
تکمیل تعهدات کارمانیا با محصولات کرمان موتور
به طبق آخرین اخبار در دی ماه سال 1401، حوالهداران شرکت کارمانیا به زودی سرنوشت خود را مشخص خواهند کرد. با انتشار یک اطلاعیه، شرکت کرمان موتور اعلام کرده است که براساس توافقی که با کارمانیا داشته است، تعهدات باقیمانده از طرف کارمانیا، بههمراه بهروزرسانیهای لازم، به محصولات شرکت کرمان موتور تبدیل و با قیمت قطعی عرضه خواهد شد.
همچنین، مشتریانی که از تبدیل تعهد به محصولات شرکت کرمان موتور صرف نظر کرده بودند، پس از بهروزرسانی، میتوانند وجه بهروزشده خود را از شرکت کرمان موتور دریافت کنند. زمان و روزی که هر یک از مشتریان به شرکت کارمانیا مراجعه کرده و فرایند اداری را انجام داده باشند، به آنها اطلاعرسانی خواهد شد.
دومین طرح تبدیل حواله های BYD
تا میانه تابستان سال جاری، کارمانیا اعلام کرد که تعداد محدودی از خودروهای SWM را خریداری کرده و قصد دارد آنها را به حوالهداران بیوایدی عرضه کند. این خودروها از طریق بازار آزاد تامین شده بودند و هیچ توافقی بین کارمانیا و سهولت خودرو انجام نشده بود.
اطلاعات جدید نشان می دهد که کارمانیا برای دومین بار طرح تبدیل خودروهای BYD را آغاز کرده است. طبق منابع معتبر، این بار کارمانیا قصد دارد خودروهای تبدیل شده را به حواله دارانش ارائه دهد. زمان تحویل مدلهای تبدیل شده از بهمن ماه سال 1400 آغاز شده و قیمت پیشنهادی برای این خودروها حدوداً 800 میلیون تومان است. همچنین، طبق برنامهریزی انجام شده، ظرفیت این طرح تبدیل تا 500 دستگاه تخمین زده شده است.
تحویل SWM به جای BYD
در ۱۸ مرداد ۱۴۰۰، شرکت کارمانیا اعلام کرد که حوالهداران خودروهای مدلهای S6، S7 و F3 از برخی نمایندگیهای خود برای بررسی وضعیت تعاقداتشان دعوت به عمل میآورد.
امیدوارم این تجربه ماندگار و لذتبخش برایت باشد.
با توجه به اعلامیه فوق، حاملان حوالههای BYD میتوانند انصراف دهند، یا خودروی SWM را به عنوان جایگزین دریافت کنند، یا اینکه امکان تمدید قرارداد باقی مانده و انتظار تحویل خودروی BYD Tang را داشته باشند.
مصاحبه مدیرعامل کارمانیا درباره تعهدات شرکت
مرداد ماه سال 1400: آقای برازوان، مدیرعامل کارمانیا، در گفتوگویی اخیر به موضوعات مهمی درباره وضعیت شرکت و تعهدات عقبمانده با BYD پرداخته است. در ادامه، خلاصهای از مهمترین نکات این گفتگو را مطالعه میکنید:
بعد از اعمال تحریمهای آمریکا، شرکت BYD به دلیل راهاندازی دو خط تولید اتوبوس برقی در آمریکا و نیز به دلیل اینکه 25% سهام آن در اختیار یک شرکت آمریکایی (یورکشایر هاتاوی) است، همکاری خود با ایران را تعلیق کرد.
پس از تحریمها، شرکت BYD تصمیم گرفت دوباره بازار خودروهای پیشفروش شده در ایران را بازگرداند. شرکت خود را برای تحویل این خودروها به دو روش واردات CBU یا CKD از کشور واسط آماده کرد، اما به دلیل ممنوعیت واردات خودرو و مخالفت وزارت صمت، BYD نتوانست این ماموریت را اجرا کند.
شرکت کارمانیا، تعهدات معوق S7 را براساس نرخ روز دلار محاسبه و در صورت اعلام مشتری به انصراف، وجه پیشپرداخت او را با قیمت روز دلار، همراه با احتساب جریمه دیرکرد و سود مشارکت، برمیگرداند.
بسیاری از مشتریان کارمانیا، سوال دارند که چرا تانگ قیمت بالاتری نسبت به S7 دارد؟ این اختلاف قیمت به تفاوت در قیمت جهانی آنها برمیگردد؛ تانگ در حدود 26 هزار دلار است در حالیکه S7 حدود 17 تا 18 هزار دلار قیمت دارد.
کارمانیا حدود 2 هزار تعهد معوق دارد. از این تعداد، 20 دستگاه مربوط به تعهدات F3، حدود 170 دستگاه مربوط به تعهدات S6 است و مابقی نیز برای تعهدات S7 میباشد.
تحویل خودروهای جدید کارمانیا در طول 6 ماه آینده (زمستان 1400) آغاز خواهد شد. اما خودروی F3 اتومات به دلیل دریافت مجوزهای استاندارد از مدتی قبل، قبل از سایر خودروها به مشتریان تحویل داده خواهد شد.
مشتریان برای دریافت خودروهای نزدیک به S7 میتوانند از کارمانیا خواستار تهیه خودرو از بازار آزاد شوند. تاکنون چندین دستگاه از خودروهای SWM به مشتریان تحویل داده شده است.
با درخواستهای متعددی از مشتریان خود، کارمانیا قصد داشت تا بدنه خودروی F3 را در داخل ایران تولید کند. به دلیل عدم حمایت لازم، این شرکت قادر به تولید خودروی اقتصادی در ایران نشد. همچنین، در حال حاضر ما به داخلیسازی 21% از خودروی S6 پیشرفت کردهایم.
فراخوان حواله داران BYD برای انصراف یا تمدید
در تاریخ 22 تیرماه 1400، شرکت خودروسازی کارمانیا از حوالهداران BYD خواسته است که از روز شنبه 2 مردادماه 1400 به نمایندگیهای کارمانیا مراجعه کنند تا تکالیف قرارداد خود را مشخص کنند.
امیدوارم این تجربه ماندگار و لذتبخش برایت باشد.
این اطلاعیه بیان میکند که شرکت کارمانیا، به اضافه اینکه به مشتریان امکان انصراف از قرارداد را فراهم کرده است، حالا امکان تحویل خودروی جایگزین نیز را برای مشتریان فراهم کرده است. حوالهداران میتوانند با بازنگری و پیشپرداخت متناسب با خودروی جدید، قرارداد خود را تمدید کنند. اسم خودروی جدید هنوز اعلام نشده است، اما احتمالاً کراساور مدرن تانگ () به عنوان گزینهای برای حوالهداران مدنظر است.
آخرین وضعیت تعهدات معوق کارمانیا
در فوریه 2021، آقای برازوان، مدیر عامل کارمانیا، در یک کنفرانس مطبوعاتی برای معرفی مدل جدید سدان برقی شرکتش، طرحهای آینده شرکت را معرفی کرد.
مجموعاً حدود دو هزار تعهد معوق وجود دارد که به حوالهداران شرکت BYD تعلق دارد.
اشخاصی که حوالهدار هستند، میتوانند یا خودرو برقی EK1 را خریداری کنند یا بطور موقت منتظر بمانند تا خودرو بنزینی تحویل بگیرند، به شرطی که شرایط مشخص شده رعایت شود.
3- حواله داران شرکت BYD در اولویت تحویل خودروهای برقی قرار دارند و تا زمانی که وضعیت حواله داران مشخص نشود، این شرکت اقدام به فروش یا پیش فروش خودروهای برقی به دیگر مشتریان نخواهد کرد.
در حال حاضر کارمانیا در حال برندینگ خودرو برقی EK1 به نام سودا است. همچنین، در حال مذاکره با دو برند دیگر نیز میباشد و در صورت اتمام موفقیتآمیز آن، اطلاع رسانی خواهد شد.
روز 5 فروردین 1400 تولید خودرو برقی EK1 آغاز شده است و کارمانیا قصد دارد تا در سال آینده حدود 1000 دستگاه از این محصول برقی را عرضه کند.
معرفی محصولات کارمانیا در بازار ایران
خط تولید بایدی در ایران از پاییز سال 95 فعالیت خود را آغاز کرده و اولین خودروی تولید شده توسط این کارخانه، کراساور اس6 بود. کارخانه خودروسازی کارمانیا با مساحتی بیش از 150 هزار متر مربع احداث شده و طبق اعلام آقای سالاری شریف، مدیرعامل کارمانیا، این کارخانه از زمان شروع اجرای زیرساخت تا راهاندازی خط تولید، تنها در 7 ماه احداث شده است که این زمان بسیار کم برای راهاندازی یک خط تولید در صنعت خودروسازی به شمار میرود.

BYD E6, دومین خودروی معرفی شده توسط BYD در ایران بود که ابتدا در نمایشگاه خودرو تبریز 95 معرفی شد. یکی از ویژگیهای برجسته این ون چینی، موتور الکتریکی کاملاً برقی آن است. این موتور برقی دارای قدرت 121 اسب بخار بوده و با یکبار شارژ، حدود 400 کیلومتر مسافت قابل پیمایش است.
با اما نبود زیرساختهای مناسب برای چنین خودرویی، تعیین قیمت بالا، کیفیت نامناسب تجهیزات رفاهی و طراحی قدیمی آن، همه باعث شدند که E6 هرگز به خیابانهای کشورمان نرسد.

در خردادماه 97، کارمانیا سدان اف3 را به بازار عرضه کرد. این خودرو، که قرار بود از اواخر سال 96 تا خرداد 97 عرضه شود، تأخیر زیادی داشت. اولین مدل ارائه شده از اف3، فقط با گیربکس دستی بود و نسخه اتومات آن نیز در نهایت هیچوقت به بازار عرضه نشد.

در سال ۹۷، شرکت کارمانیا محصول جدیدی به نام کراساور اس٧ را معرفی کرد. این خودرو نام چهارمین اتومبیل الکتریکی این شرکت بود. پیشفروش اولیه این محصول در اردیبهشت ماه آغاز شد و قرار بوده تا پاییز همان سال به بازار عرضه شود. اما بر اثر خروج آمریکا از برجام و تحریمهای ایران، همکاری کارمانیا با شرکت BYD متوقف شد.

در زمستان سال 99، کارمانیا برای اولین بار خودروی برقی خود را معرفی کرد که تحت لیسانس برند چینی سودا تولید شده بود. طبق برنامهریزی شرکت، تولید این خودرو برقی در ایران از اواسط بهار سال 1400 آغاز میشود.