هزینه یک میلیارد دلاری دولت برای مترو
در ماه مهر سال ۱۴۰۲، محسن هرمزی، معاون حملونقل و ترافیک شهرداری تهران، اعلام کرد که اولویت اصلی آنان تکمیل خطوط فعلی مترو است و پس از آن به توسعه آن میپردازند.
با توجه به اطلاعات دریافتی، فشرده سازی و کارکرد بهینه قطارهای مترو از اهمیت بسیاری برخوردار است. در همین راستا، دولت در نظر داشت قراردادهای مورد نیاز برای تامین 630 دستگاه واگن و همچنین بهبود و تعمیر قطارها را پیگیری نماید. تاکنون، توانستیم 12 قطار را بهبود بخشیم و در حال حاضر 29 قطار دیگر در دستور کار جهت بازسازی کلی قرار داشته و تا پایان سال بر روی آنها کار خواهیم کرد. دولت جهت خرید قطارهای مترو تقریباً یک میلیارد دلار کمک مالی کرده است. هزینه قرارداد برای تهیه 630 دستگاه واگن مترو در حال حاضر 870 میلیون دلار است. با توجه به اینکه تعداد واگنها به 791 دستگاه افزایش یافته است، هزینه کل به یک میلیارد دلار افزایش مییابد و به عنوان بزرگترین قرارداد تاریخ مترو شناخته میشود. همچنین، تاکنون حدود 300 میلیارد تومان برای بهبود و تعمیر قطارها هزینه شده است و برای بازسازی 29 قطار دیگر تا پایان سال، نیاز به حدود 2 هزار میلیارد تومان دیگر داریم.
تکمیل مسیر رفت و برگشت مترو پرند
در ماه مرداد سال ۱۴۰۲، محسن هرمزی، مدیرعامل شرکت راهآهن شهری تهران و حومه، دربارهٔ افتتاح متروی پرند در هفته دولت اعلام کرد که پیشرفت فیزیکی متروی پرند به نسبت ۹۵ درصد است و خطوط رفت و برگشت آن کامل شده است. همچنین، ساخت و ساز ایستگاه پرند نیز به پایان رسیده است.
وی در ادامه اشاره کرد که در حوزه برق رسانی، دو تا سه مشکل برای افتتاح این ایستگاه وجود داشت که در حال حل شدن هستند. این پروژه به مرحله غیر قابل بازگشت رسیده و در حال حاضر در فاز بهره برداری است. با افتتاح این خط، ۲۰ کیلومتر مسیر دو خطه به شبکه اضافه میشود و در مجموع ۴۰ کیلومتر مسیر جدید ایجاد میشود. از طرفی با بهره برداری از این خط، زمان سفر از تجریش تا پرند به یک ساعت کاهش مییابد.
12 ایستگاه جدید در سال جاری افتتاح میشوند
در تیر ماه سال ۱۴۰۲، جلال بهرامی، معاون شهردار تهران، اعلام کرد که در تابستان امسال، ایستگاه شهید دادمان و یک کیلومتری از مسیر خط ۷ مترو، و ایستگاه پرند و ۱۹ کیلومتری از مسیر ریلی خط یک مترو، و همچنین ۳ ایستگاه و ۵ و نیم کیلومتری از مسیر شمالی خط ۶ مترو اعم از ایستگاههای شهر زیبا، شهران و شهدای کن به تعمیر و بازتعمیر درآمدند.
با شروع عملیات حفاری خط ۱۰ مترو در بخش غربی، همچنین به زودی عملیات حفاری تونل بخش های اول و دوم مسیر توسعه شرقی خط ۴ آغاز خواهد شد. برنامه ریزی شده است که در نیمه دوم امسال، هفت ایستگاه از خط ۶ مترو، از جمله ایستگاه های شهدای ۱۷ شهریور، میدان خراسان، سرباز، بهار شیراز، استاد نجات الهی، آیت الله کاشانی و شهید آبشناسان به بهره برداری برسند. همچنین، در تلاش هستیم تا قرارداد ورود ۶۳۰ دستگاه واگن از منابع مالی بین المللی و همچنین قرارداد ساخت ۱۱۳ دستگاه واگن توسط شرکت واگن سازی تهران را در نیمه نخست سال جاری اجرایی کنیم. این قرارداد هدفش تولید انبوه قطار ملی مترو است.
پروژه خط 10 مترو تهران کلید خورد
تیر ۱۴۰۲: علیرضا زاکانی، شهردار تهران، و محسن هرمزی، مدیرعامل شرکت متروی تهران، اعلام کردند که در حال حاضر استخراج خط متروی شماره ۱۰ در تهران در حال انجام است. ساخت و اجرای این خط در حال برگزاری است و سه کارگاه در میدان اتریش، دریاچه شهدای خلیجفارس و جنتآباد فعال شده است. پس از نصب کامل دستگاه TBM (دستگاه حفاری تونل مکانیزه)، حفاری تونل خط ۱۰ از ماه مرداد آغاز خواهد شد.
تامین هزینه و بودجه موردنیاز این پروژه از طریق مولدسازی انجام میشود و به بودجه شهرداری وابسته نمیباشد. علاوه بر این، برای خط ۱۰ مجتمعهای ایستگاهی (TOD) نیز تعریف و درنظر گرفته شده است.
به گفته یوسفی، مجری خط ۱۰ مترو، اجرای خط ۱۰ مترو به دو فاز شرقی و غربی تقسیم شده است و اولویت به بخش غربی داده شده است. بر اساس برنامهریزی انجام شده، اجرای خط ۱۰ در تیرماه ۱۴۰۲ آغاز خواهد شد و فاز اول (بخش غربی) پروژه تا سال ۱۴۰۶ به پایان خواهد رسید. در صورت عدم وقوع مشکلات غیرمنتظره و پیشروی کارها بهطور کامل طبق برنامه، در اینصورت قرار است که تا سال ۱۴۰۵ با بهرهبرداری از ۵ ایستگاه بخش غربی و طی ۲۰ کیلومتر (شامل ۱۲ ایستگاه عبوری)، خط ۱۰ مترو را به بهرهبرداری برسانیم. این ۵ ایستگاه شامل دریاچه شهدای خلیجفارس، میدان اتریش، کوهسار، میدان کتاب و وردآورد هستند که از اینها هستند. همچنین، ممکن است ایستگاه میدان المپیک نیز به این ۵ ایستگاه اضافه شود، اما هنوز قطعی نشده و تاکنون فقط ۵ ایستگاه ذکر شده را در نظر گرفتهایم. تا زمان بهرهبرداری از این ۵ یا ۶ ایستگاه، پیشرفت فیزیکی ایستگاههای دیگری که در فاز اول قرار دارند به حدود ۷۰ درصد خواهد رسید تا قطار بتواند از آنها عبور کند، و پس از افتتاح این ۵ یا ۶ ایستگاه، سایر ایستگاههای باقیمانده فاز اول در طول سالهای آینده که تا سال ۱۴۰۶، زمان انجام بخش غربی خط ۱۰ میباشد، کامل و بهرهبرداری خواهند شد و اجرایی برای هر ۱۷ ایستگاه بخش غربی امسال آغاز میگردد.
پیشرفت های مرحله یک پروژه ی مهم تکمیل مسیر پارک وی تا ورودی خط ۱۰ به نظر وی می تواند افتخار آفرین باشد. مرحله دوم، یعنی بخش شرقی، در سال آینده آغاز می شود و پنج ایستگاه در مرحله اول بهره برداری خواهد شد (البته با احتمال ایجاد تغییراتی در این فاز). بر اساس مطالعات انجام شده، امکان ساخت بخش غربی نیز وجود دارد. ایستگاه پارک وی یکی از ایستگاه های مهم و استراتژیک خط ۱۰ مترو در نظر گرفته می شود. همچنین، ایستگاه متروی پارک وی بر ترافیک شهری تأثیر بسزایی دارد. احداث ۲۰ کیلومتر تونل بخش غربی و نصب ۳ دستگاه تی بی ام، حدود سه سال زمان خواهد برد و همچنین هر ایستگاه نیز تقریباً سه سال طول خواهد کشید تا تکمیل شود. البته باید در نظر داشت که عواملی مانند تأمین اعتبار و نقدینگی ممکن است تأثیرگذار باشند. با این حال، انتظار می رود که چند ایستگاه خط ۱۰ در سال ۱۴۰۵ به بهره برداری برسند.
ایستگاه های جدید در خط 6 مترو
در روز سوم خردادماه، برگزار شدند به عنوان چهارمین فعالیت "طرح رصد ۲ ". هدف اصلی از این فعالیت، رصد و بررسی پروژههای بزرگ مقیاس شهری و مسائل و چالشهای مرتبط با سازمانها و شرکتهای شهرداری تهران بود. اعضای کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر تهران در این فعالیت بازدید میدانی از خطوط ۶ و ۷ مترو داشتند.
میثم مظفر، رئیس کمیته بودجه شورای اسلامی شهر تهران، با اشاره به رویکرد جدید کمیسیون برنامه و بودجه در طرح رصد ۲ مبنی بر توجه به پروژههای بزرگ مقیاس شهری در کنار پروژههای توسعه محلی، گفت بدون تردید اولویت اصلی شورا و شهرداری در سال جاری، تکمیل و تجهیز خطوط ۶ و ۷ مترو تهران است. طبق برنامهریزی و زمانبندی با شهرداری تهران در بودجه سال ۱۴۰۲، خطوط ۶ و ۷ مترو تهران تا پایان امسال باید به پایان برسند.
شهرداری به دنبال افتتاح پنج ایستگاه جدید در خط ۶ است. سه ایستگاه از این پنج ایستگاه شامل شهدای کن، شهران و شهر زیبا تا پایان مرداد ماه به بهره برداری میرسند و دو ایستگاه دیگر، یعنی آیت الله کاشانی و کوهسار، در نیمه دوم سال تحویل میشوند. این پنج ایستگاه باعث افزایش ۵٫۵ کیلومتری خط ۶ میشوند. اگر شهرداری بتواند منابع مالی را تامین کند، فاز تکمیلی و توسعهای در محور جنوبی خط ۶ نیز قابلیت اجرا دارد، که شامل اتصال ایستگاه مترو دولتآباد به حرم حضرت عبدالعظیم حسنی (ع) است و طول آن ۶٫۵ کیلومتر است.
بهبود برنامه و زمانبندی مدیریت شهری در خط ۷ مترو تهران امسال، شامل افزایش ۲ کیلومتری خطوط فعلی است. طبق برنامه ریزی، در پایان سال جاری، با تکمیل دو ایستگاه جدید، یعنی ایستگاه میدان کتاب در سعادت آباد و ایستگاه ورزشگاه تختی در منطقه ۱۵، این خطوط قرار است در حال بهره برداری قرار گیرند. تامین و تخصیص منابع مالی و نقدینگی از اولویت های شورای اسلامی شهر تهران است، چراکه بدون تردید اولویت اصلی در برنامه امسال مترو تهران، تکمیل، تجهیز، بهره برداری و توسعه خطوط ۶ و ۷ است.
بودجه مترو 6 برابر شده است
در ماه اردیبهشت سال ۱۴۰۲، محسن هرمزی، که عضو هیئت مدیره و مدیرعامل متروی تهران است، اعلام کرد که بودجه مترو به دلیل تلاش شورای شهر تهران برای توسعه این زیرساخت حمل و نقل عمومی، برابر با ۶ برابر شده است. این اقدام نشان از توجه و اهمیتی است که به متروی تهران اختصاص یافته است و قدمی در جهت بهبود و رفاه بیشتر شهروندان تهران است.
پنج سهمیه هشت تا یازده خط متروی تهران امسال در دست توسعه و اجرایی قرار دارد. در حال حاضر ظرفیت متروی تهران به ۲۶۰ کیلومتر و ۱۵۰ ایستگاه میرسد، اما هدف آن توسعه به ۵۰۰ کیلومتر و ۳۰۰ ایستگاه در طی هفت سال است.
آقای هرمزی درباره مسیر توسعه خط ۸ اطلاعاتی ارائه داد. او گفت که این خط ۴۰ کیلومتری از پایانه دولت آباد شروع میشود و در تقاطع زین الدین به پایانه چیتگر در منطقه ۲۲ میرسد. همچنین خط ۱۰ از ورودی شروع شده و تمام مناطق شمالی تهران را طی میکند تا به منطقه حکیمیه میرسد. درباره خط ۱۱ نیز اعلام کرد که این خط ۳۰ کیلومتری با ۱۱ ایستگاه در جهت پایانه چیتگر قرار دارد.
عملیات اجرایی خط ۱۰ مترو در حال انجام است و در حال حاضر دستگاه "تی بی ام" در حال مونتاژ در قرارگاه خاتم قرار دارد. در ابتدای تیرماه، عملیات حفاری آغاز میشود. خطوط مترو در این بخش به عمق ۲۰ تا ۳۰ متر توجهی ندارند و بنابراین تاثیرات زیست محیطی این عملیات به حداقل میرسد. برای حفاری تونل خط ۱۰، دو دستگاه تی بی ام از تیرماه به کار گرفته خواهند شد و هر ماه ۳۰۰ متر تونل توسط هر یک از دستگاهها به اتمام خواهد رسید. به تازگی، در خط ۹ از تی بی ام با قطر ۱۵.۷ متر استفاده میشود تا برای اولین بار تونل سه طبقه از تی بی ام تحویل داده شود. این سه طبقه شامل طبقه قطار، طبقه تأسیسات و طبقه اتوبوس برقی است.
با توجه به اطلاعات ارائه شده توسط آقای هرمزی، ظاهراً تا پایان سال جاری، ۱۳ ایستگاه جدید بهرهبرداری میشوند. ایستگاه "میدان کتاب" در ماه تیر با طراحی جدید و ۱۰ ایستگاه در خط ۶ از شهید ستاری تا کن نیز در نیمه اول سال بهطور رسمی افتتاح خواهند شد. همچنین، تکمیل خطوط ۶ و ۷ نیز تا آخر سال واقع می شود. به زودی، ایستگاه بعدی که تبادلی با ایستگاه آیت الله کاشانی است نیز به بهرهبرداری میرسد.
دربارهٔ پروژهٔ قطار ملی اعلام شد که تستها به پایان رسیده و قطار ساخته شده آمادهٔ عرضه به وجه مقتضی است. رفتار قطار اولین بار توسط یک شرکت بینالمللی توسط تا پایان تیرماه سال جاری تحت نظارت قرار خواهد گرفت. تستـها به دلیل برتری این دانش در دست مهندسان ایرانی، زمانبر بوده است. دولت همچنین اعلام کرده که مبلغ تقریبی ۷۰۰ میلیون یورو را به پروژهٔ قطار ملی اختصاص داده است. همچنین، پروژهٔ تراکم روزانهٔ شهری فقط دنبال توسعه همین قطار نیست، بلکه مسئولین در مورد ترامواهای مختلف نیز طی سالهای گذشته تحقیقات فنی انجام دادهاند و نتایج این تحقیقات در روز شنبه به کمیسیون فنی شورا ارائه خواهد شد.
افتتاح ایستگاه علامه جعفری در خط 4 مترو تهران
اردیبهشت ۱۴۰۲: محسن هرمزی، مدیرعامل شرکت متروی تهران و حومه، اشاره کرد که خط ۴ مترو تهران با ۲۱ کیلومتر طول و ۱۹ ایستگاه در حال حاضر فعال است. علاوه بر این، پروژه توسعه غربی خط ۴ از اواسط دهه ۹۰ خورشیدی به طور رسمی در دستور کار قرار گرفته است. این بخش شامل یک مسیر به طول ۲/۴ کیلومتر و ۳ ایستگاه است. اولین ایستگاهی که در این بخش افتتاح میشود، ایستگاه «پروانه» روی بلوار مرحوم ناصر حجازی و انتهای خیابان پروانه شمالی است. البته نام این ایستگاه به «علامه جعفری» تغییر یافته است. ایستگاه علامه جعفری در منطقه ۵ شهر تهران قرار دارد و باعث آسان تر شدن دسترسی مسافران به شبکه خطوط مترو میشود.
ایستگاه علامه جعفری، به عنوان صد و پنجاهمین ایستگاه در شبکه مترو پایتخت شمارش میشود. این ایستگاه در هفته آینده و در پنجاه و سومین رویداد امید و افتخار افتتاح خواهد شد. ایستگاه علامه جعفری همچنین در خط ۴ به عنوان بیستمین ایستگاه نیز شناخته میشود و به زودی زیر بار مسافران در توسعه غربی این مسیر قرار خواهد گرفت.
ایستگاه آقای علامه جعفری تقاطعی با سایر خطوط متروی تهران ندارد، اما ایستگاه ارم سبز (ایستگاه قبلی) با خط ۵ و ایستگاه آیت الله کاشانی با خط ۶ تقاطع دارند. واقع شدن این ایستگاه در نزدیکی اتوبان شهید ستاری و حکیم، قابل دسترسی با حملونقل عمومی و اتوبوسهایی که از مسیرهای حکیم، ستاری یا بلوار فردوس میگذرند را آسانتر میسازد. با تکمیل و راهاندازی پروژههای توسعه شرقی و غربی خط ۴ مترو، انتظار میرود جمعیت مسافران این خط که در حال حاضر قابلیت پرمخاطب بودن را دارد، به حداقل ۳۰ درصد افزایش یابد. در آینده، مسیر توسعه غربی خط ۴ دو ایستگاه تبادلی با خطوط ۵ و ۶ مترو خواهد داشت که این امر انتخابهای بیشتر و متنوعتری را برای مسافران این سه خط فراهم میکند. همچنین، ایستگاه پروانه مانند سایر ایستگاههایی که به تازگی بهرهبرداری شدهاند، مسیرهای ویژه برای معلولان و تجهیزات مناسب برای افراد کمتوان جسمی و حرکتی را نیز داراست.
آقای هرمزی تأکید کرد که پروژه توسعه غربی خط ۴ مترو، برای رفع نیاز جمعیت زیادی از شهروندان در غرب پایتخت ضروری است. خط ۴ از خیابانهای پرترددی مانند آزادی، انقلاب، پیروزی و شهرک اکباتان عبور میکند. این خط یکی از مسیرهای پرمسافر شرقی - غربی حمل و نقل درون شهری است. پروژه توسعه غربی خط ۴ در حال تکمیل است و در صورت تأمین منابع مالی به موقع، از دو ایستگاه دیگر علاوه بر ایستگاه علامه جعفری استفاده خواهد شد که در سالهای ۱۴۰۲ و ۱۴۰۳ قابل بهرهبرداری است.
بر اساس گفتههای معتمدان، برای ساخت این ایستگاه، عملیات ساخت و ساز بزرگی به انجام رسیده است. این عملیات شامل حفاری ۹۵هزار متر مکعب خاک، نصب ۵۸۰۰ تن آرماتوربندی، بتن ریزی ۵۶ هزار متر مکعب و نازککاری ۱۰ هزار مترمربع شده است. ایستگاه جعفری به لحاظ زیربنا یکی از بزرگترین ایستگاهها در این خط است و به عنوان یکی از ایستگاههای عمیق شناخته میشود. با بهرهبرداری از ورودی غربی، این ایستگاه به خدمت رسانی عمومی در میآید. ابعاد سکوی این ایستگاه ۱۵۸ متر در طول و ۳۴ متر در عمق است و دارای ۷ پله برقی و ۴ آسانسور است.
میزان افزایش نرخ بلیت مترو در سال 1402
در فروردین 1402، سیدجعفر تشکریهاشمی، رئیس کمیسون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران، جزئیات بیشتری در مورد قیمت بلیت مترو اعلام کرد. طبق اعلام وی، کمترین قیمت بلیت برای سفرهای داخل شهری و با مسافتی کمتر از 2 کیلومتر، ۲۸۵۰ تومان است. همچنین، برای هر کیلومتر اضافه به مسافت سفر، ۱۴.۷ تومان به نرخ کرایه اضافه خواهد شد. علاوه بر این، تعداد سفرهای با مسافت بالاتر از 34 کیلومتر نیز با همان نرخ کرایه سفرهای تا 34 کیلومتر محاسبه خواهد شد. قیمت بلیت برای مسافران حومه ۳۷۷۳ تومان، برای مسافران ایستگاه شهید سپهبد قاسم سلیمانی (هشتگرد) ۸۲۰۰ تومان و برای مسافران ایستگاه فرودگاه امام خمینی(ره) ۱۳۶۵۰ تومان است.
مسعود درستی، مدیرعامل شرکت بهرهبرداری متروی تهران، تأکید میکند که قیمت بلیت متروی تهران در سال ۱۴۰۲ توسط شورای شهر تأیید شده است و تغییراتی که فرمانداری تهران درخواست کرده بود نیز توسط شورا مورد بررسی قرار گرفته و در مصوبه اعمال شده است. این مصوبه اجرایی خواهد شد اگر به شهرداری تهران ابلاغ شود، از تاریخ یکم اردیبهشتماه ۱۴۰۲.
متن بهتر شده:
نرخ قیمت بلیت تکسفره های مترو حدود ۱۰ درصد بیشتر از قیمت کارت بلیت مبلغدار تعیین شده است. در سال ۱۴۰۲، در تصویب قیمت بلیت مترو، تخفیفهای مختلفی برای شهروندان مدنظر قرار گرفته است. به طور مثال، برای مسافرانی که در ساعات غیرپیک از مترو استفاده می کنند، ۱۰ درصد تخفیف در نظر گرفته شده است. همچنین مسافرانی که از کارت هوشمند شخصیسازی شده استفاده می کنند نیز میتوانند از ۱۰ درصد تخفیف بهرهبرده شوند. همچنین، همانند سالهای گذشته، کارت بلیت با تخفیفهای مصوب شده در شورای شهر به افراد واجد شرایط ارائه میشود.
13 ایستگاه مترو در سال جدید افتتاح میشود
محسن هرمزی، مدیرعامل شرکت متروی تهران، در ماه فروردین ۱۴۰۲ اعلام کرد که تحقیقات نشان میدهد با توسعه شبکه مترو، میتوان ۸۸ هزار میلیارد ریال در مصرف سوخت، ۹۹ هزار میلیارد ریال در هزینه استهلاک و لوازم یدکی خودروها، ۹۶ هزار میلیارد ریال در هزینه اتلاف وقت مسافران، ۴۰ هزار میلیارد ریال در هزینه ناشی از تصادفات، ۴۷ هزار میلیارد ریال در هزینه بهداشت، درمان و نظافت ناشی از آلودگی هوا و ۱۶ هزار میلیارد ریال نیز در هزینه تعمیر و نگهداری معابر شهری صرفهجویی کرد.
با توجه به اهمیت توسعه مترو در شهر، مدیریت شهری فعلی اقدامات لازم برای تکمیل و گسترش مترو را به برنامه خود اضافه کرده است. در همین راستا، در بودجه سال جدید حدود ۲۷هزار میلیارد تومان برای این منظور در نظر گرفته شده است. اما باید توجه داشت که برای توسعه مترو نیاز به حمایتهای دولتی است. امیدواریم که رئیسجمهور شخصا به این موضوع توجه کند و برای تأمین واگنهای خارجی و یا تکمیل پروژه متروی تهران-پرند اقدامات لازم را انجام دهد. همچنین، امیدواریم که سهم متروی پرند از بودجه سالیانه کشور نیز مورد توجه قرار گیرد.
به گفتهٔ وی، طبق تصمیم شورأ عالی ترافیک، شبکهٔ متروی پایتخت باید، با اضافه کردن ۴ خط جدید، به ۳۳۰ ایستگاه و طولِ مسیرِ مترو به ۴۹۰ کیلومتر برسد. در حال حاضر، با افتتاحِ ایستگاههای اخیر، در تهران ۱۴۹ ایستگاهِ مترو وجود دارد. این در حالی است که با افتتاحِ ۵ ایستگاهِ و یکِ ورودیِ جدید در اینِ ۲ خط، تغییراتِ چشمگیری در سرویسدهیِ خطوط ۶ و ۷ به شهروندان به وجود خواهد آمد، به نحوی که ظرفیتِ عبور و جابجاییِ مسافران در خطِ ۶ حدودِ ۴ برابر بیشتر شده است. برای این که اینِ ۵ ایستگاه و یکِ ورودیِ جدید همراه با آماده کردنِ ۱۱ کیلومترِ مسیرِ تونلی افتتاح شوند، بلافاصلهِ بیش از ۳ هزار میلیارد تومان در بخشِ ساختمانی و تجهیزاتی هزینه شده است که در شرایط اقتصادیِ کنونی کار آسانی نبوده است. برنامه، افتتاحِ حداکثریِ ایستگاههای باقیمانده در خطوطِ ۶ و ۷ در سالِ ۱۴۰۲ و همچنین برطرفکردنِ نواقصِ ایستگاههایی که هماکنون بهرهبرداری میشوند را پیشبینی کرده است.
وی افزود که این مهم با تزریق به موقع منابع مالی قابل انجام است. به طوری که حتی میتوان در سال ۱۴۰۲ شاهد افتتاح ۱۳ ایستگاه دیگر در خط ۶ قرار گرفت، در مورد تکمیل نهایی ساخت قطار ملی با استفاده از نیروهای داخلی، اقدامات مهمی در آزمایشهای موفقیت آمیز قطار ملی با تعمیق داخلیسازی ۸۵ درصد انجام شد. این زیرساختی که امیدواریم در سال آینده به خدمترسانی ریلی درآید و تولید انبوهی از آن دنبال خواهد شد.
افتتاح ایستگاه میدان کتاب در خرداد 1402
به اطلاع میرساند که آقای محسن هرمزی، مدیرعامل شرکت مترو تهران، اعلام کرده است که ایستگاه مترو میدان کتاب در اواخر بهار ۱۴۲۲ آماده سازی خواهد شد. در سالهای گذشته، اجرای خطوط شش و هفت مترو تهران به تأخیر افتاده بود، اما با ورود مدیریت جدید شهری، پروژه با ۶۴ درصد پیشرفت فیزیکی است تحویل گرفته است.
وی مدعی شد که در مدت یک سال با استفاده از روش های تامین مالی جدید، توانستند 35 درصد پیشرفت داشته باشند. طبق تصمیم شورای عالی ترافیک، باید تعداد ایستگاه های مترو در پایتخت به ۳۳۰ و تعداد کیلومترهای خطوط مترو به ۴۹۰ برسد. در حال حاضر، تهران ۱۴۸ ایستگاه مترو فعال دارد.
مدیرعامل شرکت مترو تهران درباره برنامههای خود برای تکمیل چهار خط جدید متروی پایتخت صحبت میکند. وی اعلام کرده است که برنامهای به مدت 20 سال برای تکمیل این خطوط وجود دارد. اما او بر این امید استوار است که تمام خطوط باقیمانده را در طی 6 تا 7 سال آینده تکمیل کند. همچنین او از طراحی استثنایی ایستگاه دادمان در خط 7 مترو و ایستگاه میدان کتاب که قرار است در ماه خرداد سال 1402 به بهرهبرداری برسد، یاد میکند که با معماری ایرانی-اسلامی طراحی شدهاند.
افتتاح 27 کیلومتر از خط 6 مترو تهران
در تاریخ اسفند ۱۴۰۱، مراسم افتتاح پنج ایستگاه و یازده کیلومتر مسیر در خطوط ۶ و ۷ متروی تهران، صبح روز چهارشنبه ۲۷ اسفندماه برگزار شد. این مراسم با حضور ریاست جمهوری، شهردار تهران علیرضا زاکانی، رئیس شورای شهر تهران مهدی چمران و تعدادی از نمایندگان مجلس برگزار شد.
در حاشیه مراسم افتتاح 5 ایستگاه جدید مترو تهران در خطوط 6 و 7، آقای علیرضا زاکانی در مصاحبه با خبرنگاران اظهار کرد که امروز دو قطعه اضافه از مترو به بهرهبرداری رسیده است. یکی از این قطعات در خط 6 قرار دارد که با این افتتاح، طول کل خط به 42 کیلومتر افزایش یافته است. قبل از این، دو قطعه ابتدا و انتهای این خط به بهرهبرداری رسیده بودند، اما این دو قطعه به یکدیگر مرتبط نبودند. با افتتاح امروز، 27 کیلومتر جدید از این خط در دسترس مسافران قرار میگیرد. مسافران قبلی تمایل زیادی به سفر با این قطعه نداشتهاند و بیشترین تعداد مسافر در آن حدود 30 هزار نفر بوده است، که 25 هزار نفر آن در قطعه جنوبی و 5 هزار نفر آن در قطعه شمالی سفر میکردند.
وی در ادامه گفت: اتصال خطوط باعث ایجاد یک ایستگاه تقاطع با خطوط 1 و 3 می شود و همچنین مسائل ایمنی را بهبود می بخشد، زیرا قطعات به صورت منفصل راه اندازی شده بود و قطعه شمالی بسیار خطرناک بود.
افزایش قیمت بلیت مترو در سال 1402
در سال 1402 و پس از اتمام ماه رمضان، قیمت بلیت مترو تهران افزایش مییابد. سیدجعفر تشکری هاشمی، رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران، دربارهی این افزایش قیمت اطلاعاتی ارائه داده است. طبق اعلام وی، افزایش نرخ بلیت مترو به میانگین 31 درصد نسبت به سال 1401 محدود شده است. این در حالی است که نرخ تورم در همین بازه زمانی حداقل 46 درصد اعلام شده است.
برای افرادی که بلیت الکترونیک مترو تهران را خریداری میکنند یا به طور حضوری بلیت میخرند، قیمتها متفاوت خواهد بود. براساس جدول زیر، قیمت پایه بلیت مترو تهران در سال 1402 (معادل سال 2023) به شرح زیر است (در ساعات غیرپیک، کرایهها ۱۵ درصد ارزانتر خواهد بود):
نحوه خرید بلیت | خرید الکترونیکی | خرید حضوری |
---|---|---|
ساعت پیک تردد | 2 هزارو 700 تومان | 3 هزار تومان |
ساعت غیرپیک تردد | 2 هزارو 295 تومان | 2 هزارو 550 تومان |
این تغییرات به واسطه مطالعات صورت گرفته توسط شرکت مترو اعلام شده اند.
میزان هزینه ورود به مترو بین 2،295 تومان تا 3،000 تومان تنظیم شده است. برای هر کیلومتر پس از دو کیلومتر، 20 تومان به هزینه اضافه خواهد شد.
برای دسترسی به خط 5 مترو، حداقل مبلغ ورودی 3،213 تومان خواهد بود. این مبلغ در ساعات اوج سفرهای شهری، ممکن است تا 4،200 تومان افزایش یابد.
هزینه خرید بلیت حضوری از هشتگرد، بین 6 هزار و 273 تومان تا حداکثر 8 هزار و 200 تومان است. در طول این مسیر، مسافران بیش از ۱۵۰ کیلومتر سفر خواهند کرد.
قیمت بلیت مسافران فرودگاه امام در محدوده 10 هزار و 442 تا 11 هزار و 602 تومان قرار دارد.
به منظور کاهش تمایل به خرید بلیتهای تک سفره و کاغذی، هزینه بلیتها بر اساس مقصد تعیین شده است. به عنوان مثال، هزینه سفر به تهران 4 هزار تومان، به کرج 5 هزار تومان و به فرودگاه امام 15 هزار تومان است.
قیمت کارت بلیت مترو در حال حاضر 12 هزار تومان است. دیگر نیازی به پرداخت ودیعه برای این کارتها نیست و شهروندان میتوانند آنها را به مالکیت خود درآورند. اگر کسی تمایلی به دریافت وجه ودیعه نداشته باشد، نیز میتواند مبالغ را از گیشهها دریافت کند. البته برای کسانی که دارای کارت اعتباری ودیعهای هستند، مهلت سه ماه برای تبدیل آن به مالکیت خود در نظر گرفته شده است.
از سال 1402، مبلغ قابل شارژ در کارت بلیت مترو از 50 هزارتومان به 100 هزارتومان افزایش یافت.
برای افرادی که از کارت بلیت رایگان استفاده می کنند، استفاده از تا چهار پاره سفر در روز مجاز است. مقدار شارژ مجاز برای کارت های رایگان نیز 300 هزارتومان است. همچنین، حداکثر افزایش اعتبار این کارت ها از 150 هزارتومان به 300 هزارتومان افزایش یافته است.
خبرنگارانی که از این امکان استفاده نمیکنند، برای رفت و آمد در شهر با استفاده از مترو و اتوبوس، با یک کارت بلیت اعتباری تهیه میکنند.
افتتاح مسیر میانی خط 6 مترو تهران
در اسفند ۱۴۰۱، آقای عبدالمطهر محمدخانی، سخنگوی شهرداری تهران، خبر افتتاح چهار ایستگاه پرمسافر خط شش مترو پایتخت را اعلام کرد. او افزود که این ایستگاههای پرتقاضا در اواخر اسفند ماه ۱۴۰۱ قابل استفاده برای شهروندان خواهد بود.
مسیر میانی خط شش مترو تهران ، که طول آن 9.5 کیلومتر است ، در حال حاضر آماده بهره برداری است. این مسیر شامل چهار ایستگاه است ، که عبارتند از میدان ولیعصر ، میدان هفت تیر ، لاله و کارگر. با توجه به افتتاح ایستگاه های تقاطعی مانند میدان ولیعصر و هفت تیر ، انتظار می رود تعداد مسافران در خط شش مترو به طور قابل توجهی افزایش یابد.
خطوط مترو تهران 1402
دوازده ایستگاه مترو وجود دارد که هم اکنون در شهر تهران فعال هستند. این ایستگاه ها در 7 خط مختلف قرار دارند. هر خط شامل چندین ایستگاه است که به سهولت بین مکان های مختلف شهر انتقال می دهند. ایستگاه های مترو شهر تهران به دلیل ساختار مدرن و نظم بخشی که دارند، نقش مهمی در حمل و نقل عمومی شهر تهران ایفا می کنند.
شماره خط | مسیر حرکت |
---|---|
خط 1 مترو | تجریش - کهریزک |
خط 2 مترو | فرهنگسرا - صادقیه |
خط 3 مترو | قائم - آزادگان |
خط 4 مترو | شهید کلاهدوز - ارم سبز |
خط 5 مترو | گلشهر - صادقیه |
خط 6 مترو | حرم حضرت عبدالعظیم - کوهسار |
خط 7 مترو | ورزشگاه تختی - میدان کتاب |
این تغییرات به واسطه مطالعات صورت گرفته توسط شرکت مترو اعلام شده اند.
نقشه مترو تهران 1402
آخرین نقشه خطوط مترو تهران، که شامل نقشه ایستگاه های مترو تهران و نقشه کلی مترو تهران برای سال جدید است، را میتوانید از لینک زیر دانلود کنید.