طرح نوسازی تاکسی فرسوده و قدیمی (1404)
در شهریور 1404، مهدی خضری، معاون حملونقل سازمان راهداری، از برنامه جدیدی برای ارائه وام کم بهره به مالکان تاکسیهای قدیمی خبر داد. این اقدام به منظور حمایت از رانندگان و بهروزرسانی ناوگان حمل و نقل عمومی طراحی شده است.
نمالکین خودروهای فرسوده سواری کرایه که سن ناوگان آنها بالای 12 سال است (سال ساخت 1391 و پایینتر) و در سال 1403 حداقل 120 صورتوضعیت فعال با کد رهگیری ثبت کردهاند، واجد شرایط دریافت تسهیلات بانکی با نرخ بهره کم به میزان حداکثر 5 میلیارد ریال برای جایگزینی خودروی فرسوده خود میباشند.
2. متقاضیانی که قصد دارند برای نوسازی ناوگان سواری کرایه بینشهری اقدام کنند، باید در پنج سال اخیر از تسهیلات بانکی استفاده نکرده باشند.
مالکان ناوگان جهت بهرهمندی از این تسهیلات، باید خودروی موجود خود را اسقاط کرده و در زمان شمارهگذاری ناوگان جدید، برگ اسقاط را به اتحادیه شرکتهای سواری کرایه بینشهری ارائه دهند.
4. در این فرآیند، اولویت خودرو شاپلکان خودروهایی است که سن ناوگان آنها بالاتر است.
در این پروژه، خودروهای جایگزین از مجموعه محصولات شرکت ایرانخودرو انتخاب شدهاند و در حال حاضر، مدل سمند سورن پلاس به عنوان گزینه پیشبینی شده معرفی شده است.

دریافت تسهیلات و ثبتنام خودروهای جدید مشروط به اسقاط خودروهای فرسوده و ارائه برگه مربوطه است. همچنین، در صورتی که سهمیه استان تکمیل نشود، ظرفیت باقیمانده به استانهای دیگر منتقل خواهد شد.
به گفتهی مهر، افرادی که قصد دارند از این طرح بهرهمند شوند، باید به ادارات کل راهداری و حملونقل جادهای در استان خود مراجعه کرده و مراحل ثبتنام را تکمیل نمایند.
افزایش میزان نوسازی تاکسی فرسوده در تهران
اردیبهشت 1404: شادی مالکی، مدیرعامل سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهر تهران، اعلام کرد که در سال 1403 شاهد افزایش 23 درصدی در زمینه نوسازی بودیم و تعداد 1500 دستگاه تاکسی به متقاضیان واگذار گردید.
وی اشاره کرد که سهم تاکسیها در جابجایی مسافران از کل ناوگان حمل و نقل عمومی به 18 درصد میرسد. این آمار نشاندهنده اهمیت بالای تاکسیها در این زمینه است. با این حال، متأسفانه شرایط ناوگان تاکسی از نظر سلامت، ایمنی و مسائل فنی رضایتبخش نیست و بسیاری از تاکسیهای موجود در تهران با فرسودگی مواجه هستند.
با توجه به توانمندی و ظرفیت شرکتهای خودروساز و بررسی تجربیات گذشته، نوسازی حدود 30 تا 40 هزار دستگاه خودرو برای تهران و حتی بیشتر برای کل کشور امکانپذیر نیست. به منظور تسریع در این فرآیند و بهبود کیفیت هوای پایتخت، شهرداری تهران از سال گذشته با تدابیر شهردار به جدیت در راستای نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی اقدام کرد و رویکرد برقرسانی را در اولویت قرار داد. در این راستا، تهران به عنوان نخستین شهر در ایران، 172 دستگاه تاکسی برقی را به ناوگان حمل و نقل خود اضافه کرده است.
مدیرعامل سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهر تهران اعلام کرد که 172 تاکسی در فرودگاهها و مناطق اطراف بازار فعالیت دارند. همچنین بر اساس توافق شهرداری تهران با چین، قرار است 27,500 دستگاه تاکسی برقی به پایتخت وارد شود. اولین مرحله از این محموله که شامل 1,752 دستگاه است، به تازگی به تهران رسیده و مجوز پلاکگذاری آن از سوی شورای عالی ترافیک صادر شده است. فراخوانی برای واگذاری این خودروها نیز از هفته گذشته در سطح شهر آغاز گردیده است.
خانم مالکی با اشاره به نصب نزدیک به 160 نازل شارژ برق در نقاط مختلف شهر تهران، بیان کرد که در پایانه بعثت قابلیت شارژ روزانه تقریباً 900 تاکسی را داریم. این بدان معناست که برای 1752 تاکسی که قرار است طی یک ماه آینده به بهرهبرداری برسند، هیچ نگرانی وجود ندارد. این برنامه نوسازی مخصوص دارندگان تاکسیهای بنزینی و غیر برقی با عمر 12 سال یا بیشتر است. علاوه بر این، بر روی این خودروها سیستم جی.پی.اس نصب شده تا امکان رصد و کنترل آنها وجود داشته باشد. همچنین، مدل بازپرداخت اقساط به صورت پلکانی و در بازه زمانی 60 ماهه طراحی شده است.
سایت سازمان تاکسیرانی
رانندگان تاکسی در شهرهای تهران، تبریز، اصفهان و مشهد میتوانند با کلیک بر روی لینک زیر به آخرین اخبار سازمان تاکسیرانی دسترسی پیدا کرده و از خدمات متنوعی مانند درخواست مجوز تاکسی، استعلام کرایه تاکسی و مشاهده آدرس شرکتهای تاکسیرانی بهرهمند شوند:
آمار طرح نوسازی ناوگان تاکسیرانی ایران
طرح نوسازی ناوگان تاکسیرانی کشور از تاریخ 12 بهمن ماه سال 1394 هجری شمسی شروع به کار کرده است:
| سال | تعداد |
|---|---|
| خودروهای جایگزین شده تا سال 1397 | 64,320 دستگاه |
| خودروهای جایگزین شده سال 1398 | 3,834 دستگاه |
| خودروهای جایگزین شده سال 1399 | 8,880 دستگاه |
| خودروهای جایگزین شده سال 1400 | 9,355 دستگاه |
| خودروهای جایگزین شده سال 1401 | 9,327 دستگاه |
| اسقاط بدون جایگزین | 14,280 دستگاه |
| خودروهای جایگزین شده | 95,716 دستگاه |
| مجموع خودرو اسقاط شده | 109,996 دستگاه |
*این اطلاعات بهطور رسمی از سوی اتحادیه تاکسیرانیهای شهری در کشور منتشر شده است.