سهام‌‌های خودرویی آماده ورود به فاز افزایش قیمت هستند



یک کارشناس بازار سرمایه استراتژی وزیر اقتصاد در دولت سیزدهم را منشا اثرات مثبت بر صنعت خودرو اعلام کرد و گفت: یک جریان مثبت در راستای جذب سرمایه در طول دو ماه گذشته بر بازار سرمایه حاکم بوده و نمادهای خودرویی نیز از نمادهای پراقبال بوده‌اند.

حمیدرضا دانش کاظمی در گفتگو با خبرنگار خبرخودرو اظهار داشت: بررسی روند قیمتی سهام خودرویی در طول یک سال گذشته نشان می‌دهد که از اواسط مرداد سال 99 به عنوان پیک افزایش قیمت این دسته از سهام‌های بازار سرمایه تاکنون، گروه سهام‌های اصلی سایپا، ایران خودرو و گروه بهمن و حتی سهام‌ شرکت‌های فرعی به عنوان سرمایه‌گذار و سهامدار نظیر گسترش ایران خودرو که البته سهامدار بانک پارسیان نیز به شمار می‌رود، افت شدید قیمت را تجربه کرده است.

وی افزود: سهام شرکت گسترش ایران خودرو در پیک قیمتی، حدود هزار و 300 تومان معامله می‌شد که در حال حاضر با افزایش قیمت 50 تا 60 درصدی به 270 تومان رسیده است. بنابراین سهامی که اکنون با 20 درصد قیمت قبلی آن مورد معامله قرار می‌گیرد، پتانسیل و زمینه افزایش قیمت آن فراهم است.

این کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه سهام خودرویی یکی از سهام‌های پراقبال بازار سرمایه محسوب می‌شود، تصریح کرد: اگر بازار سرمایه در جهت مثبت و در راستای جذب سرمایه حرکت نماید، همان طور که در طول دو ماه گذشته این روند جریان داشته، صنعت خودرو یکی از حوزه‌هایی است که از توانایی بالایی در جذب سرمایه برخوردار است و ورود سرمایه به این بخش نه تنها عجیب نیست، بلکه قابل پیش‌بینی است.

دانش کاظمی نمادهای پربازدید را یکی از سورس‌های قابل کنترل برای سنجش میزان اقبال سهام‌های خودرویی اعلام کرد و افزود: تعداد بالای بازدیدکنندگان نمادهای خودرویی بیانگر استقبال چشمگیر از سهام خودرویی است و همان طور که گفته شد، در صورت حرکت بازار در جهت مثبت، شاهد جذب بالای نقدینگی از سوی سهام‌های خودرویی خواهیم بود و افت شدید قیمت این دسته از سهام نیز به منزله مهیا بودن شرایط برای رشد قیمت آن است.

وی در خصوص میزان اثرپذیری سهام‌های خودرویی از تغییر دولت و برنامه‌های وزیر پیشنهادی صمت طی هفته‌های اخیر گفت: در کابینه دولت، وزیر اقتصاد می‌تواند منشا اثرات مثبت بر صنعت خودرو باشد، کمااینکه در برنامه آقای خاندوزی وزیر پیشنهادی اقتصاد نیز نظارت بر صنعت خودرو و همچنین حمایت از این صنعت گنجانده شده است.

این کارشناس بازار سرمایه ضمن تاکید بر اهمیت بالای استراتژی وزارت اقتصاد در تعیین استراتژی برای صنعت خودرو بیان کرد: به طور معمول این وزارتخانه به دلیل ممنوعیت واردات خودرو می‌تواند در مقام مخالفت با این صنعت برآید زیرا تعرفه و عوارض گمرکی حاصل از واردات خودرو که معمولا بیش از قیمت خودروی وارداتی است در خزانه‌ای می‌رود که استراتژی هزینه کرد آن را وزارت اقتصاد تعیین می‌کند.

دانش کاظمی ادامه داد: در هر صورت رشد صنعت خودرو در گرو یک افزایش نرخ می‌تواند باشد، بدین معنا که انتظار می‌رود با توجه به مابه‌التفاوت قیمت کارخانه و بازار، یک نگاه حمایتی از این صنعت می‌بایست وجود داشته باشد که به نظر می‌رسد اکنون این مسئله مورد توجه بازار سرمایه قرار گرفته است.

وی در پایان خاطرنشان کرد: در حال حاضر افزایش صرفا شامل صنعت خودرو نمی‌شود بلکه به عنوان مثال تجربه افزایش قیمت در صنایع پتروشیمی، شیمیایی و فولاد نیز اتفاق افتاده و صنایع پالایشی نیز در معرض روند رو به رشد قیمت‌ها قرار دارند. در مجموع به نظر می‌رسد کل جامعیت بازار سرمایه می‌بایست در جهت مثبت حرکت نماید و به طور قطع شاهد این تحولات مثبت خواهیم بود.