
قیمت هیوندای وارداتی در پاییز 1402
در ماه آبان سال ۱۴۰۲، کرمان موتور همزمان با ارسال دعوتنامه به خریداران، قیمت نهایی خودروهای اکسنت ۲۰۲۳ و النترا ۲۰۲۳ را به اطلاع عموم رسانده است. این قیمتها در جدول زیر قابل مشاهده است:
مدل | اکسنت 2023 | النترا 2023 |
---|---|---|
حجم موتور | 1.6 لیتر | 1.6 لیتر |
قیمت گمرکی | 15,235 یورو | 18,160 یورو |
قیمت نهایی | 1,865,000,000 | 2,200,000,000 |
قیمتها در مقاله برحسب تومان قرار دارد.
خدمات به خودروهای هیوندای در خانه
شرکت KTL در ماه مهر سال ۱۴۰۲ خدمات خود را به خودروهای هیوندای در خانه آغاز کرده است. این سرویس در نهایت برای استان های تهران و البرز اجرا می شود و در فاز اول از ساعت ۸ صبح تا ۸ شب فعالیت خواهد کرد. قطعات تمامی خودروهایی که این شرکت عرضه می کند دارای گارانتی ۶ ماه یا ۱۰ هزار کیلومتر هستند و هزینه ارسال در تهران رایگان است.
مالکان خودروی هیوندای می توانند با تماس به شماره های تعمیرگاه مرکزی یا شماره های ۰۲۱۹۱۰۰۷۷۵۷ و ۰۹۹۳۳۱۸۹۶۸۷، از این سرویس بهره ببرند.
هیوندای کرتا و النترا وارد شدند
شهریور ۱۴۰۲: شرکت KTL، بخشی از کرمان موتور، موفق به واردات دو محصول هیوندای کرِتا و النترا شده است. این دو محصول در نمایشگاه هفته دولت حضور داشتند.

کرتا، یک کراس اور کامپکت است که از یک موتور 1.5 لیتری تنفس طبیعی برخوردار است. این خودرو توانایی 155 اسب بخار را از طریق یک گیربکس CVT به چرخهای جلو انتقال میدهد. کرتا در موقعیتی میان مدل های توسان و ونیو قرار دارد. این مدل کراساور هیوندای به منظور بازارهای کشورهای بریکس طراحی شده است.

پیشنهاد ما: سدان النترا یک خودرو کامپکت است که قبلا در بازار کشور حضور داشته و اکنون با موتور 1.6 لیتری تنفس طبیعی و گیربکس CVT عرضه میشود.
قیمت گمرکی محصولات هیوندای در ایران
به تاریخ اردیبهشت 1402، قیمت پایه خودروهای وارداتی هیوندای براساس اطلاعات گمرکات کشورهای مختلف مشخص شده است. لیست قیمت های گمرکی برای این خودروها اعلام شده است. لازم به ذکر است که این قیمت ها شامل سایر هزینه های جانبی مانند مالیات، عوارض، بیمه، سود واردکننده، شماره گذاری و کرایه حمل به نمایندگی نیستند.
مدل | موتور | قیمت خام | نرخ تعرفه |
---|---|---|---|
هیوندای النترا | 1.6 لیتر | 18,160 یورو | 75 درصد |
هیوندای النترا | 2.0 لیتر | 19,400 یورو | 75 درصد |
هیوندای اکسنت | 1.6 لیتر | 15,235 یورو | 75 درصد |
هیوندای توسان | 2.0 لیتر | 19,995 یورو | 75 درصد |
هزینه حمل بار تا گمرک ایران برای خودروهای النترا و اکسنت 450 یورو و برای خودروی توسان نیز 580 یورو است.
خودروهای اقتصادی هیوندای در راه ایران
با انتشار فهرست اولیه شرکتهای واردکننده خودرو در پاییز ۱۴۰۱، معلوم شد که هیوندای به ایران بازگشته است. شرکت کرمان موتور مسئول واردات انحصاری خودروهای هیوندای است و در فاز اول واردات، قصد دارد دو محصول جدید را به ایران بیاورد.
هیوندای i10 نسل سوم از محصولات اقتصادی هیوندای برای بازار ایران است. نسخه آسیایی این خودرو، هیوندای i10 گرند، با قیمتی کمتر از 10 هزار یورو قابل خریداری است. اما باید منتظر ماند و دید که کرمان موتور، کدام نسخه i10 را به کشورمان میآورد.
- (نسل سوم)
- (نسل پنجم)
- (نسل چهارم)
دومین محصول اقتصادی هیوندای که به زودی وارد ایران میشود، نسل پنجم مدل اکسنت است. نسل چهارم این خودرو توسط شرکت آسان موتور و کرمان موتور به ایران وارد شده بود، حتی نسخه مونتاژی آن نیز توسط شرکت کرمان موتور در تولید و توزیع این خودرو نقش داشت. اما پس از خروج یکجانبه آمریکا از توافق برجام در ابتدای سال ۱۳۹۷، هیوندای از ایران خارج شد و کرمان موتور نیز نمیتوانست تولید اکسنت را در ایران ادامه دهد. اکسنت در برخی بازارها همچنان با نام ورنا شناخته میشود و میتواند رقیب قوی برای محصولاتی مانند آریزو ۵ توربو از شرکت مدیران خودرو، افامسی ۵۱۱ از شرکت فرداموتور و ریسپکت پرایم از شرکت بهمن موتور باشد.
بازگشت هیوندای با شروع دوباره واردات
در ماه شهریور 1401، در حاشیه اولین نمایشگاه تحول صنعت خودرو، آقای سامان فیروزی، مدیرعامل شرکت کرمان موتور، اعلام کرد که محصولات هیوندای به بازار ایران با قیمت کمتر از 20 هزار دلار بازخواهند گشت. او بیان کرد که مدلهای النترا و مدلهایی که با استانداردهای اروپایی سازگاری ندارند، به ایران وارد نمیشوند. این اقدام مجدداً فرصتی برای مردم ایران به منظور خرید خودروهای با قیمت مناسب ایجاد میکند.
در اولین دوره که در اوایل شهریورماه ۱۴۰۱ برگزار شد، آقای یونگ کانگ هیون، سفیر کره جنوبی که سابقاً معاون اقتصادی وزیر امور خارجه کره جنوبی بود، به غرفه شرکت کرمان موتور سر زد و برای ادامه همکاری با هیوندای وعده یاری کرد.
جوینت ونچر هیوندای و کرمان موتور
تاریخ: مرداد ۱۴۰۱ شرکتهای خودروساز اطلس و پاکرو سبز قشم به لیست شریکان تجاری شرکت هیوندای در ایران اضافه شدند. با این حال، شرکت کرمان موتور، آخرین شریک باقیمانده از شرکت های هیوندای در ایران بود. کرمانیها در دهه ۱۳۹۰ همکاری رسمی خود با هیوندای را آغاز کردند. اما، تاریخچه همکاری بین این دو خودروساز به دهه ۱۳۸۰ برمیگردد؛ زمانی که شرکت راین، با تولید خودروهای آوانته و ورنا در ایران فعالیت خود را آغاز کرد.
اما همکاری بین هیوندای و کرمان موتور، تنها برای چند سال پابرجا بود. در اوایل سال ۱۳۹۷، پس از خروج یکجانبه ایالات متحده از توافق برجام، تحریم های مرتبط با صنعت خودروسازی ایران دوباره شروع شد و همچنین هیوندای، همچون سایر خودروسازان بینالمللی حاضر در بازار ایران، ترک کرد. اما با تسریع مذاکرات ایران با طرف های اروپایی، به نظر می رسد که هیوندای علاقه زیادی به بازگشت به بازار ایران دارد.

در مصاحبهای که در ماه مرداد ۱۴۰۱ با آقای سامان فیروزی، مدیرعامل شرکت کرمان موتور، انجام شد، وی نکات جالبی را درباره همکاری شرکت کرمان موتور با هیوندای در گذشته و آینده بیان کرد. در این مصاحبه، آقای فیروزی به طور خلاصه ذکر کرد که در این همکاری، شرکت کرمان موتور تعدادی از نقاط قوت خود را به شرکت هیوندای ارائه میدهد تا آنها بتوانند در تولید خودروهای برتر و با کیفیت، از این نقاط قوت بهرهبرداری کنند. او همچنین تاکید کرد که این همکاری در آینده نیز ادامه خواهد داشت و شرکت کرمان موتور در تلاش است تا با همکاری با شرکت هیوندای، به توسعه و بهبود فناوریهای خودرویی بپردازد.
طی دوران برجام، کرمان موتور توانست با موفقیت به داخلی سازی 40 تا 45 درصدی دست یابد. این بدان معناست که قطعات مانند صندلی، اگزوز، مجموعه شیشه، باتری و لاستیک خودروهای خود را در داخل کشور تولید می کند. این پیشرفت به دلیل روش کار هیوندای است که به شرکت هایی که تمایل به تولید داخلی دارند، مجوز می دهد و در عوض هزینه های دانش فنی را دریافت می کند و اطلاعات به متقاضیان آن را ارائه می دهد تا قطعات موردنیاز خودروها را تولید کنند.
در حال حاضر، به پایان رسیدن همکاری بین کرمان موتور و هیوندای، تأیید شده است و هر دو طرف منتظر نتیجه مذاکرات سیاسی هستند.
ادامه همکاری بین هیوندای و کرمان موتور به صورت جوینت ونچر صورت خواهد گرفت. پس از توافق برجام، کرمان موتور توافقی با هیوندای بسته که در این توافق اگر فروش محصولات هیوندای در ایران به بیش از 50 هزار دستگاه برسد، هیوندای در کرمان موتور سرمایهگذاری مستقیم انجام خواهد داد و ۵۰% از سهام کرمان موتور را خواهد خرید. بعد از آن، کرمان موتور به شبکه جهانی هیوندای متصل خواهد شد.

شرکت کرمان موتور در سال ۱۳۹۶ حدود ۲۶ هزار دستگاه از محصولات هیوندای را تولید و مونتاژ کرد. در صورتی که تحریمها در سال ۱۳۹۷ شروع نمیشد، این شرکت قادر به فروش ۵۰ هزار دستگاه میشد. تفاهمنامه کرمان موتور و هیوندای برابر با ۱۰ سال اعتبار دارد و از آنجایی که در سال ۱۳۹۶ منعقد شده است، تا سال ۱۴۰۶ نیز پابرجا خواهد بود.
تفاهم نامه امضا شده بین هیوندای و شرکت تولیدی خودروهای ایرانی به این معنا است که هیوندای میتواند مدل فعالیت خود در ترکیه را در ایران نیز اجرا کند. هیوندای در سال گذشته حدود ۲۵۰،۰۰۰ دستگاه خودرو در ترکیه تولید کرده و ۸۰٪ آن را صادر کرده است. در حال حاضر، سهم هیوندای در این شرکت مشترک به ۷۰٪ افزایش یافته است.
با جنبه اتصال جملات بیان شده در پاراگراف بهبود بخشی شده و جملهی بازنویسی شده به شرح زیر است:
در طول دوران برجام، سه شرکت بزرگ تولید قطعات هیوندای به نامهای Mando، Motrex و MSK در ایران حضور داشتند. اگر در آینده هیوندای به عنوان سهامدار کرمان موتور شود، میتوان انتظار داشت قطعهسازان کرهای وارد بازار ایران شوند.
با سرمایه گذاری هیوندای در ایران، این شرکت میتواند خودروهای خود را به بازارهای مختلف مانند روسیه، عربستان، کشورهای حاشیه خلیج فارس و شمال آفریقا صادر کند.
ماجرای ترخیص هیوندای بعد از ممنوعیت واردات
مرداد ۱۴۰۱: آقای سامان فیروزی، مدیرعامل شرکت کرمان موتور، درباره ترخیص ۱۰۰۰ خودرو هیوندای از گمرک، که پس از ممنوعیت واردات خودرو صورت گرفت و باعث بروز حاشیههای مختلف برای این شرکت شد، توضیحاتی ارائه کرده است که خلاصه آن را در ادامه میخوانید.
بسته به بازنگری انجام شده، کرمان موتور قبلاً این خودروها را به مشتریانش فروخته بود و در اثر تفاوت قیمت بازار، هیچ سودی کسب نکرده بود. در صورتیکه از زمان دریافت پروانه سبز گمرکی به موقع، این خودروها ترخیص می شدند، کرمان موتور می توانست سود اندکی را به دست آورد. متأسفانه، این اتفاق رخ نداد.
شرکت کرمان موتور معتقد بود که دریافت پروانه سبز گمرکی به معنای ترخیص خودرو است. اما دولت توضیح داده بود که ترخیص خودرو به معنای خروج خودروها از درب گمرک است. در نتیجه، شرکت فرصت کافی برای ترخیص خودروها را نداشت زیرا مصوبه دولت برای خروج خودرو از درب گمرک تنها ۴۸ ساعت قبل از اتمام مهلت به دست شرکت کرمان موتور رسید.
پاراگراف فوق درباره یک وضعیت خاص مرتبط با ترخیص خودروهای چینی در ایران صحبت میکند. اما برخی جملات و عبارات نیازمند بهبود و بازنویسی هستند. با تغییر برخی کلمات و جملات، میتوان این متن را به شکل زیر بهبود بخشید: "مجوز ترخیص خودروها حدود هشت ماه طول کشید تا به دولت صادر شود. این مجوز در زمانی که قیمت ارز از 8 هزار تومان به 14 هزار تومان رسید و قیمت خودروهای ترخیصی در بازار به 900 میلیون تومان رسیده بود، صادر شد. در مقابل، شرکت کرمان موتور خودروها را به مشتریان با همان قیمت 400 میلیون تومانی تحویل داد و از ترخیص این خودروها سودی برنداشت. علاوه بر این، کرمان موتور حدود 40 میلیارد تومان بابت هزینههای انبارداری خودروها پرداخت کرده است."
شرایط فروش کرمان موتور
برای کسب اطلاعات جدیدتر درباره شرکت، شرایط فروش و پیش فروش خودروهای مختلف اعم از جک، کیامسی، لیفان و هیوندای در ایران، میتوانید به مقالات زیر مراجعه کنید.
علاوه بر این، میتوانید در این مقاله جدیدترین اخبار خدمات پس از فروش شرکت کرمان موتور، شرایط جدید گارانتی کرمان موتور و آخرین اطلاعات درباره سرویس محصولات کرمان موتور را مطالعه کنید. اگر هم خود مالک یکی از محصولات شرکت کرمان خودرو هستید، احتمالا مقالات زیر را هم میتوانید مفید بدانید:
بررسی انواع هیوندای کرمان موتور
مقالات منتخب زیر شامل اطلاعاتی درباره خودروهای وارداتی و مونتاژی هیوندای هستند. این خودروها توسط شرکت کرمان موتور در ایران تولید و عرضه شدهاند. در این مقالات میتوانید به مشخصات فنی این خودروها دسترسی پیدا کنید.