شناخت قطعات اصلی خودرو!
برای خواندن این مطلب کاربردی با خودروشاپ همراه باشید.
? قبل از شروع مطلب ، بهتراست بگوییم اگر اولین بار است که خودروشاپ را مطالعه می کنید ، چه خدماتی در این سایت برای شما ارائه داده می شود .
برای خواندن این مطلب کاربردی با خودروشاپ همراه باشید.
در این سایت خدماتی اعم از محاسبه اقساط و اعتبار سنجی و خرید و فروش خودرو واستعلام چک صیادی و.... انجام میشود که می توانید با کلیک بر لینک ها و یا مراجعه به اپلیکیشن خودروشاپ ویا مراجعه به صفحه اصلی سایت خدمات منتخب خودتون رو مشاهده کنید.
•
•
اصولاٌ دارنده یک خودرو میبایست حداقل قطعات اصلی موتور خودرو را بشناسد. در ادامه شناخت موتور خودرو با وظایف و کارکرد قطعات کلیدی موتور آشنا شود. در این صورت هنگام مواجه با مشکل در موتور خودروی خود، از قبیل صدای موتور خودرو، میتواند برخورد درستتری با مشکل داشته باشد.
•
•
موتور خودرو چیست؟
سرسیلندر
واشر سرسیلندر
میل لنگ
میل سوپاپ
پیستون
شمع
تسمه تایم
.
.
.
فلایویل
شاتون
سوپاپ دود و هوا
فنر سوپاپ
اصولاٌ دارنده یک خودرو میبایست حداقل قطعات اصلی موتور خودرو را بشناسد. در ادامه شناخت موتور خودرو با وظایف و کارکرد قطعات کلیدی موتور آشنا شود. در این صورت هنگام مواجه با مشکل در موتور خودروی خود، از قبیل صدای موتور خودرو، میتواند برخورد درستتری با مشکل داشته باشد.
•
•
موتور خودرو چیست؟
هر خودرویی قسمتی دارد که موتور در آن جای گرفته است. موتور، یعنی مهمترین قسمت ماشین، از یک سری قطعات به هم متصل شده تشکیل شده است. با شرح کوتاهی از قطعات اصلی موتور خودرو ماشین شما هم میتوانید مثل یه کارشناس در کاپوت خودرو خودتان را باز کنید و به بررسی مشکل موتور خودرو خود بپردازید.
بلوک سیلندر
بلوک سیلندر محلی است که در آن سیلندرها تعبیه شده است. حرکت رفت و برگشت پیستون درون سیلندرها انجام میشود. بد نیست بدانید حرکت پیستون، انرژی خود را از احتراق حاصل از سوخت و اکسیژن میگیرد. به عبارت دیگر این بلوک قطعهای ریختهگری از جنس چدن یا آلومینیوم میباشد که در مواقع فوندانسیون تشکیل یک موتور احتراق داخلی را به وجود میآورد. به طوری که محل نصب میللنگ، رینگ پیستون و شاتون، سرسیلندر، کارتل، منیفولد گاز و کلیه قطعات جانبی را فراهم میسازد. از این رو دقت در ساخت و ماشین کاری بلوکه سیلندر و همچنین نوع آلیاژ آن به جهت تحمل سرما و گرمای بیش از حد جهت جلوگیری از ترکیدن از اهمیت بالایی برخوردار میباشد.
سرسیلندر
سرسیلندر محل قرارگیری اتاقک احتراق، شمع و سوپاپهای دود و هوا که در انجام واکنش احتراق نقش دارند، میباشد. این قطعه آلومینیومی قسمت بالای بلوک سیلندر که محفظه اتاق احتراق و سوپاپهای دود و بنزین، منیفولد گاز و هوا، میل سوپاپها، محل نصب شمع موتور و تایپیتها را شامل میشود. همچنین بخاری آب و روغن نیز داخل قطعه سرسیلندر جهت خنک کاری محفظه احتراق موتور خودرو طراحی شده است.
واشر سرسیلندر
به طور خلاصه قطعه واشر سرسیلندر باعث آببندی سطوح اتصال سرسیلندر به بلوک سیلندر میشود. از طرف دیگر مانع نشت مایعات به خارج از بلوک سیلندر میگردد. اگر بخواهیم کمی بیشتر توضیح دهیم جنس این قطعه از مواد نسوز و بسیار با کیفیت فولادی میباشد. به خاطر نقش مهم آن که جلوگیری از قاطی شدن آب و روغن و آب بندی محفظه احتراق میباشد، باید از بهترین مارکهای شناخته شده در بازار استفاده گردد. هر چند که این قطعه هم دارای طول عمر مفید است. میبایست به دلیل مستهلک شدن به موقع تعویض گردد تا از هزینههای اضافی جلوگیری به عمل آید.
میل لنگ
این قطعه یکی از اصلیترین اجزا موتورهای احتراق داخلی است. وظیفه اصلی آن تبدیل حرکت خطی پیستونها به حرکت دورانی میباشد. به این مفهوم که این قطعه نیرویی که بر اثر حرکت رفت و برگشت پیستون ایجاد میشود را به حرکت دورانی برای چرخش و حرکت چرخها تبدیل میکند. همانند میل سوپاپ، میللنگ نیز یک قطعه مصرفی نیست و به ندرت پیش میآید که خراب شود. خرابی این قطعه زمانی رخ میدهد که روغن کافی به یاتاقانهای میل لنگ نرسد. بر اثر خشک کار کردن خودرو یاتاقان زده و میل لنگ را دچار خراش و آسیب نماید.
میل سوپاپ
با نام دیگر به نام میل بادامک وظیفه اصلی باز و بسته کردن سوپاپهای ورودی و خروجی را دارا میباشد. در حقیقت این قطعه توسط بادامکهایی که دارد، زمان باز و بسته شدن سوپاپهای دود و هوا را انجام میدهد. سوپاپهای ورودی همان سوپاپهای ورود سوخت و هوا به داخل سیلندر است. سوپاپهای خروجی همان سوپاپهای خروج دود از سیلندر است. عواملی که میتواند به میلسوپاپ آسیب برساند، اُفت فشار روغن و یا کمبود روغن در موتور خودرو میباشد.
پیستون
پیستون جزئی از موتورهای رفت و برگشتی، پمپها و کمپرسورهای رفت و برگشتی، استوانههای نیوماتیکی و مکانیزمهای مشابه آن است. این قطعه در داخل سیلندر قرار میگیرد و حرکت رفت و برگشتی را انجام میدهد. پیستون بخش متحرکی است که در داخل یک سیلندر قرار میگیرد. نقش پیستون در موتورها، انتقال نیرو از گازهای در حال انبساط در داخل سیلندر به میللنگ با استفاده از یک میلهٔ رابط یعنی همان شاتون است. در پمپها و کمپرسورها، نقش پیستون برعکس شده و نیرو از میللنگ به پیستون منتقل میشود تا سیال داخل سیلندر را فشرده یا تخلیه نماید.
شمع
شمعها یکی از مهمترین قسمتهای سیستم احتراق محسوب میشوند. ایجاد جرقه جهت احتراق مخلوط سوخت و هوا را بر عهده دارد. وقتی شما استارت میزنید باعث ایجاد جرقهای در شمعها شده که این خود سبب احتراق مخلوط هوا و سوخت درون سیلندرها و در نهایت روشن شدن موتور میشود. تعداد شمعها در هر خودرو با تعداد سیلندرها برابر است، اگر چه که بعضی از کمپانیهای سازنده برای هر سیلندر از دو شمع استفاده میکنند. به مرور زمان شمعها تحلیل رفته و کهنه میشوند و نیاز به تعویض پیدا میکنند. وقتی شمعها تحلیل میروند به سختی باعث احتراق مخلوط هوا و سوخت میشوند. که نتیجه این امر روشن نشدن یا بد روشن شدن موتور خودرو است. اگر یکی از شمعها از کار بیفتد ماشین کماکان روشن شده اما به سختی حرکت میکند. در بعضی از ماشینها تعویض شمعها کاری فشرده و سخت است. گاهی مستلزم باز کردن سری شمعها نیز است.
تسمه تایم
تسمه تایم قطعهای از جنس لاستیک است. این قطعه به صورت دندانهای میباشد تا مانع از لغزیدن تسمه شود. وظیفه اصلی آن اطمینان حاصل کردن از زمانبندی صحیح باز و بسته شدن سوپاپها با توجه به حرکت پیستونها در سیلندر است. به طور خلاصه میتوان گفت که این قطعه میللنگ و میلسوپاپ را به منظور زمانبندی دقیق به یکدیگر متصل میکند. در نتیجه تسمه تایم حرکات پایین و بالای موتور را با یکدیگر هماهنگ میکند. البته در حال حاضر گروهی از خودروهای جدید در موتور به جای تسمه از زنجیر تایم استفاده میکنند که ماندگاری بسیار طولانیتری دارد.
.
.
.
فلایویل
فلایویل یکی از مهمترین قطعات در خودرو میباشد که نقش انتقال قدرت از موتور خودرو به گیربکس را ایفا میکند. فلایویل قطعه بشقاب مانند سنگینی است که به وسیله پیچ و مهره به میل لنگ متصل شده است. وظیفه آن ذخیره و یکنواخت ساختن حرکات موتور و همچنین دارای نشانهای جهت عملکرد سنسور سرعت برای ثبت دور موتور میباشد. برای این قطعه از چرخ طیار و چرخ لنگر نیز در زبان فارسی استفاده میشود.
شاتون
شاتون قطعهای است اهرمی شکل که در موتور خودروها پیستون را به میل لنگ متصل میکند. این قطعه وظیفه اتصال پیستون و میل لنگ به یکدیگر را به عهده دارد. گفته میشود که نیروی خطی پیستون را به نیروی چرخشی میل لنگ تبدیل می کند. این قطعه تا حد امکان سبک ساخته میشود ولی در عین حال به اندازه لازم سخت و محکم (جنس فولاد) میباشد. این استحکام برای شاتون ضروری است تا ضربات ناشی از احتراق را تحمل کند.
سوپاپ دود و هوا
جهت ورود هوا و خروج اگزوز کانالهای هوا و دود در سر سیلندر تعبیه شده است که این کانالها بوسیله سوپاپهای دود و هوا از محفظه احتراق جدا میشوند. وظیفه سوپاپ دود و هوا باز و بسته کردن محل ورود مخلوط سوخت و هوا و خروج دود از اتاقک احتراق را به عهده دارند. این قطعات در زمانبندی خاصی که برای موتور خودروها طراحی شده است باز و یا بسته میشوند. در حقیقت این زمانبندی توسط میل سوپاپ به اسبکهای دود و هوا و سپس به سوپاپها تحمیل میشود.
فنر سوپاپ
فنر سوپاپ فنری است که کمک میکند تا سوپاپ در جای خود ثابت شود. این فنر با فشاری که بر سوپاپها ایجاد میکند تسهیل حرکت این قطعات را به عهده دارند. به عبارت دیگر فنر سوپاپ موجب میگردد تا وجه سوپاپ بر روی نشیمنگاه سوپاپ محکم نگهداشته شده و بدین ترتیب از هر گونه نشتی در زمانهای تراکم و احتراق جلوگیری شود.
.
.
رینگهای پیستون
.
رینگهای پیستون
رینگ در اصطلاح به حلقههای فلزی گفته میشود که روی پیستون قرار میگیرد. این حلقهها که از جنس چدن ساخته شدهاند. رینگهای پیستون وظیفه آببندی حرکت پیستونها در سیلندرها را بر عهده دارند. این قطعات مقاومت بسیار بالایی در برابر حرارت ناشی از احتراق در محفظه احتراق سیلندر دارند. همچنین از قابلیت ارتجاعی خوبی نیز برخوردارند.
⚪ به نقل از کارشناسان خودروشاپ ،این مقاله تهیه و تنظیم شده است ،
لطفا در صورت داشتن پیشنهادات و یا انتقادات در قسمت نظرات ،نظر خود را ارسال کنید.
⚫ در صورت داشتن هرگونه سوال خودرویی و یا برای داشتن
اطلاعات بیشتر فرم مشاوره را پر کنید و یا اپلیکیشن خودروشاپ را از طریق همین لینک گذاشته شده مستقیم از بازار دانلود کنید.
به این مطلب چه امتیازی میدهید؟
5از 5 امتیاز