
آغاز طرح تعویض رایگان مخازن گاز تاکسیها
در تاریخ آبان 1402، سعید رحمانسالاری، مدیر طرح سیانجی شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی، اعلام کرد که بر اساس تصمیم شورای اقتصاد، وزارت نفت اجازه داده است که مخازن تاکسیهای فرسوده به صورت رایگان تعویض شوند. به این ترتیب، مالکان خودروهای گازسوز که مخزن آنها به انقضا رسیده (15 سال سن)، از تاریخ 30 آبانماه میتوانند با مراجعه به وبسایت gcr.niopdc.ir، ثبتنام کرده و پس از دریافت نوبت از کارگاه محلی، مخزن خودرو خود را تعویض نمایند.
به عبارت اصلی اینگونه موضوع را بازنویسی کردم:
مدیر پس از اعلام لیست خودروهایی که مخازن آنها به پایان رسیده است، افزود که این فهرست از سوی وزارت کشور به مدیریت اعلام شده است و بر اساس این فهرست، مالکان خودروها قادر به ثبتنام در سایت اعلامشده خواهند بود. مالکانی که پس از ثبتنام، اطلاعیه مربوط به عدم تأیید صحت ثبتنام خود دریافت کردند، باید به مراکز معاینه فنی مراجعه کنند. اگر معاینه نشان دهد که مخزن خودرو فرسوده یا معیوب است، آنها باید از طریق مراکز معاینه خودرو به اتحادیه تاکسیرانی استان اعلام شوند تا بخشهای معیوب تعویض شوند.
به علاوه، طرح تعویض مخازن فرسوده کاملاً رایگان است و اجرای آن براساس ماده ۱۲ قانون رفع موانع تولید رقابتپذیر صورت میگیرد. کارگاهها هیچ هزینهای برای تعویض مخزن از آنها دریافت نمیکنند و این طرح توسط کارگاههای انتخابی اجرا میشود. نوبتدهی برای تعویض مخازن کمتر از یک هفته طول میکشد و تمامی مخازن و کیتها به صورت داخلی تولید میشوند. این طرح قادر است حدود ۱۰۰ هزار مخزن خودرو را تعویض کند.
تعویض رایگان مخازن گاز برای تاکسی
در مهر 1402، محسن جوهری، رئیس هیات مدیره انجمن صنفی سیانجی کشور، اعلام کرد که طبق آخرین تصمیمات شورای اقتصاد، تعویض مخازن تاکسی ها رایگان خواهد بود. این اقدام جهت نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی، به ویژه تاکسی ها و به منظور رفع مشکلاتی که در این زمینه وجود دارد انجام میشود. تدابیری نیز توسط شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی برای اطلاعرسانی به تاکسی ها اتخاذ شده است، تا آنها بتوانند به مراکز معاینه فنی مراجعه کرده و پس از ارجاع به آزمایشگاههای مخازن گاز طبیعی فشرده (CNG)، مخازن خود را نوسازی کنند. انجام این طرح هیچ تضییقی بر بودجه ایجاد نخواهد کرد به علت ماده 12رفع موانع تولید.
دولت بر آن است که در استان سیستان و بلوچستان اقداماتی برای توسعه جایگاههای CNG انجام دهد، تا سرمایهگذاران بتوانند در این زمینه سرمایهگذاری کرده و خدمات CNG را به جامعه ارائه دهند. استفاده از خودروهای دوگانه سوز بهعنوان یک راهکار موثر برای افزایش بهرهوری و کاهش آلودگی هوا تلقی میشود. با توجه به افت نتایج تولید و مصرف بنزین و همچنین تولید گاز سوز برای هشت میلیون خودرو، فقط چهار میلیون خودرو از این ظرفیت بهرهمند شده است.
استاد جوهری امیدوار است که با انقضای مهلت چهارساله استفاده رایگان از دوگانهسوز کردن خودروها و تعویض مخازن تاکسیها، از سال آینده شرایط لازم برای دوگانهسوزی تمام خودروها ایجاد شود.
فرسودگی مخازن دوگانهسوزها و خطر انفجار
در جلسهی خبری اخیر، حمیدرضا سهرابی، عضو هیات مدیره انجمن صنفی CNG، اشاره کرد که تا چند سال پیش، اغلب انفجارهای خودروهای دوگانه سوز در زمان سوختگیری از دستکاری مخازن سوخت ناشی میشد که مالکان خودروها برای اهدافی از قبیل قاچاق مخازن خودروها را تغییر میدادند. اما انفجارهای اخیر به دلایل دیگری از جمله گذشتن تاریخ انقضای مخازن خودروها و فرسودگی آنها ناشی از شرایط نامناسب نگهداری بوده است.
با عبور از دوره 15 ساله، حدود یک میلیون خودرو اکنون نیاز به تعویض مخازن خودرو دارند، زیرا مخازن فعلی آنها از این زمان مفید گذشته و نیاز به تعویض دارند. فرسودگی مخازن خودرو ناشی از شرایط نامناسب نگهداری دیده میشود و میتوان با بررسی دقیق و جلوگیری از سوختگیری از وقوع حوادث جلوگیری کرد.
یکمیلیون خودرو دوگانهسوز باید مخزن عوض کنند
در تیرماه سال 1402، محسن جوهری، رئیس انجمن صنفی سیانجی، اعلام کرد که یکی از خواستههای صنف از وزارت صنعت، معدن و تجارت این است که خودروسازان ملزم شوند خودروهای دوگانهسوز تولید کنند. در حال حاضر فقط یک درصد از تولید روزانه خودروها دوگانهسوز است و حتی در سال 1401 این تولید قطع شده است. اقدام دوم دولت این است که اکنون اکثریت ناوگان حمل و نقل کشور از خودروهای بنزینی استفاده میکنند. با اقدامی مشابه که در دهه 80 توسط دولت انجام شد و با هزینه دولت، میتوان ناوگان حمل و نقل کشور را به خودروهای دوگانهسوز تبدیل کرد.
ایرادات مصوبات شورای اقتصاد که ناکام بودهاند، به طور کامل توسط بخش خصوصی و مدیریت طرح سیانجی فراهم شدهاند. در حال حاضر، ماجرای دیگر این است که چرا مصوبات بدون در نظر گرفتن راهکارهای ارائه شده توسط بخش دولتی و خصوصی، مورد بازنگری قرار میگیرند و به هیچ نتیجهای منجر نمیشوند. مسئله بعدی این است که ناوگان فعلی خودروهای دوگانهسوز به نوسازی نیاز دارند. بیش از یک میلیون خودرو دوگانهسوز نیاز به تعویض مخزن دارند و مالکان خودرو توانایی پرداخت هزینه تعویض مخزن را ندارند. در نتیجه، دولت باید این هزینه را پرداخت کند. اگر این اقدام صورت نگیرد، ممکن است مالکان خودروهای دوگانهسوز مخزن خودرو را نادیده بگیرند و به جای آن بنزین استفاده کنند.
جزئیات و چالشهای طرح تبدیل خودروها به دوگانهسوز
در خرداد ماه ۱۴۰۲، خلیل علیعسگری، یکی از اعضای انجمن وسایط نقلیه گازسوز، در رابطه با طرح تبدیل خودروها به سوخت دوگانه و استفاده از سوخت سیانجی، موارد زیر را بررسی کرد:
- در سال 1398 با اخذ مصوبه شورای اقتصاد برای هدفمندسازی یارانه حاملهای انرژی، پروژه تبدیل رایگان خودروهای عمومی کلید خورد.
- در این طرح 6 پیمانکار توسط شرکت ملی پخش انتخاب شد و قرار شد در فاز اول طرح، 650 هزار خودروی عمومی دوگانهسوز شوند؛ پس از فراهم کردن بسترهای لازم برای اجرا، پیمانکاران از خردادماه سال 1399 انجام فرآیند تبدیل را آغاز کردند.
- از طرف دولت منبع مالی خاصی برای اجرای این پروژه در نظر گرفته نشده و تأمین مالی از محل صرفهجویی مصرف بنزین انجام میشود.
- تا امروز که حدود 36 ماه از اجرای این طرح گذشته، بیش از 300 کارگاه در سراسر کشور برای اجرای این طرح بهکار گرفته شده و تقریبا 265 هزار خودرو توسط پیمانکاران به دوگانهسوز تبدیل شده است.
- تنوع خودروهای تبدیل شده به نحوی است که 80 درصد این تبدیل سهم وانتهای سبک و سنگین بوده و حدود 20درصد نیز سهم مسافربرهای شخصی شده است. با تبدیل این خودروها و صرفهجویی در مصرف بنزین یا جلوگیری از واردات بنزین، تقریبا 160 میلیون دلار صرفهجویی ایجاد شده است.
- این طرح یکی از موفقترین طرحهایی است که در آن ظرفیتهای مندرج در ماده 12 قانون رفع موانع تولید به شکل اثربخش و بهرهور به کار گرفته شده است.
- ایجاد اشتغال برای بیش از 30 هزار نفر به صورت مستقیم و غیرمستقیم، کمک به کاهش آلودگی هوا به ویژه در کلانشهرها، ایجاد فضای لازم برای مدیریت بهینه و کاهش میزان مصرف بنزین به ویژه در شرایط فعلی که متأسفانه کشورمان واردکننده بنزین شده است، رفع مشکلات و تهدیدات امنیتی ناشی از وابستگی به یک نوع سوخت یا منبع انرژی، استفاده از مزیت نسبی کشور که دارنده ذخایر عظیم گازی است، صرفهجویی بیش از 160 میلیون دلاری تا حال حاضر که بدیهی است با توجه به استمرار جایگزینی مصرف گاز طبیعی با بنزین، این صرفهجویی حداقل در 10 سال آینده نیز ادامه داشته و جزء درآمدهای دولت خواهد بود، خودگردان بودن طرح و نیاز نداشتن به تخصیص بودجه، ایجاد بستر مناسب برای اجرای قانون هدفمندسازی یارانهها، ایجاد بسترهای نرمافزاری و سختافزاری لازم برای ارتقای تبدیل کارگاهی از نسل یک به نسل 4، بهروزرسانی سامانه کنترل و پایش اتخادیه سوختهای جایگزینی با همکاری مشترک شرکت پخش، پیمانکاران و اتحادیه و بهروز شدن مدارک خودروهایی که دوگانهسوز بودند اما کارت سوخت آنها تکسوز بود، از مزایای اجرای این طرح است.
- متأسفانه این پروژه در حال حاضر با بیتوجهی مسئولین مواجه شده و هیچ گونه تلاش موثری برای رفع مشکلات آن انجام نمی گیرد؛ به همین دلیل اغلب پیمانکاران با مشکلات زیادی در تأمین نقدینگی مورد نیاز مواجه شدهاند و بیم آن میرود که با ادامه شرایط فعلی، پروژه متوقف شود.
- اختیارات کافی و کامل برای متولی طرح در نظر گرفته نشده است. حدود اختیارات متولی باید در حدی باشد که بتواند به سرعت و با قدرت تمام، مرتبطین و ذینفعان را ملزم به همکاری کند؛ درحال حاضر شرکت ملی پخش برای این موضوع بهعنوان متولی معرفی شده، در صورتی که اختیارات تعریف شده و اتوریته لازم را برای الزام به مرتبطین و ذی نفعان ندارد.
- اقدامات متناطر با قانون هدفمند کردن یارانهها جاری نشده و قیمتهای حاملهای انرژی از قیمتهای واقعی فاصله زیادی دارد؛ پرداخت یارانه بالا در حوزه بنزین باعث شده که قیمت آن از قیمت واقعی دور باشد و از جذابیت خودروهای دوگانهسوز، چه از نوع کارخانهای و چه کارگاهی، کاسته شود.
- در قیمتگذاری گاز طبیعی و سایر حاملهای انرژی باید مواردی مورد توجه قرار گیرد تا همزمان بتوان به سمت واقعی سازی قیمتها حرکت کرد، بدون آنکه مصرفکنندگان دچار تلاطم تأمین و یا قیمت سوخت شوند. از جمله این موارد این است که باید قیمت گازطبیعی معادل 30درصد قیمت حاملهای رقیب در نظر گرفته شود تا اختلاف قیمت معنادار شده و برای مصرف کننده جذابیت ایجاد شود. همچنین قیمت حاملها با شیب منطقی و بر اساس سرعت تبدیل سیستم سوخت خودروها افزایش یابد تا اختلاف قیمت مورد نظر حاصل شود.
- پیچیدگی فرآیند پرداخت و تأخیر در تسویه مطالبات پیمانکاران باعث شده که پیمانکاران با مشکلات فراوان مالی مواجه شوند. با توجه به هزینه نسبتا بالایی که تبدیل هر خودرو دارد واضح است که تأخیرات طولانی در پرداخت میتواند نقدینگی پیمانکاران را حبس کرده و توان تولید آن ها را به شدت کاهش دهد که لازم است مسئولان مرتبط با طرح در این زمینه بازنگری جدی کرده و برای این معضل چاره اندیشی کنند.
- قیمتهای در نظر گرفته شده برای اقلام و کالاها همان قیمتهای سال 98 است و هیچگونه بازنگری و تعدیلی در قیمتها صورت نگرفته؛ این درحالی است که اغلب اقلام با تورم بیش از 100 درصد و در بعضی موارد تا 250 درصد مواجه بودهاند؛ این موضوع باعث شده است که تبدیل برای پیمانکاران حاشیه سود خود را از دست داده و در عمل پیمانکاران وارد زیاد شوند که برای رفع این معضل لازم است که قیمتها مجددا بر اساس شرایط جدید بازنگری شده و پس از کسب مجوزهای لازم، تعدیل متناسب با تورم در قرارداد اعمال شود.
- نبود تبلیغات مناسب و جامع برای پروژه از دیگر معضلاتی است که گریبانگیر این پروژه بوده که با گذشت حدود 36 ماه از آغاز طرح، هنوز به صورت جامع اطلاع رسانی مرتبط با آن انجام نشده است و بسیاری از کاربران خودروها اطلاعی از وجود چنین طرحی ندارند. برای همهگیر شدن این طرح لازم است که تبلیغاتی وسیع در رسانه ملی و سایر ابزار رسانهای صورت گیرد.
- معضل دیگری که این طرح با آن درگیر است، وجود کارگاههای غیرمجاز و آموزش ندیده در سطح کشور است که به صورت غیرمجاز و با اقلام غیراستاندارد برای تبدیل اقدام میکنند؛ خودروهای تبدیلی غیرمجاز و ناایمن در جایگاهها سوختگیری میکنند و بر آن ها نظارت نمیشود. سند خودروهای تبدیل شده اصلاح نمیشود و تجهیزات غیراستاندارد با هر کیفیتی نصب و سوختگیری میشود؛ بازدیدهای دورهای و اورهال انجام نمیشود و در اثر بروز این چرخه از رفتارهای غلط، خطرات شدیدا افزایش مییابد.
- ذهنیت غلط ایمن نبودن CNG از این رویکرد ناصحیح شکل گرفته و بیمیلی شدیدی در میان مصرفکنندگان ایجاد کرده است که مسئولین مرتبط با این موضوع باید به سرعت و با جدیت برای جمعکردن کارگاههای غیرمجاز اقدام کنند، چرا که وجود این کارگاهها نهتنها برای این طرح، بلکه برای کل صنعت CNG یک تهدید حیاتی بهشمار میرود، ضمن اینکه این موضوع میتواند خطرات ایمنی بسیار جدی برای مصرفکنندگان بههمراه داشته باشد و خدای ناخواسته حیات مصرفکننده را به خطر اندازد.
- جایگاههای سوختگیری فعلی هرچند از نظر حجم توزیع، میتواند پاسخگوی نیاز مصرف باشد، اما در بعضی از مناطق، تراکم مراجعه به آن ها زیاد است و صفوف طولانی برای سوختگیری ایجاد میشود که این امر موجب شده فرآیند سوختگیری برای مصرفکننده گازطبیعی زمانبر باشد و میل و جذابیت کافی در مصرفکننده برای استفاده از این سوخت پاک کاهش یابد. مسئولین مرتبط باید مناطق پرتراکم مراجعه را شناسایی کرده و با اجرای طرحهای توسعهای، میزان پراکندگی بار مراجعه را به نحو مطلوب، تغییر دهند.
- اداره مالیات علی رغم مصوبه شورای وزیران مبنی بر معافیت فعالان حوزه CNG در تولید قطعات و تبدیل خودروها نهتنها این معافیت را اعمال نکرده است بلکه بعضا با اعمال جرایم سنگین، مشکلات عدیدهای را برای این قشر ایجاد کرده است.
- نبود طرحهای تشویقی برای کاربران CNG یکی از عواملی است که باعث کاهش رغبت دارندگان خودرو به استفاده از گازطبیعی شده است. ایجاد قوانین تخفیف با معافیت مالیاتی برای خودروهای دوگانهسوز، کاهش یا رفع محدودیتهای ترافیکی برای خودروهای دوگانهسوز، ایجاد سهولت و تخفیف در تعرفههای معاینات فنی، صدور مجوز استفاده از کمپرسورهای خانگی برای تسهیل در سوختگیری با استفاده از خط لوله خانگی و ارائه تسهیلات لازم برای تبدیل خودرو به صورت بلاعوض یا وام طولانی مدت، چند نمونه از طرحهای مشوق قابل اجرا برای افزایش رغبت استفاده از سوخت CNG است.
- نبود طرحهای حمایتی و تشویقی برای تولیدکنندگان مجموعهها و قطعات CNG یکی از عواملی است که باعث بروز مشکلات برای تولیدکنندگان شده و عملا انگیزههای ایشان را در تلاش برای بهبود مستمر کاهش داده که در نتیجه این امر، سطحی کیفی مجموعهها و قطعات از سطح کیفی مطلوب فاصله گرفته و همین موضوع نارضایتی نسبی را در سطوح مصرف در پی داشته که میتوان طرحهایی چون ایجاد قوانین تخفیف یا معافیتهای مالیاتی برای تولیدکنندگان حوزه CNG و کاهش یا رفع محدودیتهای وارداتی و تعرفههای گمرکی برای تولیدکنندگان را از طرحهای مشوق در این زمینه برشمرد.
طرح توزیع سوخت سیانجی رایگان
خرداد ۱۴۰۲: محسن جوهری، رئیس هیئت مدیره انجمن CNG، اعلام کرد که پیشنهاد توزیع رایگان سوخت CNG برای مدت سه سال در دست بررسی سازمان برنامه و بودجه قرار دارد و احتمال تأیید آن بسیار زیاد است.
وی اظهار کرد که ایران، پس از روسیه، دارای دومین منابع گاز در جهان است. این کشور یکی از گستردهترین شبکههای گازی جهان را داراست و شرکتهایی که در زمینه تولید تجهیزات و مخازن گازی فعالیت میکنند، زیرساختهای مناسبی برای توسعه صنعت گاز در ایران فراهم کردهاند. سهم سوخت گاز طبیعی در مصرف انرژی کشور به تدریج کاهش یافته است، زیرا در سال گذشته حدود ۱۷ درصد از سبد سوخت کشور را تشکیل میداد اما امسال این رقم به ۵۰ درصد کاهش یافته است. در میانگین، ۵۰ درصد ظرفیت تولید سیستم گازداری این کشور فاقد استفاده هستند حتی در برخی شهرها این عدد به ۷۰ درصد نیز میرسد. در کل، سه درصد از سبد انرژی مصرفی کشور مربوط به گاز طبیعی است که به نظر واکنشناپذیر میرسد.
در حال حاضر در روسیه حدود ۱۵ هزار جایگاه سوخت سی ان جی وجود دارد، درحالی که تنها ۲۵۰۰ جایگاه این نوع سوخت در ایران فعال هستند و بیشتر از ۵۰٪ آنها بدلیل عدم استفاده بسته شده اند. یکی از مشکلات اصلی این صنعت، موضوع قیمتگذاری است. متأسفانه برنامههای دولت برای تبدیل خودروهای بنزینی به خودروهای دوگانهسوز در سالهای اخیر جوابگو نبوده و اگر سوخت سی ان جی وجود نداشت، هر روز باید بیش از ۱۷ میلیون دلار ارز از کشور خارج میشد. در واقع، بدون سوخت سی ان جی، شش میلیارد دلار از کشور از دست رفته و نقش این سوخت در اقتصاد کشور بیش از پیش مشخص میشود. با افزایش مصرف به ۴۰ میلیون متر مکعب، میتوان سالانه حدود ۱۰ میلیارد دلار ارز کشور را جذب کرد.
به گفته آقای جوهری، تعداد کل خودروهای دوگانه سوزی که توسط خودروسازان داخلی در سال 1400 تولید شده است، 12,396 دستگاه بوده که نسبت به سال قبل از آن 50 درصد کاهش داشته است.
علی محمودیان، مدیر اجرایی اتحادیه کشوری سوختهای جایگزین سی ان جی و خدمات وابسته، اعلام کرد که میزان مصرف بنزین در کشور در حال افزایش است و بین شش تا هفت درصد رشد یافته است. از سال ۱۳۸۲، یک پروژه در کشور شروع شد که به دنبال اجرای آن، بحث درباره دوگانهسوز کردن خودروهای بنزینی به وجود آمد. از آن زمان، در حدود ۲۰ میلیون مترمکعب سی ان جی به عنوان جایگزین بنزین مورد استفاده قرار گرفت. از سال ۱۳۹۰ به دلیل انجام طرح تبدیل خودروهای دوگانهسوز، مصرف انرژی هفت درصد افزایش یافت. در حال حاضر، توانایی تولید تجهیزات مرتبط با صنعت سی ان جی در داخل کشور توسعه یافته و منجر به صادرات این تجهیزات به کشورهایی نظیر عراق، ارمنستان، روسیه و آفریقا شده است. روسیه اولین کشور دارنده ذخائر گاز در جهان بوده و در زمینه توسعه گاز طبیعی نیز پیشرفتهای مهمی داشته است که اکنون به عنوان یکی از صادرکنندگان بنزین نیز میتواند نقش مهمی را داشته باشد.
وی اشاره کرد به مصوبهای که توسط دولت در تاریخ ۲۵ اسفند سال ۱۳۹۷ تصویب شد. طبق این مصوبه، یک صندوق ذخیره به مبلغ ۱۵۰۰ میلیارد تومان برای ایجاد ایمنی ایجاد شده است اما هنوز به مرحله اجرا نرسیده است.
شهرام، مشاور اتحادیه کشوری سوختهای جایگزین سی ان جی و خدمات وابسته، اظهار کرد که حدود ۱۸ درصد منابع گازی جهان برای ایران در دسترس است؛ اما متأسفانه در زمینه صادرات این منابع نقش بسیار محدودی داریم و بیشتر گاز در داخل کشور مصرف میشود. استفاده از سوخت سی ان جی برای خودروها در کشورهایی نظیر چین، آرژانتین، هند و برزیل رواج دارد. این فناوری از دهه ۱۳۸۰ وارد کشور شده و در این زمینه پیشرفتهای قابل توجهی داشتهایم. تنها سه درصد از تولید گاز طبیعی در ایران برای سوخت حمل و نقل استفاده میشود که این موضوع هر سال به صرفهجویی حدود چهار میلیارد دلاری منجر میشود. امروزه، امکان افزایش ظرفیت دو برابری وجود دارد که در صورت تحقق، به ایجاد صرفهجویی حدود هشت میلیارد دلار کمک خواهد کرد.
عدم استقبال از طرح تبدیل دوگانه سوزها
در اردیبهشت 1402، آقای علیاکبر نژادعلی، مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی، اعلام کرده است که در حوزهی نفت و گاز، میزان مصرف در سال 1402 حدود 103 میلیون لیتر در روز بوده و نسبت به سال گذشته، حدود 4 درصد افزایش داشته است. او همچنین اظهار داشته است که در سال جاری، پیش بینی میشود مصرف نفت و گاز به 115 میلیون لیتر در روز افزایش یابد.
هر روز 24 میلیون لیتر سی ان جی مصرف میشود. اگر این کار انجام نمیشد، باید همین مقدار بنزین وارد میکردیم. در حال حاضر، حدود 12 میلیون لیتر ظرفیت خالی در جایگاههای سی ان جی وجود دارد که میتواند بنزین را جایگزین کند.
نژاد علی اعلام کرد که خودروسازان توقف تولید خودروهای گازسوز را اعلام کردند. او همچنین گفت که استقبال کمی از مصوبه شورای اقتصاد برای تبدیل خودروهای عمومی به خودروهای دوگانهسوز صورت گرفته است و تنها 260 هزار خودرو عمومی از این برنامه رایگان استفاده کردند.
عرضه 23 میلیون لیتر سی ان جی در شبانه روز
در آذر ماه 1401، هوتن انصاری، معاون اجرا و بهرهبرداری مدیریت طرحهای CNG شرکت پخش فرآوردههای نفتی، اعلام کرد که تعداد کل تجهیزات نصب شده در جایگاهها ۲۵۴۶ تجهیز است و این تجهیزات میتوانند در طول شبانهروز حدود ۲۳ میلیون متر مکعب سیانجی را عرضه کنند.
بنا به اظهارات او، تعداد کلی خودروهای گازسوز در کشور بیش از ۴ میلیون و ۱۰۰ هزار دستگاه است که بطور رسمی در کارخانههای خودروسازی یا کارگاههای مجاز تبدیل شدهاند. از این تعداد، ۲۲۸ هزار و ۶۱۴ دستگاه در طرح جدید تبدیل خودرو در کارگاههای مجاز به گازسوزی تبدیل شدهاند و ۷۳۸۳ دستگاه دیگر در حال انتظار برای تبدیل هستند. از میان خودروهای گازسوزی که در طرح جدید تبدیل شدهاند، ۵۱ هزار خودرو تاکسی مسافری هستند و باقی خودروها وانتها هستند. همچنین ۱۳۵۶ دستگاه خودرو مسافری اینترنتی بررسی مدارک خود را پشت سر گذاشته و منتظر واریز وجه هستند؛ پس از انجام این اقدام، این تعداد هم به تعداد خودروهای در انتظار تبدیل اضافه خواهد شد.
به نظر آقای انصاری، سیانجی یکی از پروژههای پر بازده و اثربخش وزارت نفت است. این سوخت افزایش امنیت سوخت در حمل و نقل را فراهم میکند و علاوه بر صرفهجویی در مصرف بنزین، به مصرفکنندگان هوای پاکتری فراهم میکند. با مصرف بیش از ۲۳ میلیون متر مکعب سیانجی در کشور، معادل ۲۳ میلیون لیتر بنزین نیز صرفهجویی شده است. این سوخت همچنین از نظر اقتصادی نیز ترجیح داده میشود و بهطور کلی به بهبود محیط زیست کمک میکند.
طرح تبدیل رایگان دوگانه سوز چیست؟
شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی، هم اکنون سایت اینترنتی جدیدی برای ثبتنام از متقاضیان دوگانه سوز کردن خودروها ایجاد کرده است. اما شرایط ثبت نام در این سایت و نحوه استفاده از خدمات رایگان برای دوگانه سوز کردن خودروها چیست؟ خودرو شاپ باشید تا به جواب همه سوالاتتان درباره دوگانهسوز کردن خودروها، برسید.
شرکت ملی پخش به تاریخ 24 اردیبهشت ماه 99، با اجرای یک وبسایت جدید، خدمات رایگان برای تبدیل خودروهای بنزینی به دوگانه سوز را در اولین مرحله ارائه کرد. در فاز آغازین این طرح، تنها دو گروه برای ثبت نام و دریافت خدمات رایگان واجد شرایط هستند.
- تاکسی عمومی
- انواع وانت بار با هر نوع پلاک (شخصی و غیرشخصی)
در حال حاضر، طرح تبدیل رایگان به دوگانه سوز در مرحله اول اجرا شده است، اما از اواخر تابستان سال جاری اجرای فاز دوم این طرح برنامهریزی شده است. در این مرحله، تنها خودروهای مسافربر شخصی که تحت نظارت وزارت کشور و یا شهرداریها قرار دارند میتوانند در این طرح شرکت کنند.
برای ثبت نام دوگانه سوز کردن رایگان چه کنیم؟
اگر خودروی شما مشمول طرح تبدیل رایگان دوگانه سوز است، ابتدا به وبسایت مربوطه مراجعه کنید.
پس از وارد کردن شماره موبایل، کد ملی و کد امنیتی، گزینه ثبت را انتخاب کنید. حتما مطمئن شوید که شماره موبایل وارد شده با شماره فرد مورد نظر یکسان باشد.

3- در این مرحله، یک کد فعالسازی به شماره همراهتان ارسال میشود. آن را در جعبه مربوطه وارد کنید. اگر کد تأیید ارسال نشد یا اگر نیاز به تصحیح شماره موبایل یا کد ملیتان دارید، گزینه "تغییر اطلاعات" را انتخاب کرده و اطلاعات موردنیاز را دوباره وارد کنید.

پس از ورود به حساب کاربری خود، به قسمت "ثبت وسیله نقلیه" رفته و پلاک خودرو خود را وارد کرده و گزینه "ثبت" را انتخاب کنید. پس از وارد کردن اطلاعات، باید منتظر دریافت پیامک تاییدیه ثبت خودرو باشید. توجه داشته باشید که پیامک تایید ممکن است تا چند روز طول بکشد، پس صبور باشید!

5- پس از دریافت پیامک تایید و ثبت خودرو، به قسمت «پیشخوان سایت» مراجعه کنید تا لیست خودروهای ثبت شده خودتان را مشاهده کنید. سپس با انتخاب گزینه «دریافت نوبت»، لیست کارگاههای فعال بر اساس استان و شهر نمایش داده میشود. با انتخاب روز موردنظر و انجام فرآیند ثبتنام، مراحل را به پایان برسانید.

دوگانه سوز کردن خودروهای شخصی
اگر خودروی شما در دستور کار برنامه تعویض رایگان موتور های دوگانه سوز قرار ندارد، برای دریافت اطلاعات بیشتر و ثبت نام در سامانه، به وبسایت جامع خودروهای دوگانه سوز ایران مراجعه کنید و در قسمت "تبدیل به خودرو گازسوز" گزینه "ثبت نام در سامانه" را انتخاب کنید. این کار نیازمند دقت و پیگیری به موقع است تا از اطلاعات بهروز و دقیق برخوردار شوید.

برای ثبت نام، میبایست اطلاعات خانوادگی، کد ملی و شماره موبایل خود را در قسمت مربوطه وارد نمایید. سپس در تصویر زیر آن، رمز عبور برای حساب کاربریتان ایجاد کنید. در انتها، کد امنیتی نمایش داده شده را وارد کرده و روی دکمه «ثبت نام» کلیک کنید.

وارد پیشخوان سایت شده و سپس در بخش "درخواست تبدیل به گازسوز" اقدام کنید. در این بخش، شماره پلاک و شماره VIN خودرو خود را وارد کنید که بعد از آن با تصویر زیر هماهنگ شود.

پس از تکمیل و وارد کردن اطلاعات موردنیاز، بر روی دکمه "ثبت نهایی" که در بالای فرم قرار دارد، کلیک کنید. در صورت انجام صحیح مراحل، پیغام زیر پس از ثبت نام نمایش داده خواهد شد. باید منتظر شد تا پیامک "رزرو نوبت" برایتان ارسال شود. با توجه به تعداد زیادی متقاضی، ارسال این پیامک ممکن است چند روز تا یک هفته طول بکشد. بنابراین، بهتر است صبور باشید!

پس از دریافت پیامک تأیید رزرو نوبت، به وبسایت مراجعه کرده و با ورود به حساب کاربری خود از قسمت "درخواست تبدیل گازسوز" استفاده کنید. در صورت فراموشی رمز عبور، میتوانید روی دکمه "بازیابی رمز عبور" کلیک کرده و رمز جدیدی دریافت کنید.
6- پس از ورود به «پیشخوان سایت»، مشخصات خودرویتان نمایش داده میشود. در آخرین ستون، بر روی «انتخاب کنید» کلیک کنید و سپس با انتخاب «استان/شهر»، لیست مراکز فعال برای دوگانه سوز کردن خودروها برای شما نمایش داده میشود. بعد از انتخاب «روز/ساعت» موردنظرتان، مراحل ثبت نام تکمیل میشود و کد رهگیری نیز برای شما پیامک میشود.
مدارک لازم برای دوگانه سوز کردن خودرو
بعد از اتمام مراحل ثبت نام و رزرو نوبت در وبسایت، باید در تاریخ معین، به مرکز خدمات فنی مراجعه کنید.
قبل از رفتن به مرکز خدمات فنی، بهتر است با آنها تماس بگیرید و از امکان دریافت خدمات در آن روز مطمئن شوید. شماره تماس تمام مراکز خدمات فنی را میتوانید از طریق سایت irngv.ir پیدا کنید.
به روزی که به مطب میآید، حتماً مدارک زیر را همراه داشته باشید:
- کارت ملی مالک خودرو
- کارت شناسایی خودرو
- سند مالکیت خودرو
- در صورت تغییر مالک خودرو پس از ثبت نام، باید مدارک انتقال مالکیت را نیز داشته باشید.
آدرس مراکز خدمات دوگانه سوز
برای یافتن آدرس و شماره تماس مراکز خدمات دوگانه برای سوزاندن خودرو به سایت اینترنتی مراجعه کنید و استان مورد نظرتان را انتخاب کنید. سپس دکمه "جستجو" را کلیک کنید تا اطلاعات موردنظر را بیابید.
هزینه گازسوز کردن خودرو
هزینههای مربوط به سوخت گازسوز خودرو، توسط اتحادیه کشوری سوختهای جایگزین محاسبه و اعلام میشود.
لطفاً متن مورد نظرت را برای من ارسال کن تا آن را بهبود ببخشم.
لطفاً متن مورد نظرت را برای من ارسال کن تا آن را بهبود ببخشم.
گواهی سلامت خودرو دوگانه سوز
برای اثبات این که یک خودرو دوگانه سوز به طور استاندارد و با رعایت تمامی پیشنهادات قانونی تبدیل شده و همچنان ایمن است، شما باید دارای "گواهی سلامت خودرو دوگانه سوز" باشید.
برای دریافت گواهی سلامت خودرو، باید به یکی از مراکز خدمات فنی مراجعه کرده و ثبت نام کنید. سپس از طریق سایت اینترنتی، در بخش «پیشخوان سایت»، گزینه گواهی سلامت را انتخاب و اطلاعات خودرو خود را وارد کنید تا بتوانید نوبت خود را رزرو کنید.
سوالات مهم درباره دوگانه سوز کردن خودرو
"اگر مشکلی در ثبت نام دارید یا نیاز به اطلاعات بیشتر دارید، با تماس به شرکت ملی پخش به شماره تلفن 09627 میتوانید کمک بگیرید."
اطلاعات اشتباه را چگونه اصلاح کنم؟
اگر اطلاعاتی اشتباه وارد کردهاید، میتوانید اصلاحیه را انجام دهید. برای این کار، به قسمت «پیشخوان» در سایت مراجعه کنید و اطلاعات را اصلاح کنید. سپس با کلیک بر روی دکمه «ذخیره» تغییرات را ذخیره کنید.
پس اگرتوجه کردید رزرو خود را به روز دیگری انتقال دهید، حتما در تاریخ و زمان مربوطه با حضور و ارائه مدارک لازم اقدام به تغییر اطلاعات خود نمایید.
آیا می توانم شهر دیگری را انتخاب کنم؟
بله، هنگام رزرو نوبت، لیست کاملی از تمام مراکز فعال برای شما نشان داده میشود. شما میتوانید بر اساس ظرفیت هر مرکز، هر شهری که تمایل دارید را انتخاب کنید.
بعد از گازسوز شدن، سهیمه بنزین تغییر می کند؟
بله، پس از درخواست صدور کارت جدید و وارد کردن اطلاعات خودرو در سامانه، ماهانه خودرو شما بر اساس "نوع کاربری خودرو" تغییر خواهد کرد.
اخبار جدید تاکسیرانی
بررسی آخرین اخبار مربوط به تاکسیرانان، وضعیت بهروزسانی تاکسیهای فرسوده، مبلغ وام برای بهبود تاکسیهای نوساز و شرایط جدید برای تعویض تاکسیهای قدیمی را در این مقاله بخوانید.