
رئیس سازمان توسعه تجارت درباره درخواست واردات خودرو توسط یک شرکت مشخص گفت: "وزیر صنعت هنوز دستوری برای تایید ثبت سفارش این شرکت صادر نکرده است".
درخواست شرکت پرشیاخودرو برای واردات خودرو در زمانی که واردات خودرو ممنوع است و در شرایطی که هامش وزیر صنعت، معدن و تجارت بر این درخواست پاسخی به شکل مثبت نداد، نشان از فضاسازی هدفمند و سودجویانه برخی شبکههای اجتماعی است.
رئیس سازمان توسعه تجارت ایران اشاره کرد که قوانین باید برای همه افراد یکسان باشند. او افزود: در نامه وزیر صنعت و معدن، هیچ دستوری برای تایید ثبت سفارش برای این شرکت وجود ندارد. جبهه شریعتمداری مشخصا دستور بررسی و ارائه نتیجه را صادر کرده است که بررسی این دستورها قبل از هر اقدامی قابل تصور است.
بعد از بررسی تخصصی از سوی سازمان توسعه تجارت ایران، معاون وزیر صنعت در امور صادرات اظهار داشت که درخواستی که در تاریخ 20 آبان ماه سال 96 ارائه شد، توسط سازمان توسعه تجارت ایران رد شده است. این رد درخواست در 5 بند با دلایل کافی انجام شده است.
در پایان این نامه، خسروتاج گفت: "همچنین از شرکت مذکور درخواست شده است که پس از اعلام رسمی شروع ثبت سفارش، مانند سایر متقاضیان و به همین روال قبلی و براساس قانون عمل نماید."
شرکت پرشیا خودرو در یازده ماه گذشته درخواست واردات خودرو را در زمان مناسب به وزیر صنعت، معدن و تجارت ارسال کرده است. اما سامانه ثبت سفارش در آن زمان غیرفعال بوده است.
در یک نامه ارسالی توسط شرکت پرشیا خودرو در تاریخ دهم آبان ۱۳۹۶ به شماره ۹۶۰۱۹۴۵۳، موارد زیر آمده است:
با احترام، گرامی روان محترم آقای دکتر شریعتمداری، با احترام خدمتتان عرض میکنم. امیدوارم حال شما عالی و سلامتی در کنار خانواده محترمتان باشد. در خصوص موضوعی مهم که در این نامه بیان میشود، اطلاعات بالقوه در کناری مقاله لینک شده وجود دارد. ایشان که تخصصی و متخصص در این زمینه هستند، میتوانند نظرات حیاتی و مناسبی را برای ما بیان کنند. من به این نتیجه رسیدم که بهبود محتوا و بازنویسی مقاله، حیاتی و مفید است و میتواند به عنوان یک منبع مهم به حساب بیاید. امیدوارم بتوانم در این زمینه به شما کمک کنم و از تجربههای شما استفاده کنم تا با کیفیت و درخور بهبود را ایجاد کنم. از اینکه وقت خود را به این موضوع اختصاص دادهاید، ممنونم. منتظر پاسخهای شما هستم و امیدوارم که با همکاری موفقیتآمیزی در این زمینه داشته باشیم. با احترام، [نام شما]
وزیر محترم صنعت، معدن و تجارتدر حال حاضر میزان ورود کارتون به ایران خیلی بالاست وباوجود نبود صنعت تولید کارتن در کشور، هیچ گونه کنترلی در این زمینه انجام نمی شود. بازار کارتن در ایران به صورت وارداتی رشد می کند و دولت در این زمینه کاری نمی کند. صنعت تولید کارتن در ایران باید حمایت شود تا بتوانیم وابستگی خودمان را به دیگر کشورها کاهش دهیم و در عین حال اشتغالزایی و ایجاد ثروت را در داخل کشور افزایش دهیم.
سلام، من بلافاصله پس از دیدن پیام شما، به پردازش پاراگرافی که ارسال کرده بودید، میپردازم. به هدف بهبود و بازنویسی محتوا، تغییرات موردنیاز را اعمال میکنم.
با احترام، میخواهم توجه شما را به این موضوع بیاندازم که سایت ثبتسفارش برای واردات خودرو (ثبتارش) بیش از چهار ماه است که بسته شده است بدون اعلام دلیل یا توجیه مشخصی. این امر قبلاً هم برخی بارها رخ داده است، با این تفاوت که این بار به نحو غیرمعتاد و مشکوکی پس از اینکه عوامل شرکت مربوطه تمام مراحل قانونی واردات خودرو را انجام دادند، در مرحله صدور فیش و پرداخت هزینههای قانونی مدت زمان طولانیتری معطل شده است. در پایان این مدت، سایت ثبتارش در تاریخ 28 تیر 96 بسته شد. این اقدام باعث شده است که امکان تکمیل فرآیند واردات خودرو را از این شرکت سلب کند، در حالی که گواهی فعالیت این شرکت معتبر است و سایت ثبتارش همچنان فعال است. بهعلاوه، طبق روال عمومی، شرکت همزمان با شروع فرآیند ثبتسفارش خودروهای خریداری شده و هزینه آنها را پرداخت کرده است. بسته شدن سیستم ثبتسفارش و ناقص ماندن فرآیند ثبت به دلیل تأخیر بیدلیل و غیرقابلتوجیه مقامات مربوطه، خسارت و ضرر قابلتوجهی را برای شرکت پرشیا خودرو ایجاد کرده است. این شرکت حدود 700 نفر را به صورت مستقیم و 2000 نفر را به صورت غیرمستقیم استخدام کرده است. در نتیجه تضییع و بههم ریختن حقوق این شرکت به دلیل تأخیر سازمان توسعه تجارت ایران در بخش ثبتسفارش، درخواست میکنم تحقیقات لازم را انجام داده و اقدامات لازم برای احقاق حقوق این شرکت انجام شود، از جمله صدور مجوز برای تکمیل ثبتسفارش و ترخیص خودروهای خریداری شده.
متن ارسالی شما بدون مقدمه و جمله اصلی می باشد.لطفا متن کامل را ارسال فرمایید.
با توجه به گزارش، در نامه شرکت پرشیا خودرو به وزیر صنعت، وزیر صنعت دستور بررسی به رئیس سازمان توسعه تجارت داده شده است. در پاسخ، مجتبی خسروتاج در تاریخ بیستم آبان ۹۶ نامهای به شماره ۹۶.۱۰۰.۴۰۰۷۸ به وزیر صنعت ارسال کرده است.
متنی که فرستاده شده است به شرح زیر است: "شریعتمداری جواب داد: «عبدالحمید موسوی، آیت الله سید علی خامنهای در سفرهای خارج از کشور بی مراتبه ورزش میکرد. ایشان گفت: اگر حجاب را ترک کنیم و مشکلات ما برطرف شده، اولین کسی من خواهم بود که پا در بیارم. در کربلا و شام و لبنان چنین میکردند. خانم بزرگی حاکمی کی را برای سند گرفتن حجاب میشناخت؟ یعنی من باید به عنوان معلم تدبیر حکومت عمل کنم. شیعیان، خواهان حجاب هستند. تجربهام میگوید خانمها از زنان خارجی درباره خودشان خبر دارند. محلهای که امام رضا بنا نمود خارجیها وارد نشوند چرا میخواهیم خارجیها وارد بشوند. بار دیگر بهتر است که حجاب را تکذیب نکنیم. مخصوصاً ارزشهای دینی و مجتمع. در این صورت زنان سوبران همین نقشه را در طبقه پایینتری بازی میکنند.» کارگروه قانونگذاری پس از ارائه گزارش مشاورهای 14 سال پیش به هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی که به حجاب اجباری علیه زنان ایران مخالفت کرده بود، موافقت کرد عمل نکند. در مذاکرات بر مساله قانون و حجاب، سخنان وزیر و جواب «کریم دحان، رئیس کارگروه» کورههای قدرتنمای ایرانی را آب نمود. با خروج وزارت که خودش و عده دیگری قانونگذار به حجاب اجباری نمود، فرصتی دابی ساخت تا گزارش کوکرده ساختهشده به پرونده حجاب مجروح برامد." اما نوشته به صورت غیر منسجم و تنظیم نشده است. لطفا به طور کامل متن مقاله را ارسال کرده تا بتوانم آن را بهبود بخشی و بازنویسی کنم.
سازمان اصلاح و تربیت بدنی وزارت آموزش و پرورش، به عنوان یک سازمان مهم و ارتباطی در سیستم آموزشی ایران، دارای نقش بسیار مهمی است. این سازمان مسئول اجرای برنامهها و استانداردهای مربوط به تربیت بدنی در مدارس ایران است و ماموریت اصلی آن ترویج فعالیتهای ورزشی و تربیت بدنی در میان دانشآموزان است. این سازمان وظایف مهمی از جمله برنامهریزی و پیادهسازی آموزش ورزشی، ایجاد شرایط مناسب برای تربیت بدنی و ارزشیابی دانشآموزان در حوزه ورزش و تناسب اندام را بر عهده دارد. هدف اصلی این سازمان، ترویج فعالیتهای ورزشی منظم و منظم روزانه، ارتقاء سلامتی و سلامتی جسمی دانشآموزان و تربیت جامعهباوری و ارزشآفرینی از طریق تربیت بدنی است.
احتراما؛ با سلام و احترام، متشکرم که پاراگرافی از مقالهی خود را برای اصلاح و بازنویسی ارسال کردهاید. در زیر نسخهی بهبود یافتهی پاراگراف شما آمده است: [متن اصلاح شده] از آنجایی که پاراگراف مورد نظر شما در ارتباط با متن اصلی ناقص است، من نمیتوانم آن را به طور کامل ادیت کنم. بنابراین، اگر میتوانید متن کامل مقاله را بفرستید، خوشحال میشوم که بتوانم به شما کمک کنم. با تشکر،
عطف به نامه شماره 96.19.453 مورخ 96.8.10، شرکت پرشیاخودرو در خصوص ثبت سفارش خودرو، موارد زیر را به استحضار میرساند: با احترام، شرکت پرشیاخودرو در خصوص ثبت سفارش خودرو خود، موارد زیر را به شرح زیر توضیح میدهد:
- بنا به دستور حضرتعالی موضوع تقاضای شرکت پرشیاخودرو مجدداً بررسی گردید و تقاضای مذکور صرفاً در مرحله «ایجاد درخواست» توسط شرکت فوق انجام شده است. یادآور میگردد برای کلیه درخواستهای ایجادشده پیام «متقاضی محترم ثبتسفارش ایجادشده شما پس از بررسی کارشناسی و صرفاً در صورت تأیید مرجع ذیصلاح معتبر خواهد بود» بر روی صفحه مانیتور ظاهرشده و با تایید بازرگان (انتخاب دکمه OK) در فهرست تقاضاهای در انتظار تایید کارشناسی قرار میگیرد.
- بنا به دستور وزیر محترم از تیرماه سال جاری ثبتسفارش خودروی سواری به جهت لزوم تصمیمگیری در کمیسیون زیربنایی و صنعت (دولت) در مورد شیوه واردات خودروهای C.B.U بهطور موقت متوقف گردید.
- از ابتدای سال جاری تا زمان توقف موقت ثبتسفارش خودرو (تیرماه) تعداد 36014 دستگاه خودرو توسط نمایندگیهای رسمی ثبتسفارش شده و منعی جهت واردات نداشتهاند.
- پس از زمان موردنظر هیچ ثبتسفارشی برای خودروهای سواری صادر نگردیده است.
- حدود 17000 دستگاه خودرو ازجمله درخواست شرکت پرشیاخودرو صرفاً در مرحله «ایجاد درخواست»، برای تأیید کارشناسی بودهاند که پس از اعلام توقف موقت ثبتسفارش به دلیل عدم صدور شماره 8 رقمی مجوز رسمی ثبتسفارش، بهعنوان ثبتسفارش انجامشده تلقی نمیگردد.
بهتر است شرکت پرشیا خودرو به طرز مشابهی مانند سایر متقاضیان پس از اعلام رسمی شروع فرآیند ثبت سفارش خودرو را طی کند.
مجتبی خسروتاج
پایان خبرگزاری فارس منتشر شاخصنامه دو بخش بدون تشخیص تصویر هر دو بخش را در اختیار شنوندگان قرار میدهد.