ممکن است متوجه شده باشید که خودروسازان عملکرد بیشتری را به صاحبان خودروهای الکتریکی ارائه می دهند. مرسدس، تسلا، پولستار و دیگران همه این کار را از طریق هوا انجام می دهند. 68 اسب بخار دیگر فقط با 1195 دلار ممکن است در Polestar 2 جدید شما وسوسه انگیز به نظر برسد، اما چگونه کار می کند؟
خودروهای برقی مانند خودروهای احتراق داخلی نیستند که به طور موثر سخت افزاری به مقدار مشخصی از خروجی در انبار محدود می شوند. با تغییر چند تنظیمات در اینورتر خودروهای برقی، میتوان قدرت بیشتری را بدون هیچ پیچ و مهرهای، البته با محدودیت، باز کرد.
پیشرانه های الکتریکی حول ولتاژ و جریان می چرخند که دومی به صورت آمپر بیان می شود. جریان در موتور الکتریکی مستقیماً به گشتاور تبدیل می شود در حالی که ولتاژ سرعت موتور شما را تعیین می کند. افزایش جریان برای سرعت موتور معین به معنای وات (اسب بخار) بیشتر است. واقعاً به همین سادگی است. ولتاژ در یک سیستم کششی برای یک حالت شارژ معین نسبتاً ثابت می ماند، بنابراین تغییر جریان باعث می شود که ماشین های الکتریکی نیروی کم و بیش را به زمین منتقل کنند.
حد ایمن برای پایداری پیشرانه الکتریکی، رتبه جریان پیوسته نامیده می شود. جریان گرما ایجاد می کند، اما تا زمانی که می توان آن گرما را مدیریت کرد، همه چیز از آب است. گرما را اندازه گیری کنید و می توانید جریان را به سطوح ایمن محدود کنید. هیچ چیز ذوب نمی شود، صدای بلندی شنیده نمی شود و هیچ داشبوردی به درخت کریسمس تبدیل نمی شود.
بدون خنک کننده مناسب، خرابی در ماژول باتری مانند این واحد BMW می تواند فاجعه بار باشد.
با این حال، اغلب بیشتر ممکن است، و این جایی است که جریان انفجاری وارد تصویر می شود. این یک سطح آمپر بالاتر از درجه بندی پیوسته است که می توان آن را برای مدت زمان محدودی قبل از خارج شدن دما از کنترل نگه داشت. اگر سیستم خنککننده مایع پیچیده و توانمندی برای موتور، باتری و اینورتر دارید - همانطور که اکثر خودروهای الکتریکی انجام میدهند - میتوانید این کار را با درجاتی از آزادی انجام دهید.
با فرض اینکه یک خودروساز محدودیتهای حرارتی مرتبط با افزایش موقت جریان را آزمایش کرده است و مطمئن است که میتوان آنها را کنترل کرد، بهروزرسانی هوایی افزایشدهنده توان خود را آماده ارسال دارید.
حد واقعی واقعاً شیمی باتری است. اکثر باتریهای خودرو میتوانند مقدار زیادی انرژی را در یک انفجار فراهم کنند. کافی است آچاری را بین سیمهای مثبت و منفی باتری 12 ولتی خودروی خود رد کنید تا شاهد این موضوع باشید (نه در واقع نمیشود) با این حال پیشرانه ممکن است قادر به مدیریت آن در بسیاری از مناطق کلیدی نباشد. ممکن است یک کانکتور، کنتاکتور یا اجزای دیگر تحت فشار از کار بیفتد.
سلولهای باتری منفرد قادر به جریانهای شدید در خودروها هستند، اما هر چیزی که گرمای مربوطه را حمل میکند نیز باید متناسب با کار باشد.
یافتن گلوگاه برای برخی خودروسازان ساده نیست. فورد Mach-E GT اخیراً با مشکلات جدی روبرو شد زیرا مردم برای مدت طولانی آن را کفپوش می کردند. به نظر میرسد فورد گرما را در جای درست اندازهگیری نکرده است و بنابراین محدودیت اسب بخار اعلامشده آن برای Mach-E در واقع پایدار نیست. به عبارت دیگر، آمپر زیاد بود. این اولین باری بود که یادگاری برای چنین چیزی می دیدم.
با این حال، پتانسیل برای بهروزرسانیهای OTA با قدرت افزودن هنوز بسیار زیاد است. با پیشرفت تکنولوژی، من انتظار دارم که شاهد این اتفاق بیشتر باشیم. در پایان، واقعاً دلیلی برای انجام ندادن آن وجود ندارد، اگر بتوان همه آن را با خیال راحت مدیریت کرد.
ممکن است این یک کلاهبرداری به نظر برسد که OEM ها همه چیزهایی را که ماشین در اختیار شما قرار نمی دهند، اما در نهایت این شما هستید که تصمیم می گیرید که آیا یک سود کوچک در عملکرد ارزش سرمایه گذاری بیشتر در ماشین را دارد یا خیر. من شخصا پول نقد خود را نگه می دارم مگر اینکه ارتقاء برق همراه با بهبودهای سخت افزاری در مواردی مانند سیستم خنک کننده باشد. هنوز هیچ ارتقای فیزیکی قابل توجهی وجود ندارد، همانطور که برخی از شرکتهای خودروسازی ممکن است بخواهند شما غیر از این فکر کنید.
اعتبار عکس: BMW، Polestar