
خداحافظی با خودروهای ارزانتر از 20 هزار دلار
به پایان سال آینده میلادی، با احتمال زیاد، حتی یک خودروی صفر کیلومتر ارزانتر از 20 هزار دلار در بازار یافت نخواهد شد. با رفتن برندهایی مانند میتسوبیشی، کیا و نیسان از بازار آمریکا، چند خودروی ارزانتر از 20 هزار دلار از سال 2019 به اینجا متوقف شدهاند.
تا سال 2019، متوسط قیمت خودروهای صفر کیلومتر در بازار آمریکا حدود 38 هزار دلار بود. اما با شیوع ویروس کرونا در سال 2020 و مشکلات زنجیره تامین، شرکتهای خودروسازی مجبور شدند به پایان تولید مدلهای اقتصادی بیشتری راه باندازند.
اتفاقات با حذف شورولت کروز، فورد فیستا و اسمارت آغاز شد و به ترتیب، خودروهای هیوندای اکسنت، فورد اکو اسپرت، فولکس واگن بیتل و نواده دوو ماتیز به لیست حذفشدگان اضافه شدند. در نهایت، خودرویی که به عنوان ارزانترین خودروی قابل خرید در ایالات متحده شناخته میشد، شورولت اسپارک بود.

بهگفته آقای تایسون جومینی، که در موسسه جیدی پاور به عنوان قائممقام بخش تجزیه و تحلیل دادهها فعالیت میکند، قطع تولید مدلهای ارزان قبلاً اتفاقی ناشی از بحران کمبود تراشه نیست، بلکه نتیجه اولویتبندی تولید مدلهای گرانقیمت به دلیل همین بحران است. او توضیح میدهد که برندهایی مانند هوندا، پس از بهبود وضعیت، نمونههای ارزانتر از خودروهایشان را معرفی کردهاند، اما حتی مدلهایی مانند سیویک، که به عنوان یک گزینه ارزان قیمت شناخته میشود، در سال 2024 به نزدیک 25 هزار دلار قیمت گذاشته شده است. در حال حاضر، هوندا آکورد به قیمت 28 هزار دلار عرضه میشود که از سال 2019 4 هزار دلار گرانتر است، و همچنین CR-V نیز با قیمتی کمتر از 30 هزار دلار دیگر در دسترس نیست.
با این حال، آینده بازار خودروهای زیر 20 هزار دلار چه خواهد بود؟ به نظر میرسد که این بخش از صنعت خودروسازی به خطر افتاده است. در سال گذشته، تنها در آمریکا، 15.5 میلیون دستگاه خودروی جدید فروخته شد. با این حال، حتی با وجود افزایش قیمتها، آمار فروش خودروها همچنان در حال رشد است، بنابراین شرکتهای خودروساز ترغیبی برای تولید خودروهای ارزانتر ندارند.
میانگین قیمت خودروی صفر در آمریکا
با توجه به اینکه میانگین قیمت خودروهای جدید در بازار آمریکا در سال 2023 به 46 هزار دلار افزایش یافته و نرخ افزایش آن به 36 درصد نسبت به سال 2019 میرسد، با توجه به درآمد متوسط سالانهی حدود 60 هزار دلار در ایالات متحده، بسیاری از افراد قادر به خرید خودرویی با این قیمت نیستند، به ویژه که میانگین درآمد متوسط مردم در سال 2019 بیش از 68 هزار دلار بوده است.
به قول آقای جومینی در گفت و گو با Motor1، قیمت خودروهای صفر کیلومتر در آمریکا در سال 2024 با کاهش متوسط 1.100 دلاری به 44.900 دلار میرسد، که نشان از پیشبینی رو به کاهش قیمت خودروهاست. این پیشبینی به بیش از 1.900 دلار کاهش برای ماه فوریه امسال و رسیدن به میانگین 44.045 دلار میرسد.

با وجود اخبار خوب برای خریداران خودروهای جدید، باید پذیرفت که بازار خودروهای دست دوم در تاریخ نابسامانی قرار دارد که از نیمهی سال 2021 آغاز شده و در سال 2022 ادامه داشته است. براساس پیش بینیها، در آینده، تعداد خودروهای دست دوم موجود برای خرید کاهش خواهد یافت. طبق گفته آقای جومینی، تعداد خودروهای دست دوم با سن پنج سال پیش از شیوع کرونا بیش از 16.3 میلیون دستگاه بود، اما تا سال 2024 این تعداد پس از چهار سال کاهش مداوم به 13.7 میلیون دستگاه و در سال 2025 به 12.5 میلیون دستگاه کاهش خواهد یافت.
از آنجا که تعداد مدلهای ارزان قیمت روزبهروز کاهش مییابد، بازار خودروهای صفر کیلومتر ارزانتر از ۳۰ هزار دلار، فرصتی جدید برای شرکتهای خودروساز به شمار میآید. به گفتهی آقای جومینی، قبل از شیوع کرونا، ۴۷ درصد از بازار خودروهای نو به مدلهای ارزانتر از ۳۰ هزار دلار اختصاص داشتند که امروزه به فقط ۱۷ درصد رسیده است.
امید به عرضه خودروهای ارزان با نفوذ چین
بسیاری از خودروسازان مطرح از بازار خودروهای زیر 30 هزار دلار رفتاری کردهاند، اما حضور چین در این بازار میتواند رقابت را برای آنها سختتر کند. شرکتهای چینی مانند چری، بیوایدی و گریت وال تنها در سال 2023 بیش از 400 هزار دستگاه خودرو در اروپا به فروش رساندهاند. در حال حاضر، این شرکتها حدود 8 درصد از بازار خودروهای اروپا را تصرف کردهاند، اما تحلیلگران پیشبینی میکنند که این رقم تا سال 2025 به 15 درصد افزایش خواهد یافت.

برند خودروساز چری یکی از بزرگترین شرکتهای خودروسازی چین است که قصد ورود به بازار آمریکا را در آینده ای نزدیک دارد. این شرکت در حال حاضر برخی از محصولات خود را با قیمت کمتر از 30 هزار دلار در بازار مکزیک عرضه میکند. برایان وو، معاون اجرایی چری در مکزیک، در گفتوگویی با مجله موتورترند، اهمیت بازار آمریکا برای این شرکت را تاکید کرده و بیان کرده که چری دارای نقشهراهی برای ورود به بازار آمریکا است. در گذشته چری دوباره تجربه ورود به بازار آمریکا را در سالهای 2005 و 2020 داشته اما ناموفق بوده است. با این حال، به نظر میرسد که چری تصمیم به پیشبرد نقشههایش برای ورود موفق به بازار آمریکا گرفته است.
جدیدترین را در خودرو شاپ بخوانید.