
رکورد جدید تولید در ایران خودرو دیزل
در اسفند 1402، محمدحسن محمدزاده، مدیرعامل ایران خودرو دیزل، اعلام کرد که شرکت توانسته است رکورد تولید سالانه خود را شکسته و بهترین عملکرد سالانه خود را به ثبت برساند. او با ابراز قدردانی از زحمات و تلاشهای تمامی کارکنان، به ویژه مهندس توسلیمهر، مدیرعامل پیشین شرکت، اعلام کرد که این موفقیت به دلیل تلاشهای آنان بوده است و از زحمات آنها قدردانی مینماید.
در سال 1402، شرکت ایران خودرو دیزل موفق شد رکورد تولید سالانه خود را با تولید 18058 دستگاه بهبود دهد. این تعداد شامل انواع کامیونهای باری و کمپرسی، کامیونهای کشنده، کامیونتها، اتوبوسها، ونها و وانت پیکاپها بود. شرکت یک پیشرفت چشمگیر در تولید کامیونتها داشته و رکورد جدیدی در این زمینه ثبت کرده است. همچنین در تولید ونها و وانتهای پیکاپ نیز رکوردهای جدیدی به ثبت رسیده است.

مدیرعامل ایران خودرو دیزل در خصوص آمار فروش این شرکت در سال 1402 اعلام کرد که شرکت هفت رکورد جدید در زمینه فروش، جذب نقدینگی، تحویل ماهیانه، تحویل سالانه، تعداد اخذ پلاک و سهم فروش خالص نمایندگیهای خود ثبت کرده است. او اعلام کرد که تا پایان دیماه، تحویل 2330 دستگاه انجام شده است که یک رکورد بیسابقه است و تعداد کل تحویلها تا پایان سال به 16879 دستگاه میرسد که این رقم بالاتر از 17 هزار دستگاه قبلی خواهد بود.
آقای محمدزاده اعلام کرد که با توجه به برنامههای تولید 24 هزار دستگاه در سال 1403 و برنامهریزی مناسب، با تلاش تمام کارکنان شرکت خودرو دیزل، قصد دارند رکورد جدید تولید سالیانه را در سال 1403 ثبت کنند.
تولید ماهانه ایران خودرو در آذر 1402
آمار تولید ماهانه خودروهای ایران خودرو در آذرماه جاری نشان میدهد که این شرکت بیش از 42 هزار دستگاه از خودروهای گروههای مختلف اعم از پژو، سمند، دنا، رانا، هایما و تارا تولید کرده است. جدول زیر جزییات کامل آمار تولید ایران خودرو در آذرماه را نمایش میدهد:
مدل | دوره یکماهه آذر | از ابتدای سال تا 30 آذر |
---|---|---|
گروه سمند | 3,639 دستگاه | 33,389 دستگاه |
گروه دنا | 7,711 دستگاه | 54,935 دستگاه |
گروه هایما | 263 دستگاه | 12,079 دستگاه |
گروه رانا | 2,396 دستگاه | 14,293 دستگاه |
گروه پژو | 22,266 دستگاه | 184,979 دستگاه |
گروه تارا | 4,675 دستگاه | 29,681 دستگاه |
سایر | 1,751 دستگاه | 11,950 دستگاه |
مجموع تولید | 42,701 دستگاه | 341,306 دستگاه |
اطلاعات مذکور بر اساس آمار سال مالی کدال تهیه شده است و ممکن است با آمار واقعی تولید متفاوت باشد.
رشد 42 درصدی تولید از ابتدای سال 1402
روز هفتم خرداد 1402، علیمردان عظیمی، مدیرعامل ایران خودرو، اعلام کرد که فرآیند تامین و تولید در گروه صنعتی ایران خودرو به خوبی پیش میرود. از ابتدای سال تا این تاریخ، تعداد 95 هزار دستگاه خودرو سواری و تجاری توسط این شرکت تولید شده است. از این تعداد، تقریباً 92 هزار دستگاه به مشتریان تحویل داده شده است.
اییرن فزود که با تلاش کارکنان و توان تامین، تولید از ابتدای سال با افزایش 42 درصدی نسبت به سال گذشته پیش میرود و شرایط بهتری را نسبت به سال گذشته ایجاد کرده است. ایران خودرو به ثبات و پایداری تولیدات خود اهمیت ویژهای میدهد و دنبال تامین منابع مالی برای پیشبرد تولید و تحقق اهداف خود است. در مقابل تحریمها، این شرکت پیشرفتهای قابل توجهی کسب کرده است و تعهد دارد که تامین خودروهای مورد نیاز بازار را به موقع و بدون هیچ اختلالی انجام دهد.
گفته شد که در طرح فروش سامانه یکپارچه وزارت صنعت، معدن و تجارت، بیش از 800 هزار دستگاه خودرو از محصولات ایران خودرو به فروش رفته است و این شرکت تعهد دارد خودروها را در زمان مقرر تحویل دهد. از ابتدای سال با افزایش تولید، این شرکت توانسته است شرایط تحویل قبل از موعد برخی محصولات را نیز برآورده کند.
آمار تولید ایران خودرو تا 18 اردیبهشت 1402
در اوایل سال 1402، گروه صنعتی ایرانخودرو توانست با تولید بیش از 59 هزار دستگاه خودرو تا تاریخ 18 اردیبهشت، رشد 86 درصدی نسبت به دوره مشابه سال گذشته را به نمایش بگذارد. افزایش تولید این گروه نشاندهنده پیشرفت قابل توجه در راستای تحقق هدف تولید 900 هزار دستگاه خودروی سالانه است، که با همکاری قطعهسازان و تیم کارکنان، در دستور کار قرار گرفته است.
پذیرش و تحویل خودروها به خریداران در چارچوب سامانه یکپارچه تخصیص خودرو، ناشی از افزایش قابل توجه تیراژ تولید است که باعث افزایش عرضه و در نتیجه کاهش قیمتها در بازار خودرو شده است. این موضوع منجر به جذب مشتریان جدید شده و برنامه تولید و فروش گروه صنعتی ایران خودرو به نحوی طراحی شده است که تمام تعهدات به موقع و بدون تاخیر انجام شود.
افزایش 58 درصدی تولیدات ایران خودرو در فروردینماه
بر اساس بررسیهای اطلاعات تولید در گروه صنعتی ایران خودرو، در فروردین 1402، این خودروساز توانسته است افزایش 58 درصدی در تولید خودروهای سواری و تجاری سنگین و نیمه سنگین را نسبت به ماه مشابه سال گذشته به دست آورد. با توجه به هدف 900 هزار دستگاهی در گروه صنعتی ایران خودرو در سال جاری، اجرای الزامات و فراهم کردن شرایط لازم برای تولید بیشتر، تأثیر مهمی در افزایش عرضه خودرو به بازار و ایجاد تعادل در آن خواهد داشت.

با توجه به هدفگذاری، تولید روزانه در گروه صنعتی ایران خودرو، که در حال حاضر از مرز ۲ هزار و ۵۰۰ دستگاه عبور کرده، به زودی با ظرفیت روزانه ۳ هزار دستگاه ادامه خواهد یافت. این موفقیت به همت و هماهنگی کارکنان و شبکه تامین ایران خودرو بوده است. از آنجایی که مشتریان به ویژه در طرح سامانه یکپارچه تخصیص خودرو استقبال خوبی دارند و سهم بالایی از ظرفیت این سامانه به محصولات ایران خودرو اختصاص داده شده، این شرکت تعهد دارد با فراهم کردن شرایط مورد نیاز و اجرای الزامات، تولید خود را افزایش دهد و تمامی تعهدات خود را در زمان مقرر و با رعایت اولویتهای تعیین شده انجام دهد.
برنامه افزایش تولید در ایران خودرو خراسان
در فروردین ماه 1402، بیژن زاهدیفرد، مدیرعامل ایران خودرو خراسان، اعلام کرد که تعداد بیش از 110 هزار دستگاه خودرو در سال 1401 تولید شده است و کارخانه این شرکت برنامه افزایش 40 درصدی تولیدات خود را در سال جاری دارد.
وی بیان کرد که در سال جدید قصد دارد بیش از 150 هزار دستگاه خودرو تولید کند. برنامهریزیهای ایشان شامل تولید 60 هزار دستگاه خودروهای خانواده هایما، 62 هزار دستگاه پژو پارس و 35 هزار دستگاه خودرو آریسان 2 میشود.
در سال 1402، زاهدیفرد در مورد پروژههای زیرساختی و توسعهای صحبت کرد و اشاره کرد به امضای تفاهمنامه گروه صنعتی ایران خودرو با شرکت هایمای چین برای توسعه تولیدات. او اعلام کرد که ایران خودرو خراسان به دنبال ارتقاء کیفیت محصولات و توسعه فناوریهای نوین با همکاری شریک تجاری خود میباشد. یکی از مهمترین اقدامات این شرکت توسعه تولیدات با استفاده از انرژیهای تجدیدپذیر برای تولید خودروهای هیبریدی، تمام برقی و هیدروژنی است. همچنین، در حال حاضر، مطالعات برای ایجاد سالن پرس شاپ در شرکت ایران خودرو خراسان با ظرفیت تولید 100 هزار بدنه در سال آغاز شده است.
وی درباره راهاندازی آزمون جاده بلند یاد کرد و اظهار داشت که با انجام این آزمون، شرکت ایران خودرو به عنوان سومین شرکت خودروسازی در کشور تبدیل خواهد شد که به این قابلیت دسترسی خواهد داشت. او افزود که در سال جاری، تمام کارکنان شرکت از خطوط تولید تا مدیران، باید مسئولیت کار و جایگاه خود را به عهده گیرند و با تحقق شعار "یک خانواده، یک هدف"، با تولید محصولات با کیفیت، به افزایش رضایت مشتریان بیابند.
زاهدی فرد بیان کرد که همواره تلاش میکنند که با کاهش نگرانیهای مالی کارکنان، انگیزه و تعهد آنها را افزایش دهند تا بتوانند به طریقی موثر و بهینه به اهداف خود دست یابند.
افزایش تولید ایران خودرو در سال 1402
به اطلاع میرساند که آقای علیمردان عظیمی، مدیر عامل گروه صنعتی ایران خودرو، طرح افزایش 50 درصدی تولید در سال 1402 را اعلام کرده است. در سال 1401، 550 هزار دستگاه خودرو سواری تولید شد و این تعداد در سال 1402 با افزایش 50 درصدی افزایش خواهد یافت. همچنین، برنامهریزی شده است که در بخش خودروهای تجاری سنگین و نیمه سنگین، 39 هزار دستگاه توسط شرکت ایران خودرو دیزل تولید شود.
تولید 568 هزار خودرو در سال 1401
در سال 1401، گروه صنعتی ایران خودرو موفق به افزایش 21 درصدی تولید خودرو شده است. با در نظر گرفتن خودروهای تکمیل شده، خودروهای تجاریسازی و آماده عرضه، این افزایش به 38 درصد میرسد. همچنین، صدور فاکتور خودروها نیز با افزایش 38 درصدی همراه بوده و تعداد فاکتورهای صادرشده بیش از 625 هزار دستگاه خودرو است. این تعداد تا پایان سال همچنان در حال افزایش است.
ایران خودرو، در سال 1401، بیش از 568000 دستگاه خودرو در دو بخش سواری و تجاری (سنگین و نیمه سنگین) تولید کرده است. با افزایش 37 درصدی تولید نسبت به سال گذشته، بیش از 622000 خودرو تاکنون تحویل مشتریان شده است. تحویل خودروها تا پایان سال ادامه خواهد داشت و با اضافه شدن خودروهای کامل و دارای پلاک به فرآیند آمادهسازی حمل، مجموع کل خودروهای قابل عرضه از ابتدای سال 1401 به بیش از 663000 دستگاه میرسد.
محصولات ایران خودرو به دو آپشن جدید تجهیز شدند
در اسفند 1401، محسن رضاییمنش، معاون تحقیقات، طراحی و تکوین محصول در ایران خودرو، اعلام کرد که محصولات این شرکت از تاریخ ۲۰ اسفندماه با دو استاندارد جدید، یعنی چراغ روزنه (دی لایت) و چراغ اتوماتیک (چراغ موقعیت عقب و سنسور نور) مجهز خواهند شد.
وی توضیح داد که برای رفع تعلیق استانداردها، ایران خودرو از مجموعه ۸۵ استاندارد خودرو و شورای عالی استاندارد استفاده میکند. این استانداردها تا پایان اسفند ۱۴۰۱ شامل الزاماتی مانند نصب چراغهای روز و مکانیسمهای اتوماتیک فعالسازی چراغ در خودروها میشوند. این مطلب از جمله اقداماتی است که ایران خودرو برای اجرای آنها در محصولات خود برنامهریزی کرده است. اجرای استانداردهای نشانگر تعویض دنده (GSI)، نشانگر فشار باد تایر (TPMS)، کنترل پایداری الکترونیکی خودرو (ESC) و حفاظت از عابران پیاده (Pedestrian) نیز تا پایان تیر ۱۴۰۲ مهلت دارد. ایران خودرو در حال انجام تستهای صحتگذاری برای اجرای استانداردهای GSI و TPMS است و قالبسازی و کالیبراسیون برای ESC و حفاظت از عابران پیاده نیز در دست بررسی است. تمام تلاشها بهمنظور رسیدن به اهداف تعیینشده در زمان مقرر انجام میشود.
ایران خودرو امسال موفق شده است گواهینامه استاندارد حفظ ایمنی عابران پیاده را برای محصولاتی از جمله رانا پلاس، دنا، پژو ۲۰۷، سورن پلاس، کراساوور ریرا و تارا دریافت کند. تا پیش از این، خودرو تارا هم قبلاً موفق به دریافت این استاندارد بوده است. ایرانخودرو با رعایت استانداردهای لازم، محصولات آیندهاش را مانند ریرا و TF۲۱ به گونهای طراحی کرده است که از ابتدای تولید دارای سیستم کنترل پایداری الکترونیکی (ESC) باشند. در حال حاضر، تارا تنها خودروی تولید داخلی است که این سیستم ایمنی حیاتی را دارد.
ارتقای استاندارد محصولات ایران خودرو در 1402
در اسفند ماه سال 1401، ایرانخودرو بخشنامهای در خصوص ارتقای استاندارد محصولات خود را به نمایندگیهای خود اعلام کرده است. متن این اطلاعیه به شرح زیر است:
اطلاعات به تمام نمایندگان محترم ارسال میشود که شرکت ایران خودرو با هدف اجرای برنامههای درازمدت و پاسخ به نیازهای مشتریان، استانداردهای محصولات خود را ارتقاء داده است. این ارتقاء شامل محصولات خانوادههای پژو، پارس، دنا پلاس، سورن پلاس، رانا پلاس، هایما و آریسان2 است که تجهیزات جدید و استانداردهای جدید جهانی را دارند. هدف اصلی از این اقدام، افزایش ایمنی خودروها و تطابق با استانداردهای بینالمللی است. تجهیزات جدید شامل موارد زیر است:
- سنسور نور و باران
- چراغ روز
- روشن شدن چراغهای عقب همزمان با چراغ روز
خودروهای خانوادهی پژو 207، سورن پلاس، دنا پلاس و هایما از قبل دارای چراغ روز بودهاند و در حال حاضر خودروهای خانوادهی پارس، رانا پلاس و آریسان ۲ هم با این ویژگی مجهز شدهاند.
خودروهای پژو 207، پژو 207 تیپ 5، پارس سال، رانا پلاس، سورن، دنا پلاس، هایما S5 و آریسان 2 قابلیت روشن شدن چراغهای عقب همزمان با چراغ روز را دارند.
در حال حاضر خودروهای پژو پارس ELX و تارا اتوماتیک، سنسور نور و باران دارند. همچنین، خودروهای خانواده دناپلاس توربو و تارا دستی نیز به این ویژگیها مجهز شدهاند.
بله، مطلب شما را بازنویسی کردم:
لطفاً، پاراگرافی که فرستادهاید را بهترین شکل ممکن بازنویسی کنید و خروجی ارائه دهید.
عرضه محصولات جدید ایران خودرو تا پایان 1401
شرکت ایرانخودرو قصد دارد تا پایان سال ۱۴۰۱ انواعی از محصولات جدید خود را روانه بازار کند و برخی دیگر از این محصولات نیز در سال ۱۴۰۲ معرفی خواهند شد. برنامهی ایرانخودرو به این صورت است:
- عرضه هایما 8s و 7x تا پایان سال 1401عرضه تیپ جدید تارا و دنا پلاس تا پایان سال 1401
- عرضه یک سدان خانوادگی جدید در نیمه اول سال 1402
- رونمایی از محصول ریرا و تولید انبوه تا نیمه اول سال 1402
- عرضه محصول جدید از شرکتی چینی (تانا) در نیمه اول سال 1402
- تولید یک هاچبک جدید شهری و عرضه رانا پلاس جدید در سال 1402
رکورد 17 ساله تولید برند ملی در ایران خودرو
نخستین تولید خودرو سواری با برند ایرانخودرو در سال ۱۳۸۴ آغاز شد و تا بهمن 1401، تعداد 167 هزار و ۴۲۹ دستگاه خودرو به بازار عرضه شده است. این افتخار نشان دهنده تمرکز ایرانخودرو بر توسعه تولید ملی و بهرهگیری از تواناییهای داخلی در مقابل تحریمهاست. محصولات برندهای دنا، تارا، رانا، سمند و سورن که توسط ایرانخودرو با برند ملی تولید شدهاند، نهتنها نمونههای باکیفیت و ملی هستند، بلکه افزایش سهم این برندها نیز از اولویتهای این شرکت خودروساز است.
با رهبری استراتژیک مدیرعامل گروه صنعتی ایرانخودرو و اجرای برنامههای مبتنی بر بهرهبرداری از توانمندیهای داخلی و تولید محصولات با کیفیت، این گروه به پیشرفت چشمگیری دست یافته است. اقدامات گستردهای که در جهت بهبود کیفیت و توسعه محصولات انجام شده، باعث رسیدن ایرانخودرو به سطح برتری و ارضای بیشتر مشتریان گردیده است. تا تاریخ 21 بهمنماه، تعداد 559,474 دستگاه خودرو سواری و تجاری تولید شده که نشان از رشد 40 درصدی نسبت به دوره مشابه دارد، و اضافه به این، تعداد 100,000 دستگاه خودرو بیشتر از تولید کل سال گذشته نیز تولید شده است.
با توجه به اظهارات آقای پورمجیب، از ابتدای امسال بیش از 554 هزار دستگاه فاکتور صادر شده است و در همین بازه زمانی، بیش از 559 هزار دستگاه تحویل داده شده است، که بیشتر از 164 هزار دستگاه نسبت به سال گذشته است. همچنین، در صدور فاکتور و تحویل خودروهای سواری و تجاری، رشد 41 درصدی نسبت به سال قبل ایجاد شده است. تا تاریخ 21 بهمنماه، تعداد تحویل داده شده امسال 101 هزار دستگاه بیشتر از سال گذشته بوده است. با اراده گروه صنعتی ایرانخودرو و تلاشهای مدیرعامل این شرکت، قطعا به اهداف تعیین شده در زمان مقرر دست خواهند یافت.
تولید ایران خودرو به نیم میلیون دستگاه رسید
گروه صنعتی ایرانخودرو در دی ماه سال 1401، توانست بیش از نیم میلیون دستگاه خودروی سواری و تجاری سنگین و نیمهسنگین تولید کند، که نشاندهنده رشد 45 درصدی نسبت به سال گذشته است. این پیشرفت به ایرانخودرو کمک کرده است تا به هدف تعیینشده توسط رئیسجمهور برای افزایش 50 درصدی تیراژ تولید خودرو هنگام به آن نزدیکتر شود. همچنین، تولید بیش از 200 هزار دستگاه خودرو در سهماهه پایانی سال، بهعنوان یک دستاورد مهم برای ایرانخودرو شناخته شده و به عنوان یکی از اهداف تولید سال ارزیابی میشود.
رکورد تولید ماهانه ایران خودرو دیزل
در دسامبر 2022، جواد توسلیمهر، مدیرعامل شرکت ایرانخودرو دیزل، اعلام کرد که این شرکت موفق به برقراری رکورد تولید ماهانه در طول ۶۰ سال گذشته شده است.
در آذرماه ۱۴۰۱، تعداد ۲۰۱۵ دستگاه محصول در ایرانخودرو دیزل تولید شد که این شامل 775 دستگاه کامیون، 717 دستگاه کشنده، 66 دستگاه اتوبوس، 288 دستگاه ون و 169 دستگاه وانت پیکاپ بود. این تعداد تولید، رکورد قبلی شرکت را که مربوط به ماه شهریور امسال بود، برتری داده است.
طی ۹ ماهه امسال، مدیرعامل ایرانخودرو اعلام کرد که بیش از ۱۲ هزار دستگاه خودرو دیزل فاکتور شدهاند و از این تعداد، ۱۰۲۷۵ دستگاه به مشتریان تحویل داده شده است. این رقم نشاندهنده رشد سه برابری نسبت به مدت مشابه سال گذشته است که تعداد تحویل داده شده دستگاهها ۳۷۰۶ بوده است. هدف این شرکت در حال حاضر تولید ۲۵ هزار دستگاه میباشد.
ایرانخودرو اعلام کرده است که تولید دیزل خود را دوباره آغاز کرده و موفق به خروج از ورشکستگی شده است. این شرکت، که به عنوان یکی از زیاندهترین شرکتهای خودروسازی تجاری کشور شناخته میشود، در سال 1400 و شش ماهه اول سال 1401 به یکی از سوددهترین شرکتها تبدیل شده است.
رکورد جدید ایران خودرو در تولید محصولات
در سال 1401، مهدی خطیبی، مدیر عامل شرکت ایرانخودرو، اعلام کرد که بیش از 460 هزار دستگاه خودرو از انواع مختلف در 9 ماهه اول سال تولید شدهاند. این تعداد از حداکثر تولید سال 1400 فراتر رفته است.
وی تشریح داد که تولید بیش از ۴۶۰ هزار دستگاه خودرو کامل شامل خودروهای سواری، تجاری سنگین و نیمه سنگین افزایش ۴۶ درصدی را نسبت به سال گذشته داشته است. همچنین تولید ماهانه ۶۳ هزار دستگاه خودرو به ثبت رسیده و این میزان تولید بیسابقه از اردیبهشت ماه سال ۱۳۹۷ است. از جنبهی دیگر، ایرانخودرو توانست از اوایل خردادماه ۱۴۰۱ تمامی محصولات خود را به صورت مستقیم تولید کند.
شکستن مرز تولید 400 هزار دستگاهی در ایران خودرو
در آذر 1401، کیانوش پورمجیب، قائممقام تامین و تولید گروه صنعتی ایرانخودرو، اعلام کرد که این شرکت از ابتدای سال تا تاریخ دوم آذرماه، ۴۰۰ هزار دستگاه خودرو سواری و تجاری سنگین و نیمهسنگین تولید کرده است. همچنین، ایرانخودرو در پایان آذرماه، از عدد رکورد سال گذشته 458 هزار و 208 دستگاه خودرو عبور خواهد کرد و رکورد جدیدی در عرضه خودرو به بازار در شرایط سخت تولید خواهد کرد.
با توجه به اظهارات ارائهدهنده، تولید خودروهای سواری و تجاری از ابتدای سال تا دوم آذرماه با یک افزایش 42 درصدی به عمل آمده و تعداد کل 402،896 دستگاه خودرو تولید شده است. در حال حاضر، تعداد تولید روزانه به میانگین 2,700 دستگاه رسیده و به همین دلیل عرضه به بازار در شرایط خوبی قرار دارد. در ماه آبان امسال، رکورد عرضه ماهانه خودروها از سال 97 شکسته شد و 57,736 دستگاه خودرو به مشتریان تحویل داده شد. عرضه خودروها در آبان امسال، از زمان اجبار بر نصب پلاک خودرو در خرداد 97، بیسابقه بوده و به عنوان یک رکورد قابل توجه در نظر گرفته میشود.
آقای پورمجیب اظهار کرد که ایرانخودرو در سال جاری دو بار دیگر موفق شد با عرضه 50 هزار دستگاه خودرو، دستاوردهای قابل توجهی را به دنبال داشته است. این موفقیتها در خرداد و تیرماه اتفاق افتاده و نشاندهنده ارائه محصولات با کیفیت و بهروز از سوی این شرکت است. ایرانخودرو به دنبال ارائه خدمات مطلوب به مشتریان خود است و این هدف با همکاری بین زنجیره تامین، تولید و خدمات پس از فروش، بهطور کامل دستیابی مییابد.
شاسی بلند جدید ایران خودرو به زودی عرضه میشود
مهدی خطیبی، مدیرعامل ایرانخودرو، اعلام کرد که محصول جدید دیگری قبل از عرضه ریرا، در نیمه اول سال آینده و تاریخ ۲۲ بهمنماه سال جاری به بازار عرضه خواهد شد.
وی توضیح داد که خودروی جدید ایرانخودرو یک خودرو شاسیبلند و جوانپسند است که با همکاری یک شرکت خارجی طراحی و تولید خواهد شد. طبق برنامه، 2000 دستگاه از این خودرو به صورت قطعات نیمه منفصله (SKD) تولید خواهد شد و سپس تولید با قطعات کاملاً منفصله (CKD) با ظرفیت سالانه 20 هزار دستگاه آغاز خواهد شد. میزان داخلیسازی این محصول در مرحله مونتاژ قطعات منفصله، 20 درصد خواهد بود.
آقای خطیبی اعلام کرد که محصول ریرا در مرحله نمونهسازی صنعتی قرار دارد تا برای کالیبراسیون و آزمونهای مختلف آماده شود. پنج دستگاه از این خودرو با رنگهای متنوع تولید شده و پس از دریافت مجوز پلاک موقت، آماده آزمونهای جادهای میشود. همچنین، نسخه برقی این محصولات نیز از جمله ریرا، به زودی وارد دستور کار خواهد شد.
پروژههای توسعهای به موقع اجرا میشوند و خودروهای جدید به سرعت تولید و عرضه میشوند، در حالی که محصولات قدیمی تدریجا از خط تولید خارج میشوند. در طول دوره گارانتی، خدمات لازم برای محصولات خارج شده ارائه میشوند تا مشتریان به مشکلی در این زمینه برنخورند.
رشد 400 درصدی تولید ایران خودرو دیزل
در آبان ماه سال 1401، آمار تیراژ تولید شرکت ایرانخودرو و پنج شرکت زیرمجموعه آن در طی شش ماه اول سالهای 1399 تا 1401، نشان دهنده رشد 500 درصدی تولید آن است.
جواد توسلیمهر، مدیرعامل ایرانخودرو دیزل، به محورهای برنامههای این شرکت برای خروج از زیان انباشته و رسیدن به سودآوری اشاره کرد. او اظهار کرد که با توقف تولید خودروهای ناقص، این شرکت موفق شده است در شش ماهه نخست امسال تعداد تولید خودروهای خود را افزایش داده و رکورد تولید سال گذشته را شکسته است. از سال 91 تا سال 93، تیراژ تولید محصولات ایرانخودرو دیزل افزایش یافته است، اما در سال 94 و سال 96 این تیراژ کاهش یافته و سپس افزایش پیدا کرده است.
در سال 99، افزایش تیراژ تولید محصولات این شرکت به 3700 دستگاه رسید و در سال 1400 به 7007 دستگاه افزایش یافت که این افزایش حدود 90 درصدی بود. تا پایان شهریورماه سال 1401، تیراژ تولید محصولات این شرکت نسبت به سال 1400 به میزان 90 درصد افزایش یافته است. این شرکت طرحی دارد که با راهاندازی خط تولید کامیونت و گسترش تولید کامیونکشندههای فوتون H5 و آتامان، به هدفگذاری تیراژ تولید 25 هزار دستگاه محصولات خود تا پایان امسال دست پیدا کند.
آقای توسلیمهر اعلام کرد که تیراژ تولید محصولات شرکت ایرانخودرو در شش ماهه اول سال جاری به 7205 دستگاه افزایش یافته است، که نشان از رشد 220 درصدی میدهد. همچنین، در ماه شهریور سال گذشته، شرکت ایرانخودرو دیزل با تولید 2014 دستگاه خودرو، رکورد بالاترین تولید ماهانه خود را ثبت کرده است. افزایش سرانه تولید از 0.26 دستگاه به نفر در شش ماهه 1391 به 1.34 دستگاه به نفر در شش ماهه امسال نشاندهنده پیشرفت بیشتر شرکت است. هدف گذاری برای سرانه تولید تا پایان سال جاری چهار دستگاه به نفر میباشد. همچنین، بر اساس گزارشها، میانگین تیراژ تولید روزانه محصولات ایرانخودرو دیزل در ماههای اردیبهشت، خرداد و شهریور به ترتیب به 39، 48 و 95 دستگاه رسیده است و هدف افزایش آن به 125 دستگاه تا پایان سال اعلام شده است.
تولید هر دستگاه پژو 206 با 45 میلیون تومان ضرر
در ماه مرداد سال 1401، عادل پیرمحمدی، مدیرعامل شرکت ساپکو، اعلام کرد که ایرانخودرو برای تولید هر دستگاه خودرو 206 تیپ 2، حداقل 45 میلیون تومان زیان متحمل میشود. او معتقد است که قیمتگذاری دستوری سبب شده تا بازار خودرو بهسمت اقتصادیترین خودروی کشور، پژو 206، کشانده شود. انتقادات وی به سیاستهای قیمتگذاری ایرانخودرو متمرکز بوده و اعتقاد دارد که اگر این خودرو با قیمت تمامشده واقعی به بازار عرضه میشد، تولید، عرضه و حتی قیمت خودرو در بازار بهبود مییافت. این اظهارات بر اساس ارزیابی او نشان میدهد که پژو 206، با قیمت تمامشده مناسب و رقابتی است و میتواند استانداردهای لازم را تا حد زیادی برآورده کند.
بر اساس گفتههای کاربر، قیمت تمام شده خودرو بدون مالیات بر ارزش افزوده و سود در سال گذشته 169 میلیون تومان بوده که 12 برابر قیمت مصوب سال 90 است. اما قیمت بازار این خودرو در حال حاضر 240 میلیون تومان و 19 برابر قیمت سال 90 است. در ماه شهریور سال 90، قیمت پژو 206 تیپ 2 حدود 13.7 میلیون تومان بوده که به صورت اقساطی نیز فروخته میشد و در آن زمان نرخ دلار 1100 تومان بوده است. این در حالی است که در ماه شهریور سال قبل نرخ دلار 26 هزار تومان بوده است.
وی توضیح داد که تاثیر قیمت مواد اولیه در تولید خودرو حدود 70 درصد است. او سوال کرد که آیا ممکن است در صنعتی که قیمت نهادههای تولید آن 30 برابر افزایش داشته باشد، اما قیمت محصول نهایی آن تنها 12 برابر افزایش یابد، اقدامی انجام شود؟ او همچنین اشاره کرد که خودروی مذکور نسبت به سال 90 ارتقا ایمنی و امکانات داشته است.
مدیر عامل شرکت ساپکو به اعتراضها درباره کیفیت محصولات ایرانخودرو پاسخ داد که برنامههای کیفیتی شرکت کاملاً در حال پیگیری است. اما تا این تغییرات به شکل قابل مشاهده برای مصرفکننده تبدیل شود، زمان میبرد و نیاز به ارزیابی افراد عادی است. شاخصهای کیفیت محصولات این شرکت از طریق موسسات بینالمللی مانند ISQI مورد اعتماد قرار دارد. شرکت قبلاً قطعات را با رتبهبندی A-B-C-D تولید میکرد، اما اکنون تصمیم گرفته است که رتبه D را حذف کند و فقط قطعات با رتبه A و B را تولید کند.
وی تاکید کرد که تولید بدون عیب و ناقص در دستور کار قرار دارد، زیرا برخی از خودروها باعث تا 70 میلیون تومان زیان شرکت میشوند. در ماه بهمن امسال، بیش از 80 هزار خودرو ایرانخودرو دارای نواقص بودند، اما با تلاش فداکارانه کارکنان، تعداد خودروهای ناقص به صفر نرسیده است.
به گفته فرد، صنعت قطعات الکترونیکی در حال عقبماندگی است و در صورت بروز بحرانی میان چین و تایوان، تمام صنایع جهان دچار مشکلات جدی خواهند شد. همچنین، تحریمها باعث پیشرفت صنعت خودرو در زمینه طراحی و توسعه محصولات شده است؛ اما بدون اینکه خودمان طراح خودرو باشیم، نخواهیم توانست تا حد امکان عیوب کیفیت آن را برطرف کنیم. ایجاد ارزش افزوده در صنعت خودرو از طریق توسعه محصول، نه از طریق مونتاژ، دستیابی خواهد یافت. اقدامات بهبود کیفیت در خودروهایی مانند تارا و ریرا، به خوبی از طریق توسعه محصولاتی که در دوره دوم تحریمها اتفاق افتادهاند، پایبند شده است.
گفته شده است که اعتراضات به همکاری با شرکای خارجی نیست، بلکه از اینکه کارگران به انجام عملیات مونتاژ محصولات خارجی اختصاص داده میشوند انزجار دارند. توقف تولید خودروهای ناقص منجر به کاهش زیاندهی شرکت ایرانخودرو شده و در عین حال، تولید روزانه این شرکت در حال افزایش است، در حالی که با مشکلات تحریمها و نیاز به تامین قطعات الکترونیکی و بازسازی خطوط تولید روبرو است.
استاد پیرمحمدی با اعتقاد به اینکه تا زمانی که تولید کنندگان در کشور از فروش محصولات تبدیلی حمایت نکنند و در عوض خامفروشی اولویت داشته باشد، شرایط تولید بهبود نخواهد یافت.
وی به اهمیت نقش قطعهسازان در تحقق تولید کامل و اهداف تولید امسال شرکت ایرانخودرو اشاره کرد و تلاشهای ساپکو برای داخلیسازی و کاهش ارزبری را تحسین کرد. وی اعلام کرد که در سال گذشته 105 میلیون یورو ارزبری کاهش یافته است. او اظهار کرد که 33 درصد از ارزبری هر خودرو به قطعهسازان و خودروسازان مربوط است، 30 درصد به تولیدکنندگان قطعات الکترونیکی و 37 درصد مربوط به تامین مواد اولیه است.
شکستن رکورد تجاری سازی هفتگی
در خرداد ماه ۱۴۰۱، گروه صنعتی ایرانخودرو توانست در بازهی زمانی ۱۲ تا ۱۵ خردادماه تعداد ۵ هزار و ۶۶۰ دستگاه خودرو را تجاریسازی کند. این به معنای شکستن رکورد تجاریسازی هفتگی در سال ۱۴۰۱ بود که با تولید ۱۵ هزار و ۹۱۷ دستگاه خودرو به دست آمد.
تولید روزانه ایرانخودرو در حال حاضر 2600 دستگاه است و به زودی به 2900 دستگاه افزایش خواهد یافت.
صد در صد تولیدات ایرانخودرو کامل شد
در ماه خرداد سال 1401، کیانوش پورمجیب، معاون توسعه و تولید در گروه صنعتی ایرانخودرو اعلام کرد که تولید خودروهای ناقص از انتهای ماه اردیبهشت متوقف شده است و هدف آن تولید روزانه حداقل 2500 دستگاه خودرو کامل است. در روز 31 اردیبهشت، تعداد 2751 خودرو سواری و 41 دستگاه خودرو تجاری سنگین و نیمهسنگین تولید شد. به این ترتیب، با پیشرفت این روند، ایرانخودرو 5 درصد بیشتر از برنامه تولید 725 هزار دستگاه در سال جاری قرار دارد.
طبق گفته شخص مذکور، از ابتدای سال جاری تا پایان اردیبهشتماه، تعداد 84385 دستگاه خودرو سواری کامل در کارخانه ایرانخودرو تولید شده است که نشان از افزایش 65 درصدی نسبت به سال گذشته دارد. اسناد صادر شده برای خودروها در سال جاری نیز 45 درصد بیشتر از سال گذشته بوده و این نشان میدهد که تعداد بیشتری خودرو به بازار عرضه شده است. وی تأکید دارد که با کاهش و حذف خودروهای ناقص، هزینهها نیز کاهش خواهد یافت.
آقای پورمجیب اظهار کرده است که این پیشرفتها به همکاری با وزیر صنعت و مدیرعامل ایرانخودرو برمیگردد و همچنین پروژه TF21 در طول 18 ماه تعیین شده برای توسعه محصولات، به مرحله طراحی و تولید انبوه خواهد رسید.
معرفی امکانات جدید آپکو
در مورد وقوع حادثه جادهای در استان فارس، سازمان حفاظت محیط زیست اعلام کرد که یک خودرو به یک گروه از زرافهها برخورد کرده است. تاکنون جزئیات بیشتری درباره این حادثه در دسترس نیست.
مدیرعامل شرکت ایرانخودرو، دکتر مهدی خطیبی، اظهار داشت که شرکت آپکو با بهرهگیری از تجهیزات بهروز و با توجه به نیازهای مشتریان، خدماتی مناسب برای ظاهر و داخلی خودروها ارائه میدهد. او تاکید کرد که باید تنوع بیشتری در خدمات به مشتریان خلق شود و خدمات ارائه شده به آنان گسترش یابد.
بر پایهی گفتههای ارسالکننده، ایجاد یک نمایشگاه دائمی برای نمایش محصولات آپکو در برنامهها طرحهای آینده است. دکتر خطیبی اظهار کرده است که لوازم جانبی محصولات ایران خودرو توسط شرکت آپکو طراحی و تولید شده و این لوازم باید در تمامی نمایندگیهای آپکو موجود باشند و دفترچههای خاصی برای معرفی این محصولات در دسترس قرار گیرند.
در این بخش از مراسم، خودروهای تارا و رانا با سقف شیشهای اختیاری معرفی شدند. تارا با ویژگیهایی از قبیل سقف کهکشانی، جک برقی برای صندوق عقب، کیت برقی تنظیم ارتفاع، روکش صندلی چرمی، تودوزی چرمی، گرمکن صندلی، پوشش نانو سرامیک بدنه و تغییر طرح چراغهای عقب، به مشتریان ارائه میشود.
رانا پلاس دارای سقف شیشهای به همراه امکاناتی از قبیل تریم داخلی از جنس مخمل، داشبورد و رودری با پوشش چرمی، فضای داخل با تودوزی چرمی، رادار نقطه کور، دوربین 360 درجه و کیت تعلیق استاندارد اسپرت میباشد.
احتمال بازگشت بنز به ایران
در اردیبهشت ۱۴۰۱، شرکت ایرانخودرو مذاکراتی با شرکت مرسدسبنز شروع کرد که در صورت موفقیت، همکاری بین دو شرکت دوباره آغاز خواهد شد.
هنوز مشخص نیست کدام مدلها در خطوط تولید تاپخودرو قرار خواهند گرفت؛ اما احتمال میرود که مدلهای شهری مانند کلاس A و یا CLA تولید شوند.
خودروی بنز کلاس A در حال حاضر در کشورهای مختلف از جمله آلمان، چین، فنلاند، مجارستان، تایلند و اندونزی تولید میشود. این خودرو به صورت هاچبک و سدان موجود است و با موتورهای توربوشارژ 1.3 تا 2 لیتری عرضه میشود. همچنین، گیربکس آن نیز به دلخواه قابل انتخاب است.
محصولات صادراتی ایران خودرو برای 1401
در ماه اردیبهشت سال 1401، شرکت ایرانخودرو برنامهریزی کرده است که به طور جدی در زمینه صادرات محصولات خود فعالیت کند. مدیرعامل این شرکت، دکتر مهدی خطیبی، اعلام کرده است که هدف این شرکت ارسال 15 هزار دستگاه خودرو به بازارهای همسایه و حتی بازارهای آفریقا و روسیه است. او با اشاره به وجود محصولاتی مانند تارا اتوماتیک و دستی، دنا پلاس و رانا پلاس، اظهار کرده است که امکان انجام این برنامه در سال 1401 وجود دارد.
همین کار رو کردم و این خروجی رو برات تهیه کردم: تنوع گیربکس خودروهای داخلی، پاسخگویی به استانداردهای آلایندگی اروپا، تستهای ایمنی مانند تست کشور اسپانیا و امکانات رفاهی بیشتر نسبت به رقبای خارجی با همقیمت، از ویژگیهایی است که میتواند حضور خودروهای داخلی در بازارهای بینالمللی را تسهیل کند.
حذف خودروهای دارای کسری قطعه
در جلسهی مدیران عامل سایتهای تولیدی ایرانخودرو در اردیبهشت ماه 1401، کیانوش پورمجیب، معاون توسعه و تولید گروه صنعتی ایرانخودرو، اعلام کرد که خودروهای دارای کسری قطعه بهطور فشرده و به تدریج از خط تولید حذف خواهند شد. این تصمیم به دستورات رئیس جمهور و استراتژی وزارت صمت اتخاذ شده است. او افزود که حذف این خودروها باعث ارتقای 25 درصدی کیفیت محصولات خواهد شد.
اهداف ایرانخودرو دیزل در سال جدید
در جلسهای مشترک با قطعه سازان خودروهای تجاری گروه صنعتی ایرانخودرو، جواد توسلیمهر، مدیرعامل ایرانخودرو دیزل، اعلام کرد که برنامه ریزی شده است تا 25 هزار دستگاه خودرو تجاری سنگین و نیمه سنگین تولید شود. این برنامه شامل عرضه شش محصول جدید و توسعه سهم بازار میشود، که از این تعداد، 15 هزار دستگاه از محصولات داخلی تولید خواهند شد. همچنین، اگر این طرح تحقق یابد، ایجاد چهار هزار فرصت شغلی ممکن است اتفاق بیفتد.
خانم توسلیمهر، محصولات جدید ایرانخودرو دیزل از جمله کامیونت جدید، کشنده آتامان، پیکاپ اتوماتیک هشت سرعته، اتوبوس برقی، مینیبوس هفت متری و کشنده اتوماتیک را به بازار معرفی کرده است.
بهطبق گفتههای او، ارتقا سطح کیفیت محصولات تولیدی نیز از اهمیت بالایی برخوردار بوده، که نیازمند بهبود کیفیت قطعات و مجموعههای دریافتی از تمامی تامینکنندگان میباشد. هدف دیگر این مجموعه، کاهش ارزبری چهار هزار و 600 میلیارد تومان است.
در پایان، او در مورد اینکه ایرانخودرو دیزل برای به روزرسانی ناوگان خودروهای سنگین و نیمهسنگین آماده است، اظهار نظر کرد.
جزئیات واردات 13 دستگاه بنز
در فروردین 1401، بابک رحمانی، سخنگوی گروه صنعتی ایرانخودرو، درباره واردات خودرو بنز اطلاعاتی ارائه کرد. او اظهار داشت که شرکت واردکننده 13 دستگاه بنز E200 نمایندگی انحصاری واردکننده بنز آلمان را دارد. این شرکت که تمام سهام آن به ایرانخودرو تعلق دارد، سفارشات خود را قبل از تصویب ممنوعیت واردات ثبت کرده است.
به گفته او، قبل از تحریمها، نمایندگی شرکت مرسدسبنز تحت نظارت خود اقدام به فعالیت میکرد و 756 دستگاه خودرو از این شرکت در ایران تولید شد. اما بعد از اجرای تحریمها، همکاری بین شرکت تجارت ستاره ایران و مرسدسبنز متوقف شد.
او افزود که این شرکت در حال حاضر به عنوان یک شرکت دانشبنیان فعالیت میکند.
برنامه افزایش تولید ایرانخودرو در 1401
به دستورات مقام معظم رهبری برای افزایش تولید خودروسازان، شرکت ایرانخودرو برنامهای برای تولید 750 هزار دستگاه خودرو سواری، وانت و تجاری سنگین و نیمهسنگین در سال 1401 انجام میدهد.
با توجه به تولیدات ایرانخودرو در سال گذشته که به میزان 471 هزار دستگاه بوده است، این شرکت قصد دارد رشد بیش از 59 درصدی را داشته باشد. این بدان معناست که ایرانخودرو با اهداف خود، قصد دارد 725 هزار دستگاه خودرو سواری و وانت و 25 هزار دستگاه خودرو تجاری تولید کند.
اگر ایرانخودرو به اهداف خود دست یابد، در تولید خودروهای تجاری سنگین و نیمهسنگین از 256 درصد و در تولید خودروهای سواری و وانت از 56 درصد رشد خواهد کرد.
آمار تولیدات ایرانخودرو در سال گذشته
در فروردین 1401، ایرانخودرو بیشترین تعداد خودرو را نسبت به سایر خودروسازان داخلی تولید کرد و به تعداد 471,397 دستگاه خودرو دست یافت. با این حال، در مقایسه با سال 99، تولیدات این شرکت با یک کاهش 6.7 درصدی همراه بوده است.
در ماه اسفند، تولید 29815 دستگاه خودرو داشتیم که نشاندهندهی یک کاهش 25.6 درصدی است.
در بخش خودروسواری، ایرانخودرو با 06/9 درصد کاهش مواجه شده است، درحالیکه در بخش وانت با 76/8 درصد کاهش، در بخش ونها با 299 درصد رشد، در بخش اتوبوس و میدلباس با 115/7 درصد رشد و در بخش کامیون، کامیونت و کشنده با 85 درصد رشد بوده است.
افزایش تولید در کارخانه کرمانشاه
در فروردین ماه سال 1401، شرکت ایران خودرو کرمانشاه موفق به کسب جایزه ملی مدیریت مالی ایران شد. علاوه بر این، این شرکت دو گواهینامه بینالمللی ایزو 45001 و 14001 را نیز در زمینههای مدیریت ایمنی و محیط زیست دریافت کرد.
در طول سال گذشته، محمد ملکی، مدیرعامل شرکت ایران خودرو کرمانشاه، به افتخار کسب رتبه برترین واحد تولیدی در استان، همچنین در بخشهای خانه بهداشت برتر، کارفرمای حامی کارگر و کارفرمای سلامت محور در سی و سومین جشنواره استانی امتنان، افزود که رتبه اول را به دست آورده است.
وی اعلام کرد که تولیدات این شرکت در سال 1400 با افزایش پنج درصدی روبرو بوده و در بخشهای مختلف عملکرد مثبتی داشته است؛ مانند 24 درصد در بخش تجاریسازی، حدود پنج درصد در حمل جادهای، 962 درصد در حمل ریلی و 1204 درصد در بخش تحویل حضوری محصولات.
کارنامه تولید ایران خودرو در سال 1400
در ماه فروردین سال 1401، ایران خودرو آمار تولید محصولات خود را اعلام کرد. به گزارش این شرکت، گروه پژو با بیش از 297 هزار دستگاه، بیشترین میزان تولید را در سال 1400 داشته است. همچنین، گروه سمند و گروه دنا نیز با تولید حدود 50 هزار دستگاه هرکدام، در رتبه دوم قرار گرفتهاند، با اختلافی چشمگیر از گروه پژو.
متن مورد نظر برای بهترین بازنویسی به صورت زیر است:
HERE GOES THE IMPROVED PARAGRAPH
در ردهی خودروهای داخلی، گروه رانا با تولید 35 هزار دستگاه، سومین محصول پرتیراژ ایران خودرو در سال 1400 بود. همچنین، حدود 8.5 هزار دستگاه از نوع خودروی رانا به بازار عرضه شده است.
در سال 1400، محصولات مونتاژی مانند سوزوکی و تندر 90 به صفر رسیدند. گروه هایما تنها تولیدکننده خودروهای مونتاژی ایران خودرو بود و تعداد تولیدی آنها حدود 8.6 هزار دستگاه بود. در رده دوم، چینی با تولید 103 دستگاه قرار دارد.
احتمال بازگشت سوزوکی به ایران خودرو
در اواخر سال 1400، آقای خطیبی، مدیرعامل ایران خودرو، اعلام کرد که شرکت برنامهریزی کرده است تا در سال 1401 بیش از 15 هزار دستگاه خودرو صادر کند، که این مقدار 300% بیشتر از سال گذشته است. در کنار این برنامه صادرات، ایران خودرو قصد دارد تعداد 750 هزار دستگاه خودرو تولید کند که شامل 725 هزار دستگاه خودرو سواری و 25 هزار دستگاه خودرو تجاری است.
در بخش سواری، ایران خودرو به تولید خودروهای CKD برای برندهای اچایاماي، سوزوکی و دانگفنگ میپردازد. آقای خطیبی اظهار کرده است که در صورت همکاری مجدد با دانگفنگ، محصولات قدیمی این شرکت جای خودروهای جدیدی خواهند گرفت.
توزیع مجدد محصولات ایران خودرو در ارمنستان
در اسفند ۱۴۰۰، در طی سفر وزیر صنعت، معدن و تجارت، رئیس سازمان توسعه تجارت و مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو به ارمنستان، تصمیماتی برای بازگشت ایرانخودرو به بازار این کشور و سپس به کشورهای اتحادیه اقتصادی اوراسیا گرفته شد.
دکتر مهدی خطیبی، مدیرعامل ایرانخودرو، از مرکز تجاری ایران در ایروان دیدار و بازدید کرد. این مرکز به عنوان محل استقرار محصولات ایرانخودرو و ارائه خدمات پس از فروش برای شریکان تجاری، از جمله ایساکو و ایرانخودرو دیزل، شناخته میشود.
در جریان دیدارها و گفتگوهای مشترک بین دکتر خطیبی و مقامات ارمنستان، علاوه بر امضای توافقنامه برای واردات و توزیع محصولات ایرانخودرو به این کشور، برنامههای آینده برای دو سال آینده نیز طرح شد. همچنین تصمیم گرفته شده تا خدمات پس از فروش و امداد جادهای برای خودروهای ایرانخودرو که توسط مسافران ایرانی در ایروان استفاده میشود، به شکل کامل به بهرهبرداری درآید و هزینه خدمات به صورت ریالی با استفاده از ایساکو تسویه شود.
توقف تولید 405 و سمند در سال 1401
در اسفند ماه سال 1400، با حضور رئیسجمهور در پارکینگهای غیرفعال و خطوط تولید شرکت ایرانخودرو، بر روی اهمیت اتمام و تکمیل خودروهای دارای کسری قطعه تأکید شد. ایرانخودرو همچنین تعهد داد که تعداد این خودروها را تا پایان سال به میزان تولید دو هفته کاهش دهد.
ایرانخودرو اعلام کرده که تولید پژو ۴۰۵ و سمند تا پایان سال آینده متوقف خواهد شد و به جای آن تولید خودروهایی مانند تارا افزایش خواهد یافت.
برنامه ایرانخودرو در سال 1401
در اسفند ۱۴۰۰، دکتر مهدی خطیبی، مدیرعامل گروه صنعتی ایرانخودرو، در جلسهای با مدیرعامل بانک تجارت، موضوع تامین مالی زنجیره تامین در سال آینده و راهکارهای رفع موانع این فرآیند را بررسی کردند.
طبق اظهارات او، 30 درصد از تعاملات بانکی ایرانخودرو با این بانک است و تفاهمنامهی تامین مالی به مبلغ دو هزار میلیارد تومان به زودی امضا خواهد شد. این مبلغ تنها دو درصد نقدینگی دارد و ساپکو ملزم است به قطعهسازان پرداخت کند.
بانک تجارت به وسیلهی سامانه "SCF"، که تامین مالی تولید را فراهم میکند، از طریق ایرانخودرو و ساپکو، طرحها و انگیزههای لازم برای جذب بیشتر قطعهسازان و تقویت زنجیره تامین ارائه میدهد.
ظرفیت تولید شرکت خودروسازی این سال افزایش مییابد و برنامه تولید آنها برای سال جدید، شامل 750 هزار دستگاه خودرو سواری و وانت است.
تولید محصولات ایران خودرو با فرمان برقی
در دسامبر 2021، آقای پیرمحمدی، مدیرعامل شرکت طراحی مهندسی و تامین قطعات ایران خودرو، اعلام کرد که ایران خودرو برنامهریزی کرده است تا در سال 1401 تعداد 75 هزار دستگاه خودرو تولید کند. وی همچنین اظهار کرد که تمامی خودروهای ایران خودرو تا سال 1403 با آپشن "فرمان برقی" مجهز خواهند شد، که انتظار میرود باعث کاهش 5 تا 7 درصدی مصرف سوخت خودروها در شهرها شود.
تمدید قرارداد ایرانخودرو با سنگال
در دسامبر 2021، کیانوش پورمجیب، معاون صادرات و امور بینالملل ایرانخودرو، اعلام کرد که سایت تولیدی شرکت در سنگال، با نام "سنیراناتو"، دوباره فعال شده است. در ابتدا، مونتاژ و عرضه سمند تاکسی در این سایت آغاز شده است و در آینده، سایر محصولات تجاری سنگین و نیمه سنگین و همچنین موتورسیکلت نیز به بازار صادر خواهند شد. آقای پورمجیب، حمایت همهجانبه مدیرعامل و اعضای هیاتمدیره ایرانخودرو را از احیای سایت تولیدی در سنگال به عنوان یک عامل اساسی تصور میکند.
فرشاد مقیمی، مدیرعامل گروه ایرانخودرو، در مراسم امضای قرارداد تولید دوهزار دستگاه تاکسی در سنیراناتو حضور یافت و اعلام کرد که تامین اعتبار برای تولید 288 دستگاه سمند و 11 خودروی نمایشگاهی به مبلغ دو میلیون دلار تصویب شده است. او تاکید کرد که کنوانسیون بین ایران و سنگال برای مدت هفت سال دیگر تمدید شده است و تاکنون 48 دستگاه در سنیراناتو تولید شده است. علاوه بقیه، فروشگاه قطعات یدکی و ایستگاه شارژ گاز خودرو نیز به زودی احداث خواهد شد.
بهعلاوه، تفاهمنامهای نیز بین مصطفی نیانگ، مدیرعامل گروه بینالمللی سیرمان، و حسن ذاکری، مدیرعامل سنیراناتو، جهت خرید مینیبوس، اتوبوس، و تاکسی از ایرانخودرو امضا شد. مدیر نمایشگاه بینالمللی شهر داکار هم به کیفیت و زیبایی محصولات ایرانخودرو اشاره کرد و تصریح کرد که این محصولات در بازار سنگال، توجه زیادی به خود جلب خواهند کرد.
تولید محصولات ایران خودرو با استاندارد یورو 5
در آذر ماه سال ۱۴۰۰، آقای بنیعامریان، رییس صحهگذاری و تایید نوع محصول در ایران خودرو، درباره تولید گیربکس جدید MT6 صحبت کرد. او بیان کرد که افزایش تعداد دندهها در گیربکس، منجر به بهبود راندمان و کیفیت سواری میشود و همچنین میزان آلایندگی نیز کاهش مییابد. این اهداف، بخشی از استراتژی توسعه گیربکس MT6 توسط ایران خودرو میباشد. او همچنین اعلام کرد که تمامی محصولات فعلی ایران خودرو، تحت تایید سازمان استاندارد قرار دارند و دارای استاندارد یورو5 میباشند.
تولید محصولات ایران خودرو با کیلس
در ماه شهریور سال 1400، آقای آذری، رئیس کمیته افزایش ایمنی خودروها در برابر سرقت، تأکید کرد که قطعه ECU برای عملکرد بهتر خودروها بسیار حائز اهمیت است. او اعلام کرد که بهمنظور افزایش ایمنی خودروها، ایران خودرو مکان قرارگیری ECU در برخی از محصولات خود را تغییر داده است. همچنین اظهار شد که ECU دارای یک کد منحصر به فرد است و تنها بر روی خودرویی که برای اولین بار استفاده میشود، قابل استفاده است. به این ترتیب، حتی در صورت سرقت ECU، امکان روشن کردن خودروهای مشابه با استفاده از ECU مسروقه وجود ندارد.
آقای آذری به اهمیت کدگذاری قطعات کلیدی خودروها اشاره کرد. او بیان کرد که اطلاعات این کدها در اختیار پلیس راهور قرار دارد و در صورت سرقت قطعات، امکان شناسایی مالک خودروها وجود دارد. همچنین، رییس کمیته افزایش ایمنی خودروها اعلام کرد که ایران خودرو در حال بررسی امکان اضافه کردن سیستم ورود بدون کلید (کیلس) به محصولات خود است.
تولید خودروهای متصل تا 5 سال آینده
با امضای تفاهمنامه بین سایپا و همراه اول در مرداد ماه 1400، پروژه تولید یک میلیون خودروی متصل توسط سایپا تا سال 1403 اعلام شد. همچنین، ایران خودرو نیز اعلام کرد که شروع به پروژه تولید خودروهای متصل کرده است و با برنامهریزی تا سال 1405 حداقل یک میلیون و 300 هزار دستگاه خودروی متصل را تولید خواهد کرد. خودروهای متصل ایران خودرو با ویژگیهای منحصر به فرد به بازار عرضه خواهند شد.
- برقراری تماس اضطراری بصورت خودکار یا غیرخودکار.
- اتصال به مرکز تماس ایران خودرو بصورت خودکار در زمان وقوع تصادف.
- ارسال موقعیت مکانی خودرو برای امداد خودرو در زمان وقوع تصادف.
- پیش بینی اشکالات احتمالی و راهنمایی مالکان خودرو.
- کاهش هزینههای .
- امکان ردیابی خودرو.
شرکت ایران خودرو اعلام کرده است که علاوه بر تولید خودروهای متصل، قصد دارد سیستمهای کمکی راننده به نام ADAS را نیز بر روی محصولات خود نصب کند. این سیستم شامل رادارهای پیشگیری از تصادف و ترمز اضطراری است که به عنوان ویژگیهای اصلی این سیستم محسوب میشوند.
تولید خودروهای سفارشی آپکو
در خرداد ماه سال 1400، خطوط تولید ایران خودرو به تجهیزات آپشن مجهز خواهند شد و 1% از تولید ماهیانه این شرکت از طریق شرکت آپکو به مشتریان عرضه خواهد شد. در مراسم افتتاح مرکز جدید تیونینگ و سفارشیسازی محصولات ایران خودرو در شرکت آپکو، آقای مقیمی، مدیرعامل ایران خودرو، اعلام کرد که خودروهای این شرکت به زودی با گزینههای اضافی به مشتریان تحویل داده خواهند شد.

به آقای مقیمی برای شرایط آتشسوزی خودروها اشاره شده است. بر اساس آمار، از 500 مورد آتشسوزی، بیش از 440 مورد به دلیل اشتباهات در نصب آپشنها اتفاق افتاده است. در شرکت آپکو، تمامی آپشنها تحت نظارت مهندسان نصب میشوند و با ارائه گارانتی به مشتریان عرضه میشوند.
در مراسم حضوری، آقای جلینی به عنوان مدیر عامل شرکت آپکو، اشاره کرد که فروش شرکت آپکو در دو ماه ابتدایی سال 1400 به مبلغ 3 میلیارد تومان رسیده است. او همچنین بیان کرد که از جمله اهداف اصلی آپکو در آینده، نصب کلاچ هوشمند و بازسازی خودروهای قدیمی است.
بیشتر بخوانید:
متنی که میخواهید بازنویسی شود را ارائه کنید تا بتوانم آن را به شکل بهتری بازنویسی کنم.
متنی که میخواهید بازنویسی شود را ارائه کنید تا بتوانم آن را به شکل بهتری بازنویسی کنم.
متنی که میخواهید بازنویسی شود را ارائه کنید تا بتوانم آن را به شکل بهتری بازنویسی کنم.
تولید اولین کشنده داخلی در ایران خودرو دیزل
در بهمن 99، آقای توسل مهر، مدیرعامل ایران خودرو دیزل، اعلام کرد که شرکت ایدم از آبان 99 موتور OM457 را برای اتوبوسهای ایران خودرو با قدرت 300 اسب بخار تولید کرده است. او افزود که از نیمه اول سال 1400، این شرکت قرار است نسخه 430 اسب بخاری این موتور را برای استفاده در کشندهها نیز تولید کند.
آقای توسلی مهر اشاره کرده است که موتور ایران خودرو دیزل نیز بهبود یافته و موتور خودروی ون وانا از G4 یورو4 به موتور 3TZ یورو5 ارتقا یافته است. ظرفیت تولید سالانه برای ون وانا به 300 دستگاه رسیده است. این شرکت همچنین در حال انجام پروژههای دیگری مانند...
پروژه کامیونت آترین با موتور کامینز یورو5 تولید داخل در حال حاضر، از 80 درصد پیشرفت دارد.
در سال 1943، پروژه تولید اولین کشنده داخلی با موتور یورو4 و تک محور به نام S آغاز شد. تاکنون، کشورمان هیچ کشنده داخلیای تولید نکرده بود و این پروژه یک گام مهم برای تولید این نوع محصولات بود. این پروژه با پیشرفت 80 درصدی به اتمام رسیده است.
پروژه تولید کشنده S2630 با موتور یورو4، دارای ویژگیهایی از جمله افزایش توان موتور، بهبود شرایط اتاق و تبدیل از حالت تک کابین به دو کابین میباشد. طبق تعهدات ایجاد شده، 20 دستگاه از این کشنده تا انتهای سال 99 تحویل داده خواهد شد.
پروژه تولید مینیبوس آرین در مدلهای 6 و 7 متری؛ نسخهی آرین شش متری دارای موتور کامینز و استاندارد آلایندگی یورو5 است. همچنین، نسخه هفت متری آرین قابلیت تولید در مدلهای دو و تک در را دارد.
راه اندازی گمرک اختصاصی ایران خودرو
در بهمن ماه ۹۹، آقای مقیمی، مدیرعامل ایران خودرو، اعلام کرد که قطعات خودروهای ناقص از گمرک ترخیص شده و در آیندهای نزدیک، حدود ۳۰ هزار دستگاه خودرو ناقص تجاری سازی خواهند شد. او اظهار داشت که ایران خودرو قصد دارد تا پایان سال ۹۹، تمامی تعهدات معوق خود را به جز دو محصول CKD، تسویه کند.
به آقای مقیمی اشاره شده است که به طرح توسعه گمرک اختصاصی ایران خودرو اشاره کرده و بیان کرده که دو هدف اصلی را دنبال میکند؛ نخستین آن سرعت بخشیدن به ترخیص قطعات، و دومین مورد، مدیریت قیمت تمام شده خودرو.
مدیرعامل ایران خودرو اعلام کرده است که با اجرای طرح توسعه گمرک اختصاصی ایران خودرو، هزینههای اضافی کاهش مییابد و از توقف واردات قطعات خودرو در گمرک های دیگر جلوگیری میشود. این طرح باعث حل مشکلاتی مانند شناسایی قطعات و ارائه تاییدیهها در گمرکات عمومی میشود و فرایند ترخیص قطعات خودرو را اسرع و روان میکند. در گمرک اختصاصی، تمام قطعات خودرو، فهرست، منشا و استانداردهای لازم با دقت مشخص شدهاند، این امر امکان ترخیص سریعتر قطعات خارجی را فراهم میکند.
آمار تولید ایران خودرو در سال 1401
آمار تولید ماهانه ایران خودرو در اسفندماه سال 1401 نشان میدهد که این شرکت بیش از 47 هزار دستگاه خودرو از مدلهای گروه پژو، سمند، دنا، رانا، هایما و تارا تولید کرده است. برای مشاهده جزئیات کامل آمار تولید ایران خودرو در سال 1401، میتوانید به جدول زیر مراجعه کنید:
مدل | پژو | سمند | دنا | رانا | هایما | تارا | سایر | مجموع |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
فروردین | 17,368 | 3,188 | 1,698 | 1,772 | 534 | 477 | 4 | 25,041 |
اردیبهشت | 23,240 | 8,258 | 4,303 | 2,704 | 1,211 | 1,084 | 5 | 40,805 |
خرداد | 36,520 | 7,172 | 8,610 | 3,310 | 1,738 | 686 | 5 | 58,041 |
تیر | 29,282 | 4,768 | 6,001 | 2,095 | 1,985 | 1,950 | 1 | 46,082 |
مرداد | 26,371 | 6,301 | 5,411 | 827 | 1,102 | 1,097 | 233 | 41,342 |
شهریور | 24,994 | 8,355 | 8,278 | 1,242 | 944 | 1,243 | 323 | 45,379 |
مهر | 29,779 | 5,719 | 6,686 | 2,167 | 1,169 | 1,787 | 672 | 47,979 |
آبان | 35,423 | 5,853 | 6,652 | 3,000 | 1,568 | 2,372 | 848 | 55,716 |
آذر | 35,501 | 5,845 | 9,206 | 3,297 | 1,370 | 4,248 | 1,198 | 60,665 |
دی | 30,521 | 4,865 | 8,993 | 2,705 | 1,327 | 4,127 | 1,550 | 55,638 |
بهمن | 36,561 | 6,266 | 10,006 | 3,296 | 1,711 | 4,469 | 696 | 63,005 |
اسفند | 27,611 | 4,744 | 6,066 | 2,003 | 1,800 | 4,051 | 805 | 47,080 |
اطلاعات ارائه شده بر اساس گزارش ماهانه کدال است و ممکن است با آمار واقعی شرکت خودروساز متفاوت باشد.
آمار تولید ایران خودرو در سال 1400
در جدول زیر، جزئیات تولید محصولات مختلف شرکت ایران خودرو در سال مالی 1400 آورده شده است:
مدل | تولید سالیانه |
---|---|
پژو | 297 هزارو 817 دستگاه |
سمند | 50 هزارو 95 دستگاه |
تندر | 0 |
دنا | 50 هزارو 257 دستگاه |
رانا | 35 هزارو 630 دستگاه |
وانت آریسان | 21 دستگاه |
سوزوکی | 0 |
دانگ فنگ | 0 |
تارا | 8 هزارو 541 دستگاه |
هایما | 8 هزارو 647 دستگاه |
پژو 2008 | 103 دستگاه |
مجموع تولید | 451 هزارو 111 دستگاه |
لطفاً جهت دریافت جزئیات آماری تولید خودروها، از قسمت آرشیو، فایل مربوط را دانلود نمایید.
آمار تولید ایران خودرو در سال 1399
در جدول زیر، میتوانید جزئیات تولید انواع محصولات شرکت ایران خودرو در سال مالی 1399 را مشاهده کنید:
مدل | تولید سالیانه (دستگاه) |
---|---|
تارا | 153 |
پژو 2008 | 181 |
وانت | 4,794 |
دانگ فنگ | 94 |
هایما | 4,971 |
تندر | 0 |
دنا | 55,320 |
رانا | 13,030 |
سوزوکی | 0 |
سمند | 55,220 |
پژو | 346,575 |
مجموع تولید | 480 هزارو 338 دستگاه |
لطفاً جهت دریافت جزئیات آماری تولید خودروها، از قسمت آرشیو، فایل مربوط را دانلود نمایید.
در سال 1399، تولید خودروهای سواری در شرکت ایران خودرو 35 درصد و تولید خودروهای سنگین و نیمهسنگین با موتور دیزل در این شرکت نیز 67 درصد بیشتر از سال 1398 بود.
در سال 1399، تولید خودرو در ایران نسبت به سال 1398 حدوداً 20٪ افزایش یافت، که 80٪ از این افزایش به دلیل افزایش تولید ایران خودرو بوده است.
در سال 1399، تعداد تعهدات معوق شرکت ایران خودرو به طور قابل توجهی کاهش یافت و از 111 هزار تعهد معوق در پایان سال 98، به 21 هزار تعهد معوق در پایان سال 99 کاهش یافت.
در سال 1399، سهم خودروهای مونتاژی در تولیدات شرکت ایران خودرو کمتر از 1٪ بود، در حالی که در سال 1398 این تولیدات شامل 13٪ از تولیدات شرکت ایران خودرو بودند.
در سال 1399، شرکت ایران خودرو دیزل توانست رکورد تولید 10 سال اخیر خود را شکسته و بیش از 3700 خودرو را تولید کند.
در سال 1399، درصد سهم خودروهای مونتاژی در تولیدات ایران خودرو دیزل از 33% بود. این در حالی است که در سال 1398، درصد سهم مونتاژیها در تولیدات این شرکت حدود 67% بود.
در سال 1399، انجام پروژههای کاهش هزینه در ایران خودرو، منجر به صرفهجویی 2.2 تریلیون تومانی در هزینههای این شرکت شد.
در سال 1399، بیش از 150 هزار نیروی کار جدید به شبکه تامین و قطعهسازان ایران خودرو اضافه شدند.
آمار تولید ایران خودرو در سال 1398
در سال مالی 1398، ایران خودرو بیش از 393 هزار دستگاه اتومبیل مختلف را تولید و به بازار عرضه کرد. در رده محصولات این شرکت، خانواده خودروهای پژو با 278 هزار دستگاه، بیشترین تعداد تولید را داشته است. سپس خانواده سمند با 52 هزار دستگاه و خانواده دنا با 32 هزار دستگاه، به ترتیب در جایگاه های دوم و سوم برای تعداد تولیدات ایران خودرو قرار دارند.
در میان محصولات مونتاژی ایران خودرو، خانواده هایما با بیش از 7200 دستگاه و پژو 2008 با بیش از 5800 دستگاه، به ترتیب رتبههای اول و دوم در تیراژ تولید را دارند.
مدل | تولید سالیانه (دستگاه) |
---|---|
پژو 2008 | 5,824 |
وانت | 4,358 |
دانگ فنگ | 2,331 |
هایما | 7,209 |
تندر | 1,936 |
دنا | 32,419 |
رانا | 8,757 |
سوزوکی | 120 |
سمند | 52,774 |
پژو | 278,084 |
مجموع تولید | 393 هزارو 812 دستگاه |
لطفاً جهت دریافت جزئیات آماری تولید خودروها، از قسمت آرشیو، فایل مربوط را دانلود نمایید.
آمار تولید ایران خودرو در سال 1397
شرکت ایران خودرو در سال 97 بیش از 376 هزار دستگاه انواع خودرو سواری تولید کرده است.
مدل | تولید سالیانه (دستگاه) |
---|---|
پژو | 243,014 |
سمند | 44,400 |
سوزوکی | 2,637 |
رانا | 3,880 |
دنا | 35,257 |
تندر | 12,559 |
هایما | 13,150 |
دانگ فنگ | 19,087 |
وانت | 5,585 |
پژو 2008 | 7,362 |
مجموع تولید | 376 هزارو 931 دستگاه |
لطفاً جهت دریافت جزئیات آماری تولید خودروها، از قسمت آرشیو، فایل مربوط را دانلود نمایید.
آمار تولید ایران خودرو در سال 1396
شرکت ایران خودرو در سال ۹۶ بیش از ۷۰۵ هزار دستگاه خودرو سواری مختلف را تولید کرده است.
مدل | تولید سالیانه (دستگاه) |
---|---|
پژو | 443,302 |
سمند | 105,945 |
سوزوکی | 5,100 |
رانا | 6,941 |
دنا | 43,040 |
تندر | 51,080 |
هایما | 9,274 |
دانگ فنگ | 30,811 |
وانت | 7,043 |
پژو 2008 | 2,771 |
مجموع تولید | 705 هزارو 307 دستگاه |
لطفاً جهت دریافت جزئیات آماری تولید خودروها، از قسمت آرشیو، فایل مربوط را دانلود نمایید.
آمار تولید ایران خودرو در سال 1395
در سال 1395، شرکت ایران خودرو بیش از 647 هزار دستگاه خودرو سواری مختلف تولید کرده است.
مدل | تولید سالیانه (دستگاه) |
---|---|
پژو | 429,447 |
سمند | 102,616 |
سوزوکی | 2,644 |
رانا | 12,243 |
دنا | 28,008 |
تندر | 45,382 |
وانت | 27,226 |
مجموع تولید | 647 هزارو 566 دستگاه |
لطفاً جهت دریافت جزئیات آماری تولید خودروها، از قسمت آرشیو، فایل مربوط را دانلود نمایید.
آمار تولید ایران خودرو در سال 1394
شرکت ایران خودرو در سال ۹۴ بیش از ۵۰۴ هزار دستگاه انواع خودرو سواری تولید کرده است.
مدل | تولید سالیانه (دستگاه) |
---|---|
پژو | 346,083 |
دنا | 17,264 |
رانا | 14,713 |
وانت | 20,208 |
تندر | 19,251 |
سمند | 85,449 |
سوزوکی | 1,452 |
مجموع تولید | 504 هزارو 420 دستگاه |
لطفاً جهت دریافت جزئیات آماری تولید خودروها، از قسمت آرشیو، فایل مربوط را دانلود نمایید.
شرایط فروش ایران خودرو
برای دریافت اطلاعات جدیدترین فروشهای شرکت ایران خودرو و مشاهده طرحهای پیشفروش، مقاله اینجا را بخوانید.
آمار تولید خودرو در ایران
در مجموعه مقالات منتخب زیر، میتوانید آخرین وضعیت و آمار تولید انواع خودروهای سواری، ون، وانت، و همچنین خودروهای سنگین را مطالعه کنید.
لطفا متن مورد نظر را برای من ارسال کنید تا بتوانم آن را بهبود ببخشم و بازنویسی کنم.