سیستم تعلیق خودرو چیست و چه وظایفی دارد؟

blog

راهنمای جامع سیستم تعلیق خودرو: اجزا، انواع و نکات نگهداری

سیستم تعلیق یکی از مهم‌ترین بخش‌های خودرو است که نقش کلیدی در آسایش سرنشینان، ایمنی و کنترل خودرو ایفا می‌کند. این سیستم با جذب ضربات ناشی از ناهمواری‌های جاده، تماس چرخ‌ها با سطح جاده را حفظ کرده و از انتقال ارتعاشات به بدنه جلوگیری می‌کند.

 

## اجزای اصلی سیستم تعلیق خودرو

 1. فنرها (Springs)

وظیفه اصلی فنرها جذب ضربات و حفظ ارتفاع خودرو است. انواع فنرها شامل:

- فنر لول (مارپیچی) → رایج در خودروهای سواری (پراید، تیبا)  

- فنر شمشی (برگی) → در خودروهای سنگین (پاترول، وانت‌ها)  

- فنر پیچشی (Torsion Bar) → در برخی خودروها مانند پژو ۲۰۶  

- فنر بادی (پنوماتیک) → در خودروهای لوکس (مرسدس، BMW)  

 

 2. کمک‌فنر (Shock Absorber)

کمک‌فنرها ارتعاشات فنر را می‌گیرند و از نوسان بیش از حد خودرو جلوگیری می‌کنند. انواع کمک‌فنر:

- هیدرولیکی (روغنی) → رایج در خودروهای معمولی  

- گازی (نیتروژنی) → عملکرد بهتر در شرایط سخت  

- الکترومغناطیسی → در خودروهای پیشرفته (مثل Audi Magnetic Ride)  

 

 3. میل تعادل (Stabilizer Bar)

از چپ شدن خودرو در پیچ‌ها جلوگیری می‌کند و پایداری جانبی را افزایش می‌دهد.

 

 4. سیبک (Ball Joint)

اتصال سیستم تعلیق به چرخ‌ها را فراهم می‌کند و امکان چرخش فرمان را می‌دهد.

 

 5. طبق (Control Arm)

قطعه‌ای فلزی که فنر و کمک‌فنر را به شاسی متصل می‌کند.

 

 6. بوش‌ها (Bushings)

از سایش و لرزش قطعات جلوگیری می‌کنند و معمولاً از جنس لاستیک یا پلی‌اورتان هستند.

 

## انواع سیستم‌های تعلیق خودرو

| نوع سیستم تعلیق | کاربرد | مزایا | معایب |

|-||--|--|

| مک فرسون (MacPherson) | پراید، تیبا، پژو ۲۰۶ | قیمت پایین، تعمیر آسان | کنترل پذیری کمتر در سرعت‌های بالا |

| مولتی لینک (Multi-Link) | مرسدس، BMW | پایداری و راحتی بالا | هزینه تعمیر و نگهداری زیاد |

| میله پیچشی (Torsion Beam) | ساینا، دنا | ساختار ساده و مقرون‌به‌صرفه | راحتی کمتر در جاده‌های ناهموار |

| جناغی دوبل (Double Wishbone) | خودروهای اسپرت | هندلینگ عالی | پیچیدگی و هزینه بالای تعمیر |

  


پیشنهاد امروز : معرفی لندرور دیفندر 110 AT35 


 

## سیستم تعلیق خودروهای ایرانی

| خودرو | تعلیق جلو | تعلیق عقب |

| پراید | مک فرسون | میله پیچشی |

| پژو ۲۰۶ | مک فرسون | نیمه مستقل (Torsion Bar) |

| دنا | مک فرسون | میله پیچشی |

| ساینا | مک فرسون | میله پیچشی |

| تارا | مک فرسون | میله پیچشی |

 

## نشانه‌های خرابی سیستم تعلیق

🚨 فرمان سفت یا لرزش فرمان → احتمال خرابی سیبک یا بوش‌ها  

🚨 کوبیدن خودرو روی دست‌اندازها → کمک‌فنر معیوب  

🚨 خودرو به یک سمت کشیده می‌شود → تنظیم نبودن فرمان یا خرابی میل تعادل  

🚨 صدای تق تق از زیر خودرو → خرابی طبق یا بوش‌ها  

 

## نکات نگهداری از سیستم تعلیق

✅ بازدید دوره‌ای کمک‌فنر و فنرها (هر ۲۰ هزار کیلومتر)  

✅ تعویض بوش‌های فرسوده برای جلوگیری از لرزش  

✅ تنظیم فرمان پس از تعویض قطعات تعلیق  

✅ استفاده از قطعات اورجینال برای افزایش عمر سیستم  

 

جمع‌بندی

- سیستم تعلیق مک فرسون در خودروهای اقتصادی رایج است.  

- سیستم‌های مولتی لینک و جناغی دوبل در خودروهای اسپرت و لوکس استفاده می‌شوند.  

- خرابی سیستم تعلیق روی ایمنی و هندلینگ خودرو تأثیر مستقیم دارد.  

- تعویض به‌موقع قطعات از هزینه‌های سنگین تعمیر جلوگیری می‌کند.  

 

اگر خودرو شما لرزش غیرعادی، کشیدگی به یک سمت یا صدای تق تق دارد، حتماً به یک مکانیک متخصص مراجعه کنید! 🚗🔧



همچنین شما عزیزان میتوانید برای خرید و فروش خودرو و دریافت اطلاعات از شرایط خرید اقساطی خودرو و همچنین طرح معاوضه خودرو نقد و اقساط فوری با ما در خودروشاپ همراه باشید.



به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟
0از 5 امتیاز
( 0 نفر امتیاز داده‌اند )

سوال یا نظری دارید؟

name
email
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
جستجو
منوی اصلی
پشتیبانی

شما میتوانید از طریق چت آنلاین و یا تماس تلفنی بصورت رایگان از کارشناسان ما مشاوره بگیرید

تمامی درخواست های مشاوره در مجموعه خودروشاپ ازطریق تکمیل و ارسال فرم مربوط به درخواست شما می باشد.

پس از آن کارشناس مربوطه با شما تماس می گیرد.

دستیار هوشمند - آنلاین

سلام
من دستیار هوشمنده خودرو شاپ هستم

میتوانم به تمام سوالات شما در مورد انواع خودرو ها پاسخ بدهم
و یا در مورد بخش های مختلف وب سایت شما را راهنمایی کنم

 logo اپلیکیشن خودرو شاپ