
آمارهای رسمی نشان میدهد که عملکرد بیسابقه ایرانخودرو در نیمه اول امسال به جایزهای معادل ۲۵۶۷ میلیارد تومان رسیده است.
شرکت ایرانخودرو برای اولین بار در پنجاه سال فعالیت خود، طبق ماده ۱۴۱ قانون تجارت، امکان اعلام ورشکستگی دارد. در نیمه اول سال جاری، ایرانخودرو به دلیل کاهش تولید و فروش، ۲۵۶۷ میلیارد تومان ضرر کرده است. اگر این روند تا پایان سال مالی ادامه داشته باشد، ایرانخودرو مشمول این ماده قرار خواهد گرفت. طبق ماده ۱۴۱ قانون تجارت، سهامداران این شرکت میتوانند شرکت را تعطیل کنند.
در نیمه اول امسال، شرکت ایرانخودرو با رویدادی بیسابقه روبرو شده است؛ درآمدهای این شرکت به شدت کاهش یافته است. در حال حاضر، حجم زیان این شرکت به 1.7 برابر سرمایه آن رسیده است. به موجب ماده ۱۴۱ قانون تجارت، اگر زیان یک شرکت به ۵۰ درصد سرمایه آن برسد، آن شرکت به صورت رسمی ورشکسته تلقی میشود؛ بنابراین، اگر زیانها حداقل نصف سرمایه شرکت را از دست بدهد، هیئتمدیره موظف است بلافاصله مجمع عمومی فوقالعاده صاحبان سهام را برگزار کند تا در مورد انحلال یا ادامه فعالیت شرکت تصمیم گیری شود.
به گزارش تازهترین اخبار شرکت ایرانخودرو در پیوند کدال، هیئتمدیره این شرکت تایید کرده است که ایرانخودرو در شش ماه گذشته نهتنها سودی به دست نیاورده، بلکه به طور کلی با بهرهبرداری از 2.567 تریلیون ریال زیان مواجه شده است. این مقدار ضرر در حالی به ثبت رسیده است که در نیمه اول سال جاری، نرخ رشد بهطور متوسط 7 درصد افزایش یافته، اما به دلیل کاهش تولید و فروش، درآمد عملیاتی ایرانخودرو در نیمه اول سال جاری به 11.290 تریلیون ریال کاهش یافته است؛ در حالی که در نیمه اول سال گذشته این رقم به 13.348 تریلیون ریال میرسید.
گمانههای آماری یکی از اصول مهم در آمار است که برای بررسی فرضیات و ادعاهای آماری استفاده میشود. این روشها به ما اجازه میدهند تا بر اساس دادههای موجود، نتیجهگیریها و استنباطهای آماری صحیحی انجام دهیم. از جمله گمانههای آماری میتوان به آزمون فرض تی، آزمون فرض ز و آزمون فرض کای-دو اشاره کرد. هدف از استفاده از گمانههای آماری در تجزیه و تحلیل دادهها، ارائه دلایل قوی و قابل قبولی برای تایید یا رد فرضیههایی است که در مورد جمعیت تحت مطالعه بیان شدهاند. با استفاده از گمانههای آماری، ما میتوانیم یک مجموعه داده را مورد بررسی قرار داده و نتایج آن را تا حدودی کلیت بخشید.
با وجود افزایش قیمت محصولات شرکت ایرانخودرو، کاهش درآمد این شرکت عجیب و غریب است. برخی فکر میکنند که کاهش تولید و فروش به دلیل افزایش هزینه تولید رخ داده است، اما این تنها حدس است و به دلایل دیگری نیز ممکن است برگردد.
بر اساس آمارهای ارائه شده توسط ایرانخودرو، علت اصلی کاهش درآمدهای عملیاتی این شرکت، کاهش تولید و فروش محصولات است. با این حال، دقیقاً چرا مقدار تولید و فروش کاهش یافته است، توسط این شرکت اعلام نشده است. در ماههای گذشته، حجم تقاضا برای خرید خودرو به اندازهای افزایش یافته است که بیسابقه در تاریخ اقتصاد ایران محسوب میشود. در همهٔ ثبتنامهای اینترنتی، حجم تقاضا چند صد برابر بیش از عرضه بوده است. با این حال، برخی از کارشناسان صنعت خودرو معتقدند کاهش تولید و فروش ناشی از افزایش قیمت نهادههای تولید است که منجر به کاهش تولید و قیمت نهایی محصولات شده است.
شایعات بدبینانه
بدبینان یک شایعه در بازار سهام پخش کردهاند که مدعی میشود ایرانخودرو قصد دارد با دستکاری در آمار تولید و فروش خود، نظارتگران را مجبور به صدور مجوز افزایش قیمت خودرو کند. آنها ادعا میکنند که بخشی از آمارهای مالی ایرانخودرو نیست و در واقع برای دریافت مجوز افزایش قیمت، محاسباتی صورت گرفته است. با این حال، این گمانه توسط بیشتر متخصصان مستقل تأیید نشده است و بازهم تأییدی بیرونی برای آن ممکن نیست.
فاصله بین قیمت فروش خودرو به باقیمت تولیدی آن هماکنون مشهود است. شرکتهای تولیدکننده خودرو معتقدند که قیمت فروش خودرو باید به دلیل افزایش هزینههای تولید، افزایش یابد. اما مقامات دولتی، که به افزایش قیمت خودرو حساساند، با اعمال نظارتهای مستمر سازمان حمایت، افزایش قیمت خودرو را محدود کردهاند. این سیاست سرکوب قیمتها منجر به وجود فاصله قابل توجهی بین قیمت فروش خودرو در بازار آزاد و قیمت تولیدی آن شده است و در برخی موارد، این فاصله به بیش از ۳۰ درصد نیز میرسد.
— مالیات برآورد فروش در حوزه صنعت خودرو در سال ۲۰۲۰ ، نمایندگان ۵۵٪ را کاهش داد. در حالی که شرکتهای موبایل شش ماهه سال جاری پس از افزایش قیمتها با حدود ۲٬۷ میلیارد تومان کاهش درآمد نسبت به سال گذشته دریافت کردهاند. در پرونده آنالیز دیتاهای پروژههای در حال پیگیری توسط بایگانی دادههای حمل و نقل در سطح کشور، در سال ۲۰۲۰ فروش خودروهای حمل و نقل طبقهی دستگاه ثبت از ۱۴ میلیون و ۳۵۹ هزار و ۲۰۸ دستگاه در سال ۱۳۹۸، به ۶ میلیون و ۳۶۴ هزار و ۵۰۵ دستگاه کاهش یافته است. فراز و نشیبی که بر میآید از اعلامات مطابقت مالیاتی اتحادیه تولید کشور به شرکتها شروع شده و به تولید کنندگان خودرو و شرکتهای مبایل نیز رسیده است.
مطابق اطلاعات تازهترین ثبت شده در سامانه کدال، فروش شرکت ایرانخودرو در نیمه اول سال جاری نسبت به همان دوره سال قبل با یک کاهش 20 درصدی روبرو شده است. میزان فروش از ۹,۵۰۴ میلیارد تومان به ۷,۵۵۷ میلیارد تومان کاهش یافته است. همچنین، عواید عملیاتی این شرکت در نیمه اول سال ۱۴۰۰، ۱۱,۲۹۰ میلیارد تومان بوده که به معنای کاهش ۱۵.۴ درصدی نسبت به سال قبل است، یعنی ۲,۵۰۸ میلیارد تومان از درآمدهای عملیاتی برداشت شده است.
با توجه به صورتهای مالی 6 ماهه ایرانخودرو، در نیمه اول سال جاری، این شرکت مبلغ 12 هزار و 278 میلیارد تومان را برای تولید محصولات خود هزینه کرده است. با توجه به اینکه درآمدهای ایرانخودرو کمتر از هزینههای آن است، شرکت با ضرر مواجه شده است. در سال قبل، هزینههای تولید ایرانخودرو همین مقدار بود، اما با توجه به اینکه درآمدها 2 هزار میلیارد تومان بیشتر از سال جاری بود، ایرانخودرو به ضرر نرسید.
ایرانخودرو هزینههای عملیاتی خود را در نیمه نخست پارسال از 89 میلیارد تومان به 342 میلیارد تومان در سال جاری افزایش داده است، که نشان میدهد 283 درصد رشد داشته است. با این حال، در این اعلامیه، جزئیاتی درباره این هزینههای عملیاتی مشخص نشده است.
مبتن سفهام شناختي نشان ميدهد كه هزينههاي مالي ايرانخودرو در سال 1346 به مقدار 1346 ميليارد تومان گسترش يافته است كه اغلب اين هزينهها شامل پرداخت سود وامهاي دريافتي است. اين هزينههاي مالي سالانه به طور قابل توجهي از سود شركت بدل ميشود زيرا ايرانخودرو درآمدهاي خود را جهت پرداخت سودهاي بانكي به صورت قابل توجهي مصرف ميكند.
شرکت ایرانخودرو در حال حاضر یک وام به ارزش 350 میلیارد تومان از بانک مهر اقتصاد، یک وام به ارزش 300 میلیارد تومان از بانک ملی و دو وام به ارزش 200 میلیارد تومان از بانکهای آینده و رفاه (هر کدام به ارزش 100 میلیارد تومان) دریافت کرده است. همچنین، ایرانخودرو اعلام کرده است که قصد دارد از آذرماه امسال 700 میلیارد تومان اوراق رهنی با سود 21 درصد را منتشر کند و هزینه تامین مالی آن حدود 37 میلیارد تومان خواهد بود.
شرکت ایرانخودرو در گزارش خود اعلام کرده است که در حال بررسی افزایش نرخ فروش محصولات خود در سازمان حمایت مصرفکنندگان و تولیدکنندگان (کمیته خودرو) است. این شرکت همچنین اظهار کرده است که با توجه به افزایش قابلتوجه قیمت ارز و نهادههای تولید در سال جاری، احتمال تغییر ترکیب تولیدات و فروش محصولات در نیمه دوم سال ۹۷ وجود دارد.
در جدول پیوست، آمار تولید و فروش ایرانخودرو در نیمه اول امسال نسبت به همان دوره سال گذشته (سال 96) بهبود یافته است.