
سازمان بازرسی کیفیت و استاندارد ایران (ISQI) نتایج ارزیابی سالانه خود را برای نمایندگیهای داخلی و خارجی حاضر در بازار ایران منتشر کرد.
گزارش سال ۹۶ نشان میدهد که سازمان بازرسی بر ۴۲ شرکت تولید کننده خودرو تأکید کرده و همچنین نظرات بیش از ۱.۲ میلیون نفر را درباره خودروها جمع آوری کرده است. در ادامه، بیش از ۲۵۰۰ تعمیرگاه مجاز در سراسر کشور را ارزیابی نموده و در نتیجه به بهبودی و پیشرفت های زیر رسیده است.

شاخص سال 96 = شاخص سال 95 + (تغییر در شاخص سال 96 / شاخص سال 95) ×100
- وضعیت خدمات پس از فروش سال 96، نسبت به سال 95، رشد 3.8 درصدی داشته است.
- در بین 42 شرکت ارزیابی شده، هیچکدام موفق به کسب رتبه 1 نگردیده است و مجموعاً 4.7% شرکتها، دارای رتبه 4 بودهاند.
- سیستم خدمات پس از فروش در هیچ شرکتی، با الزامات قانون حمایت از حقوق مصرفکنندگان خودرو، انطباق کامل ندارد.
- «عدم پرداخت خسارت خواب خودرو» و «عدم تعویض خودرو در صورت تکرار عیب»، از مهمترین پارامترهای مغفول مانده در سیستم خدمات پس از فروش شرکتهاست.
- رضایتمندی مشتریان خودروهای سنگین، بهطور معناداری نسبت به خودروهای سبک، پایینتر است.
- براساس نظرسنجی مشتریان، «کمبود یا نبود قطعات یدکی»، «کیفیت پایین خدمات و تعمیرات» و «دریافت هزینه بالای خدمات و تعمیرات» سه دلیل عمده نارضایتی مشتریان است.
- رضایت از تامین قطعات یدکی، نسبت به ادوار گذشته، افت محسوسی داشته است.
- «عدم رضایت از نرخ دستمزد»، «عدم رسیدگی به صورتحسابهای مالی نمایندگیها» و «عدم تناسب قیمت قطعات یدکی با بازار»، سه دلیل عمده نارضایتی نمایندگیهای مجاز از شرکتهای واسطه خدمات پس از فروش است.