سایپا رهام یا همان شاهین یک سدان جمعوجور خانوادگی شهری به حساب میآید که اولین بار در نمایشگاه خودرو شیراز به معرض نمایش عموم درآمد. این خودرو یکی دیگر از محصولات شرکت سایپا بوده و مالکیت معنوی آن تماما در اختیار این کمپانی خودروساز ایرانی قرار دارد.
این سدان زیبای ایرانی بر اساس پلتفرم سایپا sp100 طراحی و توسعه یافته است و طبق برخی شنیدهها از سال ۱۳۹۹ تا نهایتا ۱۴۰۰ شمسی به دست مشتریان ایرانی خواهد رسید. البته با توجه به مشکلات موجود احتمال به تعویق افتادن این بازه زمانی وجود خواهد داشت؛ ناگفته نماند که سایپا شاهین یا رهام شباهتهای زیادی به محصول چینی ولکس c30 داشته و میتوان این طور برداشت کرد که احتمالا سایپا با به روزآوری پلتفرم ولکس سی 30 اقدام به طراحی ماشین شاهین کرده باشد.
مشخصات فنی خودرو شاهین (دنده ای)
محور محرک | دیفرانسیل جلو |
حجم موتور | ۱۴۹۷ سی سی |
نوع موتور | M15 Turbo Charger |
تنفس موتور | توربوشارژ |
حداکثر قدرت | ۱۱۰ اسب بخار |
حداکثر گشتاور | ۱۷۸ نیوتن متر |
شتاب | —– |
حداکثر سرعت | ۱۹۰ کیلومتر بر ساعت |
تعداد سیلندر | ۴ |
تعداد سوپاپ | ۸ |
انتقال قدرت | ۵ سرعته دستی |
مصرف سوخت ترکیبی | —– |
استاندارد آلایندگی | یورو ۵ |
سیستم فرمان | برقی |
سیستم تعلیق جلو | مک فرسون |
سیستم تعلیق عقب | میله پیچشی |
نوع بدنه | سدان جمع و جور |
نوع رینگ | آلومینیومی |
نوع شاسی | یکپارچه |
ترمز جلو | دیسکی خنکشونده |
ترمز عقب | دیسکی |
ابعاد و اندازهها
طول | ۴۴۴۶ میلیمتر |
عرض | ۱۷۷۱ میلیمتر |
ارتفاع | ۱۴۹۰ میلیمتر |
فاصله بین محور جلو و عقب | ۲۶۵۰ میلیمتر |
وزن خالص | ۱۲۷۸ کیلوگرم |
حجم مخزن سوخت | ۴۷ لیتر |
قطر رینگ | ۱۵ اینچ |
چرخ جلو و عقب | R15 185/65 |
حجم صندوق عقب | ۴۲۰ لیتر |
تعداد سرنشین | ۵ نفر |
پس از مواجهه نخستین با ماشین سایپا رهام (شاهین) احتمالا شما نیز همچون بسیاری از افراد دیگر متوجه زیبایی نسبی این خودرو به ویژه در قیاس با بسیاری از محصولات دیگر سایپا نظیر انواع تیبا، پراید و غیره خواهید شد و بر آن اذعان خواهید کرد. با این حال نمیتوان تمام این زیبایی و جذابیت ظاهری خودرو شاهین در قیاس با خودروهای تولید داخل را تماما به پای شرکت سایپا و تیم طراحی این خودرو نوشت؛ زیرا همانطور که در ابتدای بحث به آن اشاره شد، خودرو سایپا رهام شباهت بسیار زیادی به ولکس سی30 داشته و قطعا از طراحی ظاهری سدان چینی مذکور در بحث ترسیم شمایل سایپا رهام الهامات بسیاری گرفته شده است.
حتی میتوان پا را فراتر گذاشت و خودرو سایپا رهام را فیس لیفتی نسبتا جذاب از ولکس سی30 در نظر گرفت. به هر حال طراحی خوشایند این خودرو به ویژه شمایل اسپرت چراغهای جلو، طرح سه بعدی و دلپسند سپر به همراه حالت ساده اما خوشایند جلوپنجره، چهرهای زیبا و مطابق با سلیقه بسیاری از مشتریان ایرانی برای خودرو شاهین به ارمغان آورده است. حضور برخی حجم پردازیهای معقول و منطقی در نواحی جانبی و روی درپوش موتور سبب شده تا نمایی خوشتراش و نسبتا عضلانی را در بدنه این سدان کوچک ایرانی شاهد باشیم. فرم نسبتا زیبای چراغهای دوتکه عقب، به جز بخش کوچکی از آن که به نظر میرسد به اجبار روی درب صندوق جانمایی شده، نمایی جذاب و عامهپسند را به کمک طراحی خوشایند سپر و درب صندوق برای این بخش از سایپا شاهین در پی داشته است.
با این حال به نظر میرسد بخش کوچک چراغهای عقب که با فرم هندسی نامتناسب و ساده روی درب صندوق ضمیمه شده است، تاثیری نامطلوب بر هماهنگی بصری اجزای این قسمت از خود بر جای گذاشته باشد. به طور کل طراحان سایپا رهام موفق شدهاند المانهای اصلی طرح بدنه این خودرو را به شیوهای نسبتا هماهنگ و معقول و در قالب بدنهای زیبا و چشمنواز در کنار یکدیگر قرارداده و آن را در چهارچوب خودرویی عامهپسند و مناسب برای بازار ایران به سرانجام برسانند.
فضای کابین سایپا رهام نیز در نوع خود و در مقایسه با بسیاری از تولیدات دیگر این شرکت، جذاب و مدرنتر به نظر میرسد. طراحی تقریبا زیبای کنسول میانی داشبورد به همراه فرم مناسب غربیلک فرمان خودرو و حالت اسپرت پنل کیلومتر شمار پشت آن، جلوهای چشمنواز و تقریبا همهپسند از فضای داخلی رهام به نمایش میگذارد. سطح کیفی متریال کابین نیز گرچه احتمالا چندان مرغوب نخواهد بود اما میتوان انتظار داشت که نسبت به سایر محصولات سایپا نظیر کوییک و …، از متریال با کیفیتتری در ساخت کابین این خودرو بهره گرفته شود.
همچنین با توجه به آن که هنوز سایپا رهام به صورت رسمی توسط محققان و خبرنگاران حوزه خودرو مورد بررسی قرار نگرفته است، نمیتوان پیرامون فضای داخلی و کیفیت آن به طور دقیق اظهارنظر کرد، اما به نظر میرسد که حضور چهار سرنشین بزرگسال با قد متوسط در این خودرو با محدودیت و تنگناهای خاصی مواجه نباشد. صندوق عقب سایپا رهام نیز حدود ۴۲۰ لیتر فضا در اختیار وسایل و اسباب کاربران قرار داده و حجم آن جهت مسافرتهای خانوادگی کاملا قابل قبول و مناسب خواهد بود. به طور کلی طراحی داخلی سایپا شاهین در نوع خود جذاب و کاربردی به نظر رسیده و میتواند نظر مساعد مشتریان این بخش بازار را تا حد زیادی نسبت به خود جلب سازد.
امکانات و آپشن های خودرو شاهین
کیسه هوای راننده و سرنشین جلو | توزیع الکترونیکی نیروی ترمز (EBD) |
سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک | سیستم ترمز ضد قفل (ABS) |
سانروف | فرمان کمکی برقی |
استارت دکمهای | رهیاب ماهوارهای |
سامانه ورود بدون کلید | صندلی راننده دستی ۶ حالت و صندلی شاگرد ۴ حالته |
سامانه نمایش فشار باد تایر TPMS | کامپیوتر سفری |
مزایا و معایب خودرو شاهین سایپا
شاهین یا رهام از مزایای نظیر: طراحی ظاهری جذاب، طراحی داخلی مناسب، کابین با گنجایش قابل قبول، گستردگی خدمات پس از فروش به ویژه با توجه به یکسان بودن اساس پیشرانه با سایر خودروهای ملی سایپا نظیر تیبا و ساینا برخوردار خواهد بود. از طرف دیگر هنوز نمیتوان به طور قطعی پیرامون ضعفهای فنی و نقاط ضعف این خودرو پیش از حضور رسمی آن در بازار اظهارنظر کرد.خودرو شاهین در بازار
ماشین سایپا رهام در زمان نگارش این مقاله هنوز وارد بازار نشده و بنابراین نمیتوان شرایط معاملات آن را در بازار کشورمان به طور قطعی مورد بررسی و تحلیل قرارداد. با این حال به نظر میرسد اگر شرکت سایپا قیمتی معقول و منطقی را برای این محصول ملی جدید خود در نظر بگیرد، شاهد آن خواهیم بود که سایپا شاهین (رهام) همچون سایر تولیدات این شرکت نظیر انواع ساینا، کوییک و غیره، یکی از پرفروشترین سدانهای جمعوجور کشور لقب گرفته و از بازار خرید و فروش نسبتا پررونقی بهرهمند شود.به این مطلب چه امتیازی میدهید؟
0از 5 امتیاز