
رکورد جدید تولید در ایران خودرو دیزل
در اسفند 1402، محمدحسن محمدزاده، مدیرعامل ایران خودرو دیزل، به شکستن رکورد تولید سالانه در ۶۴ سال تاریخ شرکت اعلام کرد. او تاکید کرد که این دستاورد نتیجه زحمات و تلاشهای تیم کاری این شرکت، به ویژه مهندس توسلیمهر، مدیرعامل قبلی، است و لازم است از تلاشها و پیگیریهای ایشان قدردانی شود.
با پشت سر گذاشتن رکورد تولید سال گذشته، ما موفق شدیم تعداد 18058 دستگاه را تولید کنیم و رکورد جدید تولید سالانه را در شرکت ایران خودرو دیزل به ثبت برسانیم. این تعداد شامل 6672 دستگاه کامیون باری و کمپرسی، 3960 دستگاه کامیون کشنده، 1448 دستگاه کامیونت، 500 دستگاه اتوبوس، 2352 دستگاه ون و 3126 دستگاه وانت پیکاپ است. با افزایش تولید، تعداد محصولات کامیونت نزدیک به 5 برابر سال گذشته بوده و رکورد جدیدی در این زمینه به ثبت رسیده است. همچنین، در دو محصول ون و پیکاپ نیز رکوردهای جدیدی برای ما ثبت شده است.

مدیرعامل ایران خودرو دیزل اعلام کرد که در سال 1402، شرکت برای نخستین بار هفت رکورد جدید در زمینه فروش را به ثبت رسانده است. او اعلام کرد که در این سال، فروش خالص شرکت، جذب نقدینگی، تحویل ماهیانه، تحویل سالانه، تعداد اخذ پلاک و سهم فروش خالص نمایندگیها، همگی به رکورد جدید رسیدهاند. آمار تحویل ماهانه شرکت ایران خودرو دیزل در دیماه به 2330 دستگاه رسید، که این مقدار یک رکورد بیسابقه محسوب میشود. همچنین تعداد کل تحویلات تا پایان روز 24 اسفندماه به 16879 دستگاه رسیده است و انتظار میرود که این تعداد تا پایان سال از 17 هزار دستگاه فراتر رود.
آقای محمدزاده اعلام کرد که با توجه به برنامه تولید 24 هزار دستگاهی در سال 1403 و برنامهریزی مناسب، با تلاش کارکنان شرکت خودرو دیزل، قصد دارند رکورد جدید تولید سالیانه را در سال 1403 به دست آورند.
تولید ماهانه ایران خودرو در آذر 1402
در ماه آذر سال جاری، تولیدات ماهیانه شرکت ایران خودرو بیش از 42 هزار دستگاه خودرو از مدلهای گروه پژو، سمند، دنا، رانا، هایما و تارا را شامل میشود. جدول زیر شامل جزئیات کامل آمار تولید ماهانه این شرکت در سال 1402 است:
مدل | دوره یکماهه آذر | از ابتدای سال تا 30 آذر |
---|---|---|
گروه سمند | 3,639 دستگاه | 33,389 دستگاه |
گروه دنا | 7,711 دستگاه | 54,935 دستگاه |
گروه هایما | 263 دستگاه | 12,079 دستگاه |
گروه رانا | 2,396 دستگاه | 14,293 دستگاه |
گروه پژو | 22,266 دستگاه | 184,979 دستگاه |
گروه تارا | 4,675 دستگاه | 29,681 دستگاه |
سایر | 1,751 دستگاه | 11,950 دستگاه |
مجموع تولید | 42,701 دستگاه | 341,306 دستگاه |
بالا آمار ارائه شده بر اساس اطلاعات مالی سال اخیر شرکت کدال است و ممکن است با آمار واقعی تولیدی متفاوت باشد.
رشد 42 درصدی تولید از ابتدای سال 1402
در ماه خرداد سال 1402، علیمردان عظیمی، مدیرعامل ایران خودرو، اعلام کرد که فرآیند تأمین و تولید در گروه صنعتی ایران خودرو به خوبی ادامه دارد. از آغاز سال تا هفتم خردادماه، تعداد 95 هزار دستگاه خودرو سواری و تجاری مختلف تولید شده است. از این تعداد، تقریباً 92 هزار دستگاه به مشتریان فروخته شده است.
با استناد به افزایش ۴۲ درصدی تولید از ابتدای سال به عنوان نمونهای از پیشرفت های اخیر، شرکت صنعتی ایران خودرو اعلام کرد که روند تولید آنها در حال حاضر بهتر از مدت مشابه سال گذشته است. با تاکید بر اهمیت تامین نقدینگی و تداوم تولید، این شرکت به دنبال رسیدن به اهداف و تعهدات خود در زمینه های تولید و رقابت در شرایط سخت تحریمی است. ایران خودرو به عرضه به موقع محصولات خود و تامین نیازهای بازار متعهد است و آماده هر اقدامی برای مواجهه با موانع و محدودیت های احتمالی است.
آقای عظیمی اعلام کرد که در طرح فروش سامانه یکپارچه وزارت صمت، بیش از 800 هزار دستگاه خودرو ایران خودرو به مشتریان فروخته شده است. این شرکت تعهد دارد که خودروها را در زمان مقرر تحویل دهد و با افزایش تولید از ابتدای سال، توانسته است امکان تحویل خودروها پیش از زمان مقرر را نیز فراهم کند.
آمار تولید ایران خودرو تا 18 اردیبهشت 1402
گروه صنعتی ایران خودرو در دوره از ابتدای سال 1402 تا تاریخ 18 اردیبهشت 1402، با تولید بیش از 59 هزار دستگاه خودرو، رشد 86 درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته را داشته است. افزایش تولید در این گروه، نشاندهنده تحقق هدف تولید 900 هزار دستگاه در این سال است. برای این موفقیت، همکاری قطعهسازان و کارکنان از اهمیت ویژهای برخوردار بوده است.
با آغاز فرآیند تحویل خودروهای سفارشی در سامانه یکپارچه تخصیص خودرو، تعداد تولید خودروها افزایش یافته است. این افزایش در تولید، باعث کاهش نرخ خودروها در بازار شده و با استقبال بالای مشتریان همراه شده است. طبق گزارش حاضر، برنامه تولید و فروش گروه صنعتی ایران خودرو به گونهای طراحی شده است که تمامی تعهدات در زمان مقرر انجام شود.
افزایش 58 درصدی تولیدات ایران خودرو در فروردینماه
امسال، گروه صنعتی ایران خودرو موفق شد تولید خودروهای سواری و تجاری سنگین و نیمه سنگین خود را نسبت به سال گذشته به میزان ۵۸ درصد افزایش دهد. با توجه به اهداف تعیین شده برای تولید ۹۰۰ هزار دستگاه خودرو در سال جاری، اعمال الزامات و افزایش عرضه خودروها به بازار میتواند توجه قابل توجهی به ایجاد تعادل در بازار خودرو داشته باشد.

با توجه به هدف گذاریهای انجام شده و همکاری با شبکه تامین و تلاش کارکنان، تولید روزانه در گروه صنعتی ایران خودرو از مرز ۲ هزار و ۵۰۰ دستگاه گذشته و به زودی قصد دارد با ظرفیت روزانه ۳ هزار دستگاه ادامه دهد تا بتواند برنامههای تعیین شده را در زمان مقرر اجرا کند. به لطف استقبال بزرگ مشتریان، به ویژه در طرح سامانه یکپارچه تخصیص خودرو، که این خودروساز متعهد شده است که با فراهم شدن و اجرای الزامات، افزایش تولید را دنبال کرده و تمامی تعهدات خود را در زمان مقرر و بر اساس اولویتهای تعیین شده اجرا کند.
برنامه افزایش تولید در ایران خودرو خراسان
بهمن 1402: بیژن زاهدیفرد، مدیرعامل ایران خودرو خراسان، اعلام کرد که کارخانه توانست بیش از 110 هزار دستگاه خودرو در سال 1401 تولید کند و برنامه دارد تولیدات خود را در سال جاری 40 درصد افزایش دهد.
وی به شرح این موضوع اشاره کرد که در سال جدید قصد دارند بیش از ۱۵۰ هزار دستگاه خودرو تولید کنند. بر اساس برنامهریزی صورت گرفته و با فراهم آوردن زیرساختهای مورد نیاز، این تعداد شامل ۶۰ هزار دستگاه هایما، ۶۲ هزار دستگاه پژو پارس و ۳۵ هزار دستگاه آریسان ۲ خواهد بود.
در سال 1402، زاهدیفرد درباره پروژههای زیرساختی و توسعهای صحبت کرد و اشاره کرد که ایران خودرو خراسان به دنبال ارتقای کیفیت محصولات و توسعه فناوریهای نوین است. او اعلام کرد که ایران خودرو خراسان به همراه شرکت هایمای چین یک تفاهمنامه برای ارتقای تولیدات امضا کرده است. از جمله اقدامات این شرکت، توسعه تولیدات با استفاده از انرژیهای تجدیدپذیر برای تولید خودروهای هیبریدی، تمام برقی و خودروهای هیدروژنی است. همچنین، در حال حاضر، پروژه تاسیس سالن پرس شاپ در شرکت ایران خودرو خراسان در دست انجام است که ظرفیت تولید 100 هزار بدنه خودرو در سال را خواهد داشت.
وی اشاره کرد به راهاندازی آزمون جاده بلند و افزود که با اجرای این آزمون، شرکت ایران خودرو به یکی از معتبرترین شرکتهای خودروسازی کشور تبدیل خواهد شد. امسال، تمام کارکنان از کارگران تولید تا مدیران، باید مسئولیت خود را بپذیرند و در راستای شعار یک خانواده یک هدف عمل کنند، تا با تولید محصولات با کیفیت، رضایت مشتریان را افزایش دهند.
زاهدی فرد بیان کرد که همواره تلاش میکنند که با کاهش نگرانیهای مالی کارکنان، تمرکز و مسئولیت آنها را افزایش دهند تا بتوانند بدون هدر رفتن زمان و هزینه به اهداف مشخص شده خود برسند.
افزایش تولید ایران خودرو در سال 1402
در فروردین 1402، آقای علیمردان عظیمی، مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو، اعلام کرد که هدف این گروه برای سال 1402 افزایش 50 درصدی تولید خودروها است. در سال 1401، گروه صنعتی ایران خودرو 550 هزار دستگاه خودرو سواری تولید کرد و این تعداد در سال 1402 با افزایش 50 درصدی افزایش خواهد یافت. همچنین، برنامه ریزی شده است که در بخش خودروهای تجاری سنگین و نیمه سنگین، شرکت ایران خودرو دیزل 39 هزار دستگاه تولید کند.
تولید 568 هزار خودرو در سال 1401
در سال 1401، گروه صنعتی ایران خودرو موفق به افزایش 21 درصدی تولید خودرو شده است. با در نظر گرفتن خودروهای تکمیل شده، خودروهای تجاریسازی و آماده عرضه، این افزایش به 38 درصد میرسد. همچنین، صدور فاکتور خودروها نیز در این دوره به میزان 38 درصد افزایش یافته است. طی این دوره، بیش از 625 هزار دستگاه خودرو فاکتوردهی شده است و این تعداد تا پایان سال افزایش خواهد یافت.
شرکت خودروسازی در سال 1401، بیش از 568 هزار دستگاه خودرو در دو بخش سواری و تجاری سنگین و نیمه سنگین تولید کرده است. فروش خودروهای گروه صنعتی ایران خودرو در سال 1401 نسبت به سال گذشته 37 درصد افزایش داشته است و بیش از 622 هزار دستگاه خودرو تحویل مشتریان شده است. برنامهریزی صورت گرفته است که تا پایان سال، تحویل خودروها ادامه داشته و تعداد آنها به بیش از 663 هزار دستگاه برسد، با اضافه شدن خودروهای کامل و آماده حمل.
محصولات ایران خودرو به دو آپشن جدید تجهیز شدند
در اسفند ۱۴۰۱، محسن رضاییمنش، معاون تحقیقات، طراحی و تکوین محصول در شرکت ایران خودرو، اعلام کرد که از تاریخ ۲۰ اسفند ماه، تمامی محصولات این شرکت با دو استاندارد جدید چراغ روزنمایی (دی لایت) و چراغهای خودکار (چراغ موقعیت عقب و سنسور نور) تجهیز خواهند شد.
برای رفع تعلیق استانداردها، ایران خودرو اقداماتی را در جهت اجباری شدن استفاده از استانداردهای مربوط به چراغهای روز و چراغهای اتوماتیک برای خودروها انجام داده است. این امر تا پایان اسفند ۱۴۰۱ به ارزیابی و تایید شورای عالی استاندارد میرسد. همچنین، مهلت برای اجباری کردن استفاده از استانداردهای نشانگر تعویض دنده (GSI)، نشانگر فشار باد تایر (TPMS)، کنترل پایداری الکترونیکی خودرو (ESC) و حفاظت از عابران پیاده تا پایان تیر ۱۴۰۲ میباشد. ایران خودرو در حال انجام مراحل آزمون و تصدیق این استانداردها برای تمامی محصولات فعلی خود است. برای این منظور، فرایند تست و تأیید صحت استانداردهای GSI و TPMS در حال انجام بوده و استانداردهای ESC و حفاظت از عابران پیاده نیز در مراحل قالیبراسیون و قالبسازی است. تمام تلاش ایران خودرو برای اجرای این استانداردها در زمان مقرر انجام میشود.
ایران خودرو امسال توانست استاندارد حفظ ایمنی عابرین پیاده را برای تعدادی از محصولاتش از جمله رانا پلاس، دنا، پژو ۲۰۷، سورن پلاس و کراساوور ریرا دریافت کند. همچنین، خودرو تارا نیز قبلا موفق به دریافت این استاندارد شده بود. با رعایت استانداردهای الزامی، ایرانخودرو محصولات آیندهاش یعنی ریرا و TF۲۱ را به گونهای طراحی کرده است که از ابتدا دارای سیستم کنترل پایداری الکترونیکی (ESC) باشند. فعلا، خودروی تارا تنها خودروی تولید داخل است که این سیستم ایمنی حیاتی را دارا است.
ارتقای استاندارد محصولات ایران خودرو در 1402
معرفی خودروهای مدل 1401: ایرانخودرو اعلام کرده است که بخشنامهای با عنوان ارتقای استاندارد محصولات به نمایندگیهای خود رسانده است. متن بخشنامه به شرح زیر است:
"اطلاع داده میشود که شرکت ایران خودرو به منظور بهبود استانداردها و پاسخ به نیازهای مشتریان، استانداردهای محصولات خانواده پژو، پارس، دنا پلاس، سورن پلاس، رانا پلاس، هایما و آریسان2 را ارتقاء داده و کلاس جدید این خودروها را با تجهیزات جدید بر اساس استانداردهای جدید عرضه کرده است. هدف این طرح افزایش ایمنی و هماهنگی با استانداردهای جهانی در خودروها است. تجهیزات جدید شامل:"
- سنسور نور و باران
- چراغ روز
- روشن شدن چراغهای عقب همزمان با چراغ روز
خودروهای خانواده پژو 207، سورن پلاس، دنا پلاس و هايما از پیش دارای چراغهای روز بوده و در حال حاضر خودروهای خانواده پارس، رانا پلاس و آریسان 2 نیز مجهز به این نوع چراغها هستند.
خودروهای خانواده پژو شامل مدلهای پژو 207، پژو 207 تیپ 5، پارس سال، رانا پلاس، سورن، دنا پلاس، هایما S5 و آریسان 2، قابلیت روشن شدن چراغهای عقب همراه با چراغ روز را دارند.
در حال حاضر خودروهای پژو پارس ELX و تارا اتوماتیک دارای سنسور نور و باران هستند، همچنین خودروهای خانواده دنا پلاس توربو و تارا دستی نیز با این سنسورها تجهیز شدهاند.
بله، حتماً. لطفاً پاراگراف مورد نظرتان را برایم بفرستید تا من آن را بهترین شکل ممکن برای شما بازنویسی کنم.
عرضه محصولات جدید ایران خودرو تا پایان 1401
شرکت ایرانخودرو قصد دارد تا پایان سال 1401، چندین محصول جدید را معرفی کند. بعضی از این محصولات در سال 1402 نیز به بازار عرضه خواهند شد. برنامه زمانبندی ایرانخودرو به این صورت است:
- عرضه هایما 8s و 7x تا پایان سال 1401عرضه تیپ جدید تارا و دنا پلاس تا پایان سال 1401
- عرضه یک سدان خانوادگی جدید در نیمه اول سال 1402
- رونمایی از محصول ریرا و تولید انبوه تا نیمه اول سال 1402
- عرضه محصول جدید از شرکتی چینی (تانا) در نیمه اول سال 1402
- تولید یک هاچبک جدید شهری و عرضه رانا پلاس جدید در سال 1402
رکورد 17 ساله تولید برند ملی در ایران خودرو
در روز 21 بهمن 1401، کیانوش پورمجیب، قائممقام تامین و تولید گروه صنعتی ایرانخودرو، اعلام کرد که این شرکت تاکنون بیش از 167 هزار و 429 دستگاه خودرو سواری با برند ملی خود را تولید و عرضه کرده است، شامل محصولاتی مانند دنا، تارا، رانا، سمند و سورن. این تلاش نشان دهنده تمرکز ایرانخودرو بر تولید ملی و باکیفیت، به ویژه در شرایط سخت تحریمها است. افزایش سهم برند ملی از جمله اهداف اصلی این شرکت خودروساز است.
به عنوان راهبرد مدیرعامل گروه صنعتی ایرانخودرو، استفاده از توان داخلی و تولید با کیفیت، اساس برنامهها و رویکردهای این گروه است. این اقدامات باعث بهبود کیفیت محصولات و ارتقای رضایت مشتریان شده است. تا تاریخ 21 بهمنماه، تعداد 559،474 دستگاه خودرو سواری و تجاری تولید شده است که نسبت به مدت مشابه، 40 درصد افزایش داشته و بیش از 160 هزار دستگاه بیشتر تولید شده است. همچنین، تعداد 100 هزار دستگاه بیشتر از تمام تولیدات سال گذشته نیز تولید شده است.
به گفته آقای پورمجیب، از ابتدای امسال بیش از 554 هزار دستگاه فاکتور صادر شده است و در همین دوره، تحویل بیش از 559 هزار دستگاه انجام شده است که نشاندهنده افزایش حدود 164 هزار دستگاه نسبت به سال گذشته میباشد. همچنین، در دو شاخص صدور فاکتور و تحویل خودروهای سواری و تجاری، رشد 41 درصدی مشاهده شده است. تعداد تحویلات امسال تا تاریخ 21 بهمن، 101 هزار دستگاه بیشتر از سال گذشته بوده است. با تلاش و هدایت مدیرعامل گروه صنعتی ایرانخودرو، این شرکت با اراده و کارآمدی به اهداف خود در زمان مقرر خواهد رسید.
تولید ایران خودرو به نیم میلیون دستگاه رسید
در دسامبر 2022، گروه صنعتی ایرانخودرو موفق شد بیش از نیم میلیون خودروی سواری و تجاری سنگین و نیمهسنگین تولید کند. این افزایش 45 درصدی نسبت به سال گذشته، نشاندهنده پیشرفت قابل توجه این شرکت است. ایرانخودرو با نزدیک شدن به هدف تعیینشده برای افزایش 50 درصدی تیراژ تولید در سال جاری، نشان داده است که به تلاشهای خود به منظور رسیدن به اهداف تولیدی اصرار دارد. این شرکت همچنین برنامهریزی کرده است که در سه ماهه آخر سال بیش از 200 هزار دستگاه خودرو تولید کند، که تولید به این میزان باعث ارزیابی مثبت از عملکرد ایرانخودرو در رسیدن به اهداف تولیدی میشود.
رکورد تولید ماهانه ایران خودرو دیزل
در دسامبر 2022، جواد توسلیمهر، مدیرعامل شرکت ایرانخودرو دیزل، اعلام کرد که شرکت توانسته در آذرماه امسال، رکورد تولید ماهانه خود را در 60 سال گذشته به ثبت برساند.
در آذرماه ۱۴۰۱، تعداد ۲۰۱۵ دستگاه محصول در ایرانخودرو دیزل تولید شد. این محصولات شامل 775 دستگاه کامیون، 717 دستگاه کشنده، 66 دستگاه اتوبوس، 288 دستگاه ون و 169 دستگاه وانت پیکاپ بودند. رکورد قبلی شرکت مربوط به شهریورماه امسال بوده است.
مدیر عامل شرکت ایرانخودرو اعلام کرد که تا پایان 9 ماهه سال جاری بیش از 12 هزار دستگاه خودرو دیزل تولید کردهاند و از این تعداد، 10275 دستگاه به مشتریان تحویل داده شده است. این اعداد نشان میدهد که تولید و تحویل خودروهای دیزل توسط این شرکت نسبت به سال گذشته سه برابر افزایش یافته است. هدف این شرکت اکنون تولید ۲۵ هزار دستگاه خودروی دیزل است.
ایرانخودرو اعلام کرده است که تولید دیزل را نیز مجدداً آغاز کرده است و از رکود و ورشکستگی خود خارج شده است. این شرکت، در گزارشهای منتشر شده در بازار سهام اعلام کرده است که از یکی از زیاندهترین شرکتهای خودروساز تجاری کشور به یکی از سوددهترینها تبدیل شده است و در سال 1400 و شش ماهه اول سال 1401 سودآوری داشته است.
رکورد جدید ایران خودرو در تولید محصولات
در دی ماه سال 1401، مهدی خطیبی، مدیرعامل شرکت ایرانخودرو، اعلام کرد که بیش از ۴۶۰ هزار دستگاه انواع خودرو در نه ماهه ابتدای سال ۱۴۰۱ تولید شده اند. این تعداد، از حداکثر تولید در سال ۱۴۰۰ نیز بیشتر میباشد.
شرح داد که تولید بیش از ۴۶۰ هزار دستگاه خودرو کامل شامل خودروهای سواری، تجاری سنگین و نیمهسنگین، از این مدت سال گذشته ۴۶ درصد افزایش یافته است. همچنین تولید ماهانه بیش از ۶۳ هزار دستگاه خودرو و بهبود قابل توجهی در تولید از ابتدای خردادماه سال ۱۴۰۱ را به ثبت رسانده است.
شکستن مرز تولید 400 هزار دستگاهی در ایران خودرو
در آذر ماه سال 1401، کیانوش پورمجیب، قائممقام تولید و تامین گروه صنعتی ایرانخودرو، اعلام کرد که این شرکت تولید ۴۰۰ هزار دستگاه خودرو سواری و تجاری سنگین و نیمهسنگین را از ابتدای سال تا تاریخ دوم آذرماه به پایان رسانده است. ایرانخودرو همچنین پیش بینی کرده که در پایان آذرماه، به رقم رکوردی در عرضه خودروها به بازار دست پیدا خواهد کرد؛ برای مقایسه، در سال گذشته تعداد 458 هزار و 208 دستگاه خودرو به بازار عرضه شده بود که این تعداد تا پایان آذرماه به رقم جدیدی خواهد رسید.
بر اساس گفتههای وی، تولید خودروهای سواری و تجاری از ابتدای سال تا دوم آذرماه امسال با افزایش 42 درصدی روبرو بوده است، و به طور کلی 402،896 دستگاه خودرو تولید شده است. تولید روزانه در حال حاضر با میانگین 2700 دستگاه انجام میشود و به همین دلیل عرضه به بازار هم در شرایط مناسبی واقع شده است. در آبانماه امسال، یک رکورد عرضه ماهانه خودرو به ثبت رسید و تعداد 57،736 دستگاه خودرو تحویل داده شد. این عرضه بیسابقه از زمان اجبار برای نصب پلاک روی خودرو در خرداد 1397 تا به امروز به شمار میرود و یک دستاورد قابل توجه محسوب میشود.
آقای پورمجیب اظهار داشت که ایرانخودرو در این سال موفق شده است که دو بار دیگر از عدد 50 هزار دستگاه خودرو عبور کند، یک بار در خرداد و دومین بار در تیرماه. این دستاوردها نتیجه ارائه محصولات با کیفیت و مدرن توسط این شرکت میباشد. هدف اصلی ایرانخودرو ارائه محصولات با کیفیت و ارائه خدمات عالی به مشتریان است که با همکاری و هماهنگی بین زنجیره تامین، تولید و شبکه خدمات پس از فروش به دست میآید.
شاسی بلند جدید ایران خودرو به زودی عرضه میشود
در ماه آذر 1401، مهدی خطیبی، مدیرعامل ایرانخودرو، اعلام کرد که پیش از پرداختن به ارائه محصول ریرا در نیمه اول سال آینده، یک محصول جدید دیگر روز ۲۲ بهمنماه امسال روانه بازار خواهد شد.
وی توضیح داد که محصول جدید ایرانخودرو، یک خودرو شاسیبلند و جوانپسند است که با همکاری یک شرکت خارجی تولید میشود. برنامه شامل تولید دو هزار دستگاه از این خودرو به صورت قطعات نیمه منفصله (SKD) است، سپس مرحلهی تولید با استفاده از قطعات منفصله (CKD) با ظرفیت تولید سالانه ۲۰ هزار دستگاه آغاز خواهد شد. در مرحله مونتاژ قطعههای منفصله، میزان داخلیسازی این محصول به ۲۰ درصد میرسد.
آقای خطیبی اشاره کرد که محصول ری را در مرحله نمونهسازی صنعتی قرار دارد تا برای کالیبراسیون و شروع آزمونهای مختلف آماده شود. پنج دستگاه از این خودرو با رنگهای مختلف تولید شدهاند و با صدور مجوز پلاک موقت، آماده برگزاری آزمونهای جادهای خواهند بود. همچنین، نسخه برقی از محصولات جدید، از جمله ری را، در دستور کار قرار دارد.
در این شرکت، پروژههای توسعهای به موقع اجرا میشوند و خودروهای جدید به سرعت تولید و عرضه میشوند. به مرور زمان، محصولات قدیمی از خط تولید خارج شده و خدمات مناسب در دوره گارانتی و وارانتی برای این محصولات ارائه میشود تا مشتریان از هر گونه نگرانی مربوط به محصولات خود در این دوره محافظت شوند.
رشد 400 درصدی تولید ایران خودرو دیزل
تولید شرکت ایرانخودرو و پنج شرکت زیرمجموعه آن در ابان ماه سال 1401، با افزایش 500 درصدی نسبت به دوره مشابه در سالهای 1399 تا 1401، به طور چشمگیری افزایش یافته است.
جواد توسلیمهر، مدیرعامل ایرانخودرو دیزل، درباره برنامههای این شرکت برای افزایش سودآوری و خروج از وضعیت زیان انباشته، به توقف تولید خودروهای ناقص اشاره کرد. او اظهار کرد که آمارها نشان میدهند تولید محصولات ایرانخودرو دیزل در شش ماهه اول امسال نسبت به سال گذشته 220 درصد و نسبت به سال 1399 تقریباً 400 درصد رشد داشته است. این شرکت توانسته رکورد تولید سال گذشته خود را در این دوره بشکند و تیراژ تولید محصولات خود از سال 91 تا 98 را تشریح کرده است.
در سال 99، تیراژ تولید محصولات این شرکت به 3700 دستگاه رسید و در سال 1400 به 7007 دستگاه افزایش یافت، یعنی افزایش حدود 90 درصدی اتفاق افتاد. تا پایان شهریورماه سال 1401، تیراژ تولید این شرکت نسبت به سال 1400 حدود 90 درصد افزایش یافته است. برنامه هدفگذاری تولید 25 هزار دستگاه محصولات با راهاندازی خط تولید کامیونت و گسترش تولید کامیون کشندههای فوتون H5 و آتامان تا پایان سال جاری انجام خواهد شد.
آقای توسلیمهر اعلام کرد که تولید محصولات شرکت ایرانخودرو، در شش ماهه نخست سال گذشته، به 7205 دستگاه افزایش یافته و رکورد بالاترین تولید ماهانه با تولید 2014 دستگاه خودرو در شهریورماه 1401 شکسته شده است. همچنین، سرانه تولید این شرکت نیز از 0.26 دستگاه به نفر در شش ماهه 1391 به 1.34 دستگاه به نفر در شش ماهه سال 1401 افزایش یافته است. هدف تعیین شده برای سرانه تولید تا پایان امسال چهار دستگاه به نفر است. علاوه بر این، میانگین تیراژ تولید روزانه محصولات ایرانخودرو در اردیبهشت به 39، در خرداد به 48، و در شهریور به 95 دستگاه رسیده و هدف تعیین شده برای رشد تیراژ تولید روزانه به 125 دستگاه تا پایان امسال انجام خواهد شد.
تولید هر دستگاه پژو 206 با 45 میلیون تومان ضرر
در ماه مرداد سال 1401، عادل پیرمحمدی، مدیرعامل شرکت طراحی و مهندسی قطعات ایرانخودرو (ساپکو) اعلام کرد که قیمتگذاری دستوری باعث زیان حداقل 45 میلیون تومانی برای تولید هر دستگاه خودرو 206 تیپ 2 شده است. بر اساس نظر او، اگر اجازه داده میشد که خودرو با قیمت واقعی عرضه شود، فروش و تولید آن افزایش مییافت و قیمت در بازار کاهش مییافت، که هیچ ضرری برای خودروساز و مصرفکننده نداشت. پیرمحمدی بر این باور است که پژو 206 هم اکنون بهترین خودرو اقتصادی کشور محسوب میشود، زیرا با قیمت تمامشده مناسب، رقابتی است و میتواند استانداردهای معیار را رعایت کند.
به گفته او، در سال گذشته قیمت تمامشده این خودرو (بدون احتساب مالیات بر ارزش افزوده و سود) 169 میلیون تومان بود که 12 برابر قیمت مصوب سال 90 است. در حالی که قیمت بازار این خودرو در حال حاضر 240 میلیون تومان و 19 برابر قیمت سال 90 است. به عنوان مثال، در ماه شهریور سال 90، پژو 206 تیپ 2 با قیمت حدود 13.7 میلیون تومان به فروش میرسید و میتوانست به صورت اقساطی نیز خریداری شود. در آن زمان، نرخ دلار 1100 تومان بود؛ اما در ماه شهریور سال قبل، نرخ دلار 26 هزار تومان بوده است.
وی توضیح داد که تاثیر قیمت مواد اولیه در تولید خودرو بالغ بر 70 درصد است. او سوال کرد که آیا ممکن است در یک صنعت دیگر، قیمت نهادههای تولید 30 برابر افزایش پیدا کند، اما قیمت نهایی محصول فقط 12 برابر شود؟ او اشاره کرد که خودروی مورد بحث از سال 90 تاکنون بهبودهای ایمنی و امکاناتی را تجربه کرده است.
مدیر عامل شرکت ساپکو، به اظهارات درباره عدم رشد کیفیت محصولات ایرانخودرو، گفت که برنامههای بهبود کیفیت به خوبی در حال انجام است؛ اما زمانی طول میکشد تا به صورت قابل مشاهده برای مصرفکنندگان نمایان شود و نیاز به تصمیمگیری مردم در این زمینه است. ارزیابی کیفیت محصولات ایرانخودرو بر اساس شاخصهای تعیین شده توسط موسسات مستقل مانند ISQI انجام میشود. قبلا، قطعات با ردهبندی A-B-C-D تولید میشدند، اما در حال حاضر قرار است قطعات تنها با رتبه A و B تولید شوند و قطعات با رتبه D از تولید حذف شوند.
وی اضافه کرد که در شرایطی که بعضی از خودروها تا 70 میلیون تومان زیان دارند، مسائل مرتبط با ارتقای کیفیت و بهرهوری نیز مورد توجه قرار گرفته است. در ماه بهمن گذشته، بیش از 80 هزار خودرو توسط ایرانخودرو تولید شدند که دارای نقص بودند؛ اما با تلاش بیوقفه کارکنان، این خودروهای نقصدار در حال برطرف شدن هستند.
به گفتهٔ او، صنعت قطعات الکترونیکی به تأخیر افتاده است و اگر بحرانی بین چین و تایوان رخ دهد، تمام صنایع جهان با مشکلات جدی مواجه خواهند شد. همچنین، تحریمها باعث رونق و پیشرفت صنعت خودرو در زمینه طراحی و توسعه محصولات شده است؛ اما باید طراحی خودرو را خودمان انجام دهیم تا بتوانیم عیوب کیفی آن را برطرف کنیم. افزایش ارزش افزوده در صنعت خودرو از طریق توسعه محصولات، نه فقط از طریق مونتاژ، ممکن است و با توجه به توسعه محصولات پس از فرا رسیدن تحریمها، برنامههای بهبود کیفیت برای خودروهایی مانند تارا و ریرا به خوبی عملیاتی شدهاند.
وی اظهار کرد که مخالف همکاری با شرکای خارجی نیستند؛ بلکه نمیخواهند مشغول مونتاژ محصولات آنها شوند. توقف تولید خودروهای ناقص منجر به کاهش زیاندهی ایرانخودرو شده و تولید روزانه این شرکت در حال افزایش است، در حالی که مشکلات تحریم و تامین قطعات الکترونیکی برای تامین برخی قطعات و بازسازی خطوط تولید وجود دارد.
آقای پیرمحمدی بر این باور است که تا وقتی که حمایت از محصول نهایی در کشور واجد نباشد و خامفروشی به عنوان اولویت مدنظر قرار گیرد، شرایط تولید بهبود یافته نخواهد شد.
جایگزینی کردن یونیکُد و رسمیات و به کار گیری اصطلاحهای مناسب در زبان فارسی به کلیه متن کمک خواهد کرد. به علاوه، ترتیب جملات را با دقت برای روانتر شدن متن بهبود بخشیدهام:
درباره نقش حیاتی قطعهسازان در تحقق اهداف تولید و تولید کامل در ایرانخودرو، وی اشاره کرد به تلاشهای ساپکو برای داخلیسازی و کاهش وابستگی به ارز. او اظهار داشت که تنها در سال گذشته، میزان 105 میلیون یورو از وابستگی به ارز صرفهجویی شده است. به طور دقیق، 33 درصد از وابستگی به ارز هر خودرو به قطعهسازان و تولیدکنندگان خودرو مرتبط است، 30 درصد در زمینه تولید قطعات الکترونیکی و 37 درصد باقیمانده به تامین مواد اولیه تعلق دارد.
شکستن رکورد تجاری سازی هفتگی
خرداد 1401: گروه صنعتی ایرانخودرو توانست در بازه زمانی 12 تا 15 خردادماه تعداد 5 هزار و 660 دستگاه خودرو را تکمیل و تجاریسازی کند. این تولید هفتگی 15 هزار و 917 دستگاه خودرو به عنوان رکورد تجاریسازی در سال 1401 ثبت شد.
تولید روزانه شرکت ایرانخودرو در حال حاضر 2600 دستگاه است که بهزودی این تعداد به 2900 دستگاه افزایش خواهد یافت.
صد در صد تولیدات ایرانخودرو کامل شد
در خرداد 1401، کیانوش پورمجیب، قائممقام توسعه و تولید گروه صنعتی ایرانخودرو، اعلام کرد که تولید خودروهای ناقص از این پس متوقف شده و به جای آن روزانه حداقل 2500 دستگاه خودرو کامل تولید خواهند شد. در روز 31 اردیبهشتماه، تعداد 2751 خودرو سواری و 41 دستگاه خودرو تجاری سنگین و نیمهسنگین تولید شدند. بنابراین، با اظهارات کیانوش پورمجیب، تولید ایرانخودرو 5 درصد بیشتر از برنامه مقرر برای تولید 725 هزار دستگاه خودرو در سال جاری انجام شده است.
به گفته فرد مورد نظر، از ابتدای سال جاری تا پایان اردیبهشت ماه، در کارخانه ایرانخودرو 84385 دستگاه خودرو سواری کامل تولید شده است که نشان از افزایش 65 درصدی نسبت به سال گذشته دارد. تعداد اسناد صادر شده برای خودروها امسال نیز 45 درصد بیشتر از سال گذشته بوده و این نشان دهنده این است که تعداد خودروهای عرضه شده افزایش یافته است. او همچنین بیان کرده است که با کاهش و حذف خودروهای ناقص، هزینهها نیز کاهش خواهد یافت.
خانم اکبری با اشاره به تصمیمگیری پذیرفته شده توسط تیم محققان در زمینه مواد نانو، اظهار کرد که این پیشرفتها نتیجه همکاری و هماهنگی بین اعضای تیم بوده و همچنین تا پایان سال آینده پروژه TF21 به مرحله تولید عمده خواهد رسید.
معرفی امکانات جدید آپکو
در روز 15 اردیبهشت 1401، مراسم افتتاح مرکز کارگاهی فنی حرفهای برای خودروهای سفارشی ایرانخودرو در شرکت آپکو برگزار شد. مدیرعامل گروه صنعتی ایرانخودرو، معاون وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی و رئیس سازمان آموزش فنی حرفهای کشور از جمله حضوردهندگان این مراسم بودند.
در گفتوگویی، دکتر مهدی خطیبی، مدیرعامل شرکت ایرانخودرو، اظهار کرد که آپکو با بهرهگیری از تجهیزات مدرن و با توجه به تمایلهای مشتریان، خدماتی مناسب برای ظاهر، داخلی و سایر امکانات خودرو ارائه میدهد. او تاکید کرد که لازم است تنوع بیشتری فراهم شود و خدمات به مشتریان گسترش یابد.
بر اساس اظهارات وی، ایجاد یک نمایشگاه دائمی برای ارائه محصولات آپکو در نظر گرفته شده است. دکتر خطیبی اعلام کرده است که لوازم جانبی محصولات ایران خودرو در شرکت آپکو طراحی و تولید شده است و این لوازم باید در تمامی نمایندگیهای آپکو موجود باشند و برای معرفی آنها، دفترچههای ویژهای فراهم شود.
در ادامه مراسم، مشخصات تکمیلی تارا و رانا پلاس با سقف شیشهای اختیاری معرفی شد. تارا با امکاناتی از جمله سقف کهکشانی، جک اتوماتیک صندوق عقب، کیت برقی تنظیم ارتفاع، روکش صندلی چرمی، تودوزی چرم، گرمکن صندلی، پوشش نانو سرامیک بدنه و تغییر طرح چراغهای عقب، بهطور کامل مجهز شده است.
با داشتن سقف شیشهای و امکاناتی همچون تریم داخلی مخمل، داشبورد و رودری با تودوزی چرمی، رادار نقطه کور، دوربین 360 درجه و کیت تعلیق استاندارد اسپرت، رانا پلاس بستر مناسبی برای تجربه رانندگی لوکس و راحت را فراهم میکند.
احتمال بازگشت بنز به ایران
در ماه اردیبهشت سال 1401، شرکت ایرانخودرو مذاکراتی با شرکت مرسدسبنز به منظور احیای همکاریهای گذشته خود آغاز کرد. در صورت موفقیت این مذاکرات، همکاری بین دو شرکت به شکلی جدید و گستردهتر ادامه خواهد یافت.
هنوز مشخص نیست که کدام مدلها به خطوط تولید تاپخودرو میآیند؛ اما احتمال میرود که مدلهای شهری مانند کلاس A و یا CLA تولید شوند.
بنز کلاس A اکنون در کشورهای آلمان، چین، فنلاند، مجارستان، تایلند و اندونزی تولید میشود. این خودرو در دو نسخه هاچبک و سدان موجود است و با پیشرانههای 1.3 تا 2 لیتری توربوشارژ عرضه میشود. نوع گیربکس نیز قابل انتخاب است.
محصولات صادراتی ایران خودرو برای 1401
در ماه اردیبهشت سال 1401، شرکت ایرانخودرو اعلام کرده است که قصد دارد به شدت در زمینه صادرات محصولات خود فعالیت کند. آنها امیدوارند که محصولات جدید خود را به خوبی در بازارهای همسایه و حتی بازارهای آفریقایی و روسیه معرفی کنند. دکتر مهدی خطیبی، مدیرعامل ایرانخودرو، بیان کرده است که در برنامه های شرکت صادرات 15 هزار دستگاه خودرو قرار دارد و با محصولاتی از قبیل تارا اتوماتیک و دستی، دنا پلاس و رانا پلاس، آنها میتوانند این هدف را تا پایان سال 1401 به دست آورند.
ویژگیهایی مانند تنوع گیربکس، پاسخگویی به استانداردهای آلایندگی اروپا، اهمیت ایمنی با انجام تستهای معتبر مانند تستهای اسپانیا و ارائه امکانات رفاهی بیشتر نسبت به خودروهای رقیب خارجی، از ویژگیهایی است که میتواند خودروهای داخلی را در بازارهای بینالمللی رونق بخشد.
حذف خودروهای دارای کسری قطعه
در نشست مدیران عامل سایتهای تولیدی ایرانخودرو در ماه اردیبهشت 1401، کیانوش پورمجیب، معاون توسعه و تولید گروه صنعتی ایرانخودرو، اعلام کرد که خودروهای دارای کسری قطعه به تدریج از فرآیند تولید این شرکت حذف خواهند شد. این تصمیم بر اساس ابلاغیه مدیرعامل و در راستای دستورات رئیسجمهور و راهبرد وزارت صمت اتخاذ شده است. همچنین افزود که حذف این خودروها منجر به افزایش 25 درصدی کیفیت محصولات خواهد شد.
اهداف ایرانخودرو دیزل در سال جدید
در جلسهای مشترک با قطعهسازان خودروهای تجاری گروه صنعتی ایرانخودرو، جواد توسلیمهر، مدیرعامل ایرانخودرو دیزل، اعلام کرد که برنامهریزی برای تولید 25 هزار دستگاه خودرو تجاری سنگین و نیمهسنگین راهاندازی شده است. همچنین، عرضه شش محصول جدید و توسعه سهم بازار نیز در دستور کار قرار دارد. از این تعداد، 15 هزار دستگاه به محصولات داخلی اختصاص خواهد یافت، و اگر این برنامه با موفقیت اجرا شود، چهار هزار فرصت شغلی نیز ایجاد خواهد شد.
آقای توسلیمهر، به معرفی محصولات جدید ایرانخودرو دیزل پرداختند؛ شامل کامیونت جدید، کشنده آتامان، پیکاپ اتوماتیک با هشت سرعت، اتوبوس برقی، مینیبوس هفت متری و کشنده اتوماتیک.
به گفته وی، ارتقای کیفیت محصولات تولیدی نیز در دستور کار قرار دارد و این امر نیازمند افزایش کیفیت قطعات و مجموعههای دریافتی از تمامی تامینکنندگان است. هدف دیگر این مجموعه، کاهش ارزبری به مبلغ ۴۶۰۰ میلیارد تومان است.
در پایان، او اشاره کرد که ایرانخودرو آماده است تا خودروهای دیزلی را برای به روزرسانی ناوگان خودروهای سنگین و نیمهسنگین ارائه دهد.
جزئیات واردات 13 دستگاه بنز
در فروردین ۱۴۰۱، بابک رحمانی، سخنگوی گروه صنعتی ایرانخودرو، درباره واردات خودرو بنز اظهاراتی داشت. او اعلام کرد که شرکت واردکننده ۱۳ دستگاه بنز E200، نمایندگی انحصاری واردکننده بنز آلمان است. تمامی سهام این شرکت متعلق به ایرانخودرو است و ثبت سفارشات آن قبل از تصویب ممنوعیت واردات بوده است.
به گفتهی وی، نمایندگی زیر نظر خود شرکت مرسدسبنز فعالیت میکرد و 756 دستگاه خودرو از این شرکت در ایران تولید شده بود. اما بعد از تحریمها، همکاری با مرسدسبنز قطع شد.
شرکت در حال حاضر به عنوان یک شرکت دانشبنیان در حال فعالیت میباشد.
برنامه افزایش تولید ایرانخودرو در 1401
فروردین ۱۴۰۱: بر اساس دستورات مقام معظم رهبری در خرید خودروسازان، شرکت ایرانخودرو برنامه تولید 750 هزار دستگاه خودرو سواری، وانت و تجاری سنگین و نیمهسنگین را برای سال ۱۴۰۱ اجرا خواهد کرد.
با توجه به تولیدات ایرانخودرو در سال گذشته که به میزان 471 هزار دستگاه بوده است، این شرکت قصد دارد رشد بیش از 59 درصدی را داشته باشد. هدف این شرکت از تعداد 725 هزار دستگاه خودرو سواری و وانت و 25 هزار دستگاه خودرو تجاری تولید و عرضه کند.
اگر ایرانخودرو موفق به دستیابی به اهداف خود شود، در تولید خودروهای تجاری سنگین و نیمهسنگین 256 درصد و در تولید خودروهای سواری و وانت 56 درصد رشد خواهد کرد.
آمار تولیدات ایرانخودرو در سال گذشته
در فروردین ماه سال 1401، ایرانخودرو بیشترین تعداد خودروها را نسبت به سایر خودروسازان داخلی تولید کرد و آمار تولید آن به 471 هزار و 397 دستگاه خودرو رسید. این تعداد در مقایسه با سال 99، با افت 6.7 درصدی همراه بوده است.
در اسفندماه، مجموعاً 29,815 دستگاه خودرو تولید شد که نشان از کاهش 25.6 درصدی مقایسه خودرو شاپه گذشته دارد.
در بخش خودروسواری، ایرانخودرو با کاهش 6.9 درصد روبرو بوده است، در حالی که در بخش وانت این کاهش به 76.8 درصد میرسد. اما در بخش ونها، رشد بالایی یعنی 299 درصد را تجربه کردهاند. همچنین، در بخش اتوبوس و میدلباس، این شرکت با رشد 115.7 درصد مواجه بوده و در بخش کامیون، کامیونت و کشنده نیز رشد 85 درصدی را ثبت کردهاند.
افزایش تولید در کارخانه کرمانشاه
در سال 1401، شرکت ایران خودرو کرمانشاه موفق به کسب جایزه ملی مدیریت مالی ایران شد. همچنین، این شرکت دو گواهینامه بین المللی ایزو 45001 و 14001 را در زمینههای مدیریت ایمنی و محیط زیست اخذ کرد.
محمد ملکی، مدیرعامل شرکت ایران خودرو کرمانشاه، اظهار کرد که در سال گذشته علاوه بر کسب امتیاز برترین واحد تولیدی در استان، در زمینههای خانه بهداشت برتر، کارفرمای حامی کارگر و کارفرمای سلامت محور در جشنواره استانی امتنان، رتبه اول را به دست آورده است.
در ادامه از افزایش پنج درصدی تولیدات این شرکت در سال 1400 خبر داده شد. وی اظهار کرد که این شرکت در بخش تجاریسازی حدود 24 درصد، حمل جادهای حدود پنج درصد، حمل ریلی 962 درصد و در بخش تحویل حضوری محصولات هزار و 204 درصد رشد داشته است.
کارنامه تولید ایران خودرو در سال 1400
در فروردین 1401، آمارهای سال مالی 1400 ایران خودرو نشان میدهد که گروه پژو با بیش از 297 هزار دستگاه، همچنان بیشترین محصول تولیدی این شرکت است. به ترتیب، گروه سمند و گروه دنا با تولید حدود 50 هزار دستگاه هر کدام، در رتبه دوم قرار دارند. این دو گروه به ترتیب پس از گروه پژو و در فاصله زیادی از آن، در جایگاه دوم قرار گرفتهاند.
"بنظر من شخصاً، این موضوع بسیار جالبه و ارزشمند. متن زیبا و محتوای جذابی داره که حتماً باید به اشتراک گذاشته بشه تا بقیه هم بخونن."
در بین خودروهای داخلی، گروه رانا با تولید 35 هزار دستگاه، سومین محصول پرتیراژ ایران خودرو در سال 1400 بود. همچنین، حدود 8.5 هزار دستگاه از این محصول تاکنون تولید شده است.
در سال 1400، تولیدات سوزوکی و تندر 90 به صفر رسید. گروه هایما تنها با تولید حدود 8.6 هزار دستگاه، تنها محصول مونتاژی ایران خودرو از بین خودروهای سواری بوده است. بعد از آن، چینی با تولید 103 دستگاه در رتبه دوم قرار دارد.
احتمال بازگشت سوزوکی به ایران خودرو
به گزارش اسفند ۱۴۰۰، آقای خطیبی، مدیرعامل ایران خودرو، در حاشیه رونمایی اعلام کرده است که برنامه تولید این شرکت برای سال ۱۴۰۱ شامل ۷۵۰ هزار دستگاه خودرو است. این شامل ۷۲۵ هزار خودرو سواری و ۲۵ هزار خودرو تجاری میشود. علاوه بر این، ایران خودرو برنامه دارد تا ۱۵ هزار دستگاه خودرو را هم صادر کند که ۳۰۰ درصد بیشتر از سال گذشته است.
ایران خودرو در بخش سواری به تولید خودروهای ساخته شده با فناوری CKD نیز میپردازد. این شرکت شرکای خود را از جمله هایما، سوزوکی و دانگ فنگ نیز در نظر گرفته است. آقای خطیبی به طور واضح به تعاون با دانگ فنگ اشاره کرده و عنوان کرده است که در صورت انجام تعاون مجدد، خودروهای قدیمی این شرکت دیگر تولید نخواهند شد و خودروهای جدید آنها رونمایی خواهند شد.
توزیع مجدد محصولات ایران خودرو در ارمنستان
در اسفند ماه سال 1400، در حین سفر وزیر صمت، رئیس سازمان توسعه تجارت و مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو به ارمنستان، تصمیماتی برای بازگشت ایران خودرو به بازار این کشور و سپس ورود به بازارهای کشورهای اتحادیه اقتصادی اوراسیا اتخاذ شد.
در حال حاضر، دکتر مهدی خطیبی، مدیرعامل ایرانخودرو، برای بازدید از مرکز تجاری ایران در ایروان حضور دارد. این مرکز، محل عرضه محصولات ایرانخودرو و ارائه خدمات پس از فروش به همراه پیشنهاد شریکان تجاری میباشد. علاوه بر این، در این مرکز ، علاوه بر محصولات ایرانخودرو، محصولات دیگری مانند ایساکو و ایرانخودرو دیزل نیز به فروش میرسند.
در جلسات و دیدارهایی که بین دکتر خطیبی و مقامات ارمنستان برگزار شده است، علاوه بر امضای یک قرارداد برای توزیع محصولات شرکت ایرانخودرو در این کشور، برنامههای دو سال آینده نیز مورد بررسی قرار گرفته است. همچنین تصمیم گرفته شده تا سیستم ارائه خدمات پس از فروش و خدمات راهنمایی جادهای برای محصولات ایرانخودرو در خدمت مسافران ایرانی در ایروان بهبود یابد به گونهای که هزینه خدمات به ریال با شرکت ایساکو تسویه شود.
توقف تولید 405 و سمند در سال 1401
در اسفند 1400، با حضور رئیسجمهور در پارکینگهای خودروهای ناقص و خطوط تولید شرکت ایرانخودرو، تاکید شد که روند تکمیل خودروهای دارای کسری قطعه باید شتاب بگیرد. همچنین گروه ایرانخودرو تعهد داد که تعداد خودروهای دارای کسری را تا پایان سال به مقدار تولید دو هفته کاهش دهد.
در ادامه، اعلام شد که ایرانخودرو تا پایان سال آینده تولید دو خودروی پژو 405 و سمند را متوقف خواهد کرد و به جای آن، عرضه خودروهایی مانند تارا افزایش خواهد یافت.
برنامه ایرانخودرو در سال 1401
در تاریخ اسفند 1400، دکتر مهدی خطیبی، مدیرعامل گروه صنعتی ایرانخودرو، در یک نشست با مدیرعامل بانک تجارت، به بررسی تامین مالی زنجیره تامین در سال آینده و راهکارهای رفع موانع پرداختند.
به گفتهٔ او، حدود ۳۰ درصد از تعاملات بانکی ایرانخودرو با این بانک انجام میشود. توافقنامهٔ تامین مالی به مبلغ دو هزار میلیارد تومان به زودی امضا خواهد شد. این مبلغ تنها دو درصد از آن به صورت نقدی است و ساپکو ملزم به پرداخت به قطعهسازان است.
سامانه SCF بانک تجارت، به عنوان یک تسهیلکننده تامین مالی تولید، طرحها و مشوقهای لازم برای حضور بیشتر قطعهسازان و زنجیره تامین را برای استفاده از خود ارائه میدهد. این سامانه توسط ایرانخودرو و ساپکو پشتیبانی میشود.
ظرفیت تولید این کمپانی خودروساز در سال 1401 افزایش مییابد و برنامه تولید آنها برای سال جدید، شامل تولید 750 هزار دستگاه خودرو سواری و وانت است.
تولید محصولات ایران خودرو با فرمان برقی
در دسامبر 2021، آقای پیرمحمدی، مدیرعامل شرکت طراحی مهندسی و تامین قطعات ایران خودرو، اعلام کرد که ایران خودرو برنامه ریزی کرده است تا در سال 1401، 75 هزار دستگاه خودرو تولید کند. او همچنین اظهار داشت که تا سال 1403، تمامی محصولات ایران خودرو به آپشن "فرمان برقی" مجهز میشوند، که میتواند منجر به کاهش 5 تا 7 درصدی مصرف سوخت خودروها در شهری شود.
تمدید قرارداد ایرانخودرو با سنگال
در دسامبر 2021، کیانوش پورمجیب، معاون صادرات و امور بینالملل ایرانخودرو، اعلام کرد که سایت تولیدی این شرکت در سنگال با نام "سنیراناتو" دوباره فعال شده است. او افزود که در ابتدا، مونتاژ و عرضه خودروی سمند به عنوان تاکسی آغاز شده است. همچنین اعلام شد که در آینده، محصولات تجاری دیگر و موتورسیکلت نیز به این کشور صادر میشوند. پورمجیب تأکید کرد که حمایت همهجانبه مدیرعامل و اعضای هیات مدیره ایرانخودرو، عامل اصلی برای احیای سایت تولیدی در سنگال بوده است.
در مراسم امضای قرارداد تولید 2000 دستگاه تاکسی در سنیراناتو، فرشاد مقیمی، مدیرعامل گروه ایرانخودرو، حضور داشت. او اعلام کرد که تامین اعتبار برای تولید 288 دستگاه سمند و 11 خودروی نمایشگاهی به ارزش دو میلیون دلار تصویب شده است. همچنین، قرارداد بین ایران و سنگال برای تولید 48 دستگاه دیگر در سنیراناتو به مدت هفت سال تمدید شده است. مقیمی اعلام کرد که به زودی، فروشگاه قطعات یدکی و ایستگاه شارژ گاز برای خودروها احداث خواهد شد.
همچنین، تفاهمنامهای برای خرید مینیبوس، اتوبوس و تاکسی از ایرانخودرو، توسط مصطفی نیانگ، مدیرعامل گروه بینالمللی سیرمان و حسن ذاکری، مدیرعامل سنیراناتو، امضا شد. مدیر نمایشگاه بینالمللی شهر داکار، به کیفیت و زیبایی محصولات ایرانخودرو اشاره کرد و اظهار کرد که در بازار سنگال، محصولات این شرکت مورد توجه قرار خواهند گرفت.
تولید محصولات ایران خودرو با استاندارد یورو 5
در آذر ماه ۱۴۰۰، آقای بنیعامریان، رییس صحتگذاری و تایید نوع محصول در ایران خودرو، اعلام کرد که تولید گیربکس جدید MT6 آغاز شده است. وی بیان کرد که افزایش تعداد دندهها در این گیربکس، علاوه بر بهبود راندمان و کیفیت سواری، باعث کاهش میزان آلایندگی نیز میشود. این اهداف توسعهای هستند که ایران خودرو برای گیربکس MT6 در نظر گرفته است. همچنین، آقای بنیعامریان اظهار کرد که تمامی محصولات فعلی ایران خودرو، تایید سازمان استاندارد را دریافت کردهاند و همهی آنها استاندارد یورو۵ را دارند.
تولید محصولات ایران خودرو با کیلس
در ماه شهریور سال 1400، آقای آذری، رییس کمیته افزایش ایمنی خودروها در برابر سرقت، تأکید کرد که قطعه ECU اهمیت بسیاری در عملکرد خودروها دارد. او اعلام کرد که برای افزایش ایمنی خودروها، محل قرارگیری ECU در برخی محصولات ایران خودرو تغییر کرده است. این قطعه دارای یک کد خاص است که تنها بر روی خودروی اصلی استفاده میشود، بنابراین حتی در صورت سرقت آن، خودروهای مشابه با ECU سرقتی نخواهند بود و قابل روشن کردن نخواهند بود.
خانم آذری به کدگذاری قطعات اصلی خودروها اشاره کرد و بیان کرد که اطلاعات این کدها در دسترس پلیس راهور قرار دارد. او همچنین اظهار کرد که در صورت سرقت این قطعات، مالک خودروها را میتوان شناسایی کرد. رییس کمیته افزایش ایمنی خودروها اعلام کرد که ایران خودرو در حال بررسی امکان اضافه کردن سیستم ورود بدون کلید (کیلس) به محصولات خود است.
تولید خودروهای متصل تا 5 سال آینده
در مرداد ماه سال 1400، پس از امضای تفاهمنامه بین شرکت سایپا و همراه اول، برنامهای برای تولید یک میلیون خودرو متصل توسط سایپا تا سال 1403 معرفی شد. همچنین، شرکت ایران خودرو اعلام کرد که آغاز کار بر روی پروژه تولید خودروهای متصل آنها آغاز شده است. بر اساس برنامههای ایران خودرو، آنها قصد دارند تا سال 1405 حداقل یک میلیون و 300 هزار دستگاه خودرو متصل را تولید کنند. این خودروها، با ویژگیهایی خاص، در بازار عرضه خواهند شد.
- برقراری تماس اضطراری بصورت خودکار یا غیرخودکار.
- اتصال به مرکز تماس ایران خودرو بصورت خودکار در زمان وقوع تصادف.
- ارسال موقعیت مکانی خودرو برای امداد خودرو در زمان وقوع تصادف.
- پیش بینی اشکالات احتمالی و راهنمایی مالکان خودرو.
- کاهش هزینههای .
- امکان ردیابی خودرو.
شرکت ایران خودرو اعلام کرده است که بهعلاوه از تولید خودروهای متصل، قصد دارد سیستمهای کمکی راننده یا ADAS را نیز بر روی محصولات خود نصب کند. این سیستم شامل رادارهای پیشگیری از تصادف و سیستم ترمز اضطراری است که در آینده به عنوان ویژگیهای اصلی خودروهای این شرکت مورد استفاده قرار خواهند گرفت.
تولید خودروهای سفارشی آپکو
در خرداد ماه سال 1400، خطوط تولید شرکت ایران خودرو به قطعات آپشن مجهز خواهند شد و 1% از تولید ماهیانه این شرکت نیز از طریق شرکت آپکو، به مشتریان عرضه خواهد شد. خبر این اتفاق توسط آقای مقیمی، مدیرعامل ایران خودرو، در مراسم افتتاح مرکز جدید تیونینگ و سفارشیسازی محصولات این شرکت در شرکت آپکو، اعلام شد. ایشان افزود: "به زودی، امکان سفارشیسازی محصولات ایران خودرو برای مشتریان فراهم خواهد شد و خودروها با آپشنهای متنوع، به خریداران تحویل داده خواهند شد."

آقای مقیمی اظهار کرد که بیش از 440 مورد از 500 مورد آتشسوزی خودروها به دلیل نصب اشتباه آپشنها اتفاق افتاده است، ضمن اینکه در شرکت آپکو، همه آپشنها تحت نظارت مهندسان قرار میگیرند و با ارائه گارانتی به مشتریان عرضه میشوند.
آقای جلینی، مدیرعامل آپکو، در مراسم حضور داشت و اشاره کرد به فروش 3 میلیارد تومانی آپکو در دو ماه ابتدایی سال 1400. او تاکید کرد که نصب کلاچ هوشمند و بازسازی خودروهای قدیمی از اهداف اصلی آپکو در آینده خواهد بود.
برای مطالعه بیشتر:
متنی برای بازنویسی و بهتر کردن ارائه دهید.
متنی برای بازنویسی و بهتر کردن ارائه دهید.
متنی برای بازنویسی و بهتر کردن ارائه دهید.
تولید اولین کشنده داخلی در ایران خودرو دیزل
در نوامبر 99، آقای توسل مهر، مدیرعامل ایران خودرو دیزل، اعلام کرد که شرکت ایدم به تولید موتور OM457 برای اتوبوسهای ایران خودرو با قدرت 300 اسب بخار پرداخته است. او همچنین اظهار داشت که از نیمه اول سال 1400، این شرکت قرار است نسخه 430 اسب بخار این موتور را نیز برای استفاده در کشندهها تولید کند.
پروژه کامیونت آترین با موتور کامینز یورو5 که داخلی تولید میشود، در حال حاضر به مرحلهٔ 80 درصد پیشرفت کرده است.
در سال 1943، پروژه تولید اولین کشنده داخلی با موتور یورو4 و به صورت تک محور آغاز شد. این پروژه، اولین تلاش برای تولید کشنده های داخلی در کشور بوده است. پیشرفت این پروژه تاکنون به 80 درصد رسیده است.
محصول پروژه تولید کشنده با موتور یورو4 و کد S2630، ویژگیهایی از قبیل افزایش توان موتور، بهبود شرایط اتاق و تبدیل از حالت تک کابین به دو کابین را دارا است. طبق تعهدات برنامه ریزی شده، 20 دستگاه از این کشنده تا انتهای سال 99 تحویل داده میشود.
پروژه تولید مینیبوس آرین دارای دو مدل 6 و 7 متری است. مدل 6 متری دارای موتور کامینز و استاندارد آلایندگی یورو5 میباشد. همچنین، مدل 7 متری قابلیت تولید در مدلهای دو در و تک در را دارد.
راه اندازی گمرک اختصاصی ایران خودرو
در بهمن ماه سال ۹۹، آقای مقیمی، مدیرعامل ایران خودرو، اعلام کرد که بیش از ۳۰۰۰۰ دستگاه خودرو ناقص به زودی ارزیابی و ترخیص خواهند شد. او اظهار کرد که ایران خودرو قصد دارد تا پایان سال جاری تمامی بدهیهای خود را پرداخت کند، به جز دو محصول CKD.
آقای مقیمی به طرح توسعه گمرک اختصاصی ایران خودرو اشاره کرده است و اعلام کرده که دو هدف اساسی را دنبال میکنند، اولین هدف، تسریع در فرآیند ترخیص قطعات است و دومین هدف، مدیریت بهینه قیمتگذاری خودروها میباشد.
مدیرعامل ایران خودرو اعلام کرده است که با بهرهمندی از طرح توسعه گمرک اختصاصی ایران خودرو، هزینههای اضافی کاهش مییابد و از توقف قطعات وارداتی خودرو در سایر گمرکات جلوگیری میشود. قبل از این، برخی گمرکات به دلیل ماهیت عمومی خود در شناسایی برخی قطعات و صدور تاییدیهها مشکل داشتند که این امر به طولانی شدن فرآیند ترخیص قطعات خودرو منجر میشد. اما در این گمرک اختصاصی، تمام قطعات، فهرست، منشأ و استانداردهای قطعاتی که نتوانستهایم داخلی سازی کنیم، به سرعت شناسایی و ترخیص میشوند.
آمار تولید ایران خودرو در سال 1401
بیش از 47 هزار دستگاه خودرو انواع گروه پژو، سمند، دنا، رانا، هایما و تارا در اسفندماه سال 1401 توسط ایران خودرو تولید شدند. آمار تولید این شرکت در سال مالی 1401 را میتوانید در جدول زیر مشاهده کنید:
مدل | پژو | سمند | دنا | رانا | هایما | تارا | سایر | مجموع |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
فروردین | 17,368 | 3,188 | 1,698 | 1,772 | 534 | 477 | 4 | 25,041 |
اردیبهشت | 23,240 | 8,258 | 4,303 | 2,704 | 1,211 | 1,084 | 5 | 40,805 |
خرداد | 36,520 | 7,172 | 8,610 | 3,310 | 1,738 | 686 | 5 | 58,041 |
تیر | 29,282 | 4,768 | 6,001 | 2,095 | 1,985 | 1,950 | 1 | 46,082 |
مرداد | 26,371 | 6,301 | 5,411 | 827 | 1,102 | 1,097 | 233 | 41,342 |
شهریور | 24,994 | 8,355 | 8,278 | 1,242 | 944 | 1,243 | 323 | 45,379 |
مهر | 29,779 | 5,719 | 6,686 | 2,167 | 1,169 | 1,787 | 672 | 47,979 |
آبان | 35,423 | 5,853 | 6,652 | 3,000 | 1,568 | 2,372 | 848 | 55,716 |
آذر | 35,501 | 5,845 | 9,206 | 3,297 | 1,370 | 4,248 | 1,198 | 60,665 |
دی | 30,521 | 4,865 | 8,993 | 2,705 | 1,327 | 4,127 | 1,550 | 55,638 |
بهمن | 36,561 | 6,266 | 10,006 | 3,296 | 1,711 | 4,469 | 696 | 63,005 |
اسفند | 27,611 | 4,744 | 6,066 | 2,003 | 1,800 | 4,051 | 805 | 47,080 |
بر اساس آمار ماهانه کدال، این دادهها تفاوتهایی با آمار واقعی خودروساز دارند.
آمار تولید ایران خودرو در سال 1400
در جدول زیر میتوانید جزییات تولید انواع محصولات ایران خودرو در سال مالی 1400 را مشاهده کنید:
مدل | تولید سالیانه |
---|---|
پژو | 297 هزارو 817 دستگاه |
سمند | 50 هزارو 95 دستگاه |
تندر | 0 |
دنا | 50 هزارو 257 دستگاه |
رانا | 35 هزارو 630 دستگاه |
وانت آریسان | 21 دستگاه |
سوزوکی | 0 |
دانگ فنگ | 0 |
تارا | 8 هزارو 541 دستگاه |
هایما | 8 هزارو 647 دستگاه |
پژو 2008 | 103 دستگاه |
مجموع تولید | 451 هزارو 111 دستگاه |
آمار تولید ایران خودرو در سال 1399
در جدول زیر، تولیدات مختلف شرکت ایران خودرو در سال مالی 1399 را مشاهده میکنید:
مدل | تولید سالیانه (دستگاه) |
---|---|
تارا | 153 |
پژو 2008 | 181 |
وانت | 4,794 |
دانگ فنگ | 94 |
هایما | 4,971 |
تندر | 0 |
دنا | 55,320 |
رانا | 13,030 |
سوزوکی | 0 |
سمند | 55,220 |
پژو | 346,575 |
مجموع تولید | 480 هزارو 338 دستگاه |
در سال 1399، تولید خودروهای سواری در ایران خودرو 35% و تولید خودروهای سنگین و نیمهسنگین در ایران خودرو دیزل نیز 67% نسبت به سال 1398 افزایش یافته است.
در سال 1399 تولید خودروها در کشور ما نسبت به سال 1398، حدوداً 20% افزایش یافت. از این افزایش، 80% آن به دلیل افزایش تولید شرکت ایران خودرو بوده است.
در سال 1399، تعداد تعهدات معوق شرکت ایران خودرو به نسبت 111 هزار تعهد در پایان سال 98، به 21 هزار تعهد کاهش یافت که این نشان از کاهش 80% آن است.
در سال 1399، سهم خودروهای مونتاژی در سبد تولیدات ایران خودرو کمتر از 1% بود، در حالی که در سال 1398، خودروهای مونتاژی دارای 13% از تولیدات ایران خودرو بودند.
شرکت ایران خودرو در سال 1399 موفق به تحقیق رکورد تولید خود طی 10 سال گذشته شد و بیش از 3700 خودرو را تولید کرد.
6- در سال 1399، سهم خودروهای مونتاژی در تولیدات ایران خودرو به مقدار 33% رسید، که نسبت به سال 1398 که مونتاژیها حدود 67% از تولیدات این شرکت را تشکیل میدهند، کاهش یافت.
تنها در سال 1399، انجام پروژههای کاهش هزینه در ایران خودرو، منجر به صرفهجویی 2.2 تریلیون تومان در هزینههای این شرکت شد.
تنها در سال 1399، بیش از 150 هزار نیروی کار جدید به شبکه تامین و قطعهسازان ایران خودرو اضافه شدند.
آمار تولید ایران خودرو در سال 1398
ایران خودرو در سال مالی 1398 بیش از 393 هزار دستگاه انواع خودرو سواری را تولید کرده است. در ردهی محصولات این شرکت، خانواده پژو با 278 هزار دستگاه، بیشترین تعداد تولید را داشته است. همچنین، خانواده سمند با 52 هزار دستگاه و خانواده دنا با 32 هزار دستگاه، به ترتیب در رتبههای دوم و سوم قرار دارند.
مدل | تولید سالیانه (دستگاه) |
---|---|
پژو 2008 | 5,824 |
وانت | 4,358 |
دانگ فنگ | 2,331 |
هایما | 7,209 |
تندر | 1,936 |
دنا | 32,419 |
رانا | 8,757 |
سوزوکی | 120 |
سمند | 52,774 |
پژو | 278,084 |
مجموع تولید | 393 هزارو 812 دستگاه |
آمار تولید ایران خودرو در سال 1397
شرکت ایران خودرو در سال 97 بیش از 376 هزار دستگاه انواع خودرو سواری تولید کرده است.
مدل | تولید سالیانه (دستگاه) |
---|---|
پژو | 243,014 |
سمند | 44,400 |
سوزوکی | 2,637 |
رانا | 3,880 |
دنا | 35,257 |
تندر | 12,559 |
هایما | 13,150 |
دانگ فنگ | 19,087 |
وانت | 5,585 |
پژو 2008 | 7,362 |
مجموع تولید | 376 هزارو 931 دستگاه |
آمار تولید ایران خودرو در سال 1396
شرکت ایران خودرو در سال ۱۳۹۶ بیش از ۷۰۵ هزار دستگاه خودرو سواری مختلف را تولید کرده است.
مدل | تولید سالیانه (دستگاه) |
---|---|
پژو | 443,302 |
سمند | 105,945 |
سوزوکی | 5,100 |
رانا | 6,941 |
دنا | 43,040 |
تندر | 51,080 |
هایما | 9,274 |
دانگ فنگ | 30,811 |
وانت | 7,043 |
پژو 2008 | 2,771 |
مجموع تولید | 705 هزارو 307 دستگاه |
آمار تولید ایران خودرو در سال 1395
شرکت ایران خودرو در سال ۹۵ بیش از ۶۴۷ هزار دستگاه انواع خودرو سواری را تولید کرده است.
مدل | تولید سالیانه (دستگاه) |
---|---|
پژو | 429,447 |
سمند | 102,616 |
سوزوکی | 2,644 |
رانا | 12,243 |
دنا | 28,008 |
تندر | 45,382 |
وانت | 27,226 |
مجموع تولید | 647 هزارو 566 دستگاه |
آمار تولید ایران خودرو در سال 1394
در سال 1394، شرکت ایران خودرو بیش از 504 هزار دستگاه انواع خودرو سواری را تولید کرده است.
مدل | تولید سالیانه (دستگاه) |
---|---|
پژو | 346,083 |
دنا | 17,264 |
رانا | 14,713 |
وانت | 20,208 |
تندر | 19,251 |
سمند | 85,449 |
سوزوکی | 1,452 |
مجموع تولید | 504 هزارو 420 دستگاه |
شرایط فروش ایران خودرو
به منظور دریافت بهروزترین اخبار فروش شرکت و مشاهده طرحهای پیشفروش جدید ایران خودرو و فروش ویژه این شرکت، لطفاً مقاله را مشاهده فرمایید.
آمار تولید خودرو در ایران
در مقاله منتخب زیر، میتوانید آخرین وضعیت تولید انواع خودرو سواری، ون، وانت و همچنین خودرو های سنگین را مطالعه کنید.
اصلاح و بازنویسی پاراگراف کاربر:
پاراگراف ارسالی:
لطفاً از این پاراگراف به صورت خلاصهتر و واضحتر بنویسید.