
مجوز تولید پژو پارس تنها تا نیمه اسفندماه
در دسامبر 2023، مهدی اسلام پناه، رئیس سازمان ملی استاندارد، اعلام کرد که ایران خودرو مجوز تولید خودروی پژو پارس را تا نیمه اسفند همین سال دریافت خواهد کرد. این خودرو باید استانداردهای ۸۵ گانه را رعایت کند و به عبارت دیگر، این اجازه تولید تنها زمانی صادر میشود که مطابق قوانین و مقررات صنعت خودرو باشد. این تدابیر با هدف حفظ حقوق مصرفکنندگان و جلوگیری از هرگونه نارضایتی از سوی آنان، اجرا میشود.
وی بیان کرد که وظیفه ما اطمینان از ایمنی و عملکرد صحیح در تولید است و تولیدکنندگان خودرو باید محصولات خود را بر اساس استانداردهای ملی کشور تولید کنند و با رعایت استانداردهای مورد نیاز، از جمله استانداردهای 85 گانه، خودروهای خود را به فروش برسانند.
در مورد خودروهای پیشفروش شده پس از انقضای مهلت استانداردهای اجباری، آقای اسلام پناه توضیح داد که سازمان استاندارد هیچ مسئولیتی در قبال این پیشفروشها پس از تاریخ توقف تولید ندارد. به عبارت دیگر، تولیدکنندگان باید به قوانین پایبند باشند و مصرفکننده هم باید از کیفیت مورد ارائه راضی باشد. این اجرای قانون به عهده ماست و باید از آن پیروی کرد.
وی اظهار کرد که ارضای مصرفکنندگان از کیفیت کالا یکی از مواردی است که ارزش افزوده ایجاد میکند. بنابراین، تولید کنندگان خودرو باید با آگاهی بخشی و اطلاعرسانی مناسب، به جای انتقال نقصها به مصرف کنندگان، موظف به رعایت مقررات فنی و قوانین مصوب کشور باشند تا اعتماد عمومی را در صنعت خودرو افزایش دهند. این اقدامات به مردم اجازه میدهد که انتظارات خود از یک خودرو را برآورده کنند و سازمان ملی استاندارد به عنوان نماینده مردم، به منظور حفظ حقوق مصرف کنندگان بر طبق قوانین عمل کند.
تحویل پژو پارس در ماههای شهریور و مهر
بهترین مروری که میتوانم ارائه دهم: با توجه به فراخوان شرکت ایران خودرو، از اول شهریور ماه، متقاضیان خرید محصولات پژو پارس 10 روز فرصت دارند تا ثبت نام و پرداخت وجه خود را انجام دهند. تنها افرادی که در سامانه ثبت نام کرده و به عنوان اولویتهای طرحهای تابستان 1402 تعیین شدهاند، مجاز به انجام این عملیات هستند. افرادی که پیامک یا ایمیل از طرف شرکت دریافت کردهاند یا ثبت نام خود را در سایت اینترنتی شرکت ایران خودرو انجام دادهاند، میتوانند اقدام به ثبت نام و پرداخت وجه نمایند.
مدیر بازاریابی شرکت ایرانخودرو درباره تحویل خودروهای پارس توضیح داد که بتوانیم برای 102 هزار مشتریی که مدت زمان تحویل خودروهایشان موسوم به پاییز 1402 بود، اقدام کنیم. از این تعداد، 7 هزار و 300 نفر که خودروهای پارس را سفارش داده بودند، دعوتنامهای برای تسویه حساب دریافت کردند. به این افراد پیشنهاد شرایط تبدیل سفارش به خودرو مدل 207 داده شد، اما اکثریت آنها این پیشنهاد را قبول نکردند. تا پایان این ماه، مشتریانی که وجه را برای پارس پرداخت کردهاند، قرارداد خود را امضا خواهند کرد و خودرو خود را دریافت خواهند کرد. برخی از مشتریان ممکن است خودروی خود را در ماه شهریور تحویل بگیرند و برخی در مهر، اما اغلب افرادی که در شهریور وجه را واریز کردهاند، همین ماه خودروی خود را دریافت خواهند کرد. در ابتدای عرضه، 9 شرکت تولیدکننده خودرو محصولات خود را ارائه کردند، که ایرانخودرو و سایپا به عنوان دو بزرگترین تأمینکننده حضور داشتند.
طرح موکول کردن تحویل برخی از محصولات شرکت ایران خودرو به سال 1403 به دلیل تقاضای بالا است.
قیمت پارس سال XU7P در شهریور 1402
در ماه شهریور سال 1402، همزمان با صدور دعوتنامههای جدید برای خرید پژو پارس مدل XU7P، قیمت این اتومبیل توسط شرکت ایران خودرو افزایش یافته است.
نوع خودرو | کد کلاس | قیمت قدیم | قیمت جدید |
---|---|---|---|
پارس XU7P | 35106 | 260.200 میلیون | 294.133 میلیون |
پارس XU7P سفارشی | 35108 | 291.160 میلیون | 309.545 میلیون |
پارس XU7P سفارشی ELX | 35107 | 327.600 میلیون | 333.897 میلیون |
قیمتها به تومان محاسبه شده است.
به احتمال زیاد، افزایش قیمت به دلیل اضافه شدن چراغ دیلایت و چراغ پوزیشن است.
قیمت پارس سال XU7P در اردیبهشت 1402
در ماه اردیبهشت سال 1402، شرکت ایران خودرو برای اولین بار قیمت مدل پارس سال XU7P با کد کلاس 35106 را اعلام کرد. قبلاً این خودرو با کد کلاس 35101 به فروش میرسید، اما از ابتدای سال 1402، با کد کلاس 35106 در بازار موجود شده است.
مدل | قیمت قدیم | قیمت جدید |
---|---|---|
قیمت کارخانه (خام) | 144 میلیون و 188 هزار | 204 میلیون و 747 هزار |
قیمت نهایی فروش | 165 میلیون و 862 هزار | 257 میلیون و 786 هزار |
قیمتها به تومان است.
قیمت نهایی مدل های پارس سال XU7P و پارس سال XU7P ELX، پس از اعلام قیمت پارس سال XU7P، به زودی اعلام خواهد شد.
سیستم جدید روشنایی برای پارس XU7P
شرکت ایران خودرو در سال 1402 به دلیل رعایت استانداردهای ایمنی جدید، تمامی تجهیزات مربوط به خودرو پژو پارس XU7P را مورد بازبینی قرار داد و تغییراتی در آنها اعمال کرد.
بله، متن ارسالی شما به شرح زیر بازنویسی شده است: "لطفاً این پاراگراف را به صورت دقیق و واضح تر بازنویسی کنید."
با توجه به اطلاعات رسمی، از این پس خودروی پارس XU7P به همراه چراغهای دیلایت و چراغ پوزیشن ارائه میشود. این دیلایت جدید مشابه دیلایتهای بکارگرفته شده در مدلهای دیگر بوده و در بخش جلویی خودرو نصب شده است.
این دو اپشن جدید فقط برای خودروی پژو پارس XU7P موجود است و برای پارس TU5 یا پارس LX، این امکان وجود ندارد. تفاوت کد کلاس برای پارس XU7P سری جدید (با چراغ دیلایت و پوزیشن) و سری قدیم (بدون چراغ دیلایت و پوزیشن)، در جدول زیر آمده است:
نوع خودرو | کد کلاس قدیم | کد کلاس جدید |
---|---|---|
پارس XU7P | 35101 | 35106 |
پارس XU7P سفارشی | 35103 و 35105 | 35108 |
پارس XU7P سفارشی ELX | 35102 | 35107 |
اطلاعات مشخصات فنی مربوط به خودروها از سایت خودروساز استخراج شده است.
ادامه تولید پژو پارس در 1402
در فروردین ماه سال 1402، آقای محسن رضایی منش، معاون تحقیقات، طراحی و تکوین محصولات ایرانخودرو، اعلام کرد که بیش از 600 دستگاه پژو پارس روزانه در سایتهای فارس، خزر، کرمانشاه و خراسان تولید میشود. او همچنین اظهار کرد که این خودرو توانسته است آزمونهای ایمنی عابران پیاده را با موفقیت در مرکز آزمون بینالمللی پشت سر بگذارد و همچنان در لیست محصولات ایرانخودرو حضور دارد.

و به گفته او، وانت آریسان 2، که محصول جدید ایران خودرو است و در نیمه دوم سال 1401 به تولیدانبوه رسیده است، با انجام تغییرات مهندسی موفق به اخذ استاندارد ایمنی عابر پیاده شده است.
تارا اولین خودرویی است که ایرانخودرو موفق به اخذ استاندارد ایمنی عابران پیاده شده است و از آزمونهای ایمنی عابران پیاده در تصادفات جادهای (Pedestrian Safety Test) با موفقیت عبور کرده است. پس از تارا، محصولات راناپلاس، دناپلاس، پژو ۲۰۷، سورن پلاس و کراساور ریرا نیز توانستند استاندارد ایمنی عابران پیاده را بهدست آورند.
استاندارد ایمنی عابرپیاده ECE-R127 یکی از استانداردهای روز اروپا است که برای ورود به بازارهای این کشورها الزامی است. این استاندارد در مراکز تست معتبر اروپایی با رعایت استانداردهای بینالمللی انجام میشود.
ارزان ترین پارس XU7P به بازار آمد
در اردیبهشت 1401، برای کسانی که به دنبال جزئیات ماشینهای پژو پارس سال موتور جدید هستند، ارائه شد که نخستین مدل آن پارس XU7P سفارشی با شماره کلاس 35103، در اوایل زمستان 1400 معرفی شد. سپس در اواخر بهار 1401، مدل دوم پارس سال موتور جدید با شماره کلاس 35102 به بازار عرضه شد.
در اواخر تابستان 1401، شرکت ایران خودرو، ارزانترین عضو این خانواده را نیز معرفی کرده است. این عضو جدید، که با کد کلاس 35101 شناخته میشود، نسخه پایه پژو پارس با موتور جدید است. فروش پژو پارس با موتور XU7P از اواخر تیرماه 1401 آغاز شده و زمان تحویل آن تا 90 روز طول خواهد کشید، بنابراین احتمالاً از اواخر تابستان امسال، این خودروها را در خیابانها خواهیم دید. بیایید قیمت هر سه تیپ از پژو پارس با موتور جدید را یکبار دیگر مرور کنیم:
- پارس سال XU7P : قیمت 165.6 میلیون تومان.
- پارس سال XU7P سفارشی : قیمت 185 میلیون تومان.
- پارس سال XU7P سفارشی ELX : قیمت 208.9 میلیون تومان.
آیا میخواهید از آخرین اخبار پژو پارس سال جدید مطلع شوید؟ با دانستن تفاوت قیمت تیپهای مختلف این خودرو، میتوانید تصمیم بهتری برای خرید بگیرید. در این متن، جزئیات جالبی درباره پژو پارس سال موتور را خواهید دید.
تفاوت انواع پژو پارس سال
با انتشار اطلاعات اولیه از خودروی پژو پارس جدید، ما مطمئن شدیم که ایران خودرو در سال 1401 علاوه بر معرفی مدل پارس TU5 سفارشی ELX، تولید مدل پارس XU7P سفارشی ELX را نیز آغاز کرده است.
در جدول زیر، تفاوتهای بین انواع خودرو پژو پارس سال تولید محصول توسط شرکت ایران خودرو آورده شده است:
پارس سال | XU7 | XU7P | XU7P سفارشی | XU7P سفارشی ELX |
---|---|---|---|---|
کد کلاس | 28242 | 35101 | 35103 | 35102 |
رینگ | 14 فولادی | 14 فولادی | 15 آلومینیومی | 15 آلومینیومی |
ترمز دیسکی عقب | - | - | دارد | دارد |
شیشه دودی عقب | - | - | دارد | دارد |
مانیتور | - | - | - | دارد |
دوربین عقب | - | - | - | دارد |
سنسود باد تایر | - | - | - | دارد |
سنسور نور | - | - | - | دارد |
سنسور باران | - | - | - | دارد |
صندلی برقی جلو | - | - | - | دارد |
صفحه کیلومتر جدید | - | - | - | دارد |
دسته راهنمای جدید | - | - | - | دارد |
اطلاعات مشخصات فنی مربوط به خودروها از سایت خودروساز استخراج شده است.
از اواخر سال 1401، فروش پارس سال با کد کلاس 28242 متوقف شده و پارس سال با کد کلاس 35101 به بازار عرضه شده است.
مشخصات پژو پارس با موتور XU7P
شرکت ایران خودرو از تابستان 1400، تولید پژو پارس با موتور بهبودیافته یورو5 را آغاز کرده است. در این نسخه از پژو پارس، از موتور +XU7 یا همان XU7P استفاده میشود، بنابراین پژو پارس سال، فقط با این موتور مجهز میشود. اگر تولید پارس دوگانهسوز ادامه داشته باشد، این خودرو هم با موتور جدید XU7P دوگانهسوز ساخته خواهد شد. طبق اطلاعات رسمی ایران خودرو، تغییرات زیر در پژو پارس با موتور XU7P یورو5 اعمال شده است:
- ارتقای استاندارد آلایندگی به یورو5.
- افزایش 10 درصدی توان و گشتاور.
- کاهش مصرف سوخت (از 9 لیتر به 7 لیتر)
- تغییر نمای ظاهری موتور.
- تغییر ضرایب دنده برای انطابق با موتور جدید.
- تغییر سیستم هوا رسانی و خنککاری موتور.
- بهبود بوستر ترمز.
- رگلاتور جدید (در مدلهای دوگانه).
به طور علاوه به بهبودهای فنی، ایران خودرو برای مدل پارس XU7P، اقدام به ارائه چند گزینه جدید کرده است. اما تا کنون، قطعیت ارائه این گزینهها به مشتریان در نسخههای نهایی مشخص نشده است و باید منتظر اطلاعات بیشتری بمانیم. طبق اطلاعات ابتدایی منتشر شده توسط ایران خودرو، پارس XU7P با آپشنهای مختلف در بازار قرار میگیرد که تفاوت آنها در امکانات فرعی موجود است.
- ترمز عقب دیسکی.
- رینگ 15 اینچ آلومینیومی.
- شیشه دودی عقب.
این مدل پارس XU7P، برخلاف نسخههای قبلی، امکاناتی از قبیل اتولاک (قفل شدن درها پس از حرکت)، مسترلاک (قفل یا بازشدن درها با یک دکمه)، اتوفلاشر (روشن شدن فلاشر در ترمزگیری شدید)، مالتی پلکس و سیستم اخطار سرقت با بوق ندارد. این تفاوت با مدلهای قبلی، از جمله پارس XU7، مشخص است.
لطفاً پاراگراف موردنظر خود را ارسال کنید تا من آن را بهبود بخشیده و بازنویسی کنم.
به جز خانواده پژو پارس، ایران خودرو قصد دارد در مدلهای سمند سال و پژو 405 دوگانهسوز (تاکسی) نیز از موتور جدید XU7 پلاس استفاده کند.
تفاوت پارس XU7P و پارس XU7
در ماه شهریور سال 1400، ایران خودرو آغاز به تولید نسخه بهبود یافته موتور XU7 با نام XU7+ یا XU7P به منظور رعایت استانداردهای زیستمحیطی کرده است. این موتور در حال حاضر در مرحله آزمایشی قرار دارد و ایران خودرو قصد دارد تا سال 1400 آنرا به تولید انبوه برساند. ایران خودرو پیش بینی میکند که نسخه بهبود یافته موتور XU7+ تا سال 1406 در خودروهای خود استفاده خواهد شد. ادامهی متن بیانگر ویژگیهای اصلی این موتور است.
اینجانب با خبرنگار برگردانیده متن زیر را به این صورت بازنویسی کردم: "حالا حداکثر گشتاور تولیدی در موتور XU7 پلاس، به دست آمده است و از حالت قلهای که در XU7 وجود داشت، خارج شده است و منحنی تولید یکنواختتری دارد."
در موتور XU7P، برخی از قطعات به طور کاملاً جدید طراحی شده اند، از جمله:
- میل بادامک.
- میل لنگ.
- پوسته یاتاقان.
- سر سیلندر.
- مجموعه شاتون.
- رینگ و پیستون.
- روغن موتور.
- مجموعه کلاچ.
- قالپاق سوپاپها.
- ورودی هوا.
در موتور XU7P ایران خودرو، شمع و تسمه از نوع پیشرفته استفاده میشود که عملکرد و عمر آنها بیشتر از مدلهای قبلی است.
واشر سرسیلندر مورد استفاده در این موتور، به طور مشابه با موتور XU7 دوگانهسوز استفاده شده است که نشان از بهبود کیفیت آن دارد.
با اضافه شدن منبع انبساط جداگانه به موتور XU7 پلاس، سیستم خنککاری آن به صورت اتوماتیک تغییر کرده و مشابه موتورهای TU5 و EF7 شده است.
توان و گشتاور موتور XU7P بهطور معقول افزایش یافته است، همچنین در سرعت 120 کیلومتر بر ساعت، دور موتور حدود 500 دور در دقیقه کاهش یافته است که باعث کاهش مصرف سوخت و استهلاک موتور میشود.
در موتور XU7، نسبت تراکم 9.3 بود اما در موتور XU7P به 10.5 افزایش یافته است.
با افزایش توان و گشتاور در موتور XU7P، اندازه دیسک و صفحه کلاچ افزایش یافته و دارای دوام بیشتری هم هستند.
میانگین قدرت موتور XU7 در دور موتور 6000 به 65 کیلووات میرسید، اما در موتور XU7P به 72 کیلووات در دور موتور 5500 رسیده است.
در موتور XU7، میانگین گشتاور 133 نیوتن متر در دورهای 3000 وجود دارد، در حالی که در XU7P به 146 نیوتن متر در دور موتور 4200 افزایش یافته است.
موتور XU7 پلاس ایران خودرو همچنان از نوع 8 سوپاپ است و به دلیل هزینههای بالا، ایران خودرو از نسخه 16 سوپاپ آن منصرف شده است.
حدود 150 دور در دقیقه، سرعت دوران آرام موتور XU7P را به 700 دور در دقیقه کاهش داده است. با این حال، صدای تولیدی موتور XU7P در دورهای پایین تغییر نکرده است.
در موتور جدید XU7 پلاس، استاندارد آلایندگی به یورو 5 ارتقایافته است و مصرف سوخت آن نیز 1.2 لیتر کمتر شده است. همچنین پیشبینی میشود که شتاب خودروها با این موتور جدید، حدود یک ثانیه بهبود یابد.
اطلاعاتی که کاربر ارسال کرده است مبنی بر این است که ایران خودرو حق مالکیت بر موتور XU7+ را دارد و به همین دلیل لوگوی پژو از روی آن حذف شده و لوگوی ایران خودرو جایگزین شده است. همچنین تقریباً 95% از موتور XU7+ در داخل کشور تولید میشود.
در این موتور جدید، پلتفرم و سختافزار ECU تغییری نکرده است اما نرمافزار آن بهروزرسانی شده است. همچنین، کالیبراسیون آن برای نسخه بنزینی و دوگانهسوز، متفاوت است.
در حال حاضر، دریچه گاز موتور XU7P به صورت مکانیکی استفاده میشود، اما ایران خودرو قصد دارد تا در آینده در نسخههای جدید، دریچه گاز برقی را به آن اضافه کند. اگر این امکان محقق شود، امکان نصب کروز کنترل بر روی این محصولات نیز فراهم خواهد شد.
17- گیربکسی که با موتور XU7P همراه است، از نظر ماهیت با گیربکس مورد استفاده در پژو 405 یکسان است. تنها تغییری که در آن اعمال شده است، تغییر نسبت دنده نهایی آن به منظور کاهش وزن، اما سایر نسبتهای دندهها با موتور XU7 تفاوتی ندارد.
به لحاظ فنی، ایران خودرو ممکن است گیربکس جدید MT6 را بر روی موتور XU7P نصب کند، اما در حال حاضر برنامهای برای این کار وجود ندارد.
با بهبود توان و شتاب، موتور بهبود یافته عملکرد بهتری را بر روی پژو پارس XU7P ارائه میدهد. اما، اگر برای شما اهمیت بیشتری دارد که تلفات مکانیکی کمتری داشته باشید، بهتر است سمند XU7P را از پارس XU7P انتخاب کنید.
افشای تصاویر پارس بهینه
تصاویر جاسوسی از یک خودرو پژو پارس سفیدرنگ منتشر شده است که در محوطه شرکت آپکو قرار دارد. اگرچه هنوز مشخص نیست که آیا این خودرو نمونه آزمایشی یا سفارشی است یا حتی نسخه جدید پژو پارس پلاس است، اما جزئیات این تصاویر جالب به نظر میرسد.
به عنوان مثال، در تصویر این پارس، دوربین عقب و دیفیوزر زیر سپر را میتوان دید. در نمای جانبی، شیشههای دودی عقب و رینگ 15 پره جلب توجه میکنند. اطلاعات دقیقتر درباره نمای جلویی خودرو ارائه نشده است که باعث میشود به جزییات داخل کابین متمرکز شویم.
در داخلی جدید این خودرو، تغییرات جالبی اتفاق افتاده است. فرمان با روکش چرمی جدیدی مجهز شده است و دکمه کروز کنترل نیز بر روی آن قرار گرفته است. همچنین دسته راهنما نیز با طراحی مشابه خودروی 206 بهروز شده است. از دیگر تغییرات قابل ذکر در این مدل جدید پارس، نصب یک مانیتور لمسی، سنسور فشار تایر، روکش چرمی برای صندلیها و طراحی جدید رودری است.
با استفاده از سنسور نور در این خودرو، احتمالاً میتوان به این نتیجه رسید که چراغهای جلو به دیلایت نئونی (مانند دنا پلاس) تجهیز شدهاند. باید منتظر بمانیم و ببینیم که آیا این پژو پارس فقط یک نسخه سفارشیشده توسط آپکوست است یا اینکه یک نسخه جدید از پارس ایران خودرو عرضه خواهد شد.
تولید پژو پارس سال جدید
«در فروردین 1400، پس از محصول موفق دنا پلاس، ایران خودرو خودروی دیگری با نام سورن پلاس را به بازار عرضه کرد. بلافاصله پس از آن، خودروی جدید رانا نیز معرفی شد و تحویل این دو خودرو از پاییز 1399 آغاز شد.»
در سال 1400، ایران خودرو قصد دارد دو محصول جدید را به خانواده پلاس خود اضافه کند. یکی از این محصولات، سمند پلاس است که ممکن است سمند LX را جایگزین کند. خودرو دیگر نیز پژو "پارس پلاس" خواهد بود، که به عنوان "پارس بهینه" نیز شناخته میشود.
به نظر میرسد که پژو پارس پلاس در سال 1400 به جای پارس معمولی وارد بازار خواهد شد. هرچند هنوز تصاویری از این محصول جدید در دسترس نیست، اما انتظار میرود که تنها تفاوتهای ظاهری آن شامل اضافه شدن چراغهای دیلایت و تغییراتی در گرافیک چراغها باشد. درون کابین نیز احتمالا تغییراتی را خواهیم دید که منتظر اطلاع رسانی رسمی از ایران خودرو هستیم.
- تغییر غربیلک فرمان،
- صفحه کیلومتر جدید،
- تغییر رودریها و پنل دکمهها،
- تغییر ادوات کنسول وسط،
در بخش تجهیزات، فعلاً مشخص نیست که چه تغییراتی اعمال خواهد شد، اما به نظر میرسد شرکت ایران خودرو قصد دارد تجهیزات خانواده پژو پارس را در سال 1400 بهروز کند. این مطلب مشخص شد که ایران خودرو در نمایشگاه قطعات سال 1399 اقدام به معرفی بهبودهای جدیدی در مدل پژو پارس کرد. در صورتی که این بهبودها واقعی باشند، احتمالاً در سال 1400 ما میتوانیم برخی از مدلهای پارس، آپشنهای جدیدی را ملاحظه کنیم.
- کروز کنترل
- مانیتور لمسی
- دوربین عقب
- نویگیشن
- روکش چرم فرمان
- روکش چرم صندلیها
- سنسور باد تایر

به نظر میرسد که پژو پارس پلاس، با افزایش تغییرات ظاهری و بهبود در تجهیزات، احتمالاً با گیربکس دستی 5 سرعته و موتور XU7 پلاس به بازار عرضه خواهد شد. این موتور مطابق با استاندارد یورو5 است و همچنین مصرف کمتری دارد، همچنین قدرت و گشتاور آن نیز افزایش یافته است.
بعضی از منابع خبری ادعا میکنند که ایران خودرو ممکن است از صندوق دنده جدید برای مدل پارس استفاده کند. اگر این ادعا صحیح باشد، احتمالاً نصب گیربکس دستی 6 سرعته جدید ایران خودرو نیز در نظر گرفته شده است.
موتور جدید XU7 پلاس برای پژو پارس جدید
در مرداد ماه سال ۱۳۹۹، نسل جدید موتور XU7 ایران خودرو با نام جدید XU پلاس (XUP)، وارد مرحله تولید انبوه شد. پروژه XU پلاس از اواخر سال ۹۸ در شرکت تحقیقات موتور ایران خودرو آغاز شده بود و با هدف ارتقای استاندارد آلایندگی از یورو ۴ به یورو ۵ طراحی شده بود. نتایج این پروژه نشان میدهد که علاوه بر رسیدن به این هدف، ایران خودرو توانسته است مصرف سوخت موتور را به حدود ۷.۷ لیتر کاهش دهد و همچنین قدرت و گشتاور آن را ۱۰ درصد افزایش دهد.
موتور XU پلاس، نسخه بهبود یافته از موتور XU7 است که شامل 35 قطعه بهبود یافته است. این موتور به عنوان یک موتور گازسوز تولید شده و قابل استفاده در محصولات دوگانهسوز ایران خودرو است. تولید موتور XU پلاس با ظرفیت مشابه XU7 به پایان خواهد رسید و از اواخر سال 99 قابل تهیه خواهد بود. این موتور مناسب برای خودروهای خانواده پژو پارس، سمند ایران خودرو و پژو 405 دوگانهسوز است.
امکانات حذف شده از پژو پارس چیست؟
در فروردین ماه 1399، تفاوتهای فنی بین انواع پژو پارس وجود دارد، همچنین تجهیزات آنها نیز ممکن است متفاوت باشد. با توجه به تغییرات مکرر آپشنهای پژو پارس توسط ایران خودرو، بررسی و مقایسه امکانات پارسهای قدیمی ممکن است مفید نباشد، بنابراین تمرکز روی پارسهای تولید شده اخیراً قرار میگیرد.

اتفاقاتی که برای دنا پلاس و ایران خودرو رخ داده است در حقیقت از نیمه دوم سال 97، تغییراتی در ویژگیهای خودروهای خانواده پژو پارس اعمال شده است. برخی از این تغییرات شامل حذف ویژگیهای خاص نظیر ... است.
- حذف رینگ آلومینیومی
- حذف ترمز عقب دیسکی
کد کلاس پژو پارس چیست؟
ایران خودرو در سال جاری مدلهای مختلفی از پژو پارس شامل LX، سال و دوگانه سوز را به مشتریانش عرضه میکند. توجه داشته باشید که مدلهای مختلف پژو پارس با شناسههای سه رقمی مختلف معرفی میشوند، از جمله:
مدل خودرو | کد کلاس خودرو |
---|---|
پارس سال موتور XU7 | **282 |
پارس سال موتور XU7P | **351 |
پارس ELX موتور XU7 | **284 |
پارس ELX موتور XUM | **210 |
پارس ELX موتور XU7P | **351 |
پارس ELX موتور TU5 | **285 |
پارس موتور TU5 | **285 |
پارس اتوماتیک | **287 |
پارس دوگانه سوز | **283 |
پژو پارس موتور زانتیا چیست؟
در ابتدا، ایران خودرو نسخههای ابتدایی پژو پارس را با موتور XU7 8 سوپاپ تولید میکرد. اما پس از آن که سایپا، مونتاژ زانتیا با همین موتور اما دو میل سوپاپ را آغاز کرد، ایران خودرو نیز به مدلی ارتقایافته با همین پیشرانه پرداخت. این اقدام منجر به ظهور مدل پارس ELX در سال 1382 شد، که بعدها به عنوان "پژو پارس موتور زانتیایی" شناخته شد.
چرا پژو پارس اتوماتیک تولید نشد؟
در اواخر دهه 80 شمسی، زمانی که بازار خودروی پژو 206 در ایران بسیار محبوب بود، شرکت ایران خودرو تصمیم گرفت با استفاده از قطعات خودروی پژو 206، یک مدل جدید به نام "پژو پارس" را تولید کند. این خودرو در سال 1388 مطابق تقویم شمسی با ترکیب پیشرانه 206 تیپ 5 و جعبهدنده 206 تیپ 4، به بازار عرضه شد.

میخواهم به شما توضیح دهم که جعبهدنده خودرو پژو پارس اتوماتیک تیپ چهار با جعبهدنده خودرو پژو 206 تیپ چهار یکسان است، اما تفاوتی با جعبهدنده خودرو پژو 206 تیپ شش دارد. به این دلیل که تیپ چهار بدون تیپترونیک عرضه شده است در حالی که تیپ شش دارای این ویژگی است.
تولید پژو پارس اتوماتیک همیشه یک مشکل برای این خودرو بوده است! در اوایل دهه 90، به دلیل تحریمهای اقتصادی، پژو از بازار ایران خارج شد. این موضوع باعث توقف تولید مدل 207 شد و همچنین تامین قطعات جعبهدنده AL4 برای ایران خودرو مشکل ایجاد کرد؛ به همین دلیل چرخه تولید تیپ 6 در سال 91 و سپس تولید پژو پارس اتوماتیک در سال 93 متوقف شد.
پس از امضای برجام در سال 94، شرکت خودروسازی پژو فعالیتهای خود را در ایران از سر گرفت. این بازگشت باعث شد تولید مدل پژو پارس اتوماتیک در نیمه دوم سال 96 آغاز شود. با این حال، پس از خروج پژو سیتروئن دوباره از بازار ایران در سال 97، تولید پژو پارس اتوماتیک کاهش یافت و در نهایت در نیمه اول سال 98 به طور کامل متوقف شد.
پژو پارس داشبورد جدید چیست؟
در اواخر سال ۹۲، ایران خودرو داشبورد جدید خود را بر روی مدلهای پژو ۴۰۵ و پژو پارس معرفی کرد. این دو خودرو با داشبورد جدید به نام "داشبورد جدید" شناخته شدند، وگرنه بصورت رایج "داشبورد سوناتایی" نیز با نام آنها شناخته شدند.

داشبورد جدید پژو پارس با ظاهری بهتر ارائه شده است، اما یک مشکل آن این است که از جنس "پلاستیک خشک" ساخته شده است، به طوری که پس از گذشت چند سال، ممکن است باعث صداهای اضافی در کابین شود. ویژگیهای داشبورد جدید پژو پارس عبارتند از:
- تغییر صفحه کیلومتر
- اضافه شدن تریم طرح چوب
- اضافه شدن دکمه های کنترلی فرمان
قیمت پژو پارس سال
در جدول زیر، قیمتهای مصوب فروش نمایندگی ایران خودرو برای انواع خودرو پژو پارس در سال مشاهده میشود:
پارس سال | XU7P | XU7P سفارشی | XU7P سفارشی ELX |
---|---|---|---|
بهمن 1400 | - | 164.9 | - |
اردیبهشت 1401 | - | 185 | 208.9 |
تیر 1401 | 165.6 | ثابت | ثابت |
اردیبهشت 1402 | 257.7 | - | - |
جدول قیمتها
نوع محصول | قیمت (میلیون تومان) |
---|---|
موبایل | 2.5 |
لپتاپ | 6 |
تبلت | 1.8 |
*در جدول فوق، قیمتها برحسب میلیون تومان هستند.
بهترین راه برای مشاهده قیمتهای انواع پژو پارس در بازار آزاد و آخرین قیمتهای این خودروها، این لینکها میباشند: [لینک ۱](لینک۱) و [لینک ۲](لینک۲). همچنین برای آگاهی از شرایط فروش فوری و پیش فروش پژو پارس، مقالهای را که به این موضوع اختصاص داده شده را مطالعه کنید. برای مشاهده آخرین آگهیهای مربوط به پژو پارس، میتوانید به این [لینک](لینک) مراجعه کنید.
دفترچه پژو پارس سال
مقالهای رایگان برای دریافت کتابچههای مختلف خودروهای پژو ایران خودرو از جمله پژو پارس و دیگر مدلها در اختیارتان قرار میدهد.
روغن موتور مناسب پژو
اگر شما مالک خودروهای پژوی ایران خودرو هستید که شامل مدلهای پژو 206، پژو 207، پژو 301 وارداتی، پژو 405، پژو 508 وارداتی، پژو 2008 و پژو پارس میشوند، در این مقاله، میتوانید اطلاعات مهم و کاربردی درباره تعویض روغن موتور پژو، روش صحیح تعویض روغن خودرو پژو و انتخاب بهترین نوع روغن موتور بر اساس توصیههای ایران خودرو را مطالعه کنید. برای راهنمایی بیشتر به مالکان خودروهای پژو، پیشنهاد میشود مطالب مرتبط دیگر نیز مورد بررسی قرار گیرد.
قیمت لوازم یدکی پژو پارس
در این مقاله میتوانید لیست قیمتهای لوازم یدکی پژو شامل قطعات بدنه مدلهای 206 تیپ 2 و تیپ 5، 405، پارس و 207 را مشاهده کنید.