چرا پس از جایگزینی لنتهای کهنه با لنتهای جدید، ممکن است در هنگام ترمزگیری صداهایی مانند سوت یا جیغ شنیده شود؟ آیا این مشکل ناشی از خود لنتهاست یا دیسک چرخ نیز نقش دارد؟ این پرسشها و شماری دیگر از نگرانیها پیرامون صداهای ناشی از لنتها در هنگام حرکت یا ترمز ممکن است برای شما پیش بیاید و در این مقاله تلاش میکنیم به همه آنها پاسخ دهیم. با ما همراه باشید.
سوت کشیدن لنت ترمز علل متعددی دارد و نمیتوان این مشکل را تنها به کیفیت لنتها یا سیستم ترمز نسبت داد. گاهی اوقات، هنگام ترمزگیری، صداهایی از سمت چرخها شنیده میشود. این صداها گاهی طبیعی و یا گاهی غیرعادی هستند، اما به هر حال، اگر صدای غیرمتعارفی از سمت چرخها شنیدید، لازم است سیستم ترمز را به یک متخصص نشان دهید. پس از رفع مشکل، شما میتوانید با خیال راحت رانندگی کنید و در موقعیتهای ضروری از ترمز استفاده نمایید. دلایل ایجاد این صدای ناهنجار بسیار متنوع است و در ادامه به چند مورد اصلی و راهحلهای مناسب اشاره خواهیم کرد.
1 - فرسودگی لنت ترمز
یکی از علل اصلی سوت کشیدن لنت در زمان ترمز، فرسودگی آنهاست. در این حالت، وقتی لنت به انتهای عمر خود نزدیک میشود، چیزی به نام آهن لنت با دیسک ترمز تماس پیدا کرده و صداهایی مثل سوت تولید میکند.
با شنیدن صدای سوت یا خرخر، باید به سرعت چرخها را باز کنیم و وضعیت لنتها را بررسی نماییم. اگر متوجه شدیم که لنت ترمز به پایان عمر مفید خود رسیده، بایستی فوراً آنها را تعویض کنیم. در غیر این صورت، ممکن است دیسک چرخ آسیب ببیند و تراشیده شود.
توصیه خودروشاپ: قبل از سفر، حتماً از وضعیت کامل سیستم ترمز اطمینان حاصل کنید و یک جفت لنت یدک به همراه داشته باشید.
توصیه مجدد: اگر در حین رانندگی مجبور به تعویض لنت شدید، حتماً در اولین فرصت چرخها را به یک متخصص نشان دهید.
چطور میتوان متوجه شد که لنت تمام شده است؟ چند روش ساده وجود دارد:
1-1- روشن شدن چراغ ترمز روی داشبورد
این چراغ به دلایل زیر ممکن است روشن شود:
الف- بالا بودن ترمز دستی یا خراب بودن سوئیچ انتهای تفنگی ترمز دستی.
ب- کاهش سطح روغن ترمز.
کاهش سطح روغن ترمز به دلایل مختلفی همچون فرسودگی لنت یا نشتی روغن میتواند اتفاق بیفتد و باید فوراً بررسی و اصلاح شود.
ج- فرسودگی لنت ترمز.
برخی خودروها طبق سیستم اخطار فرسودگی لنت، چراغی را در پشت آمپر روشن میکنند.
چنانچه چراغ ترمز روی داشبورد روشن شد، موارد ب و ج نشاندهنده فرسودگی لنت ترمز هستند که پس از بررسی باید اقدام به تعویض آنها نمایید. در این حالت، همچنین باید سوئیچ ترمز دستی را تعویض کنید.
1-2- نظارت بصری
حتماً چرخهای خودرو را هر ماه یا هر10 هزار کیلومتر باز کنید و وضعیت لنتها را بررسی نمایید. اگر در این زمان متوجه شدید که بیش از70 درصد لنتها فرسوده شدهاند، باید آنها را تعویض کنید.
در تصویر زیر، رنگ قرمز نشاندهنده لنتهای نیازمند تعویض فوری است، در حالی که رنگ زرد نشاندهنده وضعیت هشدار و نزدیک بودن به نقطه بحرانی است. رنگ سبز نشاندهنده سالم بودن لنت و نیاز نداشتن به تعویض است.
1-3 صدای خرخر لنت
در لنتهایی که سیم اتصال ندارند، نشانه فرسودگی، وجود تکه آهنی در لبه لنت است. وقتی که لنت به این تکه آهن میرسد، صداهایی مانند خرخر تولید میشود. در این هنگام، برای جلوگیری از صدای سوت و آسیب به دیسک ترمز، وظیفه دارید لنت را تعویض کنید.
2- کیفیت نامناسب لنت
برخی لنتها دارای مقدار زیادی فلز در ترکیبات خود هستند و یا از مواد اولیه و کیفیت مناسب استفاده نمیکنند. استفاده از این نوع لنتها ممکن است موجب تولید صداهای سوت و جیغ در حین ترمزگیری شود.
در این حالت، تنها راهحل، تعویض لنت با مدل با کیفیتتر است. اطمینان حاصل کنید که لنتها را از مراکز معتبر خریداری نمایید.
3- وجود خط و خش بر روی دیسک ترمز
اگر دیسک ترمز دچار خط و خش باشد، میتواند به سوت کشیدن لنتها در هنگام ترمز منجر شود. این مشکل معمولاً زمانی روشن میشود که لنتهای جدید را با دیسکهای قدیمی تعویض کنید.
در این شرایط، لازم است دیسک چرخ با یک دیسک نو تعویض شود و از تراشیدن آن خودداری کرده تا ایمنی رانندگی شما حفظ شود.
4- داغ شدن ناشی از ترمز زیاد
این مشکل معمولاً در ساعات ترافیکی سنگین و یا در حین عبور از مناطق شیبدار و تند رخ میدهد. با کمی استراحت به سیستم ترمز و خنک شدن لنتها و دیسکها، این مشکل معمولاً رفع میشود.
در زمان داغ شدن، گرما میتواند باعث کاهش قدرت ترمزگیری شود که افزایش خطرات تصادف را به همراه دارد. در این شرایط همچنین ممکن است بوی نامطبوعی از داغ شدن لنت به مشام رسد.
5- لبهدار شدن دیسک
دیسکهای لبهدار نیز میتوانند موجب سوت کشیدن لنتها شوند. به ویژه زمانی که لنت جدید بر روی دیسک قدیمی نصب شود، عدم تماس کامل لنت با دیسک موجب تولید صدا هنگام ترمز میشود.
در این مورد، تعویض دیسک چرخ بهترین گزینه است، و همچنین حتماً از عملیات تراش دیسک، به ویژه در صورت فرسودگی آن، خودداری نمایید.
6- عدم قرارگیری صحیح لنت روی دیسک
دلایل این مشکل شامل:
الف: استاندارد نبودن لنت ترمز.
ب: وجود ایراد در کالیپر ترمز.
ج: نصب نادرست لنت.
این مشکل معمولاً در زمان تعویض لنتها ایجاد میشود و باید پیش از آسیب به سیستم ترمز به آن رسیدگی شود.
7- آسیب به فنر لنت
بروز مشکلات در فنرهای نگهداره لنت میتواند منجر به صدای سوت کشیدن لنت شود، زیرا در این صورت لنت به درستی در محل کالیپر قرار نمیگیرد.
برای رفع این ایراد، باید فنر جدید نصب کرده و لنتها را دوباره به درستی جاگذاری کنید.
8- شیشهای شدن دیسک ترمز
ایجاد سطح شیشهای در دیسک ترمز میتواند عملکرد ترمز را مختل کرده و منجر به تولید صدا در هنگام ترمز شود. برای اصلاح این مشکل، سطح دیسک باید با سمباده زبر تعدیل گردد یا در صورت نیاز، تعویض شود.
9- شیشهای شدن لنت ترمز
این مشکل میتواند ناشی از کیفیت پایین لنتها و ترکیبات نامناسب آنها باشد. داغ شدن مداوم و عدم کیفیت میتواند منجر به شیشهای شدن لنت شود، و تنها راهحل، تعویض لنت با مدلهای بهتر است.
10- جدا شدن روکش از لنت
استفاده از چسب نامناسب یا حرارت ناکافی در هنگام اتصال روکش به لنت همچنین میتواند موجب جدایی آنها شده و صدای سوت در هنگام ترمز ایجاد کند. این مشکل باید به سرعت برطرف شود، زیرا خطرناک است.
11- درگیر بودن دائمی لنتها با دیسک
نهایتاً، در صورتی که کالیپرها دچار گیرپاژ شوند و یا قطعات لاستیکی آن آسیب ببینند، لنتها به صورت دائمی با دیسک چرخ درگیر باقی میمانند و این امر نه تنها باعث صدای سوت میشود بلکه خطر گرما و فرسایش زودرس را نیز به دنبال دارد.
تکنیکهای کاهش صدای سوت لنت از جانب تولیدکنندگان
پخ زدن لنت
فناوری پخ زدن گوشههای لنت به توزیع مناسب فشار در هنگام ترمزگیری کمک کرده و موجب کاهش صدای سوت میشود.
شیار زدن روی لنت
این فرآیند به خروج گرد و غبار و گازهای ایجاد شده در زمان ترمز کمک میکند و در نتیجه، سر و صدای ناشی از لنت را کاهش میدهد.
ورقههای مشابه بالشتک
این ورقهای چند لایه در پشت لنت قرار میگیرند و به کاهش ارتعاشات و صدای ناشی از لنت کمک میکنند.
فناوری NRS
این تکنولوژی جدید در تولید لنت موجب میشود تا لنتها به شدت به آهن خود چسبیده و از جداشدن مواد جلوگیری نمایند به طوری که زمان بیشتری از لنتها استفاده شود.
برجسته و راهراه کردن پشت لنت
این تکنیک میتواند باعث کاهش ارتعاشات بین آهن لنت و کالیپر و در نتیجه کاهش نویز شود.
پیرامون کاهش نویز
استفاده از تکنیکهای مختلفی مانند گریس زدن یا سمباده زدن به لنتها نیز میتواند به کاهش صداهای ناخواسته کمک کند.
سوالات متداول (FAQ)
چرا لنتها در هنگام ترمز با صدای سوت کشیده میشوند؟
علل مختلفی میتواند موجب این صدا شود از فرسودگی لنتها و وجود مشکلات در دیسک و کالیپر تا کیفیت نامناسب لنتها.
چگونه میتوان از صدای سوت ترمز جلوگیری کرد؟
انتخاب لنتهای با کیفیت و انجام اقدامات منظم نگهداری از جمله چکاپ مداوم ترمز میتواند در کاهش این صدا موثر باشد.
چه زمانی باید لنتها تعویض شوند؟
در صورتی که صدای غیرعادی شنیدید یا زمانی که لنتها به طور بصری فرسوده به نظر برسند، باید اقدام به تعویض آنها کنید.
آیا میتوان خودم لنتها را تعویض کنم؟
اگر تجربه، مهارت و ابزار لازم را داشته باشید، میتوانید این کار را انجام دهید. اما در غیر این صورت، بهتر است به یک تکنسین متخصص مراجعه کنید.