سهمیه گازوییل کامیون و ناوگان دیزلی در 1403

مقالات خودرویی

اجرای طرح سهمیه برخط کامیونداران از اردیبهشت

در فروردین 1403، علی‌اکبر عرب‌عامری، مدیر عملیات شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران، درباره توزیع سهمیه نفت‌گاز برای کامیون‌داران توضیح داد. این سهمیه بر اساس پیمایش، تعداد بارنامه‌ها و ویژگی‌های خودروها تعیین می‌شود و به صورت آفلاین و آنلاین شارژ می‌شود. به تازگی، برای توزیع عادلانه‌تر، سهمیه پانزده روزه به جای سهمیه ماهیانه محاسبه و تخصیص داده می‌شود.

وی اعلام کرد که از ابتدای اردیبهشت‌ماه امسال طرح پایلوت اختصاص سهمیه برای کامیونداران را به صورت آنلاین اجرا کرده و بعد از دریافت بارنامه، سهمیه مرتبط با مسیر، به کامیونداران اختصاص داده خواهد شد. این طرح مشکل کمبود سهمیه را برطرف خواهد کرد.

قطع سهمیه سوخت ناوگان فاقد بیمه شخص ثالث

در آذر ماه ۱۴۰۲، علیرضا احمدی فینی، سرپرست ستاد مدیریت سوخت حمل و نقل کشور، اعلام کرد که ناترازی در حوزه انرژی کشور رخ داده است و باید در این بخش مدیریتی انجام شود. این مسئله بسیار حائز اهمیت برای ماست. ستاد مدیریت سوخت حمل و نقل کشور قانون بیمه شخص ثالث را رعایت می‌کند و برای ناوگانی که بیمه شخص ثالث ندارند، کارت سوخت صادر نمی‌کند.

بر اساس ماده 48، برای خودروهایی که بیمه شخص ثالث ندارند کارت سوخت صادر نمی‌شود و سهمیه سوخت به آن‌ها تعلق نخواهد گرفت. همچنین، طبق هماهنگی و پیگیری‌های انجام شده با ستاد سوخت، تاکنون اولویت برای خودروها و ناوگان گازوئیلی و بنزینی بوده است که در سیستم حمل ونقل عمومی، میزان سهمیه آن‌ها نسبت به سایر بخش‌ها بیشتر است.

با بررسی‌های انجام شده، آقای احمدی فینی تصریح کرد که تلاش شده است که با اعمال این ماده، حداقل زیان به مردم وارد شود؛ زیرا برخی از رانندگان فراموش کرده‌اند که بیمه خود را تمدید کنند. این بنابری، با اجرای این ماده، وقفه‌ای برای تمدید بیمه ایجاد خواهد شد و اجرای بیمه شخص ثالث نقش مهمی خواهد داشت. آقای احمدی فینی به رانندگان اطلاع‌رسانی کرده‌اند که از حدود یک ماه پیش، هنگام مراجعه به جایگاه سوخت‌گیری، در صورت عدم داشتن بیمه شخص ثالث، یک هشدار و آلارم دریافت خواهند کرد. این اقدامات باعث شناسایی بیش از ۵۰ هزار ناوگان حمل و نقل شده که باید بیمه خود را تمدید کنند.

لزوم اختصاص سهمیه گازوییل بر مبنای مسافت

در تاریخ مهر ماه سال 1402، نمایندگان مجلس شورای اسلامی، در جلسه برگزار شده در روز 17 مهر 1402، به تصویب بخش 3 بند ب ماده 46 لایحه برنامه هفتم توسعه جمهوری اسلامی ایران رسیدند. این تصویب به دنبال بررسی گزارش کمیسیون تلفیق درباره موضوع مذکور انجام شد.

در سال دوم اجرای برنامه شرکت تابعه وزارت نفت باید ظرف شش ماه یک سامانه طراحی و اجرا کند. این سامانه باعث تخصیص سهمیه اعتباری نفت و گاز برای جایگاه های مخصوصی می‌شود که در مسیرهای بارنامه الکترونیکی آنلاین قرار دارند و مبتنی بر مسافت و عملکردی که تایید وزارتخانه‌های راه و شهرسازی و کشور شده است. این سهمیه نفت و گاز تنها برای خودروهای متعلق به جایگاه‌های مخصوصی قابل استفاده است و در صورت استفاده از نفت یا گاز در جایگاه‌های دیگر، عوارض مصرف به صورت افزایشی و پلکانی اعمال خواهد شد. وزارتخانه‌های راه و شهرسازی و کشور مکلفند ظرف شش ماه، دسترسی شرکت تابعه وزارت نفت به بارنامه‌های الکترونیکی شهری و بین شهری را برای اعلام هویت مالک خودرو فراهم کنند.

ممنوعیت تخصیص سهمیه گازوییل به خودروهای فاقد بیمه

در تاریخ مهر ۱۴۰۲، سید کاظم عزیزی، معاون صنایع و انرژی ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت، اعلام کرد که بطور طبق قانون بیمه شخص ثالث، ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت ملزم است از صدور هرگونه کارت سوخت و تخصیص سهمیه سوخت برای وسایل نقلیه گازوئیل‌سوز بدون بیمه نامه شخص ثالث جلوگیری کند.

در راستای اجرای ماده ۴۸ قانون بیمه شخص ثالث، که به دلیل ماهیت بین دستگاهی نیاز به هماهنگی بین دستگاه‌های ذی‌ربط دارد، کارگروه راهبری این امر توسط استاد مدیریت حمل و نقل و سوخت و با حضور نمایندگان همه دستگاه‌ها تشکیل شده است. در این راستا، ابتدا مرحله اول اجرای این قانون برای خودروهای نفت‌گازسوز (گازوئیل‌سوز) اعمال شده است. به عبارت دیگر، حدود ۴۰ هزار خودرو نفت‌گازسوز بدون بیمه شناسایی شده و کارت سوخت این خودروها در سامانه هوشمند سوخت به لیست خاکستری اضافه و غیرفعال شده‌اند.

تا به حال، ۱۲ هزار مالک خودرو به لیست خاکستری اضافه شده‌اند و بیمه نامه خودروهای آن‌ها تمدید شده است، که باعث فعال شدن مجدد کارت سوخت آن‌ها شده است. هدف اصلی این اقدام، افزایش تعداد خودروهای دارای بیمه شخص ثالث است تا امنیت در حوزه حمل و نقل افزایش یابد. از این پس، بیمه شخص ثالث خودروهای گازسوز به صورت دقیق‌تر مورد نظارت قرار خواهند گرفت و داشتن بیمه نامه الزامی برای دریافت سهمیه نفت گاز خواهد بود. شرط لازم برای درخواست کارت هوشمند سوخت ارائه بیمه نامه شخص ثالث معتبر و مرتبط با خودرو یا موتورسیکلت، در دفاتر پلیس واقع در محله +۱۰، است. از مالکان وسایل نقلیه گازوئیلی خواسته می‌شود که همواره بیمه شخص ثالث خودروهای خود را به موقع تمدید کنند، زیرا این امر از طرف قانونگذاری تأکید شده و مشروط به قوانین خاص است.

بر اساس ماده 48 قانون بیمه شخص ثالث، از صدور کارت سوخت و تخصیص سهمیه گازوئیل به خودروهای بدون بیمه شخص ثالث منع شده است. بنابراین، خودروهای سنگین بدون بیمه شخص ثالث، قادر به دریافت سهمیه گازوئیل نخواهند بود.

قطع سهمیه سوخت خودروهای فاقد بیمه‌نامه

در تیر ماه 1402، مهدی قمصریان، مدیرعامل صندوق تامین خسارت های بدنی، با تأکید بر اهمیت رعایت ماده 48 قانون بیمه شخص ثالث، اعلام کرد که صدور کارت و سهمیه سوخت برای وسایل نقلیه بدون بیمه نامه شخص ثالث ممنوع است. زیرا اهمیت بیشتری برای این گروه از وسایل نقلیه سنگین که برای جابجایی بار و مسافر استفاده می‌شوند در صورت وقوع حوادث رانندگی وجود دارد.

رئیس ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت اعلام کرد که بیش از 17 هزار وسیله نقلیه سنگین وجود دارد که بیش از یک سال از آن ها تحت پوشش بیمه نامه شخص ثالث قرار ندارند. دارندگان این وسایل توصیه شد که فوراً بیمه نامه شخص ثالث را تهیه کنند. در صورت عدم پیروی از این دستورالعمل، کارت سوخت آنها بعد از یک ماه غیرفعال خواهد شد. در مراحل بعدی، سهمیه سوخت خودروهای سواری و موتورسیکلت هایی که بجای نداشتن بیمه نامه شخص ثالث برخورد می‌کنند، متوقف خواهد شد.

کارت سوخت اعتباری برای خودروهای سنگین خارجی

در ماه خرداد سال 1402، محمد صادقی، مدیر سیستم هوشمند سوخت شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی، اعلام کرد که به همکاری شرکت‌های دانش‌بنیان، کارتخوان‌های جایگاه‌های عرضه سوخت را بومی سازی کرده‌اند. او همچنین اظهار کرد که پس از ورود ناوگان حمل‌ونقل سنگین به کشور، کارت سوخت اعتباری دریافت می‌کنند، بر اساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده.

برای بهبود عرضه سوخت به ناوگان خارجی، یک سامانه مشترک با راهداری استفاده می‌شود. این سامانه برای ناوگان ورودی به کشور، برگه تردد صادر می‌کند که شامل اطلاعاتی مانند مبدأ، مقصد و مقدار پیمایش ناوگان است. با استفاده از این برگه، مالک ناوگان می‌تواند سوخت موردنیاز خود را با استفاده از کارت اعتباری شخصی خود شارژ کند.

پیش‌تر، دولت بر اساس رفتار متقابل کشورها، نرخی برای ناوگان خارجی تعیین کرده و رانندگان با کارت اضطراری، که در جایگاه‌های عرضه سوخت دریافت می‌کردند. اما دریافت مبالغ اضافی، مشکلات و نارضایتی‌ها را افزایش داده بود. در حال حاضر، این کارت‌ها در زمان بازگشت تحویل داده می‌شوند و موجودی آنها پس از استفاده به صفر می‌رسد. بعد از گذشت 12 ساعت، مجدداً برای یک راننده جدید فعال خواهد شد و در گردش قرار می‌گیرد.

آقای صادقی اشاره کرد که چالش‌های توزیع سوخت برای ناوگان سنگین ترانزیتی، در سفر رئیس‌جمهور به کشورهای همسایه بررسی شده بود. او اعلام کرد که طرح پایلوت با اختصاص تعداد محدودی کارت سوخت اعتباری به منظور رصد ناوگان و برآورد نیازهای سوختی، به عهده راهداری قرار گرفته است و تاکنون می‌توان 15 هزار کارت سوخت را به راهداری اختصاص داد.

با شروع آزمایش این طرح، تعداد میانگین روزانه ورودی خودروهای سنگین ترانزیتی برابر با 1500 دستگاه اعلام شده است. او همچنین افزود که رضایت ناوگان از این طرح با شروع آزمایشی آن به طور قابل توجهی افزایش یافته است.

مدیر سامانه هوشمند سوخت کشور اعلام کرد که در همکاری با شرکت‌های دانش‌بنیان، دستگاه‌های کارتخوان را بومی‌سازی کرده است. او اظهار کرد که تاکنون حدود 60 جایگاه از کارتخوان‌های تولید داخل استفاده شده و شرکت‌هایی از جمله کویرهنگام یزد، رهام، آرکامهر و ایران‌کیش در این زمینه فعالیت دارند. این دستگاه‌ها با هماهنگی شرکت پخش، در ایران تولید و استفاده می‌شوند.

با تأکید آقای صادقی بر تأیید دستگاه کارتخوان‌های تولید داخلی توسط پدافند غیرعامل و اجرای آزمون جایگاهی، رفع عیوب و امضای قرارداد برای تولید ۲,۵۰۰ دستگاه کارتخوان، اعلام شده است که ۶ شرکت موجود هستند که آمادگی تولید کارتخوان‌های سامانه هوشمند سوخت را دارند. راه حل ارائه شده برای جلوگیری از خرابی‌های کارتخوان ناشی از ورود اجسام خارجی به آن‌ها، باعث کاهش درصد خرابی‌ها به زیر ۵ درصد شده است. با این حال، اهمیت فرهنگ‌سازی مربوط به حفظ و نگهداری صحیح از این تجهیزات نیز بر جامعه تأکید شده است.

ضرورت تغییر سهمیه سوخت ناوگان عمومی

در آذر ماه 1401، داریوش امانی، رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای، در جلسه هم‌اندیشی مدیران پایانه‌های مرزی کشور در مشهد اظهار کرد که جدول قواعد تخصیص سوخت به رانندگان کامیون و حمل و نقل عمومی جاده‌ای باید به‌روزرسانی شود. برای این منظور، جلساتی با وزارت نفت برگزار شده و شرکت نفت موظف شد که به مسائل مربوط به تخصیص سوخت به ناوگان مورد بررسی قرار دهد تا مشکلات موجود بین رانندگان کامیون حل شود.

او اظهار کرد که قدردانی از زحمات رانندگان کامیون‌ها دارد و اعلام کرد که در حال حاضر قرار است "تنخواه سوخت" برای این رانندگان مشخص شود و آن‌ها به آن دسترسی پیدا کنند تا مشکلات آن‌ها حل شود. همچنین، پس از بررسی‌های کارشناسی، جدول قواعد تعیین سوخت ناوگان بازنگری خواهد شد و جدول جدید سوخت اعلام خواهد شد.

با توجه به گفته جواد هدایتی، مدیر کل دفتر ترانزیت و حمل و نقل بین‌المللی سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای، تردد کامیون‌ها از مرزهای کشور به شدت افزایش یافته است. در حال حاضر، تعداد متوسط روزانه تردد کامیون‌ها به بیش از 90 هزار دستگاه می‌رسد که بیان آن است که نرخ تردد کامیون‌ها بالاتر از زمان قبل از شیوع ویروس کرونا است. این افزایش در ترددها همچنان ادامه دارد و آمار‌های اخیر نشان می‌دهد که سالانه حدود یک میلیون و 500 هزار تردد از 25 پایانه مرزی کشور ثبت می‌شود. از میان 32 مرز زمینی معتبر دولت، 25 مرز در حال حاضر فعال هستند و هفت مرز دیگر به‌صورت غیرفعال قرار دارند.

براساس اظهارات ارسال‌شده، از سال ۱۳۷۵ تا اکنون، هزینه‌های چشم گیری برای بهره‌برداری از پایانه‌های مرزی و انجام طرح‌های عمرانی مربوطه صرف شده است. ارزش کل این هزینه‌ها، به تخمین ارزش امروز محاسبه شده و بیش از ۶۰۰۰ میلیارد تومان اعلام شده است. برای مدیریت هماهنگ پایانه‌های مرزی، اقدامات مانند دسته‌بندی و تعیین اولویت برای آن‌ها صورت گرفته است. علاوه بر این، برنامه‌هایی برای تنظیم و راه‌اندازی سیستم‌های تردد کامیون‌ها و ایجاد منطقه‌های حفاظتی در اطراف پایانه‌ها ارائه شده است. از طرف دیگر، اقدامات بهبود و گسترش پایانه‌های مرزی اصلی مانند میلک، دوغارون، باشماق، آستارا و نوردوز آغاز و پیاده‌سازی شده است.

به اظهارات وی، ترددهای بی‌نظم کامیون‌ها در مرزها سالانه حدود ۷۰ میلیون یورو هزینه برای کشور دارند، که معادل حدود ۲٫۵ تریلیون تومان است. این هزینه می‌توانست با ساخت و تجهیز هشت پایانه مرزی اصلاح شود، زیرا این ترددها باعث افزایش قیمت کالاهای صادراتی، سرمایه‌گذاری ناجا و توقف ناوگان به مدت حدود ۲٫۵ ماه می‌شود.

افزایش سهمیه سوخت ناوگان دیزلی

در آذر ماه سال ۱۴۰۱، شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران اعلام کرد که سهمیه سوخت پایه برای ناوگان دیزلی افزایش خواهد یافت. این اطلاعیه نشان می‌دهد که شرکت اقدام به تغییراتی در توزیع سوخت برای وسایل نقلیه خود خواهد‌کرد.

سهمیه سوخت پایه برای ناوگان دیزلی بر اساس طبقه‌بندی ناوگان بر اساس تناژ حمل افزایش یافته است به مقدار قابل‌توجهی.

این شرکت بیان کرده که در تأمین سوخت کشور هیچ کمبودی وجود ندار و توزیع نفت و گاز نیز به صورت منظم انجام می‌شود. با ذخیره‌سازی مناسب، سوخت به مناطق دورافتاده و روستاها توزیع می‌شود بدون هیچ مشکلی. توازن میان تولید و مصرف نفت و گاز در کشور نیز حفظ شده و رانندگان و دیگر مصرف‌کنندگان سوخت، بر اساس استفاده معمول و تأمین شده توسط سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای، از مقدار استاندارد سوخت بهره‌مند هستند.

سهمیه سوخت خودرو سنگین براساس پیمایش

در تیر ماه سال 1401، علی اکبر نژاد علی، مدیر عامل شرکت پخش فرآورده‌های نفتی ایران، اظهار کرد که این شرکت هیچ نقشی در تخصیص سهمیه‌های سوخت نفت‌گاز ندارد و عملکرد ناوگان خودروهای سنگین، تعیین‌کننده سهمیه‌بندی سوخت می‌باشد.

بر اساس توضیحات کاربر، توزیع سهمیه ناوگان حمل و نقل مسافری و باری از طریق بارنامه‌ها و باربرگ‌های حمل در سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای و سازمان شهرداری و دهیاری‌ها انجام می‌شود. این اطلاعات به صورت جمع‌وجور در اختیار شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی قرار می‌گیرد و بر اساس آن، میزان سوخت به هر شانه ناوگان تعیین می‌شود. سهمیه هر وسیله نقلیه در کارت‌های خود ذخیره می‌شود و رانندگان می‌توانند با مراجعه به جایگاه‌های سوخت از سهمیه خود استفاده کنند.

به شیوه توضیح دادن خود وی در مورد استان‌های مرزی که محدودیت‌های خاصی دارند اشاره کرد و اظهار کرد که کمیته‌هایی تشکیل شده‌اند که هر 8 ساعت یکبار تصمیماتی را برای تقسیم واکسن‌ها اتخاذ می‌کنند. این نکته نیز از اهمیت است.

سهمیه سوخت خودروهای سنگین

بر اساس گفته‌های آقای نژاد علی، در برخی مناطق صف‌های طولانی از کامیون‌ها برای گرفتن سوخت وجود دارد؛ زیرا سیستم توزیع سوخت در این مناطق بر اساس نرخ دوم با استفاده از کارت‌های اضطراری انجام می‌شود. این اقدام برای این است که رانندگانی که کارت خود را گم کرده یا همراه ندارند، قادر باشند مقدار محدودی سوخت دریافت کنند و مسیر خود را ادامه دهند.

وی عقیده دارد که نرخ توزیع نفت و گاز در داخل کشور نسبت به خارج از کشور بسیار بیشتر است و بنابراین برخی افراد از نرخ خارجی استفاده می‌کنند. او معتقد است که نظارت‌های استانی و منطقه‌ای باید تقویت شود تا این صف‌ها دیگر شکل نگیرند.

آقای نژاد علی اعلام کرد که حدود 100 تا 105 میلیون لیتر سوخت گازوییل تولید می‌شود که مصرف آن معادل است، به جز زمان‌هایی که برداشت بیشتری رخ می‌دهد. وی اظهار کرد که تمام پایگاه‌ها بر اساس میزان تخصیص شده توسط اداره تامین و توزیع شرکت پخش فرآورده‌های نفتی ایران، سوخت دریافت می‌کنند. همچنین، در صورت عدم تامین به‌موقع سوخت می‌توانند با شماره تماس 09627 تماس بگیرند.

سقف برداشت روزانه برای ناوگان دیزلی

تیر ۱۳۹۹: طبق اعلام سازمان راهداری، از ابتدای تیر ماه ۹۹، سقف برداشت روزانه سوخت برای خودروهای "نفت گازسوز" در حمل و نقل جاده‌ای، بر اساس نوع کاربری و با توجه به جدول زیر، افزایش یافته است:

نوع کاربری قبل از تیر99 بعد از تیر 99
3.5 تا 6 تن 90 لیتر 110 لیتر
6 تا 10 تن 120 لیتر 180 لیتر
10 تا 20 تن 200 لیتر 240 لیتر
20 تا 30 تن 250 لیتر 300 لیتر
30 تا 40 تن 350 لیتر 420 لیتر
40 تا 50 تن 350 لیتر 420 لیتر
بالای 50 تن 350 لیتر 420 لیتر
بالای 40 نفر 400 لیتر 480 لیتر

اطلاعات جدول فوق بر اساس آخرین اطلاعیه‌های شرکت ملی پخش است.


اخبار خودروهای سنگین در ایران

شما می‌توانید آخرین و جدیدترین ، شامل اخبار کامیون‌های جدید بازار ایران، اخبار اتوبوس‌های برقی ایرانی و خارجی، اخبار انواع ون‌های تجاری و همچنین شرایط فروش خودروهای سنگین در بازار کشورمان را خودرو شاپ بخوانید:

اخبار سهمیه سوخت خودرو

در این مقاله خواهید خواند در مورد بروز تغییرات جدید در سهمیه سوخت تاکسی بنزینی و تاکسی دوگانه سوز، سهمیه سوخت وانت‌بارها و همچنین سهمیه بنزین برای تاکسی‌های آنلاین گزارش شده است. منتقدین زبان بستنهای میتوانند در مقالات زیر جزئیات بیشتری را بررسی کنند:

سوال یا نظری دارید؟

name
email
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
جستجو
منوی اصلی
پشتیبانی

شما میتوانید از طریق چت آنلاین و یا تماس تلفنی بصورت رایگان از کارشناسان ما مشاوره بگیرید

تمامی درخواست های مشاوره در مجموعه خودروشاپ ازطریق تکمیل و ارسال فرم مربوط به درخواست شما می باشد.

پس از آن کارشناس مربوطه با شما تماس می گیرد.

دستیار هوشمند - آنلاین

سلام
من دستیار هوشمنده خودرو شاپ هستم

میتوانم به تمام سوالات شما در مورد انواع خودرو ها پاسخ بدهم
و یا در مورد بخش های مختلف وب سایت شما را راهنمایی کنم

 logo اپلیکیشن خودرو شاپ