راهنمای دوگانه سوز کردن خودرو

اخبار خودرو

آغاز طرح تعویض رایگان مخازن گاز تاکسی‌ها

در ماه آبان سال ۱۴۰۲، سعید رحمان‌سالاری، مدیر طرح سی‌ان‌جی در شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی اعلام کرد که طبق تصمیمی که توسط شورای اقتصاد اتخاذ شده است، اجازه داده شده است تا مخازن تاکسی‌های قدیمی و آهسته که دارای دوازده سال به بالا شدند، به صورت رایگان تعویض شوند. در این راستا، صاحبان خودروهای گازسوز که مخزن خودروشان منقضی شده است، از تاریخ ۳۰ آبان ماه می‌توانند با مراجعه به سایت gcr.niopdc.ir ثبت‌نام کنند و پس از دریافت نوبت از کارگاه‌های نزدیک‌ترین به محل زندگی خود، مخزن خودرو خود را معتبر و سالم تعویض کنند.

به اطلاع می‌رساند که وزارت کشور فهرست خودروهایی که مخازن آنها به پایان رسیده است، به مدیریت مربوطه ارائه داده است. با توجه به این فهرست، مالکان خودروهای مربوطه می‌توانند در سایت مربوطه ثبت‌نام کنند و خودروهایشان را شناسایی کنند. اگر پس از ثبت‌نام، به مالکان پیامکی دریافت شود که خودروشان مشمول نبودن است، آنها باید به مراکز معاینه فنی مراجعه کرده و در صورت تشخیص مخازن فرسوده و معیوب، از طریق مراکز معاینه خودرو به اتحادیه تاکسیرانی استان ارجاع داده شوند تا مخازن خود را تعویض کنند.

شخص همچنین اشاره می‌کند که طرح تعویض مخازن فرسوده به صورت رایگان به اجرا درآمده است و کارگاه‌ها برای تعویض مخازن هیچ هزینه‌ای دریافت نمی‌کنند. این طرح برای کارگاه‌های انتخاب شده اجرا می‌شود و زمان تعویض کمتر از یک هفته است. این کیت‌ها و مخازن تماماً در ایران تولید می‌شوند و از طریق این طرح می‌توان تقریباً 100 هزار مخزن خودرو را تعویض کرد.

تعویض رایگان مخازن گاز برای تاکسی‌

مهر ۱۴۰۲: محسن جوهری، رئیس هیات مدیره انجمن صنفی سی‌ان‌جی کشور، اعلام کرد که با توجه به نیاز به بهبود و بازسازی ناوگان حمل و نقل عمومی، به ویژه تاکسی‌ها و اتفاقاتی که تاکنون در این حوزه رخ داده است، آخرین نسخه از مصوبه شورای اقتصاد لحاظ شده و تصمیم گرفته شده است که تعویض مخازن تاکسی‌ها رایگان صورت پذیرد. شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی نیز اقدام به اطلاع‌رسانی کرده است تا تاکسی‌ها با مراجعه به مراکز معاینه فنی و ارجاع به آزمایشگاه‌های مربوطه، مخازن سوخت سی‌ان‌جی خود را جهت بهبود تعویض کنند. براساس ماده ۱۲ مصوبه، تولید مشکلی در بودجه اجرای این طرح ایجاد نخواهد شد.

وی بیان کرد که در استان سیستان و بلوچستان هیچ توسعه‌ای در زمینه جایگاه CNG انجام نشده بود. اما به دنبال مصوبات دولت در این زمینه، اکنون سرمایه گذاران می‌توانند در این حوزه فعالیت کنند. همگانی شدن خودروهای دوگانه سوز موجب افزایش رونق اقتصادی و کاهش آلودگی هوا خواهد شد. در حال حاضر تنها نیمی از ظرفیت تولید و مصرف بنزین در کشور برای هشت میلیون خودرو گاز سوز استفاده می‌شود.

آقای جوهری امیدوار است که با توجه به مهلت چهارساله ارائه‌ی گزینه‌ی رایگان دوگانه سوزی برای خودروها و همچنین تعویض رایگان مخازن تاکسی‌ها، از سال آینده شرایط برای استفاده از دوگانه سوزی در تمامی خودروها فراهم شود.

فرسودگی مخازن دوگانه‌سوزها و خطر انفجار

در مهر ماه سال ۱۴۰۲، حمیدرضا سهرابی، عضو هیات مدیره انجمن صنفی CNG ، در نشست خبری با خبرنگاران بیان کرد که قبلاً بیشتر انفجارهای خودروهای دوگانه سوز در زمان سوخت گیری، به دلیل دستکاری مخازن توسط مالکان خودرو بود. آنها به دلایلی مانند قاچاق، مخازن را تغییر می‌دادند. اما انفجارهایی که اخیراً روی داده است، به دلیل دیگری اتفاق افتاده است. به عنوان مثال، به دلیل گذشتن مهلت انقضای مخازن خودروها یا به خاطر فرسوده شدن بدلیل شرایط نامناسب نگهداری آنها.

با توجه به این که عمر مفید و قابل استفاده مخازن خودروها تا 15 سال می‌باشد، حدود یک میلیون خودرو که بیش از 15 سال پیش اقدام به تبدیل به‌دوگانه‌سوز و نصب این مخازن کردند، امروز مخازنی فرسوده و نیازمند تعویض هستند. معمولاً نشانه‌هایی از فرسودگی مخزن خودرو به راحتی قابل تشخیص با بازدید چشمی هستند، بنابراین می‌توان با توجه به این نشانه‌ها از سوخت‌گیری خودروها جلوگیری کرد و از وقوع حوادث جلوگیری نمود.

یک‌میلیون خودرو دوگانه‌سوز باید مخزن عوض کنند

در تیر ماه ۱۴۰۲، محسن جوهری، رئیس انجمن صنفی سی‌ان‌جی، خواسته بخشی از صنف خود را اعلام کرد که وزارت صنعت و معدن را متعهد به تولید خودروهای دوگانه سوز کند. در سال ۱۴۰۰، فقط یک درصد از تولید خودروها دوگانه سوز بود و طبق آمار، در سال ۱۴۰۱ تمامی تولیدات این نوع خودروها متوقف شده است. علاوه بر این، یکی از تدابیر دولت این است که اکنون اکثر وسایل نقلیه در کشور با استفاده از بنزین عمل می‌کنند و با یک تدبیر مشابه دهه ۸۰ توسط دولت و با هزینه دولت، ممکن است آنها را به خودروهای دوگانه سوز تبدیل کرد.

با توجه به ایراداتی که در مصوبات شورای اقتصاد وجود دارد و ناموفقیت‌هایی که بخش خصوصی و مدیران طرح سی‌ان‌جی تجربه کرده‌اند ، امروزه سوال مطرح است که چرا مصوبات بدون در نظر گرفتن راه حل‌هایی که بخش دولتی و خصوصی ارائه داده‌اند مجدداً ویرایش می شود و نتیجه‌ای نیز نمی‌دهد. اگر ناوگان کنونی خودروهای دوگانه‌سوز نیاز به نوسازی دارد، بیش از یک میلیون خودروی دوگانه‌سوز نیاز به تعویض مخزن دارد و مالکان خودرو توانایی پرداخت هزینه تعویض مخزن را ندارند. به همین دلیل دولت باید این هزینه را پرداخت کند. اگر اقدامی در این زمینه صورت نگیرد، مالکان خودروهای دوگانه‌سوز مجبور خواهند شد خودروهای خود را ترک کنند و از بنزین در مصرف خودروهای دیگر استفاده کنند.

جزئیات و چالش‌های طرح تبدیل خودروها به دوگانه‌سوز

در ماه خرداد سال 1402، خلیل علی‌عسگری، عضو انجمن وسایط نقلیه گازسوز، درباره طرح تبدیل خودروها به سوخت دوگانه و استفاده از سوخت سی‌ان‌جی، به چند نکته اشاره کرد.

  • در سال 1398 با اخذ مصوبه شورای اقتصاد برای هدفمندسازی یارانه حامل‌های انرژی، پروژه تبدیل رایگان خودروهای عمومی کلید خورد.
  • در این طرح 6 پیمانکار توسط شرکت ملی پخش انتخاب شد و قرار شد در فاز اول طرح، 650 هزار خودروی عمومی دوگانه‌سوز شوند؛ پس از فراهم کردن بسترهای لازم برای اجرا، پیمانکاران از خردادماه سال 1399 انجام فرآیند تبدیل را آغاز کردند.
  • از طرف دولت منبع مالی خاصی برای اجرای این پروژه در نظر گرفته نشده و تأمین مالی از محل صرفه‌جویی مصرف بنزین انجام می‌شود.
  •  تا امروز که حدود 36 ماه از اجرای این طرح گذشته، بیش از 300 کارگاه در سراسر کشور برای اجرای این طرح به‌کار گرفته شده و تقریبا 265 هزار خودرو توسط پیمانکاران به دوگانه‌سوز تبدیل شده است.
  • تنوع خودروهای تبدیل شده به نحوی است که 80 درصد این تبدیل سهم وانت‌های سبک و سنگین بوده و حدود 20درصد نیز سهم مسافربرهای شخصی شده است. با تبدیل این خودروها و صرفه‌جویی در مصرف بنزین یا جلوگیری از واردات بنزین، تقریبا 160 میلیون دلار صرفه‌جویی ایجاد شده است.
  • این طرح یکی از موفق‌ترین طرح‌هایی است که در آن ظرفیت‌های مندرج در ماده 12 قانون رفع موانع تولید به شکل اثربخش و بهره‌ور به کار گرفته شده است.
  • ایجاد اشتغال برای بیش از 30 هزار نفر به صورت مستقیم و غیرمستقیم، کمک به کاهش آلودگی هوا به ویژه در کلانشهرها، ایجاد فضای لازم برای مدیریت بهینه و کاهش میزان مصرف بنزین به ویژه در شرایط فعلی که متأسفانه کشورمان واردکننده بنزین شده است، رفع مشکلات و تهدیدات امنیتی ناشی از وابستگی به یک نوع سوخت یا منبع انرژی، استفاده از مزیت نسبی کشور که دارنده ذخایر عظیم گازی است، صرفه‌جویی بیش از 160 میلیون دلاری تا حال حاضر که بدیهی است با توجه به استمرار جایگزینی مصرف گاز طبیعی با بنزین، این صرفه‌جویی حداقل در 10 سال آینده نیز ادامه داشته و جزء درآمدهای دولت خواهد بود، خودگردان‌ بودن طرح و نیاز نداشتن به تخصیص بودجه، ایجاد بستر مناسب برای اجرای قانون هدفمندسازی یارانه‌ها، ایجاد بسترهای نرم‌افزاری و سخت‌افزاری لازم برای ارتقای تبدیل کارگاهی از نسل یک به نسل 4، به‌روزرسانی سامانه کنترل و پایش اتخادیه سوخت‌های جایگزینی با همکاری مشترک شرکت پخش، پیمانکاران و اتحادیه و به‌روز شدن مدارک خودروهایی که دوگانه‌سوز بودند اما کارت سوخت آنها تک‌سوز بود، از مزایای اجرای این طرح است.
  • متأسفانه این پروژه در حال حاضر با بی‌توجهی مسئولین مواجه شده و هیچ گونه تلاش موثری برای رفع مشکلات آن انجام نمی گیرد؛ به همین دلیل اغلب پیمانکاران با مشکلات زیادی در تأمین نقدینگی مورد نیاز مواجه شده‌اند و بیم آن می‌رود که با ادامه شرایط فعلی، پروژه متوقف شود.
  • اختیارات کافی و کامل برای متولی طرح در نظر گرفته نشده است. حدود اختیارات متولی باید در حدی باشد که بتواند به سرعت و با قدرت تمام، مرتبطین و ذی‌نفعان را ملزم به همکاری کند؛ درحال حاضر شرکت ملی پخش برای این موضوع به‌عنوان متولی معرفی شده، در صورتی که اختیارات تعریف شده و اتوریته لازم را برای الزام به مرتبطین و ذی نفعان ندارد.
  • اقدامات متناطر با قانون هدفمند کردن یارانه‌ها جاری نشده و قیمت‌های حامل‌های انرژی از قیمت‌های واقعی فاصله زیادی دارد؛ پرداخت یارانه بالا در حوزه بنزین باعث شده که قیمت آن از قیمت واقعی دور باشد و از جذابیت خودروهای دوگانه‌سوز، چه از نوع کارخانه‌ای و چه کارگاهی، کاسته شود.
  • در قیمت‌گذاری گاز طبیعی و سایر حامل‌های انرژی باید مواردی مورد توجه قرار گیرد تا همزمان بتوان به سمت واقعی سازی قیمت‌ها حرکت کرد، بدون آنکه مصرف‌کنندگان دچار تلاطم تأمین و یا قیمت سوخت شوند. از جمله این موارد این است که باید قیمت گازطبیعی معادل 30درصد قیمت حامل‌های رقیب در نظر گرفته شود تا اختلاف قیمت معنادار شده و برای مصرف کننده جذابیت ایجاد شود. همچنین قیمت حامل‌ها با شیب منطقی و بر اساس سرعت تبدیل سیستم سوخت خودروها افزایش یابد تا اختلاف قیمت مورد نظر حاصل شود.
  • پیچیدگی فرآیند پرداخت و تأخیر در تسویه مطالبات پیمانکاران باعث شده که پیمانکاران با مشکلات فراوان مالی مواجه شوند. با توجه به هزینه نسبتا بالایی که تبدیل هر خودرو دارد واضح است که تأخیرات طولانی در پرداخت می‌تواند نقدینگی پیمانکاران را حبس کرده و توان تولید آن ها را به شدت کاهش دهد که لازم است مسئولان مرتبط با طرح در این زمینه بازنگری جدی کرده و برای این معضل چاره اندیشی کنند.
  • قیمت‌های در نظر گرفته شده برای اقلام و کالاها همان قیمت‌های سال 98 است و هیچ‌گونه بازنگری و تعدیلی در قیمت‌ها صورت نگرفته؛ این درحالی است که اغلب اقلام با تورم بیش از 100 درصد و در بعضی موارد تا 250 درصد مواجه بوده‌اند؛ این موضوع باعث شده است که تبدیل برای پیمانکاران حاشیه سود خود را از دست داده و در عمل پیمانکاران وارد زیاد شوند که برای رفع این معضل لازم است که قیمت‌ها مجددا بر اساس شرایط جدید بازنگری شده و پس از کسب مجوزهای لازم، تعدیل متناسب با تورم در قرارداد اعمال شود.
  • نبود تبلیغات مناسب و جامع برای پروژه از دیگر معضلاتی است که گریبانگیر این پروژه بوده که با گذشت حدود 36 ماه از آغاز طرح، هنوز به صورت جامع اطلاع رسانی مرتبط با آن انجام نشده است و بسیاری از کاربران خودروها اطلاعی از وجود چنین طرحی ندارند. برای همه‌گیر شدن این طرح لازم است که تبلیغاتی وسیع در رسانه ملی و سایر ابزار رسانه‌ای صورت گیرد.
  • معضل دیگری که این طرح با آن درگیر است، وجود کارگاه‌های غیرمجاز و آموزش ندیده در سطح کشور است که به صورت غیرمجاز و با اقلام غیراستاندارد برای تبدیل اقدام می‌کنند؛ خودروهای تبدیلی غیرمجاز و ناایمن در جایگاه‌ها سوخت‌گیری می‌کنند و بر آن ها نظارت نمی‌شود. سند خودروهای تبدیل شده اصلاح نمی‌شود و تجهیزات غیراستاندارد با هر کیفیتی نصب و سوخت‌گیری می‌شود؛ بازدیدهای دوره‌ای و اورهال انجام نمی‌شود و در اثر بروز این چرخه از رفتارهای غلط، خطرات شدیدا افزایش می‌یابد.
  • ذهنیت غلط ایمن نبودن CNG از این رویکرد ناصحیح شکل گرفته و بی‌میلی شدیدی در میان مصرف‌کنندگان ایجاد کرده است که مسئولین مرتبط با این موضوع باید به سرعت و با جدیت برای جمع‌کردن کارگاه‌های غیرمجاز اقدام کنند، چرا که وجود این کارگاه‌ها نه‌تنها برای این طرح، بلکه برای کل صنعت CNG یک تهدید حیاتی به‌شمار می‌رود، ضمن اینکه این موضوع می‌تواند خطرات ایمنی بسیار جدی برای مصرف‌کنندگان به‌همراه داشته باشد و خدای ناخواسته حیات مصرف‌کننده را به خطر اندازد.
  • جایگاه‌های سوخت‌گیری فعلی هرچند از نظر حجم توزیع، می‌تواند پاسخگوی نیاز مصرف باشد، اما در بعضی از مناطق، تراکم مراجعه به آن ها زیاد است و صفوف طولانی برای سوخت‌گیری ایجاد می‌شود که این امر موجب شده فرآیند سوخت‌گیری برای مصرف‌کننده گازطبیعی زمان‌بر باشد و میل و جذابیت کافی در مصرف‌کننده برای استفاده از این سوخت پاک کاهش یابد. مسئولین مرتبط باید مناطق پرتراکم مراجعه را شناسایی کرده و با اجرای طرح‌های توسعه‌ای، میزان پراکندگی بار مراجعه را به نحو مطلوب، تغییر دهند.
  • اداره مالیات علی رغم مصوبه شورای وزیران مبنی بر معافیت فعالان حوزه CNG در تولید قطعات و تبدیل خودروها نه‌تنها این معافیت را اعمال نکرده است بلکه بعضا با اعمال جرایم سنگین، مشکلات عدیده‌ای را برای این قشر ایجاد کرده است.
  • نبود طرح‌های تشویقی برای کاربران CNG یکی از عواملی است که باعث کاهش رغبت دارندگان خودرو به استفاده از گازطبیعی شده است. ایجاد قوانین تخفیف با معافیت مالیاتی برای خودروهای دوگانه‌سوز، کاهش یا رفع محدودیت‌های ترافیکی برای خودروهای دوگانه‌سوز، ایجاد سهولت و تخفیف در تعرفه‌های معاینات فنی، صدور مجوز استفاده از کمپرسورهای خانگی برای تسهیل در سوخت‌گیری با استفاده از خط لوله خانگی و ارائه تسهیلات لازم برای تبدیل خودرو به صورت بلاعوض یا وام طولانی مدت، چند نمونه از طرح‌های مشوق قابل اجرا برای افزایش رغبت استفاده از سوخت CNG‌ است.
  • نبود طرح‌های حمایتی و تشویقی برای تولیدکنندگان مجموعه‌ها و قطعات CNG یکی از عواملی است که باعث بروز مشکلات برای تولیدکنندگان شده و عملا انگیزه‌های ایشان را در تلاش برای بهبود مستمر کاهش داده که در نتیجه این امر، سطحی کیفی مجموعه‌ها و قطعات از سطح کیفی مطلوب فاصله گرفته و همین موضوع نارضایتی نسبی را در سطوح مصرف در پی داشته که می‌توان طرح‌هایی چون ایجاد قوانین تخفیف یا معافیت‌های مالیاتی برای تولیدکنندگان حوزه CNG‌ و کاهش یا رفع محدودیت‌های وارداتی و تعرفه‌های گمرکی برای تولیدکنندگان را از طرح‌های مشوق در این زمینه برشمرد.

طرح توزیع سوخت سی‌ان‌جی رایگان

در ماه خرداد سال ۱۴۰۲، محسن جوهری، رئیس هیئت مدیره انجمن CNG ، خبر ارائه پیشنهادی جالب را درباره توزیع رایگان سوخت سی اِن جی به مدت سه سال اعلام کرد. این پیشنهاد در حال حاضر در سازمان برنامه و بودجه بررسی می شود و احتمال تایید آن بسیار زیاد است.

ایران یکی از کشورهایی است که منابع گاز غنی دارد و در جهان بعد از روسیه، رتبه دوم را در این زمینه دارد. در کشور، شبکه گاز گسترده‌ای وجود دارد و شرکت‌های تولیدی به طور کلی توانمند هستند و تاسیسات مناسبی برای توسعه این صنعت دارند. جدیداً سهم گاز طبیعی در سبد سوخت کشور کاهش یافته است؛ در سال گذشته، سهم آن ۱۷ درصد بوده است اما اکنون تنها ۵۰ درصد از سبد سوخت را تشکیل می‌دهد. بر اساس آمارها، در بعضی شهرها، تا ۷۰ درصد از ظرفیت شبکه گاز خالی است. در کل، مصرف گاز طبیعی تنها تشکیل ۳ درصد از مصرف کل سبد انرژی کشور را دارد؛ این رقم واقعاً بسیار کم است.

در حال حاضر، در روسیه حدود ۱۵ هزار جایگاه شارژ سیار سی اِن جِی (سیستم شارژ سریع برای خودروهای الکتریکی) وجود دارد. در عوض، تنها ۲۵۰۰ جایگاه سی اِن جِی در ایران موجود است و از این تعداد، ۵۰ درصد آن بلااستفاده مانده است. یکی از مشکلات اصلی این صنعت در ایران، قیمت‌گذاری نامناسب است. بسیار متأسفانه، تا کنون برنامه‌های دولت برای تبدیل خودروهای سواری به نوع دوگانه سوز (بنزینی + الکتریکی) به نتیجه نرسیده‌اند. در صورتی که سیستم سی اِن جِی در ایران نبود، هر روز مجبور می‌شدیم حدود ۱۷ میلیون دلار ارز را برای خرید سوخت خارج از کشور صرف کنیم. به طور خلاصه، اگر سی اِن جِی به اندازه کافی در کشور موجود بود، سالانه حدود ۶ میلیارد دلار ذخیره می‌شد و این مسئله مهم نقش اساسی سیستم سی اِن جِی در توسعه اقتصادی کشور را نشان می‌دهد. با جلو بردن سریع تعداد جایگاه‌های شارژ هر روز، به‌احتمال زیاد می‌توانیم میزان مصرف الکتریسیته را به ۴۰ میلیون متر مکعب در سال افزایش دهیم و از این طریق، حدود ۱۰ میلیارد دلار درآمد ارزی سالانه برای کشور تأمین کنیم.

آقای جوهری اعلام کرده است که تعداد کل خودروهای دوگانه سوز تولید شده توسط خودروسازان داخلی در سال ۱۴۰۰، ۱۲ هزار و ۳۹۶ دستگاه بوده است. این عدد نسبت به سال گذشته، ۵۰ درصد کاهش یافته است.

علی محمودیان، مدیر اجرایی اتحادیه کشوری سوخت‌های جایگزین سی ان جی و خدمات وابسته، اعلام کردکه میانگین مصرف بنزین در کشور در حال افزایش است و در حدود شش تا هفت درصد رشد داشته است. از سال ۱۳۸۲، یک پروژه بزرگ به منظور استفاده از سوخت‌های جایگزین برای بنزین در کشور آغاز شده است. در طول این پروژه، تکنولوژی های جدید از اروپا به ایران وارد شده است و بیش از ۲۰ میلیون متر مکعب سوخت جایگزین به بنزین استفاده شده است. از سال ۱۳۹۰ به بعد، رشد مصرف انرژی حدود هفت درصد بوده است و افزایش قابل توجهی در مصرف بنزین رخ داده است. با این حال، طرح دولت برای تبدیل یک میلیون و ۲۰۶ هزار خودروی دوگانه سوز به خودروی سی ان جی به دلیل دلایلی اجرایی نشد. اگر این طرح اجرا می شد ، مصرف بنزین به میزان ۱۰ میلیون لیتر کاهش می یافت. از پایان سال ۱۳۹۸ هیچ کالایی در حوزه توسعه صنعت سی ان جی واردات نشده است و دولت ایران در حال حاضر توانایی بالایی در تولید تجهیزات سی ان جی دارد و حتی این تجهیزات را به کشورهایی مانند عراق، ارمنستان، روسیه و آفریقا صادر می کند. روسیه بزرگترین دارنده ذخائر گاز در جهان است و اکنون در حوزه توسعه گاز طبیعی قدم هایی برداشته است و می تواند به عنوان یک کشور صادرکننده بنزین فعالیت کند.

دربارهٔ مصوبه‌ای که در تاریخ ۲۵ اسفند ۱۳۹۷ به تصویب دولت رسیده‌است، می‌توان به‌عنوان نقطه عطفی در مدیریت منابع مالی اشاره کرد. این مصوبه، مبلغ ۱۵۰۰ میلیارد تومان را برای ایجاد صندوق ذخیره سازی جهت تضمین ایمنی مالی فراهم نموده است. اما متأسفانه اجرای این طرح تاکنون به طور کامل انجام نشده است.

شهرام اتفاق، مشاور اتحادیه کشوری سوخت‌های جایگزین سی ان جی و خدمات وابسته، اظهار کرد که حدود ۱۸ درصد از منابع گازی جهان به ایران تعلق دارد، اما ایران در حوزه صادرات گاز نقش ویژه‌ای ندارد و اکثر گاز در داخل کشور مصرف می‌شود. کشورهایی نظیر چین، آرژانتین، هند، ایتالیا، برزیل و تعدادی از کشورهای اروپایی و آمریکایی از سوخت سی ان جی برای خودروهای خود استفاده می‌کنند. این فناوری در دهه ۱۳۸۰ وارد کشور شده و توانایی بزرگی در این حوزه تحت حاکمیت ایران قرار گرفته است. سه درصد از تولید گاز طبیعی در کشور صرف سبد حمل و نقل می‌شود. این موضوع منجر به پیشرفت و صرفه‌جویی چهار میلیارد دلاری سالانه شده‌اند و امکان افزایش ظرفیت به دو برابر فعلی وجود دارد. در صورت افزایش ظرفیت، هشت میلیارد دلار صرفه‌جویی رقم خواهد خورد.

عدم استقبال از طرح تبدیل دوگانه سوزها

به گفته آقای علی‌اکبر نژادعلی، مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی، در سال 1402، مصرف نفتگاز در حوزه نفتگاز به تعداد 103 میلیون لیتر در روز است که نسبت به سال گذشته حدود 4 درصد افزایش داشته است. به طور تخمینی، در سال جاری انتظار می‌رود که مصرف نفتگاز به 115 میلیون لیتر برسد.

روزانه حدود 24 میلیون لیتر سوخت CNG مصرف می شود. اگر این تقاضا را نمی توانستیم تأمین کنیم، مجبور بودیم از بنزین استفاده کنیم. در حال حاضر، در جایگاه های سوخت CNG حدود 12 میلیون لیتر ظرفیت باقیمانده وجود دارد که می تواند نیازمندی ها را تأمین کند.

نژاد علی اعلام کرد که تولید خودروهای گازسوز توسط خودروسازان متوقف شده است. همچنین، استقبال از مصوبه شورای اقتصاد برای تبدیل خودروهای عمومی به خودروهای دوگانه سوز کم است و تنها 260 هزار خودرو عمومی از این طرح استفاده کرده‌اند.

عرضه 23 میلیون لیتر سی ان جی در شبانه روز

در آذر ماه ۱۴۰۱، هوتن انصاری، معاون اجرا و بهره‌برداری مدیریت طرح‌های CNG شرکت پخش فرآورده‌های نفتی، اعلام کرد که در حال حاضر تعداد کل تجهیزات نصب شده در جایگاه‌ها ۲۵۴۶ تجهیز است. این تجهیزات قادرند در شبانه‌روز حدود ۲۳ میلیون متر مکعب سی‌ان‌جی را عرضه کنند.

با توجه به اظهارات وی، تعداد کل خودروهای گازسوز در کشور بیش از 4 میلیون و 100 هزار دستگاه است که به طور رسمی در کارخانه‌های خودروسازی و کارگاه‌های مجاز تبدیل شده‌اند. از این تعداد، 228,614 دستگاه در طرح جدید تبدیل خودرو، در کارگاه‌های مجاز گازسوز شده‌اند و تعداد 7,383 دستگاه خودرو در صف تبدیل قرار دارند. از تعداد خودروهای گازسوز در طرح جدید، 51,000 خودرو تاکسی مسافربر است و بقیه آن‌ها وانت‌بار هستند. همچنین تعداد 1,356 دستگاه خودرو مسافربر اینترنتی مدارکشان بررسی شده و آماده واریز وجه هستند. پس از واریز، این تعداد نیز به جمع خودروهای در صف تبدیل اضافه خواهد شد.

آقای انصاری معتقد است که CNG بهترین پروژه وزارت نفت است. این پروژه نه تنها در مصرف روزانه بنزین صرفه جویی می‌کند، بلکه امنیت سوخت در حمل و نقل هم تامین می‌شود. مصرف CNG در کشور بیش از ۲۳ میلیون متر مکعب است، و این مقدار معادل صرفه جویی ۲۳ میلیون لیتر بنزین در کشور است. CNG همچنین به دلیل هزینه کمتر نسبت به بنزین، هوای تمیزتری را برای مردم ایجاد می‌کند و نیز در مصرف روزانه بنزین نیز صرفه جویی می‌شود.


طرح تبدیل رایگان دوگانه سوز چیست؟

شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی، هم اکنون سایت اینترنتی جدیدی برای ثبت‌نام از متقاضیان دوگانه سوز کردن خودروها ایجاد کرده است. اما شرایط ثبت نام در این سایت و نحوه استفاده از خدمات رایگان برای دوگانه سوز کردن خودروها چیست؟ خودرو شاپ باشید تا به جواب همه سوالات‌تان درباره دوگانه‌سوز کردن خودروها، برسید.

شرکت ملی پخش به منظور تبدیل خودروهای بنزینی به دوگانه سوز، اقدام به ارائه خدمات رایگان نموده است. با راه اندازی سایت اینترنتی جدید، در تاریخ 24 اردیبهشت ماه 99، این شرکت برای ارائه این خدمات، به مرحله اول پیشرو رسیده است. در فاز اول این طرح، فقط دو گروه کاربری امکان ثبت نام و دریافت این خدمات را دارند.

  • تاکسی عمومی
  • انواع وانت بار با هر نوع پلاک (شخصی و غیرشخصی)

برنامه تبدیل رایگان به دوگانه سوز به دو فاز تقسیم می‌شود و فاز دوم آن در اواخر تابستان ۱۳۹۹ اجرا خواهد شد. در این مرحله، فقط خودروهای مسافربر شخصی که تحت نظارت وزارت کشور یا شهرداری هستند، مشمول ثبت نام خواهند شد. این شامل تاکسی اینترنتی و آژانس‌ها می‌شود.

برای ثبت نام دوگانه سوز کردن رایگان چه کنیم؟

اگر خودروی شما مشمول طرح تبدیل رایگان دوگانه سوز است، بهتر است ابتدا به سایت اینترنتی مراجعه کنید.

پس از وارد کردن شماره موبایل، کد ملی و کد امنیتی، گزینه "ثبت" را انتخاب کنید. لطفا به این نکته توجه کنید که شماره موبایل وارد شده باید با شماره فرد متقاضی همخوانی داشته باشد.

در این مرحله، توسط سیستم یک کد فعالسازی به شماره همراه‌تان ارسال می‌شود. شما باید این کد را در کادر مربوطه وارد کنید. در صورتی که کد فعالسازی به شما ارسال نشد یا قصد تغییر شماره موبایل یا کد ملی دارید، می‌توانید گزینه "تغییر اطلاعات" را انتخاب کرده و دوباره اطلاعات مورد نیاز را وارد نمایید.

بعد از ورود به حساب کاربری خود، به بخش "ثبت وسیله نقلیه" رفته و پلاک خودروی خود را به درستی وارد کنید. سپس گزینه "ثبت" را انتخاب کنید. اگر اطلاعات وارد شده صحیح باشد، منتظر دریافت پیامک تاییدیه ثبت خودرو باشید. لطفاً صبور باشید، زیرا ممکن است چند روز طول بکشد تا پیامک تایید را دریافت کنید.

پس از دریافت پیامک تایید و ثبت خودرو، به بخش "پیشخوان سایت" رفته و لیست خودروهای ثبت شده خود را بررسی کنید. سپس طبق تصویر، گزینه "دریافت نوبت" را انتخاب کنید تا لیست کارگاه‌های فعال (براساس استان و شهر) به شما نمایش داده شود. حالا باید روز موردنظرتان را انتخاب کرده و فرآیند ثبت نام را تکمیل کنید.

دوگانه سوز کردن خودروهای شخصی

اگر خودروی شما مشمول طرح رایگان دوگانه سوز نیست، برای ثبت نام در سامانه تبدیل به خودرو گازسوز، به سایت جامع خودروهای دوگانه سوز ایران، به نشانی اینترنتی مراجعه کرده و به بخش مربوطه بروید. در آن قسمت، گزینه ثبت نام در سامانه را انتخاب کنید. این کار می‌تواند در فرآیند تبدیل خودرو به گازسوز به شما کمک کند.

در قسمت ثبت نام، لازم است مشخصات شما از جمله نام خانوادگی، کد ملی و شماره موبایل را وارد کنید. همچنین، باید یک رمز عبور برای حساب کاربری‌تان تعیین کنید. در پایان، کد امنیتی نمایش داده شده را با دقت وارد کنید و سپس بر روی گزینه "ثبت نام" کلیک کنید.

پس از ورود به «پیشخوان سایت»، بخش «درخواست تبدیل به گازسوز» را مجدداً انتخاب کنید. در این قسمت، شما باید شماره پلاک خودرو و شماره VIN که در کارت خودرو نیز درج شده است، را وارد نمایید. سپس به مراحل بعدی ادامه دهید.

بعد از تکمیل و وارد کردن اطلاعات موردنیاز، دکمه "ثبت نهایی" را کلیک کنید که در بالای فرم قرار دارد. در صورتی که تمام مراحل را به درستی انجام داده باشید، در پایان ثبت نام پیغام زیر به شما نمایش داده می‌شود. حال بهتر است صبور باشید و منتظر بمانید تا پیامک "رزرو نوبت" برای شما ارسال شود. برای اطمینان بیشتر، باید بدانید که به دلیل تعداد زیادی از متقاضیان در صف انتظار، ممکن است زمان ارسال این پیامک تا چند روز یا حتی یک هفته طول بکشد. پس در این مدت لطفاً صبور باشید!

بعد از دریافت پیامک رزرو نوبت، به سایت مذکور مراجعه کنید و از بخش "درخواست تبدیل گازسوز" وارد حساب کاربری خود شوید. در صورت فراموشی رمز عبور، از دکمه "بازیابی رمز عبور" استفاده کنید.

بعد از ورود به پیشخوان سایت، اطلاعات خودروی شما نمایش داده می‌شود. در آخرین ستون، روی گزینه "انتخاب کنید" کلیک کنید. سپس با انتخاب استان و شهر، لیست مراکز فعال برای دوگانه سوز کردن خودروها نمایش داده می‌شود. سپس با انتخاب روز و ساعت مورد نظر، مراحل ثبت نام به پایان می‌رسد و کد رهگیری نیز به شما پیامک می‌شود.

مدارک لازم برای دوگانه سوز کردن خودرو

بعد از اتمام فرآیند ثبت نام و رزرو نوبت در سایت، در تاریخ مورد نظر باید به مرکز خدمات فنی مراجعه کنید.

قبل از مراجعه به مرکز خدمات فنی، بهتر است با آنها تماس بگیرید و از امکان دریافت خدمات در آن روز اطمینان حاصل کنید. می توانید شماره تماس مراکز خدمات فنی را از سایت irngv.ir که در دسترس است، ببینید.

برای حضور حضوری در روز مراجعه، لازم است که مدارک زیر را همراه داشته باشید:

  • کارت ملی مالک خودرو
  • کارت شناسایی خودرو
  • سند مالکیت خودرو 
  • در صورت تغییر مالک خودرو پس از ثبت نام، باید مدارک انتقال مالکیت را نیز داشته باشید. 

آدرس مراکز خدمات دوگانه سوز

برای دریافت آدرس و شماره تلفن مراکز خدمات دوگانه سوز کردن خودرو، به نشانی اینترنتی مذکور مراجعه کنید. سپس استان دلخواه خود را انتخاب نمایید و بر روی دکمه "جستجو" کلیک کنید.

هزینه گازسوز کردن خودرو

هزینه‌های مورد نیاز برای استفاده از گازسوزی در خودروها، توسط اتحادیه کشوری سوخت‌های جایگزین محاسبه می‌شود.

مقاله ای که ارسال کرده اید متاسفانه خالی است. لطفا پاراگراف مورد نظر را مجدداً برای من ارسال کنید تا بتوانم آن را بهبود بخش کنم و بازنویسی کنم. با تشکر.

مقاله ای که ارسال کرده اید متاسفانه خالی است. لطفا پاراگراف مورد نظر را مجدداً برای من ارسال کنید تا بتوانم آن را بهبود بخش کنم و بازنویسی کنم. با تشکر.

گواهی سلامت خودرو دوگانه سوز

برای اطمینان حاصل کردن از استاندارد بودن و ایمنی یک خودروی دوگانه سوز با رعایت تمامی مراحل قانونی، شما باید در اختیار "گواهی سلامت خودرو دوگانه سوز" قرار داشته باشید.

گواهی سلامت خودرو فقط در مراکز خدمات فنی عملیاتی است. بنابراین برای دریافت آن، بعد از مراجعه به سایت از بخش "پیشخوان سایت" گزینه گواهی سلامت را انتخاب کنید. سپس، خودروی مورد نظر خود را ثبت کنید و برای رزرو وقت، اقدام کنید.

سوالات مهم درباره دوگانه سوز کردن خودرو

در ابتدا، به یاد داشته باشید که در صورتی که هرگونه مشکلی در فرآیند ثبت نام رخ دهد یا نیاز به کسب اطلاعات بیشتر داشته باشید، می توانید با شرکت ملی پخش تماس بگیرید. شماره تلفن تماس 09627 است.

اطلاعات اشتباه را چگونه اصلاح کنم؟

در صورتی که در سایت اطلاعات نادرستی وارد کرده‌اید (مثلاً سال تولید خودرو را اشتباه وارد کرده‌اید) و هنوز نوبت رزرو نگرفته‌اید، می‌توانید به بخش "پیشخوان سایت" مراجعه کرده و برای خودروی ثبت شده، دکمه "حذف کنید" را فشار دهید. سپس می‌توانید مجدداً خودرو را ثبت کنید.

در صورتی که رزرو نوبت خود را انجام داده‌اید، برای اصلاح اطلاعات‌تان، باید در روز مراجعه حضوری به همراه مدارک مربوطه حاضر شوید.

آیا می توانم شهر دیگری را انتخاب کنم؟

بله! هنگام رزرو نوبت، شما می‌توانید لیست تمام مراکز فعال را برای شهرهای مختلف مشاهده کنید. ظرفیت هر مرکز نیز مشخص است و شما می‌توانید شهر مورد نظر خود را انتخاب کنید.

بعد از گازسوز شدن، سهیمه بنزین تغییر می کند؟

بله! بعد از دریافت کارت جدید و ثبت اطلاعات خودرو در سیستم، هزینه‌ی ماهانه خودرو شما بر اساس نوع کاربری آن تغییر خواهد کرد.

اخبار جدید تاکسیرانی

در این مقاله ، آخرین اخبار و تحولات در زمینه تاکسیرانان را میتوانید مطالعه کنید. این شامل وضعیت جدید نوسازی تاکسی های فرسوده ، مبلغ وام برای نوسازی تاکسی ها و شرایط و نحوه تعویض تاکسی های قدیمی میشود.

سوال یا نظری دارید؟

name
email
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
جستجو
منوی اصلی
پشتیبانی

شما میتوانید از طریق چت آنلاین و یا تماس تلفنی بصورت رایگان از کارشناسان ما مشاوره بگیرید

تمامی درخواست های مشاوره در مجموعه خودروشاپ ازطریق تکمیل و ارسال فرم مربوط به درخواست شما می باشد.

پس از آن کارشناس مربوطه با شما تماس می گیرد.

دستیار هوشمند - آنلاین

سلام
من دستیار هوشمنده خودرو شاپ هستم

میتوانم به تمام سوالات شما در مورد انواع خودرو ها پاسخ بدهم
و یا در مورد بخش های مختلف وب سایت شما را راهنمایی کنم

 logo اپلیکیشن خودرو شاپ