افزایش سهم تحقیق و توسعه در صنعت خودرو در گرو چیست؟

اخبار خودرو

افزایش سهم تحقیق و توسعه در صنعت خودرو در گرو چیست؟

دبیر انجمن خودروسازان ایران گفت: خودروسازان در صورت توقف زیان‌دهی، درصدی از وجوه حاصل از فروش را در حوزه R@D و افزایش فعالیت مراکز تحقیقاتی هزینه خواهند کرد.


به گزارش خبرخودرو، دبیر انجمن خودروسازان ایران گفت: خودروسازان در صورت توقف زیان‌دهی، درصدی از وجوه حاصل از فروش را در حوزه R@D و افزایش فعالیت مراکز تحقیقاتی هزینه خواهند کرد.

احمد نعمت بخش در گفتگو با خبرنگار خبرخودرو از آغاز تعطیلات تابستانی پیش از موعد گروه صنعتی ایران خودرو به منظور مساعدت با وزارت نیرو در هفته آینده خبر داد و اظهار داشت: تعطیلی خطوط تولید خودروسازان هر ساله با هدف انجام تعمیرات و اورهال کردن ماشین‌آلات اتفاق می‌افتد، ضمن اینکه طی این مدت، تکمیل خودروهای کف در دستور کار خودروسازان قرار دارد.

وی با توجه به اینکه صورت‌های مالی خودروسازان در بورس به رغم سه مرحله افزایش قیمت خودرو در سال 99، زیان 145 درصدی تولیدات این شرکت‌ها را نشان می‌دهد، در خصوص سایر راهکارهای موثر بر خروج خودروسازان از زیان افزود: افزایش قیمت خودرو هر چند موجب توقف زیان‌دهی نمی‌شود، اما به طور قطع در کاهش زیان خودروسازان موثر است و آثار آن نیز در سایت کدال بورس مشهود خواهد بود.

دبیر انجمن خودروسازان ایران با اشاره به اینکه افزایش قیمت سه ماهه دوم سال جاری تاکنون لحاظ نشده است، گفت: نرخ مواد اولیه تشکیل دهنده خودرو در مقایسه با افزایش قیمت‌های مصوب برای محصولات خودروسازان رشد چشمگیری را نشان می‌دهد.

دبیر انجمن خودروسازان ایران تصریح کرد: دولت تدبیر و امید در حوزه رفع مشکلات قیمت‌گذاری خودرو، گام موثری برنداشت و این در حالی است که انتظار ‌می‌رود، در دولت آقای رئیسی یک بار برای همیشه معضل قیمت‌گذاری خودرو مرتفع شود.

نعمت بخش ضمن انتقاد از شیوه‌های مدیریت صنایع کشور که عدم پرداخت حتی یک ریال سود به سهامداران صنعت خودرو در طول 12 سال گذشته را موجب شده است، بیان کرد: رفع بخش اعظم مشکلات صنعت خودرو و خروج این صنعت از زیان‌دهی در گرو آزادسازی قیمت است، ضمن اینکه آزادسازی بر ارتقای کیفیت نیز اثرگذار خواهد بود.

وی با تاکید بر اینکه خودروسازان مخالف واردات خودرو نیستند، معتقد بر صدور مجوز واردات برای کلیه کالاهای صنعتی از جمله خودرو به میزان 5 تا 10 درصد است تا ضمن آگاهی تولیدکنندگان داخلی از آخرین تکنولوژی‌های روز دنیا و رقابت‌پذیری، ذائقه مشتریان این نوع محصولات نیز تامین شود.

دبیر انجمن خودروسازان ایران در ادامه به زیان انباشته 85 هزار میلیارد تومانی در صنعت خودرو اشاره کرد و افزود: خودروسازان در حال حاضر در راستای کاهش زیان‌دهی، بسیاری از پروژه‌ها را در جهت کاهش هزینه تمام شده تولید و مدیریت هزینه‌ها عملیاتی کرده‌اند.

نعمت بخش با بیان اینکه سازمان ایدرو نسبت به طراحی سیستمی مبنی بر ثبت قطعات تولیدی قطعه‌سازان اقدام کرده است، گفت: تاکنون چهار میز داخلی‌سازی با استفاده از تمامی ظرفیت‌های موجود در صنعت قطعه‌سازی اعم از قطعه‌سازان کوچک، متوسط و بزرگ برگزار شده و میز پنجم نیز در آینده نزدیک اجرایی خواهد شد که بیانگر قراردادهای جدید و قطعات ورودی به حوزه ساخت داخل و حذف این قطعات از چرخه واردات است.

وی با توجه به حذف خودروهایی نظیر پراید و 405 از خطوط تولید خودروسازان و ساخت خودروهای جدید نظیر دنا پلاس، شاهین و تارا، تداوم این روند تحولی را در گرو اصلاح قیمت خودرو دانست و گفت: خودروسازان در صورت توقف زیان‌دهی تولیدات، درصدی از این وجوه حاصل از فروش را در حوزه R@D و افزایش فعالیت مراکز تحقیقاتی هزینه خواهند کرد.

دبیر انجمن خودروسازان ایران در پایان با ابراز امیدواری نسبت به احیای برجام و لغو تحریم‌ها خاطرنشان کرد: لغو تحریم‌ها به خودروسازان کمک می‌کند تا علاوه بر تولید همزمان برندهای داخلی با استفاده از ظرفیت‌های مرکز تحقیقات خودروسازان، همکاری با شرکای خارجی در جهت تولید خودروهای مشترک مشروط بر جبران ‎زیان‌های وارده بر صنعت خودروی کشور از ناحیه قراردادهای قبلی با این شرکا و همچنین صادرات تولیدات مشترک به بازارهای هدف صادراتی این شرکت‌ها نیز حاصل شود.

به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟
0از 5 امتیاز
( 0 نفر امتیاز داده‌اند )

نظرات

name
email
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
جستجو
منوی اصلی
پشتیبانی

شما میتوانید از طریق چت آنلاین و یا تماس تلفنی بصورت رایگان از کارشناسان ما مشاوره بگیرید

دستیار هوشمند - آنلاین

سلام
من دستیار هوشمنده خودرو شاپ هستم

میتوانم به تمام سوالات شما در مورد انواع خودرو ها پاسخ بدهم
و یا در مورد بخش های مختلف وب سایت شما را راهنمایی کنم