
ارائه تسهیلات برای نوسازی تاکسی
در تاریخ بهمن ماه سال ۱۴۰۲، شادی مالکی، مدیرعامل سازمان تاکسیرانی تهران، در مورد ارائه تسهیلات به تاکسیرانان پایتخت برای نوسازی تاکسیهای فرسوده، توضیحاتی ارائه کرد. او بیان کرد که از جمله چالشهای مهم مدیریت شهری، کاهش آلودگی هوای تهران میباشد و خودروهای قدیمی نقش مهمی در این زمینه دارند، از جمله تاکسیها و اتوبوسهای قدیمی. او تاکید کرد که با نوسازی این خودروها می توان تاثیر مثبتی در افزایش کیفیت هوای تهران داشت.
شهرداری تهران اقداماتی را برای حمایت از صاحبان تاکسیهای فرسوده انجام داده است. این اقدامات شامل ارائه تسهیلات با شرایط ویژه به صاحبان خودروهای ون، پژو و سمند فرسوده با کارمزد 8 درصد و پرداخت اقساط به مدت 60 ماه میباشد. این بسته تسهیلاتی به مالکان تاکسیهای فرسوده ارائه میشود تا بتوانند خودروی سورن پلاس دوگانهسوز جایگزین خودروهای قدیمیتر خود کنند.
خانم مالکی اعلام کرد که ببودجه 200 میلیون تومان برای نوسازی تاکسیون و 150 میلیون تومان برای خودروی سواری تسهیلات در نظر گرفته شده است. در این دوره مدیریت شهری، برقیسازی تاکسیها برای 25 هزار تاکسی و 10 هزار ون برقی ورودی به ناوگان حمل و نقل عمومی قرار دارد. این اقدامات قطعاً به کاهش آلودگی هوا کمک زیادی میکند.
انعقاد قرارداد 10 هزار دستگاه ون
در دسامبر 2023، علیرضا زاکانی، شهردار تهران، اعلام کرد که خرید وسایل حمل و نقل برقی در این دوره بینظیر و بیسابقه است. قیمت خودروهای برقی نسبت به خودروهای دیزلی بسیار گرانتر است. تأمین مالی این قراردادها از طریق تضامین شهرداری، پیگیریهای دولتی و همکاری با کمپانیهای چینی انجام شده است.
وی اشاره کرد که تاریخ برگشت ونهای تهران به 17 سال پیش است. در حال حاضر، قرارداد برای تهیه 10 هزار ون در حال ابطال است، از این تعداد 5000 تاکسی به مالکیت شهرداری و 49 هزار تاکسی هم توسط وزارت صمت و شرکتهای خصوصی دیگر تأمین خواهد شد.
شهردار تهران اعلام کرد که قصد خرید 100 هزار دستگاه موتورسیکلت برقی را دارد. این تحول بزرگ در جهت بهبود کیفیت هوای پاک شهر در حال رخ دادن است. هرچند مسئولیت اصلی در این زمینه با شهرداری نیست و بلکه به عهده دیگر نهادهاست، اما شهرداری تهران تمام تلاش خود را میکند تا این اهداف محیا شوند و همکاری لازم با سایر نهادها را انجام دهد.
نوسازی 4هزار تاکسی در یک سال گذشته
در دسامبر 2023، شادی مالکی، سرپرست سازمان تاکسیرانی شهر تهران، در پویش امید و افتخار شهرداری تهران و رونمایی از تاکسیهای برقی، بیان کرد که مشکل اصلی مردم پایتخت با آلودگی هوا مرتبط است. برای کاهش آلودگی، فعالیتهای نوسازی در حمل و نقل عمومی باید توسعه یابد. در چند سال گذشته، تهران کمتر به بهبود حمل و نقل عمومی پرداخته بود، اما در دو سال اخیر تلاشهای مثبتی انجام شده است. از سال گذشته تاکنون، تعداد چهار هزار دستگاه تاکسی فرسوده در پایتخت نوسازی شده است.
به گفتهی مدیریت شهری، 18 درصد از حمل و نقل در تهران به تاکسیها واگذار شده است، که نیاز به تجدید طراحی و بهروزرسانی دارند. یک تفاهمنامه برای ورود 25 هزار تاکسی و 10 هزار ون برقی به امضا رسیده است، و تعدادی از تاکسیهای برقی در فاز اول به کار خواهند افتاد. مدیریت شهری تأکید دارد که از فناوریهای نوین استفاده شود، و برای نوسازی و برقیسازی تاکسیها، تسهیلات ویژهای در نظر گرفته شده است. این تسهیلات 60 ماهه با سود هشت درصدی فراهم شده و مدیریت شهری قول داده است که ناوگان تاکسیها را تا سه سال آینده نوسازی کند.
در مراسمی که برگزار شد، میثم مظفر، رییس کمیته بودجه شورای اسلامی شهر تهران، اعلام کرد که 50 هزار تاکسی فرسوده به مدت مدت مدیریت شهری پیشین تحویل گرفته شده است. او به شهردار تهران تشکر کرد و انتظار تحولات بزرگی در زمینه ناوگان تاکسی و حمل و نقل داخل شهر را ابراز کرد. او گفت: "سازمان تاکسیرانی دارای ظرفیتهای بزرگی است که اگر به خوبی بهرهبرداری شود، میتواند تحولات قابل توجهی به همراه داشته باشد. در برنامه چهارم تحولی که برای شهر تهران مدنظر است، هدف گذاری کردهایم که حداقل پنج هزار دستگاه تاکسی را سالانه نوسازی کنیم تا از فرسودگی و نقصانات موجود پیشگیری شود که در دوره پیشین مدیریت شهری انجام نشدند."
ارزش گواهی اسقاط تاکسی 210 میلیون تومان است
به عنوان گفته گل علیزاده، رئیس مرکز هوا و اقلیم سازمان حفاظت از محیط زیست، از آذر ماه سال 1402، حداقل سن قابل قبول برای تاکسی ها به 10 سال افزایش یافت. قبلاً، یک تاکسی دو گواهی اسقاط داشت که میزان آن بیشتر از 70 میلیون تومان بود اما با تغییرات اخیر، این مبلغ به حدود 210 میلیون تومان رسیده است. این شرایط جدید امکان نوسازی و بهبود تاکسی های قدیمی را برای صاحبان فراهم می کند.
به گفتهی او، قیمت امتیاز پلیسیها به مبلغ 1220 تومان رسیده است. علاوه بر این، مالکان خودروهای معیوب نیز مبلغ 70 میلیون تومان به عنوان هزینهی گواهی اسقاط پرداخت کرده و ارزش لاشه خودرو را 20 میلیون تومان تعیین کردهاند. این تدابیر با تمرکز بر روی خودروهای پرمصرف و اثرات آنها بر آلودگی هوا انجام شده است و بر اساس برنامهریزی انجام شده، هدف مشخص شده این است که هر ساله 500 هزار دستگاه خودرو فرسوخته از چرخه خارج شود.
نوسازی تنها 2500 تاکسی در سال جاری
در ماه آبان سال 1402، از مجموع 313 هزار دستگاه خودرو تاکسی، 203 هزار دستگاه بیش از 10 سال استفاده شدهاند. از سال 1396 به بعد، سیاست تسهیلات و اعتبارات یارانهای برای نوسازی ناوگان تاکسیرانی لغو شده و جای آن خرید نقدی قرار گرفته است. این تغییرات منجر به افزایش آلودگی هوای تهران شده است.
مرتضی ضامنی، مدیر عامل اتحادیه حمل و نقل مسافر شهری کشور، درباره فرایند نوسازی تاکسیهای قدیمی در ایران توضیح داد. وی اشاره کرد که شرایط اقتصادی فعلی باعث شده تا بیشتر تاکسیرانان و صاحبان تاکسی نتوانند هزینه خودروهای خود را کامل پرداخت کنند. افزایش بیرویه قیمت خودروها در چند سال گذشته عامل اصلی این مشکل شده است. به علاوه، عدم تخصیص منابع مالی مناسب باعث شده تا این افراد ناچار شوند به راههای مختلفی برای تامین بخشی از هزینههای خرید خودروها اقدام کنند. این اقدامات شامل استفاده از منابع داخلی شهرداریها، پست بانک، کمیته امداد، سازمان بسیج، و غیره بوده است تا بتوانند بخشی از این ناوگان گسترده از خودروهای قدیمی را تجدید نظر کنند.
شرکتهای خودروساز، بهویژه شرکت ایران خودرو، اعلام کردهاند که تولید آنها حدود 900 هزار خودرو در سال است و اگر 5 درصد از این تولید را به حوزه تاکسیرانی اختصاص دهند، میتوانند سالانه 20 تا 40 هزار خودرو فرسوده را نوسازی کنند. این نشان میدهد که دلیل کاهش در تولید منطقی نیست و مشکل اصلی در سیاستگذاری خودروسازان است. برای حل این مشکل، شرکتها باید راهبرد مشخصی برای تداوم طرح نوسازی را تعیین کنند. تا کنون، طبق قراردادی در سال 1402، تصمیم بر آن شد که 10 هزار تاکسی فرسوده را نوسازی کنند، اما به دلیل ابعاد موجود، شرکتها ناتوان شدند و تنها 2500 دستگاه خودرو تاکسی در طرح نوسازی جایگزین شده است.
طرح تعویض ون فرسوده با تاکسی نو
در مهر ماه سال 1402، امین رهبر، مدیر برنامهریزی ناوگان در سازمان تاکسیرانی شهر تهران، اعلام کرد که یک وام به ارزش 2 میلیارد ریال با کارمزد هشت درصدی برای بازسازی تاکسیونهای قدیمی شهر فراهم شده است. این وام همچنین برای خرید تاکسیهای جدید نیز در نظر گرفته شده است.
برای جایگزینی ونهای قدیمی، مالکان میتوانند از خودروی "سمند سورن پلاس دوگانه سوز" استفاده کنند. این خودرو با تسهیلات 2 میلیارد ریالی، با کارمزد هشت درصد و اقساط 60 ماهه و سه ماه تنفس، در دسترس قرار دارد. به دلیل قیمت بالای ونها و دشواری در پرداخت آنها توسط تاکسیرانان، برنامهای برای کمک به نوسازی ونهای فرسوده در حال بررسی است. تاکسیرانان میتوانند با درخواست وام و تحویل ون قدیمیشان، با حق اولویت دریافت خودروی جدید با کمترین هزینه نقدی خودروی خود را نوسازی کنند.
از ساعت 8 صبح تا 11 صبح، تاکسیرانان میتوانند به اداره نوسازی این سازمان مراجعه کرده و اطلاعات بیشتری دریافت یا ثبتنام نمایند.
مشخص نبودن نحوه واگذاری مالکیت 630 ون تهران
در مهر ماه سال 1402، امین رهبر، مدیر نوسازی سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهر تهران، درباره وضعیت 630 تاکسی ون که از طرف وزارت کشور تأمین مالی شده بود، توضیحاتی ارائه کرد. او اعلام کرد که سال گذشته، وزارت کشور 630 دستگاه ون را به شهرداری تهران اختصاص داد که شهرداری 30 درصد از هزینهها و وزارت کشور نیز 70 درصد را پرداخت کرد. ابتدای سال جاری، 195 دستگاه ون تخصیص داده شد که 184 دستگاه آنها پلاک شده و آماده تحویل بهره برداری شدند. علاوه بر این، برنامه تحویل 46 دستگاه ون دیگر، که هنوز پلاک نشدهاند، قبل از اربعین به شهرداری تهران اعلام شده است اما زمان تحویل دقیق آنها مشخص نشده است.
تا کنون، 220 دستگاه از مجموع 630 دستگاه ون به شهرداری تهران واگذار شده است. اما هنوز دستورالعمل یا آئیننامهای برای انتقال مالکیت خودروها توسط وزارت کشور ابلاغ نشده و تمام این ونها به نام شهرداری تهران ثبت شدهاند. یکی از مسائل نامعلوم، مالکیت مابقی ونها است. شهرداری تهران 30 درصد سهم خود را به دلیل ورود 630 دستگاه ون به حساب واریز کرده است، اما وضعیت دیگر ونها هنوز واضح نیست. از جمله این مسائل، 46 دستگاه ون بدون پلاک و 40 دستگاه دیگر که به دلیل عیوب از ایران خودرو تحویل نشدهاند، اشاره شده است. همچنین، حدود 140 دستگاه ون جدید در اختیار شهرداری تهران است که قرار است برای طرح "شاتل سرویس" استفاده شوند.
وی تأکید کرد که مهمترین نکته این است که این وانها قابلیت واگذاری مالکیت به افراد حقیقی را ندارند. هنوز شرایط و دستورالعمل معینی برای انتقال مالکیت این وانها اعلام نشده است و به همین دلیل این وانها به نام شهرداری تهران ثبت شدهاند.
آقای رهبر معرفی کرده که برای ونهای فرسوده طرحی وجود دارد که به رانندگان این ونها امکان نوسازی خودروهایشان را میدهد. قیمت خودروهای ون به حدود یک میلیارد و 500 تا 600 میلیون تومان رسیده است که تاکسیران از توانایی خرید این خودروها بیخبر هستند. بنابراین، بر اساس این طرح، رانندگان میتوانند ونهای فرسوده خود را با دریافت وام 200 میلیون تومانی با شرایط تسهیلات هشت درصد به مدت 60 ماه (که سه ماه از آن بدون پرداخت قسط است) نوسازی کرده و خودروی سورن را تحت پوشش این وام تهیه کنند.
پرداخت وام به مالکان تاکسیهای فرسوده
در مهرماه سال 1402، مهدی وحدت کار، مدیرعامل سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهر تهران، اعلام کرد که تسهیلات جدیدی برای نوسازی تاکسیهای فرسوده در نظر گرفته شده است. این تسهیلات شامل پرداخت 150 میلیون تومان با کارمزد 8 درصد و بازپرداخت طی 60 ماه، با 3 ماه مهلت تنفس است. این برنامه برای نوسازی ناوگان تاکسیهای فرسوده از ابتدای ماه شهریور سال جاری آغاز خواهد شد.
در این طرح، شهرداری تهران از منابع داخلی خود تسهیلاتی برای نوسازی تاکسیهای فرسوده با مشارکت صندوق کارآفرینی امید فراهم کرده است. تاکسیرانان برای دریافت این تسهیلات باید با مراجعه به اداره نوسازی سازمان تاکسیرانی، ثبت نام کنند و زمان ثبت نام خود را برای تکمیل پرونده بانکی و بهرهمندی از تسهیلات، با صندوق کارآفرینی امید هماهنگ کنند. اگر خودروساز به تعهداتش عمل کند و پیش فاکتور را در زمان مشخص صادر کند، طرح نوسازی ناوگان به زمان بندی پیش بینی شده انجام خواهد شد.
گفته شده است که خودروی سمند سورن پلاس با قیمت تقریبی 362 میلیون تومان به فروش میرسد و ارسال آن سه ماه پس از پرداخت کامل انجام میشود. همچنین طبق طرح کلید به کلید، خودروی فرسوده در روز تحویل خودرو جدید معادل مبلغ اسقاط پرداخت میشود.
1500 میلیارد تومان تسهیلات نوسازی تاکسی
در ماه مرداد سال 1402، آقای تشکری هاشمی، عضو شورای شهر تهران، خاطرنشان کرد که مشکلات مربوط به صندوق کارآفرینی امید برای تأمین وامهای مورد نیاز برای نوسازی تاکسیها، نیازمند توجه شهرداری است. وی اظهار کرد که تعداد خودروهایی که در سال گذشته نوسازی شدند تنها 2700 و در سال جاری کمتر از 600 واحد بوده است.
با عقیده اینکه توافقی با شرکت کنترل ترافیک برای استفاده از درآمد طرح ترافیک به مبلغ 500 میلیارد تومان جهت نوسازی تاکسیرانی و اختصاص 1000 میلیارد تومان از صندوق کارآفرینی امید به عنوان تسهیلات پیشبینی شده است، وحدت کار، مدیرعامل سازمان تاکسیرانی تهران اظهار داشت که مجموع این تسهیلات به صورت وام 150 میلیون تومانی جهت نوسازی تاکسیها در 60 ماه و با نرخ سود 8 درصد ارائه خواهد شد. چک اولیه به مبلغ 100 میلیارد تومان نیز امضا شده است و با معرفی سمند سورن به عنوان تاکسی، آغاز به نوسازی تاکسیهای فرسوده خواهد شد.
وام 150 میلیونی برای نوسازی تاکسی فرسوده
تیر ماه 1402: امین رهبر، مدیر نوسازی ناوگان سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهر تهران، جزئیات تسهیلات جدید برای نوسازی تاکسیهای فرسوده را توضیح داد. طرح نوسازی ناوگان تاکسیهای قدیمی از تاریخ 28 خرداد توسط سازمان شهرداریها و دهیاریهای کشور ابلاغ شده است. طرح جدید ارائه شده است که شامل خودروی "سمند سورن پلاس" با قیمت 362 میلیون تومان میشود. در این طرح، شهرداری تهران با استفاده از منابع داخلی و با کمک صندوق کارآفرینی امید، تسهیلات برای نوسازی تاکسیهای قدیمی فراهم کرده است. اعطای وام 150 میلیون تومانی با نرخ 8 درصد به مدت 60 ماه، به همراه سه ماه تأخیر در پرداخت اقساط، برای نوسازی تاکسیها پیشبینی شده است.
وی اکنون بتأکید اعلام کرد که پس از اخذ موافقتنامه با صندوق کارآفرینی امید، پس از تکمیل مراحل اداری و تأمین منابع مالی مورد نیاز، اطلاع رسانی لازم برای راهنمایی متقاضیان در مورد فرآیند ثبت نام و بهرهمندی از تسهیلات مذکور انجام خواهد شد.
با توجه به گفتههای آقای رهبر، طرح نوسازی ناوگان به صورت کلید به کلید انجام شده است. به گفتهی ایشان، اگر متقاضیان ثبت نام و واریز وجه را انجام دهند، پس از سه ماه بر اساس قرارداد با خودروساز، خودروهای جایگزین خود را دریافت خواهند کرد. بر اساس برنامهی طرح، قرار است قبل از تحویل خودروهای جدید، فراخوانی باز کنند تا قیمتهای جدید اعلام شود. این امکانات برای تاکسیهای مدل سال ۹۱ به بعد و همچنین تاکسیهایی که قادر به دریافت معاینه فنی نیستند، در نظر گرفته شده است. تا کنون ۹۸۸ پرونده نوسازی تشکیل شده و ۵۲۳ خودرو تحویل داده شده است. بقیه خودروها نیز طبق برنامه مقرر تا اواسط تیرماه تحویل داده خواهند شد. ارایه تسهیلات نوسازی به رانندگان نیز به زودی انجام خواهد شد.
اختصاص وام نوسازی تاکسی به رانندگان در آینده نزدیک
در خرداد ماه سال 1402، علیرضا تویسرکانی، مدیر بازرسی سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهر تهران، اظهار کرد که روزانه حداقل 2 میلیون سفر از طریق تاکسی در تهران انجام میشود و در این سفرها به طبیعتاً مشکلاتی وجود دارد. به دلیل ارتباط مستقیمی که رانندههای تاکسی با مسافران دارند، مسائل مربوط به تاکسیرانی نسبت به سایر وسایل حمل و نقل عمومی بیشتر است.
تاکسیرانی اعلام کرد که در بازه زمانی از آبان سال گذشته تا پایان اردیبهشت سال جاری، حدود 500 پرونده شکایتی مربوط به مسافران و رانندگان تاکسی در دستور کار قرار گرفته و به صورت مصالحه حل شدهاند، که این اقدام جلوگیری از ارجاع موارد به دادسرا را فراهم کرده است. اعلام شده است که برای بیش از نیمی از 78 هزار تاکسی فعال در شهر تهران، که بیش از 10 سال سن دارند، نیاز به نوسازی و تجدید نظر در وضعیتشان وجود دارد. بسیاری از تاکسیرانان به دلیل فقر سرمایه، قادر به انجام این نوسازیها نیستند. با اقدامات و پیگیریهای انجام شده توسط مدیرعامل تاکسیرانی و همکاری معاونت فنی و بهرهبرداری، بههمراه اعتبار وامدهی از سوی صندوق کارآفرینی امید، راهبردی برای نوسازی ناوگان تاکسیرانی طراحی شده و بهزودی امکان دریافت وام از صندوق کارآفرینی برای رانندگان دارای خودروی فرسوده فراهم خواهد شد.
آقای تویسرکانی اعلام کرد که از ابتدای فروردین تاکنون، بیش از 950 دستگاه تاکسی برای اضافه شدن به ناوگان تاکسیرانی آمادهسازی شدهاند. از این تعداد، 523 دستگاه تا تاریخ 20 خرداد تحویل داده شده و بقیه از آنها به تدریج تا تاریخ 15 تیرماه تحویل داده خواهند شد. اهداف ما شامل بهروزرسانی ناوگان با استفاده از خودروهای وارد شده به شکلی مدرن نیز میشود.
10 هزار دستگاه تاکسی نوسازی میشوند
خرداد 1402: مهران سالاری، رییس ستاد نوسازی ناوگان و اسقاط خودروهای قدیمی، اعلام کرد که طرح کلید به کلید جایگزینی تاکسیهای فرسوده راه اندازی شده است. طبق این طرح، ۱۰ هزار دستگاه تاکسی قدیمی با تسهیلات ۱۰۰، ۱۲۰، ۱۵۰ و ۲۰۰ میلیون تومانی جایگزین خواهند شد.
تا پایان ماه اسفند سال گذشته، ۴ هزار و ۵۰۰ نفر برای درخواست وجه تاکسی اقدام نمودند. از این تعداد، تاکنون ۲ هزار نفر تاکسی جایگزین دریافت کردهاند.
براساس توضیحات کاربر، در این طرح جایگزینی، تلاش شده است تا مالکان تاکسیها بتوانند با سرعت بالا خودرو جدید خود را دریافت کنند. متقاضیان پس از پذیرش خودرو فرسوده خود در مراکز اسقاط به شرکت ایران خودرو معرفی میشوند و خودرو جدید خود را دریافت میکنند. در این مرحله، خودرو جایگزین برای سورن پلاس خواهد بود. طرح جایگزینی برای تاکسیهای فرسوده سال ۱۴۰۲ در مرحله نخست اجرا خواهد شد. مالکان تاکسیهای فرسوده که در زمان مقرر در طرح جایگزینی ثبت نام کرده و هزینه مربوطه را پرداخت کردهاند، باید به سرعت به مراکز اسقاط سراسر کشور مراجعه کرده و در فرآیند تحویل خودرو شرکت نمایند.
بنا به برنامهریزیهای انجام شده تا پایان ماه تیر، ۲۵۰۰ دستگاه تاکسی جدید قرار است تا تاکسیهای قدیمی را جایگزین کنند. شرایط و روش ثبتنام برای متقاضیان باقیمانده این طرح به زودی اعلام خواهد شد.
جایگزینی 2500 تاکسی فرسوده تا پایان تیرماه
تاخیر زمانی متقاضیان به کمک طرح کلید به کلید جایگزینی تاکسیهای قدیمی با جدید در کشور کاهش یافته است. براساس اعلام مهران سالاری، رییس ستاد نوسازی ناوگان و اسقاط خودروهای فرسوده، تاکنون 2 هزار تاکسی جایگزین جهت بهبود فرآیند حمل و نقل عمومی دریافت کردهاند از مجموع 4 هزار و 500 متقاضی که تا تاریخ 28 اسفند سال گذشته وجه لازم را واریز کرده بودند. طرح مورد بحث، ارائه تسهیلات به ارزش 100، 120، 150 و 200 میلیون تومان برای جایگزینی 10 هزار دستگاه تاکسی فرسوده را فراهم میآورد.
در این طرح، تلاش شده است تا مالکان تاکسیها به سرعت خودرو جایگزین را دریافت کنند. متقاضیان پس از پذیرش خودرو فرسوده خود در مراکز اسقاط به شرکت ایران خودرو مراجعه کرده و تاکسی جدید خود را دریافت میکنند. در این مرحله، خودرو جایگزین سورن پلاس خواهد بود. در ابتدا، تاکسیهای سال 1402 جایگزین خودروهای فرسوده میشوند. مالکانی که در طرح جایگزینی ثبتنام کرده و وجه خود را پرداخت کردهاند، باید به مراکز اسقاط در سراسر کشور مراجعه کنند تا به هماهنگی با تاکسیرانی، خودرو جدید خود را دریافت کنند.
بر اساس برنامهریزیهای انجام شده، آقای سالاری اعلام کرد که تا پایان تیرماه بیش از 2 هزار و 500 دستگاه تاکسی جدید به جای تاکسیهای فرسوده جایگزین خواهند شد. زودتر شرایط و روش تکمیل ثبت نام برای سایر متقاضیان این طرح اعلام خواهد شد.
آغاز طرح کلید به کلید تاکسی 1402
در تاریخ 9 اردیبهشت سال 1402، آقای امید قالیباف، سخنگوی وزارت صنعت، در توییتر اعلام کرد که سامانه آماده تعویض کلید به کلید ۱۰ هزار خودرو فرسوده تاکسی است.
به گفته آقای قالیباف، از ابتدای سال جاری تاکنون، بیش از 29 هزار سهمیه خودرو فرسوده که در قرعه کشیهای گذشته به آنها اختصاص داده شده بود، از مرحله اسقاط تا تحویل خودرو جدید، مدیریت شده است. همچنین، سخنگوی وزارت صنعت نیز بیان کرده است که سال جاری فرآیند جایگزینی خودروهای فرسوده به خودروهای جدید به سرعت ادامه خواهد داشت.
با اعلام اینکه سازمان تاکسیرانی قراردادی برای تعویض 10 هزار تاکسی فرسوده با یکی از خودروسازان منعقد کرده است، تا کنون 2 هزار و 200 تاکسی از این تعداد تحویل گرفته شده است. از جمعیت کل 10 هزار تاکسی، 7 هزار و 500 تاکسی ثبتنام کردهاند و برای تکمیل فرآیند اقدامهای لازم را انجام دهند. با این حال، تنها حدود 300 نفر از این تعداد هنوز هیچ اقدامی انجام ندادهاند.
تحویل اولین تاکسیهای سورن
سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهر تهران اعلام کرد که پس از اعلام طرح نوسازی تاکسیهای فرسوده، امکان ثبتنام و انتخاب خودروی سمند سورن پایه گازسوز با سطح آلایندگی یورو 5 در سامانه نوسازی ناوگان، تاکسیهای جدید جایگزین شدهاند. تا کنون، 150 خودرو به متقاضیان تحویل داده شده است.
تا پایان سال گذشته، ۱۲۸۱ نفر ثبتنام کردهاند. از این تعداد، ۱۱۰۸ متقاضی پیشفاکتور را دریافت کردهاند و ۹۴۸ نفر وجه خود را پرداخت کردهاند. از هشتم فروردینماه سال جدید، تحویل خودروهای جایگزین آغاز شده است و تا کنون ۱۵۰ نفر خودروی سمند سورن را دریافت کردهاند. این فرآیند به تدریج و بر اساس برنامه زمانبندی ادامه خواهد داشت.
پیگیری اشیای گمشده در تاکسی
در خرداد ماه سال 1400، خانم قلیزاده، مدیر روابط عمومی سازمان مدیریت و نظارت تاکسیرانی، اعلام کرده است که مسافرانی که اشیایی را در تاکسیها فراموش کردهاند، میتوانند از طریق اینترنت یا تماس تلفنی هماهنگی کنند تا اشیای خود را بازیابی کنند. برای اطلاعات بیشتر و پیگیری اشیای گمشده، شهروندان میتوانند به وبسایت تاکسیرانی مراجعه کنند یا با شماره تلفن 48048 تماس بگیرند.
بر اساس اعلام سازمان نظارت بر تاکسیرانی، اشیای گمشده شهروندان، که اغلب مدارک شناسایی آنها را شامل میشود، حدود 40 روز نگهداری میشوند. در صورتی که مالکان آنها مراجعه ننمایند، این اشیا به شرکت پست تحویل داده خواهند شد تا به آخرین آدرس پستی مالکان، ارسال شوند.
شرایط تبلیغات روی خودرو تاکسی
در ماه آذر سال 99، آقای روشنی، سرپرست سازمان تاکسیرانی تهران، اعلام کرد که معاونت تبلیغات روی تاکسیهای پایتخت تهران، با تصویب شورای عالی ترافیک، در حالت هماهنگی با پلیس راهور و وزارت کشور، به مرحله اجرایی نزدیک شده و به زودی اجرایی خواهد شد.
اشاره شده است که به بیش از ۸۰ هزار تاکسی فعال در تهران، با هدف افزایش درآمد رانندگان، تبلیغات روی تاکسیها صورت گرفته است و درآمد زیادی از این تبلیغات به تاکسیران منتقل میشود.
سایت سازمان تاکسیرانی
برای کسانی که تاکسی در شهرهای تهران، تبریز، اصفهان و مشهد را میگیرند، بهترین راه برای اطلاع از اخبار و خدمات مختلف تاکسیرانی، مانند درخواست مجوز، استعلام کرایه، آدرس شرکتهای تاکسی و غیره، مراجعه به این لینک است: [لینک](https://example.com)
آمار طرح نوسازی ناوگان تاکسیرانی ایران
نئونویی در وسیلهی حمل و نقل تاکسی که فرسوده شده بودند، از تاریخ ۱۲ بهمن ماه ۱۳۹۴ شروع شده است.
سال | تعداد |
---|---|
خودروهای جایگزین شده تا سال 1397 | 64,320 دستگاه |
خودروهای جایگزین شده سال 1398 | 3,834 دستگاه |
خودروهای جایگزین شده سال 1399 | 8,880 دستگاه |
خودروهای جایگزین شده سال 1400 | 9,355 دستگاه |
خودروهای جایگزین شده سال 1401 | 9,327 دستگاه |
اسقاط بدون جایگزین | 14,280 دستگاه |
خودروهای جایگزین شده | 95,716 دستگاه |
مجموع خودرو اسقاط شده | 109,996 دستگاه |
اطلاعات بالا توسط اتحادیه تاکسیهای شهری کشور اعلام شده است.
اخبار تاکسی و تاکسیرانی
اطلاعات مهم در خصوص خودروهای تاکسی شامل به روزرسانیها و نوسازیهای انجام شده بر روی تاکسیهای قدیمی، تعیین سهمیه بنزین برای تاکسیها، ثبت نام در سیستم سهمیه بنزین برای تاکسیهای سرویس اسنپ، افزایش قیمتهای اجاره تاکسی و همچنین شرایط بررسی فنی برای خودروهای تاکسی از جمله موضوعاتی است که به صورت جامع در زیر بررسی شدهاند:
شرایط فروش خودرو
برای دریافت آخرین اطلاعات فروش شرکت ایران خودرو و مشاهده طرحهای پیش فروش و فروش ویژه آن، مقاله ما را مطالعه کنید. همچنین در این مقاله، تمام بخشنامههای جدید فروش فوری، پیش فروش و فروش ویژه شرکت سایپا نیز مشاهده و بررسی کنید.
قیمت جدید انواع لاستیک
برای آشنایی با روش ثبت نام اینترنتی برای تامین لاستیکهای دولتی و شرایط خرید آنها با نرخ مصوب، قیمتهای شرکتی انواع لاستیک بارز و همچنین قیمت روز انواع تایرهای ایرانی و خارجی محبوب در بازار کشورمان، به مجموعه مقالات منتخب زیر مراجعه کنید:
اخبار طرح نوسازی خودرو فرسوده
اینجا میتوانید آخرین اخبار و وضعیت خودروهای فرسوده در ایران را بطور کامل مطالعه نمایید.