
احتمالاً در چند روز گذشته، شایعات درباره رونمایی از خودروی سیمرغ را شنیده یا خواندهاید. این خودرو به عنوان یک "سوپراسپرت ساخت افغانستان" معرفی شده است، اما پشت این عنوان و صفتها، چه چیزی درباره این خودرو بدانیم؟
تازهترین مدل سیمرغ، که معروف به سوپراسپرت سیمرغ مادا 9 نیز است، نه تنها یک طرح کامپیوتری نیست بلکه میتواند به صورت مستقل در جاده حرکت کند. این خودرو با توجه به طراحی منحصربهفرد و خلاقانهاش، چیزی فراتر از تصورات یک طراح گرافیک است. اگرچه تنها در یکی از فیلمها مشاهده شده است که به سرعت کم و با دورموتور پایین حرکت میکند، اما نمیتوان به صورت قطعی درباره تکمیل بخش فنی و عملکرد آن قضاوت کرد.

اخباری درباره استفاده از قطعات کامپوزیت سبک وزن و شاسی فریم لولهای در سوپرکار سیمرغ منتشر شده است. یک فیلم کوتاه که در تاریخ ۳۱ دسامبر در حساب کاربری انتاپ در یوتیوب به اشتراک گذاشته شده است، گیربکس دستی و موتور 4 سیلندری ۱.۸ لیتری تویوتا کرولا را نمایش میدهد که به طور کامل استاندارد بوده و قادر به تولید ۱۳۰ اسببخار است.
طبق گزارشهای منتشر شده، طول زمانی که برای طراحی خودروی سوپراسپرت سیمرغ از انتاپ (ENTOP) به طور مستقیم در نظر گرفته شده است، پنج سال است. بنا بر اظهارات بنیانگذار این استارتاپ، محمدرضا احمدی، از آنجایی که طراحی، تولید و مونتاژ پیشرانه خاصی برای این خودرو صورت گرفته است که بیش از 20 میلیون دلار هزینه کرده است، تاکنون هیچ پیشرفت قابل توجهی در این زمینه رخ نداده است.

باوجود تمامی تلاشها و طراحیهای متنوع برای ساخت خودروهای سوپر اسپرت، تنها تعداد کمی از این پروژهها توانستهاند به اهداف خود برسند. برخی از شرکتها پروژه خودروسازی به امید جلب سرمایه صرف کرده و به ساخت یک یا دو نمونه از خودرو پیشرویدهاند. اما براساس نظر کارشناسان، احتمالا پروژه سیمرغ نیز قادر به ورود به خط تولید خودروها نباشد، به ویژه از اینرو که وضعیت سیاسی و اقتصادی افغانستان بسیار حساس است.
جدیدترین را در خودرو شاپ بخوانید.