای، هوایی و پیش درمانی؛ اما نکته مهم اینکه این حکم ابهام دارد و باید توسعه اورژانس بر اساس آمایش سرزمینی باشد؛ این آمایش ها را چه کسی تأیید و تصویب می کند؟ این حکم مبهم است. از همکاران اورژانس دریافته ایم هر 40 کیلومتر یک پایگاه اورژانس و هر 25 هزار نفر یک پایگاه باشد که هزینه های آن بالغ بر 25 همت است لذا این حکم هم ابهام دارد و هم مشمول ماده 75 قانون اساسی است لذا باید به کمیسیون برگشت داده شده و با همکاران اورژانس همفکری بیشتری شود.
- عضو کمیسیون بهداشت مجلس به نمایندگی از کمیسیون تلفیق نیز با بیان اینکه بیش از 22 میلیون تماس با اورژانس در سال گرفته می شود که بیش از 5 میلیون مأموریت اجرا می شود، اشاره کرد مشکل تصادفات جاده ای هنوز برطرف نشده است. امروز جاده هایی داریم که جان مردم در آن گرفته می شود در خصوص کمبود بالگرد اورژانس هم وضعیت همینگونه است. از 3 هزار آمبولانس بالای 15 سال داریم که فرسوده هستند و بیش از 4 هزار خدمات اورژانس هوایی داریم اما یک ریال اعتبار ندارد در بخش نیروی انسانی هم 1400 پایگاه اورژانس تعریف شده اما به دلیل کمبود نیروی انسانی، فعال نمی شوند.
- رئیس مجلس گفت این ماده الحاقی مملو از بار مالی است و مشمول ماده 75 قانون اساسی است و نباید از کمیسیون به صحن می آمد؛ باید این ماده به کمیسیون ارجاع داده شود.
- رئیس سازمان برنامه و بودجه اظهار کرد باید راه های مناسب و درست انتخاب کنیم. مثلا می خواهیم به اورژانس کمک کنیم، ولی هزینه سنگینی به بخش مهم اقتصادی دیگر تحمیل کنیم قرار است یک درصد درآمد سازندگان ماشین آلات صنعتی و خودروساز و موتورساز را به اورژانس بدهیم و درنتیجه هزینه مردم و صنعت را بالا می بریم چون می خواهیم به اورژانس کمک کنیم؛ این حکم 4 هزار و 800 میلیارد تومان به مصرف کننده و تولیدکننده تحمیل می کند از این رو ما با این شیوه مخالفیم، زیرا تورم زاست و مشمول اصل 74 و 75 و برهم زننده نظم و ثبات بازار خودرو می شود و این اقدام به صلاح نیست.
- مسعود پزشکیان گفت یک شرکت، خودرو تولید می کند، فردی دیگر محصول آن را می خرد و تصادف می کند؛ این فرد سوم صدمه دیده این وسط چرا باید هزینه بدهد در حالی که هیچ گناهی ندارد؛ اگر دولت به اورژانس پول بدهد، ما حرفی نداریم؛ اما آنکه در تصادفات مصدوم می شود، چه گناهی دارد؟ این بند نه خلاف قانون است و برای دولت هزینه دارد.
بنا بر رأی رای داده شده و تأیید شده، این بند به شرح زیر است:
شرکتهای تولیدکننده و واردکننده خودرو و موتورسیکلت از سال دوم اجرای برنامه باید به ازای هر دستگاه خودرو، ماشین آلات سنگین و سبک و موتورسیکلت که فروش میدهند، یک درصد از قیمت فروش را برای خرید و تحویل آمبولانس و موتورلانس به جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران و ناوگان اورژانس زمینی سازمان اورژانس کشور اختصاص دهند.
رئیس مجلس قانونی که بعنوان بند الحاقی 2 ارائه شده بود، را به عنوان یک برنامه تشخیص داد و در نتیجه در جلسه مورد بحث قرار نگرفت. نمایندگان مجلس به بررسی بند الحاقی 3 به ماده 69 لایحه برنامه توسعه پرداختند و دولت با این بند موافقت کرد.
ورود 500 دستگاه آمبولانس به ناوگان اورژانس
در سال 1402، دکتر جعفر میعادفر، رئیس سازمان اورژانس کشور، اعلام کرد که اورژانس کشور پس از انقلاب اسلامی، رشد چشمگیری داشته است. اکنون، 3200 پایگاه زمینی اورژانس و 52 پایگاه هوایی در سراسر کشور وجود دارند. همچنین، پایگاههای اورژانس دریایی در جزایر و سواحل نیز تاسیس شدهاند. برنامهریزی شده است تا تعداد پایگاهها افزایش یابد. خدمات اورژانس بهصورت رایگان و در شرایط اضطراری برای مردم ارائه میشود. به منظور بهبود کیفیت خدمات، جلوگیری از فرسودگی آمبولانسها و افزایش تعداد آنها از اولویتهای این سازمان است. در این راستا، 500 دستگاه آمبولانس تهیه شده و در حال حاضر در مراحل تولید قرار دارند. برنامه ریزی شده است که آمبولانسها تا پایان سال به ناوگان اورژانس کشور اضافه شوند.
وی اظهار کرد که به دنبال افزایش تعداد آمبولانسهای کشور هستند. این روند ادامه خواهد داشت تا زمانی که فرسودگی ناوگان آمبولانسهای کشور برطرف شود. همچنین، اعلام کرد که تا پایان سال مناقصهی خرید 500 دستگاه آمبولانس دیگر برگزار خواهد شد و سعی خواهند کرد تا این آمبولانسها در نیمه اول سال 1403 به ناوگان خودرویی سازمان اضافه شوند تا این مشکل رفع شود.
دکتر میعادفر در رابطه با روش و محل تولید این آمبولانسها توضیح داد. تولید این آمبولانسها نتیجه همکاری بین شرکتهای داخلی و خارجی است و با بستهبندی و تجهیز در داخل کشور به صورت کامل تکمیل میشود. این آمبولانسها بر اساس پلتفرم ون ساخته شده و امکانات و تجهیزات آنها به دلیل عدم وجود آن در کشور، به صورت داخلی تهیه میشود.
برای کاهش زمان حضور اورژانس در بیمارستانها، به ویژه در شهرهای بزرگ، تصمیم به گسترش استفاده از موتورلانسها گرفتهایم. تاکنون 180 دستگاه موتورلانس به خط اورژانس اضافه شده و برنامهریزی برای خرید و تجهیز 200 تا 300 دستگاه موتورلانس دیگر نیز در دستور کار قرار دارد.
قانون جدید مجلس برای خرید آمبولانس
در مرداد ماه 1402، محسن زنگنه، سخنگوی کمیسیون تلفیق برنامه هفتم توسعه، اعلام کرد که طبق بند الحاقی به ماده 68 لایحه مذکور، شرکتهای واردکننده و تولیدکننده خودرو ملزم به اختصاص حداقل یک درصد از قیمت فروش خود به خرید آمبولانس و تجهیز مراکز اورژانس مانند هلال احمر میباشند.
عدم واردات آمبولانس در پنج سال اخیر
در تیر ماه 1402، رئیس سازمان اورژانس کشور اعلام کرد که فرسودگی ناوگان آمبولانس یکی از چالشهای جدی این سازمان است. کنونیت نیاز دارد که نزدیک به سه هزار دستگاه آمبولانس قدیمی را از مدار خدمت خارج کند. در لایحه بودجه سال 1402، حدود 3500 میلیارد تومان برای خرید آمبولانسهای تازه قرائت شده است. با این اعتبار، بین 1000 تا 1500 دستگاه آمبولانس جدید خریداری خواهند شد و امیدواریم که طی دو سال آینده، تمامی ناوگان آمبولانس فرسوده منسوخ شوند.
صحراءُ وأكثر.
شخص حاضر اشاره میکند که اطلاعات مربوط به کمبود آمبولانس در کشور به مدت سالها منتشر میشود. اما در حال حاضر، مصوب شده تا هزار دستگاه آمبولانس تهیه شود، اما هنوز اعتبار اختصاصی برای این منصوبه وجود ندارد. همچنین، تعداد زیادی از آمبولانسها خراب و فرسوده هستند و هیچ آمبولانس رزروی در دسترس نیست.
به علت شرایط فعلی، برخی از پایگاههای اورژانس با مشکلاتی مواجه شدهاند و خدمات آنها تأخیر میکند. در کشور کمبود پایگاههای اورژانس باعث ناتوانی در ارائه خدمات شده است. برخی از شهرستانها به دلیل کمبود آمبولانسها، سه سال است بدون پایگاه اورژانس فعال هستند. این مشکلات، ارتقای ارائه خدمات را نیز تحت تأثیر قرار داده است، به عنوان مثال، در مواقع اضطراری نظیر تعطیلات تابستانی مشکلات جدی وجود دارد. آمبولانسها نیز به دلیل فرسودگی، در وضعیت نامناسبی قرار دارند. در نتیجه، سرمایهگذاری در بخش اورژانس ضروری است تا ایران در آینده بهبود یابد.
در خدمات اورژانس، زمان حضور آمبولانس برای بیماران دور از شهر ۱۴ دقیقه و برای بیماران درون شهری ۸ دقیقه است. اما این زمانها در شهرهای بزرگ ممکن است متفاوت باشند. اگر تعداد آمبولانسها کافی نباشد، زمان حضور آنها نیز کاهش مییابد. در همه کشورها، دو عامل اصلی برای اورژانس اهمیت دارند: یک آمبولانس کارآمد و نیروی انسانی ماهر. خوشبختانه، در این کشور، نیروی انسانی ماهر وجود دارد و با تخصیص اعتبارات حکومت، مناقصات برای خرید آمبولانسها برگزار میشود، زیرا شرایط برای آن آماده است.
فرزین رضازاده، رئیس فوریتهای پزشکی دانشگاه علوم پزشکی آذربایجانغربی، اظهار کرد که نیاز فوریتهای پزشکی استان به آمبولانس بسیار اساسی است. او بیان کرد که آمبولانسهای موجود بسیار فرسوده هستند و باید تاهل زودتر تدابیر لازم برای بهبود این وضع اتخاذ شود. روال تهیه آمبولانسها تا اخیرا به عهده وزارت بهداشت بود، اما اکنون تصمیم گرفته شده است که دانشگاه علوم پزشکی مسئولیت تهیه آمبولانسها را بر عهده بگیرد و بودجه خود را برای این منظور دریافت کند. درخواست تهیه آمبولانسهای جدید در حال حاضر ارسال شده است، اما هنوز هیچ بودجهای به دانشگاه اختصاص یافته و زمان تهیه آمبولانس تعیین نشده است.
با توجه به کمبود و فرسودگی خودروهای اورژانس در استان، ارائه خدمات درمانی به بیماران و مصدومان با مشکلاتی روبهرو است. تاکنون، جلسات مکرری با مسئولان برگزار شده است تا راهحلهایی برای حل این مشکل پیدا کرد. این جلسات به منظور بررسی و ارزیابی بهبود خدمات اورژانس پیش بیمارستانی در استان برگزار شدهاند.
رئیس اورژانس کشور درباره سفر به استان خوزستان و بازدید از مرکز اورژانس دزفول اظهار کرد که تجهیزات کم، آمبولانسها فرسوده و نیروهای اورژانس شرایط رفاهی مناسب ندارند که باید بهبود یابد.
نرخ تعرفه واردات خودرو آمبولانس
در روز 7 اسفندماه 1401، نمایندگان مجلس به بررسی بخش درآمدی لایحه بودجه سال 1402 کل کشور پرداختند و با بند م تبصره 6 لایحه موافقت کردند.
طبق این بند، واردات آمبولانسهای فوریت اجتماعی توسط سازمان بهزیستی کشور در سال 1402 از پرداخت حقوق ورودی و عوارض گمرکی معاف است. همچنین، واردات خودروهای آمبولانس توسط سازمانهایی نظیر اورژانس کشور، هلال احمر، بنیاد شهید و امور ایثارگران، و دانشگاههای علوم پزشکی، خدمات بهداشتی و درمانی کشور در سال 1402 از پرداخت حقوق ورودی و عوارض گمرکی معاف است.
اخبار واردات خودرو به ایران
شرایط و مقررات واردات خودروهای سواری به ایران، هزینههای وارداتی و عوارض مربوطه در سال جدید، جزئیات ثبت نام خودروهای وارداتی، شرایط وضوابط واردات خودروهای کارکرده، نکات مهم درباره نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی با واردات کامیون و اتوبوس، و دیگر موارد مرتبط را در مقالات زیر مطالعه فرمایید.