شعبه تویوتا در استرالیا در حال آزمایش نسخه اولیه از هایس با موتور درونسوز سوخت هیدروژنی است. کمپانی تویوتا قصد دارد این فناوری جدید را در مدلهای بزرگتر خود اعمال کند، از جمله لندکروزر. این تلاش استراتژیک تویوتا نشان از تمرکز بر روی اتومبیلهای سبک و انعطافپذیر با موتورهای پیشرانه هیدروژنی دارد. این کارخانه تولیدی در حال حاضر نمونه اولیه را مورد آزمایش قرار میدهد تا عملکرد و کارایی آن را بررسی کند و در صورت موفقیت، آن را به بازار عرضه کند. با استفاده از این فناوری نوین، تویوتا از مشکلات زیستمحیطی و محدودیت منابع سوخت فسیلی جلوگیری کرده و به راهکاری کممصرف و پاکتر برای حملونقل سبب میشود.
تویوتا از سال ۲۰۱۷ به طراحی و توسعه یک پیشرانه درونسوز سلول-هیدروژن مشغول شده است و در سال ۲۰۲۱، این تکنولوژی را در مدلهای GR یاریس و GR کرولا آزمایش کرده است.
در ابتدا، تویوتا به دنبال این است که پیشرانه Hybrid Synergy Drive را در خودروی لندکروزر نصب کند. انتخاب هایس برای این موضوع به خاطر ابعاد بزرگ آن همچنین امکان بیشتری برای انجام تغییرات فنی به خودرو بدون تغییرات قابل توجه در طراحی کابین را فراهم می کند. همچنین، نیاز به حرکت کوتاه برای خودروهای تجاری، یک دلیل دیگر برای انتخاب هایس است.
مدل آزمایشی تویوتا هایس به یک ورژن جدید ارتقاء یافته است. در این ورژن، پیشرانه 3.5 لیتری V6 توربوشارژ دارای سیستم پاشش سوخت تغییریافته است. این ورژن قابل سفارش در برخی کشورها موجود است. از طریق گیربکس 10 سرعته اتوماتیک، قدرت 161 اسببخار و گشتاور 354 نیوتنمتر به محور عقب منتقل میشود. به علاوه، امکان تغییر به پیشرانه درونسوز هم وجود دارد. در این حالت، قدرت آن به 409 اسببخار و گشتاور 600 نیوتنمتر میرسد.
با افزایش قدرت و گشتاور خودرو، استفاده از سوخت پاک نیز به شدت افزایش یافته است که منجر به کاهش قابل توجه آلایندگی کربنی شده است. در مقابل ماشین تویوتا میرای که تنها آب را تخلیه می کند، اگزوز جدید آن نیز مقدار کمی از اکسید نیتروژن (NOx) را خارج می کند که رضایت استاندارد آلایندگی یورو 6 را نیز فراهم می کند.
یک سلول فشار خالص 37.2 لیتری حاوی گاز هیدروژن در سینیهای یکسان قرار دارد و قادر است برای پیمودن مسافت 200 کیلومتر احتیاج را برطرف کند. اما تویوتا قصد دارد با افزایش ظرفیت سلول و امکانات هیبرید، برد حرکتی را ارتقا دهد.
آقای میتسوماسا یاماگاتا، رئیس بخش خودروهای هیدروژنی تویوتا، در گفتگو با CarExpert اعلام کرده که احتمالاً پیشرانه جدیدی در مدلهای بزرگتر از جمله لندکروزر نصب خواهد شد. این اقدام میتواند ظرفیت یدککشی و حمل بار این خودروها را افزایش دهد.
واقعیت این است که نصب سیستم سوخت هیدروژن در خودروی تویوتا لندکروزر میتواند عملکرد آن را در مسیرهای سخت و خاکی بهبود بخشیده و همچنین به کاهش آلاینده ها کمک کند. البته نصب مخازن هیدروژن چالش های قابل توجهی را برای مهندسین ایجاد می کند.
زیرساخت فعلی سوختگیری هیدروژن و قابلیت توسعه آن در آینده، به عنوان یک چالش اساسی برای پذیرش خودروهای هیدروژنی باقی میماند.
از آخرین نوامبر ۲۰۲۳، آزمایش تویوتا هایس با موتور هیدروژن آغاز خواهد شد. چند شرکت در ژاپن این ون تویوتا را در شرایط واقعی استفاده کرده و بازخوردهایی را به شرکت سازنده ارائه خواهند کرد که در فرایند طراحی و توسعه آن موثر خواهد بود.
نمونههای اولیه این خودروها به شرکت CPB Contractors تحویل داده خواهد شد و این خودروها در پروژههای بزرگ این شرکت برای جابجایی کارگران استفاده خواهند شد. به نظر میرسد این خودروها در نیمه دوم دهه فعلی به عنوان یک گزینهی پیشنهادی برای ناوگان حمل و نقل عمومی عرضه شوند.
جدیدترین را در خودرو شاپ بخوانید.