
تکمیل تعهدات کارمانیا با محصولات کرمان موتور
با توجه به آخرین اطلاعات در دیماه 1401، حوالهداران شرکت کارمانیا به زودی قرار است تعیین تکلیف شوند. شرکت کرمان موتور نیز اعلام کرده است که طبق توافقی که با کارمانیا بستهاند، تعهدات باقیمانده شرکت کارمانیا تا این لحظه بهروزرسانی شده و به محصولات شرکت کرمان موتور با قیمت قطعی تبدیل خواهند شد.
کاربرانی که تعهد به محصولات شرکت کرمان موتور را برای خود لازم نمیدانند، پس از بهروزرسانی اطلاعات، میتوانند وجوه بهروز شده خود را از شرکت کرمان موتور دریافت کنند. زمان مراجعه به شرکت کارمانیا برای انجام فرایند اداری به هر مشتری به زودی اطلاع داده خواهد شد.
دومین طرح تبدیل حواله های BYD
در میان تابستان سال جاری، کارمانیا خبر داد که چند خودروی SWM موجود را خریداری کرده و قصد دارد آنها را به حوالهداران برای اجاره دهد. تأمین این خودروها از بازار آزاد انجام شد و هیچ توافقی بین سیف خودرو و کارمانیا انجام نشده بود.
در حال حاضر، در اواسط پاییز 1400، خبرهایی نشان میدهد که کارمانیا برای دومین بار طرح تبدیل BYD را آغاز کرده است. منابع ذکر میکنند که این بار هدف کارمانیا این است که خریداران حواله خود را برای این خودروها پیدا کند. تحویل این خودروها از بهمن ماه سال 1400 آغاز خواهد شد و قیمت تقریبی آنها 800 میلیون تومان خواهد بود. طبق برنامهریزی مجموعاً 500 دستگاه از این خودروها در این طرح تبدیل موجود خواهند بود.
تحویل SWM به جای BYD
در تاریخ 18 مرداد 1400، شرکت کارمانیا اطلاعیهای منتشر کرد که از حوالهداران خودروهای مدلهای S6، S7 و F3 شرکت BYD درخواست کرد که به نمایندگیهای این شرکت مراجعه کنند تا وضعیت جدید قراردادهای خود را تعیین کنند.
لطفا پاراگرافی را وارد کنید تا من آن را بهتر کنم.
بهطبق اطلاعیه مذکور، حوالهداران BYD دارای سه گزینه هستند: انصراف، دریافت خودروی SWM به عنوان جایگزین، یا تمدید قرارداد و انتظار برای تحویل BYD Tang.
مصاحبه مدیرعامل کارمانیا درباره تعهدات شرکت
در مصاحبه خبری اخیر آقای برازوان، مدیرعامل کارمانیا، به بررسی وضعیت این شرکت و تعهدات معوق BYD پرداخت و نکات جالبی را مطرح کرده است.
بعد از اعمال تحریمهای آمریکا، شرکت BYD هم به دلیل راهاندازی دو خط تولید اتوبوس برقی در آمریکا و هم به دلیل داشتن 25% سهامش توسط آمریکاییها (شرکت یورکشایر هاتاوی)، همکاریاش را با ایران متوقف کرد.
بعد از اعمال تحریمها، شرکت BYD دوباره اعلام کرد که آماده ارسال خودروهای پیشفروش شده به ایران است، اما باید از واردات CBU یا CKD از یک کشور واسط استفاده شود. با این حال، به دلیل ممنوعیت واردات خودروها و اعتراض وزارت صنعت، معدن و تجارت، BYD قادر به انجام این ماموریت نشد.
شرکت کارمانیا، تعهدات معوق S7 را براساس نرخ روز دلار محاسبه میکند. در صورت اعلام مشتری به انصراف، وجه پیشپرداخت او با قیمت روز دلار و با احتساب جریمه دیرکرد و سود مشارکت به او باز میگرداند.
بسیاری از مشتریان کارمانیا نگران هستند که چرا گوشی تانگ قیمتی بالاتر از گوشی S7 دارد. این اختلاف قیمت به دلیل تفاوت قیمتهای جهانی آنها میباشد؛ گوشی تانگ حدود 26 هزار دلار در حالی که گوشی S7 حدود 17 تا 18 هزار دلار قیمت دارد.
کارمانیا حدود 2000 تعهد معوق دارد، که شامل 20 دستگاه برای تعهدات F3، حدود 170 دستگاه برای تعهدات S6 و مابقی برای تعهدات S7 میباشد.
خودروهای جدید کارمانیا از زمستان سال 1400 تا ارسال میشوند. همچنین، خودرو F3 اتومات به دلیل دریافت مجوزهای استاندارد، قرار است قبل از سایر خودروها تحویل داده شود.
به حوالهداران اعلام شده است که اگر تمایل داشته باشند، کارمانیا میتواند خودروهایی از مدل S7 را از بازار تامین کرده و به آنها تحویل دهد. تاکنون، چندین دستگاه از مدل SWM نیز به تعدادی از مشتریان تحویل داده شده است.
برند کارمانیا درخواستهای مختلفی برای تولید بدنه خودروی F3 در داخل کشور داشته است، اما هنوز همکاری مؤثری انجام نشده و این شرکت قادر به تولید یک خودرو اقتصادی در ایران نبوده است. اما باید اشاره کرد که تا کنون، فرایند داخلیسازی برای خودروی S6 به 21% رسیده است.
فراخوان حواله داران BYD برای انصراف یا تمدید
در تاریخ 22 تیرماه، شرکت خودروسازی کارمانیا اعلام کرده است که از حوالهداران BYD درخواست کرده است که از روز شنبه 2 مردادماه 1400، به نمایندگیهای کارمانیا مراجعه کنند تا تعیین تکلیف قرارداد خود را انجام دهند.
لطفا پاراگرافی را وارد کنید تا من آن را بهتر کنم.
طبق اعلام کارمانیا، امکان انصراف مشتریان به صورت رسمی فراهم شده است و همچنین شرایط جدیدی برای تحویل خودروی جایگزین ارائه شده است. این شرکت اجازه داده که حوالهداران با بهروزرسانی مبلغ پیشپرداخت خود، قراردادشان را تمدید کنند. هنوز اسم خودروی جدید اعلام نشده است، اما امکان دارد که انتخاب کارمانیا برای حوالهدارانش، مدل کراساور مدرن تانگ () باشد.
آخرین وضعیت تعهدات معوق کارمانیا
در فوریه سال 2021، آقای برازوان، مدیرعامل شرکت کارمانیا، در یک کنفرانس مطبوعاتی برای معرفی سدان برقی جدید شرکت، برنامههای جدیدی برای آینده شرکت را معرفی کرد.
«تعداد حدود ۲٬۰۰۰ تعهد معوق که به حوالهداران BYD تعلق دارد، در کارمانیا وجود دارد.»
پاراگراف اصلاح شده: "حوالهداران میتوانند یا خودرو برقی EK1 را خریداری کنند یا طبق شرایط مشخص، منتظر بمانند تا خودرو بنزینی تحویل بگیرند."
حوالهداران BYD در اولویت برای دریافت خودروی برقی قرار دارند و تا زمانی که مشخص نشده باشد که چه کسی حواله را دریافت خواهد کرد، کارمانیا اجازه فروش یا پیشفروش خودرو برقی به دیگر مشتریان را ندارد.
ما در حال مذاکره با دو برند دیگر هستیم که در صورت قطعی شدن نتایج آن اعلام خواهد شد، همچنین کارمانیا به همراه برند سودا (برای تولید خودرو برقی EK1) فعالیت های خود را انجام می دهد.
تولید خودرو برقی EK1 از فروردین 1400 آغاز میشود و شرکت کارمانیا قصد دارد تا در سال آینده حدود 1000 دستگاه از این محصول برقی را به بازار عرضه کند.
معرفی محصولات کارمانیا در بازار ایران
خط تولید خودروهای BYD در ایران از پاییز سال 95 به بهرهبرداری رسید، و اولین محصول آن کراساور اس6 بود. کارخانه خودروسازی کارمانیا با مساحتی بیش از 150 هزار متر مربع احداث شده است. طبق اظهارات آقای سالاری شریف، مدیرعامل کارمانیا، ساخت این کارخانه از زمان شروع اجرا تا راهاندازی خط تولید تنها 7 ماه طول کشیده است، که یک رکورد جدید در صنعت خودروسازی به حساب میآید.

ون E6 از شرکت BYD، که در نمایشگاه خودرو تبریز 95 معرفی شد، دارای یک ویژگی منحصر به فرد است، یعنی پیشرانه الکتریکی. موتور الکتریکی E6 با قدرت 121 اسب بخار عمل میکند و با یک بار شارژ، میتواند تا 400 کیلومتر را پیمود.
با اینکه خودرو E6 ویژگیهای بسیار جذاب و نوآورانهای دارد، اما عواملی همچون نبود زیرساختهای مناسب، قیمت بالا، کمبود تجهیزات رفاهی و طراحی قدیمی آن، باعث شد که هیچگاه به خیابانهای کشورمان نیاید.

در ماه خرداد 97، پس از حدود چهار ماه تاخیر، کارمانیا نخستین مدل از خودروی سدان اف3 را معرفی کرد. این خودرو تنها با گیربکس دستی عرضه شد و انتظار میرفت نسخه اتوماتیک آن نیز در اواخر سال 97 به بازار عرضه شود، اما به دلیل دلایلی این اتفاق هرگز رخ نداد.

در سال ۹۷، کراساور اس۷ (S7) محصول دیگری از کمپانی کارمانیا بود که معرفی شد. این خودرو چهارمین محصول از خط تولید بیوایدی بود. پیشفروش S7 در اردیبهشتماه ۹۷ آغاز شد و برنامهریزی شده بود که نخستین سری آن در پاییز همان سال عرضه شود. اما به دلیل خروج آمریکا از برجام و تحریمهای بعدی، همکاری کارمانیا با BYD مختومه شد.

در زمستان 99، کارمانیا از اولین خودرو برقی خود که محصولی از برند چینی سودا بود، رونمایی کرد. طبق برنامهریزی شرکت، تولید این خودرو برقی از اواسط بهار 1400 در ایران آغاز خواهد شد.