
"لیگ مسابقات خودروهای خودران ابوظبی (A2RL)" برنامهای است که به منظور ترویج نوآوری و خلاقیت در صنعت خودروسازی تدارک دیده شده است. در این رقابتها، هشت تیم از سرتاسر جهان در تاریخ ۲۷ آوریل در پیست یاسمارینا ابوظبی به رقابت میپردازند و تیم برنده میتواند جایزه نقدی ۲.۲۵ میلیون دلاری را از آن خود کند.
رویداد A2RL، برنامه ای است که برای پیشبرد ایده ها و تفکرات گروه ASPIRE، بخشی از شورای تحقیقات تکنولوژی پیشرفته، برگزار میشود. این گروه با هدف پیدا کردن راه حلهای نوآورانه برای چالشهای جامعه مدرن، از طریق مسابقات دوستانه فعالیت خود را انجام میدهد.
هدف این رویداد ابوظبی، حل مشکل ایمنی وسایل نقلیه است تا بتواند به سوال "چگونه میتوان خودروهای ایمنتری برای تصادفات طراحی کرد؟" پاسخ داد. بهترین راه حل نیز "جلوگیری از وقوع تصادفات" میباشد.

درباره ی بدون شک، این دوره مسابقات اتومبیلرانی بزرگترین چالش در زمینه ایمنی جادهای است. از یک سو، پیشرفتهای چشمگیری در فناوری خودروها وجود دارد؛ اما از سوی دیگر کاهش محسوسی در نرخ تصادفات و تلفات وجود ندارد. به عقیده ما، دلیل اصلی این مشکل فاصله بیشتر بین توانایی خودرو و توانایی راننده معمولی است. خودروها دارای امکانات ایمنی فراوانی هستند، اما هدف ما این است که جلوی وقوع حوادث را بگیریم. با استفاده از رباتهای خودران و هوش مصنوعی، میتوانیم فاصله بین راننده و خودرو را کاهش دهیم و بنابراین رانندگی را ایمنتر کنیم.
مسابقات A2RL، با حضور هشت خودرو رقابتی، طراحی شده است. این خودروها مشابه خودروهای سری مسابقات سوپر فرمولا ژاپن است که توسط شرکت دالارا ساخته شدهاند. این خودروها از پیشرانه چهارسیلندر توربوشارژ با حجم ۲ لیتر که مشابه پیشرانه هوندا است، بهره میبرند. هر یک از آنها دارای گیربکس شش سرعته میباشند و تجهیزاتی نظیر دوربینها، سنسورها، GPS و فعالکنندهها به جای راننده در آنها نصب شدهاند. علاوه بر این، یک سیستم کنترلی پیشرفته با قدرت محاسباتی بالا نیز برای کنترل تمام این تجهیزات مورد استفاده قرار میگیرد.
آقای مککارتی همچنین اظهار کرد که سیستم خودران این وسایل نقلیه، محیط را درک میکند و سیگنالهایی را به کامپیوتر میفرستد. تیمها در این مرحله برای برنامهریزی مناسب کامپیوتر برای واکنش به سیگنالها و پیامها رقابت میکنند.
بزرگترین چالش برنامهنویسان این است که تمام دادههای موجود را برای راهاندازی ماشین استفاده کنند. هنگامی که خودرو روشن میشود، هیچکس نمیتواند وارد آن شده و کنترل کند. این وسیله تماما خودران است و فقط با کنترل بیرونی میتوان آن را هدایت کرد. خودرو باید وظایفی مانند سبقت را در پیست به تنهایی انجام دهد.

این وسایل حمل و نقل بدون راننده هستند و در خارج از مسیرهای عمومی توسط تیمها رهبری و کنترل میشوند. این رویداد یک مسابقه جهانی است و تیمها از افراد با تجربه در زمینههای فنی و موتوراسپرت تشکیل شدهاند.
تیمهای حاضر در مسابقه از کشورهای آلمان، ایتالیا، سنگاپور، سوییس، چین، مجارستان، آمریکا و امارات شرکت کردهاند. جایزه برنده این مسابقه مبلغ ۲.۲۵ میلیون دلار وجه نقد است.
A2RL متعهد شده که مسابقات خود را به مدت چهار سال در پیست یاس مارینا برگزار کند. همچنین، امیدوار است که با گسترش فعالیتها، به سایر پیستهای آسیا و اروپا نیز توسعه یابد. استفاده از یک دوربین واقعیت مجازی نیز میتواند لحظات برگزاری این مسابقات را به صورت زنده وارد منزل علاقهمندان کند.
مککارتی همچنین اظهار داشت که اعتقاد دارند در آینده، خودروهایی همچنان توسط انسانها کنترل خواهند شد. وی افزود که خودروهای بیراننده و خودروهای تاکسی فقط یک سهم کوچک از صنعت حملونقل در آینده خواهند داشت.
ما تمرکز خود را بر روی رانندگی پویا متمرکز کردهایم که راننده واقعی خارج از خودرو ندارد. اصلی ترین هدف ما ایجاد امنیت برای راننده است و این نیازمند پیشرفتهای چشمگیری است. رانندهها باید عملکرد خودران را بپذیرند و آن را به دقت بررسی کنند.
جدیدترین را در خودرو شاپ بخوانید.