
سرنوشت نامعلوم حواله داران شرکت آذویکو
تا مرداد 1402، مدت پنج سال از شروع مشکلات مالی حوالهداران MG از آذویکو میگذرد ولی آنها هنوز هم به حقوقشان دست یافته نیستند. برای شروع مشکلات، باید به سال 1397 نگاه کرد که ماجرا آغاز شد.
صدها نفر از مشتریان شرکت آذویکو، در بازه زمانی اردیبهشت تا خردادماه سال ۱۳۹۷، ثبت نام ام جی ۳۶۰ را از شرکت آذویکو با قیمت قطعی و موعد تحویل ۱۰۰ روزه، ۱۲۰ روزه و ۱۴۰ روزه انجام دادند. بر اساس قرارداد شرکت آذویکو، ۵۰ درصد قیمت خودروها در زمان ثبت نام از حواله داران ام جی دریافت شد.
شرکت آذویکو ادعا میکند که تحریمهای ایالات متحده بر روی تحویل خودروهایی که آنها فروختهاند هیچ تأثیری نداشته است. به علاوه، شرکت به افرادی که ماشینها را پیش خرید کرده بودند و صبر کرده بودند تا خودرو به آنها تحویل داده شود، ماشینهایی با موجودی بیش از چند برابر موجودی واقعی شرکت فروخته است. اما از آن زمان به مدت بیش از 5 سال، این افراد به ارباب رجوع مربوطه شکایت کردهاند اما هنوز هیچ خودرویی به آنها تحویل داده نشده است.

برخی از حقداران ادعا میکنند که شرکت آذویکو، در اوایل سال 1402، مبلغ 50 میلیون تومان پیشپرداخت خود را به تعدادی از خریداران خودرو بازگردانده است. این مبلغ به عنوان پیشپرداخت برای خرید خودروها از سوی متقاضیان پنج سال پیش دریافت شده بود. شرکت آذویکو این پرداخت را بدون در نظر گرفتن هیچ گونه خسارتی و بدون اعطای هیچ گونه سودی به متقاضیان مذکور بازپسدهی کرده است.
واردات ام جی به ایران در سال 1402
پس از انتشار فهرست شرکتهای مجاز توسط وزارت صمت در پاییز سال 1401، واردات خودروهای MG به کشورمان تایید شده است. طبق اعلام آقای امید قالیباف، سخنگوی وزارت صمت، هر دو مدل خودروی MG در گروه خودروهای اقتصادی قرار دارند و قرار است تا پایان سال جاری قابل سفارش باشند. بنابراین، قابل پیشبینی است که این خودروهای جدید با حداکثر قیمتی حدوداً 10 هزار یورو به ایران وارد شوند. در حال حاضر، شرکت واردکننده MG هنوز به طور رسمی اعلام نشده است.

محصول اولیه که از برند MG به ایران وارد می شود، مدل هاچبک MG3 است. این خودرو در حال حاضر در نسل دوم خود قرار دارد. با این حال، نسخه های جدید وارداتی آن از سری دوم با نام MG3 Facelift هستند، در حالی که نسخه های قدیمی تری که در ایران موجود هستند، همگی از سری اول فیس لیفت MG3 بودند.
در آینده، برند امجی قصد دارد مدل دوم از خودروی سدان MG6 را در کشور عرضه کند. این خودرو در سال 2016 معرفی شد و در سال ۱۳۹۷، برندش به ایران وارد میشد. با انسداد یکجانبه ایالات متحده از توافق برجام در همان سال، تمامی فعالیتهای شرکت سایک در ایران به تعویق افتاد و حتی واردات نسخه جدید MG6 در نظر گرفته نشد. بعد از گذشت چند سال، در سال ۲۰۲۰، این خودرو به شکلی آراسته به بازار عرضه شد و در سال ۲۰۲۱ نسخه MG6 PRO نیز تولید شد. اکنون باید منتظر باشیم تا ببینیم کدام نسخه از این خودرو جذاب برای واردات به کشورمان انتخاب میشود.
معرفی محصولات ام جی در ایران
خودرو MG 550، اولین محصول برند ام جی که وارد بازار ایران شد، به عنوان یک توربو آسیایی نوآورانه معرفی شد. MG 550 در سال 2010 وارد بازار ایران شد و فروش آن تا سال 2012 ادامه یافت.
پایان کار دوران 550 در ایران، با عرضه خودروی MG6 در کشور همزمان شد. MG6، یک خودرو با پلتفرم مشترک با مدل 550 بود که به دو نوع GT (فستبک) و مگنت (صندوقدار) عرضه شد. فروش این خودرو تا سال 2014 ادامه داشت.
در سال ۲۰۱۳، مدیا موتور برنامه داشت با ارائهی MG 350، سدانی با قیمت ارزانتری را در ایران معرفی کند. هدف اصلی این خودرو، جایگزینی برای سراتو مونتاژی بود. اما به دلیل عرضهی محدود و افزایش قیمت، این هدف به دست نیامد و در نهایت، مدل MG 350 در سال ۲۰۱۴ از بازار ایران خارج شد.
سال 2014، خودروی هاچ بک MG نیز به ایران وارد شد. مدل MG3 با رقبای کرهای خود مانند i20 و پیکانتو روی بازار رقابت کرد، اما آنها با قیمتهای بالا بازار را تصاحب کرده بودند. در حالی که فروش MG3 در سال 2015 در ایران متوقف شد، اما هنوز هم این خودرو در زمینه فرمانپذیری در بین بهترینهای دسته خود در ایران است.
سال 2015، ما شاهد دو رویداد مهم بودیم: اولین اتفاق، عرضه خودروی MG6 new بود که فقط در مدل جی تی قابل خرید بود. و دومین اتفاق، عرضه خودروی MG GS بود که توانست بازار خودروهای کراس اور را جذاب و محبوب کند. علاوهبراین، از نظر تکنولوژی، MG GS به طور معناداری از رقبای کرهای خود برتر بود.
در سال 2016 همزمان با توقف عرضه ام جی 6 نیوفیس، مدیا موتور به نهایت سرانجام MG GT را به بازار ایران عرضه کرد. این خودرو به طور مستقیم رقیبی برای کرولاهای ایرتویا و لنسرهای آرین موتور به شمار میرفت. اما دلیل اصلی عدم موفقیت GT، عرضه قطره چکانی این خودرو بود که در همان سال باعث شد از بازار ایران خارج شود.
چند ماه پس از عرضه GT و در شرایط دشوار برای مدیا موتور، آذویکو به عنوان شریک جدید ام جی در ایران، محصول اول خود یعنی MG 360 را در زمستان سال ۱۳۹۵ مونتاژ کرده است. اما اولین سری از این محصول در تابستان سال ۱۳۹۶ با تعدادی محدود به خیابان ها عرضه شد. در انتهای همان سال و به طور دقیق تر در زمستان ۱۳۹۶، تولید MG 360 توربو آغاز شد و این خودرو در مدل ۱۳۹۷ وارد بازار شد.