راهنمای دوگانه سوز کردن خودرو

اخبار خودرو

آغاز طرح تعویض رایگان مخازن گاز تاکسی‌ها

با تاریخ آبان 1402، سعید رحمان‌سالاری، مدیر طرح سی‌ان‌جی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی، اعلام کرد که بر اساس تصمیمات شورای اقتصاد، وزارت نفت مجوز تعویض رایگان مخازن تاکسی‌های فرسوده را صادر کرده است. مالکان خودروهای گازسوز با مخازنی که نزدیک به پایان عمر خود (15 سال) هستند، می‌توانند از تاریخ 30 آبان‌ماه اقدام به ثبت‌نام برای تعویض مخزن خود کنند. به این منظور، ثبت‌نام و دریافت نوبت برای تعویض مخزن خودرو از طریق سایت gcr.niopdc.ir انجام خواهد شد. سپس مالکان می‌توانند با مراجعه به نزدیک‌ترین کارگاه، مخزن خودرو خود را تعویض کنند.

وی اظهار کرد که یک فهرست از خودروهایی که مخازن آن‌ها به پایان رسیده است، توسط وزارت کشور به مدیریت اعلام شده است، و بر اساس این فهرست، خودروها قابل شناسایی و ثبت نام در سایت مربوط خواهند بود. مالکانی که پس از ثبت نام پیامکی دریافت کردند که نشان دهنده عدم مشمولیت آنها است، باید به مراکز معاینه فنی مراجعه کنند و در صورت تشخیص مخازن فرسوده یا معیوب، باید از طریق این مراکز به اتحادیه تاکسیرانی استان معرفی شوند تا مخازن آنها تعویض شود.

وی اشاره کرد که طرح تعویض مخازن فرسوده به صورت کاملاً رایگان اجرا شده و از مصوبه ماده 12 قانون رفع موانع تولید رقابت‌پذیر پشتیبانی می‌کند. کارگاه‌ها حق دریافت هزینه‌ای برای تعویض مخزن خودرو ندارند. این طرح توسط کارگاه‌های انتخابی اجرا می‌شود و زمان نوبت‌دهی برای تعویض کمتر از یک هفته است. تمام کیت‌ها و مخازن تعویضی ایرانی تولید شده و تاکنون حدود ۱۰۰ هزار مخزن خودرو تعویض شده‌اند.

تعویض رایگان مخازن گاز برای تاکسی‌

در مهر ماه سال 1402، محسن جوهری، رئیس هیات مدیره انجمن صنفی سی‌ان‌جی کشور، اعلام کرد که با توجه به به‌روزرسانی ناوگان حمل و نقل عمومی، به ویژه تاکسی‌ها و وقایع رخ داده در این حوزه، براساس ویرایش آخرین مصوبه شورای اقتصاد، تعویض مخازن تاکسی‌ها رایگان می‌شود. اطلاع‌رسانی‌هایی توسط شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی صورت گرفته تا تاکسی‌ها اقدام به مراجعه به مراکز معاینه فنی و ارجاع به آزمایشگاه‌های تست مخازن CNG برای به‌روزرسانی کنند. بر اساس ماده 12، هیچ مانع مالی در اجرای این طرح وجود ندارد.

در استان سیستان و بلوچستان، توسعه‌ی بخش CNG نداشته و دولت اقداماتی برای احداث ایستگاه‌های CNG انجام داده است، که این امکان را برای سرمایه‌گذاران فراهم کرده تا در این زمینه ورود یابند. انتقال خودروهای دوگانه سوز به عنوان یک راهکار همگانی، اثر مثبتی بر اقتصاد و کاهش آلودگی هوا دارد. با توجه به عدم توازن در تولید و مصرف بنزین و نیاز به تولید گاز CNG برای هشت میلیون خودرو در کشور، در حال حاضر تنها یک چهارم این ظرفیت، یعنی چهار میلیون خودرو، از این منابع بهره می‌برند.

خواهش می‌کنم. آقای جوهری امیدوار است که با گذشت چهار سال از شروع برنامه استفاده رایگان از دوگانه‌سوزی خودروها و تعویض رایگان مخازن تاکسی‌ها، از سال آتی شرایطی مناسب برای اجرای دوگانه‌سوزی بر روی همه‌ی خودروها فراهم شود.

فرسودگی مخازن دوگانه‌سوزها و خطر انفجار

در نشست خبری اخیر، حمیدرضا سهرابی، عضو هیات مدیره انجمن صنفی CNG، به تغییر در علت انفجار خودروهای دوگانه‌سوز اشاره کرد. او اظهار کرد که در گذشته، اکثر این انفجارها به دلیل دستکاری مخازن توسط مالکان خودروها بوده است، اما اخیرا انفجارهای بیشتری به دلیل گذر از تاریخ انقضای مخازن و فرسودگی آنها ناشی از نگهداری نامناسب رخ داده است. حمیدرضا سهرابی بیان کرد که بقیه موارد از جمله قاچاق و دستکاری مخازن به عنوان عوامل اصلی این انفجارها مطرح نیستند.

به عبارت دیگر، عمر مفید مخازن خودروها حدود 15 سال است. اکنون، بیش از یک میلیون خودرو که بیش از 15 سال پیش تولید شده‌اند و تبدیل به‌دوگانه‌سوز شده‌اند، نیاز به تعویض مخازن خودرو دارند. فرسودگی مخازن معمولاً ناشی از شرایط نامناسب نگهداری است و با یک بررسی دقیق قابل شناسایی است. با نظارت منظم و نگهداری بهتر، می‌توان از خطرات ناشی از سوخت‌گیری این خودروها جلوگیری کرد و حوادث ناخوشایند را پیشگیری کرد.

یک‌میلیون خودرو دوگانه‌سوز باید مخزن عوض کنند

در تاریخ ۱۴۰۲، محسن جوهری، رئیس انجمن صنفی سی‌ان‌جی، اعلام کرد که یکی از خواسته‌های صنف از وزارت صمت این است که خودروسازان را ملزم به تولید خودروهای دوگانه‌سوز کنند. در سال ۱۴۰۰، فقط یک درصد از تولید خودروها به صورت دوگانه‌سوز بوده و حتی آمارها نشان می‌دهد که تولید این نوع خودروها در سال ۱۴۰۱ متوقف شده است. اقدام دیگری که دولت می‌تواند انجام دهد این است که بخش زیادی از ناوگان حمل و نقل کشور که در حال حاضر با استفاده از بنزین عمل می‌کنند، با هزینه دولت به خودروهای دوگانه‌سوز تبدیل شوند، مشابه اقداماتی که در دهه ۸۰ توسط دولت انجام شد.

وی افزود که ایرادات مصوبات شورای اقتصاد که ناموفق بوده‌اند، تماما توسط بخش خصوصی و مدیریت طرح سی ان جی اعلام شده است. اکنون سوالی پیش می‌آید که چرا مصوبات بدون در نظر گرفتن راهکارهایی که بخش دولتی و خصوصی ارائه داده‌اند، مجددا ویرایش می‌شوند و به نتیجه‌ای نمی‌رسند. اقدام سوم این است که ناوگان فعلی خودروهای دوگانه سوز نیاز به نوسازی دارد. بیش از یک میلیون خودرو دوگانه سوز نیاز به تعویض مخزن دارند اما مالکان این خودروها توانایی پرداخت هزینه تعویض مخزن را ندارند. دولت باید این هزینه را پرداخت کند، در غیر اینصورت مالکان خودروهای دوگانه سوز ممکن است مخزن خودرو را رها کرده و از بنزین استفاده کنند.

جزئیات و چالش‌های طرح تبدیل خودروها به دوگانه‌سوز

در خرداد ماه 1402، خلیل علی‌عسگری، عضو انجمن وسایط نقلیه گازسوز، در مورد طرح تبدیل خودروها به دوگانه‌سوز و استفاده از سوخت سی‌ان‌جی، نکات زیر را مطرح کرد:

  • در سال 1398 با اخذ مصوبه شورای اقتصاد برای هدفمندسازی یارانه حامل‌های انرژی، پروژه تبدیل رایگان خودروهای عمومی کلید خورد.
  • در این طرح 6 پیمانکار توسط شرکت ملی پخش انتخاب شد و قرار شد در فاز اول طرح، 650 هزار خودروی عمومی دوگانه‌سوز شوند؛ پس از فراهم کردن بسترهای لازم برای اجرا، پیمانکاران از خردادماه سال 1399 انجام فرآیند تبدیل را آغاز کردند.
  • از طرف دولت منبع مالی خاصی برای اجرای این پروژه در نظر گرفته نشده و تأمین مالی از محل صرفه‌جویی مصرف بنزین انجام می‌شود.
  •  تا امروز که حدود 36 ماه از اجرای این طرح گذشته، بیش از 300 کارگاه در سراسر کشور برای اجرای این طرح به‌کار گرفته شده و تقریبا 265 هزار خودرو توسط پیمانکاران به دوگانه‌سوز تبدیل شده است.
  • تنوع خودروهای تبدیل شده به نحوی است که 80 درصد این تبدیل سهم وانت‌های سبک و سنگین بوده و حدود 20درصد نیز سهم مسافربرهای شخصی شده است. با تبدیل این خودروها و صرفه‌جویی در مصرف بنزین یا جلوگیری از واردات بنزین، تقریبا 160 میلیون دلار صرفه‌جویی ایجاد شده است.
  • این طرح یکی از موفق‌ترین طرح‌هایی است که در آن ظرفیت‌های مندرج در ماده 12 قانون رفع موانع تولید به شکل اثربخش و بهره‌ور به کار گرفته شده است.
  • ایجاد اشتغال برای بیش از 30 هزار نفر به صورت مستقیم و غیرمستقیم، کمک به کاهش آلودگی هوا به ویژه در کلانشهرها، ایجاد فضای لازم برای مدیریت بهینه و کاهش میزان مصرف بنزین به ویژه در شرایط فعلی که متأسفانه کشورمان واردکننده بنزین شده است، رفع مشکلات و تهدیدات امنیتی ناشی از وابستگی به یک نوع سوخت یا منبع انرژی، استفاده از مزیت نسبی کشور که دارنده ذخایر عظیم گازی است، صرفه‌جویی بیش از 160 میلیون دلاری تا حال حاضر که بدیهی است با توجه به استمرار جایگزینی مصرف گاز طبیعی با بنزین، این صرفه‌جویی حداقل در 10 سال آینده نیز ادامه داشته و جزء درآمدهای دولت خواهد بود، خودگردان‌ بودن طرح و نیاز نداشتن به تخصیص بودجه، ایجاد بستر مناسب برای اجرای قانون هدفمندسازی یارانه‌ها، ایجاد بسترهای نرم‌افزاری و سخت‌افزاری لازم برای ارتقای تبدیل کارگاهی از نسل یک به نسل 4، به‌روزرسانی سامانه کنترل و پایش اتخادیه سوخت‌های جایگزینی با همکاری مشترک شرکت پخش، پیمانکاران و اتحادیه و به‌روز شدن مدارک خودروهایی که دوگانه‌سوز بودند اما کارت سوخت آنها تک‌سوز بود، از مزایای اجرای این طرح است.
  • متأسفانه این پروژه در حال حاضر با بی‌توجهی مسئولین مواجه شده و هیچ گونه تلاش موثری برای رفع مشکلات آن انجام نمی گیرد؛ به همین دلیل اغلب پیمانکاران با مشکلات زیادی در تأمین نقدینگی مورد نیاز مواجه شده‌اند و بیم آن می‌رود که با ادامه شرایط فعلی، پروژه متوقف شود.
  • اختیارات کافی و کامل برای متولی طرح در نظر گرفته نشده است. حدود اختیارات متولی باید در حدی باشد که بتواند به سرعت و با قدرت تمام، مرتبطین و ذی‌نفعان را ملزم به همکاری کند؛ درحال حاضر شرکت ملی پخش برای این موضوع به‌عنوان متولی معرفی شده، در صورتی که اختیارات تعریف شده و اتوریته لازم را برای الزام به مرتبطین و ذی نفعان ندارد.
  • اقدامات متناطر با قانون هدفمند کردن یارانه‌ها جاری نشده و قیمت‌های حامل‌های انرژی از قیمت‌های واقعی فاصله زیادی دارد؛ پرداخت یارانه بالا در حوزه بنزین باعث شده که قیمت آن از قیمت واقعی دور باشد و از جذابیت خودروهای دوگانه‌سوز، چه از نوع کارخانه‌ای و چه کارگاهی، کاسته شود.
  • در قیمت‌گذاری گاز طبیعی و سایر حامل‌های انرژی باید مواردی مورد توجه قرار گیرد تا همزمان بتوان به سمت واقعی سازی قیمت‌ها حرکت کرد، بدون آنکه مصرف‌کنندگان دچار تلاطم تأمین و یا قیمت سوخت شوند. از جمله این موارد این است که باید قیمت گازطبیعی معادل 30درصد قیمت حامل‌های رقیب در نظر گرفته شود تا اختلاف قیمت معنادار شده و برای مصرف کننده جذابیت ایجاد شود. همچنین قیمت حامل‌ها با شیب منطقی و بر اساس سرعت تبدیل سیستم سوخت خودروها افزایش یابد تا اختلاف قیمت مورد نظر حاصل شود.
  • پیچیدگی فرآیند پرداخت و تأخیر در تسویه مطالبات پیمانکاران باعث شده که پیمانکاران با مشکلات فراوان مالی مواجه شوند. با توجه به هزینه نسبتا بالایی که تبدیل هر خودرو دارد واضح است که تأخیرات طولانی در پرداخت می‌تواند نقدینگی پیمانکاران را حبس کرده و توان تولید آن ها را به شدت کاهش دهد که لازم است مسئولان مرتبط با طرح در این زمینه بازنگری جدی کرده و برای این معضل چاره اندیشی کنند.
  • قیمت‌های در نظر گرفته شده برای اقلام و کالاها همان قیمت‌های سال 98 است و هیچ‌گونه بازنگری و تعدیلی در قیمت‌ها صورت نگرفته؛ این درحالی است که اغلب اقلام با تورم بیش از 100 درصد و در بعضی موارد تا 250 درصد مواجه بوده‌اند؛ این موضوع باعث شده است که تبدیل برای پیمانکاران حاشیه سود خود را از دست داده و در عمل پیمانکاران وارد زیاد شوند که برای رفع این معضل لازم است که قیمت‌ها مجددا بر اساس شرایط جدید بازنگری شده و پس از کسب مجوزهای لازم، تعدیل متناسب با تورم در قرارداد اعمال شود.
  • نبود تبلیغات مناسب و جامع برای پروژه از دیگر معضلاتی است که گریبانگیر این پروژه بوده که با گذشت حدود 36 ماه از آغاز طرح، هنوز به صورت جامع اطلاع رسانی مرتبط با آن انجام نشده است و بسیاری از کاربران خودروها اطلاعی از وجود چنین طرحی ندارند. برای همه‌گیر شدن این طرح لازم است که تبلیغاتی وسیع در رسانه ملی و سایر ابزار رسانه‌ای صورت گیرد.
  • معضل دیگری که این طرح با آن درگیر است، وجود کارگاه‌های غیرمجاز و آموزش ندیده در سطح کشور است که به صورت غیرمجاز و با اقلام غیراستاندارد برای تبدیل اقدام می‌کنند؛ خودروهای تبدیلی غیرمجاز و ناایمن در جایگاه‌ها سوخت‌گیری می‌کنند و بر آن ها نظارت نمی‌شود. سند خودروهای تبدیل شده اصلاح نمی‌شود و تجهیزات غیراستاندارد با هر کیفیتی نصب و سوخت‌گیری می‌شود؛ بازدیدهای دوره‌ای و اورهال انجام نمی‌شود و در اثر بروز این چرخه از رفتارهای غلط، خطرات شدیدا افزایش می‌یابد.
  • ذهنیت غلط ایمن نبودن CNG از این رویکرد ناصحیح شکل گرفته و بی‌میلی شدیدی در میان مصرف‌کنندگان ایجاد کرده است که مسئولین مرتبط با این موضوع باید به سرعت و با جدیت برای جمع‌کردن کارگاه‌های غیرمجاز اقدام کنند، چرا که وجود این کارگاه‌ها نه‌تنها برای این طرح، بلکه برای کل صنعت CNG یک تهدید حیاتی به‌شمار می‌رود، ضمن اینکه این موضوع می‌تواند خطرات ایمنی بسیار جدی برای مصرف‌کنندگان به‌همراه داشته باشد و خدای ناخواسته حیات مصرف‌کننده را به خطر اندازد.
  • جایگاه‌های سوخت‌گیری فعلی هرچند از نظر حجم توزیع، می‌تواند پاسخگوی نیاز مصرف باشد، اما در بعضی از مناطق، تراکم مراجعه به آن ها زیاد است و صفوف طولانی برای سوخت‌گیری ایجاد می‌شود که این امر موجب شده فرآیند سوخت‌گیری برای مصرف‌کننده گازطبیعی زمان‌بر باشد و میل و جذابیت کافی در مصرف‌کننده برای استفاده از این سوخت پاک کاهش یابد. مسئولین مرتبط باید مناطق پرتراکم مراجعه را شناسایی کرده و با اجرای طرح‌های توسعه‌ای، میزان پراکندگی بار مراجعه را به نحو مطلوب، تغییر دهند.
  • اداره مالیات علی رغم مصوبه شورای وزیران مبنی بر معافیت فعالان حوزه CNG در تولید قطعات و تبدیل خودروها نه‌تنها این معافیت را اعمال نکرده است بلکه بعضا با اعمال جرایم سنگین، مشکلات عدیده‌ای را برای این قشر ایجاد کرده است.
  • نبود طرح‌های تشویقی برای کاربران CNG یکی از عواملی است که باعث کاهش رغبت دارندگان خودرو به استفاده از گازطبیعی شده است. ایجاد قوانین تخفیف با معافیت مالیاتی برای خودروهای دوگانه‌سوز، کاهش یا رفع محدودیت‌های ترافیکی برای خودروهای دوگانه‌سوز، ایجاد سهولت و تخفیف در تعرفه‌های معاینات فنی، صدور مجوز استفاده از کمپرسورهای خانگی برای تسهیل در سوخت‌گیری با استفاده از خط لوله خانگی و ارائه تسهیلات لازم برای تبدیل خودرو به صورت بلاعوض یا وام طولانی مدت، چند نمونه از طرح‌های مشوق قابل اجرا برای افزایش رغبت استفاده از سوخت CNG‌ است.
  • نبود طرح‌های حمایتی و تشویقی برای تولیدکنندگان مجموعه‌ها و قطعات CNG یکی از عواملی است که باعث بروز مشکلات برای تولیدکنندگان شده و عملا انگیزه‌های ایشان را در تلاش برای بهبود مستمر کاهش داده که در نتیجه این امر، سطحی کیفی مجموعه‌ها و قطعات از سطح کیفی مطلوب فاصله گرفته و همین موضوع نارضایتی نسبی را در سطوح مصرف در پی داشته که می‌توان طرح‌هایی چون ایجاد قوانین تخفیف یا معافیت‌های مالیاتی برای تولیدکنندگان حوزه CNG‌ و کاهش یا رفع محدودیت‌های وارداتی و تعرفه‌های گمرکی برای تولیدکنندگان را از طرح‌های مشوق در این زمینه برشمرد.

طرح توزیع سوخت سی‌ان‌جی رایگان

در ماه خرداد سال 1402، محسن جوهری، رئیس هیئت مدیره انجمن CNG، اعلام کرد که یک پیشنهاد برای توزیع رایگان سوخت CNG به مدت سه سال ارائه شده است. او اظهار داشت که در حال حاضر این پیشنهاد در دست بررسی سازمان برنامه و بودجه قرار دارد و احتمال قبولی آن بسیار زیاد است.

با توجه به توضیحات وی، ایران در رده دوم جهان از نظر منابع گاز پس از روسیه قرار دارد. شبکه گسترده‌ای برای انتقال گاز در کشور وجود دارد و شرکت‌های تولیدی در زمینه تامین تجهیزات و مخزن‌سازها از زیرساخت‌های موثری برای توسعه این صنعت بهره‌مند هستند. در سبد سوخت کشور، تیراژ گاز به نظر می‌رسد که سهم آن از ۱۷ درصد در سال گذشته به ۵۰ درصد بسیار افت کرده است. در برخی شهرها، تا ۷۰ درصد ظرفیت تولید گاز از سوخت فراهم شده خالی است. این نسبت ضعیف تولید گاز نسبت به سایر منابع انرژی کشور، حدود سه درصد است.

در حال حاضر، در روسیه حدود ۱۵ هزار جایگاه سوخت‌گیری برقی وجود دارد، در حالی که در ایران تنها ۲۵۰۰ جایگاه فعال است و حتی از این تعداد نیز تنها ۵۰ درصد آن مورد استفاده قرار می‌گیرد. یکی از مشکلات اصلی در این زمینه، قیمت‌گذاری نامناسب است. از این رو، تلاش‌های دولت برای تبدیل خودروهای بنزینی به خودروهای دوگانه‌سوز، به نتیجه مطلوب نرسیده است. اگر بازار سوخت‌های گازی تبدیل به شهروندان، بدون استفاده از جایگاه‌های سیستم شارژ رفته، روزانه حدود ۱۷ میلیون دلار ارز از کشور خارج می‌شود. بدون شک، سیستم‌های سوخت‌گیری برقی در کشور نقش اساسی برای حفظ ارزش ارز در داخل دارند و توسعه آن‌ها می‌تواند سهم بزرگی در بهبود وضعیت اقتصادی کشور داشته باشد. اگر مصرف این سوخت‌های گازی به ۴۰ میلیون متر مکعب افزایش یابد، سالیانه می‌توان حدود ۱۰ میلیارد دلار ارز به کشور وارد کرد.

در سال 1400، کارخانجات خودروسازی داخلی تنها 12,396 دستگاه خودرو دوگانه سوز تولید کردند که این تعداد نسبت به سال گذشته 50 درصد کاهش داشته است، طبق گفته آقای جوهری.

به عبارت نویسی شده توسط شما تغییرات زیر را اعمال کردم: - از جملات کوتاه‌تر و مفهوم‌محور استفاده شد. - جملات شما توسط من با توجه به قواعد نوشتاری منظم و منطبق با زبان فارسی تنظیم شد. - جهت متن درخواستی شما، جهت نوشتاری RTL استفاده شد. - اصطلاحات فنی و واژگان مشخص در متن با درک بهتر مخاطب توضیح داده شده‌اند.

وی اشاره کرد به مصوبه‌ای که در تاریخ ۲۵ اسفندماه سال ۱۳۹۷ توسط دولت تصویب شد. او اظهار کرد که طبق این مصوبه، مبلغ ۱۵۰۰ میلیارد تومان در حال حاضر در صندوق ذخیره‌سازی برای افزایش ایمنی وجود دارد، اما هنوز به مرحله اجرا نرسیده است.

مشاور اتحادیه سوخت‌های جایگزین سی ان جی، شهرام اتفاق، اعلام کرد که ایران حدود ۱۸ درصد از منابع گاز جهان را در اختیار دارد؛ اما در زمینه صادرات، تنها نقش محدودی داریم و بیشتر گاز مصرفی در داخل کشور استفاده می‌شود. برخی کشورها از جمله چین، آرژانتین، هند، ایتالیا و برزیل از سوخت سی ان جی برای خودروهایشان استفاده می‌کنند. این فناوری از دهه ۱۳۸۰ به ایران وارد شده و کشور در این زمینه پیشرفت قابل توجهی داشته است. تنها سه درصد از تولید گاز طبیعی در ایران به سبد حمل و نقل اختصاص دارد که این امر باعث صرفه‌جویی سالانه چهار میلیارد دلاری می‌شود. در حال حاضر، امکان افزایش ظرفیت دو برابری وجود دارد و اگر این اتفاق بیفتد، می‌توانیم هشت میلیارد دلار صرفه‌جویی کنیم.

عدم استقبال از طرح تبدیل دوگانه سوزها

در اردیبهشت 1402، آقای علی‌اکبر نژادعلی، مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی، اعلام کرد که مصرف فرآورده‌های نفتی در حوزه نفتگاز در سال 1402 حدود 103 میلیون لیتر در روز است که نسبت به سال قبل 4 درصد افزایش داشته است. او همچنین بیان کرد که انتظار می‌رود مصرف نفتگاز امسال به 115 میلیون لیتر افزایش یابد.

با مصرف روزانه 24 میلیون لیتر سوخت سی‌ان‌جی، اگر اینکار انجام نمی‌شد، باید همین مقدار بنزین وارد می‌کردیم. در حال حاضر، حدود 12 میلیون لیتر ظرفیت خالی در ایستگاه‌های سی‌ان‌جی وجود دارد که می‌تواند به عنوان جایگزین بنزین مورد استفاده قرار گیرد.

نژاد علی اعلام کرد که خودروسازان تولید خودروهای گازسوز را متوقف کرده‌اند و تنها 260 هزار خودرو عمومی از طرح تبدیل به دوگانه‌سوز استفاده کردند، در حالی که استقبال از این مصوبه شورای اقتصاد خوب نبود.

عرضه 23 میلیون لیتر سی ان جی در شبانه روز

در آذر ماه سال 1401، هوتن انصاری، معاون اجرا و بهره‌برداری مدیریت طرح‌های CNG شرکت پخش فرآورده‌های نفتی، اعلام کرد که تعداد کل تجهیزات نصب شده در جایگاه‌های CNG به 2546 تجهیزات رسیده است. این تجهیزات قادرند در طول شبانه‌روز حدود 23 میلیون مترمکعب گاز CNG را عرضه کنند.

بر اساس گفته‌های فرد مذکور، تعداد کل خودروهای گازسوز کشور بیش از ۴ میلیون و ۱۰۰ هزار دستگاه است که به طور رسمی در کارخانه‌های خودروسازی و یا کارگاه‌های مجاز تبدیل شده‌اند. از این تعداد، ۲۲۸ هزار و ۶۱۴ دستگاه در طرح جدید تبدیل خودرو، در کارگاه‌های مجاز به سوخت گازی تبدیل شده‌اند. همچنین، ۷۳۸۳ دستگاه خودرو در حال حاضر در صف تبدیل قرار دارند. از تعداد خودروهای گازسوز شده در طرح جدید، ۵۱ هزار دستگاه تاکسی مسافربر و بقیه وانت‌بار هستند. علاوه بر این، ۱۳۵۶ دستگاه خودرو مسافربر اینترنتی مورد بررسی قرار گرفته و آماده واریز وجه هستند. پس از واریز، این تعداد به تعداد خودروهای در صف تبدیل اضافه خواهد شد.

آقای انصاری بیان می‌کند که سی‌ان‌جی یکی از پروژه‌های پر بازده و موثر وزارت نفت است. این سوخت باعث صرفه‌جویی در مصرف روزانه بنزین می‌شود و امنیت سوخت در حمل و نقل را نیز تضمین می‌کند. مصرف سی‌ان‌جی در کشور بیش از ۲۳ میلیون متر مکعب است، که معادل صرفه‌جویی در مصرف ۲۳ میلیون لیتر بنزین محسوب می‌شود. این سوخت نه تنها ارزان‌تر از بنزین است، بلکه منجر به بهبود کیفیت هوا و صرفه‌جویی در مصرف بنزین نیز می‌شود.


طرح تبدیل رایگان دوگانه سوز چیست؟

شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی، هم اکنون سایت اینترنتی جدیدی برای ثبت‌نام از متقاضیان دوگانه سوز کردن خودروها ایجاد کرده است. اما شرایط ثبت نام در این سایت و نحوه استفاده از خدمات رایگان برای دوگانه سوز کردن خودروها چیست؟ خودرو شاپ باشید تا به جواب همه سوالات‌تان درباره دوگانه‌سوز کردن خودروها، برسید.

شرکت ملی پخش از تاریخ 24 اردیبهشت ماه 99، با راه اندازی سایت اینترنتی جدید، نخستین مرحله ارائه خدمات رایگان برای تبدیل خودروهای بنزینی به دوگانه سوز را آغاز کرد. در این مرحله ابتدایی، تنها دو گروه کاربری امکان ثبت نام و دریافت خدمات رایگان را دارند.

  • تاکسی عمومی
  • انواع وانت بار با هر نوع پلاک (شخصی و غیرشخصی)

فاز دوم طرح تبدیل رایگان به دوگانه سوز از اواخر تابستان 99 اجرایی خواهد شد. در این مرحله، فقط خودروهای مسافربر شخصی مانند تاکسی اینترنتی و آژانس‌های تحت نظارت وزارت کشور یا شهرداری‌ها امکان ثبت‌نام را خواهند داشت.

برای ثبت نام دوگانه سوز کردن رایگان چه کنیم؟

اگر خودروی شما وارد برنامه تبدیل رایگان به پلاک دو رقمی شده است، ابتدا به وب‌سایت مربوطه مراجعه کرده و اطلاعات مربوطه را وارد کنید.

پس از وارد کردن شماره موبایل، کد ملی و کد امنیتی مورد نظر، بر روی گزینه "ثبت" کلیک کنید. حتماً توجه داشته باشید که شماره موبایل وارد شده باید با شماره موبایل فرد متقاضی همخوانی داشته باشد.

3- در این مرحله، کد فعالسازی به شماره همراه شما ارسال خواهد شد. کد را که در پیامک دریافت می‌کنید، در فیلد مربوطه وارد کنید. در صورت عدم دریافت کد فعالسازی یا نیاز به تغییر شماره موبایل یا کد ملی،‌ گزینه "تغییر اطلاعات" را انتخاب کرده و اطلاعات مورد نیاز را مجددا وارد کنید.

بعد از ورود به حساب کاربری خود، به بخش "ثبت وسیله نقلیه" مراجعه کنید و شماره پلاک خودرو خود را وارد کنید. سپس بر روی گزینه "ثبت" کلیک کنید. منتظر دریافت پیامک تایید ثبت خودرو باشید، این ممکن است چند روز طول بکشد. لطفاً صبور باشید.

پس از دریافت پیامک تایید و ثبت خودرو، به قسمت "پیشخوان سایت" رفته و لیست خودروهای ثبت شده خود را مشاهده کنید. سپس بر اساس تصویر، گزینه "دریافت نوبت" را انتخاب کنید تا لیست کارگاه‌های فعال (بر اساس استان و شهر) برای شما نمایش داده شود. سپس روز مورد نظر خود را انتخاب کرده و فرآیند ثبت نام را تا پایان انجام دهید.

دوگانه سوز کردن خودروهای شخصی

اگر خودرو شما مشمول طرح رایگان دوگانه سوز نمی‌باشد، برای کسب اطلاعات بیشتر به سایت جامع خودروهای دوگانه سوز ایران با آدرس اینترنتی مراجعه کنید. در این سایت، در بخش "تبدیل به خودرو گازسوز"، گزینه "ثبت نام در سامانه" را انتخاب کنید.

در بخش ثبت نام، اطلاعات خانوادگی، کد ملی، و شماره موبایل خود را وارد کنید. سپس، به عنوان نمونه در تصویر زیر، پسورد مورد نظر برای حساب کاربری خود را تعیین کنید. در نهایت، کد امنیتی را وارد کرده و بر روی دکمه "ثبت نام" کلیک کنید.

بلافاصله پس از ورود به «پیشخوان سایت»، بخش «درخواست تبدیل به گازسوز» را دوباره انتخاب کنید. سپس، شماره پلاک و شماره VIN که بر روی کارت خودروتان نیز قید شده است، را وارد کنید.

بعد از ورود و تکمیل اطلاعات موردنیاز، بر روی دکمه "ثبت نهایی" در بالای فرم کلیک کنید. پس از انجام صحیح مراحل، یک پیام تأیید برای شما نمایش داده خواهد شد. حالا منتظر بمانید تا پیامک "رزرو نوبت" برای شما ارسال شود. به دلیل تعداد بالایی از درخواست‌ها، احتمالا ارسال این پیامک تا چند روز یا یک هفته زمان خواهد برد. لطفاً صبور باشید!

پس از دریافت پیامک تأیید رزرو نوبت، لطفاً به سایت مراجعه کرده و از طریق قسمت "درخواست تغییر سوخت" وارد حساب کاربری خود شوید. در صورت فراموشی رمز عبور، می‌توانید با کلیک بر روی گزینه "بازیابی رمز عبور"، رمز خود را بازیابی کنید.

6- پس از ورود به پیشخوان سایت، مشخصات خودروی خود را مشاهده کنید. سپس در ستون آخر، بر روی دکمه "انتخاب کنید" کلیک کنید. در ادامه، با انتخاب استان/شهر، لیست مراکز برای دوگانه سوزی خودروها برای شما نمایش داده می شود. با انتخاب روز/ساعت موردنظرتان، مراحل ثبت نام تکمیل خواهد شد و کد رهگیری نیز به شما اعلام خواهد شد.

مدارک لازم برای دوگانه سوز کردن خودرو

پس از تکمیل مراحل ثبت نام و رزرو نوبت در سایت، شما باید در تاریخ مقرر به مرکز خدمات فنی مراجعه کنید.

قبل از مراجعه به مرکز خدمات فنی، توصیه می‌شود با آنها تماس بگیرید و از امکان دریافت خدمات در آن روز اطمینان حاصل کنید. همچنین می‌توانید شماره تماس تمام مراکز خدمات فنی را از سایت irngv.ir که قابل مشاهده است، بدست آورید.

در روز مراجعه حضوری، حتما مدارک زیر را به همراه خود داشته باشید:

  • کارت ملی مالک خودرو
  • کارت شناسایی خودرو
  • سند مالکیت خودرو 
  • در صورت تغییر مالک خودرو پس از ثبت نام، باید مدارک انتقال مالکیت را نیز داشته باشید. 

آدرس مراکز خدمات دوگانه سوز

در اینترنت می‌توانید به آدرس و شماره تماس مراکز خدمات دوگانه سوز کردن خودرو دسترسی پیدا کنید. برای این کار به وب‌سایت مربوطه مراجعه کنید، استان موردنظرتان را انتخاب کنید و سپس دکمه "جستجو" را بزنید.

هزینه گازسوز کردن خودرو

هزینه‌های مربوط به سوخت‌های جایگزین برای گازسوزی خودرو توسط اتحادیه کشوری محاسبه و اعلام می‌شود.

لطفا اطلاعات بیشتری در مورد متن یا مضمون پاراگراف ارسال کنید تا بتوانم بهترین بازنویسی را ارائه دهم.

لطفا اطلاعات بیشتری در مورد متن یا مضمون پاراگراف ارسال کنید تا بتوانم بهترین بازنویسی را ارائه دهم.

گواهی سلامت خودرو دوگانه سوز

برای اثبات اینکه یک خودرو دوگانه سوز، به روش استاندارد و با رعایت قوانین، به یک خودرو دوگانه سوز تبدیل شده است و همچنان ایمن است، باید مدارک گواهی سلامت خودرو دوگانه سوز را در اختیار داشته باشید.

درخواست گواهی سلامت خودرو تنها در مراکز خدمات فنی قابل انجام است. برای دریافت این گواهی، باید به سایت مربوطه مراجعه کرده و در قسمت «پیشخوان سایت»، گزینه گواهی سلامت را انتخاب کرده و خودرو خود را ثبت نموده و سپس نوبت خود را رزرو کنید.

سوالات مهم درباره دوگانه سوز کردن خودرو

پیش از هر چیز، به یادآوریم که در صورت بروز هرگونه مشکل در فرآیند ثبت نام یا برای کسب اطلاعات بیشتر، می‌توانید با شرکت ملی پخش تماس بگیرید به شماره 09627.

اطلاعات اشتباه را چگونه اصلاح کنم؟

اگر اطلاعاتی در سایت وارد کردید که اشتباه است (مثلا سال خودرو را اشتباه وارد کردید) و هنوز رزرو نوبت نکردید، می‌توانید به قسمت "پیشخوان سایت" بروید و برای خودروی خود که اشتباه ثبت کرده‌اید، دکمه "حذف کنید" را بزنید. سپس اطلاعات صحیح خودرو خود را وارد کنید.

اگر قرار است نوبت رزرو کنید، باید در روز مراجعه حضوری با داشتن مدارک مورد نیاز، اطلاعات خود را به روز کنید.

آیا می توانم شهر دیگری را انتخاب کنم؟

در زمان رزرو نوبت، تمام مراکز فعال برای شما نمایش داده می‌شود. شما می‌توانید هر شهری که تمایل دارید را انتخاب کنید، بر اساس ظرفیت هر مکان.

بعد از گازسوز شدن، سهیمه بنزین تغییر می کند؟

پس از دریافت کارت جدید و ثبت اطلاعات خودرو در سامانه، میزان مالیات ماهیانه خودرو شما بر اساس نوع استفاده از خودرو تغییر خواهد کرد.

اخبار جدید تاکسیرانی

جدیدترین اخبار درباره تاکسیرانان، وضعیت نوسازی تاکسی‌های فرسوده، مبلغ وام برای نوسازی تاکسی، و شرایط جدید برای تعویض تاکسی‌های قدیمی را در این مقاله بخوانید.

سوال یا نظری دارید؟

name
email
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
جستجو
منوی اصلی
پشتیبانی

شما میتوانید از طریق چت آنلاین و یا تماس تلفنی بصورت رایگان از کارشناسان ما مشاوره بگیرید

تمامی درخواست های مشاوره در مجموعه خودروشاپ ازطریق تکمیل و ارسال فرم مربوط به درخواست شما می باشد.

پس از آن کارشناس مربوطه با شما تماس می گیرد.

دستیار هوشمند - آنلاین

سلام
من دستیار هوشمنده خودرو شاپ هستم

میتوانم به تمام سوالات شما در مورد انواع خودرو ها پاسخ بدهم
و یا در مورد بخش های مختلف وب سایت شما را راهنمایی کنم

 logo اپلیکیشن خودرو شاپ